اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تأديب الزوج الناشز !!

لولا

Recommended Posts

بداية .. لفظ زوج فى اللغة العربية يشمل الرجل والمرأة معا "زوج " .

لكنى لا اوضح المعنى الغوى هنا لنفى ما تبادر لأذهانكم من العنوان !

انا فعلا أقصد "الرجل " الناشز .. ولا أفهم ارتباط مصطلح النشوز لدى العامه والفقهاء بالمرأة" فقط ".

الرجل الذى يخرج فى معامتله لزوجته عن ضوابط الشريعة والأدب والآخلاق ماذا يفترض ان تفعل معه الزوجة ؟!

زوج يصف زوجته او يناديها بالغبيه او الحمقاء او عفوا الحماره

زوج يضرب زوجته لا يحترمها سليط اللسان الخ الخ

اذا كان للرجل ثلاث طرق يؤدب بها زوجته الناشز فهل للمرأة طرقا تساويها لتأديب هذا الرجل الناشز ؟؟!!

هل لها ان تهجره فى الفراش ؟؟ أن تضربه ؟؟

مجرد سؤال اليس للمرأة حق فى تأديب زوجها ايضا من باب المساواة :blink:

تحياتى

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزتي لولا

ليست المرأة مخلوقاً أقل من الرجل ......... ولا هي دونه

ولكن

متي اصبحت العلاقة الزوجية عقاب أو تأديب لكل من الطرفان للآخر

فإمساك بمعروف أو تسريح بإحسان

أعتقد اننا لو اتعاملنا بما يرضي الله .......... مش هنكون في حاجة للتأديب أو العقاب

أفهم جيداً ماتقصدين من سؤالك ...... سأختصر اجابنتي فيما يلي

( ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف )

تسجيل متابعة وانصات للموضوع

:roseop:

وياريت نعرف رأي الشرع والدين في موضوع زي دة

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

خلاص ما دام الموضوع جد يبقى نمسح الخبيزه

و نقول ان العقاب يكفي بالعتاب ثم اظهار الضيق ثم الخصام لفتره قصيره

غير كده ماعتقدش انه مفروض يحصل من الطرفين

اورفوار

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وياريت نعرف رأي الشرع والدين في موضوع زي دة

هذا تماما ما اريده يا رضوى .. انا جاده جدا فى هذا الطرح واعرف حتما ان الحياة تقوم على المعروف بين الطرفين ولكن الأحكام التى تخص المرأة الناشز

لم تقل ان الإمساك بمعروف والتسريح بإحسان هو بداية الطريق ونهايته دون ان تكون هناك طرق للزوج ليقوم بها زوجته قبل ان يكون من المستحيل ان تستمر الحياة الزوجيه.

ببساطه .. كيف تؤدب الزوجه زوجها الناشز وما هى الحقوق التى اعطاها لها الإسلام فى ذلك قبل نهايه الطريق والطلاق عسي ان تنصلح الأمور ؟؟

تحياتى وبالغ مودتى رضوى :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

شئنا أو أبينا .. عُمرنا ما سمعنا عن حاجه إسمها تأديب الزوج

لكن إسمها رد فعل الزوجه ... لو الزوج كان قليل الإحترام بالمنظر ده ... ففيه طُرق كتيره أولها النُصح والحوار بطريقة ليس فيها أي تعالي من الزوجة عشان الزوج ما يعندش اكتر

وإن لم يستجب مره وأتنين وتلاته وأربعه يبقى زي ما قال القرآن .. حكم من اهله وحكم من اهلها

طب إذا كان مالوش كبير زي اللمبي ؟

يبقى فعلاً .. فراقه هو مكسب كبير للزوجه ..

لكن للاسف الفراق مش كلمة سهله

فزوجات كتير جداً لا يستطعن ان يعولن انفسهن بمفردهن ... ما بالنا لو معاها اطفال ؟

هاتبقى مصيبة كبرى ...

..................

