اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موضوع للإيجابيات فقط ..........لا للسلبيات

Howayda Ismail

Recommended Posts

من كثرة الاحباطات التى تحدث لنا من نشر السلوكيات السلبية حبيت ادور على طاقة نور ايجابية

تعطينا امل فى غدا افضل لو سمحتم التوبيك للايجابيات فقط وكلمة شكر ولو لمواطن بسيط لكنه ايجابى

ولكى لانهضم بعض المسئولين حقوقهم لابد من نشر اعمالهم الايجابية حتى لو كانت لهم بعض الافعال السلبية

وصلنى على الفيس رسالة ( مبادرة المدرسة الألمانية لتنضيف شوارع القاهرة )

الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

• الردود 81
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كلمة حق عاوزة اقولها لكن كنت محتارة اضعها فى انه توبيك

رغم ماعانت منه الاسكندرية فى الفترة الاخيرة من كثرة الحفر وخروج بطون الشوارع لخارجها مما سبب حالة استياء عامة

لجميع المواطنين دون استثناء الا انه ظهر مردود ذلك كله الان حيث وصلت نسبة النظافة تقريبا 100% فى الاحياء الراقية

وبنسبة 90 % فى الاحياء الشعبية وحوالى 75 % فى المناطق العشوائية ويرجع هذا النقص لسلوكيات المواطنين انفسهم

لكن معظم الاحياء اصبح لها اهتمام دون تفرقة فى مستوياتها

كذلك اشغالات الطريق تكاد تكون معدومة

الاول كان كل صاحب سوبر ماركت او محل وخاصة القهاوى والكافتيريات كان يحتل عرض الرصيف كله يجبرك ان تسير فى نهر الطريق

وسط السيارات كانه امتلك الرصيف مع العين التى يشغلها ومحرم على المواطنين استعماله

دلوقت الوضع اتغير نهائى فبعد الاجراءات الصارمة والمخالفات الكبيرة والغرامات لاصحاب تلك المحلات اصبح الشارع

لاى اسرة لديها اطفال او حتى كبار للسير في امان دون النزول لنهر الطريق وتعريض حياتهم للخطر

كذلك عشوائية الاسواق وده ظاهر جدا للكثيرين فى ميدان محطة مصر ومنطقة عمود السوارى السياحية

كلها ايجابيات تسجل لصالح اللواء عادل لبيب وجهد مشكور للمحليات لان الصورة دلوقت احسن بكتير

رابط هذا التعليق

ايجابية اخرى احب اسجلها لصالح المصرية للاتصالات

كلنا عارفين اللى بيروح عند الحكومة مبيرجعش خصوصا فى الفواتير ادفع وبعدين اتظلم

فواتير المدة الى فاتت للتليفون الارضى كانت عالية نسبيا ووجدت فيها مبلغ مضاف لزيرو 900 ولما

استفسرت صمم المسئولين اننا اتصلنا بهذه الخدمة ولكن برضه انا كنت متأكدة ان محدش من اولادى استخدمها

وذلك مااكدته صديقة لى وجدت نفس الشئ فى فاتورتها فنصحنى الموظف بالغائها من الاشتراك وفعلت

فاتورة الشهر ده وجدت بها خانة اشتراكات اخرى ورغم زهد المبلغ حوالى 8 جنيهات الا انى قلت حيشتغلونا

كل مرة حاجة شكل فسالت الموظف المختص وذهلت ان المبلغ مخصوم لى من القيمة وليس محسوب على

والسبب ان المصلحة خصمته من بند الاشتراكات السابقة باثر رجعى وده شئ ايجابى لابد نذكره رغم تفاهة المبلغ

الا انه بادرة خير فى نية الاصلاح من جهة حكومية

رابط هذا التعليق

ماقدرتش أمنع نفسي من تلات تقييمات إيجابية للمداخلات التلاتة المضافة بالأعلى ..

صحيح الموضوع ده مش محاولة أولى في المنتدى .. لكني متفائل خير إن حضرتك اللي هتمسكي محاولة المرة دي ..

