اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغامرات عصابة "حساس"

Scorpion

Recommended Posts

يا أختنا الفاضلة فريدة

جزاكى الله خيراً على النصيحة لعل الله ينفعنى بها

ولك منى نصيحة لعل الله ينفعك بها

1- لا يمنعك إعراضى عن إسداء النصيحة فى موضوع أخر الا تسدينها أنت .

2- كونى مثال للأم المسلمة عالية الهمة التى لا تبحث عن قصص اللصوص لتضحك عليها ..فكم من قصص بها عبر و فوائد و تبعث البهجة فى النفس دون أثار سلبية كتلك التى تبسط الفارق بين الحلال و الحرام حتى يصبح الوقوع فيه اسهل.

3- كونك عاقلة بالغة راشدة لا يمنع وجود أخرين و أخريات لا يتمتعون بكل هذة الصفات لعلهم يتأثرون سلباً بما ظننت انت السلامة من الوقوع فيه.

اللهم اهدنا و اهد بنا و اجعلنا هداة مهتدين لا خزايا و لا ضالين و لا مضلين

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

- كونى مثال للأم المسلمة عالية الهمة التى لا تبحث عن قصص اللصوص لتضحك عليها ..فكم من قصص بها عبر و فوائد و تبعث البهجة فى النفس دون أثار سلبية كتلك التى تبسط الفارق بين الحلال و الحرام حتى يصبح الوقوع فيه اسهل.

شكرا على النصيحه .......بس فين اللصوص اللى باضحك عليهم دول ؟ و فين امارات اللصوصيه اللى قاموا بيها و انا ضحكت عليها .و بعدين الضحك و الترويح عن القلب ليس ضد الأسلام ...حقيقه انا مش مصدقه كلام حضرتك....؟

انا ساعات احكى لبناتى حكايات عن اشخاص فاشلين او حراميه و نفضل نضحك على مواقفهم و البنات اللى عندهم 6 سنين عارفين كويس انها حواديت نتعلم منها.... رجاء اخير يا دكتور صابر ....هذه ليست ساحتك و لا مواضيعك ....اربأ بنفسك و صورتك عنها و شكرا

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

رجاء يا دكتور صابر

أنت اعطيت لنفسك الحق في تجريح وإسداء النصح بالإجبار للآخرين على أشياء لا تستحق ذلك ..

فنحن إذا كنا تناولنا الموضوع بشكل كوميدي فلا تنسى بإن كلها شخصيات وهمية .. يعني لا أنا إسمي س س ولا الآخرين كذلك ... فسأقول لك كما قال الآخرون إذا كان عند حضرتك إعتراض فياريت تكتبه في الباب المخصص له .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

تنبيه هام

سوف يتم حذف أي مداخلة تؤدي إلى الخروج عن الموضوع بدون مناقشة أو إبداء أسباب ....

فكما هو واضح للجميع بإن إسم هذا الباب هو " دعوة للإبتسام " واعتقد بإن الموضوع نفسه لا يوجد به أي شيء خارج أو حرام

رابط هذا التعليق

كما ترى أخى العزيز ..أنتم ذوى عقول راجحة لعلكم تستعملونها فيما يفيد.

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

نظر الجميع الى ابن مصر ما أن قال كازينو القمار وفتحم افواههم فى دهشه.

ابن مصر : ايه يا مبلم منك له في ايه؟؟؟؟

سكوب : قمار يا ابن مصر ..... قمار .... هى حصلت.... مش كفايه الى احنا فيه كمان هاتزودها خطيه تانيه.....

سى السيد : ايه يا عم الكوتكوت منك له... اجل جسر التنهدات ده يا سكوب دلوقتى لحد ما نفهم..

سكوب : اوكييييه سيررر.

ابن مصر : وانت يا حشيش ما لكش نفس تقول حاجه؟؟؟

حشيش : فى الواقع لم الم المام كامل بابعاد الفكره فامتنعت عن ابداء اى راى قد يؤخذ على دون التاكد والوقوف على ارض صلبه من .......

