اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عندي أعراض غريبه

Recommended Posts

بعد السلام عليكم أنا بعاني من مشكله بالمعده منذ 8سنوات وهي جرثومة المعده وعملالي مشاكل كتير ومش عايزه تسيبني في حالي وأخدت مضادات حيويه كتير أوي لكن دلوقتي بدأت أحس بأرهاق مستمر وجع في الظهر وجع بكعب رجلي لما بمشي أو أقف لفتره بسيطه وجع بخلف القفص الصدري مع الشهيق مع وجع الظهر مش قادر أقوم دايما من السرير مش عارف دي أعراض أيه بالضبط من الجرثومه ولا حاجه تانيه وحشه أنا ذهبت للدكتور وقالي أعمل تحليل براز ميكروب حلزوني ومش عارف أيه تاني كده بردو في البراز بعد ماقولتله الأعراض دي كلها ربنا يستر

الحمد لله الذي أعطانا من نعمه

رابط هذا التعليق

والله يا اخى الفاضل انا معرفش بس حبيت ادخل وادعيلك ربنا يشفيك يارب شفاء تاما ياربالعالمين فهو الشافي والقادر على كل شئ

ومره تانيه شفاك الله وعفاك اخى فى الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

ساعات الاكتآب لوحده بس بيجيب كل الاعراض دي مع بعض

وممكن يكون حاجه هايفه جدا الي تعباك كمثال يكون عندك نقرس .. اعمل تحليل يوريك اسيد

كمان حلل هيموجلوبين

وتاكد ان مفيش اعراض تانيه زي شحوب او اصفرار في العين ..

بالمناسبه وعلى حد علمي جرثومه المعده لها علاج فعال وبتخف بسرعه مش عارفه هي ليه مطوله معاك كده ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

الظروف اللى انت بتمر بيها بتاعة الغربة وعدم احساسك انك بتعمل حاجة وكل ده ممكن يجيبلك الاعراض دى

كان عندى نفس الاعراض لانى انا عندى ارتجاع فى المرئ اساسا وكان بيجيلى وجع فى الظهر جاااااااامد وكنت احس ان حد مكتف ظهرى ومش قادرة حتى اقف ولما روحت لدكتور هنا (فى الرياض يعنى) قاللى دى اعراض ذبحة صدرية.....أه والله وانا انزعجت جداا وخوفت

وبعدين الاعراض زادت تانى ولما نزلت اجازة روحت لدكتور باطنة كبير فى مصر وقاللى ولا ذبحة صدرية ولا حاجة هو الضيق مع ارتجاع المرئ وحموضة المعدة يعملوا كل ده وادانى ادوية المعدة والوجع راح بس مش هقولك مش بيرجع لا بيرجع لما يكون فى ضيق

ان شاء الله يبقى خير ماتخافش بس انت حاول تبطل انفعالات وتفكير وهتبقى كويس لان المعدة ممكن تبقى حساسة جدا وحضرتك لما بتزعل بيحصلك كل الاعراض اللى قلتها

وصدقنى انا مجربة ده كله وماتخافش مش هيطلع حاجة مش كويسة ولا حاجة واستبشر فى ربك خير

ربنا يشفيك ويشفى كل مريض....اللهم آمين

رابط هذا التعليق

اخى العزيز شفاك الله وعفاك

مبدئيا اعرض نفسك على دكتور باطنة وجهاز هضمى شاطر

عايزك تضع نقطة فى اعتبارك ان مريض المعدة ديما بيكون عرضة لبعض المؤثرات التى سرعان ما تعاود الاعراض على الظهور مجددا بين الحين والاخر

مفيش مريض معدة بياخد علاج وبيخف وبعدها ما يتعبش بالبلدى كدة ,هتخف وبعد فترة نتيجة لعدة عوامل هتتعبك شوية وهتتعايش معاها وهتعرف ايه اللى بيتعبك وهتتجنبه

جرثومة المعدة او الهيليكوبكتر بيلورى مشهورة بالخليج وهى جرسومة رخمة وعلاجها بيكون ثلاثى هقوله لك لاحقا

اهم شىء انك تعرف انك ممنوع من الاتى لانه بيعاود عليك الام المعدة

المياة الغازية بكافة انواعها

الادوية المسكنة للالم

التوابل (الفلل - الشطة ...)

