اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نعتذر لك يا فتاة مصر يا من عريتي شرف المجلس العسكري

Recommended Posts

سؤال بقا عملتوا إية بالرجولة دي ؟؟ ياعني رجولتك بتثبتها علي الكيبورد إزاي ؟؟!!

المباديء والرجولة لا تتجزأ ولا تتلون وتتبدل بتبدل المواقف .

أيون فين الحمقة دي بقا لما كان فيه بدل الفيديو ألف فيديو

لضباط الأمن بيخلعوا النقاب و الحجاب من علي رأس الفتيات ..

كانت فين النخوه و الرجولة دي لما كانت الفتيات دي بتسجل فيديوهات و بتستغيث بشباب مصر علشان يجيب حقها ..

كانت فين ؟؟ ( فكرتني بعادل إمام في مسرحية الزعيم .. أصلي كنت في الحمام ساعتها ) ..

مشوفتش ياعني الحمقة و بدل الموضوع ألف زي ما موجود دلوقتي ليه و قبلها كتيررررررررررررررر جداً

بس هوه إحنا كدة بنشوف اللي ع مزاجنا و بس ..

يا سيدي الفاضل أنا مش ضد البنت و لا أقول انها لمؤخذه أو غيره ..

أنا بس عندي شكوك قوية تجاهها ,, لكن لو فعلاً البنت دي ع حق فربنا يتولاها برحمته و نجيب حقها

شكوكي تخصني و رأي يخصني فقط

متنساش تقولي الرجولة كانت فين الله يباركلك و بناتنا بتشتموا و يتسبوا و بتهانوا و يتضربوا في الشارع و بينزع الحجاب و النقاب من عليهم ..

رابط هذا التعليق

• الردود 132
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

البنت إللي اتخلى عن أبسط صفات الانوثه والحشمه.. ميشرفناش لا يبقى أخت و لا إبنه و لا حتى جاره <br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; "><br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; ">و اللي له أخت و سايبها كده بالأخلاق دي يبقى ليس أقل منها سوءاً و اللي له إبنه و رباها كده يبقى أسوأ منها و اللي له جاره و شافه كده و لا نصحهاش يبقى مش مؤمن بالله و اليوم الآخر

مش مؤمن بالله ولا باليوم الأخر

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

إنت كده جبت من الاخر .. هاسيب كلامك التكفيري اللي فوق ده وأخليه مزين الموضوع

كم من شباب ضربو في الميدان ولم يسال عنهم ؟؟؟؟؟

فعلاً حصل ... بس اللي ما كانش بيسأل عنهم هما هما اللي بيشمتوا في البنت النهاردة

تطلع بنت مين واحنا مش عارفين .؟؟؟

أبوها طلع بيشتغل زبال .... إيه رأيك ؟

فهل بكده لا تستحق مننا ان نمسك ألسنتنا اللي هاتكبنا في النار بإذن الله نتيجة الخوض في عرضها ؟

فكرتيني بفيدو البنت الي خبطت عربيه الشاب ونزلت عليه بالعصا الكهربايه

فكرناك بإيه بالظبط ؟

بموضوع على سبيل المثال إتحط هنا في المحاورات عشان نقول إنها بنت مش متربية لانها نازلة تسب الدين وبتعتدي على شخص بعصا إلكترونية ... ولا بإيه ؟

وبإيه علاقة البنت اللي إستحلت دي بالتانية اللي لسانها بذيء وخدت جزاءها بالقانون ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

زهره الجبل <br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; ">لا إسمح لي معلش .. الجندي إللي اتخلى عن أبسط صفات الإنسانيه قبل ما يتنكر لشرف الجنديه .. ميشرفناش لا يبقى أخ و لا إبن و لا حتى جار <br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; "><br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; ">و اللي له أخ و سايبه كده بالأخلاق دي يبقى ليس أقل منه سوءاً و اللي له إبن و رباه كده يبقى أسوأ منه و اللي له جار و شافه كده و لا نصحهوش يبقى مش مؤمن بالله و اليوم الآخر

