اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استشارة قانونية … تغيير الإسم الخامس في السجل المدني !

kitkat

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فيه خطأ في بطاقتي الشخصية في الاسم الخامس

لما رحت أطلع بطاقة رقم قومي من 12 سنة كتبت اسمي واسم العائلة زي مانا عارفه وحافظه

الموظفة لم تأخذ بما كتبته في الاستمارة بل أخذت بما استنتجته بعبقريتها الفذة من شهادة الميلاد القديمة الي كانت مكتوبة بخط زي خط الروشتات الطبية :lol:

ولما استلمت البطاقة واكتشفت الخطأ ده سألتها عن السبب قالتلي انها قرأت الاسم كده في شهادة الميلاد وأخدت بيه وانها عارفة شغلها واني مش هاعلمها شغلها ووووووووو sbx:

المفروض اتصرف ازاي علشان أغير الاسم الخامس ده في حياتي كلها لأسباب كتير وكمان لاني ناوي اقدم علي هجرة ان شاء الله

الرقم القومي-شهادة الميلاد المميكنة-شهادة الجامعة-كارنيه النقابة-كعب العمل-جواز السفر---------------

شفتم حضراتكم تعنت موظفة عمل ايه فيا ؟

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

شهادة الميلاد المميكنه ( الشهاده الكمبيوتر ) مكتوب فيها أيه ؟؟

وشهادة ميلاد والدك وأخوانك مكتوب فيها أيه ؟؟

نفس الغلط !!! وشهادات الجامعه والخدمه العسكريه وكل ده مكتوب إزاي وبأي إسم ؟!!

لا أعلم على التحديد الإجراءات اللازمه لذلك ولكن أعتقد أنه يمكنك مراجعة الضابط المختص في قسم الأحوال المدنيه اللي الموظفه تابعه ليه .

وممكن تروح مكتب الأحوال المدنيه اللي بيبقى فيه شهادات الميلاد القديمه وغيره من المستندات ( زي متيجي تعمل كشف عائله كده ) ومن خلال شهادة ميلاد والدك أو جدك هيعطيك بيان من عنده لتصحيح الإسم .

روح مصلحة الأحوال المدنيه اللي حضرتك تابع ليها وإسألأهم عن الأوراق المطلوبه والإجراءات المتبعه لتعديل الإسم .

بس أنت غلطان أنك سكت لأنها أخدتك بالصوت وهي على غلط وأنت على حق كنت دخلت على مديرها أو أي مسؤل هناك .

ولا انت آثرت السلامه وقلت ( أنا هعرف إسمي أكتر من الحكومه ) :rolleyes:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

شهادة الميلاد المميكنه ( الشهاده الكمبيوتر ) مكتوب فيها أيه ؟؟

وشهادة ميلاد والدك وأخوانك مكتوب فيها أيه ؟؟

نفس الغلط !!! وشهادات الجامعه والخدمه العسكريه وكل ده مكتوب إزاي وبأي إسم ؟!!

ولا انت آثرت السلامه وقلت ( أنا هعرف إسمي أكتر من الحكومه ) :happy:

شهادة الميلاد المميكنه ( الشهاده الكمبيوتر ) دي بتطلع بناء علي بطاقة الرقم القومي :(

وشهادة ميلاد والدك وأخوانك مكتوب فيها أيه ؟؟ دي مكتوب فيها اسم العائلة الصحيح :(

وشهادات الجامعه والخدمه العسكريه وكل ده مكتوب إزاي وبأي إسم ؟!! مكتوبين بالاسم الغلط :(

ايوه انا هاعرف اكتر من الحكومة ؟ عبد البصير ولا عبد النصير انتوا ادري يا بيه :lol:

شكرا علي ردك :rolleyes:

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

فيه خطأ في بطاقتي الشخصية في الاسم الخامس

لما رحت أطلع بطاقة رقم قومي من 12 سنة كتبت اسمي واسم العائلة زي مانا عارفه وحافظه

الموظفة لم تأخذ بما كتبته في الاستمارة بل أخذت بما استنتجته بعبقريتها الفذة من شهادة الميلاد القديمة الي كانت مكتوبة بخط زي خط الروشتات الطبية :rolleyes:

ولما استلمت البطاقة واكتشفت الخطأ ده سألتها عن السبب قالتلي انها قرأت الاسم كده في شهادة الميلاد وأخدت بيه وانها عارفة شغلها واني مش هاعلمها شغلها ووووووووو :lol:

المفروض اتصرف ازاي علشان أغير الاسم الخامس ده في حياتي كلها لأسباب كتير وكمان لاني ناوي اقدم علي هجرة ان شاء الله

الرقم القومي-شهادة الميلاد المميكنة-شهادة الجامعة-كارنيه النقابة-كعب العمل-جواز السفر---------------

....عيش اللحظة ...واشرب سبرايت ...

