اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة مع الكفيل بالسعودية

Recommended Posts

السلام عليكم وكل عام وانتم بخيرانا اول مرة بشارك معكم ولنى متابعة لكم من قبل ولكن دون مشاركة فهذة اول مشاركة لى انا عندى مشكلة وارجو مساعدة ورد عاجانا زوجى سافر الى السعودية للعمل ولكن الكفيل السعودى رفض اعطاءة الاقامة وهو الان يريد الرجوع الى مصر فماذا يفعل

ارجو الرد على مشكلتى يا سى السيد واسد بسرعة وشكرا لكلم ولكل اعضاء المنتدى

لى استفسار اخر زوجى الان يريد الدخول على المنتدى من داخل المملكة العربية السعودية ولكن لايعرف فكيف يدخل على المنتدىوشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الفاضلة أم اياد مرحباً بكِ في البيت الكبير

السؤال الأول و الأهم يجيب عليه أهل الخبرة علشان ما أفتيش في النواحي القانونية بس محلولة إن شاء الله

بالنسبة لدخوله المنتدى من السعودية فهو زيه زي مصر و كلنا بندخل عليه من السعودية عادي بدون مشاكل بس يكتب عنوانه و يدخل بسهولة

و لو في مشكلة معينة في دخوله للمنتدى نرجو تحديدها علشان نقدر نرد الرد المفيد

بالتوفيق و كل مشكلة و ليها حل ان شاء الله

مكاوى

رابط هذا التعليق

بدون إنفعال بس ... وحاول تكتبي المداخلة مره أخرى عشان فيها أخطاء إملائية وأنا شخصياً ما فهمتش حاجه

يعني هو معاه إقامة وكفيه لا يريد تلسمها له ؟

ولا لم يستخرج الإقامة ؟

ولا يريد الأستقالة والرجوع إلى مصر ؟

الموضوع مش واضح على الإطلاق

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

أنالمشكلة تبدء بأن كفيلى أخد الباسبور والاقامة لسة مطلعتش لأنه عنده مشكلة مع الجوازات وأنا كمان عندى مشكلة بمصر ولازم أتواجد فطلبت الخروج والعودة لكنه يماطلنى وحتى الأن لا يريد خروجى والمشكلة فى مصر أهم من الاف الريالات بالسعودية و أنا حاليا ماشى بصورة الباسبور وعاوز أرجع مصر لو حتى حسلم نفسى للترحيلات

لأنه كمان عاوز يشغلنى شغلانة غير اللى انا طالع عليها ( سكرتير تنفيذى ) عاوزنى اشتغل محاسب وانا ليس لى خبرة بالحسابات

ماذا أفعل

والادهى اناه إتضح إنه يتاجر بالتأشيرات وليس عنده الأعمال التى يتباهى بها عند عمله المقابلات فى مصر فكلها إما مباعة أو مرهونة

دلونى بالله عليكم

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

على وأبوء بذنبى فأغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

رابط هذا التعليق

عاوزين معلومات زيادة يا أبو إياد

إنت عديت أول 3 شهور تجربة ؟

هل عندك إثبات إنه عاوز يشغلك محاسب ؟

لو ما كنتش عديت فترة التجربة وكنت عاوز تستقيل .. للأسف موقفك هايبقى ضعيف وممكن يحملك تكلفة التأشيرة وكمان تعويض ..

ولو كنت عديتهم .. يبقى عليك وعلى مكتب العمل وتعمل شكوى وتروح الإمارة كمان وتقول فيها إن كفيلك يتعنت ولا يريد أستخرج إقامة لك ويريد أن يُسند إليك عمل اخر غير عملك الأساسي ...

وهل قام الكفيل بتأخير الراتب المتفق عليه أم بيدفع بإنتظام ؟

والادهى اناه إتضح إنه يتاجر بالتأشيرات وليس عنده الأعمال التى يتباهى بها عند عمله المقابلات فى مصر فكلها إما مباعة أو مرهونة

هل لديك عقد موثق من مصر وروحت وزارة العمل وثقته هناك .. ولا جيت على البركة وخلاص ؟

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

لو هتسلم نفسك للترجيل اعمل حسابك مفيش رجوع السعوديه مره اخري لو قرارت كدا عرفني انت في اي منطقه في السعوديه وان شاء الله اقولك علي طريقه تروح خلال بكتيره اسبوع فقط بس عن طريق الترحيل

رابط هذا التعليق

أولا معى عقد عمل موثق لكن للأسف بمهنة محاسب عام

ثانيا أنا لم أستلم العمل وأنا فى الثلاث شهور الأولى

ثالثا يوجد بند بالعقد فى حال فسخه على دفع مصاريف الاقامة واصدار التأشيرة بدون تعويض