كلام جميل واتمني من حضرتك الكيل بمكيال واحد علي الجميع . واقدر امومتك ونظرتك العاطفيه للموقف

البنت إللي اتخلى عن أبسط صفات الانوثه والحشمه.. ميشرفناش لا يبقى أخت و لا إبنه و لا حتى جاره <br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; "><br style="color: rgb(75, 0, 130); font-size: 21px; line-height: 27px; ">و اللي له أخت و سايبها كده بالأخلاق دي يبقى ليس أقل منها سوءاً و اللي له إبنه و رباها كده يبقى أسوأ منها و اللي له جاره و شافه كده و لا نصحهاش يبقى مش مؤمن بالله و اليوم الآخر

فمش كل المواقف تحتمل نظره عاطفيه . والجيش مش مطلوب منه العطف . اوالتميز بين فتى او فتاه او مسلم ومسيحي . لا بد من الضرب بقوه دون ابداء الاسباب او الاتفات الي من يكون .

الا لو رجعنا للمصر الماضي انت مش عارف انا مين .انا ست ايو انا ست اوعي تخبطني .انا انسه انا مدام فلان اوعي تقرب مني انا ....

كم من شباب ضربو في الميدان ولم يسال عنهم ؟؟؟؟؟

تطلع بنت مين واحنا مش عارفين .؟؟؟

فكرتيني بفيدو البنت الي خبطت عربيه الشاب ونزلت عليه بالعصا الكهربايه ..

هو أنا علشان أكيل بمكيال واحد لازم حضرتك تقول ولا الضالين أقوم أنا أقول آمين ؟

إيه أسلوب الترهيب ده ؟

لا أنا لا أكيل بمكيالين و مع ذلك مصره على كلامي و برفض كلام حضرتك

عارف ليه ؟

لأن حضرتك مش ربنا و لا تعلم الغيب .. يعني حالك حالنا لا تعرف عن هذه الفتاه ما يسمح لك بتجاوز حدودك معها لتصفها بأنها تخلت عن أبسط صفات الحشمه

علشان لا أنا و لا إنت نعرف عنها ما يعطيك الحق ان تقول عليها إنه البنت دي مايشرفكش تكون أختك أو أمك أو إبنتك

علشان لا يوجد بيننا من يملك الحق في أن يخوض في تربيتها و قد تكون أفضل مننا جميعاً بمن فيهم أنا و حضرتك

عندما تكلمت أنا عن من ضربوها تكلمت عن ما رأت عيني و أدرك عقلي و إرتضى ضميري أن أقوله

لم أتكلم رجماً بالغيب و لا تكهناً و لا إعتماداً على إفترادات عاريه عن التبين و التأكد

من فضلك قليل من تقوى الله .. تقوى الله في نفسك و في أهل بيتك ..

ما تعرضت له هذه الفتاه يمكن أن تتعرض له أي إمرأه أو فتاه .. كبيره أو صغيره .. مشاركه فيما حدث أو حتى صادف مرورها هناك وقت حدوث (( الهوجه )) ..

لذلك فإن قليل من تقوى الله هنا مستحسن .. و مطلوب .. بل و واجب ..

يعني من لا يمكلك الدليل .. قليقل خيراً أو ليصمت .. خيراً له و لها و لنا جميعاً

هدانا و هداك الله .. الله الستيير .. .. عالم الغيب وحده .. المنتقم الجبار

رابط هذا التعليق

ماشي يا رجالة .

مهو لو ع الكلام ممكن أقعد أتكلم من هنا لبكرة ياعني مثلاً سي السيد قرأت مشاركتك و فيها تلميحات مؤسفة جداً أنها تصدر منك لي

لانك بترد علي إقتباس ليا ..

مش شرط ياعني توجه كلامك ليا مباشره بس التليمحات الموجودة كلها أي طفل صغير لو قراها هيقول الكلام موجه لعماد ..

