اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي أفضل طريقة أستغل بها فترة الانتظار

Recommended Posts

مساء الخير يا شباب.

أنا بقالي مده باتابع المنتدى واستفدت منه بدرجه لا توصف، وبصراحه فكرة الهجرة لكندا - رغم اني كانت في بالي من مدة طويلة - فإن وصف الإخوة في المنتدى لطريقة التقديم ومميزات الهجرة وطريقة التعامل مع المشكلات المرتبطة بها ،وكتابات الأخ المحترم إيهاب بصورة خاصة، كان لها الدور الحاسم في اتخاذي قرار التقدم للهجرة.

أدخل في الموضوع مباشرة، أنا قدمت من 8 شهور تقريبا ودخلت بعدها فترة الانتظار القاتلة، وسؤالي - وأعتقد انه سؤال كثير ممن تقدم للهجره - هو: كيف أستفيد من الثلاثة أو أربع سنين التي تفصلني عن بدء الإجراءات حتى تصبح حياتي أسهل في كندا بعد الوصول اليها بإذن الله؟ سأقدم عرضا لما قمت به أو أنوي القيام به (طبعا غير الإجراءات الإدارية مثل ترجمة وتوثيق المستندات) و أتمنى من الإخوة ذوى التجربة أن يصحح لي أو يضيف قكرة جديدة قد تكون غابت عن بالي، والفائدة للجميع:

1- تحسين مستواي في الإنجليزي: برأيي أن هذا هو أفضل شيئ يمكن القيام به، ولذلك فقد سجلت دورتين واحدة في الانجليزي العام والأخرى في الانجليزي للأعمال (حيث أن هذا هو تخصصي العملي)

2- تطوير مؤهلاتي الأكاديمية والعملية: حيث أنني حاصل على بكالوريوس هندسة وماجستير إدارة أعمال، فقد فكرت في استغلال الفترة المتبقية في الحصول على ماجستير تخصصي آخر (في هندسة النظم) وشهادة محلل مالي معتمد (CFA) وقد قدمت امتحان المستوى الأول بالفعل قبل عدة أسابيع. والفكرة هي أن تكون عندي أكثر من فرصة للعمل في مجال الهندسة (طبعا كمهندس تحت التدريب) أو التمويل أو استكمال دراستي بالجامعة، وذلك في حالة ركود سوق أي من الوظائف السابقة.

3- إدخار أكبر قدر ممكن من النقود تحسبا للرحلة المنتظرة: وطبعا وضعها في استثمار منخفض المخاطر علشان ما تخسرش قيمتها.

4- استكمال السيرة الذاتية ومحاولة الحصول على شهادات توصية من أساتذتي وأصحاب العمل والزبائن والتدوير في الدفاتر القديمة عن أي شيئ يمكن أن يساعدني على تحسين موقفي أمام أصحاب العمل المفتريين في كندا.

5- زيادة معلوماتي وعلاقاتي بكندا: طبعا الجماعه عملوا اللي عليهم وزيادة في شرح جميع خطوات السفر والاستقرار، ولكني أيضا بدأت في التعرف على معلومات تخصصية أكثر مثل قوانين الاستثمار والبورصة والضرائب والاقتصاد والبنوك وغيرها من الموضوعات التي لها صلة بعملي، وابتديت اتصالات بشركات في كندا ممكن نعمل معاها بيزنس، وأهو منها مصلحة للشغل اللي أنا فيه ومنها تكوين معارف لو الأمور مشيت.

طبعا ممكن تلاحظوا إن كل الأمور السابقة (ربما باستثناء الأخير) سوف تساعدني في حياتي سواء هاجرت الى كندا أو لم أهاجر، وسوف أستمر في القيام بها ما دام لدي وقت لها.

