اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

"لو لم أكن مصريا لوددت أن اكون مصريأ" ايه رأيك في الجملة دي؟

Princesse

Recommended Posts

ماهو ده الي هيجنني يا اخت هند نفسي نعمل زي الهنود والفلبينيين والشوام بتهيئلي الكل كده ماعدا احنا

عارفين انا بقيت احس انها صفه عامه شوفوا الحكومة ضباط الشرطة الوحوش علينا ادام اي اجنبي سواء خليجي او اوروبي قططوالله لانسى منظر الضابط والاخ اللي راكب عربية جمرك جنوب سيناء بيرمي له ال10 جنيه ف ميدان لبنان والضابط بيجري عليها

وانا كنت بعده ففتكرت اني اعدي عادي انا بصراحه متعود ع ان فيه اشاره لقيته بيقولي انت هتستعبط مش شايفني بقولك اقف بقيت عاوز اقوله اشمعنى الاخ اللي عدى

نشوف حكومتنا ارانب مع الدول التانيه اسود مفترسه ع الشعب في ايه بجد

يعني الواحد يشتري جنسية تانيه يعيش بيها ف البلد عشان يعيش محترم وياخد حقه طب حتى كمان واحنا ف الغربة يعني بصراحه بجد شيئ بيزعل تلاقي كل المغتربين من شعوب اخرى كويسين قوي واحنا مع بعض ماتعرفش بنطلع القطط الفاطسة صح انا مش بعمم لكن بصراحه مثل هذه التصرفات موجوده بكثرة وبتزعل

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ماهو ده الي هيجنني يا اخت هند نفسي نعمل زي الهنود والفلبينيين والشوام بتهيئلي الكل كده ماعدا احنا

عارفين انا بقيت احس انها صفه عامه شوفوا الحكومة ضباط الشرطة الوحوش علينا ادام اي اجنبي سواء خليجي او اوروبي قططوالله لانسى منظر الضابط والاخ اللي راكب عربية جمرك جنوب سيناء بيرمي له ال10 جنيه ف ميدان لبنان والضابط بيجري عليها

وانا كنت بعده ففتكرت اني اعدي عادي انا بصراحه متعود ع ان فيه اشاره لقيته بيقولي انت هتستعبط مش شايفني بقولك اقف بقيت عاوز اقوله اشمعنى الاخ اللي عدى

نشوف حكومتنا ارانب مع الدول التانيه اسود مفترسه ع الشعب في ايه بجد

يعني الواحد يشتري جنسية تانيه يعيش بيها ف البلد عشان يعيش محترم وياخد حقه طب حتى كمان واحنا ف الغربة يعني بصراحه بجد شيئ بيزعل تلاقي كل المغتربين من شعوب اخرى كويسين قوي واحنا مع بعض ماتعرفش بنطلع القطط الفاطسة صح انا مش بعمم لكن بصراحه مثل هذه التصرفات موجوده بكثرة وبتزعل

الاهرة دى لما باشوف الضباط ومعاملتهم للمصريين فى الشارع وهم بيوسعوا للبهوات الاجانب السياح وهم نازلين من الباص لاى

مزار سياحى وابسط مكان فى اسكندرية فى حى شعبى هو عمود السوارى ويعتبر فى وسط البلد ومن افترى المحافظ

انه ازال سوق اقمشة كبير وخرب بيوت المئات كان كل الاسكندرانية بيلاقوا كل احتياجتهم من جميع انواع الاقمشة والملابس

المستوردة وده قال عشان المنطقة مظهر غير حضارى قدام الاجانب وبتعطل سير المرور ولا منطقة المنشية تلاقى

السياح المضروب ابو 4 صاغ وفوق ظهره شنطة نومه واكله يعنى الدولة مش حتسفيد منه زى مابتدعى والضابط يضرب له

تعظيم سلام ونفس الوقت يزغر للمصرى اوعى من سكته ياابن...... وده شفناه كتير

اكيد فى ناس فاكرة حدثة الاخضر البلومى وفقعه عين طبيب مصرى ورحل عن البلد دون عقاب

وكلب الاميرة السعودية اللى نهش وجه طفلة مصرية فى احد الفنادق ومن بجحاتهم هددوا والد الطفلة بعد كده عشان يتنازل

وغيره وغيره المصرى بيبيع اخوه فى اول محطة وممكن يدوس عليه عشان يرتفع هو .