جزاك الله خيراً .. و دا رأي و بقول تاني لو كانت علي حق فأنا متأسف ليها

انما لو كان الحادث دا مُدبر مسبقاً و مخطط ليه غتستاهل أكتر من كدة لان البنت اللي تسمح لنفسها انها تمثل التمثيلية دي تبقي بنت شوارع يستاهل اللي يجرالها

طبعاً مقدرش أحكم علي البنت دي بس بقول للمرة المليون و واحد لو هيا كانت علي حق فعلاً يبقي يا بنت الناس أنا متأسف ليكي ..

بلاش بقا نقعد نتكلم و نألف في مشاركات و نتخيل ردرود و نرد عليها

و بلاش تلميحات قليلة الأدب و ذكر الأب و الأم و أصل دا راجل بقرن و الكلام السوقي دا عيب و لازم نحترم النقاش

هوه اللي يختلف مع حد نقول عليه بقرون زي ما الفاضل اسلام المصري المحترم قال ....

عيب عيب عيب .. رأي و أنا حُر فيه .. مش علشان إختلفت معاك تقول أصلي مش راجل و الكلام دا ..

أقروا المشاركة تاني و شوف انا كاتب إية

شكراً

شوف يا عمدة

انا راجل ابن بلد ومتربي وسط الناس البسطاء وبعرف الاصول والواجب وبعرف يعني ايه راجل ورجولة

والراجل اللي هو راجل بجد لما يشوف واحدة ست وهو ماشي في الشارع راجل تاني نازل فيها ضرب ومن غير ما يعرف علاقة الست دي بالراجل ده بيدخل يحجز عن الست دي وبيتعاطف معاها اتوماتيك

للاسف ولاد البلد اللي انا متربي وسطهم يعرفوا ان لو ما تدخلش في صف واحدة بتنضرب من واحد يبقى رجولته ناقصة وماعندوش شهامة ولاد البلد وضع من الصفات القبيحة اللي يمنعني هذا المكان من ان اسردها لكن الجميع يعرف ما هي هذه الصفات

انت عمال تقول لو كانت على حق فانا اسف لها ولو كانت مندسة يبقى حلال عليها

عايز اقولك مش حلال عليها ولا حاجة يا عمدة لانها انضربت ضرب مبرح من كام راجل مدربين علة قتال الاعداء مش مدربين على قتال النساء العزل

يعني ايه مندسة

يعني هي تعرض نفسها للموت عشان تنفذ خطة وضعاها باحكام

الكلام ده ما يصحش يا عمدة ومايركبش

عشان كده كان واجب عليك

وبكرر كان واجب عليك انك تنصفها مش تميع الكلام وتضع شروط لاسفك

وبعدين انا بصف كل واحد شاف المنظر ده وقعد يكمل دبح في البنت بعدم الرجولة مش نقصان الرجولة وده من وجهة نظري وصف دقيق جدا واعني ما اقوله

كفاية اللي حصل لها عشان نتعاطف معاها مش نكمل دبحها

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ماشي يا رجالة .

مهو لو ع الكلام ممكن أقعد أتكلم من هنا لبكرة ياعني مثلاً سي السيد قرأت مشاركتك و فيها تلميحات مؤسفة جداً أنها تصدر منك لي

لانك بترد علي إقتباس ليا ..

مش شرط ياعني توجه كلامك ليا مباشره بس التليمحات الموجودة كلها أي طفل صغير لو قراها هيقول الكلام موجه لعماد ..

جزاك الله خيراً .. و دا رأي و بقول تاني لو كانت علي حق فأنا متأسف ليها

انما لو كان الحادث دا مُدبر مسبقاً و مخطط ليه غتستاهل أكتر من كدة لان البنت اللي تسمح لنفسها انها تمثل التمثيلية دي تبقي بنت شوارع يستاهل اللي يجرالها

طبعاً مقدرش أحكم علي البنت دي بس بقول للمرة المليون و واحد لو هيا كانت علي حق فعلاً يبقي يا بنت الناس أنا متأسف ليكي ..

