اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أيام قليلة و أغادر مصر إلى السعودية

kitkat

Recommended Posts

طالما كل واحد حر يقول رأيه . ففى أوقات كتير كل ماشوف تعليقات معينه بفتكر مقولة سيدنا على

اطلبوا الخير من بطون شبعت ثم جاعت فان الخير فيها باق ولا تطلبوا الخير من بطون جاعت ثم شبعت فان الشح فيها باق.

يمكن الخير اللى مقصود بيه هنا الخير المادى . بس انا بحب اطبق المقوله ده على كل حاجه فى حياتنا زى الأصل مثلا .

تحيه وتقدير لكل مصرى شريف بيجرى على ولاده ويعلمهم عشان كده مضطر ياكل فول من عربيات فى الشارع ماهو مش هيقدر يأكلهم من جاد واخر ساعه .

تحيه وتقدير لكل ام واب بيتشعبطوا فى المواصلات عشان مش قادرين على التاكسيات وللأسف مابيسرقوش وعايزين يوفروا قرشين عشان دروس عيالهم .

تحيه وتقدير لكل عامل طالع عينه فى عز الحر وبيشرب عصير قصب ملوث عشان يبل ريقه .

انما بقى اللى قاعد فى تكييف عربيته وبينظر بتقزز وباستعلاء غريب لكل هذه المظاهر فلا يستحق اى تعليق .

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

se_ Elsyed مشاركة بتاريخ اليوم, 01:36 AM

للأسف يا هيرو معظم ما ذكرته انت في مداخلتك اعتبره ميزة لهذا الشعب العريق

إقتباس

يعني فجاه تلاقي جرسالباب بيضرب مين محمدين ابن عمي اصلي كنت نواحيكم وقولت اعدي " طبعا دائما محمدين بيكون نواحيكم وقت الغداء"

ربنا ما يقطع لنا عادة ,,, لإن اكرام الضيف مأمورين نحن به في ديننا .. وده بالذات من شيم العرب .. ويا حبذا لو كان اكرام الضيف مقرون بصلة الرحم

إقتباس

وممكن الزيارات ده تكون ايام امتحانات

مش صحيح .. لأن اللي بيزروك مش صايع برضوا وبالتأكيد عنده اولاد في امتحانات ..بل بالعكس الناس بتراعي شعور بعضها وبتظبط مناسباتها مع الاجازات

إقتباس

2- بنفتقد الروح واللمه وهي باختصار الزحمة هل الزحمة بقت شيئ جميل نشتاق اليه كده

عاوزك توصف لي شعورك في الاعياد هنا في الخليج ... حتى وانت مع عائلتك ؟ وابتدي الله يخليك من مراسم الدفن .. سوري .قصدي من صلاة العيد

إقتباس

- بعض المشاهد اليومية والتي لو رها غيرنا لقال انتوا ازاي عايشين وهو مثلا ركوب الاتوبيس

والله يا فندم اللي غيرنا ده لو كنت تعرفه شخصياً ابقى فرجه على مترو الانفاق اللي مش موجود في بلده .. او الاتوبيسات الاخرى المكيفه ام اتنين جنيه

إقتباس

وامتدت هذه العادة ف الطائرة شوفا الرحلات اللي فيها مصريين ا لالطيارة ماتوصل جري كله وقف يعني مرتبطة برده بفكرة ننزل قبل لزحمة والاتوبيس

لو انت نفسك بتعمل كده .. يبقى فعلاً المصريين كلهم بيعملوا كده .. وبالتالي لا تستثنى نفسك من هذا او تقول لي انك ما شفوتش خليجيين بيقفوا قبل الطيارة ما تتوقف وما الى ذلك

إقتباس

بيوحشنا بتاع الفول والطعمية اللي هو كمحل غير نظيف بالمرة بيمسك الحاجه بايده وايده مادراك اللي فيها

ياااااااااااي ياااااااااااي .. تصدق انا الجوافه كانت بتوجشني .. بس بطلت اكلها عشان بالاقي فيها بذر ؟

مساء الخير يا هيرو

إقتباس

عصير القصب اللي كوبايته بتتشطف بميا وطبعا مش نظيفه

طب ما تشرب ايس تي او اي سوفت درنك تاني ؟

ده على اساس ان الراجل بتاع القصب جوس بيسغل الكوبايات في الترعه ولا ايه بالظبط ؟

إقتباس

واخير وليس اخرا الشوارع اللي مرمي فيها زبالة وميا وحتى بلاحظ ان المصريين ف السعوديه بيحبوا جده ويتبسطوا منها لان بصراحه فيها ظواهر من كده يعني

لا تعليق ... مع اعتذاري لأهل جده النضاف اللي عيونهم ما بتشوفش غير الجمال

إقتباس

يعني الناس تقول هفقتد الخضرة والانهار الجارية والهواء النقي مش الهواء الملوث بعوادم السيارات وبانفاس البانجو والمخدرات وانفاس بشر شغالين رشاوي وفساد

على اساس انك بتوصف جُهنم وبأس المصير مش كده ؟

طب استفتاء سريع بين اعضاء المنتدى

كام مره كمصري او كمصريه شوفتي شكل الحشيش او البانجو فعلياً او حتى شميتي ريحتهم ؟

جاوبوا بصراحه

اما الهواء الموث والعوادم فدي بلدنا واللي مش عاجباه البلد كل الطريق الداخلية والخارجية متاحه امامه

فرق كبير يا هيرو بين ان تنتقد سلوكيات ليست مقبولة في بلدك اللي ربتك وعلمتك ..

