اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمل للمصرين القادمين الى كندا حديثا

Recommended Posts

الحقيقة ياجماعة انا مقدم للهجرة الي كندا من مارس 2006 من السعودية, يعني على الحسبة بتاعتنا في احتمال تجيلي الميديكال والفيزا انشاء الله على اخر السنة دي. عملت بحث شديد جدا عن كندا تقريبا كل مكان في كندا والزملا هنا الافاضل اللي عايشين هناك واللي رايحين الحقيقة معلوماتهم تساعد اي واحد عشان يروح ويعمل لاندنج وياجر شقة او غرفة او حتي يشترك في غرفة وتمن الاكل والشرب والمواصلات وتمن التزاكر لكندا والمعادلة للصيادلة والاطباء والمهندسين.

ومحدش انكر ان عشان الواحد يقدر يستمر في كل احاسيسة الجميلة اللي بيحسها لما يشوف ويتعامل مع المجتمع المتقدم ومما يترتب علية من رغبة في ان يكون عضو في هذا المجتمع انة لازم يقدر يلاقي شغل محترم ميخليهوش يحس انة عاطل ومش ممكن يلاقي شغل لحد ما يعمل معادلة ويبتدي يشتغل في مجالة. السوال هنا اية الشغل المحترم اللي ممكن الواحد يشتغلة ويكون محترم ويضمنلة حياة كريمة ويكون في انتظارة لمايروح كندا؟

مش جميل اننا نعمل او نفكر في شغل يكون جاهز للمصريين اللي جايين كندا يبتدو فية؟

انا لفت نظري واحد في استراليا وواحد في كندا كمان كلهم اجمعو على ان الهنود بيشغلو بعض وبيساعدو بعض ولو حتى ماديا وبيعملو زي صندوق زمالة بيتاخد منة عشان مساعدة الهندي اللي جاي جديد لحد مايلاقي شغل وكمان الصينين وقالو كمان متلاقيش سوبر ماركت صاحبة هندي او صيني الا لماتلاقي ممنوع حد يشتغل فية الا صيني او هندي وهكذا.

طب الناس دي احسن مننا ولا بيحبو بعض اكتر مننا ولا دينهم احسن من دينا سواء كنا مسلمين او مسيحيين دول ياجماعة لسة بيعبدو الاصنام او مالهمش دين اصلا.

واحنا ماشاء الله كلنا موهلات عليا واللي معاة دراسات عليا كمان. وكلنا معانا فلوس لا تقل عن 10000 دولار وخايفين يضيعو على مصاريف الحياة هناك ومنلحقش نلاقي شغل ونكتئب واغلبنا شغال زي الفل وعايش في الخليج او مصر ومحترم لحد دلوقتي.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!هل كل المصريين اللي على الفرازة دول. واللي فية زميل محترم قال كندا دية شكلها بتنقي احسن المصريين عشان يهاجرولها لازم يشتغلوا الاول في بنزينة او غسيل الصحون او حتى داتا انتري.

منفكر في مشروع محترم نساهم فية كلنا ونشتغل فية ونسلمة للجديد ويسيبة اللي عمل معادلتة وهو اصلا من المساهمين فية ويكبر بحجم المصريين اللي رايحين ويكون سمعة حلوة للمصريين اية ريكم وياترى المشروع دة يكون اية واية راي المصريين اللي هناك في الكلام دة ياريت الكل يساعد . ونعمل جالية مصرية كندية عربية فعالة وليها كيان اقتصادي وسمعة من نار هناك. مش اليهود عاملين كدة اصلا ودة اللي مخليهم حاصلين على احترام الناس هناك.

انا عاوز اقتراحتكو عن اية المشروع دة واقتراحات المصريين هناك عن التراخيص وتيسير الامور دية وكل حاجة خاصة بالموضوع

حتى لو مشروع صغير ويكبر واحدة واحدة احنا ماشاء الله كتير وعزوة بجد والمشروع الصغير في لمح البصر بينا وبئخلاصنا ممكن يكبر.

انا عندي اقتراحات كتير بس عاوز اسمع اقتراحاتكم عشان يكون تفكير ناس كتير مش واحد بس.

