اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تأديب الزوج الناشز !!

لولا

Recommended Posts

شكرا علي التوضيح الذي لم يفيد بشعرة واحدة

لعل احد الاخوة من نفس منهجك يقوم مشورا بالتوضيح .. لان الكلام ليس له تأويلات عديدة

هو تأويل واحد سأحتفظ لنفسي به

ما سلف هو الرد الطبيعي علي المداخلة و لكنني سأغير رأيي املا ف فهم توضيحك الكريم.. لعلي اتعلم شيئا جديدا

يا سيدي الفاضل .. الطريقة التي ذكرت بها كلمة متاع ..لا يفهم قارئها أيا كانت مشاربه

و كان هذا هو الدافع وراء سؤالي .. لماذا استنكرت الكلمة ووضعتها و كأنها تحقيرا لأمهاتنا و أخواتنا و بناتنا...؟؟؟

فأجبتني بما تراه و يراه الناس من حولنا

ردا مائعا لا معالم محددة له

و يبقي سؤالي

الحقيقة انا ليس لدى اى مشكلة ان كان ردى قد افادك بشعرة واحدة او لم يفيدك على الاطلاق فأنا أكتب ما أراه صواب .

عندما كتبت ردى فانا لم انوه اننى فى محاضرة للتفسير او درسا فى الفقه ولم أذكر أى آية أو حديث .

الموضوع يتحدث عن جوانب ومفاهيم اجتماعية خاطئة ، وانت من قام بتأويل ردى الى مايدور برأسك أو حاولت ان تخلق من كلامى مالم اتحدث به ربما ايضا لغرض فى نفسك وإن كان بعض الظن إثم .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و الله العظيم كنت فاكر الموضوع ده و التاني اللي زيه هزار

انا اعرف ان الزواج شراكه بين شريكين في شركه تم بناءها على التفاهم و الحب و القبول و الرحمه و العشره و ثمارها من ذريه

ازاي بقى شريك يأدب شريكه؟؟؟؟؟؟

اللي افهمه ان فيه حاجه اسمها نقاش و حوار و طرح وجهات نظر

ثم التجنب و اظهار التأذي للطرف الآخر اذا لم يثمر النقاش

ثم محاولة عمل كومبرومايز او حل وسط

ثم الإنفصال و فض الشراكه بمعروف و احسان

الكلام ده على الطرفين مش الست بس

غير كده معرفش عن طريقة فض النزاعات في الحياه الزوجيه

بعدين حشرحلكم طرق الانتقام بقى بعد الطلاق في موضوع منفصل (منفصل يعني منفرد مش يعني متطلق)

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الموضوع يتحدث عن جوانب ومفاهيم اجتماعية خاطئة ، وانت من قام بتأويل ردى الى مايدور برأسك أو حاولت ان تخلق من كلامى مالم اتحدث به ربما ايضا لغرض فى نفسك وإن كان بعض الظن إثم .

لا يا اخي الفاضل .. مفيش ف نفسي حاجة

الفكرة اني استنكرت الطريقة اللي حضرتك ذكرت بيها لفظ ذكره النبي صلي الله عليه و سلم

فحاولت اني افهم ايه السبب

و ادي النهاية .. المسألة تحولت لاتهامات شخصية

يمكن الغلط عندي انا و ف فهمي انا ... و هيبقي كلامك صح لو انا بس اللي فهمت كده

انما لو كان معظم الناس فهمت معني الاستنكار .. يبقي ساعتها الغلط مش عندي

عموما .. صباحكم نادي بالصلاة علي نبينا الهادي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بـــــــــــــــــــــــــــس

