اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هجرة لم شمل العائلة the family class

Recommended Posts

اخواني اعضاء هذا المنتدى المذهل احب ان تشاركوني فرحتي بالحصول على الفيزا الكندية والخبر الجميل ده عرفته امبارح وحبيت اشكر كل اللي ساعدوني بمعلومات مفيده وارجوا من القائمين على المنتدى يسمحوا لي ان اوضح تجربتي فيه لأن نادر ما بتلاقي موضوع عن الهجرة العائليه وياريت تكون تجربتي مفيده لغيري من اعضاء جدد قادمين او ممكن عائلات الاخوة اللي هاجروا واللي حايبعتوا لأهلهم وزوجاتهم في المستقبل بعد ان يستقروا ،،

انا قدمت طلبي في نوفمبر 2007 والفايل نمبر كان في مارس 2008 ، طلبوا مني بعض الاوراق الناقصه في سبتمبر 2008 ، طلب الميديكال كان في 18 فبراير وطلب الباسبورت في 29 ابريل .. وبأتمنى للجميع التوفيق والنجاح في حياتهم وربنا يسهل عليكم :blink:

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا أخي الكريم ... وبالتوفيق في كندا إن شاء الله ... بس يا ريت تحكيلنا شويه عن الشروط والإجراءات المتبعة في التقديم لهذه الفيزا

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الف مبروك ياأخي الكريم

ممكن من فضلك توضخ لنا كيفية التقديم للم شمل العائله ووهل يكفي ان يكون اخيك او والدك قريب من الدرجه الاولى لاتمام العمليه وشكرا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

اخواني اعضاء هذا المنتدى المذهل احب ان تشاركوني فرحتي بالحصول على الفيزا الكندية والخبر الجميل ده عرفته امبارح وحبيت اشكر كل اللي ساعدوني بمعلومات مفيده وارجوا من القائمين على المنتدى يسمحوا لي ان اوضح تجربتي فيه لأن نادر ما بتلاقي موضوع عن الهجرة العائليه وياريت تكون تجربتي مفيده لغيري من اعضاء جدد قادمين او ممكن عائلات الاخوة اللي هاجروا واللي حايبعتوا لأهلهم وزوجاتهم في المستقبل بعد ان يستقروا ،،

انا قدمت طلبي في نوفمبر 2007 والفايل نمبر كان في مارس 2008 ، طلبوا مني بعض الاوراق الناقصه في سبتمبر 2008 ، طلب الميديكال كان في 18 فبراير وطلب الباسبورت في 29 ابريل .. وبأتمنى للجميع التوفيق والنجاح في حياتهم وربنا يسهل عليكم :roseop:

الف مبروك ..وياريت تشرح لنا قصتك بالتفصيل.يعني الأوراق المطلوبة من حضرتك ومن العائلة في كندا.وبالتوفيق ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الحبيب الصبر الف الف مبروك يا اخى الكريم طلب الباسبور

وان شاء الله تجيلك الفيزه عن قريب صحيح ان الصبر مر كأسمه

ولكن عاقبة الصبر دائما بأذن الله خير

الف مبروك ....وان شاء الله يرجع لحضرتك الباسبور وعليه الفيزه قريب ان شاء الله

بس يا ريت فعلا تشرح قصتك بالتفصيل للاستفاده

وان شاء الله ربنا يكرمك يا اخى الكريم فى حياتك القادمه

ويرزقك خير كندا ويبعد عنك شرها انه ولى ذلك والقادر عليه :roseop::roseop: :blink:

رابط هذا التعليق

بأشكر كل الاخوان اللي ردوا واحب اوضح اني مش اخ انا اخت ههههه ( ام محمد من اليمن ) ،،، بالنسبه لأجراءات معاملتي كالتالي : اولا انا متزوجة من ابن عمي وهو مقيم في كندا من اكثر من عشرين عام يعني عنده الجنسيه وهو مقيم في مدينة كالجاري ،، اتجوزنا قبل عامين وبدأت الاجراءات في 2007 مثل ماوضحت لكم وكل اللي كان مطلوب مني ان املئ الاستمارات بمعلومات عادية عن الاسم الكامل والعمر وتاريخ الميلاد والمستوى التعليمي وعدد افراد اسرتي وتواريخ ميلادهم وايه اللي عملته في العشر السنين اللي فاتوا وارفاق اي شهادات علميه او خاصه بالعمل اذا كنت اشتغلت وتوضيح الفتره اللي اشتغلت فيها واذا عندي اي خبرات في اي مجال وكان في اسئلة عن طريقة زواجي وكيف اتقابلنا وامتى حددنا الزواج وطلبوا صور الفرح وعقد الزواج مترجم طبعا ومختم في الخارجيه وطلبوا شهادة الفيش والتشبيه والميديكال ولم يطلبوا مني اي اختبار للأيتلس ولا مقابله ولا اي شئ من هذا ،،،، اتمنى اكون افدتكم

رابط هذا التعليق

نشكر الأخت أم محمد على تجربتها متمنين لها و لأسرتها لم الشمل والسعادة في حياتهم المقبلة على

ضوء تعاليم ديننا الحنيف، ولكن حتى يكون الموضوع متكامل سأبدأ بالسؤال عن إحضار الأخوة أو الأخوات هل خاض أحد من الأعضاء هذه

التجربة الرجاء أفادتنا مع الشكر.

