اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقد عمل في سلطنة عمان برجاء الإفادة

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

برجاء الإفادة عقد عمل في سلطنة عمان

الوظيفه:محاسب

السكن والمواصلات وكارت الاقامه تتحمله الشركه

بصراحه نسيت اسال عن الاجازات السنويه..

المرتب 200 ريال عمانى

عايز رأى حد يكون مقيم او اشتغل قبل كده فى سلطنه عمان فى العقد ده وفى سلطنه عمان بصورة عامة

وان شاء الله هبقى اذكر الاجازات لما استفسر من المكتب

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا شايف ان المرتب قليل قوى يا حكيم

واحد صاحيى مهندس كان عايش هناك

قالى ان مرتب المهندس اللى ( لسه متخرج ) لا يقل عن 750 ريال

يعنى لو المحاسب مش زيه على الاقل يبقى 500 ريال

متخليك فى الامارات ياعم :sad:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

انا شايف ان المرتب قليل قوى يا حكيم

واحد صاحيى مهندس كان عايش هناك

قالى ان مرتب المهندس اللى ( لسه متخرج ) لا يقل عن 750 ريال

يعنى لو المحاسب مش زيه على الاقل يبقى 500 ريال

متخليك فى الامارات ياعم :sad:

الامارات...ياريت والله يا شريف بس مش طايلها للاسف

رابط هذا التعليق

قليل جدا انا كنت في صلالة وفي البريمي وكنت بصرف اكل وشرب حوالي 120 ريال وعزابي يعني فكر العرض ده زي اي عرض للسعودية ب2000 ريال بالظبط كده كده بالمصري 3000 جنيه وكده كده هاتصرف حوالي 1500 جنيه اقل شئ

فاحسبها هل 1500 جنيه ادخار يستاهلوا الغربة وهل ان مرتبك في مصر اقل من 1500 بكتير

متهيالي تصبرشوية ومستعجلش

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

برجاء الإفادة عقد عمل في سلطنة عمان

الوظيفه:محاسب

السكن والمواصلات وكارت الاقامه تتحمله الشركه

بصراحه نسيت اسال عن الاجازات السنويه..

المرتب 200 ريال عمانى

عايز رأى حد يكون مقيم او اشتغل قبل كده فى سلطنه عمان فى العقد ده وفى سلطنه عمان بصورة عامة

وان شاء الله هبقى اذكر الاجازات لما استفسر من المكتب

وشكرا

قليل جدا جدا

حتصرف فعلا 120 ريال شهريا يعنى اللى حتحوشه مايستاهلش

لكن قولى العقد ده فى أى محافظه ؟

رابط هذا التعليق

بصراحه معرفش لسه العقد فى اى منطقه فى عمان..بس اللى وصلناله كلنا ان المرتب تعبان..طيب المتوسط للمحاسب كام...؟

انا بصراحه زهقت وقرفت من اللف على مكاتب السفريات ومندوبين المكاتب دى..انا اصلا كان نفسى اروح الامارات بس جابولى كل مكان الا الامارات..وطبعا شغل الزياره مش مضمون

واخر حاجه جاتلى ..السعوديه: محاسب..ومرتب 1800 و 2200 وكل واحده بمهنه غير التانيه

وسلطنه عمان : محاسب ب 200 ريال عمانى

ده اللى متوفر حاليا قدامى ولازم اختار وبصراحه معرفش حاجه عن عمان خالص..

وبصراحه انا زهقت من البلد هنا..لان بصراحه كنت شغال وسبت الشغل وحاليا بدون عمل يعنى الاخ اللى بيسال هتغرب علشان مرتب 1500 او هوفر 1500 فاطمنه انى لا بقبض 1500 ولا بوفر ولا مليم..

تم تعديل بواسطة hakeem
رابط هذا التعليق

بصراحه معرفش لسه العقد فى اى منطقه فى عمان..بس اللى وصلناله كلنا ان المرتب تعبان..طيب المتوسط للمحاسب كام...؟

انا بصراحه زهقت وقرفت من اللف على مكاتب السفريات ومندوبين المكاتب دى..انا اصلا كان نفسى اروح الامارات بس جابولى كل مكان الا الامارات..وطبعا شغل الزياره مش مضمون

واخر حاجه جاتلى ..السعوديه: محاسب..ومرتب 1800 و 2200 وكل واحده بمهنه غير التانيه

وسلطنه عمان : محاسب ب 200 ريال عمانى

ده اللى متوفر حاليا قدامى ولازم اختار وبصراحه معرفش حاجه عن عمان خالص..

وبصراحه انا زهقت من البلد هنا..لان بصراحه كنت شغال وسبت الشغل وحاليا بدون عمل يعنى الاخ اللى بيسال هتغرب علشان مرتب 1500 او هوفر 1500 فاطمنه انى لا بقبض 1500 ولا بوفر ولا مليم..

