اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادة ضابط في موضوع الفتاة المسحولة

Recommended Posts

ايه ده برده نفس الموضوع بتاع على اللحم و الكباسين

و كل واحد يحسسنى بتحليل انه جاب التايهة ازاى مغتطش نفسها ديه 6 ابريل لا 8 اغسطس

كانت لابسة كوتشى برباط لا من غير رباط

الفيديو واضح جدا لاى حد بيشوف و اى حد شايف غير كده انا شايفة انه يروح يقعد مع احمد حرارة يتناقشوا فى الموضوع ده يمكن يعرف احمد حرارة يفهمه ربنا يشفيه و يعافيه

و على راى المثل اللى شفته فى مشهد من افلام اليومين دول

الله يرحمك يا رجولة

ابقوا اقروا عليها الفاتحة

ياعني حضرتك مينفعش نكون محترمين أكتر من كدة ياعني !

حضرتك واحد مُختلف معاكي تقولي ليه الله يرحمك يا رجولة و نقرا عليها الفاتحة

عيب ياعني كدة ميصحش .. المفروض تتقبلي الرأي الأخر و كل واحد ليه وجهة نظر و راي لازم يُحترم

زي ما أنا برده مُتقبل راي حضرتك بالرغم من أنه مُخالف لرأي

و مش إتهمتك بالخيانه و لا المرامرة و لا لا لا ..

ياريت ناخد بالنا من الكلام بعد كدة ،،

تحيـــاتي ،،

بس انا نفسي كل اللي محموق اوي كدة

و مُقتنع أن دي مش تمثيلية ينزل زي الراجل كدا و يجيب حقها

بدل مهو قاعد ع الكنبة و شادد الكيبورد و عمال يوعظنا و يقول الله يرحمك يا رجولة و ما شابهه

و لا هيا الرجولة دلوقتي بتتقاس بكلمتين من علي الكيبورد !؟

الزميل الفاضل عمده

حضرتك أصبح لك أسلوب مختلف جدا في الكلام عن ما عهدناه عنك من قبل

لدرجه تصل لأن أحتاج أن أتأكد مرتين من إسم العضو و أنا أقرأ مشاركاتك لأتأكد أنه إنت بالفعل

أولاً الأخت مؤمنه أو moamana كانت تتكلم بشكل عام و لم تذكر أحد بالإسم .. ثم جاء ردك موجها لها بنقد يصل للتجريح

أنا آسفه جداً إن تدخلت بدون ما أكلمها حتى لكن يا أخي لا أجد في كلامها خروجاً عن الإحترام لتوجه لها الجمله الأولى من كلامك

أما بالنسبه لشكوك حضرتك و التي بنيت عليها رأيك _ و الذي أرجو أن لا تقيم إعتباري له أنه قذفاً للمحصنات بأن هذا الإعتبار أيضاً خروجاً عن حدود المسموح _ فما رأيك و ما رأي شكوك حضرتك في هذا الفيديو ؟

إنت قلت لن تحكم قبل أن تسمع من البنت نفسها

دي بنت تانيه و بتتكلم و بتحكي بنفسها اهوه كمان

أنا عارفه إنه سهل جدا بما انك قلت الأولى بتمثل يبقى ممكن تقول التانيه بتكدب

و جايز اللي في وشها ده مكياج

و يمكن كمان تكون كانت بتعترف بغلطتها و بتقر بأنها عميله و قابضه .. بس المزيعه مركبه صوت تاني

هو عموما أنا حبيت احط الفيديو حجه و دليل و خلاص

http://www.youtube.com/watch?v=p8svdG-zZnM

و قل لي بالله عليك الآن .. إن كانت الفتاه الأولى حصلت على لقب فتاة العبايه بجداره !! .. فما اللقب الذي ترى أن نمنحه لهذه ؟؟؟

و إن كانت جريمة الأولى هي الإنتساب ل 6 ابريل .. فما رأيك بأن نتهم الثانيه بالإنتساب لكلية التربيه و جرأة الحصول على الماجستير و صفاقة العمل كمعيده بالجامعه؟

و إن كانت التهمه الموجهه للفتاه الأولى هي التمثيل و الكذب الإدعاء و ما إلى ذلك ..

فما رأي حضرتك في أن نتهم الجديده بمحاولة غسل عقول الشباب أثناء السكاشن و المحاضرات ؟ فكره مش كده ؟

و بما أنه هناك (( أولى )) وجدت من يغض النظر عن تعريتها و يتهمها بالفسق

و (( ثانيه )) وجدت من يتجاهل وطنيتها و حقها في المطالبه بغد أفضل

و عاملها معاملة المجرمين رغم مكانتها العلميه و تجاهل في المقام الأول آدميتها من البدايه ..

الدكتوره هند بدوي التي تملك من العمر 23 سنه و من الغرز في رأسها 20 غرزه

و تملك من الديكور على جسمها من آثار الضرب و الصواعق الكهربائيه كما أسماه من ضربها ما يقال عنه ’’حدث و لا حرج ’’

فكم في رأيك العدد الذي سنتوصل إليه بعد الأولى و الثانيه _ مع العلم أن غيرهن في نفس الدائره كثيرات لكن لضرب المثل سأكتفي بهن فقط _ في ظل نفس المعطيات ؟

رابط هذا التعليق

الفيديو واضح جدا لاى حد بيشوف و اى حد شايف غير كده انا شايفة انه يروح يقعد مع احمد حرارة يتناقشوا فى الموضوع ده يمكن يعرف احمد حرارة يفهمه ربنا يشفيه و يعافيه

الله يرحمك يا رجولة

عيب ياعني كدة ميصحش .. المفروض تتقبلي الرأي الأخر و كل واحد ليه وجهة نظر و راي لازم يُحترم