مع تحياتي

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

انا قدمت طلبي في نوفمبر 2007 والفايل نمبر كان في مارس 2008 ، طلبوا مني بعض الاوراق الناقصه في سبتمبر 2008 ، طلب الميديكال كان في 18 فبراير وطلب الباسبورت في 29 ابريل .. وبأتمنى للجميع التوفيق والنجاح في حياتهم وربنا يسهل عليكم :roseop:

الف مبروك على الفيزا :roseop:

حضرتك قدمت الميدكال في الاخر

لكن مش المفروض انك تقدمه مع الطلب في الاول خالص بالاضافة الى الفيش والتشبيه وتبعته ميساسوجا Case Processing Center -Messasauga

رابط هذا التعليق

الأخ صعيدي في مونتريال انا عملت الميديكال في بداية المعامله بحسب طلب المحاميه في كندا وكان هذا في شهر نوفمبر 2007 وعملت معاه الفيش والتشبيه بس بسبب مرور اكثر من عام على الفحص الطبي اللي عملته السفاره طلبت اعمل فحص مره اخرى وكان هذا في مارس 2009 وبعد ارساله بشهر واحد بعتوا لي بالايميل ان ارسل جوازات السفر ،، اما موضوع الاوراق فأنا كنت باارسل كل طلب بيطلبوه مني الى المحاميه في كندا في مدينة كالجاري وهي اللي بترسلهم الى السفاره الكندية في ابوظبي ، اتمنى اكون افدتك ..

****** وعندي سؤال للأخوة اللي سافروا الى كندا عبر لندن لأني حجزت ان شاء الله على يوم 3/6/2009 خط عدن صنعاء لندن كالجاري بس انا سمعت انهم بيطلبوا فيزا في مطار هيثرو اذا كان الترانزيت بتاعي اكثر من ثلاث ساعات وانا للأسف حاابقى في مطار هيثرو 15 ساعه وخايفة يكون موضوع فيزا المطار حقيقي خصوصا ان معايا طفلين ارجوا المساعده بمعلومات وشكرا

رابط هذا التعليق

الأخ صعيدي في مونتريال انا عملت الميديكال في بداية المعامله بحسب طلب المحاميه في كندا وكان هذا في شهر نوفمبر 2007 وعملت معاه الفيش والتشبيه بس بسبب مرور اكثر من عام على الفحص الطبي اللي عملته السفاره طلبت اعمل فحص مره اخرى وكان هذا في مارس 2009 وبعد ارساله بشهر واحد بعتوا لي بالايميل ان ارسل جوازات السفر ،، اما موضوع الاوراق فأنا كنت باارسل كل طلب بيطلبوه مني الى المحاميه في كندا في مدينة كالجاري وهي اللي بترسلهم الى السفاره الكندية في ابوظبي ، اتمنى اكون افدتك ..

****** وعندي سؤال للأخوة اللي سافروا الى كندا عبر لندن لأني حجزت ان شاء الله على يوم 3/6/2009 خط عدن صنعاء لندن كالجاري بس انا سمعت انهم بيطلبوا فيزا في مطار هيثرو اذا كان الترانزيت بتاعي اكثر من ثلاث ساعات وانا للأسف حاابقى في مطار هيثرو 15 ساعه وخايفة يكون موضوع فيزا المطار حقيقي خصوصا ان معايا طفلين ارجوا المساعده بمعلومات وشكرا

بارك الله فيكي أختي أم محمد وباذن الله توصلي كالجاري بالسلامة

لا أستطيع اعطيكي رأي اكيد عن الترانزيت في لندن

لكن انا دائما احجز عن طريق اي مطار اوروبي بعيد عن لندن

حاولي تتأكدي من القنصلية البريطانية في اليمن

رابط هذا التعليق

الأخ صعيدي من مونتريال ... ممكن حضرتك تفيدنا عن المطارات الأوروبية التي لا يطلب فيها تأشيرة ترانزيت لأنه حسب علمي إذا كنت هاتعمل ترانزيت في مطارات ألمانيا أو فرنسا فلازم تطلع فيزا ترانزيت ... والموضوع ده عاملي قلق أنا كمان

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الأخ صعيدي من مونتريال ... ممكن حضرتك تفيدنا عن المطارات الأوروبية التي لا يطلب فيها تأشيرة ترانزيت لأنه حسب علمي إذا كنت هاتعمل ترانزيت في مطارات ألمانيا أو فرنسا فلازم تطلع فيزا ترانزيت ... والموضوع ده عاملي قلق أنا كمان