( نظر حشيش اليهم فوجدهم وقد اتسعت عيونهم وفتحم افواههم فى دهشه وهم ينظرون اليه )

حشيش : اممم .. احمم... اصل .. معلش افتكرت مداخله هاكتبها بكره.... ما انتم عارفين بقى... امم .. اديب ومفكر....

ابن مصر : ما علينا المهم قربم كده وخلونى اقولكم ... شوفوم بقى....

سكوب : ستوووووووووب..

سى السيد : فيه ايه يخرب بيتك سرعتنى...

سكوب : عايز سندوتش كبده من عند سيد كوليرا !!!! الكلام ده كبير وعايز تركيز..

ابن مصر : طول عمرك طفس.... اصبر وبكره هاناكل كلنا سيمون فيميه....

حشيش : ايه يا ابن مصر ما احنا ما كلناش حاجه من مده .......وبعدين عشان نركز يا اخى.. الله انت لا ترحم ولا تخلى رحمه ربنا تنزل ده ايه ده .. انت غريب يا اخى .. أ...

سى السيد: ايييه انت بالع راديو يا حشيش ما كانش ساندوتش كبده هايفرق بينا يا جدع.

ابن مصر : خلاص عملتم حكايه ... يا أمشيييييييييييييير

امشير: نعم يا عمو ....

ابن مصر: روح يا ابنى هات لنا 4 ار غفه كبده من عند عمك سيد كوليرا وحطهم على االنوته.

امشير: حاضر يا عمو بس والنبى ما تقولش لابويا.

ابن مصر: ماشى .. نرجع بقى للمهم... انتم عارفين طبعا الفندق الكبير الى فى اخر الشارع.

سكوب : ايوه ايوه ...اتصورت قدامه مره فى رحله مش فاكر امتى .

سى السيد: بس ده هانخشه ازى؟؟؟؟ الفندق واخدلى بالك... الفندددددق .. مش الكازينو..

حشيش : ايه يا اخى هو احنا ما نشبهش... انا ها حط معاكم من ازازه البرفان اياها الى حاططها فى التلاجه وسكوب يأيف لنا كام هدمه وسى السيد ياخد دقننا ويعملنا موزمبلي..... ولو عيالكم شافونا مش هايعرفونا..

سكوب : قصدك ايه يا حشيش احنا لو استحمينا معالمنا هاتتغير .. مش للدرجه دى يا جدع..

ابن مصر : والله فكره وسامحه يا سكوب لازم تستحمى..

سى السيد: يا جماعه هانسرق الكازينو ازاى ....

ابن مصر:انتم عارفين ان الكازينو ممنوع دخوله للمصريين...

( فنظروا جميعا ببطء الى سكوب وابتسموا)

سكوب : ايه... انتم بتبصولى كده ليه.. لأ .. لأ... والنبى يا ابن مصر.. اخوكم لسه ما خفش من علقه امبارح....

لا.. لأأأأأأأ....

( وأصيب سكوب بحاله هستيريه وتشنج جسده فقفزوا عليه جميعا يجلسونه على كرسيه ويحاولون تهداته )

سى السيد: كبر فى ودنه يا حشيش ...اهدا يا سكوب يا ابنى.. ما كلنا بنضحى......

حشيش( يكبر فى اذن سكوب بمنتهى القوه ) الله اكبر ... انصرف انصرف..

سكوب : ودنى.. ودنييييييييي.. سورتنى يا حشيش ....

ابن مصر: خلاص بقى ما انت الوحيد الى فينا الى معاه حمايه..

سكوب: حمايه!!!!

حشيش: انا معايا مطوه انا كمان....

سى السيد: يا غبى حمايه يعنى جنسيه اجنبيه.... صح يا يوص...

ابن مصر: ايوه يا نبيه... ممكن تخلونى اكمل...المهم سكوب هايدخل بالباسبور بتاعه... وسى السيد ....