وعلى فكرة يا مدام هند .. حضرتك بدأتي تمثلي خطر محدق جدا عليَّ closedeyes.gif

عظيم تحيتي لحضرتك roseopen.gif

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ربنا ينور قلبك يا رب يا تانت هند

من زمان و انا مقتنعة ان العين ممكن تغير زاوية الرؤيا بتاعتها....من زمان و انا مش بحب اللي بيلبس نضارة سودا و بيصر انه ياخد الامور من زاوية واحدة

حقيقي فيه حاجات كتير جوه البلد اللي بنحبه جدا بتوجعنا و بتألمنا فوق الوصف.....لكن لسه بنحبها و من غير سبب

لسه فيه حاجة عمالة تشدنا ليها.....يمكن بحاول ابعد علي اد ما ااقد كل ما تقابلني حالة احباط.....بس ساعتها مبلومش غير نفسي.... وعيني اللي لقطت الحتة الضلمة.....هي بس العين اللي تشوف...او اللي عايزة تفتش علي نور

يمكن انا هقول حاجة ممكن تبان انها تافهة او عابرة بس فعلا متتخيليش حضرتك انها بسطتني ازاي

انا بحب الاطفال جدا......و حلم حياتي اني الملي شوية عيال بقي و نفضل نلعب و نضحك و نتامل و نبص للدنيا من زاوية غير

المهم

جاتلي فرصة من فترة اني ازور احد المدارس العريقة ....(الجامدة طحن بقي من ناحية المصاريف و من ناحية المستوي التعليمي).....الموجودة في بلد عربي

روحت بقي و انا متخيلة اني هقضي يوم و لا في الجنة

اللي حصل اني قابلت فعلا اطفال صغيرين من جنسيات كتير.....لكن فعلا الطفل المصري و الله العظيم و من غير مجاملة مختلفة......التفاعل.....الضحكة ام كركعة.....الاستجابة السريعة.....اللماضة كمان.....الاسئلة اللي بتفط من العينين.....لما حسيت حالي متحيزة.....فعلا ابتديت اكرس مجهود اكتر مع اطفال اجانب...حتي مش عرب.....كنت هعيط

الطفل قاعد.....و كأنه آلة.....مش عايز يضحك.....خايف يتشقلب معايا.....عشان المربية بتبقي شديدة عليه

معرفشي قلبي وجعني ليه.....و افتقدت ولاد اخويا جدا.....و زعلت من نفسي ع الوقت اللي كنت بزعقلهم فيه علي شقاوتهم.....اتاري ولادنا بجد عفاريت...و ليهم مذاق خاص......يا رب يحميهم لينا....و يخليهم طاقة نور بتنور حياتنا

معلشي يمكن مداخلتي فيها تحيز شوية.....بس ده كان احساسي....و اي حد ميزعلشي مني (لو من جنسية تانية يعني)

كملي يا تانت هند.......

كملي و افتحي الشبابيك علي طاقة نور....محتاجين نتنفسها كلنا.....محتاجين خيط رفيع يقولنا......فيه امل جاي

مساااااااكي عين نورانية......بتحب كل جميل :give_rose:

رابط هذا التعليق

أعتقد موضوع يستحق التثبيت

:clappingrose:

أؤيد هذا

على فكرة يا هند .. مقالة حمدي قنديل عن علاء الأسواني كان فيها تكريم لإيجابيين كتير

أنا شخصيا شايفة ان الجهر بكلمة الحق و الناس اللي ما بتسكتش على الظلم أكبر إيجابية

و عم محمد الحلاق اللي عامل جنينة صغيرة و نضيفة قدام محله و ما استسلمش لسلبية جيرانه أكبر إيجابية

و كل أم و أب بيربوا اولادهم صح و بفلوس حلال أكبر إيجابية

:give_rose: :egyflag:

رابط هذا التعليق

أنا شخصيا شايفة ان الجهر بكلمة الحق و الناس اللي ما بتسكتش على الظلم أكبر إيجابية

أنا فاهم قصد حضرتك إيه بس عايز أكتب توضيح من عندي إذا سمحتيلي ..

لو حُصرت الإيجابة في الجهر بكلمة الحق وعدم السكوت عن الظلم يبقى ده اجتزاء للحق .. فالحق يقول إن لو فيه كأس ممتليء تلته بالماء فعكفت أنا على الولولة على التلتين الفاضيين على اعتبار إن ولولتي دي لا تخرج عن حقيقة الجهر بإن تلتين الكاس فاضي وإن ده ظلم دونما التفات مني للتلت اللي فيه ميّه يبقى أنا كده مجتزئ للحق .. بل وباعمل حثيثا على إني أكون مجتزئ ليه .. التلت المليان ده حق لازم أجهر بيه .. وعدم جهري بيه هو أمر باطل وسوء نية بل وفعل قبيح مذموم .. لازم الجهر بالحق كل الحق ولا شيء سوى الحق .. وليس بحق أن نجتزء الحق ثم نقول أننا بذلك نفعل حق .. لا والله ماهو كذلك الحق .. الحق حق .. على بعضه .. واجتزاؤه ليس من الحق ..