يا ريت إخوانا في كندا يساعدوني في الموضوع ده بتقديم نصائح واقتراحات لمن هو في مثل ظروفي، والشكر موصول لكم جميعا.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

خطوات ممتازة

انت اجبت بنفسك علي نفسك بطريقة ممتازة

انا مثلك الان لكن لم اقدم بعد لاني الصراحة لن اقدم الا عندما اضمن الاليتس واجيب سكور عالي فيها

ثانيا وبعد الاليتس انصحك تحاول تعمل معادلة لشهاداتك المصرية بالكندية لاني حسب ما فهمت من الافاضل

الكنديين لا يعترفون بشهاداتنا اطلاقا

يبقي لا تتعب نفسك في ماجستير مطلوب منك تعادله وهذا صعب انصحك لو تحب تاخذ الماجستير هناك

اي الافضل تعادل شهاداتك من الان اسال عمد المنتدي وابحث داخله وربنا يوفقك

لي استفسار من حضرتك في التقديم استعنت بمحامي ام لا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل Genawy .... تحياتي لك وشكرا على الرد

أنا بداية عاوز أوضح إني أضفت الموضوع للمصلحة العامة ولتبادل الخبرات بين المتقدمين عسى أن أجد فكرة أفضل لاستغلال الوقت عند أحد الإخوان تفيدنا جميعا. فالهدف من السؤال هو فتح لباب المناقشة في موضوع عام أكثر منه معالجة مشكلة خاصة.

بالنسبة لوضعك فأنا من رأيي أن ترمي طلب الهجرة علشان تاخذ دور في الطابور قبل ما تقدم امتحان ال IELTS وتستغل فترة الانتظار في تحسين لغتك، وعموما ممكن تكتب في الطلب المستوى اللي انتا عاوزه وماحدش هايطلب منك إثبات على اللي إنتا كاتبه قبل 3 سنين على الأقل، ساعتها تكون جاهز للامتحان.

أما بخصوص ماجستير الإدارة اللي معايا فهو من جامعة أمريكية NYIT والشهادة طالعة طوالي من أمريكا والجامعة أساسا لها فرع في كندا فالشهادة مطابقة تماما للشهادة اللي هاخذها من كندا إذا درست في فرع الجامعة هناك. و ماجستير الهندسة اللي بحضّره الآن هو من جامعة KFUPM وهي تعتبر أفضل جامعة في منطقة الخليج ومعتمدة من ABET، وعموما أنا واخذها بس علشان تفتح قدامي طريق لاستكمال الدكتوراه في الجامعات الكندية وتأكدت إن الشهادة تصلح لهذا الغرض.

وموضوع إن شهاداتنا كلها مش معترف بيها هناك أعتقد إنه مش دقيق 100% بدليل إن في مصريين كثير بيروحوا يكملوا دراسة ماجستير ودكتوراه من كندا بناء على شهاداتهم المصرية، أما موضوع العمل في المهن المرخصة (مثل الطب والمحاسبة والتعليم والهندسة) فحتى لو كنت متخرج من أحسن جامعة كندية فلن تستطيع مزاولة المهنة دون الحصول على رخصة، والنظام عندهم في كندا غير مصر يعني مش علشان انت متخرج من كلية هندسة على طول تبقى مهندس، لازم تاخذ خبره معينة وتدرس كورسات إضافية في أخلاقيات وقوانين المهنة (على فكره النظام ده هايطبقوه في بعض دول الخليج قريبا يعني بعض المهن ما تنفعش معاها الشهادة بس ولازم تاخذلها رخصة) ، وحكاية المعادلة أفتكر انها مش صعبة لإن كل الموضوع إنه بيقارن الكورسات اللي درستها في مصر بمتطلبات الحصول على الشهادة في كندا وبعدين بيقول إن شهادتك تعادل كذا، وبالنسبة لي عملت معادلة مبدئية وقال لي إن معايا شهادات تعادل بكالوريوس هندسة وماجستير إدارة أعمال كندي. ولكن موضوع المعادلة ده بيختلف من مهنة للثانية بمعنى أن الأطباء والصيادلة لهم متطلبات مختلفة عن المهندسين و مبرمجي الكمبيوتر وبتوع البيزنس أدمينيستراشن من أمثالي. بالمناسبه ممكن أعرف تخصصك أيه؟

حسب ما أنا فهمت من كلام الإخوة في كندا إنها مش بلد شهادات وبس بمعنى إنه ممكن تكون معاك شهادات معتمدة وتعمل معادلة ليها ولكن اللي هايشغلك فعلا هو كفاءتك وخبرتك ولغتك، ودي نقطة ثانية مخلياني عاوز أدرس كمان بهدف اكتساب معارف وعلوم حديثة أكثر من اهتمامي بموضوع الشهادات، وفي النهاية سواء كان معايا بكالوريوس أو حتى دكتوراه في الهندسة فأنا لازم أبتدي كمهندس تحت التدريب حتى أحصل على الرخصة (وقس على ذلك باقي المهن المرخصة)، ولكن الدراسة الإضافية هاتساعدني في شغلي وفي اجتياز متطلبات الترخيص.

