اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رمضان وعيد كندا

Recommended Posts

السلام عليكم

ترددت كتير قبل ما افتح الموضوع ده عشان باب كندا مليااان عمالقة والواحد خايف ميبقاش قد المقام

من الاخر أنا فاتحة الموضوع ده عشان رمضان والعيد

هتقولولي مدورتيش وفي مواضيع اتفتحت قبل كده على رمضان في كندا

هقولكم لأ دورت ولقيت لكن اللي لقيته مواضيع فيها تصادمات وتشتيت كتير فقلت لأ ملوش لازمه نطلع في مشاكل قديمة.

نفتح موضوع جديد ونبتدي صفحة جديدة أحسن

ويا ريت يا جماعة نمسك نفسنا شوية. أنا حابه الموضوع يكون غايته المشاركه مش الجدل. عايزين موضوع نعرف نكمل عليه كل سنة...مش نفتح حاجة جديدة عشان السنة اللي فاتت حصل كذا

هنا هنعمل أي حاجة ليها علاقة برمضان. لو مثلا حد لقي مكان فيه مسلمين وعاملين أي زينه أو حاجة ليها علاقة برمضان ينشر صور. يعرف تجمعات أو أي اكشن له علاقة يشاركنا. لو حد عامل شقلباظ في الجدول اليومي عشان رمضان يقلنا...أي حاجة فيها كلمتين : رمضان +كندا

يلا توكلنا على الله

تم تعديل بواسطة Damo

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

• الردود 43
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا اول حاجة عايزه أقولها : هتعرفوا أخبار الهلال ازززاااي؟؟؟

مشكلة فظيعة عندنا منعرفش حد ومشعرفين هنعرف إزاي رمضان يبدأ امتى

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

من اصعب الرمضانات اللي عدت عليا في حياتي هو رمضان اللي فات في فانكوفر

رمضان ابتدا و الفجر على اتنين و نص صباحا و المغرب تسعه و نص مساء تقريبا

يعني الصيام حوالي 19 ساعه و الفطار حوالي 5 ساعات

يعني على ما الواحد يفطر و يصلي العشا و التراويح يكون الفجر على الأبواب

mfb: mfb: mfb:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا يا دامو على الموضوع الجميل

لانه سمح لنا نسمع صوتك تانى

بدل ما بتغطسي مرة واحدة وتختفى

اهو بكدا اضمن انى اسمع صوتك على المحاورات يوميا

وكل سنة واخوانى المسلمين طيبين

وتقبل الله صيامكم

وكل عام وانتم بخير

اختكم اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هنا هنعمل أي حاجة ليها علاقة برمضان. لو مثلا حد لقي مكان فيه مسلمين وعاملين أي زينه أو حاجة ليها علاقة برمضان ينشر صور. يعرف تجمعات أو أي اكشن له علاقة يشاركنا. لو حد عامل شقلباظ في الجدول اليومي عشان رمضان يقلنا...أي حاجة فيها كلمتين : رمضان +كندا

يلا توكلنا على الله

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

براااااااااااااااااافو يا دامو....بجد مبسوطة جدا انك بتاخدي الخطوة دي...ربنا هيفتح ليكي ابواب انتي مش متخيلاها و بكرة تقولي لماضة قالت

بصي يا ديمو...انا بحب دايما نبتدي بنفسنا و عشان كده ابتدي انتي بزينة رمضان في المكان اللي انتي موجودة فيه

ع فكرة انتي كمان ممكن تعملي فانوس....اخويا كان بيعملنا حاجات كده و احنا صغيرين و نجيب لمبات صغيرة وورق ملون و حركات

ابتدي بزينة للبيت عندكم من جوه...و بعدين لو ممكن قدام البيت لو مش فيها مضايقة للجيران

كنت سالتك قبل كده ع المركز الاسلامي....ممكن تلاقي فيه جنسيات تانية كتير...و ماله يا بنتي فرصة تلفي العالم و انتي قاعدة في كنكا...