رابعا الأهم رجوعى مصر يا سى السيد عن الاف الريالات السعودية

أرشدنى بالله عليك ماذا أفعل للسفر لمصر خلال إسبوع

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

رابط هذا التعليق

أأأأأأأأأأأأأه يا مراري

ولما عقدك محاسب ... يبقى بتقول إنه هايشتغلك في غير مجالك ليه ؟

خلاص مش وقت العتاب دلوق

إسمع من الأستاذ خالد شحاته فهو أكثر مني خبرة .. وبإذن الله يبقى على إيده الشفا

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة الحل الامثل ان يتصل بالقنصلية المصرية فى الرياض هما اللى هايقدروا يدلوه يعمل ايه لان ده شغلهم الاساسى وهاكتبلك رقم استاذ محمد المسؤل فى الرياض علشان يكلمه وهاكتبلك كمان رقم المستشار القانونى بتاع القنصلية

رقم الاستاذ محمد عبد الرؤوف 0591002430

رقم المستشار القانونى 0506461821

وخاللى بالك متخليش جوزك يعرف الكفيل ولا اى حد فى الشركة حتى لو كان صاحبه انه هايبلغ القنصلية بالموضوع علشان الكفيل ممكن يعمله اى اتهام *****

وعلشان تكونى عارفة القنصلية دى لو جوزك على حق هاتخرب بيت ابو اللى جابوا الكفيل الحقير ده

رقم القنصلية المصرية فى جدة 026605205 خليه يكلم واحد اسمه الاستاذ / على ده راجل مصرى جدع وخدوموكمان زيادة احتياط خليه يبلغ مكتب العمل باللى عمله الكفيل مع جوزك بس انا بفضل بعد ما ياخد راى الناس بتوع القنصلية الاول ويا ريت تفيدينا هوه قاعد فى اى مدينة علشان فى مدن بتخدمها قنصلية الرياض واخرى بتخدمها قنصلية جدة

ولك تحياتي

رابط هذا التعليق

أولا معى عقد عمل موثق لكن للأسف بمهنة محاسب عام

ثانيا أنا لم أستلم العمل وأنا فى الثلاث شهور الأولى

ثالثا يوجد بند بالعقد فى حال فسخه على دفع مصاريف الاقامة واصدار التأشيرة بدون تعويض

رابعا الأهم رجوعى مصر يا سى السيد عن الاف الريالات السعودية

أرشدنى بالله عليك ماذا أفعل للسفر لمصر خلال إسبوع

شوف يا سيدى المدخلة بتاعتى لام اياد وخد الارقام اللى مكتوبة واتصل بيهم

وهاديلك كمان رقم للاستاذ وائلمسؤال القنصلية فى الدمام ده جدع جدا وهايفيدك رقمه هو 0559742967

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل خالد شحاته

انا بإنتظار مكالمة حضرتك جزاك الله خير

رابط هذا التعليق

• بعد 7 سنة...
  • الزوار
Guest مدام شيماء

زوجي بالسعودية بالدمام بقاله سنتين وفاضل 3شهور وعقده يخلص بقاله 5شهور الكفيل مش بيقبضه ويوم مااتكلم قعده من العمل وكل يوم يقولوا القبض الاسبوع القادم وحاليا هو مش عارف يتصرف ازاي هل يرفع دعوه ع الكفيل ام الذهاب لمكتب العمل الافضل .ارجو الرد بسرعه.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كشفت د.ريهام الشبراوى مقرر مساعد لجنة الأسرة والتماسك المجتمعى عن أبرز ملامح قانون الوصاية على المال والتىعرض الصفحة
    • 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 8
      اخوة المحاورات السلام عليكم انشاء الله ساكون احد الوافدين الجدد لمدينة الرياض لقد اسعدني كم المعلومات بخصوص السكن و المدارس الموجودة في الباب عن مدينة الرياض و لكن هناك معلومة اود الاستفسار عنها و هي الاوراق المطلوبة لدخول المدارس فس السعودية حاليا ابني موجود باحد مدارس اللغات في مصر و انا انوي ان اقدم له باحد مدارس اللغات في الرياض و عايز اعرف ماهي الاوراق المطلوبة للالتحاق ابني بتلك المدارس حيث انه قادم من مصر و لكم جزيل الشكر
    • 0
      تم رفع اسعار الوقود في مصر  …  أكيد عادي  و السلطات المحلية  ربما يخليهم  تدخلوا  و قاموا بتحديد اسعار فئات النقل  برضه عادي و ظهرت مشكلة  عدم وجود الربع جنيه فكة  …  الناس اللي راكبين المايكروباس  ليس معهم فكة لا تستغربوا  …  مشكلة كبيرة  إزاي  مش فاهم   زمان   مان قوى  يمكن سنة  ١٩٥٠ او قبلها بقليل  كانت تذكرة الترماي كان تمنها  ثمانية مليمات. اكرر  ٨ مليم و كان فيه مشكلة هي باقي القرش صاغ او الاثنين مليم او النكلة ما اذكره  انه كان دفع باق القرش صاغ في صورة مشط كبريت
    • 0
      الاكتفاء الذاتى من القمح قضية قديمة متوارثة بات الإسراع فى إنجازها مطلبا ملحا لكن السؤال: هل يمكن تحقيق العرض المقال كاملاً
  • أضف...