تحيـــاتي ،،

بدل مهو قاعد ع الكنبة و شادد الكيبورد و عمال يوعظنا و يقول الله يرحمك يا رجولة و ما شابهه

الزميل الفاضل عمده

لدرجه تصل لأن أحتاج أن أتأكد مرتين من إسم العضو و أنا أقرأ مشاركاتك لأتأكد أنه إنت بالفعل

أولاً الأخت مؤمنه أو moamana كانت تتكلم بشكل عام و لم تذكر أحد بالإسم .. ثم جاء ردك موجها لها بنقد يصل للتجريح

أنا آسفه جداً إن تدخلت بدون ما أكلمها حتى لكن يا أخي لا أجد في كلامها خروجاً عن الإحترام لتوجه لها الجمله الأولى من كلامك

أما بالنسبه لشكوك حضرتك و التي بنيت عليها رأيك _ و الذي أرجو أن لا تقيم إعتباري له أنه قذفاً للمحصنات بأن هذا الإعتبار أيضاً خروجاً عن حدود المسموح _ فما رأيك و ما رأي شكوك حضرتك في هذا الفيديو ؟

و يمكن كمان تكون كانت بتعترف بغلطتها و بتقر بأنها عميله و قابضه .. بس المزيعه مركبه صوت تاني

و قل لي بالله عليك الآن .. إن كانت الفتاه الأولى حصلت على لقب فتاة العبايه بجداره !! .. فما اللقب الذي ترى أن نمنحه لهذه ؟؟؟

و إن كانت جريمة الأولى هي الإنتساب ل 6 ابريل .. فما رأيك بأن نتهم الثانيه بالإنتساب لكلية التربيه و جرأة الحصول على الماجستير و صفاقة العمل كمعيده بالجامعه؟

و إن كانت التهمه الموجهه للفتاه الأولى هي التمثيل و الكذب الإدعاء و ما إلى ذلك ..

فما رأي حضرتك في أن نتهم الجديده بمحاولة غسل عقول الشباب أثناء السكاشن و المحاضرات ؟ فكره مش كده ؟

و عاملها معاملة المجرمين رغم مكانتها العلميه و تجاهل في المقام الأول آدميتها من البدايه ..

و تملك من الديكور على جسمها من آثار الضرب و الصواعق الكهربائيه كما أسماه من ضربها ما يقال عنه ’’حدث و لا حرج ’’

فكم في رأيك العدد الذي سنتوصل إليه بعد الأولى و الثانيه _ مع العلم أن غيرهن في نفس الدائره كثيرات لكن لضرب المثل سأكتفي بهن فقط _ في ظل نفس المعطيات ؟

الفاضلة زهرة الجبل

من انتهكت كرامته ليس بالضرورة ان يكون بنت او سيدة ، المواطن بدون تفرقه لجنسه او لونه له حقوق انسانية ، لو انتهكت هذه الحقوق ؛ يجب محاسبة من انتهكها ويجب البحث عنم حرض على انتهاكها ويجب ان تتم محاسبة من سمح بانتهاكها بالتغاضي عن انتهاكات سابقة.

لن لثور فقط عندما يكون الانتهاك قد حدث لانثى فقط ، يجب ان نثور لاي انتهاك ، انتهاك ضد ذكرا او انثي ، صغير او كبير ، مصري او غير مصري ، نثور لانتهاك حقوق الانسان.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

جهاد الكيبورد أفضل مليون مره من اللي قاعد يمصمص في شفايفه ولو في قلب الأحداث

جهاد الكيبورد هو اللي اطلق شرارة ثورة يناير رغم إنكار وجحود كل الجاحدين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

جهاد الكيبورد أفضل مليون مره من اللي قاعد يمصمص في شفايفه ولو في قلب الأحداث

جهاد الكيبورد هو اللي اطلق شرارة ثورة يناير رغم إنكار وجحود كل الجاحدين

طيب يارب نشوف عن قريب اليوم اللي الناس في المحاورات هنا تحول الخيال لواقع و تنزل الميدان تجيب حق الفتاه و حق الشهداء

ثوره يناير بدأت من النت و الكيبورد زي ما بتقول و إتحولت لحقيقة ع أرض الواقع ..

ياتري هنشوف دا بقا من الأخوه الأفاضل اللي هنا و لا هيكتفوا فقط بمصمصة الشفايف و الجهاد في العالم الإفتراضي ؟!؟

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الموضوع بيعاد مرة أخرى ونفس الكلام يتكرر , والردود هيه هيه!

يا جماعة احنا مالنا ومال لبسها او انتمائها أو غايتها او حتى اللى بيصورها؟!

احنا مالنا بتمثل ولا مش بتمثل ؟

احنا في الرجالة ! اللى أشبعوها ضربا لم يأخذه حمار في مطلع ..

هل يصح هذا السحل والضرب الغبى و الوحشي من رجال! لإمرأة ولو كانت يهودية عاهرة ؟؟!!

ياريت كفاية كدا .

اتخنقنا !

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

الفاضلة زهرة الجبل

من انتهكت كرامته ليس بالضرورة ان يكون بنت او سيدة ، المواطن بدون تفرقه لجنسه او لونه له حقوق انسانية ، لو انتهكت هذه الحقوق ؛ يجب محاسبة من انتهكها ويجب البحث عنم حرض على انتهاكها ويجب ان تتم محاسبة من سمح بانتهاكها بالتغاضي عن انتهاكات سابقة.

لن لثور فقط عندما يكون الانتهاك قد حدث لانثى فقط ، يجب ان نثور لاي انتهاك ، انتهاك ضد ذكرا او انثي ، صغير او كبير ، مصري او غير مصري ، نثور لانتهاك حقوق الانسان.