بلاش بقا نقعد نتكلم و نألف في مشاركات و نتخيل ردرود و نرد عليها

و بلاش تلميحات قليلة الأدب و ذكر الأب و الأم و أصل دا راجل بقرن و الكلام السوقي دا عيب و لازم نحترم النقاش

هوه اللي يختلف مع حد نقول عليه بقرون زي ما الفاضل اسلام المصري المحترم قال ....

عيب عيب عيب .. رأي و أنا حُر فيه .. مش علشان إختلفت معاك تقول أصلي مش راجل و الكلام دا ..

أقروا المشاركة تاني و شوف انا كاتب إية

شكراً

شوف يا عمدة

انا راجل ابن بلد ومتربي وسط الناس البسطاء وبعرف الاصول والواجب وبعرف يعني ايه راجل ورجولة

والراجل اللي هو راجل بجد لما يشوف واحدة ست وهو ماشي في الشارع راجل تاني نازل فيها ضرب ومن غير ما يعرف علاقة الست دي بالراجل ده بيدخل يحجز عن الست دي وبيتعاطف معاها اتوماتيك

للاسف ولاد البلد اللي انا متربي وسطهم يعرفوا ان لو ما تدخلش في صف واحدة بتنضرب من واحد يبقى رجولته ناقصة وماعندوش شهامة ولاد البلد وضع من الصفات القبيحة اللي يمنعني هذا المكان من ان اسردها لكن الجميع يعرف ما هي هذه الصفات

انت عمال تقول لو كانت على حق فانا اسف لها ولو كانت مندسة يبقى حلال عليها

عايز اقولك مش حلال عليها ولا حاجة يا عمدة لانها انضربت ضرب مبرح من كام راجل مدربين علة قتال الاعداء مش مدربين على قتال النساء العزل

يعني ايه مندسة

يعني هي تعرض نفسها للموت عشان تنفذ خطة وضعاها باحكام

الكلام ده ما يصحش يا عمدة ومايركبش

عشان كده كان واجب عليك

وبكرر كان واجب عليك انك تنصفها مش تميع الكلام وتضع شروط لاسفك

وبعدين انا بصف كل واحد شاف المنظر ده وقعد يكمل دبح في البنت بعدم الرجولة مش نقصان الرجولة وده من وجهة نظري وصف دقيق جدا واعني ما اقوله

كفاية اللي حصل لها عشان نتعاطف معاها مش نكمل دبحها

يا عم إسلام إيه علاقة الكلام دا باللي بقولة و فين أنا قولت أنها مندسة

ياعم دي لو كافرة بنت كافر لازم نقف و تحجز زي ما بتقول و انا متفق معاك و اعتقد اي راجل هيقول كدا

انا بقول ان عندي شكوك ان دي تمثيلية ..

فبقول لو كانت تمثيلية يبقا تستاهل لان البنت اللي تقبل حاجة زي كدا تستاهل اكتر من كدا

رابط هذا التعليق

عمال تقول تمثيلية تمثيلية

تمثلية انها تعرض نفسها للموت ؟

تمثيلية ان ست سبع رجالة ينزلو عليها ضرب بالبيادة ؟

تمثيلية

ممكن تفسر لنا شكوكك دي مصدرها ايه

ايه يعني صدر من البنت خلاك تعتقد انها تمثيلية

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

هو أنا علشان أكيل بمكيال واحد لازم حضرتك تقول ولا الضالين أقوم أنا أقول آمين ؟

لا أنا لا أكيل بمكيالين و مع ذلك مصره على كلامي و برفض كلام حضرتكعارف ليه ؟>لأن حضرتك مش ربنا و لا تعلم الغيب .. يعني حالك حالنا لا تعرف عن هذه الفتاه ما يسمح لك بتجاوز حدودك معها لتصفها بأنها تخلت عن أبسط صفات الحشمهعلشان لا أنا و لا إنت نعرف عنها ما يعطيك الحق ان تقول عليها إنه البنت دي مايشرفكش تكون أختك أو أمك أو إبنتك

زهره الجبل المحترمه . . اسمحي لي ان اناديكي بوالدتي الفاضله فلا انا منفعل ولا املك القرار او املك الحقيقه كامله او نوايا الفتاه