و لو لقيتي جامع ابتدي كوني مجموعة ممكن من بنات تلاقيهم في سنك....و اعملوا وقت تتجمعوا فيه في الجامع في الصلاة او في قراءة القراءن

لو منفعشي.....شجعي امام الجامع انه يقدم محاضرة للشباب و الشابات....روحي و قابليه و اطلبي منه يخصصلكم حاجة زي كده

اسالي في الجامع او المركز الاسلامي هل فيه افطار جماعي مثلا...و ده هيكون فرصة هايلة للتعارف و التقارب بين الناس حتي برضه لو جنسيات تانية

طب سؤال تاني الجالية المصرية فين؟؟؟

انا عارفة انك بتحاولي من خلال التوبيك دوت انك تتواصلي معاهم....بس ليه منكتشفشي طرق تانية...

انا جربت كده لما كنت في الامارات و الحقيقة المكتب الثقافي بتاع القنصلية بجد كان بيحسسني اني في مصر في كل حاجة (حتي لما كنا بنعمل محاضرة و الناس تخش تقاطع بعضيها....اييييييه ايام)

طبعا زمانك بتهرشي في راسك و بتقولي.....ايه اللي جابك هنا يا لماضة

معلشي

بس حبيت اطمن عليكي

و ااقولك برافو bv:-

مساااكي تواصل......خاص جدا....حتي لو بينا محيطين...او بحرين....او حتي ترعتين

رابط هذا التعليق

مواعبد الصلاة

متشكرين جدا استاذ يوسف

ميزة الجدول ده ان فيه التواريخ الاتنين الميلادي والهجري عشان الواحد يبقى واخد باله هو فين منين

متشكرين مره تانيه :roseop:

من اصعب الرمضانات اللي عدت عليا في حياتي هو رمضان اللي فات في فانكوفر

رمضان ابتدا و الفجر على اتنين و نص صباحا و المغرب تسعه و نص مساء تقريبا

يعني الصيام حوالي 19 ساعه و الفطار حوالي 5 ساعات

يعني على ما الواحد يفطر و يصلي العشا و التراويح يكون الفجر على الأبواب

mfb: mfb: mfb:

ههههه يعني الواحد يقضي بليل كله يا أما صلاة يا أما اكل

آهو السنة دي هنبتدي 16 ساعة وشوية. بس أنا اعتقد إن حتى في الايام الطويلة لو مشغول طول اليوم مش هتحس بالوقت خالص ولا إيه ؟

عموما رمضان اللي فات أنا كنت في نيوزيلاند ومكنش طويل زي هنا . فيمكن اغير رأيي بعد التجربة wst::

شكرا يا دامو على الموضوع الجميل

لانه سمح لنا نسمع صوتك تانى

بدل ما بتغطسي مرة واحدة وتختفى

اهو بكدا اضمن انى اسمع صوتك على المحاورات يوميا

وكل سنة واخوانى المسلمين طيبين

وتقبل الله صيامكم

وكل عام وانتم بخير

اختكم اغابي

أهلا أهلا اغابـي :)

أهو حاجة صغيرة كده بس أتمنى الموضوع ينجح بس bv:-

وبعدين أنا هنا كل يوم بس ببص من بعد

ابقي ركزي هناااك ورا الشجر هتلاقيني متشعبطة وبراقب لزوم الأمن طبعا -_-

تحياتي

دامو

Unkown~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يلا توكلنا على الله

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

براااااااااااااااااافو يا دامو....بجد مبسوطة جدا انك بتاخدي الخطوة دي...ربنا هيفتح ليكي ابواب انتي مش متخيلاها و بكرة تقولي لماضة قالت

بصي يا ديمو...انا بحب دايما نبتدي بنفسنا و عشان كده ابتدي انتي بزينة رمضان في المكان اللي انتي موجودة فيه

ع فكرة انتي كمان ممكن تعملي فانوس....اخويا كان بيعملنا حاجات كده و احنا صغيرين و نجيب لمبات صغيرة وورق ملون و حركات

ابتدي بزينة للبيت عندكم من جوه...و بعدين لو ممكن قدام البيت لو مش فيها مضايقة للجيران

كنت سالتك قبل كده ع المركز الاسلامي....ممكن تلاقي فيه جنسيات تانية كتير...و ماله يا بنتي فرصة تلفي العالم و انتي قاعدة في كنكا...

