اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هو ليه الطبيب والصيدلى والبيطرى.. بنقوله يا دكتور....

hOuSsAm

Recommended Posts

عشان الموضوع ميتفهمش غلط ومحدش يقول انى منفسن او ماشابه..... انا كنت فى ثانوى علمى رياضة وعمرى مفكرت فى الكليات دى... بس خلونا نفكر بصوت عالى

من زمان وفى ايام الجامعة ويا محلاها ايام,,,, ماعلينا

فى مرة من المرات وساعة العصرية ماشى مع واحد صحبى من طلبة طب فى حرم كلية الطب... واذا به كل شوية ازيك يا دكتور ويسلم على واحد ازيك يا دكتور ويسلم عالتانى وبيبصولى نظرات ثاقبة أهذا عميل او شخص مندس داخل الكلية لا ينتمى اليها,,,,, ماعلينا بردوا

اللى لفت انتباهى ان كل الناس فى الكلية دى دكاترة..... يعنى مش زى عندنا فيه طلبة ومعيدين واستاذ مساعد ودكتور ومعيد

لاء هناك عندهم بيقولوا لاى حد يا دكتور,,,,, حتى شكيت وظننت انه هيقول للساعى يا دكتور

مما دفعنى لالقاء سؤال برئ هو ليه بنقول لاى حد لابس بالطو ابيض والمتمثلين فى مهن الطب والصيدلة والبيطرة يا دكتور بالرغم من انهم مش معاهم دكتوراة ولا ماجيستير اصلا

وتسالت ايضا هو ليه احنا بنساوى بين الناس اللى تعبت وذاكرت وحضرت دكتوراة وعملت ابحاث وسافرت بلاد بطلبة او خريجين تلك الكليات

وايضا بحثت وتسالت هل فى اوروبا وامريكا والدول المتقدمة والمتاخرة :) بيقولوا للطبيب والصيدلى يا دكتور.... ولا بينادوهم يقولولهم ايه

ولا الدكتور حصريا على حاملى درجة الدكتوراة

هل التسمية دى فى مجتمعنا ليها تاريخ او اساس علمى ولا اخترعوها ازاى دى....... ولا انا اصلا فاهم الموضوع غلط واستاهل دوا كحة 8 مرات قبل الاكل و12 بعده

---------

سؤال برئ اخر

لو انا دخلت صيدلية او عيادة وقولتله صباح الخير يا صيدلى وصباح الخير يا طبيب,,,,,, فيها حاجة دى..... ولا حد هيزعل منى والاقى حقنة 100 سنتيمتر لابسة فى كتفى الشمال

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

كلامك صح جدا يا اخ حسام بس ماهو ده عادي ما سالتش نفسك ليه بنقول لسواق الميكروباز يا هندسة ولا ياباشمهندس

اظن حكاية الدكتور ارحم

انا عند اخواتي الاتنين طبيبات كانوا مستغربين جدا ايه كل واحده تقول لزميلتها يادكتورة بس بيني وبينك يعني هيمنتشرة ف الاقاليم اكتر كلمة يادكتور او ياباشمهندس ف الكليه بين الطلبة انما ف بقية المناطق كله باسم الدلع او باسمه

انا مقتنع ان كلمة دكتور للحاصل ع الدكتوراة فالطبيب طبيب وصيدلي صيدلي

ياسيدي امال بتوعم العلاج الطبيعي 5 سنوات دراسة وعاوزين راسهم تبقى براس الروماتيزم والتاهيل خريجين الطب

يعني يعملوا شغلهم

فيا اخ حسام ماشتغلش بالك

لما يبقى سواق الميكروباظ يتقاله ياباشمهندز والسباك ويمكن اي حد مالوش مهنة تعرف تندهو ا بها تقوله كده

انا عن نفسي اول ماعيشت ف مصر بقيت اقول كده لكن لما دخلت هندسة قولت بعينه بقى بعد 5 سنين وف الاخر يبقى هو باشمهندز ومعاه ميكروباظ بكذا الف وانا لسه بدور ع شغل لا ده كتير