لكن لازم نعطى المحترمين حقهم فى ناس فاضلة كتير

رابط هذا التعليق

كثير من مداخلات هذا الموضوع تخالف مخالفة صارخة الإعلان المثبت الآتى :

فى الوقت الذى ترحب فيه إدارة موقع "محاورات المصريين" بالنقد الذاتى البناء من جميع الأعضاء "المصريين" لكل ما هو سلبى فى مجتمعهم .. بل وتشجع على مثل هذا النقد الذاتى البناء وتراه بداية الطريق لإصلاح السلبيات التى لا ينكرها إلا من يُغلق عينيه وعقله .. إلا أن الإدارة - وفى نفس الوقت - لن تسمح بأى خروج عن هذا الأسلوب البناء سواء من "مصريين" أو من "غير مصريين" ممن لهم أسبابهم التى تدعوهم للإساءة إلى "وطن المصريين" ولا يستطيعون التفريق بين سلبيات القائمين على إدارة شؤون "الوطن" و "الوطن" نفسه ..

فالقائمون على تلك الإدارة أناس يأتون إلى مناصبهم ويذهبون عنها .. منهم الأخيار ومنهم الأشرار .. أما "الوطن" فباق - فى وجدان أبنائه الذين لا يتنكرون له - إلى ما شاء الله له البقاء

ولذلك

فأى تعميم مقصود به إساءة لمصر .. أو للمصريين تصريحا أو تلميحا فى سياق نقد المظاهر أو الظواهر السلبية - التى نشجع على محاربتها - سيكون مصيره الحذف ، والنظر فى شطب عضوية من تجمع آراء أعضاء فريق الإشراف على تعمده ذلك التعميم أو تلك الإساءة

وتنتهز إدارة الموقع فرصة هذا الإعلان لتتوجه بالشكر لكل من يتعاون معها فى التنفيذ الحازم لما جاء فيه .. وتخص بالشكر أبناء مصر المهاجرين والعاملين بالخارج الذين ما زالوا يعتزون بمصريتهم .. فهم عيون مصر فى الخارج التى ترى أفكارا وسلوكيات إيجابية وحلولا جديدة تصلح للاستعانة بها فى إصلاح شأن الوطن العزيز

كما تنتهز الفرصة للترحيب بمن اختار له وطنا آخر خصَّه بالحب والانتماء دون غيره .. ولكنه ترحيب المضيف بضيفه فى نطاق الود والاحترام ومراعاة حقوق وواجبات كل من الضيف والمضيف

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=69928

وفى نفس الوقت فإن كثيرا من مداخلات الموضوع – نشكر أصحابها - حاولت الرد "بكل عقل ودماثة خلق" على المخالفين .. ولكن للأسف لم تـُجد تلك الردود المتعقلة مع بعض الأعضاء الذين طغت أسبابهم الخاصة التى تدعوهم للتهجم وتعميم كل موقف سئ يقابلونه – وربما يكونون هم المتسببون فيه - على "عموم" المصريين ، وإلصاق كل نقيصة بالشعب المصرى .. وكأنهم ليسوا من هذا الشعب .. وكأنهم لا ينتبهون إلى أنهم بتلك الصفات - التى يعممونها على المصريين - إنما يصفون أنفسهم وذويهم وعائلاتهم

ومع ذلك نشكر كل من مارس حريته فى تعميم السيئات على الشعب المصرى لأنهم بذلك قد نبهونا إلى هويتهم ..

ولكن .. فى الوقت الذى نرحب بهم بيننا ، فإننا ننبههم إلى الجملة الأخيرة من الفقرة الأخيرة من الإعلان .. فلا حق ، ولا كرامة لمن يدخل على مضيفيه ليصفهم بكل نقيصة وهو فى بيتهم

وحيث أن تلك المداخلات الكثيرة المسيئة هى مداخلات بعيدة كل البعد عن مايمكن إدراجه ضمن النقد الذاتى "البناء"..

وحيث أن إكرام الميت - وأهل الميت - دفنه ..

فقد تقرر إغلاق الموضوع تمهيدا لنقله إلى الأرشيف

فريق الإشراف والتنسيق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك