اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القلايات أنواعها مميزاتها عيوبها ............خبراتكم

الدكتورة أم أحمد

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء من الإخوات خاصة تقديم خبراتهم عن أنواع القلايات المختلفة

أبدأ بالقلاية العادية

وتتميز بـ

متنوعة الأحجام(مقاسات كثيرة لكل الأغراض)

البساطه

قلة الزيت المستخدم

السرعة في الأنجاز

العيوب

تصاعد الأبخرة والزيزت ممايؤدي إلى روائح غير مرغوبه واستنشاق رذاذ زيزت

تناثر الزيت على سطح البوتوجاز وسيراميك الحائط والأرض

وأكبر عيب الحروق من تناثر الزيت الساخن على اليدين والوجه

لم أجد صور لها للأسف

هذا النوع معروف عندنا في مصر ب(بالطاسة)

ومع كثرة وتطور أدوات الطبخ ظهرت أنواع وأشكال كثييييرة

خبراتكم مع صور لو تكرمتم

والأسعار

خاصة أسعار مصر

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

الله يكرمك يا دكتورة

أنا كنت هعمل نفس الموضوع

عجباني فودرة الزيت (القلاية الكهربية) وكنت مقبل على الشراء

ولكني شوفت بعد كدة القلاية الجديدة الحرارية اللي بتقلى بمعلقة زيت واحدة

سعرها عالي، بس بصراحة تستاهل

بس السؤال : هل هي فعلا صحية ؟؟

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك ويعزك أخي الغريب

هذا ما وجدته بالنسبة لهذه القلاية وسمعت عنها أيضا ولم أجربها

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نبذه عن المنتج

جاء ذلك خلال المؤتمر الصحافي الذي عقد في فندق شيراتون الكويت بمناسبة اطلاق حملة تيفال «مغذ ولذيذ» في البلاد.

وأكد المسؤولون في تيفال ان طهي المقالي الفرنسية باستخدام اكتيفراي - Actifry تيفال يحتوي على نسبة لا تزيد على 3 في المئة فقط من الدهون أي أقل من ربع الـ 14 في المئة من محتوى الدهون في المقالي العادية.

وأوضحت شوينلا ميشرا مدير المنتج في كل من الشرق الاوسط افريقيا، شبه القارة الهندية والمناطق الفرنسية في أعالي البحار قائلة «استغرق المنتج سنوات في البحث والتطوير ليحقق الاستفادة القصوى من معلقة الزيت الواحدة، الوعاء غير لاصق، المقبض والمروحة التي تدير قطرات الزيت الساخنة جداً وتخلق ما يطلق عليه العلماء أثر «مايلارد» وهو الاثر البني والمقرمش الذي يرى عندما يطهي الطعام أو يحمص أو يخبز».

وتجدر الاشارة الى ان 100 غرام من المقالي الفرنسية المطبوخة في اكتيفراي - Actifry تحتوي على 192 سعراً حرارياً منها 22 سعراً حرارياً فقط من الزيت مقارنة بالكمية ذاتها المطبوخة في مقلاة الزيت الكهربائية العميقة التي تحتوي على اكثر من 245 سعراً حرارياً واكثر من 73 سعراً حرارياً في الزيت وعليه يمكن الاعتماد على اكتيفراي - Actifry المنتج المتعدد الاغراض في طهي تشكيلة متنوعة من الوجبات المقلية كما يمكنه تقليل نسبة الدهون بشدة مع الحفاظ في الوقت نفسه على المذاق اللذيذ ذاته للطعام المقلي.

وتهدف الحملة التي أطلقتها تيفال بالاشتراك مع د. العثيمين الى تنمية الوعي لدى الافراد لينعم الجميع بالصحة والرفاهية في منطقة الخليج وتعد هذه الحملة هي الاولى من نوعها المنطقة.

ويجرى تنظيم مجموعة من ورش العمل «مغذ ولذيذ» وهو شعار الحملة على مستوى المدن الكبرى في انحاء المنطقة لتوضيح فوائد الأكل الصحي طيب المذاق

وآنآ عن نفسي جربتها ما تظبط الاالسمبوسه والدجاج والبطاطا وعيبها انها اطول تاخذ في قلي البطاط ساعه الا ربع

وهذا فيديو يعلمك طريقه قلي البطاط في القلايه

ونلاحظ في الفيديو نشف البطاط قبل القلي

ملاحظه : افضل نوع هو تيفال الفرنسي

نملة متحنيه

وفي انتظار خبرة أخ أو أخت استعملها

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

موضوع جاى فى وقته يا دكتور بقالى فترة عاوزة اجيب قلاية ومحتارة جدااا

وده من ساعة الموقعة الضهيرة اللىاتحرقت فيها ايدى بالكامل :)

ونصحونى كتير بقلاية تيفال اللى بيقوله عليها بمعلقة زيت واحدة

بس مش عارفة تفاصيل كتير عنها وهى كمان سعرها بيعدى ال1000 ريال يعنى مش رخيصة مع ان فيه انواع ارخص بكتير من كده

لكن انا بصراحة بحب كل منتجات تيفال لانها ظيفة وقوية وبيقولوا عالقلاية بتاعتها سهلة التنظيف ومريحة

ووفيه كمان مولينكس بس اشتكوا منها انها بطيئة فى القلى

عموما انا قاعدة جمبك لغايت ماحد ييجى ويقولنا خبراته

:give_rose:

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك ويعزك أخي الغريب

هذا ما وجدته بالنسبة لهذه القلاية وسمعت عنها أيضا ولم أجربها

بالفعل يا دكتورة "تيفال" هي صاحبة براءة الإختراع لهذا المنتج ، وهذا ما أراه بجميع المعارض هنا بالكويت

ربما يكون المنتج حديث نوع ما وهو ما يجعلني متخوف من التجربة

على العموم منتظر المجربين

تحياتي...

رابط هذا التعليق

هو ممكن التغلب على الزيوت والابخرة فى الطاسة العادية فى حالتين

وضع شفاط بمقاس البوتجاز فوقه ( وده فايدته اكبر لانه بيستعمل لشفط جميع روائح المطبخ منها

القلى والشواء وغيره وسعره اقل من القلاية وبيتغير له فلتر الكربون كل فترة لو المطبخ داخلى

وفيه فتحة علوية واخرى من الخلف لامكانية توصيل البخارج خارج المطبخ دون تغيير الفلتر )

%D8%B4%D9%81%D8%A7%D8%B7+%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%83%D8%A7+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%B6%D9%84+90+%D8%B3%D9%85+-+60+%D8%B3%D9%85.JPG

وفى النوع ده كمان

او استخدام الطاسة ام غطاء ( نوعين )

استنلس بغطاء زجاجى

او تيفال برضه بغطاءزجاجى ودى افضل ( لايلتصق بها الطعام وزيت اقل )

رابط هذا التعليق

اما القلاية الكهربائية انا سألت عليها لان فى انواع منها كتير وكل واحد قال سعر غير التانى

لكن تقريبا افضلهم التيفال وهى اعلى سعر ممكن تعدى 1000 جنيه

بس دى بتحتاج زيت كتير

جميع الانواع متوفرة فى كارفور وعندنا فى اسكندرية شارع النبى دانيال

رابط هذا التعليق

ده فيديو لقلاية تيفال بمعلقة زيت واحدة

http://www.youtube.com/watch?v=4EAk1f3Zx3A

لكن فى ملحوظة استهلاك الكهرباء ربما يكون عالى

ارجو اكون افادتكم

رابط هذا التعليق

ارجو اكون افادتكم

السلام عليكم ورحمة الله...

45 دقيقة علشان أقلى شوية البطاطس دول؟؟

وقت طويل طبعا لكمية قليلة..وبكده تبقى مش عملية خالص..

ونفس فكرة القلى بتاعتها ممكن نطبقها فى الفرن...يعنى ملعقة زيت على البطاطس بعد مانغسلها بماء مثلج..وونشفها..وندخلها الفرن..حنحصل على نفس النتيجة..بطاطس محمرة ومقرمشة وبكمية زيت بسيطة جدا ..وممكن البانية كمان بنفس الطريقة.

قلاية الكهربا..بتاخد كمية زيت كتير جدا ...ولو حنقلى فيها بانية يبقى كده مش حينفع نقلى حاجة تانية...هى مفيدة فى العزومات لسرعة الاداء وللكميات الكتير.

انسب حاجة الطاسة اللى لها غطاء ...التيفال بس بيكون خطر لو اتخربش اثناء التنضيف

فيه كمان الزهر..ده صحى جدا وسهل فى التنضيف ...مش لاقية صور على النت..ان شاء الله اصور اللى عندى وأضيفها للموضوع ...

تحياتى

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

ارجو اكون افادتكم

ونفس فكرة القلى بتاعتها ممكن نطبقها فى الفرن...يعنى ملعقة زيت على البطاطس بعد مانغسلها بماء مثلج..وونشفها..وندخلها الفرن..حنحصل على نفس النتيجة..بطاطس محمرة ومقرمشة وبكمية زيت بسيطة جدا ..وممكن البانية كمان بنفس الطريقة.

قلاية الكهربا..بتاخد كمية زيت كتير جدا ...ولو حنقلى فيها بانية يبقى كده مش حينفع نقلى حاجة تانية...هى مفيدة فى العزومات لسرعة الاداء وللكميات الكتير.

فيه كمان الزهر..ده صحى جدا وسهل فى التنضيف ...مش لاقية صور على النت..ان شاء الله اصور اللى عندى وأضيفها للموضوع ...

تحياتى

طول عمري فعلا مشكلتي مع التيفال لما باجي أنضفه..باتعامل معاه بالراحة لأن فعلا زي ما حضرتك قلتي..أي خدش فيه..بيبوظها..ولو الخدش زاد..يبقي مافيش فرق بينها و بين أي طاسة ألومنيوم أو صاج

جزاكي الله خيرا يا مدام فولانة علي المعلوما بتاعة البطاطس اللي في الفرن دي.بصراحة أول مرة أعرفها..و ان شاء الله ألحق أجربها قبل ما المدام تيجي من مصر..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

موضوع جاى فى وقته يا دكتور بقالى فترة عاوزة اجيب قلاية ومحتارة جدااا

وده من ساعة الموقعة الضهيرة اللىاتحرقت فيها ايدى بالكامل :)

ونصحونى كتير بقلاية تيفال اللى بيقوله عليها بمعلقة زيت واحدة

بس مش عارفة تفاصيل كتير عنها وهى كمان سعرها بيعدى ال1000 ريال يعنى مش رخيصة مع ان فيه انواع ارخص بكتير من كده

لكن انا بصراحة بحب كل منتجات تيفال لانها ظيفة وقوية وبيقولوا عالقلاية بتاعتها سهلة التنظيف ومريحة

دي غالية جدا يعني داخله على ألفين جنيه!!!

وألف سلامة على أيدك ربنا يكفينا شر نار الدنيا والآخرة

سؤال بعيد عن الموضوع: يعني أيه الضهيرة؟؟؟

وفيه كمان مولينكس بس اشتكوا منها انها بطيئة فى القلى

عموما انا قاعدة جمبك لغايت ماحد ييجى ويقولنا خبراته

فعلا دي بطيئة جدا

فيه ناس بتقول الاستانلس أفضل من التيفال

حد جرب الاستانلس؟؟؟

:give_rose:

وشكرا لك وربنا يرزقنا

:clappingrose:

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

ارجو اكون افادتكم

تحياتى

عشان الوقت ده كله انا تراجعت عن شراءها

بغض النظر عن الكهربا دا انا ممكن انسى اصلا انى باقلى بطاطس

عندى ام غطاء المونيوم كلها وكويسة جدا

والتيفال كويسة برضه وسهل تنظيفها جدا بسفنجة ومية سخنة واستعمال معلقة خشب لعدم التجريح