(من سن في الاسلام سنة حسنة فلة اجرها واجر من عمل بها الي يوم القيامة)

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ينفع فلسطيني بيموت في مصر و واصحابه الانتيم كلهم من مصر و خطيبته من مصر يشارك؟ لو لا اوكي ولو اه مش هقدر اشارك دلوقتي يمكن بعد سنتين بس بأمن مستقبلي من دلوقتي و بتفق معاك اهو :closedeyes:

ربنا يوفقكوا جميعا ان شاء الله

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

كلام حلو وجميل جدا

بس للاسف الحقيقة مختلفة والواقع امر من العلقم

اكتر ناس متفرقة وبتركرهة بعض المصريين تعال وشوف فى الخليج والفضايح

تعال هنا بمصر نحن فى غابة للاسف كلة عايز لنفسة وكلة عايز يقطع اخوة علشان الفلوس

كلام انشائى حضرتك او خمسة او حتة مائة لكن السواد الاعظم لا يحب ان يفعل الخير

نعم الهندى او الباكستانى بيحبوا بعض وبيخافو على مصلحتهم لكن المصريين

للاسف لا

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز كنزا مينفعش لية هو انت مش بتحب مصر والمصريين وخطيبتك كمان من مصر يعني هتبقى انشاء الله قريب ابو نسب يبقى انت مصري ياباشا وعلى عينى وراسي كمان وياريت تدينا رئيك كمان

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

اخويا وحبيبي جبار انا مفق معاك على كل كلمة قولتها.

صح في مصريين كتير موحشين سمعة مصر برا وهما اللي مخليين سمعتنا وحشة وكمان هما اللي مخليين كمان رواتبنا في اماكن كتير وحشة بس انا عاوز اعرف لية الكلام دة في الخليج مهو لو تسئل زمايلنا اللي في كندا يقوللك ان سمعتنا زي الفل ومفيش احسن من كدة مش بس كدة لا داحنا احسن عرب في كندا وامريكا كمان. عارف لية عشان احنا اصللنا حلو وحضارتنا قوية وتاريخنا مشرف ولما بنكون فين مبننساش اصلنا ومبنتمحكش في غيرنا. عشان كدة انا عاوز اقولك اوعى ننسى اصلنا عشان حبة غلابة خللو شكلنا وحش متنساش احنا ماشاء الله تمانين مليون يعني مينفعش نحكم علينا بالحبة الوحشين اللي بينشوفهم في مصر او في الخليج ومتنساش دول بس الغلابة ولاد الناس المصريين والله مهتلاقي زيهم واسئل برضة عنهم في مصر والخليج وهما دول اللي اغلبهم بينفع يهاجر مش عشان حلو لا بس عشان بيجمع ال 76 نقطة بتاعة الهجرة وانت فاهم قصدي.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

رأيت ندالات من المصريين

معى ومع غيرى

ورأيت ايضا جدعنة

ورجولة

ومنهم من تشرفت بة ع المنتدى

هية المشكلة اننا بنكبر السيئ فينا

وبنهمل الحاجة الكويسة

انا مع مبدأ حضرتك يا أخى سامح

لكن التفاصيل لسة مش كاملة فى دماغى

لكنى بجد معك من ناحية المبدأ

تقبل تحياتى

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا سامح و ان شاء الله هعمل دراسة للموضوع و اقولك خاصة اني محتاج اعرف قوانين كندا و ادرسها برضوا و كمان اعمل دراسة لسوق العمل الكندي و لازم اعرف الشعب و ذوقه و طريقة تفكيره يعني الموضوع عاوز وقت

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

اليوم كنت مع واحد بيشتغل مع السفارة الأمريكية في جدة وهو جاي للشرق الأوسط علشان يطور لغته العربية وطبعاً يتجسس على طريقة تفكير العرب ، على العموم وإحنا بنتكلم قلي كلمة جوهرية في حق اليهود بيقول مايلي ( أنا مش عارف ليش العرب بيعتقدوا إنو اليهود أقوياء بالأموال إللي معاهم الموضوع مش هيك بتاتاً اليهود مصدر قوتهم الوحيد هو " أنهم أناس منظمين " ومعندهمش أموال قد العرب في أمريكا ولا عددهم بيتجاوز نصف عدد العرب في أمريكا )

وم هنا أخي samehelassad أنا أدعو وبكل قوة لتنفيذ هذه الفكرة وأتمنى أن تنجح و أخبرني بأي إلتزام يتوجب علي فور موافقتكم على تنفيذ المشروع

وفقكم الله لما هو خير

وأنا تاني فلسطيني مشارك بعد الأخ كزا

رابط هذا التعليق

الاخوة كازا و حسام يوسف وكناني الله ينور عليكو يارجالة دة اللي احنا لازم نعملة.

على فكرة انا عاوز اقول حاجة مهمة جدا احنا كويسين جدا ونقدر نعمل حاجات جامدة جدا وهما من كتر ماقالو عينا وحشين سدقنا دة وعملنا زي ماهما عاوزين.

