اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ورشة عمل لمذاكرة الـCMA ® Certified Management Accountant

عماد حمدي

Recommended Posts

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أولا مرحبا بيك معانا يأ أستاذ جمال ونرحب بإستفساراتك ونتمنى أن تشارك معانا لتعم الفائدة على الجميع

أحب أوضح شئ مهم وهو إني إن شاء اللة هنزل المحاضرة القادمة على آخر الأسبوع دة علشان نترك مساحة للي عندة أستفسار في الحلقات اللى احنا نشرناها يحطة هنا علشان نجاوب علية ودة علشان مننتقلش لموضوع تاني إلا واحنا كلنا فاهمين الجزء اللى قلناة

فرجاء اللى عندة أي استفسار ياريت يحطة قبل نهاية الأسبوع دة علشان نرد علية لأنة إذا دخلنا في موضوع جديد أنا باعتذر إني مش ها أرد على أي استفسار يخص جزء قديم سبق وتركنا فية مساحة للأسئلة ومحدش سأل ودة علشان منضيعش الوقت لأن عنصر الوقت مهم

فأرجو من الجميع قراءة الجزء اللى قلنا علية من كتاب COST ACCOUNTING ثم الرجوع لكتاب جلايم وقراءة ما يخص هذا الجزء فية واللي وضحنا أرقام صفحاتة قبل كدة ثم حل الأسئلة وإذا كان فية أي أستفسار فأمامك أسبوع من الآن لأن الحلقة القادمة ستكون موضوع جديد تماما وأنا حبيت أوضح كدة لأنى إذا دخلت في موضوع جديد فمع إعتذاري للجميع مش ها أرد على أي سؤال يتعلق بموضوع قديم

فأمامك أسبوع من الآن لأي أستفسار

أرجو أن يكون الجميع متفق معايا في ذلك لأن الوقت يا جماعة كالسيف إذا لم تقطعة قطعك

تقبلوا تحياتي

أخوكم

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

هاى accounting lover انا بشكر حضرتك جدا على مساعدتنا فى تحديد الصفحات بشكل مفصل . بس كان لى عندك رجاء ممكن تكتبلنا باقى الارقام بحيث نقفل الـــ cost كله. وشكرا جدا

رابط هذا التعليق

الحلقة السادسة:

:cheer:

مقدمة من الأخ الفاضل : ACCOUNTING LOVER

السلام عليكم جميعا وأرجو أن تكونوا بخير ..

نستكمل معا موضوع الـ COST MANAGEMENT

والذى بدأناة في الحلقات السابقة وسنتناول في هذه الحلقة نقاط أخرى تخص نفس الموضوع ..

وذلك بعد أن تركنا مساحة من الوقت لترك اي أستفسار وبذلك تكون الحلقات السابقة قد أخذت حقها من الدراسة والأسئلة ..

وانتهينا منها تماما , وفي هذة الحلقة أيضا سنترك مساحة من الوقت للأجابة على أي أستفسار

وذلك لمدة أسبوع من تاريخ نشر هذه الحلقة 30/04/2010

وفي هذه الحلقة يجب أن تتناول هذة النقاط بالإستيعاب التام والفهم العميق وذلك لتتمكن من الإجابة عن أي سؤال قد يواجهك ..

لذلك المطلوب منك هو قراءة الصفحات الآتية من الكتاب المساعد COST MANAGEMENT

رقم الصفحة المطبوع على الصفحة نفسها هو :

442 – 443 النصف الأخير – 444 – 445 – 446 النصف الأول – 449 – 450 – 451 الربع الأول – 453 النصف الأخير – 456 النصف الأخير – 472 النصف الأول – 478 النصف الأول – 479 المسألة – 480 الأسئلة 1،2،3،4،5،6،7،8،10،12 – 481 الأسئلة 23،24 – 482 الأسئلة 25،26،27 – 483 سؤال 29 – 485 سؤال 37 – 486 سؤال 38،39 – 487 سؤال 40 – 491 سؤال 48 – 492 سؤال 49 – 495 سؤال 54،55

يقابل هذه الصفحات على الترتيب في برنامج بي دي أف أكروبات ريدر الصفحات التالية :

445 – 446 – 447 – 448 – 449 – 452 – 453 – 454 – 456 – 459 – 475 – 481 – 482 – 483 – 484 – 485 – 486 – 488 – 489 – 490 – 494 – 495 - 498

وارجع إلى كتاب جلايم في الصفحات الآتية :