هى دى صورة الطاسة التيفال اللى حضرتك تقصديها

رابط هذا التعليق

طول عمري فعلا مشكلتي مع التيفال لما باجي أنضفه..باتعامل معاه بالراحة لأن فعلا زي ما حضرتك قلتي..أي خدش فيه..بيبوظها..ولو الخدش زاد..يبقي مافيش فرق بينها و بين أي طاسة ألومنيوم أو صاج

جزاكي الله خيرا يا مدام فولانة علي المعلوما بتاعة البطاطس اللي في الفرن دي.بصراحة أول مرة أعرفها..و ان شاء الله ألحق أجربها قبل ما المدام تيجي من مصر..

لو الاكل محروق وملتصق فى التيفال اتركه شوية وفيه مية سخنة وكربوناتو ( بيكربونات الصودا )

وبعدين تغسل بقطعة سفنج ومية سخنة وممنوع استعمال ليف خشن او سلك مواعين او الليفة السلك

رابط هذا التعليق

هو ممكن التغلب على الزيوت والابخرة فى الطاسة العادية فى حالتين

وضع شفاط بمقاس البوتجاز فوقه ( وده فايدته اكبر لانه بيستعمل لشفط جميع روائح المطبخ منها

القلى والشواء وغيره وسعره اقل من القلاية وبيتغير له فلتر الكربون كل فترة لو المطبخ داخلى

وفيه فتحة علوية واخرى من الخلف لامكانية توصيل البخارج خارج المطبخ دون تغيير الفلتر )

%D8%B4%D9%81%D8%A7%D8%B7+%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%83%D8%A7+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%B6%D9%84+90+%D8%B3%D9%85+-+60+%D8%B3%D9%85.JPG

وفى النوع ده كمان

او استخدام الطاسة ام غطاء ( نوعين )

استنلس بغطاء زجاجى

او تيفال برضه بغطاءزجاجى ودى افضل ( لايلتصق بها الطعام وزيت اقل )

الشفاط فوق البوتوجاز بيكون شفطه ضعيف عن العادي ودا عن تجربة بالرغم من عمل ماسورة لخارج المطبخ مع اثنين فلتر والشفاط أيطالي

قالوا شيلي الفلتر لأنه بخليه ضعيف شلته مفيش فائدة

وبعدين هو أيضا محتاج تنظيف من وقت لآخر لالتصاق الزيوت به من الخارج ودا بيكون متعب كتير وأيضا الشفاط العادي بيلتصق به الزيوت

ولذلك حبيت استخدم القلاية التي لا يتسرب منها زيوت

عموما القلايات التيفال دي لو مش بتاخد زيت كتير هتكون أفضل من الكهربائية ولو حد جرب الاستانلس منها يعرفنا الله يكرمكم

وشكرا لك

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

ارجو اكون افادتكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

واضح إنك ست بيت ممتازة

بنغطي البطاطس والبانيه ولا بيكون مكشوف

وهل الثلج له دور ما في الطاطس؟؟؟

منكم نستفيد

تحياتى

الزهر هي الاستانلس ولا نوعية أخرى؟؟؟

وشكرا على معلوماتك القيمة وبانتظار صورة القلاية

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

الشفاط فوق البوتوجاز بيكون شفطه ضعيف عن العادي ودا عن تجربة بالرغم من عمل ماسورة لخارج المطبخ مع اثنين فلتر والشفاط أيطالي

قالوا شيلي الفلتر لأنه بخليه ضعيف شلته مفيش فائدة

وبعدين هو أيضا محتاج تنظيف من وقت لآخر لالتصاق الزيوت به من الخارج ودا بيكون متعب كتير وأيضا الشفاط العادي بيلتصق به الزيوت