وبين ان مجرد انك اشتغلت بره اينما كنت ومسكت قرشين في ايدك وبالتالي تبتدي تنظر نظره فوقية لتلك البلد اللي مازال أهلك يعيشون بها ... ومازالت انت مردك إليها

وأخيراً

إقتباس

ايه الشيئ الغريب ده ياترى ده سر مرتبط بشرب مياه النيل ولا ايه بالظبط

الامر مالوش دعوة بشُرب مياه النيل او المياه المعدنية

ولكن السر يمكُن في تمسك الإنسان بأصله

متزعلش من هيرو يا عم سين سين

اصل هيرو من الجماعه اللى متربين فى الخليج منذ الصغر واغلب الناس اللى اتربوا فى الخليج

دائماً بينظروا للمصريين الللى عايشين فى مصر على انهم مش عايشين والناس مينه

وكل حاجه زى الزفت وكل حاجه حلوه موجوده فى الخليج بس ومصر دى عباره عن مستنقع

وان الناس فى مصر طمعانين فيهم وان مصر كلها رشاوى وقرف على اعتبار انهم عايشين فى الجنه فى الخليج يعنى

والله العظيم معرفة كلمة معنى كلمة وطن الا لما جيت هنا الخليج عرفت يعنى ايه قيمة يبقى ليا بلد بمشى فيه وحاسس انه بلدى

عرفت لما تحصل مشكله مش هيجى واحد يقولى يا غريب كن اديب

بلدى على رغم المشاكل اللى فيها الا انها بلدى وبحبها ومهما حصل فيها او منها هفضل احبها

مهما وصلت فى الخليج ومهما كان منصبى وشغلى عمرى ما فى يوم من الايام هنسى مصر

او هتنكر من عادات وتقاليد الناس الطيبه واللمه الحلوه واللى فى جيبى فى جيبك

لما يبقى عندك مشكله حتى لو معاك فلوس تلاقى الناس بتعزم عليك بفلوس حتى لو انت اغنى منهم

لو فيه ميت او فرح بتلاقى البيت مليان ناس والناس كلها جايه تشاركك سواء الفرح او الحزن

لو بتعمل عمليه بتلاقى الناس كلها واقفه معاك وبتدعى ليك

لما طالب ينجح فى ثانويه عامه بتلاقى الزغاريط فى البيت والناس كلها جايه تبارك

لما تبقى مزنوق فى قرشين تلاقى واحد صاحبك جايبلك الفلوس على البيت

على العموم مصر حاجه كبيره قوى وشعبيها حاجه حلوه قوى يمكن اللى مش عاش مع الشعب ده معرفش ازاى بيفكر

مش هفهم الحاجات دى هنعمل ايه بقى اللى ميعرفش يقول عدس

تحياتى عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

مش عارفه ياعم هيرو ا*****

كل مداخلاتك شايل مصر على راسك وزاعق وعمال تعلن تبرأك منها بمناسبة وبلا مناسبة بل وبتنتقد كمان الي يقول انه بيحب مصر ( بلده ) وتعلن امتعاضك واستغرابك بل وتتمادى في ( سب ) مصر والعيشه في مصر والمصررين الي في مصر .. يااخي اسمح اقولك ..

انت مالك اصلا بمصر والمصريين هو انت اساسا مصري ؟؟؟

يعني عايش طول عمرك خارج مصر .. زمان ودلوقت .. وعلى مافهمتنا انك ناوي كمان تهاجر لكندا .. تقدر تقولي بقى انت ايه علاقتك بمصر ؟

باسبور ؟

يااخي قطعه وريح نفسك ****

ايه الي عملته انت لمصر او المصريين ولا خدمتها او خدمتهم بايه عشان تدي نفسك الحق انك تشرح في سيرتهم ليل نهار بالطريقة المستهلكه بتاعتك دي ..

اربع ولا خمس سنين دراسة في الكليه قضيتهم في مصر ودفعت فيهم الكام ملطوش مصاريف الي دفعتهم هم دول خلاص الي خلوا مصر مدينة ليك ولازم تسد لك دينها بقى شكر وتقدير وعرفان في حضرتك وتسبح بحمدك اناء الليل والنهار عشان تبقى راضي عنها وعن اهلها ؟

قرفان اوي ياسيدي من عربيات الفول ابو جردل .. وانت مالك .. هتشوفهم تاني فين اصلا ولا علاقتك بيهم ايه .. ده شيء فلكلوري عند المصريين وعاجبهم وراضيين بيه .. انت مش عاجبك محدش بيجبرك ولا مطلوب منك اصلا يعجبك انت مش مصري

انت زائر في الخليج ومستوطن كندي مستقبلا لكن ملكش علاقه بمصر لا من قريب ولا من بعيد ..

وطبعا هتقولي وهي مصر كانت ادتني ايه .. هرد واقولك وهي كانت طلبت منك اصلا ايه .. سفر برا وسافرت وقالت لك بالسلامه .. هجرة ونويت ومعطلتكش وقالت لك المركب الي يودي .. لا مصر طلبت منك حاجه ولا المصريين قالوا لك هات حاجه .. انت بالنسبة لهم لا شيء فخلاص انساهم بقى واعتبرهم بالنسبة لك لا شيء ..

هتقولي كلام شعارات وتقول بلدنا ومابلدنا ..

صدقني لك انت بالذات هي مش بلدك .. لا عشت فيها .. لا كبرت فيها .. لا ناوي تموت فيها .. يبقى عاوز منها ومن اهلها ايه ؟ ملكش دخل لابيهم ولا بيها

دي الحقيقة الي يمكن غابت عنك نتيجه انشغالك في تعديد مساويء مصر وحقوقك الي ضاعت فيها .. الي متعرفوش ياسيدي الفاضل انك ملكش عليها اي حقوق لانك اصلا لا انت مواطن ولا شايل هم المواطنين ولا اصلا بيربطك بمصر غير خانة في ورقة رسمية . .

اشتري دماغك بقى ياعم هيرو اصل بجد كلامك معادش منطقي ولا مقبول .. وبصراحه .. الفول ابو جردل وسوس كمان ينهضم عنه ..

الزميلة ضُحى

ليس معنى أنتقاد رأي او وجهة نظر ان نستخدم ألفاظ مُسيئة أو جارحه ..

من فضلك رُدي كما تشائين .. لكن في حدود عدم التجريح في الغير .

