اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أستفسار عن عقد عمل بشركة روثمان للسجائر

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخوانى واحبائى فى الله ........اتصلت بيا شركة توظيف فى مصر اسمها والمهم هى عارضة عليا وظيفة مندوب مبيعات بشركة روثمان طبعا كلنا عارفينها وخصوصا المدخنين و بعد البحث والتقصى عرفت ان وكيلها اسمة محمد عبد الوهاب ناغى

المهم انا والله يا جماعة بتقصى الحلال جدا فى كل امور دينى بس بجد اليومين دول مش لاقى ومعنديش شغل فى مصر وكمان داخل على جواز بجد مش عارف اعمل اية؟

استحلفكم بالله لو حد عندة معلومات عن الشركة فى السعودية يفيدنى بالمعلومات؟؟؟؟

وهل النوع دة من الشركات كويس ولا لاء؟؟؟

رابط هذا التعليق

أولاً من وجهة نظر تنظيمية .. خلي تساؤلاتك كلها في موضوع واحد عشان مش كل سؤال يبقى بموضوع جديد ...

ثانياً : لو عندك تساؤل وعاوز الناس تدخل تساعدك .. يبقى خلي العنوان يُعبر عن محتوى الموضوع

ثالثاً : لو بتتحرى الحلال بصدق .. يبقى بالتأكيد عارف إن بيع السجاير حرام وما بتفرقش حاجه عن بيع الخمور والمخدرات ,,,, واترك الفرصة اللي إنت شايفها جيده درءاً للشبهات وسيعوضك الله خيراً منها .. يعني مش فارقه روثمان ولا مارلبورو .. ولو إن الروثمان هنا ما حدش بيعبرها أساساً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أظن ناس كتير قوي معندهاش معلومات عن الشركات دي

زي ما كريمة مختار قالت أحنا بنتشعبط في رضا ربنا :unsure:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

هقولك عن تجربتين لناس اعرهم

الاتنين سابوا وظايف فى بنوك عشان عارفين انها ربا

كان فاضل بس يمضوا العقد ويستلموا الشغل منهم البنك الاهلى وبنك تانى مش فاكر اسمه

بس عشان هو ربا وعارفين انه حرام استخاروا ربنا وموقعوش العقد

ماشاء الله بعدها بايام جالهم شغلانات كويسة جدا فى اماكن كويسة عمرهم مكانوا يحلموا بيها

صلى صلاة استخارة

وبالتوفيق باذن الله

بس خى بالك مش لازم ترفض وظيفة السجاير يجلك بعدها بايام فرصة تانية دى نكرة وهذه نكره اخرى

كله توفيق من عند ربنا واسعى والرزق جاى جاى متقلقش

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

أحب أضيف بردو الآتي

واحد انتيخي اوي كان شغال في روزمان دي بس في مصر و عي مبتفرقش في الشركات العالمية فرعك فين المميزات واحدة

عربية و راتب وهم و عمولة و بدلات و أكل من أفخر المطاعم طول اليوم براحته و سكن و حفلات و فنادق و هيصة

و كــــــــــل ده .. بلا جنيه واحد تحويش و هو عازب أصلاً .. ست شهور و سابها لأن فلوسها كانت بتتفرتك على حد كلامه و لو حابب أديلك تليفونه في مصر تكلمه و تسمع منه تجربته أنا معنديش مانع ولا هو كمان هيكون عنده مانع إن شاء الله

أنصحك في الله .. بلاش

مكاوى

رابط هذا التعليق

انا كان معروض عليا نفس الشركه اللي هي الناغي من 3 سنين بنفس الوظيفه في شركه (British tobaco(وهي شركه مالتي علي فكره اللي كفيلها الناغي الناغي وشركه السفريات اسمها جلوبال هيومان ريسورس والمرتب كان حوالي 3500 وعموله تعملها 2000 ريال غير السكن بس الحمد لله ربنا كرمني بالشركه اللي انا فيها دي واللي في نفس تخصصي في نفس اليوم اللي كنت رايح اغير فيه البطاقه لقيت الشركه بتاعتي دلوقتي بتكلمني.