Gleim book – SU-3 half page 135 + half page 142 + half page 143

Gleim book – SU-5 half page 224 + page 225+226+227+228+229+ half page 230+ half page 245

لذا الرجاء استيعاب هذه الصفحات لتكون ملما بالنقاط الآتية :

The cost accumulation approach

The cost presentation approach

Absorption costing

Variable costing

Compare between both method {Variable (Direct) Costing} and {Absorption (Full) Costing-Full Absorption Costing} in:

1- CONCEPT

2- PRODUCT (INVENTORIABLE) COSTS

3- PERIOD COSTS

4- INCOME STATEMENT

5- USES

6-ACCEPTABILITY

7- ADVANTAGES

8-DISADVANTAGES

VARIABLE COSTING (DIRECT COSTING) (contribution margin reporting)

Benefits of Variable Costing for Internal Purposes

What method is using for: Producing for inventory

Gross Margin (profit)

Contribution margin (CM)

Contribution margin per unit

Total contribution margin (TCM)

Manufacturing Contribution Margin

Two basic differences can be seen between absorption and variable costing.

Phantom profits

COMPARISON OF THE TWO APPROACHES

The possible relationships between production and sales levels and the effects of these relationships on income are as follows:

-If production is equal to sales

-If production is greater than sales

-If production is less than sales

يرجي تحميل باقي المحاضرة من المرفقات

تنويه هام :cheer:

هذا الموضوع خاص بالأسئلة والإستفسارات العلمية والخاصة بالدارسة والمنهج فقط ..

أي أسئلة او إستفسارات آخري .. يرجي زيارة الموضوع الآخر .. بنفس القسم .. برجاء الإلتزام ..

:cheer:

لا تنسونا بخالص الدعاء

ACCOUNTING LOVER

جمع وتنسيق / Omda2006

مؤسس موضوع الـ CMA المحاسب الإداري المعتمد " النظام الجديد "

رابط هذا التعليق

الأخت العزيزة

NOVANOVA

ارجو أن تتابعينا لأن كل حلقة أنا بأوضح الصفحات اللي ممكن ترجعيلها في الكتاب المساعد بتاعنا COST ACCOUNTING وان شاء اللة في نهاية البارت بتاعنا هتلاقي الموضوع عندك كامل ومتكامل وهيكون مرجع كامل ممكن الرجوع الية في أي وقت

أخوكم

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

الحلقة السابعة:

:lol:

أحب في البداية أهديكم السلام جميعا وأتمنى أن تكونوا جميعا بخير ..

أبدأ معكم حلقتنا السابعة هذه من سلسلة حلقات دراسة شهادة السي أم أية ..

نستكمل معا موضوع الـ COST MANAGEMENT

لذلك المطلوب منك هو قراءة الصفحات الآتية من الكتاب المساعد COST MANAGEMENT

رقم الصفحة المطبوع على الصفحة نفسها هو :

342 – 343 – 344 – النصف الثاني من 345 – 346 – 347 – 348 – 349 – 350 – 351 – 352 – 353 – 354 – 355 – 356 – 357 – 358 – 359 – النصف الأول من 360 – النصف الأول من الشبتر سمري 363 – 364 – 365 – 366 رقم 11،15،16 – 367 – 368 – 369 – 370 – 371 – 372 رقم اية ، بي ، سي ، 37 – 373 رقم 39،40 – 374 رقم 42 – 375 – 376 – 377 رقم 46

يقابل هذه الصفحات على الترتيب في برنامج بي دي أف أكروبات ريدر الصفحات التالية :

347 – 348 – 349 – 350 – 351 – 352 – 353 – 354 – 355 – 356 – 357 – 358 – 359 – 360 – 361 – 362 – 363 – 364 – 365 – 368 – 369 – 370 – 371 – 372 – 373 – 374 – 375 – 376 – 377 – 378 – 379 – 380 – 381 - 382

وارجع إلى كتاب جلايم في الصفحات الآتية :

Gleim book – SU-3 second half page 139 No. 3.3 +second half page 141 No. 8, 9 + first quarter of page 144 No. B+ page 145 No. 5 only

Gleim book – SU-5 second half page 230 No. 5.2 + page 231+ page 232 + page 233 + first half page 234 – second part of page 245

سنتناول في هذة الحلقة بعض النقاط الفرعية من موضوعنا الأساسي بعالية وهذة النقاط هى :

Joint Products and By-Products

Allocation of joint cost

Physical Method

Monetary Method

Sales Value at Split-of

Net Realizable Value at Split-of

Accounting for by-products

Net Realizable Value approach

A. Joint Products

a. Joint Products

b. Joint Product costs

c. Split-Off point

d. Separable costs

e. Net realizable value (NRV) = Sales Value (-) Estimated cost to complete and sell.