أعود فأؤكد إني فاهم قصد حضرتك بس دي كانت كلمة حق وكان لازم علي إني لا أسكت عنها ..

رابط هذا التعليق

ماقدرتش أمنع نفسي من تلات تقييمات إيجابية للمداخلات التلاتة المضافة بالأعلى ..

صحيح الموضوع ده مش محاولة أولى في المنتدى .. لكني متفائل خير إن حضرتك اللي هتمسكي محاولة المرة دي ..

وعلى فكرة يا مدام هند .. حضرتك بدأتي تمثلي خطر محدق جدا عليَّ closedeyes.gif

عظيم تحيتي لحضرتك roseopen.gif

وان قلت لحضرتك ان سابق الفضل للفكرة نابع من ملاحظاتك لمداخلات سابقة لى وانا

اللى باشكرك للفت نظرى الى نصف الكوب المملوء

مع وافر احترامى لحضرتك

رابط هذا التعليق

ربنا ينور قلبك يا رب يا تانت هند

من زمان و انا مقتنعة ان العين ممكن تغير زاوية الرؤيا بتاعتها....من زمان و انا مش بحب اللي بيلبس نضارة سودا و بيصر انه ياخد الامور من زاوية واحدة

حقيقي فيه حاجات كتير جوه البلد اللي بنحبه جدا بتوجعنا و بتألمنا فوق الوصف.....لكن لسه بنحبها و من غير سبب

لسه فيه حاجة عمالة تشدنا ليها.....يمكن بحاول ابعد علي اد ما ااقد كل ما تقابلني حالة احباط.....بس ساعتها مبلومش غير نفسي.... وعيني اللي لقطت الحتة الضلمة.....هي بس العين اللي تشوف...او اللي عايزة تفتش علي نور

يمكن انا هقول حاجة ممكن تبان انها تافهة او عابرة بس فعلا متتخيليش حضرتك انها بسطتني ازاي

انا بحب الاطفال جدا......و حلم حياتي اني الملي شوية عيال بقي و نفضل نلعب و نضحك و نتامل و نبص للدنيا من زاوية غير

المهم

جاتلي فرصة من فترة اني ازور احد المدارس العريقة ....(الجامدة طحن بقي من ناحية المصاريف و من ناحية المستوي التعليمي).....الموجودة في بلد عربي

روحت بقي و انا متخيلة اني هقضي يوم و لا في الجنة

اللي حصل اني قابلت فعلا اطفال صغيرين من جنسيات كتير.....لكن فعلا الطفل المصري و الله العظيم و من غير مجاملة مختلفة......التفاعل.....الضحكة ام كركعة.....الاستجابة السريعة.....اللماضة كمان.....الاسئلة اللي بتفط من العينين.....لما حسيت حالي متحيزة.....فعلا ابتديت اكرس مجهود اكتر مع اطفال اجانب...حتي مش عرب.....كنت هعيط

الطفل قاعد.....و كأنه آلة.....مش عايز يضحك.....خايف يتشقلب معايا.....عشان المربية بتبقي شديدة عليه

معرفشي قلبي وجعني ليه.....و افتقدت ولاد اخويا جدا.....و زعلت من نفسي ع الوقت اللي كنت بزعقلهم فيه علي شقاوتهم.....اتاري ولادنا بجد عفاريت...و ليهم مذاق خاص......يا رب يحميهم لينا....و يخليهم طاقة نور بتنور حياتنا

معلشي يمكن مداخلتي فيها تحيز شوية.....بس ده كان احساسي....و اي حد ميزعلشي مني (لو من جنسية تانية يعني)

كملي يا تانت هند.......

كملي و افتحي الشبابيك علي طاقة نور....محتاجين نتنفسها كلنا.....محتاجين خيط رفيع يقولنا......فيه امل جاي

مساااااااكي عين نورانية......بتحب كل جميل :give_rose:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نوارة المنتدى كله حبيبة قلبى ريهام

صحيح البلد فيها حاجات مش عجبانا لكن لامتى حنعيش حالة الاستسلام اللى ضيعت الفرحة من قلوبنا والبسمة من وجوهنا

وحرمتنا من رؤية شئ حلو يعينا على تخطيها

لازم انا وانت وكل واحد مايتوقفش عن حب امه( مصر ) مهما شاف منها ساعات الام بتكون قاسية على اولادها