اعيش الان موقف حقيقي والله يا جماعة .. ومستغرب له وبأضرب كف على كف

واحد زميل من أبتدائي لحد الجامعة .... تقريباً تزوج بعدي يمكن بأربع سنوات ... ورزقه الله بزوجه .. يعني لو واحده تانيه كان زمانها كفرت بجد

ففي بداية حياته الدنيا لطشت معاه تلطيشة ما حصلتش وتقريباً كان بيستلف بالخمسة جنيه عشان يجيب اكل لزوجته ولنفسه ... المهم الست أستحملت بكل احترام وصبر ... لكن ربنا لما فتحها عليه واستقر في عمله وبقى له دخل محترم أبتدا يفتري .. لأ هو أفترى من بدري بصراحه .... مش عارف الواد ده إتجنن ولا إيه ... الشتيمة والألفاظ السيئة تجاه زوجته دي بقت زي اللبانه في بؤه....

بس بيتهيألي عشات هي تقبلت ذلك من الأول وسكتت ولم تدافع حتى عن كرامتها فصاحبنا ساق فيها وتجبر

وأخيراً عرفت من 3 شهور إن في احد المرات ردت عليه الشتيمة القذرة بكلمة " اهو إنت "

ومن ساعتها عرق الرجوله الزائفة نطر في قفاه وقرر يطلقها بعد ما أصبح عنده 3 أطفال أكبرهن عندها 7 سنوات ورمى عليها يمين الطلاق شفوي كده

وأستكمالاً لمسلسل الرجولة منع عنهم المصروف وساب البيت وتقريباً باقي أسبوع أو أقل على انتهاء عدة الطلاق عشان تبقى طلقه بائنه...

وهو صديق لي ولأخي ... لكنه صديقي انا من الأول ... عشان كده هو خايف مني ويؤكد على الجميع إن الكلام ده ما يوصلنيش عشان ما أمسكوش أمسح بيه الأرض ... لكن أنا لما عرفت التفاصيل دي وقابلته مرتين تلاته خلال الأسابيع القليلة الماضية في مصر ... لم أحدثه لا من قريب ولا بعيد في هذا الموضوع .. لأن فعلاً هي الكسبانه لما تنفد بجلدها من هذا الشخص الذي ينظر للمرأه ... وهو يجاهر بذلك بالمناسبة ... ينظر لها على إنها جاريه تطبخ وتمسح وتعمل بلقمتها ...

طب والله يا ريت ... على الأقل في جواري الناس بيحترموهم لأنهم بيتعبوا ... لكن فوق ده كله تتبهدل وتتشتم في مواقف إن دلت فهي تدُل على إن الشخص ده نفسه مُهزء .وغير سوي ومحتاج جلسات كهربا مكثفة يمكن يتعدل ..

بأختصار .. كرامة الزوجة من كرامة الزوج ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

رايت الموضوع فور وضعه و اخذني التفكير

لم اجد امام المراة سوي الطرق السلمية .. فلا يعقل بأي حال من الاحوال ان تخرج امراة تربيت ع الاخلاق عن الاصول

و تسب زوجها او تهينه او يتطرق الامر لابعد من ذلك

لم اجد امامها سوي الشكاية ك حد اخير ..تشكوه لنفسه فان فاء و الا تشكوه لاهله فان اعادوه الي رشده و الا اشتكت الي اهلها هي

و اعتقد ان عندهم الحل الناجع

فان لم يكن .... ف للقاضي

عم زهيري ... هلكتني ضحك النهارده ما بين الموضوع ده و موضوع تاديب الزوجة... الله يحفظك يا عم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

وهو صديق لي ولأخي ... لكنه صديقي انا من الأول ... عشان كده هو خايف مني ويؤكد على الجميع إن الكلام ده ما يوصلنيش عشان ما أمسكوش أمسح بيه الأرض ... لكن أنا لما عرفت التفاصيل دي وقابلته مرتين تلاته خلال الأسابيع القليلة الماضية في مصر ... لم أحدثه لا من قريب ولا بعيد في هذا الموضوع .. لأن فعلاً هي الكسبانه لما تنفد بجلدها من هذا الشخص الذي ينظر للمرأه ... وهو يجاهر بذلك بالمناسبة ... ينظر لها على إنها جاريه تطبخ وتمسح وتعمل بلقمتها ...