هااااااااااااااف تايــــــــــــــــــــم

يا جماعة الخير ... عشان باة ما نوصلش للمراحل دي و النشوز و الشتيمة و الكلام ده كله ... بنقول لكل بنت مقبلة على الزواج ... خدي المتدين بجد ... مش اللي عامل متدين ... اسألوا عليه في المسجد قبل العمل ... اسألوا على حفظه للقرآن قبل حفظه للمال ... اسألوا على التزام أمه قبل خفة دمها ... كل دي امور حتى لو لم تكن مفعلة في حياته 100% و لكن سيأتي الوقت الذي يردعه فيه دينه عن الأذى ... و الله و من واقع تجربة ... بأكون خلااااااص ... (مش عاوز أقول بس) ... بس بأجي أقول يا واد اتق الله ولا تظلم و اذكر قوله تعالى (فإن أمن بعضكم بعضاً فليؤدي الذي أؤتمن امانته و ليتق الله ربه) و قبل ما اقول الزوجة متاع و أخوض في تفصيل كلمة متاع ... فالزوجة امانة ... و على الصراط يوم القيامة ستجد على يمينك الرحم و على شمالك الأمانة ... هتعدي بأة ولا هتخون الأمانة في الدنيا تقوم هي تخونك على الصراط ؟؟؟

ببساطة ... الزوجة امانة ... فلنتق الله فيها :D

و يا بنات تحروا تحروا تحروا في الاختيار بالله عليكم ... عشان بعد كدة تقدري تقوليله اتقِ الله ... يقوم يتقِ الله بجد ... إنما لما يكون شتام هتقوليله اتق الله هيقولك ايه ؟؟

مكاوي و لي عودة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وياريت نعرف رأي الشرع والدين في موضوع زي دة

هذا تماما ما اريده يا رضوى ..

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ" إِنِّي لَأَعْلَمُ إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً وَإِذَا كُنْتِ عَلَيَّ غَضْبَى قَالَتْ فَقُلْتُ وَمِنْ أَيْنَ تَعْرِفُ ذَلِكَ قَالَ أَمَّا إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً فَإِنَّكِ تَقُولِينَ لَا وَرَبِّ مُحَمَّدٍ وَإِذَا كُنْتِ غَضْبَى قُلْتِ لَا وَرَبِّ إِبْرَاهِيمَ" قَالَتْ قُلْتُ أَجَلْ وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَهْجُرُ إِلا اسْمَكَ .. صحيح مسلم

ده طبعا بالنسبة للزوج المؤدب ، إنما الزوج قليل الأدب تتفاوت له درجة التأديب من تغيير للمعاملة وخصام ثم هجر وانتقال لبيت الأب .. وهكذا ، وطبعا الطلاق حل مؤخر لنهاية الأمر لو منفعش حلول أخرى، وخلاص الأمر بسيط جدا

الموضوع مش محتاج لخلاف واضطهاد المرأة والذي منه ..

رابط هذا التعليق

نيجي بأة لموضوع وسال التأديب هههههههه

يا خبر أبيض ... يا باشا ده الستات عندهم وسائل جهنمية .. ده أنا بأفكر و الله أفتح موضوع مسلسل يوميات زوج سعيد جداً

خد عندك على سبيل المثال ... راجع حضرتك من الشغل بعد ما عكتها الصبح بأي شكل و انت مش واخد بالك ... عادي لقيت غدا و لقيت هدوم تلبسها و هي كمان متزوقة و تمام ... بس اتكلم باة و اللي يرد عليك يا معلم :D

كانك بتكلم نفسك ... مالك يا حبي؟ ... تتنهد و تقولك ... مفيش ... تقولها مفيش ازاي بس ... شكلك زعلانة ... تقولك لأ ابداً و تروح قايمة داخلة جوة بتقل كدة ... و لو بصيت ف وشها هتلاقيها بتضحك ... طبعاً نفس حضرتك هتتسد الا لو كان الاكل بشامل و فراخ بانيه ... هيكون شعارك (ناااااااااكل الاول)

و صالح يا معلم ربنا يوفقك.... مثال تاني ... نيمتها زعلانة ... أحلامك سودا يا باشا ان شاء الله و كوابيس و مخاطر و اهوال ... هتديك ضهرها كانك دبدوب نايم جنبها مش بني ادم ... تصبحي على خير يا روحي .... غير متاح ... بقولك تصبحي على خير يا نور عيني ... طيب ... و انتي من اهله يا حبي... و لما توصل المرحلة دي تأكد انك الليلة دي هتنام في الصالة يا حلو :D