لو فصيلة دمك O خلى بالك معدتك ديما حساسة وتعامل معها بحرص

وصفة لعلاج جرثومة المعدة والتأم قرحة المعدة

omeprazole 20 mg cap حبة كل 12 ساعة

amoxciylline 500 mg cap حبة كل 8 ساعات

flagyle 500 mg t حبة كل 8 ساعات بعد الاكل

لو عندك غثيان او بتحس بإرتجاع خد مع العلاج السابق motillium tab حبة قبل الاكل بربع ساعة

اما بخصوص الم كعب قدمك فحلل uric acid serum

معلوماتى اللى فوق يا اخى من واقع انى صيدلى وعندى خبرة فى حالات مشابه لحالاتك واعتبر كلامى فوق نصيحة

ولو انه افضل انه يفحصك طبيب متخصص

سلامتك wst::

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

بعد السلام عليكم أنا بعاني من مشكله بالمعده منذ 8سنوات وهي جرثومة المعده وعملالي مشاكل كتير ومش عايزه تسيبني في حالي وأخدت مضادات حيويه كتير أوي لكن دلوقتي بدأت أحس بأرهاق مستمر وجع في الظهر وجع بكعب رجلي لما بمشي أو أقف لفتره بسيطه وجع بخلف القفص الصدري مع الشهيق مع وجع الظهر مش قادر أقوم دايما من السرير مش عارف دي أعراض أيه بالضبط من الجرثومه ولا حاجه تانيه وحشه أنا ذهبت للدكتور وقالي أعمل تحليل براز ميكروب حلزوني ومش عارف أيه تاني كده بردو في البراز بعد ماقولتله الأعراض دي كلها ربنا يستر

اخي الفاضل:

شفاك الله وعافاك

بس لابد من البعد عن التوترات مافي حاجه تستاهل صحتك اهم

والف سلامه

تحياتي

م/ابو يوسف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      حد يفدني انا عامل عملية فتق سره وعندي كشف طبي للسفر للسعوديه وخايف من بطني اعمل اَي 
    • 59
      روحت اعمل تصريح الزفت العمل ورحت استلم قالولي لا اطلع المباحث طلعت المباحث فوجئت بنفس الاسم بتاعي الرباعي ان عليا حكم غيابي في شيك بسنه سجن وكفاله الف جنيه ولكن عنوان المتهم مختلف اتكلمت مع الظابط قالي انا مصدقك بس ممكن تكون غيرت العنوان واداني جواب للنيابه اللي تبعها القضيه عشان يستعلموا من الملف ويكتبلي علي الجواب ان انا مش انا-حد فاهم حاجه:blink: - وطبعا خفت اروح النيابه لوحدي احسن بتوع تنفيذ الاحكام يمسكوني واتفقت مع محامي اروح معاه بكره ....دعواتكم طبعا منتها الفقع حاجه مالكش فيها ومط
    • 9
      السلام عليكم أخواني الأعضاء بالمنتدى المحترمين     عندي شقة دور أرضي ملحقة ببدروم نظيف كامل الشقه سيراميك ومدخل خاص- على شارع صغير مقفول من أخره   ومش على شارع عمومي ولكن قريبه جدا منه   ياريت نصائحكم في عمل مشروع بالمكان دا   خبرتي بالخارج أعمال إدارية    ونزلت مصر وعملت مشاريع وفشلت لعدم وجود خبره وكذلك لعدم وجود الدراية الكافيه بكيفية التعامل مع الناس    نصائحكم جزاكم الله خير   ياريت تكون مشاريع واقعيه مش حضانه ولا مكتب عقارات ولا الكلام دا      
    • 5
      تأشيرتي اترفضت بسبب ان المؤهل غير مطابق للتأشيره    المؤهل ليسانس اداب  والتأشيره سكرتير تنفيذي    قولي ياتري فيه حل او اقدر اعمل ايه لما بانى بتصل علي رقمك ودايما مغلق
    • 0
      السلام عليكم يا استاذ خالد لو سمحت عندي استفسار خرجت من السعودية ذهاب وعودة ومرجعتش وحصلت دلوقتي عقد جديد هل ممكن ارجع بالفيزا الجديد ولا مش ممكن رقم الاقامة القديمه 2355185329 ولك جزيل الشكر واعانك الله علي فعل الخير
  • أضف...