علي جنب بقي انا كان ضميري بيأنبني لما قبلتها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

عندى لحضرتك تعليق صغير وعلى الاخ حسام عبد الفتاح والله يا جماعة انا مش اقل منكم فى تحرى الوظيفة الحلال وعلى فكرة انا بعت على دار الافتاء المصرية اسال عن الوظيفة حلال ولا حرام وحكيت ظروفى بكل صراحة انا مقبل على الزواج وحاليا عليا ديون كتير مش عارف اسددها ولا اكون نفسى عشان اتجوز واعف نفسى خصوصا انى كاتب كتابى من سنة تقريب وكمان حاليا بدون وظيفة ومش لاقى شغل فى مصر وجاتلى الفرصة دى اسيبها ولا ارفض وكان الرد كالتالى امنة الفتوى قالتلى ان الضرورة الملحة تبيح المحظورات وانتة الان فى ضرورة ملحة فلا مانع ان شاء الله اية رايكم افيدونى بالله عليكم

رابط هذا التعليق

عندى لحضرتك تعليق صغير وعلى الاخ حسام عبد الفتاح والله يا جماعة انا مش اقل منكم فى تحرى الوظيفة الحلال وعلى فكرة انا بعت على دار الافتاء المصرية اسال عن الوظيفة حلال ولا حرام وحكيت ظروفى بكل صراحة انا مقبل على الزواج وحاليا عليا ديون كتير مش عارف اسددها ولا اكون نفسى عشان اتجوز واعف نفسى خصوصا انى كاتب كتابى من سنة تقريب وكمان حاليا بدون وظيفة ومش لاقى شغل فى مصر وجاتلى الفرصة دى اسيبها ولا ارفض وكان الرد كالتالى امنة الفتوى قالتلى ان الضرورة الملحة تبيح المحظورات وانتة الان فى ضرورة ملحة فلا مانع ان شاء الله اية رايكم افيدونى بالله عليكم

أخويا الفقير إلى الله

بارك الله فيك حسن تحريك لمصدر رزقك و اسمح لي يا أخي أكلمك من موقع الأخ الحريص على أخوه و اللي يحب لنفسه كما يحب لأخيه .. اختصاراً أنا لو مكانك و بنفس ظرزفك .. مش هأقبل .. حضرتك استشرت دار الافتاء .. طب خلاص .. ما بتقبلش ليه؟

أقولك .. عشان لسة في نفسك شئ والإثم هو ما حاك في صدرك .. أنا لا هأقولك اقبل ولا ما تقبلش .. ده في الآخر قرارك .. لكن إنت كدة عاوز حد يقولك اقبل علشان تتعلق في رقبته لأنك مش مقتنع بدار الافتاء .. و الله ده مش اتهام بس خليك واضح مع نفسك .. كلنا قلنا آرائنا و كلنا اجتمعنا على رأي واحد إننا لو في مكانك مش هنقبل .. معلش يعني دار الافتاء حللتها ازاي أنا مش فاهم .. همن طبعاً أعلم مني و من الكل و على راسي من فوق .. بس (و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكل على الله فهو حسبه) معلش بأة فين التقوى في بيع السجائر .. و أي اضطرار اللي يلجئ الانسان أو يبيح له المشاركة في تدمير شباب الأمة و نشر الأمراض .. يا أخي اللي بيرزق ربنا مش الناغي .. وري ربنا منك خير و سيرزقك بكل حلال طيب وماتجربش ربك .. اعملها خالصة له و بس .. لما ولادك فيما بعد يسألوك يا بابا إنت بتبيع ايه؟ و لما تلاقي في ايد ابنك سيجارة في يوم من الأيام ما تزعلش لأنك إنت اللي حطتها في ايده .. ده قطر من فيض من الأفكار اللي لازم تفكر فيها و بالتأكيد منتهى التفكير ده معروف و لكن اصدق الله يصدقك و من يستعفف يعفه الله. أ.هـ

حبيبي في الله .. قدمت لك النصيحة لله ولا ناقة لي فيها ولا جمل و القرار قرارك أولاً و أخيراً

مكاوى

رابط هذا التعليق

mekkawy

مرسلة اليوم, 08:00 AM

الفقير الى الله, on 20 July 2010 - 12:09 AM, said:

أخويا الفقير إلى الله

بارك الله فيك حسن تحريك لمصدر رزقك و اسمح لي يا أخي أكلمك من موقع الأخ الحريص على أخوه و اللي يحب لنفسه كما يحب لأخيه .. اختصاراً أنا لو مكانك و بنفس ظرزفك .. مش هأقبل .. حضرتك استشرت دار الافتاء .. طب خلاص .. ما بتقبلش ليه؟

