اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خروفــــــــــيات

se_ Elsyed

Recommended Posts

قولت قبل ما أسيبكم وأقضي إجازة العيد لازم أكتب ذكرياتي مع الخرفان أيام العيد ..

- الوالد الله يرحمه كان معودنا من زمان يشتريلنا خروف للأضحية أيام العيد ... وكان هذا يحدث قبل العيد بشهرين تلاته .. ونفضل ناكله ونسمن فيه لحد ماييجي اليوم الموعو ونجيب رقبه ... لكن خلال تلك الفترة كانت تنشأ علاقة غريبة بيننا نحن الاطفال وبين الخروف وكنا نشعر بعاطفة حب غريبة نحوه وكأنه أصبح واحد من العيله ههههههه :D ..

وكنا نزعل ونتضايق جداً كلما أقترب الموعد المحتوم للتضحية بالمرحوم ....

وكان معظم وقتنا نقضية في اللعب معه وإحياناً كان الخروف بيكون شرس ويظل يطاردنا فوق السطح ويا ويله اللي ياخدله خبطة بقرونه fsh:: ....

ولكن كل خوفنا عليه كان يزول حينما نلتهم الكبده والمخ والفشه بعد ذبحه .. وكأن شيء لم يكن ....... ( شوفتوا قلة أصل بتاعت العيال ؟ )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

واحياناً في الفترات التى تسبق عيد الأضحى تنشط عمليات سرقة خروف العيد ... وتجد قلة من الناس منعدمة الضمير تسطو وتغتصب فرحة الناس بعد شراءهم للخروف .... ومن المواقف الطريفة التى اتذكرها في هذا الموضوع :

- يحكي لي جار لنا وهو ظابط بالجيش بإنه كان يسكن في أحد المباني وقبل العيد إشترى صاحب المبنى خروفين للأضحية وأحتفظ بهما فوق سطح المبنى وظل يطعمهم ويعتنى بهم أشد إعتناءاً .. وفي هذه الأثناء أيضاً كانت تراقبه عيون الإجرام الغادر .. فأستغل احد المجرمين فرصة عدم وجوده بالبيت وتسلل خلسة إلى السطح وأستولى على الخروفين وفي أثناء نزولة على السلم قابل أحد السكان فسأله الساكن ماذا يريد فبسرعة البديهة قال له بإنه يبيع الخراف وبإنه معه اخر خروفين للبيع بسعر مغري ... وبالفعل باع له الخروفان بسعر زهيد وأخذ الفلوس وانطلق ... وأخذ صاحبنا البضاعة وربطهما في نفس المكان فوق السطح ..

ولاحظ صاحب العمارة بإن هذا الساكن قد سرت الحنية والعطف فجأة في قلبه وأصبح يعطف على خرافه ويطعمهم ويسقيهم بشكل منتظم ... ولكن عندما زاد الأمر عن حده شك في وجود علاقة ما بينه وبين الخروفين فسأله " إنت أية نظامك يا عم .. مالك ومال خرفاني ؟ " فاجابه " خرفانك ؟!!!! دي خرفاني انا وانا لسه شاريهم من كام يوم وحكى له القصة وانتابت نوبة من الضحك المتواصل الأثنان .. وعلى ما يبدو بإنهما كانا يشجعان اللعبة الحلوة ... ولكن فيا الأخير توصلا إلى تسوية سلمية في النهاية بعنوان " السلام مقابل الخرفان " وأقتسما الخروفين ويا دار ما دخلك شر ....

تمت

رابط هذا التعليق

القصة الطريفة الآخرى ، حدثت مع زميل لي ... فقد قاموا بشراء خروف العيد وكانت والدته تعتني بالخروف كثيراً وتخرج في الصباح معه لكي يشم الهواء النقي امام المنزل ولكي يشاهد الخرفان اللي رايحه وجايه .. خاصة الخرفانات اللي مش مؤدبة وبتلبس قصير ...