سى السيد: ماله سى السيد... ايه يا ابن مصر انتم ما مواركوش غيرى والا ايه..

ابن مصر: ما انت لسه بتقول هانضحى.....انت يا بنى نش قعدت مده فى الرياض... يعنى تتعرف تتكلم خليجى وتعمل سايح..

سى السيد: ما عندك حشيش كان فى البحرين والا ما فيش غيرى......

ابن مصر: طب انا راضى زمتكم بصوا لحشيش كده... ده شكل واحد يعرف يلعب قمار....والا ده شكل واحد معاه فلوس يلعب بيها ملك وكتابه حتى.....

حشيش: لا انا اعترض انا احرف واحد فيكم فى ال 31 وكمان سيبونى على المكن الى بيطلع فى الافلام ده فى لاس فيجاس وانا اقفله...... مش برضه المكن ده عليه الجلبهار والمحبوسه؟؟؟؟

ابن مصر: وهو ده السبب الى مخلينى اخليك معايا فى االعربيه واحنا بنستناهم .

سكوب: يا دى ام العربيه الى كل مصيبه تقولى وسيله انتقال ومصدر الهروب......

سى السيد: المهم وبعد ما نخش الكازينو هانعمل ايه؟؟؟؟؟

ابن مصر: سكوب ها يلعب على الروليت وانت تتسلل الى مكتب المراقبه جانبيه خزنه الفيش.......

حشيش: فيش ايه احنا هانسرق محل كهربا؟؟؟؟؟؟

سكوب : الفيش ...... الفيش يا حشيش .. يعنى .... يعنى ... القواشيط......

حشيش: اأأأأأأأأأه قولتلى ...

سى السيد: وبعدين

ابن مصر : ولا قابلين تاخد لك شويه اسود واحمر ... وتخرج... يكون سكوب خالص وتروحوا على الخزنه...

تغيروا الفيش بفلوس وتنزلوا بسرعه ولا من شاف ولا من درى..عمليه نضيفه نضيفه..

سكوب: انا قلبى متوغوش يا ابن مصر.....انا خايف....

ابن مصر: جمد قلبك امال .... دى عمليه سهله ...

( وفى الصباح استحموا جميعا وارتدى سى السيد ملابس خليجيه وسكوب بدله وبرنيطه وامسك ببايب وذهبوا جميعا الى الفندق وانتظر ابن مصر مع حشيش فى السياره وعندما وصلوا الى الفندق فوجئوا بزحمه غير عاديه )

سكوب: الجو ملبش كده ليه؟؟؟؟؟؟ما بلاش النهارده...!!!

ابن مصر : جمد قلبك امال يالله يا وحوش..

سى السيد: مش عاراف ليه مش مطمن لك يا ابو انجى....

( وذهب سكوب و سى السيد الى مدخل الفندق وهناك وجدوا عددا كبيرا من رجال الامن ..)

سكوب: ايه دى يا سى السيد كل دى رتب انا اخرى اعرف احدد نقيب بتالات نجوم ......ده اقل واحد فيهم عنده كيلو نحاس على كتافه.......

سى السيد: الجو عوق .... بس امسك نفسك مش هانعرف ننرجع.....الله الظابط ده بيبصلنا قوى ليه.....

الظابط: لو سمحتم يا جماعه انتم نزلاء فى الفندق؟

سكوب: سى سنيور احنا .... احنا ..

الظابط : معلش ممكن اثبات الشخصيه علشان االفندق بيستضيف مؤتمر وزراء الداخليه العالمى ..

سى السيد: ايه...ايه... ايه...ايه..( واصيب بحاله تشنج عصبيه )

الضابط وهو ينظر الى سكوب:انا .. شفت حضرتك قبل كده ... ممكن تقلع النظاره؟

سكوب يخلع النظاره ببطء وينظر الى الضابط وقد اصفر لون سكوب

الظابط: الله الله الله .. انت مش الواد بتاع اول امبارح ... مش انت بتاع المطار .... الى اهله ما كانوش عارفينه.... يا جماعه ... يا جماعه .. تعالوا دا احنا نهارنا فل النهارده....