وزي برده ماتلاقي اللي واقف ف الصيدليه معاه دبلوم صنايع ومدرس اللغه الانجليزية اصلا بتاع جغرافيا

ياعم حسام قووووووووووووووول ياباسط

رابط هذا التعليق

وايضا بحثت وتسالت هل فى اوروبا وامريكا والدول المتقدمة والمتاخرة :) بيقولوا للطبيب والصيدلى يا دكتور.... ولا بينادوهم يقولولهم ايه ولا الدكتور حصريا على حاملى درجة الدكتوراة

أعتقد إنه الطبيب هناك برضه "دكتور" :P

وتسالت ايضا هو ليه احنا بنساوى بين الناس اللى تعبت وذاكرت وحضرت دكتوراة وعملت ابحاث وسافرت بلاد بطلبة او خريجين تلك الكليات

يا سيدي وهي الناس دي تعبت وذاكرت عشان يتقال لها يا دكتور؟ لو كده يبقى يستاهلوا بقى. الناس دي المفروض تعبت وذاكرت عشان حبوا كده ووجدوا متعة في كده، والمتعة دي مستمرة سواء بقى اتقال لهم يا دكتور أو يا أسطى. اللقب لا قيمة حقيقية فعلية له بقدر القيمة الفعلية للشخص نفسه. عمرك سمعت حد مثلاً بيقول: الأستاذ الدكتور/ ألبرت أينشتين؟ ذي ما في توقيع أحد الأفاضل الزملاء، العظماء الحقيقيون هم من تذكر أسماؤهم بدون ألقاب. لكن في مصر طبقية فجة وحادة، الألقاب واحدة من ملامحها.

الألقاب صنعتها البشرية لتمييز الناس غالبًا بناء على خلفية مهنية أو علمية. يعني الأصل إنه مفيش حد أعلى من حد بشكل عام. يعني المهندس لقب مهني لواحد شغلته الهندسة، والطبيب (أو الدكتور) لقب مهني لواحد شغلته الطب، والدكتور (الأكاديمي حامل الدكتوراه) لقب علمي لواحد حقق شروط علمية معينة ... الخ. يعني الأصل إنها ألقاب مهنية أو علمية مش هدفها المفاضلة أوالطبقية. لكن بمرور الوقت تولـّد عنها طبقية اجتماعية مقيتة، موجودة في كل مجتمعات العالم، لكن بدرجات متفاوتة. تزيد وتترعرع وتزدهر بازدياد تخلف المجتمع، وتقل وتضمحل وتتدهور بازدياد تقدم المجتمع (وبإمكانك وضع المقاييس اللي تحبها للتقدم والتخلف).

ويا سيدي جامعات مصر مليانة أساتذة مكانهم الطبيعي مش الجامعة. فمنهم مثلاً اللي مكانه يتاجر في الأراضي، ومنهم مثلاً اللي مكانه يبيع عربيات ... وهكذا، لكن الضغوط الاجتماعية بقى هي السبب. وفي النهاية تلاقي المكان الطبيعي هو اللي بيغلب، وبتبقى "دكتور" لقب لا قيمة فعلية له في الحقيقة.

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

يا حسام يعنى لما يبقى الملط رئيس الجهاز المركزى للمحاسبات

واحمد عز رئيس لجنة الخطة والموازنة

يبقى متسألش ليه

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

فى مرة من المرات وساعة العصرية ماشى مع واحد صحبى من طلبة طب فى حرم كلية الطب... واذا به كل شوية ازيك يا دكتور ويسلم على واحد ازيك يا دكتور ويسلم عالتانى وبيبصولى نظرات ثاقبة أهذا عميل او شخص مندس داخل الكلية لا ينتمى اليها,,,,, ماعلينا بردوا

مما دفعنى لالقاء سؤال برئ هو ليه بنقول لاى حد لابس بالطو ابيض والمتمثلين فى مهن الطب والصيدلة والبيطرة يا دكتور بالرغم من انهم مش معاهم دكتوراة ولا ماجيستير اصلا