انا عندي فيزا شينغين لذلك ما احتاجش فيزا ترانزيت لالمانيا او فرنسا

واعتقد ان خطوط الطيران نفسها ممكن توضحلك

يعني مثلا لو ناوي تحجز قاهرة - فرانكفورت - مونتريال

ممكن لوفتهانزا يحددو لك اذا كنت محتاج فيزا ترانزيت ولا لا

واظن ان الاخت ام محمد هتحتاج فيزا ترانزيت للندنن

لاني فكرت احجز لمونتريال عبر لندن من مدة

لكن مكتب الحجز قال لي تحتاج فيزا ترانزيت

والله أعلم

رابط هذا التعليق

http://www.ukvisas.gov.uk/en/doineedvisa/visadatvnationals

الظاهر القوانين تغيرت عن الاول

طبقا لموقع UK VISA المصرييين واليمنيين أيضا لايحتاجوا لفيزا ترانزيت

وبالاضافة لكده مذكور ان حاملي فيزا لكندا

لايحتاجوا لفيزا ترانزيت عبر لندن :roseop:

رابط هذا التعليق

كندا واستراليا تبع التاج البريطاني

لذلك ارجح انهم لا يحتاجوا فيزا ترانزيت

لكن منعا للقلق اتصلي بالسفارة عندكم اريح

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبروووووووووك اختنا الفاضلة ام محمد

وعقبال لما يتلم شملكم ان شاء الله علي خير في كندا

تحياتي لكي ولاسرتك الصغيرة :roseop: :lol:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

بأشكر كل الاخوان اللي ردوا واحب اوضح اني مش اخ انا اخت ههههه ( ام محمد من اليمن ) ،،، بالنسبه لأجراءات معاملتي كالتالي : اولا انا متزوجة من ابن عمي وهو مقيم في كندا من اكثر من عشرين عام يعني عنده الجنسيه وهو مقيم في مدينة كالجاري ،، اتجوزنا قبل عامين وبدأت الاجراءات في 2007 مثل ماوضحت لكم وكل اللي كان مطلوب مني ان املئ الاستمارات بمعلومات عادية عن الاسم الكامل والعمر وتاريخ الميلاد والمستوى التعليمي وعدد افراد اسرتي وتواريخ ميلادهم وايه اللي عملته في العشر السنين اللي فاتوا وارفاق اي شهادات علميه او خاصه بالعمل اذا كنت اشتغلت وتوضيح الفتره اللي اشتغلت فيها واذا عندي اي خبرات في اي مجال وكان في اسئلة عن طريقة زواجي وكيف اتقابلنا وامتى حددنا الزواج وطلبوا صور الفرح وعقد الزواج مترجم طبعا ومختم في الخارجيه وطلبوا شهادة الفيش والتشبيه والميديكال ولم يطلبوا مني اي اختبار للأيتلس ولا مقابله ولا اي شئ من هذا ،،،، اتمنى اكون افدتكم

السلام عليكم الاخت ام محمد ان شاء الله توصلى بالسلامه انا حالتى مثل حالتك انا متزوج من كنديه بس لسه مش عملت اى حاجه محتاج اعرف ابدا ازاى و هل فى اوراق بتنطلب من الزوجه ام لا وما المده اللى مريتى بيها فى الاجراءت انا متزوج من 2006 ولكى جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الاخت ام محمد ان شاء الله توصلى بالسلامه انا حالتى مثل حالتك انا متزوج من كنديه بس لسه مش عملت اى حاجه محتاج اعرف ابدا ازاى و هل فى اوراق بتنطلب من الزوجه ام لا وما المده اللى مريتى بيها فى الاجراءت انا متزوج من 2006 ولكى جزيل الشكر

الاخ Ahmeddash،،، عشان تبدا اول حاجه تنزل استمارات الابليكيشن وتمليها بالكامل او اذا عينت محامي هو يتولى عنك كل الامور مثل حالتي لأن جوزي عين محاميه كنديه وهي اللي كانت بس بتسألني عبر الايميل وانا بأجاوبها وكانت هي اللي بتملي الاستمارات وكان المطلوب مني ارسال اي شهادات عندي وطبعا الفيش والتشبيه والفحص الطبي وهي بتحدد امتى وكل ورقة مترجمه لازم تعميدها في وزارة الخارجية وطبعا يطلبوا عقد الزواج وصور من حفل الزواج واعتقد انه حيطلبوا من مراتك اثبات من مكان العمل اللي بتشتغل فيه وانها بتدفع الاقساط اللي عيلها كل شهر وماعندها اي مشاكل مع الحكومه واذا عندها بيت تبعت ملكيته وحاجات زي كده ومن ناحيه بأطمئنك ان كل معاملات المتزوجين من كنديين تقريبا بتنجح وبتأخذ من 6 اشهر الى سنه وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...