طب والله يا ريت ... على الأقل في جواري الناس بيحترموهم لأنهم بيتعبوا ... لكن فوق ده كله تتبهدل وتتشتم في مواقف إن دلت فهي تدُل على إن الشخص ده نفسه مُهزء .وغير سوي ومحتاج جلسات كهربا مكثفة يمكن يتعدل ..

طب ازاي بقي يا س س

المفروض انك تلحق تحاول تصلح الدنيا بينهم

او ع الاقل تشوف الامور هتمشي ازاي و دماغه فيها ايه

و اهو تحط لوازم الحياة

المسكينة دي هتعيش ازاي هي و عيالها.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تاجر له فتوات يضربوه من عالباب :blink::roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الموضوع داه اثر في جدا

فيه ستات كتير اوى اتظلمت وكان حظها وحش

وواضح ان صاحبك تربيته فى البيت كدا واكيد حضرتك ادرى - يعنى ممكن والده بيتعامل مع والدته بطريقة مش اوى ومش بيحترموا بعضهم فهو مشي على نفس الطريق

- هى ثقافة بيرثوها الاجيال - فكر خاطيء ويورث المعتقدات مغلوطة كلها ولا احترام لكيان وكرامة المرأه

- المجتمعات ذكورية والعالم عالم رجل

- بس انتهى الموضوع

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

مجرد سؤال اليس للمرأة حق فى تأديب زوجها ايضا من باب المساواة :roseop:

تحياتى

لولا

المرأة = متاع

وبالتالى فليس لها الحق فى اى رد فعل مباشر وليس لها الا الشكوى والدعاء .

يالولا بتفتحى فى المواضيع دى ليه؟

سيبى الجرح مقفول

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

المرأة = متاع

"الدنيا متاع وخير متاعها المرأة الصالحة"

[رواه الإمام مسلم]

بصفت ان حضرتك مسلم و اسمك محمد

اظن فيك الخير و لا استطيع ان اتخيل انك تهمز الحديث النبوي الذي ذكرته انفا

و لكن هل لي ان افهم ما تقصده .. اذا تكرمت؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

المرأة = متاع

"الدنيا متاع وخير متاعها المرأة الصالحة"

[رواه الإمام مسلم]

بصفت ان حضرتك مسلم و اسمك محمد

اظن فيك الخير و لا استطيع ان اتخيل انك تهمز الحديث النبوي الذي ذكرته انفا

و لكن هل لي ان افهم ما تقصده .. اذا تكرمت؟

كما توقعت !

ولاننى مسلم واسمى محمد فإننى أحيانا كثيرة أتوسم فيمن يقرأ ماكتبته ان يفهم المعنى بدون عناء وبدون حشر " الدين " فى الموضوع ، وان يفرق بين مايعنيه " الاسلام " ومايفهمه " المسلمون " اعتمادا على عادات تربوا عليها ،

ولكن بما ان سيادتك لم تفهم ما اقصده فدعنى اوضحه.

الآية تقول:

﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

وبالطبع فإن النساء والبنين لايمكن ان يتساووا مع الثروة والانعام ، وبالتالى فالمتاع المقصود به النساء والبنين ليس هو نفسه المتاع المقصود به الذهب والفضة والخيول والانعام والارض وماتنتجه من الزروع .

ويمكنك ان تتأكد من ذلك من جميع الآيات التى ذكرت الثواب والعقاب مقرونة بـ " ذكرا أو أنثى " ولم تقرن بالخيل ولا الانعام .