ولذلك حبيت استخدم القلاية التي لا يتسرب منها زيوت

عموما القلايات التيفال دي لو مش بتاخد زيت كتير هتكون أفضل من الكهربائية ولو حد جرب الاستانلس منها يعرفنا الله يكرمكم

وشكرا لك

انا مركباه من حوالى 7 سنين النوع اللى حضرتك بتقولى عليه بس صراحة ارحم ممافيش

ممكن تغسلى الغطاء بماء ساخن ومنظف يحتوى على ليمون

والشبكة حطيها فى غسالة الاطباق الكبيرة بتنزل كل الدهون

كماان فى منظفات مخصوص للدهون بتسهل العملية كتير زى ( مستر مايسون مثلا )

رابط هذا التعليق

أولا بخصوص استخدم الطاسات الاستانلس طبعا ممتازة جدا ، لكن اشترى نوع كويس ،...وهو افضل من الالومنيوم والتيفال...انا لا استخدم الالومنيوم فى اى شىء...وقللت جدا من استخدامى للتيفال نظراً لخطورته على الصحة اذا اتخدش...( بس بينى وبينكم مخبية من وزير الصحة اللى فى البيت حلة تيفال للارز :) )...

بخصوص الزهرطبعا هو مختلف عن الاستانلس...ده اللى هو مصنوع من حديد الزهر اظن ...هو صحى جدا وسهل فى التنضيف..لكن تقيل شوية ...واسعاره اظن من 200 الى 550 او يزيد حسب الحجم..مش عارفة فيه مصرى ولا لأ...اللى عندى مستورد بس اشتريته من هنا (هنا يعنى القاهرة) ..دى شوية صور للاوانى الزهر ، فيه طبعا كمان طاسات بيد واحدة وصوانى فرن وطواجن وحلل احجام مختلفة..بس دى عينة يعنى للشكل العام واللى قدرت اصوره

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

أما بخصوص البطاطس المحمرة فى الفرن..باشكرك ياعطار اولا ..

تانى حاجة..الحقيقة يادكتورة مش عارفة فكرة الماء المثلج ولم أبحث عنها..أنا اخدت الوصفة كده ،لكن مش عارفة ايه الفائدة منها يعنى..

وطبعا بتكون مش متغطية فى الفرن خالص...ولا البانية...بس للامانة انا جربت الفراخ البانية فقط ومش عارف اذا السكالوب مكن برضه فى الفرن ولا لأ

البطاطس بتقلبيها فى ملعقة الزيت وتفرديها فى الطاسة او الصينيه وتدخليها الفرن

والبانية بتدهنى الصينية زيت خفيف وتدخليها الفرن وبعد شوية تقلبيها الوش التانى ..

أرجو ان اكون قلت شىء مفيد ...:)

تحياتى

رابط هذا التعليق

أولا بخصوص استخدم الطاسات الاستانلس طبعا ممتازة جدا ، لكن اشترى نوع كويس ،...وهو افضل من الالومنيوم والتيفال...انا لا استخدم الالومنيوم فى اى شىء...وقللت جدا من استخدامى للتيفال نظراً لخطورته على الصحة اذا اتخدش...( بس بينى وبينكم مخبية من وزير الصحة اللى فى البيت حلة تيفال للارز :) )...

بس متهيألي ان الاستانلس ده بيكون خفيف شوية..و الأكل بيلزق فيه جامد..صح؟؟..ولا أنا بأه اللي اشتريته من هنا من السعودية ده نوع أي كلام؟؟

طاسات بيد واحدة وصوانى فرن وطواجن وحلل

ياريت مراعاة لشعور اخوانكم العزاب..أنا عارف ان كلها حلل فاضية..بس برضه كفاية اسمها بصراحة

:)

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

بالنسبة للقلاية التيفال الجديدة

غير عملية فعلًا زي ما قالت هند و فلانة

لأن 45 دقيقة كتير جدًا على الكمية الصغيرة دي..