الفاضل أستاذ محمد

و من قال ان لا نثور إلا لإنتهاك حقوق البنات !!!

أوليس كل من يعترض الآن على ما حدث للفتاه الأولى و لغيرها من البنات أنفسهم هم المعترضون على ما حدث لأحمد حراره خيرة الشباب ؟

المسأله و ما فيها هي أن هناك من يتصيدون الأخطاء للضحايا على طول الخط ذكور أو إناث

قيل عن زينة الشباب انهم بلطجيه و قيل عن البنات الأحرار أنهن في حالة عهر ثوري و العياذ بالله من ما يقولون

عندما أتكلم لا أتكلم عن حاله بعينها و لكن للأسف أتكلم عن توجه عام .. توجه يفضل إلصاق التهم بطرف لغرض تبرئة آخر

و مهما كانت بشاعة هذه التهم .. فهذا في موازينهم غير مهم .. المهم هو .. و هو فقط : تبرئة الجاني الحقيقي !!!!

و رغم أن مسألة الأعراض و الشرف و البنات هي مسأله أو مسائل يفترض بها عند كل عاقل أنها خطوط حمراء تتصدر القائمه عند الحديث عن الأولويات ..

إلا أن هذا لا يعني أن الدفاع عنهم و لو بأضعف الإيمان و هو الشجب و الإستنكار هو إقتصار على الدفاع عن الإناث فقط أو عن البنات فقط

الخلاصه .. كل انواع التعديات و العنف و انتهاك الحقوق و الحريات و التعامل غير الآدمي مع المصريين كلها مرفوضه

و مع ذلك فحتى و إن كان كل ذلك على إطلاقه و عمومه مرفوض .. إلا أن الفطره السليمه تجعل من البداهه أن نعرف أن ممارسة هذه التجاوزات مع '' بنات '' و مساس هذه التجاوزات بالأعراض و الشرف .. هو أمر يجب أن يتعدى في تقييمه عند الجميع حد الكراهه .. و أقول عند الجميع .. لاسيما من يغارون على هذه الأعراض .

أو أن هذا هو ما أعرفه أنا

أم كريم

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

انا اسمى مؤمنة و الحمد لله يعنى انثى و بصراحة انا موجهتش الكلام لاى شخص هنا فليه البعض بياخد الكلام عليه انا بقول رايى برده و من احترامى لنفسى و للمنتدى لم اوجه ردى الى شخص معين

و على فكرة انا محروقة اوى اوى لان بكل بساطة اللى بيحصل للبنات فى الميدان مش ااقل من اللى بيحصل للبنات فى الاقاليم عايزة اى شخص من الاقاليم هنا يسال اهله كم حادثة اختطاف و اغتصاب حدث فى ال6 اشهر اللى فاتت و اللى بيبلغوا اقسم بالله بيتقالهم بنتكم هربت مع شاب و الكلام ده مش من التلفزيون لا ده من كلام اهلى فى اكثر من محافظة

يا ريت اى بنت بتدخل المنتديات المصرية و متابعة جيدة للمنتديات الاجتماعية توضح هنا ان كل المنتديات ديه بقت نصايح من البنات لبعضها محدش ينزل بالليل بعد ما الدنيا تضلميعنى بعد المغرب مش بعد الساعة 12 لاى سبب لاى سبب رغم ان ده وقت امتحانات ونصايح تانية للدفاع عن النفس يا ريت يقولولنا قراوا كم قصة لبنات بيقولوا ان صديقاتهم و اخواتهم اتعرضوا للخطف و الاغتصاب و ممكن تكون خارجها معاها اخوها او جوزها حتى

و محدش يقولى اصل الامن مش عارف يمسك البلد لان اظن بعد اللى حصل فى الانتخابات مفيش حاجة اسمها مش عارف اسيطر

و اذا كان لا شرطة و لا امن دولة اتغير ازاى مصر متسابة فوضى لاى شخص يخطف بناتها و يغتصبهم او يسحل بناتهم و يعريهم فى ميدانها

المجلس العسكرى بيعاقبنا على الثورة او على محاولة تسليم السلطة لمدنيين و بيقول ان مفيش امان بسبب الثورة .......عايزينا نعمل ايه....... فاننا ان جلسنا فى بيوتنا و خرجنا لاى سبب اصبحنا نفتقد الامان نخطف و نغتصب فان نزلنا التحرير نسحل و نضرب و نعرى و بعدين يتقال معلش اصلهم مكنوش لابسين بدلة غطس تحت العباية و هما ايه اللى منزلهم اساسا

ايوه بقولها الرجل الان يحمى بناته و اخواته و امه

الرجل الان يقول لا لكل اللى بيحصل لنا و فينا سواء فى التحرير او فى كل حتة فى مصر

الرجالة الان بتتخطف فى مصر فما بالكم بالبنات

و الحل مش بحبسنا فى البيت لا برجوع الامان للشارع تانى و طبعا رجوع الامان مشروط بايه

اظن كل واحد يقدر يجاوب على السؤال ده من وجهة نظره على الاقل

رابط هذا التعليق

الله يرحمك يا رجولة

تحيـــاتي ،،

الزميل الفاضل عمده

السلام عليكم ..

أختي الفاضلة / زهره الجبل

أعتبري أيضاً أن كلامي كان موجهاً بشكل عام ، لأنه سبق قبل كدا أن تم إقتباس كلام من كلامي في موضوع مشابه من الفاضل سي السيد

و كان كلامه برده عدم وجود رجولة و نخوه و و و .. الخ

فهذا معنا إيه بالظبط ؟؟

الإختلاف في الرأي حتى و لو كان رأي شاذ و خارج عن قوانين الطبيعة لابد أن يُحترم ..