الإدارة

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

م عنبوبراحه شوية هتلاقي بقيت الناس تتلم وهاتك ياكلام ما انا عارف الاسطوانة اللي هتتقال

حقكم عليا كلكم معلش وربنا يطمنا عليك يكيت كات

بس والنبي عنبو اوغيره ردوا عليا سافرتوا ليه مادام مصر حلوة قوي كده

وقاعدين ليه انا اعرف ناس ياعنبوا 30 سنة بيقولوا نفس كلامك طب ياترى قاعدين ليه ياريت انت ولا سين سين تردوا

انا مازلت بقول take itor leave it

انا مش معنى اني انتقد يبقى انا بكره بلدي باكدها للمرة المليون ومش مكان حديثنا هنا تاني نتكلم ع حبنا للوطن ياعنبو اوالاستاذ سين سين

اا بقولها ما اظنش حد منننا اتحايلوا عليه عشان يجي هنا الخليج الوحش الكخه واو قاعدين ليه يارجاله

ياريت حد يقولي وانا بقولك اهو هتلاقي ناس هتقعد ب30 سنة وبرده كل سنة تسب وتلعن ف الخليج شوية وضح وصدق مع النفس

بلاش الكلام من تحت المكيفات والدلع وعمالين نقول بلدنا وحركاتنا بلدنا محتاجه نعترف وننتقد سلبياتنا وانا الحمد لله بحب بلدي

والحمد لله بلدي ما صرفتش عليا كتير وما صدقت جري هربت منها ع طول زي ماغيري اتعلم واتربى وزوغ من الجيش او جري خلص وع بره ع طول

وبرده ده مش مجالنا وانا بقول اهو عارف ان المنتدى كله هدخل يغني نفس الاسطوانه فانا عاوز اوفر الكتابه عليهم حقكم عليا كلكم

واسف جدا لو جرحت اي حد واستمروا يا جماعه ف خداع النفس وبلدنا وحبيبتنا ونفضل قاعدين هنا ب30 سنة

رابط هذا التعليق

للأسف يا هيرو معظم ما ذكرته انت في مداخلتك اعتبره ميزة لهذا الشعب العريق

حقك عليا يا سي السيد انا غلطت ف المقدسات

اوعدك هغير وجهة نظري وهاكل من عربيات الفول والمحلات اللي مش نظيفه انا راجل وحش

واوعدك ان هفضل اتغنى ياه من الغربة وقرفها وافضل متبت هنا بايدي وسناني مش ده النغمة اللي ماشية هنا

يلعن ابو الغربة ونقعد ب 30 سنة عادي

بس طلب صغنن ابقى اسال اولادك بيحبوا ياكلوا من عربيات الفول اظن انهم جم هنا اطفال ياترى برده بيحبوا ياكلوا من عربيات الفول ويشربوا من كوبايات مش نظيفه ياريت تبقى تقولي

اما موضوع معايا قرشين الحمد لله من زمان قوي القرشين موجودين وانا كنت اصلا بره مصر فعشان كده فاقد الولاء لعربية الفول والجردل

بس ابقى قولي اولادك رايهم ايه

شكرا ع التهكم اللي مالوش اي مبرر الا الحجر ع اي راي وده طبيعه المناقشه المصرية اتناقش بس ف راي

مش عارفه ياعم هيرو انت قارف نفسك وقارفنا معاك ليه ..

كل مداخلاتك شايل مصر على راسك وزاعق وعمال تعلن تبرأك منها بمناسبة وبلا مناسبة بل وبتنتقد كمان الي يقول انه بيحب مصر ( بلده ) وتعلن امتعاضك واستغرابك بل وتتمادى في ( سب ) مصر والعيشه في مصر والمصررين الي في مصر .. يااخي اسمح اقولك ..

انت مالك اصلا بمصر والمصريين هو انت اساسا مصري ؟؟؟

يعني عايش طول عمرك خارج مصر .. زمان ودلوقت .. وعلى مافهمتنا انك ناوي كمان تهاجر لكندا .. تقدر تقولي بقى انت ايه علاقتك بمصر ؟

باسبور ؟

يااخي قطعه وريح نفسك وريحنا ..

ايه الي عملته انت لمصر او المصريين ولا خدمتها او خدمتهم بايه عشان تدي نفسك الحق انك تشرح في سيرتهم ليل نهار بالطريقة المستهلكه بتاعتك دي ..

اربع ولا خمس سنين دراسة في الكليه قضيتهم في مصر ودفعت فيهم الكام ملطوش مصاريف الي دفعتهم هم دول خلاص الي خلوا مصر مدينة ليك ولازم تسد لك دينها بقى شكر وتقدير وعرفان في حضرتك وتسبح بحمدك اناء الليل والنهار عشان تبقى راضي عنها وعن اهلها ؟

قرفان اوي ياسيدي من عربيات الفول ابو جردل .. وانت مالك .. هتشوفهم تاني فين اصلا ولا علاقتك بيهم ايه .. ده شيء فلكلوري عند المصريين وعاجبهم وراضيين بيه .. انت مش عاجبك محدش بيجبرك ولا مطلوب منك اصلا يعجبك انت مش مصري

انت زائر في الخليج ومستوطن كندي مستقبلا لكن ملكش علاقه بمصر لا من قريب ولا من بعيد ..

وطبعا هتقولي وهي مصر كانت ادتني ايه .. هرد واقولك وهي كانت طلبت منك اصلا ايه .. سفر برا وسافرت وقالت لك بالسلامه .. هجرة ونويت ومعطلتكش وقالت لك المركب الي يودي .. لا مصر طلبت منك حاجه ولا المصريين قالوا لك هات حاجه .. انت بالنسبة لهم لا شيء فخلاص انساهم بقى واعتبرهم بالنسبة لك لا شيء ..

هتقولي كلام شعارات وتقول بلدنا ومابلدنا ..

صدقني لك انت بالذات هي مش بلدك .. لا عشت فيها .. لا كبرت فيها .. لا ناوي تموت فيها .. يبقى عاوز منها ومن اهلها ايه ؟ ملكش دخل لابيهم ولا بيها

دي الحقيقة الي يمكن غابت عنك نتيجه انشغالك في تعديد مساويء مصر وحقوقك الي ضاعت فيها .. الي متعرفوش ياسيدي الفاضل انك ملكش عليها اي حقوق لانك اصلا لا انت مواطن ولا شايل هم المواطنين ولا اصلا بيربطك بمصر غير خانة في ورقة رسمية . .

اشتري دماغك بقى ياعم هيرو اصل بجد كلامك معادش منطقي ولا مقبول .. وبصراحه .. الفول ابو جردل وسوس كمان ينهضم عنه ..

