اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أدوية مرض السكر وتأثيرها على المريض

fatfouta

Recommended Posts

طيب معلش سؤال بقى femrose ده بيدوه للستات الكبيرة في السن مش ده برضه فيه نفس الهرمونات

يعني ليه تأثير على مقاومة الانسولين؟

لو متأكد من اسم الدواء يبقى اكيد دواء جديد فى مصر ارجو توضيح اسم المادة الفعالة حتى اقدر افيدك

انا كنت سامع من فترة انهم عرفوا سبب تكوين مقاومة في الجسم للأنسولين وعملوا دوا يحل المشكلة دي ممكن تفيدنا يا دكتور؟

لم يصلنى انه تم اختراع دواء بهذه الموصفات كل شىء اصبح اليوم ممكن ولكن ما احب اقولة بخصوص هذا الموضوع هو زرع النخاع ستم سيل

وهو مفيد جدا لمرضى السكر وبيقلل كتير من جرعة الانسولين والقدم السكر والام الاعصاب والزهيمر وامراض اخرى لكنه مكلف ماديا

بص يا دكتور

هو اسمه تقريبا femarose

وعلبته زهري

وتقريبا ده علشان موضوع انقطاع الطمث لتعويض الهرمونات دي وعلشان موضوع هشاشة العظام

المشكلة هو في مصر وانا مش قادر اجيبلك تفاصيله دلوقت

موضوع الدوا بتاع مقاومة الانسولين ده هما على ما افتكر اكتشفوا انزيم بيحل المشكلة دي

طب سؤال بقى بخصوص موضوع الانسولين

كان فيه حلين سمعت بيهم

1- e-coli اللي هي بكتريا في الامعاء ويعدلوها وراثيا علشان تنتجه

2- الانسولين عن طريق البخاخ

ممكن تكلمنا عنهم وصلوا لفين؟.؟

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• الردود 95
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب معلش سؤال بقى femrose ده بيدوه للستات الكبيرة في السن مش ده برضه فيه نفس الهرمونات

يعني ليه تأثير على مقاومة الانسولين؟

لو متأكد من اسم الدواء يبقى اكيد دواء جديد فى مصر ارجو توضيح اسم المادة الفعالة حتى اقدر افيدك

انا كنت سامع من فترة انهم عرفوا سبب تكوين مقاومة في الجسم للأنسولين وعملوا دوا يحل المشكلة دي ممكن تفيدنا يا دكتور؟

لم يصلنى انه تم اختراع دواء بهذه الموصفات كل شىء اصبح اليوم ممكن ولكن ما احب اقولة بخصوص هذا الموضوع هو زرع النخاع ستم سيل

وهو مفيد جدا لمرضى السكر وبيقلل كتير من جرعة الانسولين والقدم السكر والام الاعصاب والزهيمر وامراض اخرى لكنه مكلف ماديا

بص يا دكتور

هو اسمه تقريبا femarose

وعلبته زهري

وتقريبا ده علشان موضوع انقطاع الطمث لتعويض الهرمونات دي وعلشان موضوع هشاشة العظام

المشكلة هو في مصر وانا مش قادر اجيبلك تفاصيله دلوقت

موضوع الدوا بتاع مقاومة الانسولين ده هما على ما افتكر اكتشفوا انزيم بيحل المشكلة دي

طب سؤال بقى بخصوص موضوع الانسولين

كان فيه حلين سمعت بيهم

1- e-coli اللي هي بكتريا في الامعاء ويعدلوها وراثيا علشان تنتجه

2- الانسولين عن طريق البخاخ

ممكن تكلمنا عنهم وصلوا لفين؟.؟

بخصوص هذا الدواء هو ضرورى جدا فى هذه المرحلة ولابد من تناولة حتى لو اثر فى مستوى السكر هيكون تأثيرة محدود جدا وممكن تتعدل جرعة الانسولين كى تلائم هذا التغير

e.coli بيستخدموها من فترة طويلة لأنتاج الانسولين ولكن ذلك بيتم فى المختبرات وليس داخل الجسم ,للحصول على الانسولين

الانسولين عن طريق البخاخ حتى الان غير مستصاغ وله مشاكل مثلا

- كى يتم امتصاص الانسولين عبر الرأتين لابد له من وضعه داخل فورمة يسهل امتصاصها ومعظم الفورمات الحالية تسبب حساسية للجهاز التنفسى

- نجد صعوبة بالغة فى ضبط جرعة الانسولين عن طريق الاستنشاق

- كثير من المرضى لايمكنهم استخدام هذه الطريقة مثل مرضى الربو والتهاب الرأتين وامراض الجهاز التنفسى