وايضا بحثت وتسالت هل فى اوروبا وامريكا والدول المتقدمة والمتاخرة :) بيقولوا للطبيب والصيدلى يا دكتور.... ولا بينادوهم يقولولهم ايه

ولا الدكتور حصريا على حاملى درجة الدكتوراة

السلام عليكم

بداية تعليقا على النقطة الاولى ، والتى اشرت فيها الى ان الكل ينادى الكل بلقب " دكتور " ، أعتقد ان هذا واضح انك كنت فى احدى كليات الاقاليم ، حيث فى الاقاليم او الارياف عموما يطلق لقب دكتور ومهندس ومتر واستاذ على كل من التحق بتلك الكليات ( طب ، هندسة ، حقوق ، الخ ، وفى الماضى كان كل من انتقل للاعدادى ومابعده يلقب بلقب " أستاذ " وأفندى ، فى الارياف طبعا.

ثانيا: لقب دكتور يطلق على الاطباء لان هذا هو لقبه العالمى " حيث يلحق بأسم الطبيب حرفى " MD " أى " Medical Doctor "

أما الحاصل على الدكتوراه فيطلق عليه بروفيسور ، ويوضع بجانب اسمه " PhD " أى " Doctor of Philosophy "

بالنسبة للصيدلى والبيطرى ، الحقيقة لا أدرى .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بداية تعليقا على النقطة الاولى ، والتى اشرت فيها الى ان الكل ينادى الكل بلقب " دكتور " ، أعتقد ان هذا واضح انك كنت فى احدى كليات الاقاليم ، حيث فى الاقاليم او الارياف عموما يطلق لقب دكتور ومهندس ومتر واستاذ على كل من التحق بتلك الكليات ( طب ، هندسة ، حقوق ، الخ ، وفى الماضى كان كل من انتقل للاعدادى ومابعده يلقب بلقب " أستاذ " وأفندى ، فى الارياف طبعا.

ثانيا: لقب دكتور يطلق على الاطباء لان هذا هو لقبه العالمى " حيث يلحق بأسم الطبيب حرفى " MD " أى " Medical Doctor "

أما الحاصل على الدكتوراه فيطلق عليه بروفيسور ، ويوضع بجانب اسمه " PhD " أى " Doctor of Philosophy "

بالنسبة للصيدلى والبيطرى ، الحقيقة لا أدرى .

الفاضل محمد

وعليكم السلام

كان نفسى يبقى كلامك موضوعى شوية ومتحملش الليلة فوق دماغ الاقاليم (انا عامل التوبيك فى موضوعات خفيفة وبالتالى الموضوع مش هيستحمل كلام عالاقاليم او غيره),,,,,, ماعلينا وخلينا فى موضوعنا

انت فعلا عندك حق انهم بيقولوا للطبيب doctor وده اكتشفته النهاردة وانا بقرا روشتة دوا كانت 3 لغات انجليزى وفرنسى وعربى (كانت الجملة اللى استنتجت منها التعريف لا يصرف الدواء الا بمعرفة الطبيب)

فى الانجليزى مكتوب The doctor who responsible for medicen

فى الفرنساوى مكتوب le medicen

فى العربى مكتبوب لا يصرف الا تحت اشراف الطبيب

كلامك صح بالنسبة اللقب العالمى doctor ولكن الترجمة العربية له طبيب وده عشان احنا مش بنقول عاللى معاه phd بروفسيور

يبقى كدة استنتاجى مظبوط ان الناس اللى كاتبة عاليافطة بتاعتها دكتور ده استعباط (الا لو كان معاه دكتوراة فعلا) والاصل يكتبوا طبيب زى ماهو متعرف فى وزارة الصحة

------

عايز اسالك سؤال تانى... هو المعيد اللى فى كلية طب واللى مش بيمارس مهنة الطب بردوا تقوله يا دكتور (كلفظ عالمى) ولا نناديه نقوله يا ايه؟