انا ونتي والزملاء هنا فقط نحلل ما نراه ونقراه فالحقيقه خفيــه والله هو من يحاسب علي النوايا

فليس الزاما لي ان اقنعك براي او تقنعيني بكلامك فنحن هنا نعبرعن ما نعتقده , ,

سؤالي لحضرتك باختصار . هل تسمحي لابنتك او لنفسك بان تكوني تلك الفتاه ( قبل السحل والضرب )

تم تعديل بواسطة وطني حر
رابط هذا التعليق

تمثيلية ؟ّ!

من الممثل هنا ؟

الجنود ؟ ام الفتاة ؟

أم كلاهما معا ؟

لو كان من الجنود .. هل هذا السحل و الضرب الوحشي المؤدى إلى فقدان الوعي يدخل في نطاق التمثيل ؟!

لو كان من الفتاة , أى أنها استفزتهم بالسباب و الرمى بالحجارة حتى يفعلوا بها ما فعلوا وتعمدت لبس عباءة بكباسيل حتى يسهل

تعريتها وتصويرها, لو كان هذا صحيحا فهل هذا يبرر للجنود ما فعلوه ؟

لا أظن ذلك .

تربينا و تعلمنا من الصغر أن المرأة إذا تصدرت المشهد فلا يجوز أبدا أخلاقيا أن يضربها الرجال تحت أى ظرف , بل إن الرجل

الذى يفعل ذلك مع امرأة لا تمت له بصلة يوصف دائما بالخسة و الندالة مهما كانت المراة مخطئة وهذا بالطبع المقصود به

المراة الغريبة عنك أى لست مسئولا عنها كالزوجة أو الأخت مثلا .

ما فعله الجنود يعكس بوضوح العقيدة العسكرية التى تربوا عليها من إطاعة الأوامر بلا نقاش . أيا كانت تلك الأوامر

ومهما كانت تلك الأوامر مخالفة للأخلاق و الإنسانية . فهم تلقوا الأمر بالضرب بلا تمييز , فلا فارق عندهم في ذلك ما بين رجل و امرأة

أو مسلم أو مسيحى , المهم عندهم في ذلك هو تنفيذ الأمر فقط بلا نقاش .

وهذا للأسف هو السبب فيما حدث للفتاة .

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

زهره الجبل المحترمه . . اسمحي لي ان اناديكي بوالدتي الفاضله فلا انا منفعل ولا املك القرار او املك الحقيقه كامله او نوايا الفتاه

انا ونتي والزملاء هنا فقط نحلل ما نراه ونقراه فالحقيقه خفيــه والله هو من يحاسب علي النوايا

فليس الزاما لي ان اقنعك براي او تقنعيني بكلامك فنحن هنا نعبرعن ما نعتقده , ,

سؤالي لحضرتك باختصار . هل تسمحي لابنتك او لنفسك بان تكوني تلك الفتاه ( قبل السحل والضرب )

جميل جداُ إن حضرتك تقول أننا هنا نحلل فقط .. و نحلل ما نراه فقط .. و هذا بالتحديد هو سبب إستغرابي

لأنني في الحقيقه لا أعرف ما الذي رأيتموه من هذه الفتاه أو ما الذي عرفتموه عنها سواء حضرتك أو أياً من الإخوه اللذين يهاجمونها حتى تبنون عليه هجومكم عليها ؟

كيف تبرر لي هذا الهجوم و ما هي أدلتك التي تمتلكها حتى أراه أنا منطقياً يستحق التفكير ؟؟

هذه هي النقطه الأولى .

أما الثانيه فهي عن سؤالك لي هل أرضى لنفسي أو لإبنتي أن أكون كهذه الفتاه أو تكون إبنتي مثلها (( قبل السحل )) عى حد تعبيرك !!