أقولك .. عشان لسة في نفسك شئ والإثم هو ما حاك في صدرك .. أنا لا هأقولك اقبل ولا ما تقبلش .. ده في الآخر قرارك .. لكن إنت كدة عاوز حد يقولك اقبل علشان تتعلق في رقبته لأنك مش مقتنع بدار الافتاء .. و الله ده مش اتهام بس خليك واضح مع نفسك .. كلنا قلنا آرائنا و كلنا اجتمعنا على رأي واحد إننا لو في مكانك مش هنقبل .. معلش يعني دار الافتاء حللتها ازاي أنا مش فاهم .. همن طبعاً أعلم مني و من الكل و على راسي من فوق .. بس (و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكل على الله فهو حسبه) معلش بأة فين التقوى في بيع السجائر .. و أي اضطرار اللي يلجئ الانسان أو يبيح له المشاركة في تدمير شباب الأمة و نشر الأمراض .. يا أخي اللي بيرزق ربنا مش الناغي .. وري ربنا منك خير و سيرزقك بكل حلال طيب وماتجربش ربك .. اعملها خالصة له و بس .. لما ولادك فيما بعد يسألوك يا بابا إنت بتبيع ايه؟ و لما تلاقي في ايد ابنك سيجارة في يوم من الأيام ما تزعلش لأنك إنت اللي حطتها في ايده .. ده قطر من فيض من الأفكار اللي لازم تفكر فيها و بالتأكيد منتهى التفكير ده معروف و لكن اصدق الله يصدقك و من يستعفف يعفه الله. أ.هـ

حبيبي في الله .. قدمت لك النصيحة لله ولا ناقة لي فيها ولا جمل و القرار قرارك أولاً و أخيراً

مكاوى

مش فهمت كلامك يا ميكاوى يعنى انت واثق فى دار الافتاء ولا مش واثق ؟

الفقير الى الله ياريت تضع لينا نص السؤال والفتوى بالظبط من دار الافتاء

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يا عنبو باي (بيه بالبنجالي يعني)

مش موضوعنا ثقتي او عدمها في دار الافتاء .. و لكن خليه على أجنمدة نقاشتنا لما أجيلك و نشد قعدة حلوة ف يالنخيل كدة و اظرفك موس الشيكولاتة و ساعتها بأة يا حلو

:happy:

هأقنعك بأيتها حاجة smk:

مكاوى

رابط هذا التعليق

يا عنبو باي (بيه بالبنجالي يعني)

مش موضوعنا ثقتي او عدمها في دار الافتاء .. و لكن خليه على أجنمدة نقاشتنا لما أجيلك و نشد قعدة حلوة ف يالنخيل كدة و اظرفك موس الشيكولاتة و ساعتها بأة يا حلو

:happy:

هأقنعك بأيتها حاجة smk:

مكاوى

يااااااااااادى المشكله يابنى بااااااى بالاوردو يعنى حبيبى او صديقى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز انا ممكن افيدك عن الشركة بعيد عن موضوع الحلال و الحرام ولو قررت فعلا العمل فالمعروف ان شركة الناغى من اقوى الشركات فى السعودية ووكيل لشركات عالمية كبيرة مثل جيليت و جونسون و فايزر و جلاكسو وميرك و ليو ونيفيا وغيرها الكثير و فى قسم السجائر اشهرهم روثمان و دنهيل وممكن بعد العمل فى قسم الدخان و هو من اعلى الاقسام دخلا حسب السمع لان الكثير مثل حالتك يعملون مضطرين وبعد تحسن الحالة المادية بيحاولوا يغيروا علشان موضوع الحلال و الحرام علشان كدة دايما بيحاولوا اغراء الشباب للعمل وممكن تكون علاقات جيدة بعد عملك و تحاول ان تنقل على قسم ثانى داخل الشركة و على فكرة النقل ليس نقل بالمعنى المتعارف عليه لانه يعتبر انك تقدم فى شركة اخرى و يتوقف على المقابلة الشخصية مع المسؤلين والميزة الوحيدة انك بتكون على كفالة الناغى لا تحتاج لنقل الكفالة فقط اخلاء طرف و لانه مثلا شركة جيليت يدير العمل شركة جيليت و الراتب يكون من جيليت و ليس الناغى وكذلك شركة فايزر الراتب يكون من فايزر و الناغى كفيل فقط لاغير بحكم القانون فى السعودية وهكذا لكل شركة عالمية الناغى هو وكيلها او كفيلها فى السعودية اما السجاير الموضوع مختلف فالناغى يدير الموضوع كاملا حيث ان شركة الناغى قامت قديما على وكالتها لروثمان وبعد ذلك توسعت حتى اصبحت من اهم الشركات فى السعودية وبالتوفيق ان شاء اللة ولو عندك اى سؤال عن شركة الناغى انا حاضر بحكم انى اعمل فى مجال المبيعات و لى اصدقاء كثير يعملون فى الاقسام المختلفة لشركة الناغى