الفاضل shawshank

أعتقد إنه الطبيب هناك برضه "دكتور"

اثبت وانا مستنيك

يا سيدي وهي الناس دي تعبت وذاكرت عشان يتقال لها يا دكتور؟ لو كده يبقى يستاهلوا بقى. الناس دي المفروض تعبت وذاكرت عشان حبوا كده ووجدوا متعة في كده، والمتعة دي مستمرة سواء بقى اتقال لهم يا دكتور أو يا أسطى. اللقب لا قيمة حقيقية فعلية له بقدر القيمة الفعلية للشخص نفسه. عمرك سمعت حد مثلاً بيقول: الأستاذ الدكتور/ ألبرت أينشتين؟ ذي ما في توقيع أحد الأفاضل الزملاء، العظماء الحقيقيون هم من تذكر أسماؤهم بدون ألقاب. لكن في مصر طبقية فجة وحادة، الألقاب واحدة من ملامحها.

انا بحييك عالكلام ده بس ده مش موضوعى ........ انا بس عايز اعرف انادى اقول يا ايه...... وانا مقتنع

الفاضل هيرو

انا عند اخواتي الاتنين طبيبات كانوا مستغربين جدا ايه كل واحده تقول لزميلتها يادكتورة بس بيني وبينك يعني هيمنتشرة ف الاقاليم اكتر كلمة يادكتور او ياباشمهندس ف الكليه بين الطلبة انما ف بقية المناطق كله باسم الدلع او باسمه

انا بصراحة لاحظت الحاجة دى بس سؤال.... هما اخواتك كانوا طب القاهرة ولا الاقاليم... لان حسب علمى الحاجة دى فى كل مكان.... احنا مش جايين من عالم تانى ياعم بردوا

------------------

تقبلوا تحياتى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الطبيب اسمه Physician ده رسمى يعنى

وفى الابحاث العلميه والكتب تلاقى مكتوب كده

لكن ودى يعنى ممكن تقول يا دكتور , يا كبير , يا ابو ايد خفيفه.........الخ

كان واحد صاحبى اخد دراسات عليا فى التحاليل الطبيه وبعدين قرر انه يفتح معمل

وكان له واحد صاحبه طبيب بس الطبيب ده بقى غريب شويه ودار بينهم الحوار التالى

صاحبى : انا هفتح معمل ان شاء الله

الطبيب : الف مبروك انا ما عنديش مانع بس ياريت تكتب عليه الكيميائى فلان وبلاش تكتب الدكتور فلان يعنى

صاحبى : هو انت مين علشان يبقى عندك مانع او معندكش تكنش مدير مراجيح مولد النبى وانا معرفش

الطبيب : ايه ياعم قفشت ليه

صاحبى : اقفش ايه بس انت مش واعى انت بتقول ايه

وبعدين هو انت ليه كاتب يافطه عشره فى عشره وكاتب عليها الدكتور فلانى وانت اساساً لسه فى الامتياز

وبعدين انا مستعد اكتب كيميائى بس لما الطبيب يكتب على اليافطه بتعته طبيب

والصيدلى يكتب صيدلى

والبيطرى يكتب بيطرى

وقتها انا هكون اول واحد يكتب على المعمل الكيميائى فلان الفلانى

بس لو عاوز خبرتى يا حوس فى الموضوع ده

اعمل زى انا شخصيا بقول لاى واحد اللقب اللى هو بحبه ويمكن ده بيخلى العيال اصحابى يزعلوا منى قوى وخصوصا المهندسين

لان فيه واحد كهربائى اعرفه ممكن يزعل ويخاصمنى العمر كله لو قولت له يا استاذ ومقولتش له يابشمهندس

تخيل مش راضى بالاستاذ !!!!!!!!!!!

بس الحق يقال يا حسام الموضوع ده منتشر فى الارياف والاقاليم بشده

تحياتى

عنبو وهو عنده برد

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

لكن ودى يعنى ممكن تقول يا دكتور , يا كبير , يا ابو ايد خفيفه.........الخ

gra:-

الطبيب اسمه Physician ده رسمى يعنى

صح، ده برضه موجود، بس أعتقد بيستخدم كاسم رسمي للمهنة (ذي ما حضرتك قلت) أكتر منه لقب.