والله كنت بقول انت فين مستني كلامك والاهانه المعتاده والحمد لله انا لم اوجه اهانة لاحد لكن كاسلوبنا مستحيل نتناقش ونتكلم بحرية انا بقول كلام واضح هو مش اللي احنا بنفتقده ده ف نظر غيرنا ده سلبي

وياستي اللي بتتكلمي ع الوطنية مش بتشتري من مصر ليه وتشجعي منتج بلدك ياللي تاعبه نفسك بالتليفزيون ال سي دي

ماتنفعوا بلدكم وتدفعوا جمارك سددوا الحق لبلدكم

انا لا استطيع ارد بهذا الاسلوب المبتذل

وياريت بس حضرتك وغيرك تبقى واضحه مع نفسك وبقية الاخوة ياجماعه هو احن ما ينفعش نبقى واقعيين

وبكرر اعتذاري تاني وحقكم عليا كلكم وفعلا مصر هتتقدم بالكلام والاغاني بس

وبالتوفيق للجميع وطبعا ليس من حقك ان تفرضي عليا ان ماتكمش بالعكس انا عمر كلامي ماكان ضد مصر هو الصح اني احب الحكومة واسقف لهاياشيخه انا حاطط كل موضوعاتي ضد الحكومة وعمري ما قولت ان الخليج حجنه الله ف ارضه ولكنيبتنقد سلبيات من حقي

وياستي اوعدك لما اخد جنسية تانية مش هتكلم

وحقك عليا بس يكون اسلوبك راقي

وانا اناى باي من اللي ف المنتدى اني ارد ع حضرتك وتحياتي

وفعلا كنت متوقع ردك وبصراحه بردتي ناري ولك حقك انت تربتي هنا ف السعوديه بصراحه لك حق تتعقدي ويكون ده اسلوبك :roseop:

رابط هذا التعليق

غريب هذا المنحى الذى جنح اليه موضوع اخ فاضل طرحه ببساطه وصدق وشاركنا لحظات مهمه من حياته وحتما كان ينتظر منا كلمات صادقه

ودعوات تُعينه على طريق قادم وتتمنى له كل خير .

فجأة تحول الموضوع لساحه يثبت كل من تواجد عليها وطنتيه البحته ..

وفجأة تحول الوضوع الى مشاهدات وانتقادات..

وفجأة تحول الموضوع لرصد مظاهر الحياة اليوميه فى مصر اذا ماكانت جزء من روح مصر التى نشتاق لها فى غربتنا ام مجرد مظاهر خاضعه لتقييم العقل البحت

ونظريات التلوث !

الحقيقه لا اعرف ما سيكون احساس الفاضل "كيت كات " عندما يعود ليجد موضوعه قد تحول لهذا المنحى فى ساحه موضوعات شخصيه .

كلمة يهمنى ان اقولها هنا لشدة ما ازعجنى ان يعطى اى من كان نفسه الحق ان يسلب حق الوطن من غيره فى ساحات حواريه ونقاش يفترض ان له حدود

واطار من الرقى والإحترام بيننا .

الوطن كلمة لا تقبل الزج بها فى كل محفل بشكل يستدعى فقط

اسقاط حق البعض به واظهار انهم من تخلو عن بناءه وحبه والعيش فيه .

الوطن لنا جميعا ، عشنا على ارضة او بعيدا عنه ملايين الكيلومترات.

الوطن حق لا يملك احد ان يسلبه من الآخر ولا ان يقرر ان كان الآخر

يستحقه من عدمه لأنه ترك أرضه لأسباب هو أكثر من يعرف فيها ويقرر

مايريد وما يستطيع ومالا يستطيع.

اتمنى فقط ان نحترم بعضنا جميعا

واتمنى ان يكون الفاضل كيت كات قد وصل بالسلامه ودعواتنا بالتوفيق ان شاء الله .

احتراماتى للجميع .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انا دايما كان رأيي أن اللي بيحب حاجة أوي هو اكتر واحد بيكون شايف ومدرك لعيوبها

وعامل زووم علي العيوب دي

ولديه غيره من ان يكون هناك ما هو افضل منها

ودايما اللي بيصارح نفسه بعيوبه هو الاسرع والاكثر حرصا علي معالجة هذه العيوب

بمعني انا ايه اللي يخليني انتقد عيوب الجيران

هما يهموني في ايه؟

وللا ليه هشوف عيوبهم اصلا؟

لكن افراد اسرتي انا شايفة عيوبهم وبنتقدها بدافع تقويم هذه العيوب وهذا هو منتهي الحب

لكن النعرة الكدابة وقلب السلبيات ايجابيات بالباطل تحت شعار الانتماء

فمشاهدة المسلسلات العربي افضل

للأسف يا هيرو انت اتفهمت غلط

أبقي حاول تشرح كلامك ووجهة نظرك بتفصيل اكثر

مش عارفة انا كمان كلامي مفهوم وللا هيبقي له تفسيرات اخري

تم تعديل بواسطة Morial

رابط هذا التعليق

غريب هذا المنحى الذى جنح اليه موضوع اخ فاضل طرحه ببساطه وصدق وشاركنا لحظات مهمه من حياته وحتما كان ينتظر منا كلمات صادقه

وفجأة تحول الموضوع لرصد مظاهر الحياة اليوميه فى مصر اذا ماكانت جزء من روح مصر التى نشتاق لها فى غربتنا ام مجرد مظاهر خاضعه لتقييم العقل البحت

ونظريات التلوث !

الحقيقه لا اعرف ما سيكون احساس الفاضل "كيت كات " عندما يعود ليجد موضوعه قد تحول لهذا المنحى فى ساحه موضوعات شخصيه .

كلمة يهمنى ان اقولها هنا لشدة ما ازعجنى ان يعطى اى من كان نفسه الحق ان يسلب حق الوطن من غيره فى ساحات حواريه ونقاش يفترض ان له حدود

احتراماتى للجميع .

لولا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كل التحايا ليكي

الوطن مش كلمة نفضل نتكلم عليها في كل مكان

انا موجوعة اوي و انا بقرا كل اللي اتكتب فوق......مش موجوعة من تغيير منحي الموضوع....بالعكس كل إناء نضح بما فيه....بس ما كنتش اعرف ان الاناء شايل في نفسه كل ده

اذا كان التوبيك دوت موضوع شخصي....و تحول مننا كلنا لجدال شخصي....طب ما تاخدوا مني نصيحة شخصية اوي لو تكرمتم

كل واحد يحبها او.........بطريقته هو.....كل واحد يشوف فيها اللي هو عايز يشوفه.....كل واحد عينيه في راسه تلقط الصورة اللي عايزها و الصورة اللي مش عجبته يعمل ليها ديليت