أعطيتك المساحة لتقول رأيك و سمعته و قدرته يجب عليك أنت الآخر أن تسمعني و تُقدر كلامي

و لاتوجه أي إتهامات سواء مباشرة أو غير مباشرة لمن خالفوك الرأي ..

كلام الفاضلة مؤمنه لو أتيت بطفل رضيع سيقول ان كلامها موجه لي و لمن هم مثل رأي ..

و هل تعتقدي أن ردي عليها أن كان رد جارح أو ما شابه ستتركة إدرارة المنتدي للآن ؟؟

ردي أيضاً موجه لأي شخصي بالمنتدي و أنا أولهم طالما متهتمش حد بشيء برده محدش يتهمني أو يلوح بتلقيح كلام ليا ..

--------------------------------------------

عايز أوضح بس شيء أن في بداية كلامي قولت أن أنا ضد إستخدام العنف سواء مع رجل أو إمرأه و ضد هذا العنف تماماً

ضد إستخدام العنف لـ 6 إبريل و 5 مايوو الإخوان و و و و .. مهما إختلفنا في توجهاتنا و أفكارنا .. الخ

فيجب أن نُعامل كبنأدمين و إلا لماذا قمنا بالثوره من الأساس !؟

رأي مُنحصر فقط مع تلك الفتاه و هذه الحادثة و وضحت في مشاركتي الأولي أنني لا أريد التشعب لأمور أخري ..

هذا ظني و رأي و شرحت وجهة نظري في هذا الموضوع دا مش معناه أن دا رأي في كل اللي اتسحل و اتضرب و اتهان و اتعذب .. الخ

رأي محصور فقط في تلك القضية ..

و لي عتاب لكل من أولاً الأخوه السلفيين أو الإسلاميين عموماً لماذا لم يخرجوا بالملايين لتنديد بتلك الحادثة ؟؟

دعيني أذكرك الأن انني متجرد من أي أفكار أو توجهات سياسية و بتكلم بصفتي الشخصية ..

لماذا لم يخرج الإسلاميين للتنديد بحادث الفتاه ؟؟

ثانياً لماذا الأخوه الليبراليين و العلمانيين المهتمين الآن بقضية هذه الفتاه لماذا لم يخرجوا أيضاً للتنديد بحوادث نزع النقاب من علي الفتيات

و ضرب و سحل فتيات الأزهر و أعتقد الفيديوهات موجودة كتير لأفعال الأمن لكل من يرتدي النقاب ؟؟

العتاب موجه لكل منهم إسلامي و ليبرالي و علماني ؟؟

إن كان فعلاً ما تنادون به الأن و هوه العدل للقصاص من هؤلاء المجرمين لما فعلوه فتاه التحرير لماذا لم نري موقفكم هذا ضد فيتات التيار الإسلامي ؟؟

هذا هو العدل أن كنتم حقاً تؤمنون به ....

يا أختي لقد بدا الإعتصام من التحرير للمطالبة بحق الشهداء و فشل

و أنتقل إلى مجلس الوزراء لفرض البرادعي علينا و برده فشل

و تحولت القضية الآن لحق هذه الفتاه و غيرها ..

و نسوا سبب إعتصامهم الفاشل في الميدان + مجلس الوزراء

نسوا كل شيء ، و افكرك أن أي حادثة هتحصل قريب هينسوا برده فتاه التحرير و هكذا .. الخ

مرة آخري موقفي دا مش مُعمم لكنه محصور بفتاه التحرير فقط و هذه ظنوني و يارب تخيب ظنوني ..

تحيــــاتي و عذراً ع الإطالة ،، :give_rose:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

زى اللى قاله الاستاذ خالد عبد الله

اشمعنى ده حصل الان فى الوقت ده اما لما كان بيحصل قبل كده فى المنتقبات زمان مكنش حد بيهتم.....يا منافقين

و بعض رموز التيار الدينى قالوا كده برده

بصراحة انا مش فاهمة وجهة نظرهم

لما هم كانوا محروقين قوى على اللى كان بيحصل فى بنات التيار الدينى فى الكليات اللى على فكرة انا كنت واحدة منهم لكنى لم اكن ارتدى النقاب بل الخمار و العباءة مخرجتوش حميتونا ليه ساعتها

يعنى لما ده حصل وقتها كان الخروج عن الحاكم حرام و المظاهرات بدعة هذا راى السلف

و كان راى الاخوان بصراحة المظاهرات اللى شاركت فى بعضها و طبعا بعض الدعاوى القضائية الى وادها النظام السابق لكن لم يكن هناك اى موقف قوى اوى من اى جهة

و الان بعد الثورة اللى فجرها الشباب بدون اى اتجاه اسلامى او ليبرالى

بعد ما شفنا بنت ترتدى نقاب و اتسحلت و اتضربت و اتعرت مفروض بئه انها تثبت انها الاول من التيار الاسلامى عشان يبقالنا الحق ندافع عنها و انها ملهاش دعوة لا

بالليبراليين الوحشيين و لا بالبرادعى

او بئه يبقى مفروض ان الاسلاميين هم اللى يقولوا لا معلش احنااللى من حقنا نعترض على هذه الاساليب او لا لان المفروض البنت منتقبة يبقى المفروض تبقى تبعنا يقى من حقنا وحدنا نقول ده غلط و لا صح

زمان مكانش البرادعى لا فاضى و لا موجود و مشغول بحاجة تانية و اليبراليين كان تمثيلهم شرفى ووهمى لكن التيار الاسلامى كان موجود فايه اللى حصل

ارحمونا قبل الثورة بنتضرب و نتجبر نقلع الحجاب و تسكتوا عشان مفيش فى ايديكم حاجة بعد الثورة بنتضرب و نتعرى عشان عايزين تاخدوا المجلس و كل حاجة

