اذهب الي المحتوي
Dreamwithme

برنامج المشي في المنزل

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أحب أعرفكم النهاردة علي نظام رياضي جميل مفيد وسهل الاستخدام للجميع للحفاظ علي اللياقة والصحة العامة

وهو برنامج Walk At Home المشي في المنزل للمدربة Leslie Sansone

51cBsOAjHxL._SL500_AA300_.jpg

"المشي هو أفضل دواء للانسان" أبقراط

أولا مقالة عن فوائد المشي عموما:

فوائد المشي :

فوائد المشي الصحية:

يعمل المشي على تحسين عمل القلب.

خفض الكولسترول

خفض ضغط الدم

تحسين التمثيل الغذائي والاستفادة من العناصر الغذائية، إذ تشير الدراسات إلى أن معدل التمثيل الغذائي يكون بطيئا لدى الإنسان البدين الذي لا يمارس الحركة، بينما التمثيل الغذائي يكون سريعاً لدى من يمارس الحركة أو الرياضة

يقوي العظام ويحافظ على صحة المفاصل و يقوي العضلات

يخفف من حدة التوتر النفسي، إذ أن الرياضة بشكل عام تساعد على إفراز هرمون الإندروفين الذي يمنح الإنسان الشعور بالراحة والسعادة. ورياضة المشي بذلك تخفف من حدة التوتر والشعور بالقلق والاضطرابات الناجمة عن ضغوط الحياة اليومية التي لا تنتهي. وعن طريق مزاولة الأنشطة الرياضية بما في ذلك رياضة المشي يحصل الإنسان على مفهوم الذات من الناحية الايجابية حيث يشعر بالسعادة والسرور والنظرة المتفائلة عن شخصيته و ذاته

المشي واللياقة البدنية :

إن المشي من أقل التمارين الرياضية ضرراً على المفاصل، والأقل في احتمالات الإصابة خلال التمارين.

المشي من التمارين التي يحرق فيها الأكسجين (أيروبك)، وهو بالتالي يفيد القلب والرئتين ويحسن من الدورة الدموية.

الأمر الذي يجب الإيمان به والاقتناع التام بجدواه ضرورة المشي على أي حال من الأحوال ولاشك أن الخالق سبحانه وتعالى حين جعل المشي سمة في كل إنسان علم انه سيحفظ توازن الإنسان ويحافظ على لياقته لأبسط أنواع الرياضة فبمجرد المشي يكتسب الإنسان الكثير من اللياقة البدنية ويقضي على الكثير من الإمراض التي يمكن أن تعتري الإنسان لكثرة جلوسه وقلة حركته والمشي هو الرياضة الوسط بين الرياضات فلا هو بالعنيف فيجهد الجسد ويؤدي إلى تضخم العضلات كما نراه عند الذين يمارسون ألعاب القوى ولا هو سيء لدرجة وصول الإنسان معه إلى الترهل لذا كان المشي هو الحل الوسط لمقاومة ما ينتج جراء تركه .

المشي من الرياضات المتوسطة الإجهاد التي تساعد الناس على المحافظة على لياقتهم ورشاقتهم بحرق الطاقة الزائدة، ويقوي العضلات والجهاز الدوري ويحسن من استخدام الأكسجين والطاقة في الجسم. ولذلك يقلل من المخاطر المرتبطة بالسمنة والسكري وسرطان الثدي وسرطان القولون وأمراض القلب.

يعتبر المشي مشابهاً لتمارين حمل الأثقال، فالمشي بقامة مستقيمة متزنة يقوي العضلات في الأرجل والبطن والظهر، ويقوي العظام ويقلل من إصابتها بالهشاشة.

يفيد المشي في التخلص من الضغوط النفسية والقلق والإجهاد اليومي، ويحسن من الوضع النفسي ومن تجاوب الجهاز العصبي (اليقضة) وهذا ناتج من المركبات التي يفرزها الجسم خلال المشي.

يساعد المشي على التخلص من الوزن الزائد، وهذا بالطبع يعتمد على مدة المشي وسرعته (مقدار الجهد المبذول). فالشخص الذي يمشي بمعدل 4 كم/ ساعة يحرق ما بين 200 – 250 سعراً حرارياً في الساعة (22 – 28 جرام من الدهون)

و أكدت مقالة نشرت في مجلة B.M.T الشهيرة أنه للوقاية من مرض شرايين القلب والجلطة القلبية يجب على الإنسان أن يمارس نوعا من أنواع الرياضة البدنية كالمشي السريع، أو الجري، أو السباحة لمدة 20 - 30 دقيقة مرتين أو ثلاث مرات في الأسبوع على الأقل.

ثانيا برنامج Walk At Home المشي في المنزل للمدربة Leslie Sansone

هو نظام من رياضة الايروبكس التي تعتمد علي خطوات من المشي سهلة ويستطيع أي شخص القيام بها تسمح لك لاختيار 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، أو أكثر ميلا من المشي ،

لست مضطرا لمغادرة المنطقة أمام التلفزيون أو الكمبيوتر ! انها مريحة ، لأنه يمكنك المشي في أي وقت من اليوم!

