اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارجو المشورة في موضوع البيع والشراء

Simba

Recommended Posts

نويت أن شاء الله أدفع مقدم شقة في برج من الأبراج اللي بيبنوها في المدينة وهيكون المقدم 60 في المائة في حالة التسليم الفوري والباقي علي أقساط

وبما أني أجهل ما يكون في في البيع والشراء كنت عايز من الاخوة والاخوات هنا افادتي ايه الشروط اللي المفروض اخد بالي منها في بنود العقد والعقد ده بيتوثق ولا بيكون نظامه ايه لاني بجد خايف يتنصب علي من اي حد

نقطة تانية انا كنت اشتريت بيت قديم بلدي في قرية تابعة لمدينتي ناوي ابيعها ان شاء الله في اجازتي بس اجازتي هتكون حوالي 40 يوم بس انا لما اشتريت البيت ده عملت قضية صحة توقيع فاللي هيشتري مني برضه هيعمل القضية دي المشكلة ان علي ميعاد الجلسة فيه احتمال كبير جدا اكون رجعت من الاجازة فايه الحل وياتري لو ما حضرتش الجلسة دي ايه الضرر

وشكرا للجميع

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

أخي العزيز

أولا ً مبروك عليك مقدما ً ان شاء الله

ثانيا ً من المهم يكون مكتوب مساحة الشقة بالظبط ويكون متحدد دي المساحة صافي ولا المساحة الكلية

لأن الخروجات والبروزات والشوراع الجانبية والسلم والأسانسير كل ده بيتحسب من ثمن الشقة

الأكثر أهمية هو النسبة من مساحة الأرض ... بمعني ان لو البرج عشر شقق .. يبقي لازم يتكتب في العقد

ان ليك عشر مساحة الأرض المبني عليها البرج ومش بيتحدد فين مكان العشر ده بالظبط انما بيكون علي المشاع

بالنسبة لصحة التوقيع مش محتاج انك تكون متواجد ولا حاجة ... لو انت اللي بتعمل صحة التوقيع ممكن تعمل توكيل خاص لأي محامي

وهو يخلص الاجراءات نيابة عنك .. وخد بالك توكيل خاص بالقضية دي بس مش توكيل عام

اما لو كنت انت اللي بايع والمشتري هو اللي رافع القضية ... حتي لو محضرتش ده مش هيضرك في شيء

أرجو أن أكون قد أفدتك

بالتوفيق ان شاء الله

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

لازم ترجع الى الحى قبل ان تدفع فلوس الشقة علشانتعرف وضعها اية ىف الحى هل هى مخالفة او سليمة فى الورق بدل ما تدفع و تتصدم بوضعها لان ساعات بيكون فية مخالفات كتيرة

لو مخالفة هتتعب جدا فى تدخيل عداد الكهربا و المية

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

يقر الطرف الأول البائع بصفته بأن الوحده السكنيه المبيعه بموجب هذا العقد خالية من كافة الحقوق العينية الأصلية والتبعية أيا كانت نوعها كالرهن والاختصاص والوقف والحكر وحقوق الانتفاع والارتفاق ظاهرة أو خفية و كما يقر بأنه حائز لهذه الوحده السكنيه دون منازعة وبصفة ظاهرة وغير ظاهرة وغير منقطعة وأنه لم يسبق له التصرف في الوحده السكنيه المبيعه بأي نوع من أنواع التصرف المادية أو القانونية وأن للوحده سكنيه المبيعه كامل المرافق العامة كما يقر بأن مباني هذا العقار الواقع به الوحده السكنيه المبيعه مطابق للقوانين واللوائح وليس عليها أي حق امتياز لصالح المقاولين الذين تولوا تشييدها.

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يقر الطرف الأول ( البائع) بأنه يتعهد بتقديم مستندات الملكية عن العقار الذي يقع فيه المكان المباع و التوقيع علي العقد النهائي أمام الشركه ومصلحة الشهر العقاري المختص أو المثول أمام هيئة المحكمة للتصديق علي صحة هذا العقد أو الإقرار بتوقيعه أو عمل توكيل غير قابل للإلغاء للطرف الثاني بالتصرف في الوحدة المباعة .

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا شاكر لكم جدا افادتي في الموضوع ده

بس كنت حابب اسال بيكون مين المسئول عن الشركة في التوقيع علي العقد صاحب الشركة نفسه ولا حد تاني والعقد بيكون باسم الشركة ولا بأسم صاحبها يعني مثلا عندنا شركة الرسالة فالعقد المفروض هيكون ازاي

وبالنسبة للبيت القديم اللي عايز ابيعه لما المشتري بيعمل صحة توقيع اظن فيه بند في العقد بيكون فيه شرط جزائي في حاله عدم حضوري الكلام ده صح ولا غلط

اسف لازعاجكم وشاكر جدا ليكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...