و الوسائل كتير ... بس بلاش نكمل عشان العزابنجية و كدة

مكاوى

رابط هذا التعليق

شئنا أو أبينا .. عُمرنا ما سمعنا عن حاجه إسمها تأديب الزوج

لكن إسمها رد فعل الزوجه ... لو الزوج كان قليل الإحترام بالمنظر ده ... ففيه طُرق كتيره أولها النُصح والحوار بطريقة ليس فيها أي تعالي من الزوجة عشان الزوج ما يعندش اكتر

وإن لم يستجب مره وأتنين وتلاته وأربعه يبقى زي ما قال القرآن .. حكم من اهله وحكم من اهلها

طب إذا كان مالوش كبير زي اللمبي ؟

يبقى فعلاً .. فراقه هو مكسب كبير للزوجه ..

لكن للاسف الفراق مش كلمة سهله

فزوجات كتير جداً لا يستطعن ان يعولن انفسهن بمفردهن ... ما بالنا لو معاها اطفال ؟

هاتبقى مصيبة كبرى ...

قصة مشابهة لقصة صديقك

تزوجا وعاشا ايام الشقاء معا ، ايام كان يعزم نفسه عند نسايبه ( ابو الزوجة ، واخوتها ) يوم هنا ويوم هناك علشان يمشوا الشهر يعنى .

كانت تعمل موظفة واضطرت للاستقالة لتربية العيال ، اصبح عندهم 3 عيال او اربعة لست متذكرا .

ربنا فتح عليه وهى كانت من النوع المدبر ، التى تعرف كيف تصرف المال فى مواضعه الصحيحة ولم تعرف الاسراف ابدا .

بعد عشرون عاما من الزواج ، لافت على الزوج امرأة لعوب ، واصبح الزوج يتغيب كثيرا ويبيت خارج البيت بحجة السفر مأمورية .

اكتشفت الزوجة خيانته وعندما صارحته بذلك وعدها بأنه تاب ولن يكرر ذلك مرة أخرى .

ولكن لان " ديل الكلب عمره مايتعدل " اكتشفت انه لايزال على علاقة بتلك المرأة ، فثارت عليه هذه المرة ثورة شديدة ، فما كان منه الا انه اخذها ( ليلا ) وذهب بها الى المأذون ليطلقها ، وابدى استعداده ان يدفع للمأذون مايطلبه ، ولكن المأذون كان عاقلا وتصرف كأب وقال له : " هل تزوجتها من الشارع ؟ أم أن لها أهل ؟ " ، " يا أبنى إذهب لبيت أبوها واتفاهم معاهم وزى ما اخذتها من بيت ابوها رجعها بيت ابوها "

فما كان من الزوج الا ان أخذ زوجته وتوجه بها الى بيت والدها وانزلها من السيارة على ناصية الشارع ، وعاد ادراجه الى منزله .

طيب بلاش نتكلم عن الرجل ، خلينا نتكلم عن المرأة التى ليس لها حتى حق الحضانة ، لان العيال كبرت

مؤخر صداقها كان 200 جنيه ( على القبقاب القديم ) لان الجزمة غالية .

ليس لها مورد دخل لانها استقالت من عملها لتربية الاولاد .

وطبعا كعادتنا فإن المنزل والسيارة مملوكين للرجل وايضا الزوجة والاولاد كله تبع المتاع بتاعه ، يرمى منه اللى مش عايزه ويبقى على مايريد.

نيجى للرجل ، الرجل ده بالقانون او بالشرع او باى ملة ودين ممكن تعملوا معاه ايه؟

أنا مش بألف قصة ، ان سردت قصة حقيقية حدثت ، وبالتأكيد ستحدث كل يوم طالما انه لايوجد قانون ينظم هذه العلاقة بما يقتضيه العصر .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اساتذتي الافاضل

عندي قناعة برضه ان المنهج القرآني و السنة النبوية مسبوش حاجة الا لما اتكلموا فيها

شيخي شرح لنا في الجامع الآية دي:

"و إن إمرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهما ان يصلحا بينهما صلحا، و الصلح خير و أحضرت الأنفس الشح، و إن تحسنوا و تتقوا فإن الله كان بما تعملون خبيرا"- سورة النساء الآية 128

تأملات سريعة في الآية:

1- النشوز اتذكر للرجل كما ذكر للمرأة....بل و اقترن كمان بلفظ غاية في التجلي... إعراضا...و الاعراض بمعناه البسيط جدا يعني عدم الاقبال....(يعني ببساطة ان عدم الاهتمام بالمرأة ممكن يتساوي مع نشوز الزوج...و الله اعلم)

2- رد القرآن علي نشوز الزوج ايه للمرأة...."أن يصلحا صلحا"....يعني القرآن محدهاش بآلية معينة....كل واحد عارف دماغ اللي قدامه....بس لازم الواحد ياخد ف الاعتبار ان النفوس لما بتبقي نيتها فعلا الصلح (مش بقي التأديب او هوريه شغله) يبقي الخصام بياخد شكل أقل حدة و أقل تحدي و أقل عند من جانب المرأة لزوجها "الناشز".

3- اتأملوا معايا في الاية "و احضرت الأنفس الشح"....ليه ربنا ذكرها هنا....لسبب غاية في الروعة لان ربنا خلقنا و عارف ان احنا في لحظة الزعل و الغضب كل واحد نفسه بتبقي عزيزة عليه اوي...يعني بتبخل...و كانها بتبخل بمال (الشح)...أنها تاخد الخطوة الاولانية في الصلح...

و عشان كده ربنا حلها برضه...."و إن تحسنوا و تتقوا"....يعني اللي هيغالب هوي نفسه و يجي علي نفسه و يحتسب ده عند رب العالمين ربنا بكرمه هيرقيه و يكون من درجة المحسنين المتقين.

القرآن ماسبشي حاجة

زي ما فيه تربية إيمانية

فيه تربية إيمانية زوجية.....

و دي مش هتيجي غير لما يكون الزواج مبني علي الاية القرانية "ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما"

طب هنبقي للمتقين إماما إزاي و احنا لسه قاعدين نقول هضربها بإيه...و لا اعدلها إزاي.

الرسول صلي الله عليه و سلم بيامر الزوجة متسبشي بيتها...(مش متاكدة في حالة الطلقة الولي و لا في حالة الزعل...آسفة جدا مش متاكدة)

و ده معناه انها تبقي في بيتها تقوم بواجباتها.....عل ربنا يقضي أمرا كان مفعولا.

هو مش ممكن يكون نوع من تأديب الرجل....انها علي الرغم من إساءته ليها تظل تعامله بالحسني....يعني تعمل كل اللي هو مش متوقعة منها علي الرغم ان لديها كل الحق ان تفعل النقيض...

هو مش تأديب الرجل...(مع اعتراضي الشديد ع اللفظ....انا بعامل زوجي كسكن نفسي مش تلميذ في مدرسة).....اني اكون موجودة أمامه بس مش نفس الشخص اللي بيحبه....

أقوم بنفس الادوار المطلوبة مني....لكن بلا حماسة زي ما اتعودها مني....و ده طبعا إلي حين (أقل من يوم).....علشان الرسالة توصل...و عشان اكون اخدت موقف لنفسي.

الست وجهة نظري المتواضعة لو هي شايفة ان علاقتها بزوجها هي مش علاقة ببني آدم و إنما علاقة برب هذا البني آدم....هتلاقي انها في حاجات كتير نظرتها للأمور هتتغير...

اللي هيعامل ربنا في مخلوقاته....غير لما يعامل المخلوق

و معذرة ع الاطالة

وجهة نظري حبيت افكر فيها معاكم...و تحتمل الصواب و الخطأ.

دامت زوجاتكم و ازواجكم قرة عين لكم.

تحياتي

رابط هذا التعليق

اساتذتي الافاضل

عندي قناعة برضه ان المنهج القرآني و السنة النبوية مسبوش حاجة الا لما اتكلموا فيها

"و إن إمرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهما ان يصلحا بينهما صلحا، و الصلح خير و أحضرت الأنفس الشح، و إن تحسنوا و تتقوا فإن الله كان بما تعملون خبيرا"- سورة النساء الآية 128

تحياتي

بجد ربنا يبارك فيكِ و في شيخك ان لسة في حد بيعلم بالعقلانية دي و بيجمع الدنيا و الدين

مكاوى

رابط هذا التعليق

اساتذتي الافاضل

يا استاذة لماضة

المشكلة ليست ابدا فى الدين او الاديان

المشكلة فى فهم البشر وعاداتهم وسلوكهم والذى يحاول الرجل تطويع الدين له .