اعمل على أن يحبك الناس عندما تغادر منصبك، كما يحبونك عندما تتسلمه

Behave so people love you when leaving your post as when you came in

رابط هذا التعليق

متشكر جدا جدا لرد حضرتك الفكرة كلها انى جالى عرضين العرض الاول لشركة كوكاكولا بالسعودية والعرض التانى لشركة الناغى وعملت الانترفيو بتاع كوكاكولا بس الحقيقة الراتب بتاعهم ضعيف جدا وسالت الناس اللى برة فى السعودية وكان ردهم كلهم ان الراتب دة مرتب مش هيكفى اكل وشرب + الفيزا عامل المهم مشيت معاهم فى طريقهم شوية ولاقيت شركة الناغى دى بتتصل بيا بقيت مش عارف اعمل اية بقيت فى حيرة وللاسف لحد دلوقت لا منى روحت الانترفيو بتاع الناغى ولا التانييين كلمونى ولا حتى بعتوا العقد لحد دلوقت رغم صغر المرتب بجد مش عارف اعمل اية ؟

ليا سؤال بس عند حضرتك لو ممكن تساعدنى فية

اية هى طبيعة عمل مندوب المبيعات فى السعودية

هل هى زى مصر فحت وردم من غير تحويش

هل

المندوب بيستلم عربية

هل شركة زى كوكاكولا ممكن استلم فيها عربية ملاكى اشتغل بيها ولا هركب عربية فان كبيرة عليها البضاعة والف بيها

وهل هى شركة فعلا تستاهل السفر يمكن فى يوم من الايام اترقى او مرتبى يزيد

بجد مش عارف عملت الانترفيو من يجى شهر بعدها كام يوم قالولى انتة نجحت ومعانا انتظر منا العقد وكل ما اتصل بيهم يقولوا لى انتة معانا بس العقد لسة مجاش

ربنا بقى يعينى ويوفقنا جميعا منهم لله خلونى قدمت استقالتى من وظيفتى اللى فى مصر وربنا يستر من الايام اللى جاية

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز

انا قرأت موضوعك عن راتب كوكا كولا و قد رد عليك االاخوة المعلقين بامانة ولم اجد شىء اضيفه بعدهم اما عن سؤالك عن موضوع العربية فى كوكا كولا هذا يتوقف على الاتفاق بينك و بينهم و مدى خبرتك فى المجال و بشكل عام معظم الشركات العاملة فى المواد الغذائية و الاستهلاكية تجد بها قسم الفان كاش وهذا يكون للبقالات الصغيرةويكون البيع مباشر عن طريق البضاعة الموجودة فى سيارتك وتكون انت مسؤل عن التحصيل وبعده مندوب السوبر ماركت و الهايبر وهذا يكون اكثر خبرة و اقدم فى الشركة وهو يكون مسؤل عن عمل الاوردر فقط ومتابعة الاصناف فى المكان و التوصيل يكون من مستودع الشركة للعميل عن طريق سيارات توصيل الطلبيات الخاصة بالشركة وهناك فى بعض الشركات يكون هناك مندوب للجملة و هو المسؤل عن التجار الكبار تجار الجملة وهناك بعض الشركات بها اقسام للصيدليات هذا غير شركات الادوية و المستلزمات الطبية وبشكل عام يختلف الوضع من شركة الى اخرى و يتفاوت الدخل و المجهود من شركة الى اخرى والطبيعى انه كلما كانت عدد سنوات الخبرة اكثر كل ماكان الدخل اعلى لان اغلب الشركات كما شرحت يكون بها قسم فان كاش و احيانا لو شركة كبيرة يكون هناك مندوب للمينى ماركت و مندوب للسوبر ماركت و الهايبر و مندوب للجملة وملحوظة ممكن ان يكون داخل الشركة الواحدة من هو مفحوت و غيره اقل بدرجة كبيرة حيث هناك فى بعض شركات الاغذية و الاستهلاكية مندوب الخطوط و هو يقوم باستلام عملاء مثلا على طريق واصل بين مدينتين و المدن الصغيرة و القرى الواقعة على الطريق فكما شرحت هذة اشياء نسبية بين شركة و اخرى وتتوقف على خبرتك فى المجال يعنى لو خبرتك قليلة فى المجال من الطبيعى ان تتعب قليلا يعنى تبدأ من مندوب فان كاش وهو اقل دخلا الى ان تكتسب الخبرة و تصل الى مندوب جملة مثلا وهو اعلى دخلا بالطبع واحيانا يكون هناك تفاوت كبير جدا فى الدخل بين نفس المندوبين فى المكان بسبب فارق الخبرة هذا هو المتعارف عليه بشكل عام