( ثم نظر الى سى السيد)

الظابط: وانت مين ان شاء الله ... الله ... دا انت الى كان ضاربلك البسبور ... انتم عصابه بقى....

سى السيد: انا ها اعترف بكل حاجه يا باشا.....

وفى نفس الوقت كان ابن مصر وحشيش فى السياره وقد استبد بهم القلق من كثره رجال الامن حولهم...

ابن مصر: تفتكر الواد سيد كوليرا بلغ عننا علشان ما دفعناش ثمن الكبده؟؟

حشيش: لأ الموضوع كده مش حلو ....

وفجأه ظهر سكوب وسى السيد وهم يجروا ناحيه السياره ويقد تمزقت ملابسهم وازرق لونهم ويدفعهم عدد من الظباط..

حشيش: الحق يا ابن مصر ... دور العربيه ....دور العربيه.......

ابن مصر : ليه ليه ليه...

قفز سكوب وسى السيد فى السياره

سكوب:اطلع اطلع....

وادار ابن مصر السياره وانطلقوا بسرعه بعيدا عن المكان وفى مكان ما على الكورنيش اوقفوا السياره ونزلوا جميعا منها ... واخبرهم سكوب ان نفس الظابط بتاع المطار هو من كان فى امن الفندق وتعرف عليه وعلى سى السيد الذى اعترف انهم كانوا فاكرين فيه فرح وعايزين ياكلوا فيه... فضربهم الظباط ثم طردوهم..

ابن مصر: وما اعترفتش علينا ليه يا سى السيد:

سى السيد: عيب يا جدع مادام ما فيهاش مصيبيه....يبقى الى موجود يسد... ومش برضه لو انت مكانى كنت هاتعمل كده...

ابن مصر: وانت يا سكوب..

سكوب: ومن امتى احنا بنبيع بعض يا صاحبى..

حشيش الموقف مؤثر جدا خلاانى .. خلانى احس انى ... انى ..

سكوب : انك ايه...

حشيش : انى جعان..

وهنا انفجر الجميع فى الضحك واتجهوا الى القهوه جميعا ليبداوا التفكير فى شىء اخر...

تمت والى اللقاء فى حلقه جديده من

مغامرات عصابه حساس

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

ابن مصر ....

ايه الحلاوة دي ... زي السكر....

بجد بجد ... برافو... :lol: :lol: :lol: :lol:

مراتي قررت تتعلم عربي علشان تفهم الضحك ده كله ليه .. المشكلة بجد ان العربي بتاع القصص دي مش ممكن تترجمه ... و ده اللي حازز فيا .. مافيش حد جنبي يقدر يشاركني الأحاسيس دي ...

أحسنتم بجد .. انت وسي السيد ...

عقبال بتاع الكصص لما يحن علينا هو راخر بمقطوعة...

انتم عارفين ان الكازينو ممنوع دخوله للمصريين...

( فنظروا جميعا ببطء الى سكوب وابتسموا)

سكوب : ايه... انتم بتبصولى كده ليه.. لأ .. لأ... والنبى يا ابن مصر.. اخوكم لسه ما خفش من علقه امبارح

شفت ... مش قلتلك .. من ساعة ما قريت انه كازينو قمار و انا قلبي حاسس انك حتلبسهالي... الله يخرب بيت الجنسية الطلياني اللي جايباني ورا ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

شاطر يابو إنجي ... كنت هازعل قوي لو كنت مديت إيدك على فلوس القمار الحرام :lol:

أعتقد يا جماعة إن إحنا كده بدون أن نقصد حطينا حشيش في مزنق ... وهو الآن يُعيد حساباته وواقف في مفترق الطرق ... فإما يثبت لنا بإن لديه موهبة وجدري حقيقة أو إن كل المهيصة اللي كان بيعملها دي هي منقولة عن اعمال أدبية عالمية وقام هو بتحريفها ونقلها ونسبها إليه في جرم يعاقب عليه القانون بقطع ودن اللي بيعمل كده ..