أولاً ليس كل ما لا أستطيع القيام به هو مشين ... أو سئ .. و كم من نساء و بنات هن أفضل مني و لسن حتى مثلي

فليس معنى أنني لم أفعل ما قد فعلته هي هو أنني خير منها أو أفضل منها

و لا أعتقد أنني لو كنت في مصر وقت الثوره كان البيت سيكون مكاني .. أعتقد أنني كنت سأكون و زوجي معاً في الميدان من البدايه

حالنا حال كل من يحبون هذه الأرض و يريدون لها الخير

و سأذهب لما هو أبعد من ذلك و أقول لك أنني أكاد أجزم أنهن كثيرات جداً نساء مصر اللواتي أردن بشده أن تكون لهن مشاركه في إرساء الحق و رفع سحابة الظلم عن الجميع .. إلا أن خوفهن أو عجزهن منعهن و هن يعلمن تماماً أنهن لسن أفضل ممن شاركن و لا أكثر حشمة كما تريد حضرتك أن تصور لنا .. بل أنهن و الله أكثر من يحترمن كل فتاه نزلت و شاركت و تصيبهن الغيره منهن أو الغبطه لهن

و لو كانت إبنتي في عمر يسمح لها بالمشاركه في قول كلمة حق أو محاولة رفع الظلم لما منعتها .. إلا خوفاً عليها

و لا يعني هذا أنني إن منعتها فهي أفضل من غيرها ممن شاركن في ذلك

بل على العكس و الله .. أشهد الله انني أحترم كل من شارك في قول كلمة حق .. و كل من شارك في رفع الظلم .. رجلاً كان أو إمرأه .. شاباً كان أو فتاه

و أشعر بالتضاؤل و الصغر أمامهم بعجزي و عدم قدرتي على ما فعلوه

الخلاصه .. سؤالك فيه إشاره إلى أنني لا أرضى هذا لنفسي او لإبنتي .. و إجابتي هي أنه إن كان في هذا ما لا أرضاه لنفسي أو لإبنتي فهو الطريقه التي يتم التعامل بها مع مثيلات هذه الفتاه

و ليس ما تفعله هي

أما عن كون هذا التوقيت بالتحديد يختلف عن بدايات الثوره و أن وجودها في هذا المكان الآن لم يكن ضرورياً فهذا أمر آخر

أمر يمكننا مناقشته بعيداً عن الخوض في عرضها

أمر مهما إتفقنا عليه أو إختلفنا فلن يعني أبداً إستحقاقها لكل هذا الضرب و السحل و الإمتهان و وحشيه

مهما إتفقنا أو إختلفنا على صواب مشاركتها الآن من عدمه فلن نتفق أبداً على إستحقاقها لما نالته جزاء على ذلك

و لن نتفق أبداً على تبرئة من فعلوا بها ذلك أو إلتماس الأعذار لهم .. و لا من حرضوا على ذلك .. و لا من لم يغيثوها من أيديهم .. و لا من إستمرأوا هذا و دافعوا عنه

هي مهما كانت و مهما فعلت و مهما كان إقترابها من الصواب أو إبتعادها عنه فهي لا تستحق ما نالت من أقدامهم و لا ما نالت من ألسنتكم