و لما اى شخص يدافع عن البنت يبقى الله اعلم هى عميلة و الله اعلم هما عايزينا نتدخل ليه

على العموم ان غدا لناظره قريب بكره الانتخابات تخلص و التيار الاسلامى يفرض سيطرته على البلد و يهمش الليبراليين الوحشين و البرادعى لان اكيد المرشح اللى هيدعموه الاخوان هو اللى هينجح بحسبة بسيطة

يا ترى بكرة هيبقى فيه احترام لبناتك يا مصر و لا الامور هتسوء

على فكرة انا مع راى الاخوان انهم ينهووا الانتخابات و بلاش الاعتصامات اساسا هذه الفترة لكن بصراحة بدات اخاف بدات اخاف فعلا لاننا اذا كنا بدانا نقبل ان بناتنا يحصل فيها كل ده و احنا ساكتين يبقى الله اعلم ممكن نقبل ايه تانى عشان اى حاجة تانية فى دماغنا

انا ميهمنيش حد يوافقنى الراى او يخالفنى لانى اتعلمت ان الوقت بيبين كل الحقايق فمفيش داعى لحرقة الدم على ليبرالى او اسلامى او وسطى

انما اللى مينفعش يكون فيه الا حرقة الدم هى ما زالت نظرتنا الدونية الى المراة

نفسى اسال سؤال البنت ديه لو كانت لابسة بدى ضيق و بنطلون جينز و مش محجبة اساسا كان اللى اتقال عليها عشان نقلل من اهمية الدفاع عنها كمان و كمان

رابط هذا التعليق

زى اللى قاله الاستاذ خالد عبد الله

اشمعنى ده حصل الان فى الوقت ده اما لما كان بيحصل قبل كده فى المنتقبات زمان مكنش حد بيهتم.....يا منافقين

و بعض رموز التيار الدينى قالوا كده برده

بصراحة انا مش فاهمة وجهة نظرهم

لما هم كانوا محروقين قوى على اللى كان بيحصل فى بنات التيار الدينى فى الكليات اللى على فكرة انا كنت واحدة منهم لكنى لم اكن ارتدى النقاب بل الخمار و العباءة مخرجتوش حميتونا ليه ساعتها

يعنى لما ده حصل وقتها كان الخروج عن الحاكم حرام و المظاهرات بدعة هذا راى السلف

و كان راى الاخوان بصراحة المظاهرات اللى شاركت فى بعضها و طبعا بعض الدعاوى القضائية الى وادها النظام السابق لكن لم يكن هناك اى موقف قوى اوى من اى جهة

و الان بعد الثورة اللى فجرها الشباب بدون اى اتجاه اسلامى او ليبرالى

بعد ما شفنا بنت ترتدى نقاب و اتسحلت و اتضربت و اتعرت مفروض بئه انها تثبت انها الاول من التيار الاسلامى عشان يبقالنا الحق ندافع عنها و انها ملهاش دعوة لا

بالليبراليين الوحشيين و لا بالبرادعى

او بئه يبقى مفروض ان الاسلاميين هم اللى يقولوا لا معلش احنااللى من حقنا نعترض على هذه الاساليب او لا لان المفروض البنت منتقبة يبقى المفروض تبقى تبعنا يقى من حقنا وحدنا نقول ده غلط و لا صح

زمان مكانش البرادعى لا فاضى و لا موجود و مشغول بحاجة تانية و اليبراليين كان تمثيلهم شرفى ووهمى لكن التيار الاسلامى كان موجود فايه اللى حصل

ارحمونا قبل الثورة بنتضرب و نتجبر نقلع الحجاب و تسكتوا عشان مفيش فى ايديكم حاجة بعد الثورة بنتضرب و نتعرى عشان عايزين تاخدوا المجلس و كل حاجة

و لما اى شخص يدافع عن البنت يبقى الله اعلم هى عميلة و الله اعلم هما عايزينا نتدخل ليه

على العموم ان غدا لناظره قريب بكره الانتخابات تخلص و التيار الاسلامى يفرض سيطرته على البلد و يهمش الليبراليين الوحشين و البرادعى لان اكيد المرشح اللى هيدعموه الاخوان هو اللى هينجح بحسبة بسيطة

يا ترى بكرة هيبقى فيه احترام لبناتك يا مصر و لا الامور هتسوء

على فكرة انا مع راى الاخوان انهم ينهووا الانتخابات و بلاش الاعتصامات اساسا هذه الفترة لكن بصراحة بدات اخاف بدات اخاف فعلا لاننا اذا كنا بدانا نقبل ان بناتنا يحصل فيها كل ده و احنا ساكتين يبقى الله اعلم ممكن نقبل ايه تانى عشان اى حاجة تانية فى دماغنا

انا ميهمنيش حد يوافقنى الراى او يخالفنى لانى اتعلمت ان الوقت بيبين كل الحقايق فمفيش داعى لحرقة الدم على ليبرالى او اسلامى او وسطى

انما اللى مينفعش يكون فيه الا حرقة الدم هى ما زالت نظرتنا الدونية الى المراة

نفسى اسال سؤال البنت ديه لو كانت لابسة بدى ضيق و بنطلون جينز و مش محجبة اساسا كان اللى اتقال عليها عشان نقلل من اهمية الدفاع عنها كمان و كمان

توضيح بس .. أنا مش إخواني .. و رأي رأي شخصي لا يمثل بالضرورة رأي أي أخ في الجماعة ..