وفي ذات مرة جاءها رجل بسيط يرتدي جلباب بلدي وسألها " الله يخليكي يا حاجة أنا عطشان .. ممكن تديني كوباية ميه ؟ " فبطيبة الأم المصرية الحنينة ( وش امينة رزق في فيلم " سارق الخرفان " ) قالت له " من عينيه يابني .. وعلى ما يبدو إنه قال لها لأ انا عايز من التلاجة ... فهرولت إلى داخل المنزل لتحضر له كوب ماء مثلج لينعشة في حر الصيف الهجير ... وعندما خرجت لم تجد الرجل وبالتأكيد الخروف ..فأسرعت تبحث هنا وهناك .. دون جدوى

وفكرت في سؤال محل البقالة المجاور لهم فقال لها " أيوه أنا شوفت واحد لابس جلابيه وشايل حاجه في حِجر جلابيته وطالع بيجري .. والحاجة دي طبعاً كانت أسير الحرب الخروف المفقود ... والغريب في الموضوع بإنه لم تعلن أي جماعة إرهابية حتى الان مسئوليتها عن الحداث ولا حد إتصل يطلب فدية مثلاُ أو يعلن أسباب إختطاف الخروف ....

وعلى ما يبدو بإن كانت هناك خلفية سياسية للموضوع كأن يكون الخروف منضم لحزب او جماعة معينة وعندما رجع إلى رشده قرر إعتزال العمل السياسي ، وبالرغم من تهديدات الجماعة له إلا انه لم يتراجع وبالتالي قاموا بخطفه قبل ان يعترف على نشاطهم تحديد تهديد سكين الجزار ....

ودي كانت نهاية فرقة " خروف عيد " المسرحية .

رابط هذا التعليق

كل سنة وإنتم طيبين وما تتقلوش في اكل الخرفان ( يعني فخذه واحده .. او ربع خروف مشوي ... كده يعني بس ) علشان اللحمه الضاني مليانه كوليسترول وسعرات حرارية عالية ....

وبالمناسبة دي بأطلب من اخويا حشيش يسمعني أغنيتي المفضلة

خروفي خروفي لابس بدله صوفي

وله قرنين وأربع رجيلن

يأكل برسيم ويبقى تخين

ندبحوه بالسكينه

وناكله هم المم

تم تعديل الاغنيه بواسطتى

ابن مصر ;) ;) :D :D :D

رابط هذا التعليق

يا حلولى يا حلولى :blink:

س.س. مش موجود فى الباب mfb:

آخد راحتى بقى ماحنا بنسلم لبعض cl:

الحقيقه الحكايه اللى هاحكيها مش خاصه بخروفنا وانما بخروف خالتى

هى ساكنه فى الدور العاشر

والخروف بيحطوه فوق السطوح

ويبدو انه فى هذا العام الخروف كان كاميكاز !! انتحارى كده زى الجنود اليابانيين فى الحرب العالميه التانيه لانه قرر يقايس وينط من فوق السطوح .. ونزل الخروف يا حرام جثه هامده فداء الواجب .. وانا زعلت عليه جدا زيه زى كل خروف بندبحه يوم العيد .. واكتر شئ بيضايقنى شكل الخرفان وهى بتجرى من الجزار بتحاول تهرب من المصير المحتوم وباقول لو بس نعفو عنه و نطلق سراحه .. هييييه عالم خرفان بصحيح :huh:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا حلولى يا حلولى  :blink:

س.س. مش موجود فى الباب  mfb:

آخد راحتى بقى ماحنا بنسلم لبعض  cl:

الحقيقه الحكايه اللى هاحكيها مش خاصه بخروفنا وانما بخروف خالتى

هى ساكنه فى الدور العاشر

والخروف بيحطوه فوق السطوح

ويبدو انه فى هذا العام الخروف كان كاميكاز !! انتحارى كده زى الجنود اليابانيين فى الحرب العالميه التانيه لانه قرر يقايس وينط من فوق السطوح .. ونزل الخروف يا حرام جثه هامده فداء الواجب .. وانا زعلت عليه جدا زيه زى كل خروف بندبحه يوم العيد .. واكتر شئ بيضايقنى شكل الخرفان وهى بتجرى من الجزار بتحاول تهرب من المصير المحتوم وباقول لو بس نعفو عنه و نطلق سراحه .. هييييه عالم خرفان بصحيح  :huh:

انا هنا يا فيروز مش هاخليكي تستفردي بالباب

انا في العربية في طريقي للمدينة

رابط هذا التعليق

:blink: :huh: mfb:

فرحه ما تمت خدها س.س. و طار

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...