سهلة و الله

محدش هيلبس عينين التاني

محدش هيشيل راس التاني

كل واحد عينيه في راسه و عقله مريحه في دماغه.....تبقي سهلة دي

بس خلاص

رابط هذا التعليق

انا دايما كان رأيي أن اللي بيحب حاجة أوي هو اكتر واحد بيكون شايف ومدرك لعيوبها

وعامل زووم علي العيوب دي

ولديه غيره من ان يكون هناك ما هو افضل منها

ودايما اللي بيصارح نفسه بعيوبه هو الاسرع والاكثر حرصا علي معالجة هذه العيوب

بمعني انا ايه اللي يخليني انتقد عيوب الجيران

هما يهموني في ايه؟

وللا ليه هشوف عيوبهم اصلا؟

لكن افراد اسرتي انا شايفة عيوبهم وبنتقدها بدافع تقويم هذه العيوب وهذا هو منتهي الحب

لكن النعرة الكدابة وقلب السلبيات ايجابيات بالباطل تحت شعار الانتماء

فمشاهدة المسلسلات العربي افضل

للأسف يا هيرو انت اتفهمت غلط

أبقي حاول تشرح كلامك ووجهة نظرك بتفصيل اكثر

مش عارفة انا كمان كلامي مفهوم وللا هيبقي له تفسيرات اخري

كلامك انا فاهمة واتمنى الباقي كده بس اصل انت من النوعيه الوحشة اللي هتهاجر ربنا يوفقك

ويهديكي يابتاعة الهجرة ياوحشة وياللي بتنتقدي السلبيات

والله انا اتمنى شيل المداخله اليل مانابني منها الا التهكم

وربنا يوفقك يارب وانا والله لم اقصد اي شيئ

ومازلت مصر ده منتدى مصري ومن حق اي مصري المشاركة فيه

رابط هذا التعليق

ونظريات التلوث !

احتراماتى للجميع .

لولا

كل التحايا ليكي

انا موجوعة اوي و انا بقرا كل اللي اتكتب فوق......مش موجوعة من تغيير منحي الموضوع....بالعكس كل إناء نضح بما فيه....بس ما كنتش اعرف ان الاناء شايل في نفسه كل ده

اذا كان التوبيك دوت موضوع شخصي....و تحول مننا كلنا لجدال شخصي....طب ما تاخدوا مني نصيحة شخصية اوي لو تكرمتم

كل واحد يحبها او.........بطريقته هو.....كل واحد يشوف فيها اللي هو عايز يشوفه.....كل واحد عينيه في راسه تلقط الصورة اللي عايزها و الصورة اللي مش عجبته يعمل ليها ديليت

سهلة و الله

محدش هيلبس عينين التاني

محدش هيشيل راس التاني

كل واحد عينيه في راسه و عقله مريحه في دماغه.....تبقي سهلة دي

بس خلاص

على فكره يا لماظه ..

مينفعش تظللى السطر اللى ظللتيه بالفونط الأحمر الكبير من غير ما تكملى التظليل للكام كلمة اللى بعده لأن المعنى كده اصبح تماما مثل القول ولا تقربوا الصلاه .

العزيزه لماضه هناك فرق هائل وشاسع وكبير بين كلمة

وهى كلمة انتِ من كتبها ولم تصدر عنى .

وبين كلمة

واثقه انك باعاده قراءه متأنيه تستطيعين ان تستوضحى الفرق .

تحياتى لك ٍ عزيزتى :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

استاذتي لولا

المعني وصل جدا جدا جدا و اخترق القلب

و حين ذكرت اني موجوعة مما كتب فوق...لم اقصد قطعا مداخلة حضرتك.....و لكن ما سبق من حوار بشكل عام.....و لكني لم اصغ ذلك بشكل يمنع اللبس

اقتبست منكي وحدك....لان مفرداتك دوما تكفيني جدا و تفيض

تحياتي استاذتي

دمتي دوما ملهمة

==================================

انا اسفة كده يا جماعة شكلي طلعت بره التوبيك.....بس معلشي عاااااااااااااااااادي يعني مرة من نفسي.... :roseop:

رابط هذا التعليق

م عنبوبراحه شوية هتلاقي بقيت الناس تتلم وهاتك ياكلام ما انا عارف الاسطوانة اللي هتتقال

وقاعدين ليه انا اعرف ناس ياعنبوا 30 سنة بيقولوا نفس كلامك طب ياترى قاعدين ليه ياريت انت ولا سين سين تردوا

الاخ العزيز هيرو

انا سبت مصر يا ستاذى الفاضل لان جتلى فرصه احسن فى بلد تانيه لكن مسبتش مصر علشان قرفان منها ولا من اهلها

سبت مصر يا استاذى الفاضل علشان ارجع ليها تانى

سبت مصر لان عندى احلام عاوز احققها فى مصر والسفر هيسهل الموضوع ده عليا

يعنى من الاخر تقدر تقول انى مسبتش مصر تقدر تقول انى غيرت عملى من شركه الى اخرى بس لا اكثر ولا اقل

يارب اكون جاوبت على سؤلك

اما بقى بالنسبه

بلاش الكلام من تحت المكيفات والدلع وعمالين نقول بلدنا وحركاتنا بلدنا محتاجه نعترف وننتقد سلبياتنا وانا الحمد لله بحب بلدي

والحمد لله بلدي ما صرفتش عليا كتير وما صدقت جري هربت منها ع طول زي ماغيري اتعلم واتربى وزوغ من الجيش او جري خلص وع بره ع طول

فعلا الحمد لله بلدك مصرفتش عليك كتير بس بلدك صرفت على والدك وعلمته ومن خلال تعليه حضرتك كنت عايش معزز مكرم فى الخليج

يعنى برده وانت عايش فى الخليج مصر ليها فضل عليك تخيل دى

بص انا مقولتش انك مش بتحب مصر ومافيش حد يقدر يقول كده ولكن انا هقولك على مثال

واحد مسك مراته وهى بتخونه قام الراجل ده طلع جرى واقعد يزعق ولام الناس عليه وطبعاً مش كل الناس بتحبه اكيد فيه ناس كتير قوى شمتانه فيه

واقعد يقول خيانه ومعرفش ايه يعنى فضح نفسه ومراته وعمل فضيحه كبيره قوى

اقوم بقى الناس اقالوا اكيد الراجل ده على الاقل هيطلق مراته

قام لقيوا الراجل تانى يوم طالع مع مراته عادى جداً كأن مافيش مشكله

طيب الراجل ده طالما مش ناوى يعم حاجه لا يغير حاجه عمل ليه فضيحه

اهو فيه ناس فى مصر كده يظهروا سلبيات بلدهم قوى وهم اساسا مش بيفكروا فى تغير هذه السلبيات يعنى بيفضحا بلدهم وبس

