اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عبدو مشتاق

se_ Elsyed

Recommended Posts

لا حديث هذه الأيام في الشارع المصري إلا عن التغيير الوزاري المرتقب اللي هايجيب الديب من ديله ويخلي الشعب المصري بين يوم وليلة يفطر مربى ويتغدى قشطه ويتعشى كباب حله .. ولأني مذاكر الدستور المصري وحافظه عن ظهر قلب فأنا أعرف تماماً بإن جميع أبناء الشعب المصري سواسية ومافيش حد إبن تسعه وحد تاني إبن ستة فعشان كده قلت يا واد يا س س جهز نفسك لهذا الحدث الجلل عشان لو الريس إختار رئيس الوزراء والوزرا بطريقة عشوائية زي كل مره وجت الطوبة في المعطوبة وأختاروك تبقى ريدي من مجاميعه لكل حاجة فعشان كده أنا قمت بعمل الآتي :

1- نزلت بدلة الفرح السودا من فوق الدولاب وبعثتها للرفا عشان يصلح ما يمكن إصلاحه فيها ومن ثم سأخذها للغسيل أبو بخار يديها وش ورنيش أخير.. ده في حالة إذا بقيت وزير .. أما بقى لو تبسم لي الزمان وبقيت رئيس وزارار فندراً عليه والندر دين هانزل بدلة الشبكة هي كمان وإن شالله ماحدش حوش .. واهو الواحد يبقى عنده طقمين يبدل فيهم ويتمنظر قدام الريس والمجتمع الحاكم .

2- إشتريت علبة بوهية سودا وهادهن بها العربية المكسوبيشي اللانسم اللي هاشتريها وقطعت حتة من الستارة اللي في أوضة المسافرين وهاركبها جوه العربية عشان لما أبقى قاعد ورا ماحدش من الأعداء يشوفني .

3- إشتريت لوحين كونتر وعملت كوشك خشب قدام البيت لزوم الحراسة .

4- إشتريت شكارتين أسمنت وربع متر زلط على رملة وعملت مطبين صناعي بدرجة ميل 75 واحد على في اول الشارع والتاني في أخره .... وقدام شوية لما اترستق في الوزارة وتبقى رسمي هاسد الشارع ويبقى السكان ينطوا من أسطح المنازل المجاورة لحد ما يوصلوا شققهم ... وأنا هاقطع نفسي .. كل لزوم السيكعوريتي .

5- روحت لعم سعد العجلاتي اللي في الحتة وأجرت من عنده عدد 2 فيزبه لمدة شهر وإتفقت مع عيلين مقاطيع دايماً بالأقيهم قاعدين على القهوة اللي في الشارع اللي ورانا وإتفقت معاهم إني كل ماجي خارج واحد يمشي ورا العربية والتاني قدامها يوسعولي السكة ويضربوا أي حد في طريقهم .. ولهذا الغرض إشتريت عدد 2 بندقية رش وسلمت كل واحد بندقية عهدة .

6- جيت على نفسي وقطعت من قوتي وقوت عيالي وحولت كارت المحمول لخط بيزنيس وقولت مش معقول الريس يكلف نفسه وييجي يتصل ترد عليه رسالة من عندي بتقولوا إني رصيدك إنتهى ولازم تشحن يا جلده .

7- عملت توصيلات لتليفون البيت في كل مكان حتى إسم الله على مقامكم في بيت الراحة وحرجت على المدام والعيال إنهم يلمسوا التليفون .. وإذا كانت المدام عايزة تكلم امها بيقى تروح عند ام إبراهيم اللي جنبنا تتكلم براحتها على الأقل ترحمني من الفاتورة المولعة بتاعت التليفون ... وزيادة في الإحتياط عملت التليفون إستقبال بس مافيش إرسال .

8- نزلت إشتريت شريط الست بتاع أُغنية " انا في إنتظارك ملـــــــــــــيت "

9- أخدت اجازة بدون مرتب لمدة شهر بحجة إني طالع أصيف في رأس البر .

10 - طبعت كروت عليها النسر الطيار شعار الجمهورية وكتبت عليها .... سعادة المحافظ الوزير الدكتور / س س وسيبت إسم الوزارة تحت فاضي أبقى إكتبوا بعدين .

أظن كده بقى عداني العيب وبقيت على اتم إستعداد وفي إنتظار لحظة حلف اليمين امام السيد الرئيس والسيد زكريا عزمي رئيس ديوان رئيس الجمهورية وجبت منديل محلاوي عشان لما الدمعه تفر من عيني قدام الكاميرا ....

س س ماجستير من جامعة بركنساس تخصص إقتصاد ... ودكتوراة من جامعة الطشت قالي تخصص سياسة ... وزميل جمعية الاطباء بالمعهد الملكي البريطاني والكومنولث .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مشتاق .. مشتاق .. مشتاق! مشتاق لمصر جديدة لا يستطيع فيها أحد أن يكذب زاعما أن الله معه، أو أن فقيها منذ ألف عام حدد للمصريين ماذا يفعلون عام 2019. مشتاق لمصر جديدة تقضي عدة أسابيع في الكلية أو المدرسة أو المصنع أو الشركة وأنت لا تعرف دينَ زميلك، مسلما كان أو مسيحياً. مشتاقٌ إلى مصر بدون خيام متحركة، وعفن الفكر السلطوي ضد المرأة، واحتقار أمهاتنا وبناتنا وزوجاتنا وأخواتنا في اخفائهن داخل قماش أسود يختلط عرق المرأة به فيغرق المكان برائحة كريهة، فالنقاب، حسب فهمي الإسلامي، حر
    • 16
      في عام 2005 تقدم أيمن نور للترشح لانتخابات رئاسة مصر وكنت او كان هناك قطاع كبير يرى فيه بديلا لمبارك، ودارت الايام ووقفنا معه في محنة قضية تزوير التوكيلات التي سُجن بمقتضاها لغدة سنوات وفرحنا له عندما تم الافراج عنه فجأة لاسباب صحية وسعدنا لمشاركته في ثورة يناير 2011 كواحدا من الليبراليين الثوريين ولكن المُلاحظ أنه بعد فوز محمد مرسي بالرئاسة وجدنا ان ايمن نور قد تغيرت توجهاته فانقلب الى مايشبه المُحلل لكلل تصرفات وقرارات مكتب الارشاد والتي تصدر على لسان مندوبهم في رئاسة الجمهورية محمد مرسي
    • 0
      الفيديو مش على يوتيوب بل موقع اخر شوفوه بدون تحميل اعمل حسابك انك هاتجوع بعد ما تسمعه http://funmediazone.com/videos/495/مسخرة-واحد-شاعر-مشتاق-للحمه
    • 8
      مشتاق لريحة غطان بلدنا و أدان ف مدنة و شمس طالعه مابين غصون و صوت حنون يهز قلبي كما الزلازل و دمع نازل يبوس جفون و وسط دارنا و حمام يزوم و حسه يهدل و أب يجدل ف حبل تيل و نخلة شاربة حنين و غربة و طمي نيل مشتاق لابويا و كف ناشف كما الترب معجون عذاب و لكن اكرم من السحاب و أخ غايب و طيره جارح لكنه تايه عن المطارح و أم شالت عذاب جوارح مشتاق الاقي لبحري شط و اقص ريشي و ف أرضي احط مشتاق اهادن جيوش طموحي و ازيل جروحي بألف خط مشتاق ف ثانية أطير و اسافر لدنيا تانية
  • أضف...