الناس بتخاف من القانون اكثر من خوفها من الله ، لانهم مقتنعون ان حساب الله مؤجل اما حساب القانون فليس له تأجيل ، ويمكنك ان تريهم يراقبون عسكرى المرور عند ارتكاب المخالفة ولا يضعون فى اعتبارهم ان نفس المخالفة قد يحاسبهم عليها الله .

لو سمحت اقرأى القصة السابقة لمداخلتك وقولى لى رأيك فى انسان كهذا ينفع معاه آيات ايه او احاديث ايه؟

زمان وللآن هناك مسـأجرين يدفعون واحد على 100 من ايجار شقق يعيشون فيها منذ خمسون عاما لان قانون الاسكان خسف بالمالك الارض لحساب المستأجر ، ولم يراجع احدهم الآيات والاحاديث التى تبين ان الله لايحب الظلم ولا الظالمون وهم يذهبون للمساجد ليل نهار .

--

رابط

رابط هذا التعليق

اساتذتي الافاضل

تأملات سريعة في الآية:

1- النشوز اتذكر للرجل كما ذكر للمرأة....بل و اقترن كمان بلفظ غاية في التجلي... إعراضا...و الاعراض بمعناه البسيط جدا يعني عدم الاقبال....(يعني ببساطة ان عدم الاهتمام بالمرأة ممكن يتساوي مع نشوز الزوج...و الله اعلم)

2- رد القرآن علي نشوز الزوج ايه للمرأة...."أن يصلحا صلحا"....يعني القرآن محدهاش بآلية معينة....كل واحد عارف دماغ اللي قدامه....بس لازم الواحد ياخد ف الاعتبار ان النفوس لما بتبقي نيتها فعلا الصلح (مش بقي التأديب او هوريه شغله) يبقي الخصام بياخد شكل أقل حدة و أقل تحدي و أقل عند من جانب المرأة لزوجها "الناشز".

3- اتأملوا معايا في الاية "و احضرت الأنفس الشح"....ليه ربنا ذكرها هنا....لسبب غاية في الروعة لان ربنا خلقنا و عارف ان احنا في لحظة الزعل و الغضب كل واحد نفسه بتبقي عزيزة عليه اوي...يعني بتبخل...و كانها بتبخل بمال (الشح)...أنها تاخد الخطوة الاولانية في الصلح...

و عشان كده ربنا حلها برضه...."و إن تحسنوا و تتقوا"....يعني اللي هيغالب هوي نفسه و يجي علي نفسه و يحتسب ده عند رب العالمين ربنا بكرمه هيرقيه و يكون من درجة المحسنين المتقين.

القرآن ماسبشي حاجة

زي ما فيه تربية إيمانية

فيه تربية إيمانية زوجية.....

و دي مش هتيجي غير لما يكون الزواج مبني علي الاية القرانية "ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما"

طب هنبقي للمتقين إماما إزاي و احنا لسه قاعدين نقول هضربها بإيه...و لا اعدلها إزاي.

الرسول صلي الله عليه و سلم بيامر الزوجة متسبشي بيتها...(مش متاكدة في حالة الطلقة الولي و لا في حالة الزعل...آسفة جدا مش متاكدة)

و ده معناه انها تبقي في بيتها تقوم بواجباتها.....عل ربنا يقضي أمرا كان مفعولا.

هو مش ممكن يكون نوع من تأديب الرجل....انها علي الرغم من إساءته ليها تظل تعامله بالحسني....يعني تعمل كل اللي هو مش متوقعة منها علي الرغم ان لديها كل الحق ان تفعل النقيض...

هو مش تأديب الرجل...(مع اعتراضي الشديد ع اللفظ....انا بعامل زوجي كسكن نفسي مش تلميذ في مدرسة).....اني اكون موجودة أمامه بس مش نفس الشخص اللي بيحبه....

