اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

زهقت ومليت..

بنت شعنونة

Recommended Posts

عريس جديد تقدم لأهلي عن طريق الصالونات برضة

بس المرادي ظابط "رائد"

انا اصلا سمعة الظباط عندي نيييييلة خالص وكنت رافضة الموضوع من اصله عشان كدا

راح بابا قالي تعالي بس وشوفيه دا ابن ناس والناس اللي جايبينه بيشكروا فيه جدا

رحت وامري لله شفته

وقعدت معاه ساعه

لآول وهلة تحس انه انسان محترم وزوج مثالي

لكن لما قعدت فنطت كلامه؟؟

لقيت انه استحالة يكون سوي!! :)

سألته كالعاده ايه اكتر حاجا تكرهها في مراتك رد انها ما تكونش فضولية؟

يعني ايه؟

يعني ما "تفتش" في حاجاتي او جيبي او موبايلي او دفتر تلفوناتي؟!!!!!!!!

انا صحيح مش بعمل حاجا غلط انما انا اكره حد يفتش ورايا

بينيي وبينكم انا اترعبت

بقى اول حاجا فكر فيها هيا الشك؟؟؟؟؟!!!!!

انا سمعت حاجات كتير وقليل انما ضربة بعيدة اوي كدا!! جديدة عليا

دا غير انه بيكرر كلامه كتير جدااااا ومش مستريحاله وخلاص

مرات بابا شايفة انه كويس

عموما انا بلغت بابا برعبي من كونه ظابط راح قالي يبقى خلاص انهي الموضوع مادام الهاجس دا ها يفضل جواكي

ونهيته تاني يوم اني بلغت الناس اللي جايبينه انه مافيش نصيب

المهم البهوات نسيو يكلموه!!!!!!!! :)

راح اتصل بيا بالليل واتحطيت في موقف سخيييييييييف جدااااااا اني ابلغه بنفسي انه مافيش نصيب

فوجئت بضحك هستييييييييرييييييييي جدا منه!!!!!

لدرجة اني اتخضيت واستاذنت وقفلت السكة

ومن ساعتها وهوا هاريني مسجات على الموبايل انه مش ها ييأس وانه ها يحاول تاني وتالت وانه مش ها يفقد الأمل فيا!!!!!!!!

نسيت اقولكم انه طوووووول القعدة كان عمال يمدح فيا وفي جمالي وفي حجابي وانه طول عمره بيرفض البنات انما اول مرة يحصل قبول فظييييع كدا منه لبنت وانه يتمناها!!!!!!!!! :)

دا كلامه!!

بيني وبينكم انا بجد مرعوبة وقرففففففففففففففففت خلالالالالالالالالاص brd::

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

والنبى إنتى عسل .. :) :)

عمك اخناتون

كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد ..

ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار

ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر

رابط هذا التعليق

والنبى إنتى عسل .. :)  :)

عمك اخناتون

brd:: :lol:

طيب يا شانا يا عزيزتى حيث ان الموضوع انتهى انتى زهقانه ليه بس :)

يمكن تكونى مثلا قلقه ان الجدع يحطك فى دماغه عشان رفضتيه بينما هو تمنى الارتباط بك؟

على العموم قد يكون الزهق و الملل سببه كثرة المتقدمين اليك و ان لسه لم يحدث توافق بينك وبين اى منهم لكن من المؤكد ان نصيبك لم يات بعد و ان الشخص المقدر لك الارتباط به لم يات موعد ظهوره فى حياتك .. وربنا يوفقك الى ما فيه الخير و السعاده باذن الله :lol:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

شانا ياحبيبتى ......

ازيك ياشانا .......

وحشتينا قوى قوى قوى ...

كلمة بسيطة صغيرة ياشانا ..

لو مفيش قبول لهذا الشخص ...ومش مهم الاسباب ..

انسى الموضوع ده تماما ..

ولاتقلقى ...

وصدقينى ...لو ربنا عاوز ان يكون لك نصيب مع شخص معين ..

حاتلاقى مليون سبب يجعلك توافقى ..