مرحباً بالانتقاد اللى بعده يأتى العمل من اجل التغير

لا الف مره للانتقاد واللى بعده يأتى النوم

تحياتى عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز هيرو

انا سبت مصر يا ستاذى الفاضل لان جتلى فرصه احسن فى بلد تانيه لكن مسبتش مصر علشان قرفان منها ولا من اهلها

سبت مصر يا استاذى الفاضل علشان ارجع ليها تانى

سبت مصر لان عندى احلام عاوز احققها فى مصر والسفر هيسهل الموضوع ده عليا

يعنى من الاخر تقدر تقول انى مسبتش مصر تقدر تقول انى غيرت عملى من شركه الى اخرى بس لا اكثر ولا اقل

يارب اكون جاوبت على سؤلك

اما بقى بالنسبه

فعلا الحمد لله بلدك مصرفتش عليك كتير بس بلدك صرفت على والدك وعلمته ومن خلال تعليه حضرتك كنت عايش معزز مكرم فى الخليج

يعنى برده وانت عايش فى الخليج مصر ليها فضل عليك تخيل دى

بص انا مقولتش انك مش بتحب مصر ومافيش حد يقدر يقول كده ولكن انا هقولك على مثال

واحد مسك مراته وهى بتخونه قام الراجل ده طلع جرى واقعد يزعق ولام الناس عليه وطبعاً مش كل الناس بتحبه اكيد فيه ناس كتير قوى شمتانه فيه

واقعد يقول خيانه ومعرفش ايه يعنى فضح نفسه ومراته وعمل فضيحه كبيره قوى

اقوم بقى الناس اقالوا اكيد الراجل ده على الاقل هيطلق مراته

قام لقيوا الراجل تانى يوم طالع مع مراته عادى جداً كأن مافيش مشكله

طيب الراجل ده طالما مش ناوى يعم حاجه لا يغير حاجه عمل ليه فضيحه

اهو فيه ناس فى مصر كده يظهروا سلبيات بلدهم قوى وهم اساسا مش بيفكروا فى تغير هذه السلبيات يعنى بيفضحا بلدهم وبس

مرحباً بالانتقاد اللى بعده يأتى العمل من اجل التغير

لا الف مره للانتقاد واللى بعده يأتى النوم

تحياتى عنبو

ياعنبو ايه اللي قولته مرتبط بالنموذج اللي ضربته

بتاع راجل ورماته

ياسيدي انا كنت بقول وجهة نظر ان ليه رغم ان اي حد غيرنا يرى مانذكره هو سلبي لكن بالنسبة لنا هو شيئ نفتقده بس لا اكثر ولا اقل

ولاقولت اني ناكر للجميل لبلدي ولا شيئ ولا انا مقتنع باني اذكر سلبيات بلدي امام لالاخرين فهذا

شيئ غير مقبول ومش محتاجه انك تقولي صرفت ع ابوك وعليك يعني ياجماعه ده مش اسولب راقي ابدا للحديث

واظن انني تكلمت كلام واضح ولم اوجه اهانة لشخص ولا امثلة غريبة يعني لها اسقاطات مش ظريفة

واتمنى عدم التجاوب مع مداخلتي ولا اتمنى ان ارى تعليقات عليها وجهة نظر الافاضل وصلت

اتمنى من سي السيد التجاوب بحذف مداخلتي وشكرا ع الاسلوب الراقي ف التعامل والرد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من شارع زيد بن ثابت نحييكم وننقل لكم أحداث الشوط الأول من مباراة الغربة عن الوطن الجميل : مصر

مصر أم الدنيا يا عم أه والله

اخواني المقدمين علي السفر والاغتراب ، أرجو قراءة هذه المداخلة جيدا وللنهاية

1-احساس الغربة صعب بكل تأكيد (جرب تسافر اسكندرية سنة لو انت قاهري بس تبقي عارف انك مش هاتقدر ترجع بيتكم قبل سنة)

بلاش تصدر الفهلوة وتقلي هاخد القطر ولا المشروع :P

هاتتعب !

2-نمرة 2 علي رأي مرتضي منصور : اسأل قبل السفر عن تفاصيل العقد والاقامة والذي منه ، عندنا ناس فطاحل في المنتدي هنا مش هاتخسر حاجة لو سألت وممكن تخسر كتيرلو ماسألتش :)

3-اعتبر السفر ده سعي في الأرض وتوكل علي الله ، الي هايوحشك من بلدك أهلك وأصدقاءك وهايبقالك شوية ذكريات تفتكرها وتبتسم :)

انا لسه مش قادر أحكم علي السعودية وخصوصا اني بقالي 8 ساعات بس ولكن ، الانطباعات الاولي تدوم :

المصريين أذكي وأرقي ناس في الشرق الأوسط (احنا فراعنة مش عرب) أوكي ؟ الي يربطنا بالعرب اللغة العربية التي نتحدثها فقط

يعني مش معقول ساحل العاج يبقي اسمهم فرنسيين لانهم يتحدثون الفرنسية!

بعد السؤال عن تفاصيل العقد ومكان العمل ونوع التأشيرة ، توكل علي الله وسافر ، سافر وانت بتحب مصر زي ما عمك وتاج راسك كيتكات ماعمل :)

سافر قبل ماتندم علي سنين بتروح هدرا

لو انت مستريح في مصر يبقي خليك بس لا تلومن الا نفسك

بأحبك يا مصر وأتمني ترجعي 10-12 سنة ورا في تعاملات الناس وتتقدمي 100-150 سنة في العلوم والصناعة !

نفسي ومني عيني قبل ماموت أشوف كلمة صنع في مصر بكل فخر علي منتج غير استهلاكي (حاجة غير الاكل والشامبو المعفن والبرسيل الي بيزود الأوساخ)

نفسي أشوف سيارة صنعت كاملة في مصر (عندنا صنايعية ومهندسين ومصانع علي أعلي مستوي بس ينقصنا الطموح) !