حبة ثقة في النفس وايمان واخلاص النية لله وهنبقى والله احسن ناس. بس عاوزين كلام وتخطيط وفعل مش كلام وبس.

رابط هذا التعليق

مبدايا نجمع افكار عن المشاريع اللي ممكن نعملها.

ودية لازم تكون فيها خدمة للمجتمع وتكون بسيطة التكلفة مع امكانية زيادتها بزيادة عدد العاملين فيها. وان يكون كل العاملين فيها مساهمين في المشروع. ويكون العمل فيها لايشترط اخذ ترخيص عمل او مزاولة مهنة في كندا.

ثانيا:مش عاوزين ننسا ان هدفنا الرئيسي اننا نشتغل شغلانة محترمة وسريعة مع اكمال المعادلة عشان كل واحد فينا يشتغل في مجالة تاني ويبدع فية في كندا وكفاية دكاترة ومهندسين عرب يشتغلو في محطات البنزين.

رابط هذا التعليق

تحياتى ليك مرة تانية يا اخى سامح

وياعم كينان مفيش فلسطينى ومصرى

كلنا اخوات

دى حدود حطها بن ماريكا

وفى انتظار المزيد من الاخوة المنضمين للفكرة

وفى انتظار افكار نستطيع تنفيذها والبدء فيها

تحياتى لكل مصرى متحمس مؤمن ببلدة

رابط هذا التعليق

نبتدي بانواع المشاريع وعاوز زمايلنا اللي في كندا يساعدونا في الموضوع دة عشان هما على ارض الواقع واكيد على دراية بكندا اكتر مننا:

انا في دماغي حاليا كام مشروع عاوزين نقترح مشاريع ونختار الافضل منها.

1: انشاء مركز تعليم اللغة العربية (زي فكرة المهد البريطاني وتواجدة في العالم) علشان ابناء الجالية العربية ماينسوش لغتهم وكمان المسلمين الغرب والاسيويين اللي عاوزين يدرسو اللغة العربية على ايدي (native speakers) ولا اية.

2: انشاء مركز ترجمة معتمد من انجليزي لعربي والعكس والفرنساوي كمان للي يعرف فرنساوي او اي لغة لو حد ممكن يعرفها.

3: انشاء شركة شحن زي ارامكس والدي اتش ال وغيرة من والي العالم كلة (على فكرة الشركات دي بتكسب مكاسب مهولة)

4: اشاء مشاريع تتطلب تراخيص ومزاولة مهنة مبساعدة زملائنا اللي حصلو على تراخيص مزاولة المهنة زي شركات مقاولات ومجموعة صيدليات باموالنا ومكاسبها لينا كلنا والي ياخد المعادلة اهو كان بتشتغل في شركتة ولما اخد المعادلة برضة كبر واشتغل فيها وبيكسب من ارباحها.

وانا في انتظار افكاركم وتشجيعكم. والتخطيط بتاعكم

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا دكتور سامح

والله افكار جميله جدا

خصوصا موضوع المعهد

وربنا يسهل لما ناخد المعادله ان شاء الله نبدأ نجهز لسلسلة صيدليات تجمع كل العرب اللى فى كندا

وممكن والله ندخل فى مشروع شركات أدويه

والله المستعان

وياريت تقبلونى واحد من اعضاء المجموعه

والله المستعان

medopharm

رابط هذا التعليق

اخي العزيز ميدو فارم الف شكر على ردك بس الحقيقة انا مش عارف محدش عاوز يكتب في الموضوع دة لية. هو الناس كلها مظبطة شغل في كندا ولا مش عاوزة تساعد بعضها ويعملو كيان مشترك ولا الموضوع دة حلم وهمي واحنا مش قدة ولا حتى قد التفكير فية. والاخ العزيز جبار كلامة صح.

عموما انا عملت اللي عليا وربنا يوفقنا كلنا.

ومحدش يقدر ينكر ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا. وان الله في عون العبد مادام العبد في عون اخية.

والسلام عليكم ورحمة الله.

رابط هذا التعليق

نبتدي بانواع المشاريع وعاوز زمايلنا اللي في كندا يساعدونا في الموضوع دة عشان هما على ارض الواقع واكيد على دراية بكندا اكتر مننا:

انا في دماغي حاليا كام مشروع عاوزين نقترح مشاريع ونختار الافضل منها.