و لو لقيتي جامع ابتدي كوني مجموعة ممكن من بنات تلاقيهم في سنك....و اعملوا وقت تتجمعوا فيه في الجامع في الصلاة او في قراءة القراءن

لو منفعشي.....شجعي امام الجامع انه يقدم محاضرة للشباب و الشابات....روحي و قابليه و اطلبي منه يخصصلكم حاجة زي كده

اسالي في الجامع او المركز الاسلامي هل فيه افطار جماعي مثلا...و ده هيكون فرصة هايلة للتعارف و التقارب بين الناس حتي برضه لو جنسيات تانية

طب سؤال تاني الجالية المصرية فين؟؟؟

انا عارفة انك بتحاولي من خلال التوبيك دوت انك تتواصلي معاهم....بس ليه منكتشفشي طرق تانية...

انا جربت كده لما كنت في الامارات و الحقيقة المكتب الثقافي بتاع القنصلية بجد كان بيحسسني اني في مصر في كل حاجة (حتي لما كنا بنعمل محاضرة و الناس تخش تقاطع بعضيها....اييييييه ايام)

طبعا زمانك بتهرشي في راسك و بتقولي.....ايه اللي جابك هنا يا لماضة

معلشي

بس حبيت اطمن عليكي

و ااقولك برافو bv:-

مساااكي تواصل......خاص جدا....حتي لو بينا محيطين...او بحرين....او حتي ترعتين

يا ولكم يا ولكم

احنا بنرحب بالكل يا ريهام مش لازم تبقي في ترعه قصدي كندا عشان تشاركي

موضوع الزينا ده مش خطر على بالي!!! عندك حق أنا هزين البيت من جوه بس مشعرفة موضوع بره ده هينفع ولا لأ...هجس نبض كده واشوف

أنا فعلا نفسي موت اتعرف على مصريين هنا. شم النسيم اللي فات سمعنا عن تجمع بس كان في ميساساجا وقابلنا مصريين كتير هناك بس كلهم ساكنين في ميساساجا احنا بس اللي كنا جايين سفر ...فكان صعب قوي نفضل in touch

عموما يمكن اقابل حد لما الجامعه تبدأ

نرجع لرمضان بقى ...الجامع القريب مننا كله هنود يا لماضة :unsure:

احنا في الاخر كلنا مسلمين آه بس أنا مجربة من نيوزيلاند :unsure: وكنت افضل الاقي حته العرب فيها (وأحسن كمان لو مصريين )

كان في توبـيك اتقال فيه مكان مسجد كلو مصريين وصدفة أول ماجينا شفت المسجد ده. المشكلة بقى اني مشعرفة شفته فين عشان كنت لسة معرفش المنطقة بس اللي فاكراه اني كان قريب من اوتيل كده هابقى أسأل عليه وأروح اتمشى في المنطقة

وحاضر اول ماالاقي حد مسلم في سني هلزقلو :lol:

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

داااااااااااامو.....لازم ازعق....

هيييييييييييه

بصي بقي

انتي اكتبي الجملة دي في الجوجل سيرش بوكس

طريقة عمل فانوس

و هتلاقي خطوات كتير و صور كمان.....انا خفت احطها في التوبيك هنا احسن حد يفتكر ان احنا هنتكلم عن زينة رمضان...و يضربني ويضربك....آه يا عيني...(وش سعيد صالح في المشاغبين)

يالا بقي ورينا الهمة

مساااكي فانوس منور

رابط هذا التعليق

كان في توبـيك اتقال فيه مكان مسجد كلو مصريين وصدفة أول ماجينا شفت المسجد ده. المشكلة بقى اني مشعرفة شفته فين عشان كنت لسة معرفش المنطقة بس اللي فاكراه اني كان قريب من اوتيل كده هابقى أسأل عليه وأروح اتمشى في المنطقة