لكن عمرها مابتكرهم ممكن الظروف تخليها طرداهم من حضنها لكن برضه عمرها مبتنساهم

جايز فى ساعة تفوق وترجع تلمهم فى حضنها من جديد

احنا حتى ولو على البعد زى الجنين مربوطين معاها بحبل سرى واحد لو انقطع واحد فينا حيضيع وحبنا ليها

هو الدم المغذى لهذا الحبل كى تستمر فيه الحياة

والله ما شعارات لكن عن نفسى ده احساسى ناحية مصر عموما واسكندرية خصوصا

كلامك مش تافه لانى عيلة وبحب الاطفال موت بس معرفتش ده الا لما خلفت ولادى لانهم هم اللى غيرونى

طلعوا الطفلة اللى جوايا اللى حبستها بين الكتب والقصص وحرمتها تلعب زى بقية الاطفال اللى فى سنها

انا باعيش طفولتى من جديد مع اولادى رغم كبرهم بنلعب وبنضحك وبنتفسح سوا

بس على فكرة ماينفعش اكمل لوحدى التوبيك ايد لوحدها متصقفش كلنا نشارك واولهم انت

مسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسساكى سعادة وامل فى غدا افضل باذن الله

رابط هذا التعليق

شكرا لك om zayd

ولابد من همتك معانا انتم فى الخارج اكيد بتقع عنيكم على حاجات كويسة لمصريين وقوفهم جنب بعض

سؤالهم على بعض لازم نغير للناس فكرتها ان لو له مصلحة يسال عنك عاوز منه خدمة يهرب منك

لان فى مصريين جدعان بيخدموا لوجه الله بدون مقابل ولازم نظهرهم فى الصورة

رابط هذا التعليق

أؤيد هذا

على فكرة يا هند .. مقالة حمدي قنديل عن علاء الأسواني كان فيها تكريم لإيجابيين كتير

و عم محمد الحلاق اللي عامل جنينة صغيرة و نضيفة قدام محله و ما استسلمش لسلبية جيرانه أكبر إيجابية

و كل أم و أب بيربوا اولادهم صح و بفلوس حلال أكبر إيجابية

:give_rose: :egyflag:

اختى مصراوية فعلا عندك حق ولكن لدى تعقيب صغير لابد ان نظهر الوجه الاخر لهذا الحق

وذكرك لنموذج عم محمد وسلبية جيرانه هما وجهين العملة او الوجه الاخر الذى قصدته

كان من الممكن نكتفى بالنظر لسلبية الجيران لانها الاكثرية ولكن للحق ظهرنا الجانب الاخر للصورة

شكرا لحضرتك وفى انتظار المزيد من صورنا الايجابية

رابط هذا التعليق

بحب مبادرات العمل الخيري و التطوعي

بلدنا مليانة منها

يمكن محتاجة تنسيق و توعية اكثر لكن وجودها و استمرارها بحسه طاقة نور

دعا الدكتور على جمعة، مفتى الجمهورية، ورئيس مجلس أمناء مؤسسة مصر الخير، إلى ضرورة توفير العلاج لجميع المواطنين دون تفرقة بين الأغنياء والفقراء وعدم قصره على القادرين فقط.

وقال جمعة فى المؤتمر الصحفى الذى عقده أمس للإعلان عن تفاصيل رصد مؤسسة «مصر الخير» لمبلغ ١٠ ملايين جنيه لتسيير قوافل طبية فى مختلف المحافظات على مستوى الجمهورية لمكافحة وعلاج العمى: يوجد لدينا فى مصر ٤ آلاف قرية ونجع ونسعى للوصول إلى جميع الفقراء وغير القادرين على مستوى الجمهورية لتوفير العلاج للمحتاجين، لأن لكل مواطن الحق فى الحصول على العلاج المناسب، ومساواة الناس فى العلاج حق أساسى من حقوق الإنسان وتوفير المقدرة على العلاج حق لكل المواطنين.

وأضاف جمعة: لابد ألا يقتصر العلاج على طائفة الأغنياء والقادرين فقط لأن الصحة والتعليم كالماء والهواء، مشيرا إلى أن المشروع الذى تقوم به «مصر الخير» لعلاج العمى يأتى بالتعاون مع مؤسسة النور مغربى ومستشفى دار العيون وجمعية عيون مصر.