أقوم بنفس الادوار المطلوبة مني....لكن بلا حماسة زي ما اتعودها مني....و ده طبعا إلي حين (أقل من يوم).....علشان الرسالة توصل...و عشان اكون اخدت موقف لنفسي.

الست وجهة نظري المتواضعة لو هي شايفة ان علاقتها بزوجها هي مش علاقة ببني آدم و إنما علاقة برب هذا البني آدم....هتلاقي انها في حاجات كتير نظرتها للأمور هتتغير...

اللي هيعامل ربنا في مخلوقاته....غير لما يعامل المخلوق

و معذرة ع الاطالة

وجهة نظري حبيت افكر فيها معاكم...و تحتمل الصواب و الخطأ.

دامت زوجاتكم و ازواجكم قرة عين لكم.

تحياتي

:D :D :blush2: :D

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

... بنقول لكل بنت مقبلة على الزواج ... خدي المتدين بجد ... مش اللي عامل متدين ... اسألوا عليه في المسجد قبل العمل ... اسألوا على حفظه للقرآن قبل حفظه للمال ... اسألوا على التزام أمه قبل خفة دمها ... كل دي امور حتى لو لم تكن مفعلة في حياته 100% و لكن سيأتي الوقت الذي يردعه فيه دينه عن الأذى .

مكاوي و لي عودة

الكلام حلو يا مكاوي

لكن التطبيق في منتهى الصعوبة

فمهما سألنا ومهما عملنا .. تظل هناك جوانب مخفية في شخصية كل إنسان ... تطفو على السطح وتظهر بعد العِشرة ... بدليل إن كثر من المخطوبين بيبقوا عاملين زي عصافير الكناريا أثناء فترة الخطوبة ... لكن بيتحولوا إلى ديناصورات متوحشة بعد الزواج ...

لكن الذكي هو من يقرأ ما بين السطور في فترة الخطوبة ويعرف بعض تلك الجوانب المخفية في شخصية الأخر

علي سبيل المثال ... البخيل واللي متعود على البخل طول حياته ... ما هو برضوا إنسان ومحتاج يتجوز ... مهما عمل فيها حاتم الطائي في فترة الخطوبة ... هاتلاقي برضوا كده تكات معينه تدل على إنه مريض بهذا المرض الخطير ..

لكن ارجع واقول ان هناك الكثير من الاهل - أهل البنات بالذات - بيبقوا عاوزين يخلصوا وخلاص ومش هايقعدوا يفصصوا في الشاب من دول .. وشيل وخلص يا عم الحج ...

حتى البنت لما ترجع تشتكي بعد الجواز .. تلاقي السيف البتار طلع لها ومافيش عندنا حاجه إسمها طلاق .. وعيشي عشان عيالك وبكره جوزك يكبر ويعقل وضل راجل ولا ضل حيطه ... وكله متكئاً على أريكته ويتكلم بالفم المليان وهو على البر .. لكن هي الوحيدة اللي بتمسك النار بإيدها وعايشه في الجحيم ..

صديقي اللي باحكي لكم عنه ... والله على ما اقول شهيد .... بيرمح لما يسمع صوت الآذان ويبقى أول واحد في الصف ... وله مثل أعلى في حياته ... وهو إمام مسجد بيصلي خلفه .. هو دكتور جامعي وراجل محترم ... تخيلوا لما أخواته تدخلوا في الموضوع عشان بيته ما يتخربش قالوا أكتر واحد ممكن يأثر عليه ممكن يكون الدكتور ده ... وجابوا الراجل وسمع له ... عارفين أول حاجه قالها له إيه ؟

يابني إنت محتاج تتعالج ضروري وما تستكتش على نفسك .

----------------------

نقطة أخرى

يا ياسر بلاش تحفز وهجوم من أجل الهجوم

أنا والله فهمت كلمة متاع على إنها تفسير خاطيء لفكرة الكثيرين عن المرأة ..... وهو موجود ولا نستطيع أن ننكره ... ولم يتبادر إلى ذهني أي سخرية من السُنة أو القرآن ..