1: انشاء مركز تعليم اللغة العربية (زي فكرة المهد البريطاني وتواجدة في العالم) علشان ابناء الجالية العربية ماينسوش لغتهم وكمان المسلمين الغرب والاسيويين اللي عاوزين يدرسو اللغة العربية على ايدي (native speakers) ولا اية.

2: انشاء مركز ترجمة معتمد من انجليزي لعربي والعكس والفرنساوي كمان للي يعرف فرنساوي او اي لغة لو حد ممكن يعرفها.

3: انشاء شركة شحن زي ارامكس والدي اتش ال وغيرة من والي العالم كلة (على فكرة الشركات دي بتكسب مكاسب مهولة)

4: اشاء مشاريع تتطلب تراخيص ومزاولة مهنة مبساعدة زملائنا اللي حصلو على تراخيص مزاولة المهنة زي شركات مقاولات ومجموعة صيدليات باموالنا ومكاسبها لينا كلنا والي ياخد المعادلة اهو كان بتشتغل في شركتة ولما اخد المعادلة برضة كبر واشتغل فيها وبيكسب من ارباحها.

وانا في انتظار افكاركم وتشجيعكم. والتخطيط بتاعكم

افكارك اكتر من رائعه

رابط هذا التعليق

اليوم كنت مع واحد بيشتغل مع السفارة الأمريكية في جدة وهو جاي للشرق الأوسط علشان يطور لغته العربية وطبعاً يتجسس على طريقة تفكير العرب ، على العموم وإحنا بنتكلم قلي كلمة جوهرية في حق اليهود بيقول مايلي ( أنا مش عارف ليش العرب بيعتقدوا إنو اليهود أقوياء بالأموال إللي معاهم الموضوع مش هيك بتاتاً اليهود مصدر قوتهم الوحيد هو " أنهم أناس منظمين " ومعندهمش أموال قد العرب في أمريكا ولا عددهم بيتجاوز نصف عدد العرب في أمريكا )

وم هنا أخي samehelassad أنا أدعو وبكل قوة لتنفيذ هذه الفكرة وأتمنى أن تنجح و أخبرني بأي إلتزام يتوجب علي فور موافقتكم على تنفيذ المشروع

وفقكم الله لما هو خير

وأنا تاني فلسطيني مشارك بعد الأخ كزا

مصدر قوة اليهود انهم بيساعدوا بعض,بيحترموا و بيصدقوا بعض ,انا في رايي ان دولة الصهاينة هى واحة الديمقراطية في الشرق الأوسط بس مع بعض مش معانا.ماخبيش عليكوا انا بحترمهم في حاجات كتير.

رابط هذا التعليق

الفلسطنيني ايلي بيحمل جنسية اردنية بيكره المصري .الفلسطيني ايلي معاة الهويةالزرقا مافيش داعي علشان ماخدش انذار...اما فلسطني مناطق السلطة ربنا معاهم و برده علشان ماخدش انذار.العرب بيكرهونا. :blink:

رابط هذا التعليق

ينفع فلسطيني بيموت في مصر و واصحابه الانتيم كلهم من مصر و خطيبته من مصر يشارك؟ لو لا اوكي ولو اه مش هقدر اشارك دلوقتي يمكن بعد سنتين بس بأمن مستقبلي من دلوقتي و بتفق معاك اهو :blink:

ربنا يوفقكوا جميعا ان شاء الله

بس انت موت و انشاء الله حندفنك ..DON~T WARRY

رابط هذا التعليق

الحقيقة ياجماعة انا مقدم للهجرة الي كندا من مارس 2006 من السعودية, يعني على الحسبة بتاعتنا في احتمال تجيلي الميديكال والفيزا انشاء الله على اخر السنة دي. عملت بحث شديد جدا عن كندا تقريبا كل مكان في كندا والزملا هنا الافاضل اللي عايشين هناك واللي رايحين الحقيقة معلوماتهم تساعد اي واحد عشان يروح ويعمل لاندنج وياجر شقة او غرفة او حتي يشترك في غرفة وتمن الاكل والشرب والمواصلات وتمن التزاكر لكندا والمعادلة للصيادلة والاطباء والمهندسين.