فبالتالي يمكنك المواظبة علي نظام لياقة بدنية دون الحاجة للذهاب إلي الجيم و المواظبة علي المشي بغض النظر عن توافر المكان والمناخ المناسب للمشي

إلي جانب أن البرنامج يحتوي علي خطوات أخري تستخدم عضلات كثيرة من الجسم أكثر مما يستخدم الجسم خلال المشي العادي

فبالتالي يحرق دهون أكثر ويعطي فوائد كثيرة أكثر من المشي العادي.

الموقع الرسمي للبرنامج:

http://www.walkathome.com/

يحتوي الموقع علي تعريف بالبرنامج وقصص نجاح للعديد من الأشخاص الذين نجحوا في التخلص من الوزن الزائد منهم من نجح في التخلص من 50كجم!!

ويحتوي علي فيديو مجاني لميل واحد يستغرق 10 دقائق تقريبا

كما يوجد علي اليوتيوب فيديوهات أخري

الفيديو الأول واحد ميل ( 15 دقيقة)

الفيديو الثاني الميل الثاني (15 دقيقة)

البرنامج ده غير حياتي وساعدني كتير ...ياريت الناس تتفرج عليه وتجربه

عندي بعض الفيديوهات (1و2و3و4و5 أميال ) اللي ممكن تحميلها من الرابيدشاير لو حد عايز

ياريت يكون قرارك في العام الجديد الحفاظ علي صحتك والتمتع بالحياة :give_rose:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الله ينور عليكى يادريم هو ده الاداء

وانزلى بقى بباقى الفيديوهات

بدل ماانا هارى نفسى رايح الجيم وراجع من الجيم اقضيها قدام التلفزيون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ممتاز بجد

انا بحب الحاجات دى اوى - برنامج رائع

انت عارفة انت بتستفيدي بان مود الرياضة متغير معاكى

بمعنى مش مرتبط بجهاز مشي او وقت محدد للرياضة ملزمة بيه

ومش مرهق لاعصابك

كمان حاجة - انتى عارفة انك بتستفيد بلوقت ومش بتحسي بيه لانك اثناء مشاهدة التلفزيون

حقيقي حيدي لياقة عالية جدا للجسم

موضوع مفيد جدا جدا

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بجدا شكرا يا دريم مفيد جدا

رغم ان البنايه الى انا فيها ليها جيم للسكان مبحبش اطلعه لانه مختلط و مبعرفش اخد راحتى فيه

لكن حاجات زى دى تتعمل فى البيت اكيد بتكون مفيده

يا ريت تحطى لنا باقى الحلقات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أنا سعيدة جدا أنكم تحمستم للفكرة

أكرم باشا منور ومرواح الجيم جميل بس بصراحة أن يكون في رياضة تمارسها في البيت يساعد أكثر علي الانتظام بغض النظر عن أي ظروف

رونا ....أغابي ....مغتربة ....منورين وهنزل الفيديو حالا.

أنا بصراحة دورت كتير في مصر عشان أشتري الديفيديهات دي بس للأسف ملقيتش خالص

فاضطريت أحملها من علي النت من منتدي أمريكي عليه كل حاجة ممكن الواحد يتخيلها

الفيديو الأول: ميل واحد (23 دقيقة) هو رتمه هادئ وغير متعب ومناسب جدا لحد ممبتدئ وعمره ما مارس رياضة قبل كده

روابط التحميل:

http://BLOCKED2/files/171983529/1MiloWalk.part1.rar

http://BLOCKED2/files/171986436/1MiloWalk.part2.rar

http://BLOCKED2/files/171989296/1MiloWalk.part3.rar

http://BLOCKED2/files/171992239/1MiloWalk.part4.rar

http://BLOCKED2/files/171994617/1MiloWalk.part5.rar

الفيديو الثاني: 2 ميل (32 دقيقة) أيضا رتمه هادئ ومناسب جدا للمبتدئ

روابط التحميل:

http://BLOCKED2/files/171997871/2MiloWalk.part1.rar

http://BLOCKED2/files/172001093/2MiloWalk.part2.rar

http://BLOCKED2/files/172004553/2MiloWalk.part3.rar

http://BLOCKED2/files/172008182/2MiloWalk.part4.rar

http://BLOCKED2/files/172012049/2MiloWalk.part5.rar

http://BLOCKED2/files/172016052/2MiloWalk.part6.rar

http://BLOCKED2/files/172018237/2MiloWalk.part7.rar

الفيديو الثالث : وهو عبارة عن برنامج لفقد 10 باوندز يعني حوالي تقريبا 5كجم في خلال 14 يوم

وهو عبارة عن 3 أميال تستغرق 45دقيقة تقريبا.