و كدة هتكون إستهلاكها كتير أوي في الكهرباء ده غير سعرها العالي

بالنسبة للقلي أنا باستعمل طريقتين

1) القلاية الكهربائية (عندي كينوود )

باستعملها في قلي البطاطس ممتازة و أي حاجة بتحتاج قلي غزير

لو حد عايز تشتري ياخد باله من الحاجات دي:

-المهم تكون ماركة معروفة .. عشان لو احتجت للصيانة أو قطع غيار.

- اشتري الحجم الصغير عشان تقليل إستهلاك الزيت .. لأن الزيت المفروض يتغير بعد 3 مرات استعمال.

- فيه أنواع الحلة الداخلية بتتشال من القلاية .. و بكدة بتكون سهلة في تنظيفها ..

و لكن ماشفتش لغاية دلوقتي غير ماركات مش معروفة فيها الميزة دي

غير اللي عندي الحلة الداخلية ثابتة .. و بالتالي تنظيفها عايز حرص ..

عشان الميه ما تدخلش في القلاية من تحت و الأجزاء اللي لها علاقة بالكهرباء.

- الحلة الداخلية فيه منها نوعين :استانلس أو تيفلون( لا يلتصق بها الطعام )

أفضل الاستانلس لأن ساعات الزيت بيلزق .. حتى في التيفلون .. و بيكون التنظيف صعب .. عشان عدم تجريح التيفلون

2) حلة استانلس:

و دي باستخدمها في السمك أو الباذنجان

الحاجات اللي زيتها بيترمي بعد الاستعمال على طول

ميزتها :

الإستانلس تنظيفه سهل ..حتى لو لزق فيها بعض الزيت .. يتنظف بسهولة

الحلة جوانبها عالية تقلل من تطاير الزيت غير الطاسة و كمان الغطاء بيمنع البخار

أ/ عطار

الحلة الاستانلس الخفيفة .. مش حتنفع في الطبيخ فعلًا

و لكن جربها في القلي .. أنا عندي واحدة خفيفة هي اللي باستعملها في القلي

لكن باغسلها بعد مرة قلي واحدة فقط

أما لو عايز نوع حلو و أنا مجرباه من السعودية

نوع تركي إسمه( كوركماز )

و على فكرة فيه في مصر دلوقت أنواع كتير مصري و مستورد حلوة جدًا

المهم تكون القاعدة سميكة و جدار الحلة كمان ما يكونش خفيف

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نعيش في منزلنا ثلاث أنفار أنا و نشوة زوجتي. و بيجة ( والدة نشوة عمرها ٩٥ سنة ) و بالتالي شغل البيت ممكن يكون حاجة رمزية ما سبق كان استهلالا لابد منه أحد أقاربنا أوصت بمكتب معين لتوريد العمالة المنزلية الاجنبية و أحضروا لنا شغالة اندونيسية كانت تعمل بطريقة جيدة و لكنها تغيبت عن العمل عقب اجازتها الاسبوعية .. ثم أتت و قدمت لنا واحدة من جنسيتها. و هكذا مر علينا في ظرف سنة خمسة شغالات من نفس الجنسية و يتفاوتون فيما بينهم في الاداء. .. أهم حاجة عندي هي رعاية بيجة. بيجة صحيح كبيرة في ا
    • 1
      انا لقيت النهاردة 8/1/2013 الجملة دى مكتوبة تحت المبالغ اللى المفروض تكون معانا لما نعمل هجرة الى كندا - You do not have to show that you have these funds if you have arranged employment in Canada. فهل معنى الجملة اللى الفاتت دى ان لو أنا معايا عقد عمل من كندا يبقى كشف الحساب ده ملوش لازمة ومش لازم يكون معايا 11 الف دولار و كفاية عقد العمل بما انه شغل و هصرف بيه على نفسى - ولا كشف حساب و عقد عملالأتنين مع بعض - لأن لو عقد العمل يكون بديل عن الفلوس اللى طالبنها دية يبقى بجد الله واكبر و المدة ه
  • أضف...