أما إذا شارك مشاركة فعالة ومقنعة فسنرفع له الطاقيات ونقوله عفارم عليك يا شيشو .

أظن انا كده نكشت لكم حشيش وأستفزيت ملكاته الإبداعية

رابط هذا التعليق

تفضل مشكوراً أخي إبن مصر بالإتصال بي تليفونياً عقب مباراة مصر للكرة النسائية ومنتخب بنين للبنين إمبارح عشان يواسيني وكان شاكك إني ممكن اكون عمات حاجة في نفسي بعد الهزيمة .. شربت سفن آب مثلاً أو روحت جبت ربع كباب أحط غلي فيه .. والحمد لله لا هذا ولا ذاك حصل .

ودار بيننا حديث عن اخر المستجدات على الساحة العربية وأطمئن على العملية وإني فكيت السلك وكده .. المهم قالي أنا متوغوش على حشيش قوي لأنه ما قالش كلمه في قصة العصابة دي وشكله فلس أدبياً ومادياً فقلت له لأ حشيش أديب كبير في السن ومش ممكن معينه ينضب والورده مهما دبلت ريحتها بتفضل يها ( يادي الريحة وسنينها السودا ياعم إشتري الكولنيا وخلصنا )

فقال لي يا س س ماتوحي له بفكرة جت على بالي بعد الماتش وخليه يفردها في صفحتين .. فقلت له إيه يابن مصر هي فطيرة بيتزا هايفردها ؟ .. قال لي لأ يا أخي يعني أديله الفكرة أنت بس وهو ناصح وبيفهمها وهي طايرة .. فقلت له فكرة إيه ..

قال لي إن إحنا العصابة يعني نعمل كمين لمنتخب مصر عند جنينة المطار ونستخبر ورا الدورية اللي واقفة هناك على طول ... واول من نلاقي اتوبيس 13 بتاعهم جاي نخرج عليهم بالهوندا السيفيك وأعمل أمريكاني زي بروس ويلز في فيلم " داي هارد " وأقف بعرض الشارع قدامهم ، طبعاً الاتوبيس هايخاف ويفرمل عشان مايتخرشمش ... ننزل إحنا بالآلي والنص آلي والواطي ونخطف الاتوبيس ونطلب فدية جامد جداً من إتحاد الكوره يعني نتكلم في 37 ج أو 42 جنية كده يعني ونهدد إنهم لو مادفعوش الفدية دي قبل ماتش منتخبنا المكسح مع الكاميرون يوم 5/8 الجاي .. نعاقبهم أشد العقاب بإننا نرجع لهم منتخب النور والامل تاني سالماً غانماً عشان يفضوحنا قدام الكاميرون ويشيله قد 5 او 6 اجوان من العيال اللي بياكلوا بني آدميين بتوع الكاميرون ..

قلت له : يسلمك فومك يابو إنجي .. النبي تبوسلي إنجي من هنا ومن هنا وتقول لها خلي بالك من دماغ أبوكي اللي تستاهل تقلها دهب ..

فقال لي : إيه رأيك ؟ دي فكرة مكلفاني غالي وعملت دماغ عاليه لحد ما وصلت لها .. وقعدت أأدح زينات فكري لحد ما وصلت لها .

فقلت له : زينات فكري !!!! مين دي ؟ دي غير زينات صدقي ؟

فقال لي : إفهم بقى وطقطق وذانك .. زينات فكري يعني بنات أفكاري يابني .. فقلت له إيه ده بنات أفكارك مين ؟ .. إنت مش قلت لي إنك عندك إنجي وأشرقت بس ... يبقى البنات التانية دول جولك إمتى وفين ومن مين .. إعترف .