وأوضح جمعة أن هذه القوافل الطبية التى يتم تسييرها ستقوم أيضا بحملات توعية فى مجالات صحة وطب العيون فى مدن ومحافظات وقرى ونجوع الصعيد من أجل تمكين جميع أفراد المجتمع من التمتع بنعمة البصر، خاصة غير القادرين، حيث ترصد مؤسسة مصر الخير مبلغ ١٠ ملايين جنيه مصرى كإجمالى التكاليف المقررة للقوافل وجميع الخدمات العلاجية والصحية.

وقال بهاء صبرى، المتحدث باسم مؤسسة «النور مغربى»، إن هناك آلالاف ممن يصابون بالعمى سنويا يمكن وقايتهم عن طريق علاج بعض الأمراض التى يعانون منها، مثل المياه البيضاء أو المياه الزرقاء أو التهاب وضعف العصب البصرى أو الإصابة ببعض الأمراض الفيروسية،

مشيرا إلى أنه تم عمل آلاف العمليات الجراحية لغير القادرين والفقراء مثل إزالة المياه البيضاء المتحجرة بالعين وترقيع القرنية، إضافة إلى تبرع المؤسسة بالنظارات الطبية مجانا لغير القادرين من خلال القوافل الطبية التى تسيرها المؤسسة.

واقترح صبرى أن يتم التعاون بين جميع المؤسسات المشاركة فى المشروع تحت شعار «معا لنور عيون مصر».

رابط هذا التعليق

إيجابيات مصر ،،،

من ناحية العمل و الإقتصاد :_

1- أبناء مصر في الخارج ،، الدخل الرئيسي للوطن

و بير البترول الذي لن ينضب إن شاء الله و وقود الإقتصاد المصراوي ،، تحاويلاتهم تجاوزت إيرادات قناة السويس

أتمني بس إن كمان يجي فرصة لأبناءها في الداخل إنهم يبدعوا و يتقدموا

من الناحية الإجتماعية :_

الابتسامة و الضحكة و الأهل و الأصدقاء

و بس خلاص للأسف

من الناحية السياسية :_

حركة كفاية و 6 ابريل و محمد البرادعي

الراجل العجوز اللي كان ممكن يرجع باشا في بلده ،، و ياخد امتيازات و المناصب اللي عايزها

بس الراجل المحترم - رغم إختلاف البعض عليه - فضل إنه ينحاز لجانب الشعب و المستقبل

و ميبضش لمصلحته الشخصية الضيقة

من الناحية الرياضية :_

النادي الأهلي ،،، صانع السعادة

من الناحية الفنية : _

صوت محمد منير ،، و عمرو دياب

و مبقاش فيه حد بيضحكني من الممثلين الجدد للاسف

من ناحية اللايف استايل أو العمران ( مش عارف اسميها ايه ) :_

المدن الجديدة ، الكمبوندات الحديثة بخدماتها ، المولات الحديثة ، تطوير مطار القاهرة الدولي

الطرق السريعة الجديدة ، سلاسل المطاعم و المتاجر العالمية اللي بتفتح كلها في مصر

بس برده كلهم زي جزر راقية منعزلة في وسط تخطيط و معمار عام فاشل و قذر

رابط هذا التعليق

جمعية الباقيات الصالحات.... الدكتورة عبلة الكحلاوى ..... دعوه للمشاركة

--------------------------------------------------------------------------

مجموعة تعمل على تشجيع القادرين على عمل الخير من خلال اظهار نموذج طيب ومثال حى فى عمل الخير

والتعاون عليه مثل جمعية الباقيات الصالحات والتى أسستها الدكتورة عبلة الكحلاوى والسيدة أمينة

درويش سيدة الخير والاحسان كما تخاطب المجموعة شباب العالم العربى بأن النماذج الإيجابية مازالت

موجودة وليس كل الأغنياء سفهاء فأهل الخير مازالوا موجودين والحمد لله

الأعمال المقدمة من الجمعية

................................

مساعدات تعليم – زواج – رعاية علاج شهرية ونصف شهرية

قوافل بطن البقر – اسطبل عنتر – مستعمرة الجزام – الدويقه

هذا إلى جانب قوافل الإغاثة بحسب الأحداث

رقم حساب المشروع ( مجمع الباقيات ) 6060603 البنك الأهلى

( بجميع فروعه )

المقر الرئيسى :

المقطم شارع الياسمين متفرع من ش 9 قطعة رقم 7815

ت : 29207494 – 0113648606 – 0123125794 – 0127126629

دار أبى :

المقطم ش الياسمين متفرع من ش 9 قطعة رقم 7815

ت : 25056077

دار أمى :

المقطم ش الياسمين متفرع من ش 9 قطعة رقم 7810

ت :29850268

دار ضنايــــــا :