4-الخلاصة : السفر تجربة قد تكون ظريفة للبعض وقد تكون مملة للبعض الاخر ، بالنسبالي انا حاسس بافتقاد للاهل والاصدقاء لكن غير كده هنا مفيش استغلال لحاجتك او زنقتك ومفيش رشاوي علي الملأ

هذا وبالله التوفيق ، انا باشكركم خاااالص واحد واحدة واتمني تكون وجهة نظري وصلت (انا سافرت علشان افضل احبها)

هيرو : بلاش عربية الفول الله يخليك الا عربية الفول وعم زكي قدرة بتاع خضر التوني لانه حبيبي :wub:

سي السيد ، عندي احساس قوي انك عايز تقفل الموضوع ده

اعمل الصح يا ريس

صباحكم شارع ال 40 عند مصر للطيران والخطوط المغربية

سارة أحمد

الكيتكات خلصت علي ناس ماكلتهاش للاسف لكن حقك محفوظ ادي علبة ليكي وابقي خلي واحدة ليا ;)

سامحيني بقا العتب عالسوبر ماركت wst::

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

الله يسلمك يا زعزعز :wub: ;) wst::

ربنا يسعد أيامك ويحبب المصريين في بعض وفي بلدهم

ثانكيو يا كبير

أه نسيت أقول معلومة مهمة لكل مقدم علي السفر : اتعلم انجليزي كوييييييييييييس انا الي نافعني هنا الانجليش كله هنود وبنغال

اللغة مهمة اوييييييييييييي

وربنا يوفق الجميع :)

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من شارع زيد بن ثابت نحييكم وننقل لكم أحداث الشوط الأول من مباراة الغربة عن الوطن الجميل : مصر

مصر أم الدنيا يا عم أه والله

اخواني المقدمين علي السفر والاغتراب ، أرجو قراءة هذه المداخلة جيدا وللنهاية

1-احساس الغربة صعب بكل تأكيد (جرب تسافر اسكندرية سنة لو انت قاهري بس تبقي عارف انك مش هاتقدر ترجع بيتكم قبل سنة)

بلاش تصدر الفهلوة وتقلي هاخد القطر ولا المشروع :P

هاتتعب !

2-نمرة 2 علي رأي مرتضي منصور : اسأل قبل السفر عن تفاصيل العقد والاقامة والذي منه ، عندنا ناس فطاحل في المنتدي هنا مش هاتخسر حاجة لو سألت وممكن تخسر كتيرلو ماسألتش :)

3-اعتبر السفر ده سعي في الأرض وتوكل علي الله ، الي هايوحشك من بلدك أهلك وأصدقاءك وهايبقالك شوية ذكريات تفتكرها وتبتسم :)

انا لسه مش قادر أحكم علي السعودية وخصوصا اني بقالي 8 ساعات بس ولكن ، الانطباعات الاولي تدوم :

المصريين أذكي وأرقي ناس في الشرق الأوسط (احنا فراعنة مش عرب) أوكي ؟ الي يربطنا بالعرب اللغة العربية التي نتحدثها فقط

يعني مش معقول ساحل العاج يبقي اسمهم فرنسيين لانهم يتحدثون الفرنسية!

بعد السؤال عن تفاصيل العقد ومكان العمل ونوع التأشيرة ، توكل علي الله وسافر ، سافر وانت بتحب مصر زي ما عمك وتاج راسك كيتكات ماعمل :)

سافر قبل ماتندم علي سنين بتروح هدرا

لو انت مستريح في مصر يبقي خليك بس لا تلومن الا نفسك

بأحبك يا مصر وأتمني ترجعي 10-12 سنة ورا في تعاملات الناس وتتقدمي 100-150 سنة في العلوم والصناعة !

نفسي ومني عيني قبل ماموت أشوف كلمة صنع في مصر بكل فخر علي منتج غير استهلاكي (حاجة غير الاكل والشامبو المعفن والبرسيل الي بيزود الأوساخ)

نفسي أشوف سيارة صنعت كاملة في مصر (عندنا صنايعية ومهندسين ومصانع علي أعلي مستوي بس ينقصنا الطموح) !

4-الخلاصة : السفر تجربة قد تكون ظريفة للبعض وقد تكون مملة للبعض الاخر ، بالنسبالي انا حاسس بافتقاد للاهل والاصدقاء لكن غير كده هنا مفيش استغلال لحاجتك او زنقتك ومفيش رشاوي علي الملأ

هذا وبالله التوفيق ، انا باشكركم خاااالص واحد واحدة واتمني تكون وجهة نظري وصلت (انا سافرت علشان افضل احبها)

هيرو : بلاش عربية الفول الله يخليك الا عربية الفول وعم زكي قدرة بتاع خضر التوني لانه حبيبي :wub:

سي السيد ، عندي احساس قوي انك عايز تقفل الموضوع ده

اعمل الصح يا ريس

صباحكم شارع ال 40 عند مصر للطيران والخطوط المغربية

سارة أحمد

الكيتكات خلصت علي ناس ماكلتهاش للاسف لكن حقك محفوظ ادي علبة ليكي وابقي خلي واحدة ليا ;)

سامحيني بقا العتب عالسوبر ماركت wst::

حمدالله ع السلامة وماتزعلش لو لقيت شيئ م ظريف وماتحكمش ع الخليج من السعوديه عشان خاطري يعني احكم ع كل حاله بحالها ووقتها وظروفها

وعموما لو حضرتك بتاع شغل ومش بتاع نفاق وانطة هترتاح قوي هنا

خاصة لوادارتك مش عربية اهم ميزة الغه الانجليزية هتتحسن صحيح النطق مشهيبقى قو يعني خليط من الانجليزي الهندي ع الفلبني لكن هتقدر تمارس اللغه وع الاقل هترتاح من شغل التزبيط والتربيطات اللي من تحت لتحت وحركات النفاق والحركات القرعه مادام ادارتك مش عربية

وحمد الله ع السلامة ومعلش كل شيئ له ضريبته البعد عن الاهل هيتعوض ممكن تبقى تبعت لهمعمره وبيني وبينك اهلك هيتبسطوا لماتكون مرتاح حتى لوبعيد عنهم احسن بكتييير لما يلاقوك كل يومجاي قرفان وزهقان لسبب واحد انك راجل جد وبتاع شغل ومالكش ف التظبيييييييييييييييط

ياراجل انا سيبت مصر لان مديري دكتور مهندس بيقولي انت مهندس فاشل عشان مش عارف تسنجفني

شوف الكلمة العبرة تسنجفني من دكتور مهندس

بالتوفييييييييييييييييييييييييييييق وربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز herohero

أنا هحاول أتجرد شوية عشان أبص للموضوع بحياد ...