لا تشغلى بالك .......انتى قلتى رأيك وخلاص ..

ربنا يوفقك لما فيه الخير ......

سلامى.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

لقيت انه استحالة يكون سوي!! 

سألته كالعاده ايه اكتر حاجا تكرهها في مراتك رد انها ما تكونش فضولية؟

يعني ايه؟

ربما

ردى لا يعجب ابنتنا العزيزة شانا

ولكنى أحب تسجيله فضلا عن كتمه

ورد الشاب هنا هو

رد متوقع

من شاب لم يجرب الحياة الزوجية والاندماج الكامل بين الزوج وزوجته

ولم يتعود على كياسة الكلام مع خطيبته وخاصة أنه كان أول لقاء كما يبدو

وربما خرج منه هذا الرد متسرعا فى نشوة اعتداده بنفسه أو مزحه مع شريكة حياته المستقبلة

وربما لا يعبر عن شخصيته تماما بعكس ما تخيلتى ولكنه يعبر عن شخصية شاب صريح وغير ماكر

وكان يمكن التريث وتجميع أخطاء أو زلات لسان أخرى حتى يمكن الحكم عليه

وكل انسان عبارة عن مجموعة مزايا وعيوب والأفضل من قلت عيوبه وكثرت مزاياه بحسب ميزان المتلقى

وبعض الشباب قد يفقد السيطرة على كلماته أمام البنات نتيجة الخجل والانفعال المؤقت أمام الجنس الآخر وتصل لدرجة الهلوسة واللا معقول فى بعض الأحيان وخاصة أصحاب القلوب الطيبة الشفافة والتى لم تختلط بالجنس الآخر من قبل

والله أعلم

تحياتى للجميع

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

شوفي يا شانا يابنتي ( وش عماد حمدي في فيلم أبو العروسة )

- مش معنى إننا بننتقد سلوك بعض ضباط الشرطة يبقى هما كشريحة من المجتمع كلهم وحشيين وسيئيين .. لا يستطيع أي احد ان يقول هذا الكلام .. وإلا الآلاف من هؤلاء الضباط كانوا قعدوا معنسيين في بيوتهم ... دي حاجة ..

- الحاجة التانية الملاحظة عليكي - إوعي تزعلي - إن إنتي من اول قعده بتدخلي في الجد على طول .. يعني فاكرة لما حكيتيلنا أن فيه واحد كان جاي يتعرف عليكي في إطار عائلي ومن اول جلسه تناقشتوا في موضوع الإنجاب والحاجات دي .. بالذمة ده كلام ؟

ما تدي لنفسك فرصة كده جلستين تلاتة وكل حاجة هاتتضح !!!! ومش هاتخسري حاجة ..

وبعدين يا ستي لا نستطيع ان نحكم على شخص من اول لقاء معاه ( فاكره الراجل أبو هدوم مزيتة عشان عربيته عطلت ونزل يصلحها في الطريق فأتبهدل ؟ )

فالتريث مطلوب وصلاة الإستخارة مطلوبة وإستشارة المقربين منك مطلوبة ... وبعد ده كله بيأتي النصيب وتهيؤ الظروف إما للإستمرار أو عدمه ..

أيه ده هانفضل نعلمكوا لحد إمتى ... ده جواز يا جدعان مش عشرة طاولة ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شوفي يا شانا يابنتي ( وش عماد حمدي في فيلم أبو العروسة )

-

شوف بقى يا سى سيد .. لغاية هنا .. وكفاية كده .. إنت اللى طلعت على اختنا الشعنونة إسم " شانا " وكل ما اشوفك بتناديها تتنطط العفاريت قدام عينية..

