اذهب الي المحتوي
dongol

السيمون فيمية

Recommended Posts

اخواني

أمس طلبت زوجتي و هي بالمناسبة من الطبقة الوسطي مثلي ولكن ذات خلفية ارستقراطية شريرة - كما أحب أن اقول لها دائماً - ان احضر لها سيمون فيميه للاحتقال بالعيد و انازي ما انتوا عارفين راجل صعيدي غلبان لا اعرف ما هو السيمون فيميه ولا كيف يؤكل ولا من اين يشتري واخري هو الرنجة و الملوحة و ساعات الفسيخ

ممكن مساعدة لو سمحتم و اخباري ما هو السيمون فيمية و كيف يؤكل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

استاذ دونجل السيمون فيميه هى شرائح السلمون المدخنه

طعمها اكثر من رائع تستخدم بشكل عام كمقبلات لكن يمكن ادخالها فى بعض الاطباق كالمكرونه بالسيمون فيميه

هناك سلطه شهيره انا شخصيا لا استطيع مقاومتها ابدا و تستطيع ان تقول انها السلطه المفضله لى تتكون من شرائح السيمون فيميه و الخس الافرنجى و حلقات البصل مع حبوب الكابر

الاسم اساسا فرنسى Saumon fumé

تم تعديل بواسطة مغتربة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شد حيلك يا دنجل ... كلنا هذا الرجل يا ولدي ... ما أنت لو كنت قريت موضوع " كيف تكون سي السيد يا بيه ... وترفض لمراتك طلب السميون فيميه " كنت زمانك مقضيها فسيخ أو حتت رنجه وخلصت وعدي يا ليله ..

معليش قلبي عندك

بُص .. لو روحت أي هايبر كبير ... هاتلاقي المخلوق اللي إسمه سيمون فيمية ده موجود ناحية التلاجة اللي فيها الكافيار والأجبان الغريبة اللي الواحد بيسمع عنها بس ... ودايماً بتلاقيه مُغلف في عبوات بلاستيكية شفافة لونها مغري ... وهو مميز بلونه وتعرفه من بين مليون سمكه .. السيمون لا مؤخذه فيميه لونه برتقالي ... بس بعيد عنك ممكن تضرب لك بتاع 5 كيلو منه وما تشبعش ... فعلاً زي ما قالت مغتربة هو نوع من أنواع المقبلات .. يعني دوسه يا معلم قبل الأكل تلات مرات وأشوفك يوم الأثنين الجاي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكرا يا استاذة مغتربة انتي و الحاج سي السيد

انا فعلا افتكرت اني كنت بشوفه لما بروح السوبر ماركت بس ما كنتش فاكر ان هو ده السيمون فيميه

اضحك الله سنك يا استاذ دنجل

والله ضحكتنى من قلبى

ايه ده اشى خيال يا ناس

هههههه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكرا يا استاذة مغتربة انتي و الحاج سي السيد

انا فعلا افتكرت اني كنت بشوفه لما بروح السوبر ماركت بس ما كنتش فاكر ان هو ده السيمون فيميه

اضحك الله سنك يا استاذ دنجل

والله ضحكتنى من قلبى

ايه ده اشى خيال يا ناس

هههههه

ايه اللي يضحك في كلامي يا باشمهندس

فهمنا يمكن نضحك معاك احنا كمان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طعمها اكثر من رائع تستخدم بشكل عام كمقبلات لكن يمكن ادخالها فى بعض الاطباق كالمكرونه بالسيمون فيميه

معلش يا مغتربة يا اختي

طبق مكرونة بالسمك ؟؟؟

يعععععععععععععععععع md2:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

شكرا يا استاذة مغتربة انتي و الحاج سي السيد

انا فعلا افتكرت اني كنت بشوفه لما بروح السوبر ماركت بس ما كنتش فاكر ان هو ده السيمون فيميه