ومحدش انكر ان عشان الواحد يقدر يستمر في كل احاسيسة الجميلة اللي بيحسها لما يشوف ويتعامل مع المجتمع المتقدم ومما يترتب علية من رغبة في ان يكون عضو في هذا المجتمع انة لازم يقدر يلاقي شغل محترم ميخليهوش يحس انة عاطل ومش ممكن يلاقي شغل لحد ما يعمل معادلة ويبتدي يشتغل في مجالة. السوال هنا اية الشغل المحترم اللي ممكن الواحد يشتغلة ويكون محترم ويضمنلة حياة كريمة ويكون في انتظارة لمايروح كندا؟

مش جميل اننا نعمل او نفكر في شغل يكون جاهز للمصريين اللي جايين كندا يبتدو فية؟

انا لفت نظري واحد في استراليا وواحد في كندا كمان كلهم اجمعو على ان الهنود بيشغلو بعض وبيساعدو بعض ولو حتى ماديا وبيعملو زي صندوق زمالة بيتاخد منة عشان مساعدة الهندي اللي جاي جديد لحد مايلاقي شغل وكمان الصينين وقالو كمان متلاقيش سوبر ماركت صاحبة هندي او صيني الا لماتلاقي ممنوع حد يشتغل فية الا صيني او هندي وهكذا.

طب الناس دي احسن مننا ولا بيحبو بعض اكتر مننا ولا دينهم احسن من دينا سواء كنا مسلمين او مسيحيين دول ياجماعة لسة بيعبدو الاصنام او مالهمش دين اصلا.

واحنا ماشاء الله كلنا موهلات عليا واللي معاة دراسات عليا كمان. وكلنا معانا فلوس لا تقل عن 10000 دولار وخايفين يضيعو على مصاريف الحياة هناك ومنلحقش نلاقي شغل ونكتئب واغلبنا شغال زي الفل وعايش في الخليج او مصر ومحترم لحد دلوقتي.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!هل كل المصريين اللي على الفرازة دول. واللي فية زميل محترم قال كندا دية شكلها بتنقي احسن المصريين عشان يهاجرولها لازم يشتغلوا الاول في بنزينة او غسيل الصحون او حتى داتا انتري.

منفكر في مشروع محترم نساهم فية كلنا ونشتغل فية ونسلمة للجديد ويسيبة اللي عمل معادلتة وهو اصلا من المساهمين فية ويكبر بحجم المصريين اللي رايحين ويكون سمعة حلوة للمصريين اية ريكم وياترى المشروع دة يكون اية واية راي المصريين اللي هناك في الكلام دة ياريت الكل يساعد . ونعمل جالية مصرية كندية عربية فعالة وليها كيان اقتصادي وسمعة من نار هناك. مش اليهود عاملين كدة اصلا ودة اللي مخليهم حاصلين على احترام الناس هناك.

انا عاوز اقتراحتكو عن اية المشروع دة واقتراحات المصريين هناك عن التراخيص وتيسير الامور دية وكل حاجة خاصة بالموضوع

حتى لو مشروع صغير ويكبر واحدة واحدة احنا ماشاء الله كتير وعزوة بجد والمشروع الصغير في لمح البصر بينا وبئخلاصنا ممكن يكبر.

انا عندي اقتراحات كتير بس عاوز اسمع اقتراحاتكم عشان يكون تفكير ناس كتير مش واحد بس.

(من سن في الاسلام سنة حسنة فلة اجرها واجر من عمل بها الي يوم القيامة)

كندا مشروع استثماري ..انت بتدفع فلوس قبل ما توصل..و لما بتوصل بالسلامة انت و شطارتك.ثبت ان المصريين بيحبوا الوظيفة جدا و مالهومشي في التجارة..والسوريين شيالين,واللبنانين طباخين و حلوانية ,والفلسطنين سواقين تاكسيات ...السودانين كلهم لاجوء سياسي,IF YOU WANT MAKE A SMART BUSINESS LISTEN TO THE JEWعايزين تانى و لا كفاية كدة. :blink:

رابط هذا التعليق

ايه يا جدعان مفيش افكار خلص محدش عاوز يشارك اهحنا ديما كدا عمرنا ما كملنا حاجه ابدا

انا بقترح نعمل لقاء في تورونتو لكل الاخوه الي مستعدين يشاركو بالفكره دي من الموجودين في كندا و نقعد نناقش الموضوع و نتفق على ساعه معينه يكون جميع الاعضاء في المنتدى موجودين ونعمل كونفرنس على النت وناقش جميع المقترحات .

الي عندو اقتراح يتفضل . و اللي عاوز يشارك يا ريت يدخل على الفرع ـ مستقبلنا في كنداـ و يسجل فقط اسمه و رقم الهاتف ان امكن و التاريخ الي بيعتقد انه حيناسبه و المكان الذي يفضل ان نلتقي فيه اذا كان على درايه بالاماكن في تورونتو فقط .

و ربنا يوفقنا و همتكم معانا يا شباب كندا و بيكفينا نوم , مستنيين المشاركات .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...