روابط التحميل:

http://BLOCKED2/files/254458830/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part1.rar

http://BLOCKED2/files/254460400/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part2.rar

http://BLOCKED2/files/254462068/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part3.rar

http://BLOCKED2/files/254464075/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part4.rar

http://BLOCKED2/files/254466255/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part5.rar

http://BLOCKED2/files/254468538/LeslieSansone-WalkOff10Pounds-3Mile.part6.rar

يتم تحميل كل جزء ثم فك الضغط بwinrar هتحصل علي ملف أمتداده aviممكن تشغيله بأي ميديابلاير مناسب لكم.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

لا يا دريم ما اقصدكيش والله

انا قصدي المدلثه

الابله يعني :happy:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

لا يا دريم ما اقصدكيش والله

انا قصدي المدلثه

الابله يعني :happy:

ليه دي ست لطيفة خالصة وواضحة جدا

تلاقيك أنت بس مكسل حبيتين بس صدقني اسمع كلامي هتستفيد منها جامد

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا عايز اسمع كلامها هيا نفسها

عشان اركز في كل كلمه بتتقال :happy:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكر جدا يا دريم

الفيديوهات دي مفيدة جدا لواحد كده زي حالاتي زاد 40 كيلو في الخمس سنين اللي فاتت :Head:

بس هو مفيش روابط غير الربيد ده :sad:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكر جدا يا دريم

الفيديوهات دي مفيدة جدا لواحد كده زي حالاتي زاد 40 كيلو في الخمس سنين اللي فاتت :Head:

بس هو مفيش روابط غير الربيد ده :sad:

أستاذ سمبا ....صدقني بجهد ووقت بسيط تقدر تنزل ال40كجم دول بإذن الله

هي دي الروابط اللي أنا نزلت منها ....هي في مشكلة في الرابيدشاير عندك؟

سأحاول أدور علي روابط تانية ولو لقيت هنزلهم . :give_rose:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكر جدا يا دريم

الفيديوهات دي مفيدة جدا لواحد كده زي حالاتي زاد 40 كيلو في الخمس سنين اللي فاتت :Head:

بس هو مفيش روابط غير الربيد ده :sad:

كله من المشاوي ..

ما علينا

يعطيك العافية دريم ... برنامج مهم ... وافضل المشي بالهواء الطلق ... اكره الرياضة عموما في الصالات المغلقة

تحياتي لك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

منور ياساري .... ياعم خلاص ماكنتش صورة للراجل وهو بيشوي :give_rose:

أستاذ سمبا لاقيت لحضرتك مجموعة من الفيديوهات مجمعة في ملف واحد علي hotfile أو fileserver

المجموعة تحتوي علي فيديو ل 1 ميل(18 دقيقة) وفيديو ل2 ميل(30دقيقة) وفيديو ل 3 أميال(50 دقيقة) وفيديو ل4 أميال(60 دقيقة)

ممكن حضرتك تجرب الروابط وتقول لي مضبوط ولا إيه؟

الروابط للتحميل:

أو

:give_rose:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

معلش اصلي استاذ كسل ولا الزحلفه ولا الدب القطبي

يعني لازم اتمرن وانا ابص بشاشة اللاب توب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:give_rose: ميرسى يا دريم على الروابط

بس سؤال صغنن

هو لازم انزل الروابط كلها علشان يشتغل

كل فيديو مكون من أجزاء لازم تنزلي كل الأجزاء عشان بعد كده تفكيها ببرنامج winrar وبعدين تشتغل معاكي

يارب يعجبوكي. :give_rose:

أستاذي المسافر: أينعم هو الكسل أحلي من العسل بس ربنا خلق أجسامنا بطبيعتها بتحب الحركة فللأسف مجرد المشاهدة مش هتنفع :give_rose:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا ساري

انا ماليش في المشاوي ولا حتي مشاوي علي طول الزمان ولا العكاوي

انا اكلي كله سي فوود :closedeyes:

شكرا يا دكتورة دريم

الروابط اوك :give_rose:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

:give_rose: ميرسى يا دريم على الروابط

بس سؤال صغنن

هو لازم انزل الروابط كلها علشان يشتغل

كل فيديو مكون من أجزاء لازم تنزلي كل الأجزاء عشان بعد كده تفكيها ببرنامج winrar وبعدين تشتغل معاكي

يارب يعجبوكي. :give_rose:

أستاذي المسافر: أينعم هو الكسل أحلي من العسل بس ربنا خلق أجسامنا بطبيعتها بتحب الحركة فللأسف مجرد المشاهدة مش هتنفع :give_rose:

جارى التحميل

عجبونى كتير شكرا ليكى

واحلى حاجة ان الحركة فيهم مش صعبة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يجب ان يتم الموافقه علي هذا المحتوي قبل نشره.

زوار
انت تقوم بالتعليق كزائر. اذا كنت تمتلك حساب فقم بتسجيل الدخول تسجيل دخول.
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×