،، لم نري اي رد فعل من الليبراليين و الأخوه هنا بالمنتدي أي رد فعل للمنتقبات و الافعال القذره اللي كانت بتحصلهم

اللي متفرقش كتير عن فتاه التحرير ,, كوني عادلة أنا قولت اللي ليا و اللي عليا في المشاركة اللي فاتت

و حضرتك صبيتي كل الاتهام و التخاذل في صف التيار الإسلامي فقط .. مع أن الإسلاميين ضد اللي حصل لهذه الفتاه و غيرها

ع أي حال دا زي ما وضحت رأي الشخصي في موضوع الفتاه دي بالذات و دا مش معناه اني بعمم دا ع الكل

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

بجد كفااااية

كفاية!!!!

بجد يا جماعة الواحد تعب ..

لو حتى ابني غلط .. و حد ضربه ... مستحيل أقوله أحسن .. أو اقول للي ضربه تسلم إيديك ..

المفروض نكون كلنا حسينا بضربة الجزمة في " قلبنا "

لو العين شافت و القلب محسش ... يبقى الوصلة بين القلب و العين مش شغالة ...

رأيي.. غلطت ما غلطتش اتعرت و لا عروها ..ياريت نداري على فضيحتنا و نسكت أحسن بدل من المناقشات اللي فعلا عررتنا في غربتنا .. تخيلوا واحد مش مصري بيقولي هو إنتوا بتتناقشوا في إيه ...هي اللي اتعرت و اضربت دي ...حتى لو بفرض إنها غلطانة .. مش بنتكم ؟؟؟؟

الفضيحة مش بس في تعرية جسد بنت مصرية و نشرها على الصفحات الأولى في صحافة العالم ..

فضيحتنا الأكبر في نظري في تعرية بعض الأفكار عند تحليل الفضيحة الأولى

تم تعديل بواسطة عادل أبو عمر

رابط هذا التعليق

حنقل رد على الموضوع دا موجود في المقالة دي

سنوبيزم وهاشم وأشياء أخرى

نحن بالتأكيد نخوض حربا أهلية فكرية كاملة، ويمكن لمن يتابع الإنترنت أن يدرك هذا بسهولة. يقولون عن الحرب الذرية إن الحركة الوحيدة الصحيحة هى أن لا تلعب، ويبدو أن الصمت صار خير سياسة فعلا.

لكن هناك كلمتى حق لا بد من قولهما، ولنعتبر أن لا علاقة لهما بالسياسة بل بالمجتمع نفسه.

الكلمة الأولى: هناك قصة قديمة جميلة جدا -كالعادة- للعبقرى يوسف إدريس، تحكى عن أستاذ جامعى لعلم الأنثروبولوجى، وهذا الأستاذ يستقل دوما حافلة مزدحمة للعودة من الكلية.. ما حدث هو أنه رأى فتاة تقف فى الحافلة، بينما رجل صفيق يتحرش بها.. بعد قليل تحمس الرجل أكثر من اللازم فبدأ يرفع ثوبها من الخلف، والغريب أن كل الحافلة لا تبدى اهتماما حتى من يرون المشهد بوضوح. صرخت الفتاة فى ذعر: الحقونى يا ناس.. ده بيقلعنى هدومى!. هنا طبقا لمدرسة (الحقوهم بالصوت) انهال عليها صفعا وسبابا وتعالت شتائم الناس لها: «عاملة شريفة أوى!.. ناس غاوية فضيحة». وسرعان ما وجدت نفسها ملقاة من الحافلة تصحبها اللعنات. هنا تغلب العالم على الرجل لدى الأستاذ الجامعى.. كان هذا سلوكا جمعيا أثار اهتمامه بشدة وأراد أن يجد له تفسيرا.. ببراءة صاح فى ركاب الحافلة يسألهم عن سبب غضبهم على الفتاة، بينما هى الضحية. بالطبع انهالت عليه الشتائم والصفعات بدوره ووجد نفسه فى الشارع. لكنه يفسر هذا السلوك الجمعى بأنه (سنوبيزم) -سلوك رعاع- ويواصل ركوب الحافلة يوميا كالعادة! ذات مرة خطف الأوغاد طبيبة من ميكروباص واغتصبوها.. كانت التعليقات كلها هى: «لو كانت محتشمة لما حدث هذا». طبعا لم يعرف المعلقون أن الطبيبة كانت منتقبة، وكانت ذاهبة إلى مؤتمر طبى فى القاهرة! ماذا تفعل أكثر من هذا؟ تشترى مقبرة وتدفن نفسها فيها؟ منذ أعوام فى يوم الأربعاء الدامى إياه، تحرش رجال الداخلية بالمتظاهرات ومزقوا بلوزة صحفية اسمها نوال حتى سترها زميلها بقميصه، وبعد هذا قالت الداخلية إنها -الصحفية- هى من مزقت قميصها لتتهم رجال الشرطة الأبرياء، وقد كادت نوال تصاب بجنون عندما سمعت أنها ضربت نفسها ومزقت بلوزتها بنفسها! أتمنى أن أعيش حتى أرى ضحية هتك عرض فى مصر لا تتلقى اللوم، وإنما يتلقاه من فعلوا هذا بها. اليوم تتكرر نفس الظاهرة، وبالطبع صارت هذه صورة العام التى لا أعرف من الذى التقطها بالضبط. لم تدخر الصحف جهدا على كل حال فى نشر الصورة التى تظهر جسد الفتاة يوميا، مع أن المعنى واضح لو كانوا وضعوا بعض السواد.. والنتيجة هى أن هذه الصورة ولون ثياب الفتاة الداخلية صارا حديث المقاهى لفترة طويلة.. ليس هذا موضوعنا على كل حال. الموضوع هو الاستقطاب الذى ساد المجتمع المصرى بعد الصورة حتى نسى الناس حديث الانتخابات. مصر هى البلد الوحيد فى العالم الذى يقوم الجنود فيه بتعرية فتاة فى الشارع فتنهال الاتهامات والشتائم على الفتاة!.. كأننا نعيد قصة سنوبيزم ليوسف إدريس. طريقة (الحق على المقتول) هذه لا تنطبق على فتاة عروها فى الشارع مهما كانت الأسباب. قالوا لماذا كانت وحدها ليلا؟ (والصور كلها تؤكد أنها كانت فى ضوء النهار)، وقالوا إن الصور ملفقة بالفوتوشوب بينما كل من يعرف ما الفوتوشوب يعرف أن الصور حقيقية، كما أن نفس اللقطات حية فى الـ«يوتيوب».. فلا بد أن من لفق هذه المشاهد يملك قدرات (ستان ونستون) وسواه من عباقرة الخدع السينمائية. بعد هذا انهالت الشتائم الأخلاقية على الفتاة بسبب أنها تلقت الضرب وأن هناك من مزق ثيابها!!!!