Salaheddin Islamic Centre

741 KENNEDY RD, Scarborough, Ontario‎ - (416) 264-3900‎

Muslin Association of Canada-Masjid Toronto

168 DUNDAS ST W, Toronto, Ontario M5G 1C6‎

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

انتي اكتبي الجملة دي في الجوجل سيرش بوكس

طريقة عمل فانوس

أنا روحت كاتبه الكلمة دي في يوتيوب (بستسهل ) وطلعلي حاجات حلوة قوي

ان شاء الله هحاول أعملهم خلال الاسبوع الجاي وله كده هاخد صور واواريهالكم

Salaheddin Islamic Centre

741 KENNEDY RD, Scarborough, Ontario‎ - (416) 264-3900‎

Muslin Association of Canada-Masjid Toronto

168 DUNDAS ST W, Toronto, Ontario M5G 1C6‎

ايوووووه ه بتاع dundas ده

ألف ألف شكر استاذ MoeTdot

Unkown~

رابط هذا التعليق

على فكره

أنا كنت قضيت رمضان فى أمريكا

و مره إتعزمت على إفطار جماعى فى مسجد كل إللى فيه أتراك

و الله كنت حعيط من كتر إنبهارى بتكاتفهم مع بعض و حبهم لبعض

بجد الجاليه التركيه فى الغربه تشرح القلب

رابط هذا التعليق

كل سنة و اخواتي المسلمين بالف خير بمناسبة حلول شهر رمضان

:roseop: :roseop: :roseop: :roseop:

:roseop:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

على فكره

أنا كنت قضيت رمضان فى أمريكا

و مره إتعزمت على إفطار جماعى فى مسجد كل إللى فيه أتراك

و الله كنت حعيط من كتر إنبهارى بتكاتفهم مع بعض و حبهم لبعض

بجد الجاليه التركيه فى الغربه تشرح القلب

عقبالنا يا استاذ ياسر :rolleyes:

Unkown~

رابط هذا التعليق

يا جماعة لو سمحتم اللي يعرف رمضان بكرة ولا لأ يقولي أنا صوابعي ورمت من الإتصال بالجامع مشغووووول علطول

Unkown~

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

كل عام وانتم بخير

العيد ان شاء الله يوم الجمعة 10/9/2010

بعض الجاليات ستحتفل بالعيد يوم السبت

المشكله التى ظهرت ان يوم السبت هو 11/9/2010

يعنى 11 سبتمبر

ولو احتفلنا بالعيد

هيتفهم اننا بنحتفل بذكرى 11 سبتمبر

و القنوات الامريكيه شغاله

طيب نعمل ايه ؟

تم تعديل بواسطة yosef elmadysm
رابط هذا التعليق

كل عام وانتم بخير

العيد ان شاء الله يوم الجمعة 10/9/2010

بعض الجاليات ستحتفل بالعيد يوم السبت

المشكله التى ظهرت ان يوم السبت هو 11/9/2010

يعنى 11 سبتمبر

ولو احتفلنا بالعيد

هيتفهم اننا بنحتفل بذكرى 11 سبتمبر

و القنوات الامريكيه شغاله

طيب نعمل ايه ؟

كل سنة وحضرتك طيب استاذ يوسف

احنا لو قعدنا نمشي ورا الميديا دي مش هنخلص لأن العيد لو مطلعش السبت مش هيغلبوا هيلاقوا غيرها

الدين بيقول نحدد يوم العيد من القمر..مش من امريكا. وبعدين كلهم عرفين كويس جدا ان العيد ده خبط لزق بعد رمضان ورمضان شهر والشهر ده ماشي مع القمر.

واكيييد حد في مكان ماهيطلع يقول بيحتفلوا ب11 سبتمبر سواء يومها أو اليوم اللي قبلوا.

يا أستاذ يوسف في ناس بتحب تكره نفسها في الاسلام والمسلمين , والمشي ورا كلام الميديا هويتهم.

من الاخر خليهم مع نفسهم..احنا نعمل اللي علينا وبس .

Unkown~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عيد سعيد علينا جميعا

الموقع ده نفعني أوي لما كنت برة

http://www.zabihah.com/

مساجد و مدارس و مطاعم

بمناسبة الصيام ... كان في فتوى ل د. علي جمعة ان المسلمين في الغرب يمكنهم الصيام والإفطار بتوقيت مكة المكرمة إذا زادت ساعات الصيام على ‏18‏ ساعة‏" طبعا في آراء تانية

حاولوا تحضروا صلاة العيد حتى لو مش فيه مسجد عرب .. تكبيرات العيد و المسلمين بيقولوا لبعض "عيدكم مبارك" بالعربي مهما اختلفت لغاتهم بيخفف شوية الغربة

ربنا يكرمنا جميعا

رابط هذا التعليق

كل عام و حضراتكم جميعا بخير

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...