2. Allocation of joint costs

a. Allocation of joint costs

b. Joint products cost allocation

3. Methods of Allocating Joint Costs

Three methods of allocation joint costs:

1) Quantitative (physical-unit) method

2) Relative sales-value method

3) Estimated net realizable value (NRV) = final sales value (-) separable costs after Split-Off point

يرجي تحميل باقي المحاضرة من المرفقات

لانها تحتوي ع قوانين وصور يصعب وضعها هنا ..

تنويه هام :huh:

أي أسئلة او إستفسارات آخري .. يرجي زيارة الموضوع الآخر .. بنفس القسم .. برجاء الإلتزام ..

في حالة نسخ أو طبع أو نشر هذه الحلقة أو أي ماده وضعت هنا ..

في أي منتدي أو مدونه آخري برجاء ذكر حقوق النشر لصاحبها وذكر إسم صاحب الحلقة والموضوع

حفاظا ً ع حقوق الملكية لمنتدي محاورات المصريين

لا تنسونا بخالص الدعاء

ACCOUNTING LOVER

جمع وتنسيق / Omda2006

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بهنى كل المشتركين فى هذا الموضوع بهذا الحماس اللى انا شوفته وفعلا كان سبب فى انى اشترك فى المنتدى

وانا بشجع جدا عمل غرفة للمذاكرة الجماعيه يكون لها ميعاد معين .. او الناس اللى فاهمه تقودنا

من خلال غرفة على البالتوك او فيه اقتراح تانى وهو ان يكون فيه واحد او اتنين طبعا انا برشح الاخ عماد وبقوه وكمان الاستاذ محب المحاسبة

بصراحه مشاركتهم قوية جدا .. نبعتلهم الاى دى بتاعتنا على الياهو وهم يضيفونا عندنهم

وفى ميعاد محدد يقوموا بدعوة كل القائمه اللى حتحضر المحاضرة المذاكره الجماعيه دى لغرفة صوتيه .. وبكده نقدر نساعد بعض كويس جدااا

اتمنى ان الاقتراح وهو اقتراحكم فى الاول يكون مفيد ونبدأ فيه فعلا

وانا أول واحد حبعتلهم الياهو بتاعوا لو اتفقتم ان شاء الله

وأول مشاركة ليا حتكون بقاموس انجليزى انجليزى محاسبة

لانى حسب ما فهمت من القواعد السبعه لتعلم الانجليزيه .. ترجمة الانجليزى بالانجليزى أفيد كتير من الترجمه للغة الاصلية

وان شاء الله القاموس يعجبكم ويفيدكم ... وهو بى دى اف وطبعا لو بتستخدموا الفوكس أت مش الأدوبى ... حيبقى سهل جدا تعملوا سيرش

على أى كلمه .. وحتلقوا القاموس فعلا مفيد جدااا

وجزاكم الله خيرا كلكم على المشاركة والحماس فى المواضيع المفيدة دى

وأخص طبعا الاخ عماد اللى فعلا كان سبب فى تسجيلى فى المنتدى

وده رابط القاموس ويارب تنتفعوا بيه ويعجبكم

http://www.BLOCKED77/document/sRnM2k3S/B...tml?err=no-sess

رابط هذا التعليق

aboibraim

نشكرك سيادتك ع تسجيلك ومتابعتك معانا .. ولي تعقيب بسيط

1- الموضوع دا بالذات خاص بالأسئلة والإستفسارات العلمية فقط والتي تخص المنهج من أسئلة فنية وغيرها

2- الإقتراح اللي سيادتك تفضلت مشكورا ً بطرحة ناقشناه قبل كدة وإتضح انه هيبقي صعب في الوقت الحالي لإختلاف ظروف كل منا بالعمل والمشاغل اليومية وعدم وجود ميعاد واحد متفقين عليه

3- بنرحب بيك مرة تانية ونشوفك بالموضوع التاني لتقديم كل ما هو جديد لديك لنساهم سويا ً برقي هذا الموضوع ..