الجنود يلبسون الكوتشى إذن هم ليسوا جنودا.. أحد الجنود شعر بالارتباك بعد تعرية الفتاة فغطى جسدها، وهم يعتبرون هذا دليلا على أن الجيش لم يرتكب أى خطأ!.. هناك من لاحظ أن الفتاة تلبس «G-string» أى أنه دقق فى الصورة جدا كما أنه خبير فعلا. قالوا إنها ارتدت ثيابا جاهزة على اللحم لتتمزق بسرعة!.. بينما الفتاة حرة فى ما ترتديه تحت العباءة، فنحن لا نلبس ثيابنا متوقعين أن يعرينا أحد فى الشارع. باختصار: لا عذر لرجال الشرطة العسكرية أبدا ولا ذنب على الفتاة أبدا.. هذه جريمة كاملة الأركان ويجب أن يحاسب المسؤول عليها.

دعك من أنها إهانة عالمية للجيش المصرى.. هذه هى الحقيقة. برضه سوف تجد من يقول إننى أعتذر بهذه الكلمات للمعتصمين بعد ما تضايقوا من طلبى السابق للتهدئة.. لا هذا ولا ذاك يا أخى.. الحق حق والباطل باطل سواء أردنا أو لم نرد وقصة جحا ومحاولته إرضاء الجميع ماثلة أمام الجميع.

لو كنت من بتوع العباسية أو تعشق المجلس العسكرى.. فهذا شأنك.. لكن لا تنكر وجود الشمس وتتهم الضحية.. لا يجب أن تكون المواقف «Package» باكيدج يلصق كل التهم بالطرف الآخر، ويعطى صك غفران مفتوحا لطرفك أنت. بهذه الطريقة تنهال الاتهامات على الفتاة، بينما الجنود اكتفوا بتغطيتها.. يا سلام! عندما كنت أطالب بإعطاء الجنزورى فرصة (قبل أحداث مجلس الوزراء)، فهم البعض بأثر رجعى أن موقفى «Package» آخر.. أى أننى أؤيد كذب الجنزورى أمام وسائل الإعلام، وأؤيد قتل المتظاهرين أمام مجلس الوزراء، وأؤيد كل أخطاء المجلس العسكرى.. منطق غريب فعلا.

الكلمة الثانية: حساسة لأنها تمس صديقا لى -ورجلا من طنطا مثلى- هو الناشر الكبير محمد هاشم. ربما يختلف الكثيرون مع هاشم فكريا أو ماديا، لكننا لا ننكر أن دار «ميريت» ظلت لأعوام طويلة علامة ثقافية مهمة من معالم مصر. الشقة الصغيرة المتواضعة المليئة بالغبار والأفكار والدخان والفئران، ورغم هذا تفرخ أهم الأعمال الأدبية فى مصر. ذات مرة كنت أراجع أصول رواية «نادى القتال» فى غرفة داخلية هناك، فلما رأيت محمد هاشم قلت له إن عنده فأرا فى هذه الغرفة بالتأكيد.. قال فى بساطة إن هناك ثلاثة فئران ثم غادر الغرفة! إنها دار النشر الوحيدة على قدر علمى التى تقدم لزوارها طبقا من البسلة باللحم إذا وجد!.. فى هذه الشقة جلس خيرى شلبى وأحمد فؤاد نجم والمنسى قنديل وعلاء الأسوانى وبهاء جاهين ود.جلال أمين و.. و… وكانت الشقة مفتوحة كى يبيت فيها الثوار طيلة أيام الثورة. هاشم رمز وطنى مهم، ولا يخشى شيئا، لأنه ثورجى منذ أيام الدراسة. عندما يتلقى هاشم اتهامات فى المؤتمر الصحفى الذى عقده اللواء عادل عمارة، أحد أعضاء المجلس العسكرى، بأنه يوزع الخوذات والكمامات على الثوار، فهل هذه تهمة؟… ولو كانت تهمة فهو لن ينكرها.. من قال إن الدفاع عن النفس ممنوع؟ دعك من الكلام عن العملاء الذين لهم ذيل حصان ولحية نصف نامية.. نفس الجو السابق الخاص بعملاء الموساد الذين يملؤون التحرير.. وقد نفى هو مؤخرا أمر الضبط والإحضار له أمام النيابة.. وإن أكد كالعادة أنه لن يذهب إلى أى مكان.. من أراد أن يقبض عليه فليتفضل..