وفجأة الخط قطع وشكله والله اعلم قفل السكة في وشي أو الرصيد نفذ منه او ماكنش فيه سيجمال في المنطقة دي .

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

سرقه الكهرباء

بعد ان نجى الجميع من موضوع الفندق اتفقوا ان يتوقفوا عن تلك الافكار لفتره حتى يتماثل سكوب وسى السيد للشفاء وخصوصا سى السيد اذ انه فى اقل من 3 اشهر يتعرض للتعاون الجسدى العنيف مع ظباط الداخليه .

وبعد مرور فتره من الركود ذهب سى السيد الى مقرهم الدائم فلم يجد احد..

سى السيد : الله هو ما فيش حد من الشله جه خالص يا أمشير والا ايه؟

أمشير : عموو سى السيد ازيك .. لا والله يا عمو ما حدش جه .. دا انا ابويا لينوكس هايفرح قوى لما يعرف انك هنا يا ابا ... يا ابااااااااااااااااااااااااااا.

سى السيد : يا واد اخرس .. اسكـــ......

لينوكس : الله هى دى اخرتها يا سى السيد كده .. انا قلت يا راجل انتم هربتم بره البلد خصوصا بعد ما حسابكم زاد قوى ... بس برضه هو ده العشم دا احنا اخوات يا راجل..

سى السيد : ايوه والله هو ده العشم برضه .. امال ما فيش حد من الشله جه هنا خالص والا ايه؟؟

لينوكس : هو كان كل فتره ابن مصر يجى لوحده يقعد يستناكم ويشرب 3 كوبايات ميه ويقوم وساعات سكوب برضه بس ولا مره شفتهم مع بعض....بس الى خوفنى ابن مصر اخر مره كان لابس بيجامه مخططه ومقطعه وقعد يكلم نفسه يجى ساعه... انا حتى خفت اقوم اكلمه وبعد كده ما شوفتوش تانى .....

سى السيد : قلقتنى عليهم والله ... طيب ما تكلمهم كده وخليهم يجوا احنا بقالنا كتير قوى ما تجمعناش..

لينوكس : عينى يمكن حد فيهم يبقى معاه اى فلوس يدفع حاجه!!!!!11

سى السيد متحدثا الى نفسه ( عشم ابليس فى الجنه )

وقبل ان يقوم لينوكس للاتصال وجدوا حشيش يقترب من القهوه.

سى السيد : شيييييشووووووووو يا ندل

حشيش : سى السيد والله زمان يا جدع ...... ( يقفز على سى السيد ويتعاق فى رقبته )

سى السيد : يا دى النيله ايييييييييييييييه اهمد ..

حشيش : واحشنى يا جدع ..

لينوكس : وانا لا ؟؟؟؟

حشيش : انت مين ؟؟؟؟ انت ازاى تقعد معانا كده كده انت نسيت نفسك ....

سى السيد حشيش ..

حشيش : لا لازم تعرف مركزك انا لولا الثوره كان لى كلام تانى معاك ...

سى السيد : حشيش !!!!!!!!!!!!!!!!!

حشيش : صحيح هزلت .. دهماء المجتمع كمان يتساوى بيناا.

( لينوكس يسحب كرسى من القهوه وامشير يملأ زجاجه بالماء المغلى ويهموا بالفتك بحشيش )حشيش : ها يا لينو ايه رأيك فى المشهد الى مثلته الان انفع يا لينو؟؟؟؟؟

لينوكس ينظر اليه فى بلاهه ويومىء براسه بعد ان أيقن ان حشيش مجنون

سى السيد : بلاش هزار يا شيشو العيال عاملين ايه... تعرف حاجه عنهم ..

حشيش : ايه ده انت ما تعرفش الى حصل والا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سى السيد : فى ايه ما تقلقنيش ؟؟؟

حشيش : لا حول ولا قوه الا بالله ..

سى السيد: فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حشيش : اسكوب!!!!!!!!!!!!