اضحك الله سنك يا استاذ دنجل

والله ضحكتنى من قلبى

ايه ده اشى خيال يا ناس

هههههه

ايه اللي يضحك في كلامي يا باشمهندس

فهمنا يمكن نضحك معاك احنا كمان

لا ياريس مش تريقة والله

انا نفس القصة بالضبط نتحدث عن السيمون فيميه ولا اعرف الاانه نوع من الاسماك

لانى زى حضرتك من الطبقة المتوسطة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طعمها اكثر من رائع تستخدم بشكل عام كمقبلات لكن يمكن ادخالها فى بعض الاطباق كالمكرونه بالسيمون فيميه

معلش يا مغتربة يا اختي

طبق مكرونة بالسمك ؟؟؟

يعععععععععععععععععع md2:

يعععععععععع؟

فعلا اللى ما يعرف الصقر يشويه ..

أروع طبق مكرونة ممكن يتعمل بالسيمون فيمية

أروع سندوتش ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سوشى ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سلطة ممكن تعمل بالسيمون فيميه

أروع نقنقة أو لقمشة تكون بالسيمون فيميه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أروع طبق مكرونة ممكن يتعمل بالسيمون فيمية

أروع سندوتش ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سوشى ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سلطة ممكن تعمل بالسيمون فيميه

أروع نقنقة أو لقمشة تكون بالسيمون فيميه

bv:-

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طعمها اكثر من رائع تستخدم بشكل عام كمقبلات لكن يمكن ادخالها فى بعض الاطباق كالمكرونه بالسيمون فيميه

معلش يا مغتربة يا اختي

طبق مكرونة بالسمك ؟؟؟

يعععععععععععععععععع md2:

استاذ ابو حميد عفوا حضرتك جربت قبل كده

طيب ازاى تحكم قبل ما تجرب

و معالش بخصوص كلمه يع دا مش من نهج المسلمين أبي هريرة رضي الله عنه قال { ما عاب رسول الله صلى الله عليه وسلم طعاما قط إن اشتهاه أكله وإلا سكت }

هذا للتذكره

اما بخصوص المكرونه بالسمك فهناك مئات الطرق التى تطهى بها المكرونه باختلاف انواعها مع السى فود باختلاف انواعه و نصحيه حقيقيه ان تجرب احداهم فبالتاكيد ستغير رايك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

طعمها اكثر من رائع تستخدم بشكل عام كمقبلات لكن يمكن ادخالها فى بعض الاطباق كالمكرونه بالسيمون فيميه

معلش يا مغتربة يا اختي

طبق مكرونة بالسمك ؟؟؟

يعععععععععععععععععع md2:

يعععععععععع؟

فعلا اللى ما يعرف الصقر يشويه ..

أروع طبق مكرونة ممكن يتعمل بالسيمون فيمية

أروع سندوتش ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سوشى ممكن يتعمل بالسيمون فيميه

أروع سلطة ممكن تعمل بالسيمون فيميه

أروع نقنقة أو لقمشة تكون بالسيمون فيميه

استاذ بندق جريت ريقى ليه

انا اساسا لو قعدت على 3 كيلو سيمون فيميه و الله العظيم ممكن اخلصه لوحده من غير ما يكون معاه حاجه

مش طفاسه و الله بس لانى بحبه جدا

و فيه طريقه كمان للكريب بحشوه السيمون فيميه و القشده خرافه

شكلى كده هنزل دلوقتى على كارفور اجيب ربنا يستر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا طبعا مش بعيب اكل n2&(

أعوذ بالله

لكن تخيلت المنظر كدة حسيت ان زي ما يكون حد بيقولي

اتفضل

ما أجمل الملوخية بالبيض hypr:

وحقيقة المثل اللى بيقول اللى ميعرفش يقول عدس شكله بيصدق فى كثير من الاحيان

والناس فىما يعشقون مذاهب

تم تعديل بواسطة أبو حميد المسافر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يجب ان يتم الموافقه علي هذا المحتوي قبل نشره.

زوار
انت تقوم بالتعليق كزائر. اذا كنت تمتلك حساب فقم بتسجيل الدخول تسجيل دخول.
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×