أعتقد إنه الطبيب هناك برضه "دكتور"

اثبت وانا مستنيك

ماهو حضرتك أثبت أهوه بقصة الروشتة :rolleyes:

أنا بصراحة ده اللي شفته، فمش هعرف أثبت ازاي :blush2:

انا بس عايز اعرف انادى اقول يا ايه...... وانا مقتنع

أنا رأيي تناديهم كلهم بـ "دكتور". ولو ماكانتش أعراف المجتمعات الأخرى مقنعة، يبقى أمرنا لله ونحاول نقتنع بأعراف مجتمعنا.

أنا لي بس ملحوظة بخصوص حامل الدكتوراه. حسب معلوماتي، هو لقبه دكتور بشكل عام بصرف النظر عن مجال عمله. لو بيشتغل في المجال الأكاديمي، يبقى لقبه (برضه بشكل عام) Professor ذي ما تفضل الفاضل Mohammad. لو مش في المجال الأكاديمي (في الصناعة مثلاً)، بيبقى مفيش معنى للقب ده، لكن بيحتفظ بلقب "دكتور".

:roseop::roseop::roseop:

تم تعديل بواسطة shawshank

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

طيب ما الناس كلها في مصر بتقول للضابط يا باشا مع ان الباشوية ملغية من قرن فات ولو مقلتش هيزعل

لدرجة ان امناء الشرطة بيقولوا على بعض فلان بيه لما بيكلموا المواطنين

وعلى رأي واحد صاحبي

عديها الناس لبعضيها

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار
Guest خالد ابو الرُب

الطبيب ليش دكتور، ومعنى كلمة طبيب هي "Physician” و ليس "Doctor".

كلمة دكتور هي كلمة لاتينية تعني "I teach" او "teacher" وكانت تطلق على كبار معلمي الكنيسة في روما في القرن الثالث عشر، وهي درجة اكادمية، ولا يوجد شيء اسمع "دكتوراه مهنيه".

اول شخص حصل على لقب دكتور كان طالب في جامعة بولونيا في القرن السابع عشر، وحصل على دكتوراة في القانون.

الدكتور او "ph.D" يجب ان يكون قد انهى بحوث علمية خلال دراسته، تبدأ ب “Dissertation"، ويجب عليه ممارسة مهنة التدريس في الجامعات. الطب هي مهنه وليس لها اي بحوث بأستثناء من يَدرُس ال "Ph.D in Medicine"، هاهؤلاء طبعاً دكاترة.

على الرغم من ان الجامعات في الولايات المتحدة الامريكيه هي اول من حوّل شهادة ال "bachelors of Medicine" الى "Doctor of Medicine"، إلا ان وزارة التعاليم الامريكيه الرسميه الى اليوم لا تعترف ب MD  كدكتور، فقط تعتبرة "Master of Medicine"، اي انه فقط حاصل على شهادة تساوي درجة الماجستير واقل من الدكتوراة.

الطبيب ليس دكتور، فقط من معه شهادة الدكتوره او “Ph.D" هو الدكتور، فالطبيب طبيب، والصيدلي صيدلي، والمهندس مهندس.

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...
في ٢٩‏/٨‏/٢٠١٠ at 12:18, hOuSsAm said:

التسمية دى فى مجتمعنا ليها تاريخ او اساس علمى ولا اخترعوها ازاى دى....... ولا انا اصلا فاهم الموضوع غلط واستاهل دوا كحة 8 مرات قبل الاكل و12 بعده

---------

لا هما فاهمين الموضوع غلط اصلا دا من راى ومن راى انى متستاهلش دوا كحه ولا حاجه احنا اللى لازم ناخد كلنا وعلى فكره انت اكيد بتقول للصيدلى يا دكتور صح يعنى دى متهيألى عادات او لقطات شاشه?

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...