سى السيد وقد نفذ صبره : ماللللللللله

يتبع

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

لا مؤخذه يابو إنجي .. إحنا أخوات في العصابه آه .. لكن تيجي لحد الإستكراد وأقولك لأ .. تقولي برضوا آه أقولك انا لأ ...

يعني سيادتك تقعد حلقة كاملة في مشهد واحد لا يُعطي أي تفاصيل ...

بس مجرد واحد راح يقعد على القهوة راح قعد على الشاي ؟

إحترم عقلية المتفرج يا أخي .. دي مش شكاير أسمنت بنعبيها ...

ده فن يا عالم .. فن ... هو الفن باظ من شويه إلا من الدخلاء عليه ...

فين يابا بقية الحلقة ؟

... هـــا

سكوربيون حصلوا إيه .. إتكهرب ولا شرب نسكافية ؟

رابط هذا التعليق

قرأت هذا الموضوع زماااااااااااااااااااااااااااااان ... ولما حبيت أضحك قرأته تانى من البداية

رجاء لعصابة .... حساس

ممكن تكملوا

تحياتى

htr::

تفزع ياقلبى ... تكبر بي هالغربة

ماتعرفنى بلادى ..

خدنى ... خدنى على بلادى

..................................................

فَصَبرٌ جَمِيلٌ

رابط هذا التعليق

أقولك لأ .. تقولي برضوا آه أقولك انا لأ ...

ty:) rs:

كدة عيب... htr::

هاقول لعمر عليك...!! :rolleyes:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

فين باقي المغامرات ؟؟؟؟؟؟؟

وفين الأديب والمفكر حشيش ؟؟؟؟؟؟

الموضوع ده مش لازم يتقفل أبدا

4 أدباء متمكنين بيشتركوا في كتابة مغامرات ممتعة جدا جدا .....

بالنيابة عن جميع أفراد المحاورات أحيي سكوب (ربنا يرجعهولنا بالسلامة) وسي السيد وابن مصر علي الإبتسامات والضحكات اللي رسموها علي وشوشنا

وأيضا بالنيابة عن جميع أفراد المحاورات أنادي حشيش بإضافة إبداعاته ومغامراته

يا ابن مصر ..... كمل مغامرتك الأخيرة بقي

الحل لكل مشاكلنا في الحياة هو:

"عامل الناس كما تحب أن تعامل"

رابط هذا التعليق

يا ابن مصر ..... كمل مغامرتك الأخيرة بقي

كلام في سركم وماحدش يقول لإبن مصر إني فتنت عليه ..

ففي إحدى إتصالتنا التليفونية من يومين بالظبط تقريباً عاتبته وقولت له إنت ماكملتش القصة ليه يابني ؟

فقالي خُفت !!!

قولت له من إيه ؟

قالي فاكر أخر كام جمله من الجزء الآخراني ؟

قولت له آه مش هما دول

حشيش : ايه ده انت ما تعرفش الى حصل والا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سى السيد : فى ايه ما تقلقنيش ؟؟؟

حشيش : لا حول ولا قوه الا بالله ..

سى السيد: فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حشيش : اسكوب!!!!!!!!!!!!

سى السيد وقد نفذ صبره : ماللللللللله

قال لي بالظبط هما دول .. أصلي ... أصلي .. أصلي

قولت له مانا عارف أصلك وفصلك ... أصلك ماله ؟ إنطق .. سبيك آب ......بارليه ( فرنساوي ) شويسكوف ( روسي :D ) ، هونج زو دونج هوشي مِنه شنغهاي ( إتكلم بس بالصيني .. مش كده يا ماجد ؟ )

قال لي أصل كنت هاقول إن سكوب حصلت له حادثة ..

فالموضوع قلب بغم وعرفت بعدها بأيام بسيطة إن ده حصل بالفعل مع إني ماكنتش اعرف والله العظيم ولا حد كان يعرف خالص ..