أنا قدمت الطلب بنفسي دون الاستعانة بمحامي وبعد عدة أسابيع وصلتني رسالة فيها رقم الملف، هما كل اللي عايزينة تملا طلب من صفحتين وتبعث الفلوس علشان تاخذ دور، أما الإجراءات الباقية فبدري أوي عليها.

مع تمنياتي لك بالتوفيق.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

شكرا صديقي

انا اخصائي جلدية وتناسلية من طب عين شمس

معلوماتك افادتني شخصيا واشكرك

مش عارف تفتكر استني احسن بيقولو الاليتس بيعتدوا بيها من خلال سنتين بعد الحصول عليها وده اللي ماخرني

رابط هذا التعليق

Dear ansaif,

Sorry for writing in English as i don't have arabic keyboard,Im working as a sales engineer in dubai i've got my file no.l 1 year ago ,I'm thinking about starting my MBA but i'm afraid that it will not be accredited in CANADA,from your academic research what do u think????

ISA next time i'll write in ARABIC shokran ya basha

:unsure:

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

الأخ الدكتور genawy

موضوع السنتين ده هوا اللي مخليني مش راضي أقدم الأيلتس دلوقتي ... خايف على ما ييجي دوري يكون عدى أكثر من سنتين ... لإني مش عارف هايحاسبني على أي تاريخ: تاريخ التقديم ولا تاريخ المقابله. يعني لو تاريخ التقديم هو المقصود فهو ما طلبش أي إثبات مع استمارة التقديم، ولو تاريخ المقابلة يبقى تقدم ورقك وتستنى لما يطلب منك شهادة الأيلتس بعد 3-4 سنين وبعديها تقدم الامتحان، وعموما هو بيديك 4 شهور ممكن تحضر نفسك فيهم كويس ، ولو إني افتكر ان امتحان الأيلتس مش محتاج تحضير كثير لإنه بيقيس مهارتك في اللغة اللي اكتسبتها طول حياتك، التحضير المطلوب بس هو على شكل الامتحان ونوعية الأسئلة، أما المحتوى فصعب تغير مستواك في الانجليزي في وقت قصير ... الموضوع محتاج ممارسه. أنا شايف إن الأفضل استغل الوقت المتاح لي حتى موعد طلب الأوراق في تحسين مهاراتي اللغوية علشان أجيب سكور أعلى.

أفتكر بالنسبة للدكاتره زي حضرتك ما فيش مشكله خالص لإن دراستهم كلها بالانجليزي، أنا عن نفسي قدمت امتحان تويفل وجبت فيه 107 من 120 بدون تحضير كثير رغم إني مش خريج مدارس لغات و درست الهندسة في جامعة حكومية (يعني نص عربي ونص انجليزي).

الأخ الفاضل مديح

حسب ما أعرف ما فيش فرق بين شروط قبول الطلاب السعوديين والأجانب في الدراسات العليا، المعيار الوحيد للتمييز هو الجدارة الأكاديمية (يعني بالعربي تقديرك ودرجة التويفل والGRE)، الجامعة مليانه طلاب وأساتذه أجانب من معظم الدول الإسلامية (الهند - باكستان - أندونيسيا - أفريقيا ... ) لإنها بتدي منح دراسية للطلاب من جميع أنحاء العالم للعمل كمساعدين بحث (طلبة الماجستير) أو كمحاضرين (طلبة الدكتوراه) والسبب طبعا إن معظم الخريجين السعوديين بتخطفهم الشركات الكبرى زي أرامكو وسابك والبتروكيماويات، وعشان كدا بيعينوا معيدين أجانب، أما إذا كنت عايز تدرس بدوام جزئي ( زي ما أنا هاعمل) ففي مصاريف بسيطة (150 ريال للساعة) والكتب على حسابك، الجامعة للذكور فقط وهي كانت تحت إشراف أرامكو ( يعني إدارة أجنبية) حتى وقت قريب، مشكلة الجامعة إن تخصصاتها محدودة (هندسة وإدارة أعمال) لكن اسمها ممتاز في السوق.

ممكن تعرف معلومات أكثر عن شروط التقديم من الموقع التالي:

http://www.kfupm.edu.sa/gs/show_cont.asp?sn=12

وأنا تحت أمرك في أي استفسار.