مثلما حدث مع صورة الفتاة، حدث غضب شديد بصدد هاشم، ونال الدعم الكامل من كل المنظمات الدولية واتحاد الناشرين الدوليين. والسؤال المهم هنا هو: هل المجلس يتعمد ذلك؟.. هل المراد هو أن تصل الأمور للغليان؟.. وماذا سيفعل لو حدث هذا؟

http://tahrirnews.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%B3%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%8A%D8%B2%D9%85-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85-%D9%88%D8%A3%D8%B4%D9%8A%D8%A7%D8%A1-%D8%A3%D8%AE%D8%B1%D9%89/

من الاخر انا مش حدافع لان الجريمة الوحيدة لهذة المسكينة انها : امرأة

رابط هذا التعليق

امال الجيش كان بيعتزر عن ايه اصلا

كان بيعتزر على اساس ان هى ال خلعت ملابسها يعنى

ايه الكلام العبيط ده

ده تلاقى الظابط ده اصلا ال عراها . هو مش عراها ولا حاجه ده عرنا احنا كمصريين وعرى الجيش ال بيقولوا عليه حير جنود الزعبله

وبعدين احنا بنتكلم فى قضيه وبنكتب فيها مواضيع كتير جدا وبنختلف وبنتفق ونتعارك على قضيه فالصوا اصلا

والغرض من التركيز على نشر القضيه الفالصوا دى بيؤكد انهم بيداروا على الافظع ال عملوه فى البنات جوه مجلس الشعب وال اتنشر على النت من شهود عيان انهم اغتصبوا البنات واغتصبوا اطفال كمان ورجاله وشباب وتم قتلهم بعد اغتصابهم ورميهم فى صناديق ودفنهم فى الصحراء

يبقى بيلخمونا ليه بقى فى بنت اتعرت ولا متعرتشى

ونختلف احنا فى ده ونترك الجرايم ال حصلت دى وال هى افظع من اى تصور

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

امال الجيش كان بيعتزر عن ايه اصلا

كان بيعتزر على اساس ان هى ال خلعت ملابسها يعنى

ايه الكلام العبيط ده

ده تلاقى الظابط ده اصلا ال عراها . هو مش عراها ولا حاجه ده عرنا احنا كمصريين وعرى الجيش ال بيقولوا عليه حير جنود الزعبله

وبعدين احنا بنتكلم فى قضيه وبنكتب فيها مواضيع كتير جدا وبنختلف وبنتفق ونتعارك على قضيه فالصوا اصلا

والغرض من التركيز على نشر القضيه الفالصوا دى بيؤكد انهم بيداروا على الافظع ال عملوه فى البنات جوه مجلس الشعب وال اتنشر على النت من شهود عيان انهم اغتصبوا البنات واغتصبوا اطفال كمان ورجاله وشباب وتم قتلهم بعد اغتصابهم ورميهم فى صناديق ودفنهم فى الصحراء

يبقى بيلخمونا ليه بقى فى بنت اتعرت ولا متعرتشى

ونختلف احنا فى ده ونترك الجرايم ال حصلت دى وال هى افظع من اى تصور

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "إذا فتح الله عليكم مصر بعدي، فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير أجناد الأرض" قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: " إنهم في رباط إلى يوم القيامة" .

دا حديث يا باز افندي مش هما اللي بيقولوا ..

رابط هذا التعليق

محنا قولنا ان الحديث موضوع

وال بيحصل فى الشعب ده من الجيش ولو هما فعلا خير جنود الارض يبقى كده بيهنوا الرسول نفسه . لان الرسول مش هيقول على ناس بالشكل ده انهم خير اجناد الارض . امال اشر جنود الارض مين بقى . بس كان نفسى تعلق ياعمده على الفيديو ال فوقك مش الكلام بتاعى

طيب نشوف تعليق تانى برده على ده وسيبكوا من كلامى انا . انا ضارب شوبين بوظه . فوكك منى

اتفضل علق

http://www.youtube.com/watch?v=4--FI8GZ5tA&feature=related

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

[

يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "إذا فتح الله عليكم مصر بعدي، فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير أجناد الأرض" قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: " إنهم في رباط إلى يوم القيامة" .

اوعي يا باز يا اخوبا تبقي كافرو نندهلك نقلك يا بازافندي يا كافر

ازاي تعلط ف السادة الرجال الوقورين احسن ناس ف الدنيا كلها

يا استاذ عماد .. الحديث موضوع

ده بخلاف انه ينافي العقل اصلا

بالمناسبة

يالها من مهزلة ..

والله لا أعلم ماهية تركيبة عقول الدواب الذين يسقطون كالنعاج التائهة فى مثل تلك المخططات ،، التى يدركها كل دارس وكل عالم بتاريخ الأمة ..

الاخوة اللي بيفهموا ماشاء الله عليهم معرفوش ان الخديث موضوع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

[

اوعي يا باز يا اخوبا تبقي كافرو نندهلك نقلك يا بازافندي يا كافر

ازاي تعلط ف السادة الرجال الوقورين احسن ناس ف الدنيا كلها

يا استاذ عماد .. الحديث موضوع

ده بخلاف انه ينافي العقل اصلا

بالمناسبة

يالها من مهزلة ..

والله لا أعلم ماهية تركيبة عقول الدواب الذين يسقطون كالنعاج التائهة فى مثل تلك المخططات ،، التى يدركها كل دارس وكل عالم بتاريخ الأمة ..

الاخوة اللي بيفهموا ماشاء الله عليهم معرفوش ان الخديث موضوع

صحة الحديث ..

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

لا اله الا الله

و الله يا عماد حرام انكو تشتغلوا ف الدعوة ولا حتي لشركة باتا

ياراجل مديني الرابط و انت اساسا مقريتهوش

طب الرابط اللي انت حاطه بيقول ان الحديث لا يصح

بص كده

حمد وحيد user_offline.gifوفقه الله تاريخ التسجيل: 17-07-09 المشاركات: 651 icon1.gif رد: صحة حديث إذا فتح الله عليكم مصر فاستوصوا بأهلها خيرا فإن فيها خير جند الله لا يصح

وانظر هنا لمزيد فائدة

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=29515

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showth...4%CF+%E3%D5%D1

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...