كما يتبادر إلى ذهني نظر البعض للمرأة مش صوتها فقط على إنها كلها عوره وبالتالي مكانها الطبيعي هو البيت والبيت فقط ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

نقطة أخرى

يا ياسر بلاش تحفز وهجوم من أجل الهجوم

أنا والله فهمت كلمة متاع على إنها تفسير خاطيء لفكرة الكثيرين عن المرأة ..... وهو موجود ولا نستطيع أن ننكره ... ولم يتبادر إلى ذهني أي سخرية من السُنة أو القرآن ..

كما يتبادر إلى ذهني نظر البعض للمرأة مش صوتها فقط على إنها كلها عوره وبالتالي مكانها الطبيعي هو البيت والبيت فقط ...

طب جميل ... انت فهمتها زي ما عناها الزميل

واحد كمان من الشهود العدول زيك و هنزل اعتذار

بس انا اطالب اي زميل يدخل الموضوع انه يقول فهمه للكلام ...

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الحل بسيط جدا يا جماعة

المرأة يمكنها أن تقاضى زوجها عند تعرضها للإذى منه بأى صورة

و إن كان الأذى بسيط يمكنها المعاتبة

و إن كان الموضوع غير بسيط أو غير محتمل فالحمد لله الذى أباح الطلاق ففيه الحل النهائى

و بذلك فالموضوع و خصوصا من الناحية الشرعية الإسلامية لا ينطوى على أى جرح

و لا أعلم ما الهدف من وضع إحدى المشاركات لينك لخبر عن الزوجات بالسعودية و ما علاقة ذلك بالموضوع ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير الموضوع أهدى و أبسط من كدة بكتير أوي

مش عارف ليه الواحد بيسمع حاجات و اراء غريبة من هجر و تروح بيت أبوها و اللجوء للقضاء و حاجات كتير كدة ... لو كل واحدة جوزها زعلها خلعته أو راحت عند أبوها او رفعت عليه قضية او هجرته ... و بالمثل للرجال ... يبا كدة خلاص (أ . هـ ) يعني انتهي .. مفيش حياة زوجية خلاص

مجرد رأي

مكاوى

رابط هذا التعليق

مفيش حاجة اسمها رجل ناشز

معاك و مش معاك يا أخ دياب ... بس عشان نجمع المعنيين فمحتاجين نفهم دي

«و إن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا»

ماشي لا نطلق على الرجل ... رجل ناشز .. و لكن للرجل سلوك النشاز ... و النشوز كلما بنستخدمها في حياتنا اليومية للتعبير عن كل ما هو غير سوى و غير صحيح .. مثلاً (ده صوته نشاز) صوته وحش يعني ... لكن للرجل سلوك النشوز و واجب التقويم ... و هو ما نسميه (عوج الرجال)

مكاوى

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

تكملة الأية يا مكاوي

قال تعالي

وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا 4

النساء

إن الله سبحانه وتعالى أخبر في هذه الآية أن المرأة إذا {خافت من بعلها} أي زوجها، {نشوزاً} أي تكبراً عليها، وغلظة عليها، {أو إعراضاً} عنها، وتضييعاً لحقوقها، فإنها يجوز لها أن تصالحه بأن تأخذ منه مالاً مقابل المبيت، أو أن تدفع له مالاً ليطلقها، وهذا هو الخلع، وهذا هو الصلح الذي شرعه الله بينهما، {أن يصلحا بينهما صلحا}، {والصلح خير} لهما من مجرد حصول الخلاف الذي لا صلح فيه، {وأحضرت الأنفس الشح}، أي أن الله جعل الشح حاضراً للنفوس، جعل الشح مع النفوس دائماً، و{الشح} هو البخل فهو قريب منها إن لم يمازجها كان حاضراً عندها، {وأحضرت الأنفس} الأنفس: نائب أحضرت، والشح: مفعولها، فهو المفعول الثاني في الأصل قبل أن يبنى الفعل للنائب، فلما بني الفعل للنائب كان مفعولاً.

http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&i...;fatwa_id=27542

تحياتي لك

دياب

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيراً

رابط هذا التعليق

ارجو تغيير العنوان ومتشكرين قوى

انا لله وانا اليه راجعون

الاخت لماضة

شكراااا جزيلا

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...