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ansaif عزيزي تحية طيبة

قريت في منتدي محامي اسمه دافيد كوهين انه المفروض الاليتس تكون خلال سنة من تاريخ تقديم الطلب حتي يعتدبها هذا والله اعلم

رابط هذا التعليق

الدكتور قناوي ... أشكرك على المعلومة ... أنا عن نفسي هاحاول أبعث للمسئولين في كندا للاستفسار عن هذا الموضوع قريبا .. ياريت حد من الجماعة اللي مروا بتجربة الهجرة لكندا يقدر يفيدنا بهذا الخصوص.

الأخ الفاضل أبو آدم ... حسب ما أعرف فإن كل جامعة بتعلن عن الهيئات اللي حصلت منها على اعتماد، وممكن الاعتماد ده يكون لبرامج محددة في الجامعة وليس للجامعة ككل، فبإمكانك الاتصال بإدارة القبول في الجامعة اللي ناوي تقدم فيها والاستفسار عن هذا الموضوع ... باعتقادي إن الجامعة لو واخذه اعتماد من أحدى الهيئات الأمريكية أو الأوروبية المحترمة فده هايديها قيمة في كل أنحاء العالم ... ولو إن الجماعة بينصحوا إنك تاخذ شهادتك من كندا لإن أصحاب العمل هناك بيكونوا عارفين مستواها (اللي بالمناسبة مش ضروري يكون كويس) ، وفي النهاية فإن قدراتك وكفاءتك وعلاقاتك هي اللي بتحدد مستقبلك المهني وشهادة MBA أو غيرها أهميتها في مجال التوظيف إنها بتفتح لك الباب للحصول على فرصة مقابلة لا أكثر، وبعدين ييجي دور العوامل الأخرى (و طبعا هي بتفيدك أيضا في عملك بعد اجتياز مرحلة التوظيف)

نصيحتي إذا كان عندك وقت وفلوس كافية لدراسة شهادة أكاديمية أو مهنية أخرى أن تتوكل على الله وهي سوف تفيدك بكل الأحوال سواء هاجرت أم لم تهاجر إن لم يكن لوضعها في السيرة الذاتية فلأنها سوف تزيد معارفك وقدراتك وعلاقاتك، ولكن أهم شئ أن تختار الجامعة المناسبة وتتجنب بقدر الإمكان دكاكين الشهادات (وما أكثرها في دول الخليج)، وتتأكد من الاعتمادية والأهم من سمعة الجامعة والشهادة في السوق. أنا قلقان شوية من موضوع الانتظار للحصول على شهادة من كندا لأن الحياة هناك هتكون بالتأكيد أصعب والمشاغل أكثر من دول الخليج لذلك أفضل استغلال وقت فراغي حاليا في الاستعداد لهذه المغامرة. إذا كنت ناوي تكمل في مجال المبيعات فإن شهادة MBA تخصص مبيعات بالتأكيد سوف تكون مفيدة لك لأن المهندسين عادة تكون دراستهم بسيطة في هذا المجال ويكمنك أن تسأل أيضا عن الدبلومات المهنية المتخصصة في هذا المجال المتوفرة في دبي عن طريق المجلس الثقافي البريطاني أو مراكز التدريب المحترمة وتحياتي لك.

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اخي الكريم ansaif

شكرا جزيلا على الرد انت فعلا افدتني

للعلم انا مهندس معماري و عملت بحث في موقع الجامعة و لقيت عندهم ماجستير architecture engineering

فا انا لو عايز اقدم بدوام جزئي يا ترى بيحتاجو معدل عالي لان معايا تقدير مقبول :rolleyes:

و من سنة 2002

عندك فكرة عن امكانية القبول في بالنسبة لحالتي

و عن مدى اعتماد هذه الشهادة في السوق الدولي

و شكرا

مديح

رابط هذا التعليق

الاخ ansaif وشكرا على ردك وواضح انك دارس الموضوع و ان شاء اللة ربنا يوفقك

المشكلة ان الجامعات فى دبى معظمها اى كلام بس تفتكر الاكاديمية البحرية مثلا يكون معترف بيها فى كندا

انا سمعت ان ليها فرع فى السعودية و بافكر اراسلهم

بس خايف تكون فلوس عالفاضى و اضطر ادرس نفس الكورس تانى فى كندا

و شكرا

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...