فقلت له مدد يا سيدي المصراوي ... يعني كنت جايبها للراجل من الكنترول يا جببببببببببببببببببببار .....

حسبنا الله ونعم الوكيل ...

طب لو سمحت شيلني من دماغك وإبعد عني يابا انا عندي عيال عايز أربيهم ...

وبعدين مش ملاحظين إن حشيش له أكثر من أسبوعين مختفي ؟

انا فعلاً إبتديت أقلق من الراجل الغامض اللي إسمه إبن مصر ده

في الأول إتخلص من ياسر السواق بتاعه في عملية كانت نظيفة 100% وعمل فيها زكي رستم وقال إيه كان في العُمره والناس كلها صدقته مع إنه تلاقيه كان فاكك سلك الفرامل ومفضي الزيت بتاعها والواد كان ماشي على مهله وفي أقصى اليمين على سرعة 170 كم/ساعة وفجاة بيدور على الفرامل .. مافيش فرامل .. يمسك فرامل إيد .. أساساً عربية إبن مصر معموله قبل ما يخترعوا فرامل الإيد ... يحاول يصرخ عشان الناس تبعد عامود النور عن الطريق .. ضاعت صرخاته ادراج الرياح .. حاول مرة آخرى أن يقفز من السيارة .. إبن مصر كان مسنكر الابواب ومخلي العربية ما تفتحش من جوه .... حاول الولد مرة آخرى ينزل في الدواسة .. كان إبن مصر راشش مسامير ودبابيس إبره في الأرضة شكت الولد ياسر الغلبان ففز تاني وطلع فوق الكرسي ... وذهب إلى مصيرة المحتوم ...

وهكذ يا سادة إجتمعت كل قوى الشر في هذا المتهم الماثل أمامكم في قفص الفراخ ...

لذا فإنني أطالب بقراءة قصة الاديب الراحل والغائب الحاضر حشيش وهي " المنتوف " واطالب بتوقيع أقصى عقوبات النتف على إبن مصر .. انا عايزه مخلي وعلى اللحم خالص من غير ولا ريشه ..

ولم يكتفي بذلك أيها القضاة وأيها المستشارون بل إنه ذهب إلى أعز أصدقائنا ورفيق عصابتنا ومؤسسها والأب الروحي لمجموعة حساس كومبانية ليميتد ...وأمتدت يد الغدر على الولد الغلبان سكوب حبيب الملايين ...

شوية يا حضرات المحاميين ويا حضرات السادة الحضور وراح مخلص على حشيش وخافي جثتة والولد مش باين له طربة ولا في أي دخان حوالين العملية يقود لإي خيط او غُرزة حتى ...

ومن هنا ومن قاعة محكمة زنانيري للاحوال الشخصية أنا بأمنكم امانة .. لو حصل لي أي حاجة حتى لو جالي شوية كُحه او اختفيت ولو لخمس دقايق وماشوفتونيش آون لاين في المحاورات .. على طول تروحوا تقولوا لأمي وبلغوها إن إبن مصر حفيد عائلة النجعاوي خلص علي ...

ودمي هايبقى في رقبت كل بتوع المحاورات ..

ودمي هايبقى في رقبت كل بتوع المحاورات

ودمي هايبقى في رقبت كل بتوع المحاورات

اللي يحب النبي يسقف ...

هذا وبالله التوفيق ...

رابط هذا التعليق

لا بجد حشيش فعلا مختفي تماما في ايه حد عنده رقم تليفونة نتصل بيه ونطمن عليه

ولا الجماعه المشرفين صفوة جسديا بعد موضوع يوميات مشرف

رابط هذا التعليق

اللي يحب النبي يسقف ...

mfb: ngh: mf( :)

مش عارف أقولك إيه يا سي السيد ..

منك لله روح يا شيخ ...

الجملة دى كانت قنبلة ..

:D pp:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اللي يحب النبي يسقف ...

<_< :angry: mfb:

سى السيد انت mc:

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...