وعندما ذكرت انا المتاع فى المعادلة فكنت اتحدث عن المفهوم الشائع لدى العامة ولم اكن افسر قرآنا .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

مجرد سؤال اليس للمرأة حق فى تأديب زوجها ايضا من باب المساواة :D

تحياتى

لولا

المرأة = متاع

سيبى الجرح مقفول

هي متاع دي كلمة ابيحة ؟

معليش اصل انا في اللغه مش قد كده وساعات بترجم غلط . .

الي فهمته من الآية الي حضرتك رجعت حطيتها في رد تالي (( ﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ))

انه ذكر كل ماسبق ومن ضمنه النساء على انه ( شهوات ) ثم رجع وصفه بانه ( متاع الحياة الدنيا ) فهل ممكن نستنتج من كده ان متاع مشتقة من ( المتعه ) او ( الاستمتاع ) بدليل انها بتصف نفس الشيء الموصوف ( بالشهوات ) ؟

مش عارفه اصل بيتهيء لي لو كده يبقى غايه التدليل لي كانثى ان زوجي يعتبرني ( متاع ) خاصه لما انحط في كفة وحده مع البنين الي هم قرة العين ومش حته ذهب ولا حتتين وانما قناااطير ذهب وفضة يعني فلوس ( ملة ) ده غير الخيل المسومة يعني العربيات والطيارات لخاصة .. ياخبر ابياااض ..

ولا اقولك هسرح ليه ... مايمكن مش ده معناها ولها معنى تاني وحش ( في فهم البعض ) زي ماحضرتك تقول .. ياريت لو تتكرم علي وتقولي معناها ايه اصل زي ماقلت لك ساعات ببقى ضعيفه في العربي شويه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مجرد سؤال اليس للمرأة حق فى تأديب زوجها ايضا من باب المساواة :D

تحياتى

لولا

المرأة = متاع

سيبى الجرح مقفول

هي متاع دي كلمة ابيحة ؟

معليش اصل انا في اللغه مش قد كده وساعات بترجم غلط . .

الي فهمته من الآية الي حضرتك رجعت حطيتها في رد تالي (( ﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ))

انه ذكر كل ماسبق ومن ضمنه النساء على انه ( شهوات ) ثم رجع وصفه بانه ( متاع الحياة الدنيا ) فهل ممكن نستنتج من كده ان متاع مشتقة من ( المتعه ) او ( الاستمتاع ) بدليل انها بتصف نفس الشيء الموصوف ( بالشهوات ) ؟

مش عارفه اصل بيتهيء لي لو كده يبقى غايه التدليل لي كانثى ان زوجي يعتبرني ( متاع ) خاصه لما انحط في كفة وحده مع البنين الي هم قرة العين ومش حته ذهب ولا حتتين وانما قناااطير ذهب وفضة يعني فلوس ( ملة ) ده غير الخيل المسومة يعني العربيات والطيارات لخاصة .. ياخبر ابياااض ..

ولا اقولك هسرح ليه ... مايمكن مش ده معناها ولها معنى تاني وحش ( في فهم البعض ) زي ماحضرتك تقول .. ياريت لو تتكرم علي وتقولي معناها ايه اصل زي ماقلت لك ساعات ببقى ضعيفه في العربي شويه ..

هى بالضبط كده فى فهم البعض او يمكنك ان تقولى الغالبية وليس البعض .

انت ذكرت قرة الاعين والقناطير والعربيات والطيارات ولكن نسيتى ان تعطفى " الانعام " عليهم ، وهى دى اللى بيفهمها الكثيرين .

--

رابط

رابط هذا التعليق

كما توقعت !

ولاننى مسلم واسمى محمد فإننى أحيانا كثيرة أتوسم فيمن يقرأ ماكتبته ان يفهم المعنى بدون عناء وبدون حشر " الدين " فى الموضوع ، وان يفرق بين مايعنيه " الاسلام " ومايفهمه " المسلمون " اعتمادا على عادات تربوا عليها ،

ولكن بما ان سيادتك لم تفهم ما اقصده فدعنى اوضحه.