اعمل على أن يحبك الناس عندما تغادر منصبك، كما يحبونك عندما تتسلمه

Behave so people love you when leaving your post as when you came in

رابط هذا التعليق

علمت بالأمس من أخي الصغير إن له أصدقاء يعملون في الناغي قسم السجاير .... وأكد لي إن الدخل الشامل لأقل واحد فيهم خبرة ( مرتب وعمولة مبيعات ).. حده الأدنى 10 الاف ريال ....

لكن بإجماع الجميع بدون إستثناء .. جميعهم يشعرون بعدم البركة في تلك المبالغ اللي تعتبر كبيرة بالنسبة للمهن المشابهه ... وكلهم بيبحثوا عن فرص أخرى أفضل في الراحلة النفسية .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 9 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      هذا ليس إعلانا تجاريا  و لكنه مشاركة مخلصة و أمينة لمرتادي محاورات المصريين .... كتبت من قبل عن السلع المعمرة التي لم تعد معمرة  و هذا في العالم كله  في إنجلترا  أذكر أن مسئول العقار الذي كنت أقطنه في لندن نظر إلى الغسالة  التي كانت بها مشكلة  ....  مسئول العقار نظر إلى الغسالة متغزلا فيها أنهم لا يصنعون مثل هذه القطع الجميلة الآن. إشتريت أو غسالة في حياتي سنة ١٩٧٨ في لندن و كنت حريصا أن يكون بها آلية التجفيف و كان ماركة الغسالة نوعها AEG ألمانية الصنع  و عاشت معي ما يقرب من العشر سنوات خدم
    • 6
      هل من الممكن لمن اكتشف الاصابة بفيروس س عند السفر للكويت للعمل في جهة حكومية ان يحاول السفر مرة اخرى عن طريق عمل استقدام من أحد أقاربه فى الكويت ؟ وهل بهذه الطريقة يتجنب الكشف الطبى مرة اخرى مع العلم ان الكشف الأول كان من حوالى سنة و جزاكم الله خيرا و شفانا و شفاكم الله بالله عليكم لا تنسوا أن تدعوا لى فى صلاتكم بالشفاء "قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
    • 29
      السلام عليكم لدي عرض للعمل بمستشفي خاصه (السعودي البريطاني ) - مراكزايما للتجميل بالرياض لدي عبد الرحمن صالح القناص وارجو معرفة مدي صدق و جديه هؤلاء حيث انني ساسافر عن طريق مكتب بمصر وسادفع مقابل ذلك . العقد قيمته 4 الاف ريال - طبيب اسنان
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... أنا شغال فى شركة هندسية فى مصر ومسافر انا ومدير الشركة فى زيارة عمل للسعودية ، وجالنا خطاب الدعوة من الشركة السعودية ومكتوب فى خطاب الدعوة ان مدته 3 شهور والاقامة 30 يوم ودلوقتى قدمنا الورق فى شركة تساهيل ومستنين التاشيرة ... ولما تيجى ان شاء الله هنسافر والمفروض ان المدير هيرجع بعد اسبوع وانا هقعد هناك حوالى من شهرين ل 3 شهور ... 1- هل مدة الاقامة الموجودة فى الخطاب اللى هيا 30 يوم دى اقصى مده اقدر اقعدها فى السعودية ولا مدة ال 3 شهور ؟؟؟ 2- لو اقصى مدة هى 3
    • 5
      أرجوا من سيادتكم إفادتنا ما هي صلاحية تأشيرة الزياره العائلية في القنصليه في مصر وماهي مدة الصلاحية بعد أخذ التأشيرة على الجواز وشكراً
  • أضف...