المقطم منطقة س قطعة 7916 ش المدينة المنورة

ت : 25079780

مجمع الباقيات ( تحت الإنشاء ) :

المقطم – قطعة (1) الحى الثانى الهضبة الوسطى أمام مسجد د/ عبلة الكحلاوى

موائد إفطار رمضان

تسكين الحالات الحرجه

قوافل العشوائيات ( بطن البقر – الدويقه )

قوافل إغاثة لبنان

قوافل إغاثة غزة

ادوية حادث القطار والعبارة

إجراء عمليات جراحية

توزيع مواد غذائية مستعمرة الجزام

علاج الحالات المستعصية

قوافل بطن البقر

مساعدات شهرية

توفير ملابس للفقراء

رقم حساب المشروع ( مجمع الباقيات ) 6060603 البنك الأهلى – فرع المقطم

مجمع الباقيات الصالحات الخيرى ( تحت الإنشاء )

مساعدات شهرية ثابتة :

200 اسرة بتكلفة قدرها 300 جنيه للأسرة

مساعدات موسمية :

اكثر من 500 أسرة ( شنط تموينية – بطاطين – كساء )

وصرف رواتب للعلاج

مساعدات تعليمية 100 طالب وطالبه تعليم عالى ( خاص – عام )

200 طالب وطالبه تعليم أطفال ايتام وذوى احتياجات خاصة ملابس مدرسية

ملابس : أكثر من 7000 أسر أيتام ومرضى

القوافل :

بطن البقر – الدويقة – مستعمرة الجذام

10000 شنطة تموين ولحوم وغذاء وأدوية ومبالغ مالية

إغاثة : لبنان – غزة – حادث العبارة – القطار

8 أطنان من المواد التموينية

3000 بطانية

ادوية مختلفة

مساعدات رمضان

4000 شنطة X

50 جنيه

اضاحى العيد 3 طن لحوم 4 طن أرز

إطعام وموائد إفطار

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى " بجميع فروعه "

6060603 “ الحساب خاص بالتبرعات لصالح مجمع الباقيات "

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى فرع الخليفة المأمون

14762 “ وجميع فروعه "

" مؤسسة ضنايا " رقم الحساب ببنك المصرف المتحد رقم الحساب

606060 “ بجميع فروعه "

ار أبى

دار أمى

( بجميع فروعه )

المقر الرئيسى :

دار أبى :

المقطم ش الياسمين متفرع من ش 9 قطعة رقم 7815

ت : 25056077

دار أمى :

المقطم ش الياسمين متفرع من ش 9 قطعة رقم 7810

ت :29850268

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى ( بجميع فروعه ) 6060603

( الحساب خاص بالتبرعات لصالح مجمع الباقيات )

( مؤسسة ضنايا ) رقم الحساب ببنك المصرف المتحد رقم الحساب 60606 ( بجميع فروعه )

www.ablaalkahlawy.com

info@ablaalkahlawy.com هذا البريد الالكتروني محمى من المتطفلين , يجب عليك تفعيل الجافا سكر يبت لرؤيته

الخدمات المقدمة

يتم استقبال 100 مسن ومسنه

تقديم الدعم المتكامل روحياً وصحياً ونفسياً واجتماعياً

رعاية طبية نموذجية :

تحاليل – ادوية ومتابعة

نشاط ترفيهى متكامل :

رحلات داخلية وخارجية اسبوعية

استضافة جزئية

استضافة كلية

التكلفة العامة للنزيل

2500 جنيه شهرياً

مجاناً والقادرين بنظام الكفالة

وبالرغم من أن التكلفه الإجمالية :

100 مسن 2500x =

250000

التكلفة الإجمالية السنوية

250000 X

12 = 3000000 جنيه

دار ضنايا

( بجميع فروعه )

المقر الرئيسى :

دار ضنايا :

المقطم منطقة س قطعة 7916 ش المدينة المنورة

ت : 25079780

الخدمات المقدمة

1- الإقامة والمبيت للمريض والمرافق بالدار .

2- تقدم الدار ثلاث وجبات يومية للمريض والمرافق مجهزه .

3- المسانده النفسية والمادية من السادة اعضاء وعضوات الجمعية .

4- متابعة الإشراف الصحى على الطفل من خلال التقارير بين الدار والمستشفى

5- تنظيم رحلات داخلية وخارجية للترفيه عن المرضى وذويهم .

6- توفير ملابس واعانات للمرافق والطفل .