او استرجل واشرب بيريل....

اختك عاشت التجربة الجبارة ....

اولا ...

علبة اقراص مهدئة

ثانيا

تحجز عند دكتور امراض عصبية ونفسية كويس ...

تستعين بالله وتتوكل وتكتب وصيتك ...وتروح العباسية ...فى سجل مدنى هناك ...

تاخد معاك ...شهادات ميلاد اخواتك كمبيوتر ..وبطاقات والدك ووالدتك...

وشهادات ميلادهم وقسيمة الجواز وشهادة الميلاد القديمة والجديدة ,,,

مع ملحوظة مهمة جدا اوعى تسلملهم كل الورق اللى عندك..

لانك هاتكتب تعهد بانك ماعندكش صورة تانية ..بس مين ...خليك انصح من الحكومة

اختك سلمت كل اللى عندها وبعد ماغيروا الاسم .. :lol: :lol:

قالولها اثبتى انك انتى الاولانية ..هاتلنا مايثبت ..انك كان اسم س ص موش س ع... :happy:

وتقابل بقى الظباط والعساكر..وشوف هايوجهوك ازاى

بس النصيبة دى موش هاتقف لغاية كده ده لسة المؤهل وترفع قضية على الجامعة ..

تغير اسمك فى التأمينات ومحل العمل ....

بس والله فكرتنى بأيم لونها فحلقى ...كنت باخرج من المبنى بتاع العباسية اعيط فى الشارع :lol:

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا ...

علبة اقراص مهدئة

ثانيا

وترفع قضية على الجامعة ..

بس والله فكرتنى بأيم لونها فحلقى ...كنت باخرج من المبنى بتاع العباسية اعيط فى الشارع :lol:

انا بافضل اشرب سبرايت لان الجماعة فاكرين البيريل حرام :lol:

الف شكر يا ست الكل والله طمنتيني أكتر مانا مطمن :lol:

وبالنسبة للأقراص المهدئة فدي زاد وزواد كل زائر لمصلحة حكومية مع ان بصراحة فيه تطور والخدمة بقت أرقي من زمان :roseop:

بس المشكلة اني مش عايز ارفع قضية عالجامعة انا ماقدرش اخسر الجامعة دلوقتي هاينفعوا وقت التقديم عالهجرة :lol:

الف الف مليون شكر علي ردك

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا ...

علبة اقراص مهدئة

ثانيا

وترفع قضية على الجامعة ..

انا بافضل اشرب سبرايت لان الجماعة فاكرين البيريل حرام wst::

الف شكر يا ست الكل والله طمنتيني أكتر مانا مطمن :lol:

وبالنسبة للأقراص المهدئة فدي زاد وزواد كل زائر لمصلحة حكومية مع ان بصراحة فيه تطور والخدمة بقت أرقي من زمان :ninja:

بس المشكلة اني مش عايز ارفع قضية عالجامعة انا ماقدرش اخسر الجامعة دلوقتي هاينفعوا وقت التقديم عالهجرة :lol:

الف الف مليون شكر علي ردك

ده اجراء قانونى بحت ...يعنى وصلة قانونية ..

الجامعة هى اللى طالباها علشان تغير اسمك فى شهادة التخرج

رابط هذا التعليق

ألف مليون شكر علي اهتمامك وردك

:roseop::roseop: :lol:

توكلنا علي الله :roseop:

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

• بعد 9 سنة...
  • الزوار
Guest أمــــــين

السلام عليكم 

أولاً الموظف أو الموظفه بيشتغلوا بناءاً على شهادة الميلاد مش بيشتغلوا بناءاً على الاسم المكتوب في الاستمارة بخط اليد ولو كانت شهادة الميلاد ملهاش لزمه مكنتش بقت من ضمن المستندات المطلوبة عند استخراج البطاقة 

ثانياً لتعديل الاسم عليك أولا تعديل هذا الاسم في شهادة الميلاد أولاً حتى تستطيع تعديله في البطاقة وجواز السفر

ثالثاً بتروح السجل المدني اللي حضرتك تابع له اللي هو محل الميلاد يعني اول سجل مدني حضرتك أتثبت فيه يوم ما اتولدت بتعرض عليه مشكلتك وبيقول لحضرتك عايزين نموذج بيان ميلاد ورقي  حضرتك بتجيب له النموذج وبتسلمه على الشباك وبعد أسبوع بتروح له تاني بيكون في خلال هذا الأسبوع تم تعبئة هذا النموذج من السجل الخاص بالمواليد ولكن الاسم الخطأ موجود بتقول له هذا الاسم خطأ بيقول لحضرتك ما هو دليلك ان الاسم ده خطأ دليل حضرتك بيكون قيد عائلي أو البطاقة الشخصية للوالد أو شهادة الميلاد وقسيمة زواج الوالد وشهادات ميلاد الأخوة 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...