الآية تقول:

﴿ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

وبالطبع فإن النساء والبنين لايمكن ان يتساووا مع الثروة والانعام ، وبالتالى فالمتاع المقصود به النساء والبنين ليس هو نفسه المتاع المقصود به الذهب والفضة والخيول والانعام والارض وماتنتجه من الزروع .

ويمكنك ان تتأكد من ذلك من جميع الآيات التى ذكرت الثواب والعقاب مقرونة بـ " ذكرا أو أنثى " ولم تقرن بالخيل ولا الانعام .

وعندما ذكرت انا المتاع فى المعادلة فكنت اتحدث عن المفهوم الشائع لدى العامة ولم اكن افسر قرآنا .

شكرا علي التوضيح الذي لم يفيد بشعرة واحدة

لعل احد الاخوة من نفس منهجك يقوم مشورا بالتوضيح .. لان الكلام ليس له تأويلات عديدة

هو تأويل واحد سأحتفظ لنفسي به

ما سلف هو الرد الطبيعي علي المداخلة و لكنني سأغير رأيي املا ف فهم توضيحك الكريم.. لعلي اتعلم شيئا جديدا

يا سيدي الفاضل .. الطريقة التي ذكرت بها كلمة متاع ..لا يفهم قارئها أيا كانت مشاربه

و كان هذا هو الدافع وراء سؤالي .. لماذا استنكرت الكلمة ووضعتها و كأنها تحقيرا لأمهاتنا و أخواتنا و بناتنا...؟؟؟

فأجبتني بما تراه و يراه الناس من حولنا

ردا مائعا لا معالم محددة له

و يبقي سؤالي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بالضبط كدة يا س س ..

و لكن للأسف هناك رجال لا يفهمون ذلك .. و يظنون أن اللسان الطويل و الأيدي الأطول هما دليل الرجولة..

مع إنها تقلل من إحترام الناس للرجل الذي يفعل ذلك .. لأنه لم يستطع أن يدير أمور حياته و بيته بالعقل و الحكمة

الموضوع داه اثر في جدا

فيه ستات كتير اوى اتظلمت وكان حظها وحش

وواضح ان صاحبك تربيته فى البيت كدا واكيد حضرتك ادرى - يعنى ممكن والده بيتعامل مع والدته بطريقة مش اوى ومش بيحترموا بعضهم فهو مشي على نفس الطريق

- هى ثقافة بيرثوها الاجيال - فكر خاطيء ويورث المعتقدات مغلوطة كلها ولا احترام لكيان وكرامة المرأه

- المجتمعات ذكورية والعالم عالم رجل

- بس انتهى الموضوع

:D

ممكن يكون العكس ..

الأب لا تُحترم كلمته في البيت ..و ضعيف الشخصية ..فينشأ الإبن و هو يريد أن يصلح هذا الوضع المغلوط في حياته هو..

فيتطرف في إثبات أن الكلمة كلمته و أنه رجل البيت.. بالصوت العالي و ما هو أكثر من ذلك

تحياتي :D

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

بما إني من نفس منهج الأستاذ محمد فسأتطوع للإجابة على سؤال الباشمهندس ياسر ... والرد الطبيعي على المداخلة هو قول الشاعر

علي نحت القوافي من مقاطعها وما علي إذا لم تفهم البشر

ولكني أيضا سأقدم ردا آخر لمن يريد أن يتعلم

كثير من الناس يفهم كلمة (متاع) فهما خاطئا وهو الممتلكات الشخصية ... ويعتبرون أن المرأة مادامت قد وردت في الآية مقترنة بباقي أنواع المتاع من أنعام وثروات فينبغي معاملتها بنفس الطريقة التي تعامل بها هذه الأنواع من المتاع. ناسين أنه كما أن المرأة من (متاع) الدنيا للرجل فكذلك الرجل من (متاع) الدنيا للمرأة.

الاعتراض ليس على النص القرآني ولكن على التفسير المهين للمرأة.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

علي نحت القوافي من مقاطعها وما علي إذا لم تفهم البشر

بنفس البيت يا هندسة

كلامك علي رد منسوخ ...

شكرا ع اهتمامك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...