وطبعا حتقول هى مبسوطة كده .. ودعنى أقول لك حكايه سمعتها الليلة من جدى الشيخ حسن " رحمة الله عليه " وهو يحكى لى البلوة المنيلة بستين نيلة اللى إسمها " إسرائيل " .. اللى لمت عصاباتها من كل أنحاء العالم .. ومن قادة هذه العصابات المدعوة " جولدا مائيير " التى ولدت فى مدينة " كييف " السوفيته .. اللى هاجر ابوها " موشيه مابوفيتش " الى امريكا ولحق به ابناؤه الثلاثة الباقيين من ثمانية قتلهم الفقر .. والثلاثة هم " شانا " وكانت أصفر من أختاها جولدا واكبر من اختها " زيبورا " .. وكل ما اشوف أسم " شانا " وانت بتكتبه بطريقة كده تشد الواحد .. أفتكر " شانا " اخت جولدا مائيير .. فيا ريت يا حاج .. تستعمل " شنشن " او شعشع " او آى اسم يعب شعنونة المنتدى لا لا تذكرنى بخيبة العرب ..

:) :)

ولك تحياتى وتقديرى ..

تم تعديل بواسطة achnaton

كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد ..

ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار

ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر

رابط هذا التعليق

:) يعنى شانا ماسمهاش شانا :) طيب حد يقول :)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      السلام عليكم يا جماعه .... معلش الواحد جاب اخرو من البلد المقرفه اللي عماله تطفش فينا دي بعد معاناه كتير جوزي عدل مهنته من عامل لا ختصاصي تسويق جينا نعمل استقدام من سنه اترفض بحجه تعديل المهنه عملي زياره وقعدت ونزلت اولد فمصر طبعا ودلواتي عايزين نعمل استقدام عشان العلاج والتامين هناك غالي وكمان استقرار عملنا وخلصنا الورق وجوزي مهنته اختصاصي تسويق دلواتي وهو شهادته طبيب بيطري رحنا الاستقدام قالو ورقك مفيهوش مشكله روح وثقلنا الشهادات من الخارجيه وبكره الصباح بيخلص كل شيء ان شاء الله رحنا الخارجيه
    • 6
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طفشت .. زهقت ..مليت .. هذا حال كثير من شبابنا وفتياتنا ينطقون بهذه الكلمات ولكن لحظة.......... لحظه........... لو تكرمت هل تعلم لماذا هذه الآهـات والحسـرات ؟ _ إيمانك بالله ضعيف ( من عمل صالحاً من ذكر وأنثى فلنحيينه حياة طيبه ولنجزينهم بأحسن ما كانوا يعملون ). _الخوف على الحياة فلو اجتمعت البشرية على أن يقدموا أجلنا أو يوخروه لحظه واحده ما استطاعوا. _وقوع المصيبة ....وهو قدر من الله ( ما أصابك من مصيبة في الأرض ولا في أنفسكم إلا في كتاب من قبل أن ن
    • 14
      ياجماعة بجد انا زهقت من السيارات بجد اعمل ايه عايز اجيب سيارة اوتوماتيك ب 20 الف ومش لاقى اعمل ايه نزلت لفيت كل الحراجات ومش لاقى كل ما الاقى عربية اروح ادفعلها 250 ريال فحص غير مصاريف رايحة ومصاريف جاية ممكن تساعدونى وتدلونى على سيارة كويسة يفضل النترا
    • 17
      كل ما ادخل المنتدى تطلع لي زي اللزقة الانجليزي وكل ما افتح اي موضوع تابي الا ان تشاركه وتستولي عليه ومع زلك مفيش مرة فكرت العبها ولا حتى اشوفها عبارة عن ايه ربنا يسامح اللي ربطها الربطة دي بمنتدانا الحبيب
    • 2
      الى السادة المحاورين...الى الساده عباقره وجهابزة النت تحيه طيبه من خمس سنين كنت باحلم بالنت وكان ممكن اقعد على سايبر بالساعات وكنت بالاقى موضوعات افتحها واقراها وكان حلمى يكون عندى نت فى البت الان النت فى البيت بس خلاص زهقت بافتح النت ادخل على المحاورات ثم الاهرام اشوف اخبار الرياضه وسعر الريال وبعد كده اقفل ياترى ايه اللى بيحصل وليه انا زهدت فى النت؟ وهل فيه ناس مثلى؟ طيب ايه الحل وهل هناك مواقع مفيده تشدنى ام خلاص مافيش حل؟ شكرا
  • أضف...