تحياتي لك

عماد

رابط هذا التعليق

جزاكم الله كل خير يا رجالة علي المجهود الرائع واثابكم الله عليه خير ثواب

عمدة باشا ان لسة مشترك في الموضوع جديد ونفسي استفاد من اضافاتكم الممتازة

الاخوة قالوا ان انت رفعت كتاب جليم قبل كدا ممكن الرابط بتاعة من فضلك

الف مليووووووووووون شكر

رابط هذا التعليق

أولا أحب أرحب بالأخوة أبو ابراهيم ، حسين

بالنسبة لطلبك يااخ حسين الخاص بكتاب جلايم هتلاقية في الموضوع الخاص بالماتريال بس مش متذكر أي صفحة فحاول تقرا الموضوع من أولة وهتلاقي الرابط في صفحة من الصفحات

بس ليا ملاحظة أحب أوضح نقطة إن الموضوع دة خاص بالمنهج والدراسة والأسئلة الفنية أما الماتريال فهى في الموضوع التانى لذا أرجو المحافظة على النظام علشان الموضوع يكون منظم

فإذا كان عند حضرتك أي سؤال خاص بالحلقات الدراسية السابقة اللي طرحناها في الموضوع دة فتفضل مشكورا بوضعها وبعون اللة هجاوبك عليها

وربنا يوفقكم ونتمنى المشاركة الفاعلة منكم

تقبلوا تحياتي

ACCIUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

يا جماعة بجد انتوا شجعتوني على المزاكرة بس فعلا زي ما قال الاخ ابو ابراهيم لازم غرفة صوتية نتواصل فيها ... الموضوع كده صعب علينا في البداية حتى لغاية ما نمشي في الموضوع ونقدر نكمل لوحدنا .... انا رأي نشوف الميعاد المناسب لنا لو مرة في الاسبوع ...

المحاسبة: "أن يتصفّح الإنسان في ليله ما صدر من أفعال نهاره، فإن كان محمودا أمضـاه وأتبعه بما شاكله وضاهاه، وإن كان مذموما استدركه إن أمكن،

رابط هذا التعليق

الموضوع دا للأسئلة والإستفسارات

العلمية والتي تخص المنهج والدراسة فقط

الأسئلة والإستفسارات العامة وتقديم الإقتراحات بالموضوع التاني

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الحلقة الثامنة:

:bsmal:

أولا السلام عليكم جميعا

أستكمل معكم ما بدأته في الحلقات السابقة من دراستنا للموضوع الرئيسي COST MANAGEMENT

وأنا فضلت ان أضع في هذه الحلقة مجموعة من الأسئلة المختارة على الجزء الذى تناولناه في الحلقات السابقة ..

وذلك لأن كثرة حل الأسئلة هي مفتاح النجاح للحصول على هذة الشهادة

الأسئـــلة المختـــــارةSELECTED QUESTIONS

:mf_t:

ملحوظة هامة للسادة الأعضاء والسادة الزوار الكرام :-

المحاضرة مكونه من ( أربـــعة ملفــــات ) يجب تنزيلهم جميعا ً حتي تكون المحاضرة كاملة ...

ومحتوياتهم كالأتي :-

- الملـف الأول :roseop: عبارة عن ملف Word به عدد 10 أسئلة

- الملف الثاني :roseop: عبارة عن ملف Excel به السؤال رقم 11

- الملف الثالث :roseop: عبارة عن ملف Excel به السؤال رقم 12

- الملف الرابع :arrowl: عبارة عن ملف Excel به السؤال رقم 13

أو

تنويه هام :roseop:

:stop:

في حالة نسخ أو طبع أو نشر هذه الحلقة أو أي ماده وضعت هنا ..

في أي منتدي أو مدونه آخري برجاء ذكر حقوق النشر لصاحبها وذكر إسم صاحب الحلقة والموضوع

حفاظا ً ع حقوق الملكية لمنتدي محاورات المصريين

:waf:

لا تنسونا بخالص الدعاء

ACCOUNTING LOVER

Omda2006

رابط هذا التعليق

اخيرا ياااااانااااااااااااااااس قبلوا العضويه بتاعتى بعد عناء طويل ويأست

على فكرة انا متابع معاكم وبجد مبسوط جدا

بس انا بطئ شويه لانكانت بتجيلي حالات احباط بس كانت بتروح تانى وده اللي كان بيأخرنى شويه

ومكنتش بعرف اسأل حد يشجعنى عشان العضويه مكنتش متفعله

انا لسه فى جزء التكاليف من كتاب cost accounting

براحة بقى عشان اعرف اركز :roseop:

تم تعديل بواسطة Ahmed Accountant
رابط هذا التعليق

أخى الفاضل Accounting Loverالسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

نزولا على اقتراح حضرتك فى موضوع الماتريال و ان كنت اقترح انكم تسموه Introduction or Outline for the CMA

هاورد سؤالى هنا

الحقيقة انا موش فاهم اصلا معنى سؤال مقالي

بصفة عامة موش عارف ايه عناصر الكتابة و ازاي يتكتب و هل له طريقة معينة و تنظيم و ..