عدد المترددين

يوم

شهر

سنة

من المرضى

60

1800

21600

من المرافقين

30

900

10800

المرضى والمرافقين

90

2700

32400

مجاناً

وبالرغم من أن التكلفه سنوياً

( الفرد + المرافق 75 جنيه فى اليوم )

75 x

16200 = 1215000 جنيه

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى " بجميع فروعه "

6060603 “ الحساب خاص بالتبرعات لصالح مجمع الباقيات "

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى فرع الخليفة المأمون 14762

“ وجميع فروعه "

" مؤسسة ضنايا " رقم الحساب ببنك المصرف المتحد رقم الحساب 606060

“ بجميع فروعه "

ماتم إنجازه

استطعنا بفضل الله ثم جهود أعضاء وعضوات الجمعية

إنشاء نموذج لدار ضنايا بفيلا صغيرة لإستضافة الأطفال المرضى .

وإنشاء دار أمى لمرضى الزهايمر والمسنين .

وإنشاء دار أبى وكلها دور صغيرة مجهزة تجهيزاً طبياً وتحت إشراف طبى من مستشفى المقطم التخصصى بناء على عقد دفوع الأجر بين إدارة المستشفى وادارة الجمعية .

هذا إلى جانب تمويل الجمعية للمشروعات الصغيرة للشباب والمرأة المعيلة والتى تأكل بعافيتها وذلك بأقامة دار الصالحات وتجهيز العرائس وخدمة المرضى ورعايتهم فى دورهم بتوفير احتياجاتهم الأساسية ورعاية المطلقات والأرامل والأبناء فى بيوتهم .

لجنة إغاثة الملهوف إطعام الطعام – توفير الزى المدرسى والكتاب .

توصيل المياه الصالحة للشرب – حفر الآبار النجوع والقرى .

إعداد مشروعات صغيرة لتشغيل الشباب والإنفاق على الجمعية واعالة المعاقين حركياً وتعليمهم الحرف المناسبة . ويكون ذلك من خلال نخبة متخصصة كل فى موقعه ومجاله .

هذا وبفضل الله ونعمته تم البدء الفعلى بدورات تثقيفية لراغبى الزواج ومحاضرات دينية .

دروس تجويد وفقه وتحفيظ قرآن . ولقاءات التحكيم وفض المنازعات من خلال مقر الجمعية المؤقت .

وأيضاً من خلال الزيارات الميدانية الدورية لرعاية المرضى والمعوزين من الأرامل واليتامى فى مواقعهم

وذلك من خلال قوافل عديدة منها :

قافلة النور لزيارة دور المسنين والأيتام والمستشفيات ومستعمرة الجذام .

دورات تعليمية ارشادية لتعليم وارشاد راغبى الحج وتعريف طلبة وطالبات المدارس بمناسك الحج وذلك من خلال مجسم لكافة المناسك . هذا إلى جانب التعريف بكافة التكليفات التعبدية من خلال النماذج المجسمة لجميع الاعمال وكذلك المسجد الأقصى .

هذا وليس لدينا مانع من التعاون مع الهيئات الحكومية الجمعيات الأهلية فنحن جميعاًً نرجو فى خاتمة الأمر أن نحظى بحسن الخاتمة ونترك بصمة من نور فى دار المقامة وهذه هى الباقيات الصالحات أحبائى ...

نسأل الله القبول والرضا والتوفيق والسداد

د/ عبلة محمد الكحلاوى

( فى دار الدنيا ) عميد كلية الدراسات الإسلامية والعربية

ببورسعيد – جامعة الأزهر

والعميد الفقير التى ترجو المغفرة والرحمة وحسن الخاتمة

0164131044 / 0113648606 تليفاكس 25056077

www.ablaalkahlawy.com

info@ablaalkahlawy.com هذا البريد الالكتروني محمى من المتطفلين , يجب عليك تفعيل الجافا سكر يبت لرؤيته

رقم الحساب بالبنك الأهلى المصرى 14762 بجميع فروعه

رابط هذا التعليق

هند الموضوع تحفه جداا انا متابعه بشغف ....لى عوده ان شاء الله

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

حبيت اضيف لمحة من شهامة المصريين بالخارج

ابن عمتى كاى شاب اراد تحسين اوضاعه فبحث عن فرصة عمل بالخارج ووجدها ولكن مقابل مبلغ مالى كبير دفعه

للسماسرة واتفقوا على مقابلته فى مطار دبى وسافر لكن للاسف كانت نصباية ولم يجدهم وظل يوم كامل حبيس المطار