أو هكذا أرى أنا الأمور

رابط هذا التعليق

اللي بيهاجموا البنت هنيئا لهم رفقة توفيق عكاشة

قل لي من صديقك اقل لك من انت

وانت يا عم مرافق عكاشة ذات نفسه شخصيا ,,

http://www.youtube.com/watch?v=Bwy_SnFURnM

تم تعديل بواسطة م تيمور المراغي

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

كل بئر بما فيه ينضح يا أخ تيمور

ربنا لا يحرمه من عاقبة كلامه

ربنا يعطيه قدر نيته في دنياه و في آخرته

اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

لا حول و لا قوة إلا بالله

رابط هذا التعليق

ماذا فعل بنا الطغاة و ماذا فعلت بنا الأيام ؟ ... و كيف وصلنا الى ما وصلنا أليه

الكثيرون ظنوا أنهم سلبوا منا وعينا و بعض من أخلاقنا

لم يتخيلوا أنهم سلبوا من الكثيرين فطرتهم السوية و كل ضمائرهم

أهكذا تصرف حقير ... موغل في الحقارة تدينه الشياطين نجده هنا

و هنا .. صالون ثقافي للصفوة ... نجده محل خلاف

يدينه العالم أجمع و نجد عندنا من يبرره

اللهم لا تهلكنا كما أهلكت بعض القرى الظالمة ... وأظننا اشد ظلما من بعضهم

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

اولا انا مش شايف ان اى حد غلط كل واحد له وجهة نظر تقبل الصح والخطا لكن انا انظر لما هو ابعد من ذلك ماهى نتائج اللى حصل مع هذه السيده

1 زيادة العداوه ببشاعه لجيشنا حتى انه ينعت باقذر العبارات الان

2فقد الثقه بين افراد الجيش وقيادتهم لاننا كان ايام مكنا ى الجيش كان فعلا قمة الاحساس بالشرف وقمة التضحيه للوطن بما تحمله هذه الكلمه 3 فقد الثقه سيؤدى الى انقسامات وحركات من داخل الجيش نفسه وتلك مرحله نجرى فيها

4 اعطاء الحق للجميع فى الفتك بالشرف العسكرى وجعل دم افراد الجيش مستباح للعامه والغوغاء وبالتالى للمجرمين

5استاحةدم الجيش المصرى من قبل الدول الخارجيه وخاصه اوروبا وامريكا وهى ذريعه محترمه للتدخل السافر فى شئونا الداخليه

هذهبعضاالاثار البسيطه لما حدث لهذا فالكثير يفكرون ان تلك الحادثه مقصوده ومدبره لاذكاء الفتنه وتدمير بقايا الوله ةهو سيناريو مقبول مع الحرق والقتل الذى يحدث

المهم ان الجميع فى حيره بشعه وهناك عدم ثقه كامل بين الكل لكن نسال الله سبحانه وتعالى ان يفك كرب الامه ونعبر تلك الفتره القاسيه فى حياتنا على خير

رجاء اخير من الجميع ان نراعى كلماتنا ولانحتد بالخروج غير اللائق فمازلنا الطبقه المثقفه والمتعلمه وان انحدرنا لهذا المستوى فلن نامل اى خير فينا او فى بلدنا

رابط هذا التعليق

يا عم تيمور انت جايب لنا واحد اوطى من التلتوار

رابط هذا التعليق

انا أيضا أعتذر لدكتورة غادة عن ما تعرضت له من عنف شديد من عساكر الجيش

لكن أعتب عليها إعتصامها وبقاءها لمدة شهر في الشارع كما تصرح في هذا الفيديو

كما أنها عضوة في حركة 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=MSMkbCfpeTg&feature=player_detailpage

رابط هذا التعليق

مع هالة سرحان

د . غادة هي نفسها صاحبة الصور المنشورة في وسائل الإعلام والنت

هي نفسها الفتاة التي يمسكها عسكري من رأسها

http://www.youtube.com/watch?v=MSYRg1OJ_ck&feature=player_detailpage

رابط هذا التعليق

انا أيضا أعتذر لدكتورة غادة عن ما تعرضت له من عنف شديد من عساكر الجيش

لكن أعتب عليها إعتصامها وبقاءها لمدة شهر في الشارع كما تصرح في هذا الفيديو

كما أنها عضوة في حركة 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=MSMkbCfpeTg&feature=player_detailpage

ليست هي المقصودة ...

الفتاة التي سحلت و ضربت و تعرت لم تتضح شخصيتها حتى الآن

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

الشرف و العرض ثوابت ليس فيها وجهات نظر!!!

الرجل الحق كما أعرفه

يستر العاهرة في موقف كهذا

فما بالنا بشريفة ؟؟؟!!!!

أين انكار المنكر ؟؟؟!!!

أين؟؟؟

الساكت عن الحق شيطان أخرس

اللهم عليك بالظالمين

اللهم عليك بالظالمين

اللهم عليك بالظالمين

آمين

آمين

آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...