و انا هنا باتكلم عن الاسئلة اللى فى صفحة 45 BDF من كتاب ال COST

مثلا

للاسف طبيعة دراستي ما عرفتش معنى Essay Quest.

طبعا انا هاحاول ادور على جوجل يمكن اقدر افهم لأني لاقيت كتاب امبارح حوالي 127 صفحة بيتكلم عن

How to write a Great Essay

يعني منهج لوحده لو ابتديت فيه ;)

ارجو اني اكون وضحت احضرتك

و عفوا ان كنت باسأل السؤال ده دلوقت

بس الحقيقة انتم ماشاء الله فى الحلقة الثامنة و انا لسة يادوب ملخص الصفحات بتاعة الحلقة الاولى :roseop:

تم تعديل بواسطة Abou Aly
رابط هذا التعليق

الأخ أبو علي

هأوضح لحضرتك السؤال المقالي ESSAY QUESTION

هو شكل من الأسئلة سيتم إختبارك فية في النظام الجديد الحالي في صورة سؤالين ومطالب منك الإجابة عنهم في زمن قدرة نصف ساعة لكل سؤال أي أن السؤالين مطلوب منك الإجابة عنهم في زمن إجمالي قدرة واحد ساعة فقط

وأحب أوضح معلومة هامة وهي أن الإمتحان سيبدأ بأسئلة الإختيار المتعدد ويشترط حصولك على نسبة 50% إجابات صحيحة ل Multiple Choice Ques وذلك لتتمكن من الدخول إلى شاشة ال Essay Ques فإذا لا قدر اللة لم يتمكن الطالب من تحقيق هذة النسبة فستغلق الشاشة أوتوماتيكيا بعد ظهور رسالة تقول Good Luck Next Time ونحن نتمنى من اللة أن لا تظهر هذة الرسالة أبدا وينجح الجميع من أول مرة

بالنسبة لشكل أسئلة Essay Ques فلا تتعجل الآن في الدخول في تفاصيلها فسوف نتناول نماذج منها في الحلقات القادمة بإذن اللة مع طريقة وأسلوب الحل وسنوضح كيف يكون شكل Essay وطريقة عرضة وكيف تفكر فية فأرجو عدم العجلة فكل المطلوب منك الان هو دراسة الحلقات التى عرضناها لأننا نسير خطوة خطوة مع الزملاء وإن شاء وبعون اللة سيصل الجميع لمرحلة ممتازة من القدرة والثقة بالنفس على الإجابة عن أي سؤال

بالنسبة لصفحة 45 التى تسأل عنها فرغم أن وقت السؤال عنها قد مضى بعد أن تركنا مساحة من الوقت للإجابة إلا إننى سأرجع إليها وأرد عليك فالرجاء الإنتظار

تقبل تحياتي

اخوك

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

فهمت ..

هأجل موضوع ال Essay دلوقت و ان شاء الله اقدر الحقكم بسرعة

عفوا ان كنت قطعت استرسال و ترتيب الموضوع

جزاكم الله خير و جعله الله فى ميزان حسناتك

اخى الحبيب

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل أبو على

أنا رجعت لرقم الصفحة اللى ذكرتة وهو 45 فأنا لم أجد أسئلة essay كما أنى طلبت قرائة الصفحة 45 المطبوعة على الصفحة نفسها والتى يقابلها صفحة رقم 56 bdf وبالتالي رقم الصفحة الذي هو 45 bdf والذى ذكرتة لم نذكرة إطلاقا في الصفحات التى بيناها في حلقات الدراسة وهذا يدعونا لأن نؤكد على نقطه هامة جدا جدا جدا

الرجاء من جميع الزملاء الأفاضل الإلتزام فقط بالصفحات التى ذكرناها في حلقات الورشة فقط

وعدم قراءة اي صفحات أخرى وذلك حتى لا تشتت ذهنك وتفقد تركيزك فأنت مطالب فقط بما ذكرناة

:wub:

تقبلوا تحياتي

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...