لا عارف يدخل البلد ولاعارف يرجع لان التذكرة سفر فقط ولحسن حظه كان اخى اوصى اصدقاء له مقمين فى الامارات

سنوات طويلة اوصاهم عليه قبل سفره ولما علموا بما حدث لم يتأخروا عنه ذهب احدهم بسيارته واصطحبه

من المطار والاكثر انهم استضافوه للاقامة عندهم حتى يجد حلا لمشكلته ولكن النوائب لاتأتى فرادى مرض فجأة

واحتاج لعملية مرارة وظل فى ضيافتهم قرابة الشهر مرحبين به دون كلل على حسابهم والاكثر انهم بحثوا له

عن عمل وفعلا وفروا له فرصة عمل وده على مااعتقد راجع لشهامتهم وانسانيتهم وليس مجاملة

ذكرت القصة دى لما وجدته من شكوى بعض المصريين المغتربين من طريقة تعاملاتهم السلبية مع بعضهم البعض

وان كل واحد بيقول يالا نفسى

حبيت اقول ان الدنيا لسة بخير والمفروض يكون ده سلوكنا نحن المصريين فى الخارج والداخل

الف تحية لكل مغترب يساهم بخدمة لاخيه المغترب او المقيم حتى ولو بنصيحة او بمشورة تمنعه من الوقوع فى

شرك نصب او وصاية مجحفة تحت رحمة كفيل او مرتب غير منصف او اى ارشادات تعينه فى السفر هو واسرته

رابط هذا التعليق

هند الموضوع تحفه جداا انا متابعه بشغف ....لى عوده ان شاء الله

حبيبتى المهندسة

شاركى باى موقف ايجابى للمصريين شفتيه فى الغربة او حتى شفتيه فى اجازاتكم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

لبيب: مصنع جديد لتدوير القمامة لتدوير القمامة بالاسكندرية وتحويلها الى طاقة

قرر اللواء عادل لبيب محافظ الاسكندرية تخصيص 76 فدانا بمنطقة الزياتين بشرق الاسكندرية

وذلك لاقامة مصنع جديد لتدوير القمامة وتحويلها الى طاقة

وأضاف لبيب، في تصريح له الأحد، أن عقد الشركة الفرنسية المتعاقد معها منذ عام 2000 سينتهي مع حلول

عام 2015 ، مشيرا إلى أنه تم توقيع إتفاق مع شركتين ألمانية وأخري إيطالية من أجل إنشاء مصنع لتدوير

القمامة وذلك بالتنسيق مع الشركة الفرنسية بقدرة إنتاجية تصل إلي 100 ميجاوات في اليوم.

وأشار لبيب إلى أنه يتم إستخراج مايقرب من خمسة ألاف طن قمامة يوميا بمختلف أحياء المدينة وهي الكمية

الكافية لتشغيل المصنع الجديد ، مؤكدا أن المشروع سيعمل علي القضاء علي المخلفات من القمامة بصورة

نهائية وبطريقة تحقق معايير السلامة البيئية وتحافظ علي صحة المواطنين وتوفر الطاقة .

رابط هذا التعليق

لبيب : الإسكندرية أول محافظة تعمل بالغاز الطبيعي نهاية العام القادم

الإسكندرية - محرر مصراوي - أكد محافظ الإسكندرية اللواء عادل لبيب أن مدينة الإسكندرية ستكون أول محافظة على مستوى الجمهورية تعمل بالغاز الطبيعي مع نهاية عام 2010 وذلك بعد اكتمال تركيب الشبكة الأرضية بكافة أحياء المحافظة.

وقال لبيب : إنه مع نهاية عام 2010 سيتم الانتهاء من تركيب الشبكة الأرضية للغاز الطبيعي في أكثر من ثلاثة آلاف شارع بمختلف أحياء الإسكندرية وذلك في إطار المرحلة الثالثة لتطوير المحافظة.

وأشار إلى أنه تم الانتهاء حاليا من تطوير ورصف 1600 شارع بمختلف الأحياء (المرحلة الثانية) من التطوير والتحديث والتي من المقرر الانتهاء منها مع نهاية شهر يونيو المقبل على أن تبدأ المرحلة الثالثة للتطوير في الأول من شهر أكتوبر القادم.

وأضاف لبيب : أن أعمال التطوير والتحديث تشمل تركيب الشبكة الأرضية للغاز الطبيعي والكهرباء ، وتحديث شبكة الصرف الصحي والتليفونات ومياه الشرب ، ورصف وتشجير وتنسيق الطرق.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...