بص أنا معرفش مرتبات المحاسبيين كام بس هنا مرتبات المدرسيين فى الحكومه 350 ريال-ده البدايه وكل المواد زى بعض يعنى اللغه العربيه زى التربيه الرياضيه-ومرتبات الخاص من 120 ريال حتى 200 ريال حسب مستوى المدرسه

حاول تعرف أى معومات وبلغنى أنا فى صلاله فى سلطنة عمان

رابط هذا التعليق

بص أنا معرفش مرتبات المحاسبيين كام بس هنا مرتبات المدرسيين فى الحكومه 350 ريال-ده البدايه وكل المواد زى بعض يعنى اللغه العربيه زى التربيه الرياضيه-ومرتبات الخاص من 120 ريال حتى 200 ريال حسب مستوى المدرسه

طيب ياريت حد يعرفلنا مرتبات المحاسبين فى حدود كام..ومش خبره يعنى 2 سنه

بس من كلام حضرتك كده ان دى المرتبات العاديه لان المدرسين فى الخاصه مثلا بياخدوا(120:200)..وطبعا العقد ده على شغل خاص..

هو جبت شويه معلومات هقولها ومستنى ردك

هى شركه مقاولات..وغالبا هتكون فى العاصمه(لسه مش مؤكده)..السكن والمواصلات و بيقولى كارت الاقامه..كل ده الشركه تتحمله

والمرتب زى ما قلتلكم..بس فى نقطه كده عايز اسال فيها..هل فعلا صلاله بتختلف فى المعيشه عن مسقط..اصل سمعت معلومه مش مؤكده ان صلاله دى غاليه جدا انما مسقط عادية..وواحد شبهالى بان صلاله زى شرم الشيخ عندنا كده انما مسقط بلد عاديه..

وياريت وسيله اتصال بالاخ المقيم فى سلطنه عمان للاهميه

تم تعديل بواسطة hakeem
رابط هذا التعليق

طيب ياريت حد يعرفلنا مرتبات المحاسبين فى حدود كام..ومش خبره يعنى 2 سنه

بس من كلام حضرتك كده ان دى المرتبات العاديه لان المدرسين فى الخاصه مثلا بياخدوا(120:200)..وطبعا العقد ده على شغل خاص..

هو جبت شويه معلومات هقولها ومستنى ردك

هى شركه مقاولات..وغالبا هتكون فى العاصمه(لسه مش مؤكده)..السكن والمواصلات و بيقولى كارت الاقامه..كل ده الشركه تتحمله

والمرتب زى ما قلتلكم..بس فى نقطه كده عايز اسال فيها..هل فعلا صلاله بتختلف فى المعيشه عن مسقط..اصل سمعت معلومه مش مؤكده ان صلاله دى غاليه جدا انما مسقط عادية..وواحد شبهالى بان صلاله زى شرم الشيخ عندنا كده انما مسقط بلد عاديه..

وياريت وسيله اتصال بالاخ المقيم فى سلطنه عمان للاهميه

هاهاهاهاها أنت بتقول أيه صلاله مين اللى أغلى

أنا عشت فى صحار سنه ونصف وكنت بنزل بعربيتى مسقط مره كل شهر وعارف المعيشه كويس طبعا صلاله أرخص بكتيييييير بس طبعا الحياه فى مسقط أحلى

كأن مسقط هى القاهره و صلاله المنصوره مثلا أو المحله

يعنى المعيشه أرخص بس أماكن الترفيه قليله

هى بس بتبقى مدينه سياحيه من أول يوليو لغاية أول سبتمبر علشان جوها بيبقى بارد و الخضره و المناظر الطبيعيه فى كل مكان

بالنسبه للراتب فى المدارس الخاصه صحيح من 120 ريال ل 200 ريال بس 90% من المدرسيت بيبقوا ستات وعايشين هنا مع أزواجهم وبيشتغلوا علشان يزودوا دخلهم لكن قليل قوى اللى بيجي على الراتب ده

بصراحه حرام انك تسيب بلدك علشان 200ريال واللهى العظيم انا لما كنت فى صحار كان عامل القهوه اللى كنت بجلس فيها-مصرى من المنصوره- بياخد 200 ريال وصاحب القهوه جايب السكن ليه هوه وزمايله

فكر كويس وربنا معاك

رابط هذا التعليق

طيب ممكن حد يعرفنا المرتب للمحاسب يمون فى حدود كام..لان مطلوب منى الرد خلال ايام ومش لاقى معلومه تساعدنى...

وياريت الاخ اللى رد عليا يبعتلى وسيله اتصال بيه..علشان نفهن وضع البلد ايه.........

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار
Guest محمد ابوزيد

انا بصراحه زهقت وقرفت من اللف على مكاتب السفريات ومندوبين المكاتب دى..

ممكن أعرف فين المكاتب في مصر. بس تبقي مضمونه. ؟

أنا مقدم علي دراسه في عمان تبدأ شهر 3. كنت بفكر إشتغل واصرف علي نفسي و دراستي 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخواتي واخواني اللي عايشين في عمان وفي مسقط بالتحديد :

لان جالي عقد عمل ويريت لو في حد في الدعايه والاعلان يفدني

١  تكلفت السكن المحترم 

٢ الاكل والشورب لاسره ٥ افراد

٣ سعر الكهرباء في الشهر لو البيت كله مكيف 

٤ المدارس الانترناشونال بكام

٥ هل الماكن الترفيهيه والرياضيه متوفره 

٦ المرتبات في مجال الاعلانات من الي كام 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...