المصريين بشكل عام بيحبوا مصر مش عشان هي حلوة وجميلة وبلد من أفضل بلاد العالم للحياة فيها ... مش عشان كده خالص . المصريين بيحبوا مصر عشان عاشوا فيها سنين كتير ، وتكونت داخلهم عبر تلك السنين عواطف ومشاعر تجاه كل تفاصيل الحياة في مصر ، فصارت جزءً من تكوينهم . وعند الخروج من مصر ، يشعر الشخص إن هذا الجزء انفصل منه ، وعندما يشاهده في صورة أو مشهد أو يسمعه في أغنية ، تدمع عيناه لأنه بيفتكر إنه للأسف هذا الجزء مقطوع ومفصول من جسده . محل المخلل وبتاع الفول وزحمة المواصلات ... الخ ، بالتأكيد مش مظاهر حضارة هايلة ممكن نقارن بيها مصر بدولة تانية ، لكنها ملامح محفورة في قلوب وعقول المصريين . المصري بيحب مصر ذي ما أي حد بيحب أمه . محدش بيحب أمه عشان هي أجمل واحدة في العالم ، أو أغنى واحدة ، أو أكثر الناس سلطة ... الخ . ولا أي حاجة من دي . هو بيحبها ببساطة عشان هي أمه . هي ايه في نظر الناس ؟ مش مهم ، ولن يغير ذلك شئ من جبه ليها .

لكن رغم ذلك ، ممكن الناس في مصر يكونوا فريقين : فريق بيحب مصر عشان شايف إنها بلد جميلة والحياة فيها حلوة ، وفوق كده إنها أمه وبيحبها جدًا بكل تفاصيلها ، حتى السلبيات . وفريق تاني واقعي أو عقلاني شوية ، شايف إن مصر فيها صحيح سلبيات كتير ، وهي مش أحسن مكان في العالم ، لكن بيحبها برضه بعد ما عاش وتربى فيها سنين طويلة ، وبالتالي هي برضه أمه . فيه فريق ثالث معندوش العاطفة دي لأنه لم يعش في مصر مدة كافية لغرس ونمو هذه المشاعر وهذا الارتباط . الفريق ده بيقارن مصر بأي دولة تانية مقارنة عقلانية واقعية ، مفيهاش أي عاطفة . فحكمه بيكون إن مصر بلد مش ظريفة والحياة فيها ماتستاهلش ... ويتعجب من الكلام اللي المصريين بيقولوه عن حبهم الشديد لمصر وإنهم هيموتوا عشان يرجعوا مصر . التلات فرق دول محدش فيهم غلط . كل وجهة نظر من التلاتة منطقية وليها اللي يبررها ، على حسب نظرة وخلفية صاحب الرأي . فمفيش مشاكل .

عمومًا ، أنا بحيي شجاعتك في إبداء رأيك ، حتى وإن كان مخالف لرأي الأغلبية .

kitkat ... بعتذر لك عن الخروج عن الموضوع ... حمد الله على السلامة ، وربنا يوفقك . وإن شاء الله خطوة هايلة لقدام . وتأكد إنك هتستفاد كتير قوي من السفر والغربة ، هتزيد خبرتك وهتنضج بشكل أكبر بكتير من لو كنت فضلت في مصر . وتذكر نفسك الآن ، وسترى بعد 3 سنين مثلا كيف نضجت شخصيتك وكيف أضافت لك الغربة سنوات خبرة فوق سنوات عمرك . وتطمنا عليك هنا باستمرار إن شاء الله .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

هذا والله ماقصدته اننا نشتاق لاماكن قد لاتكون اجمل امكن لكن ذكرى وهذه الاماكن تربطنا بها عواطف وهذا ماكنت اقصده كالدبويحينمايتاشق للصحراء كلمن فالكويت اوالسعوديةيعلم مدى متعةاهلها بالجلوس ف البر او بالنسبة لنا هي صحراء لكن بالنسبة لهم ذكرى هذا ما اقصده اننا نشتاق ف اشياء ف بلدنا لو جردناها لوجدناها سلبية لا تدعو ا للاشتياق ولكن نحن لاننا نتمسك باصولنا بشده فلا ننسى هذا ونجد ان من يتفوق وينجح ويحقق سمعه عالمية كامثال زويل ومجدي يعقوب يذكرون طبق الفول وعربية الفول

رغم معرفتهم انه شيئ ضار ان تاكل من مكان غير نظيف لكنه اصبح معلم

وباختصار اقول هذا لاني كنت ف مناقشة مع شخص اوروبي ذهب ف مهمة عمل الى القاهرة وكانت رد فعله ليس بالجيد وناقشني كذلك بالنص

"انت قعدت تقولي روح القاهرة هتلاقي الحضارة وهتلاقي عبق التاريخ وهتلاقي ناس عرفت الحضارة من زمان "

فوجئت به لما رجع قالي لم اجد شيئا مما ذكرت وجدت ..... وقد يقولي ع حاجات لما ركزت ف كلامه ماهي حاجات نظر اي حد هي وحشة لانه لم يعشها

وكانت هذه التجربة هي سر نضج هذه الفكرة ف نظري واللي الحمد لله تعرضت نتيجه عرضها لاهانات من كل الاطراف كان انا بكلم ناس مصريين ونا يهودي واسرائيلي

ياريت لو عاوزين نرتقي ببلدنا نتعلم فن الحوار ونتعلم ان ارائنا صواب تحتمل الخطأ وكذلك اراء الغير فالمناقشه يجب ان تكون كذلك ليست بالتراشق بالشتائم

كلامي كان واضح ومشمستاهل كل الردود ده وزبصراحه انا ميزتي مبحبش مكونش واضح احب اكون صادق مع نفسي

الهنود بياكلوا بايديهم ولا يخجلوا لو علمنا كده ف مصر هنقو ايه ده ناس بلدي بتاكل بايديها من غير معلقة

كل شعب وله عاداته اللي ف نظر الغير سلبيه وناس بتاكل الضب وف نظرنا شيئ مقرف

وتمنياتي لك يا كيت كات بالتوفيق ومعلش طلعت بره موضوعك وكنت سبب ف انك تشوف اسلو غير راقي من الحوار بالمرة من قبلنا فنعتذر عن اي بذاءات ظهرت ف موضوعك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...