الشركات حاليا بتحاول وفى سباق مع الزمن للتغلب على تلك المشاكل

اقرأ فى هذا الموقع هيفيدك بخصوص هذا الموضوع

http://www.diabetesnet.com/diabetes_treatm...lin_inhaled.php

دمت بصحة وعافية

تم تعديل بواسطة Alrefaey

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

هو ده فعلا اللى انا توقعته من الانسولين عن طريق البخاخ انه ممكن يأثر بشكل كبير على الرئة او الجهاز التنفسى

يبقى بنشيل التاثير من على الكلى والكبد وبنخليه يبقى على الرئة وكده ماعملناش حاجة

بل هنزيد الامر خطورة

شكرا يا دكتور

رابط هذا التعليق

طيب سؤال يا دكتور بخصوص الانسولين مع السيدة الحامل

لما بتكون واحدة عندها السكر وبتاخد اقرص عادى وعند حدوث الحمل بتاخد طبعا انسولين وتترك الاقراص

وبعد الولادة ترجع تانى تاخد الاقراص

فياريت تقولى........هل ده بيبقى ليه تاثير عليها دوائيا

بعمنى ان هلى الجسم بعد ماخد على انه ياخد انسولين لفترة 8 شهور او اكتر ممكن يرجع تانى يستقبل الاقراص بصفة سليمة

بمعنى اخر ان الاقراص انا عارفة انها بتحفز على افراز الانسولين (يعنى هى مش انسولين اصلا)

طيب هلى الخلايا المحفزة الاقراص بتقدر عليها بعد الفترة الطويلة دى من اخد الانسولين؟؟؟

رابط هذا التعليق

بمعنى اخر ان الاقراص انا عارفة انها بتحفز على افراز الانسولين (يعنى هى مش انسولين اصلا)

طيب هلى الخلايا المحفزة الاقراص بتقدر عليها بعد الفترة الطويلة دى من اخد الانسولين؟؟؟

سؤال فعلا ممتاذ يافتفوتة

يمكن لمريضة السكر ان ترجع الى الاقراص بعد الولادة دون مشاكل وبتجيب الاقراص نتيجة معاها كسابق

يمكن لأن فترة الحمل قصيرة 9 شهور فبتظل جزرلانجرهانز (نوع من الخلايا فى البنكرياس المخصص لأفراز الانسولين ) تعمل وتستجيب بعد فترة من استخدام الانسولين

وده بالفعل بيختلف عن باقى هرمونات الجسم فمثلا الغدة الدرقية والنخامية والكظرية بيتأثرو تأثير قوى جدا اذا تم اخذ هرمونات خارجية تخص كلا منهم

لكن السؤال الهام اى دواء يناسب السيدة الحامل ولا يضر الجنين

الدراسات تقول بأن

ميتفورمين (جلوكوفاج ) يعتبر امن ولا ينزل فى لبن الام

سلفونيل يوريا (دياميكرون -مينيدياب ) تفرز بنسبة ضئيلة جدا لاتكاد تذكر ولا تؤثر على الجنين

اكتوس وافانديا ليست هناك اى دراسة تؤكد مدى افرازهم فى لبن الام وبالتالى مخاطرهم غير معلومة

مصدر بعض الدراسات

http://www.cfp.ca/cgi/content/full/55/4/371

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

طيب يا دكتور

دوائيا برضوا.........ايه علاقة المشيمة بالانسولين

هل بتحاربه ولا بترحب بيه ولا مش بتسمح بمروره للجنين؟؟

برضو لسه معنديش تفسير مقنع انه ليه السيدة الحامل متاخدش اقراص بدل الانسولين؟؟

رابط هذا التعليق

طيب يا دكتور

دوائيا برضوا.........ايه علاقة المشيمة بالانسولين

هل بتحاربه ولا بترحب بيه ولا مش بتسمح بمروره للجنين؟؟

برضو لسه معنديش تفسير مقنع انه ليه السيدة الحامل متاخدش اقراص بدل الانسولين؟؟

الانسولين هو افضل علاج وهو الخيار الاول للحوامل

لأنه لا يخترق المشيمة , امن , ليس له اثار اجانبية

الادوية عن طريق الفم بعضها بيعبر جزىءمنه الى المشيمة وممكن يسبب هبوط حاد فى سكر الطفل ويؤدى الى وفاته وبعضها بيعمل تشوهات وبعضها ليست هناك دراسات كافيه عنها

معظم انواع الانسولين آمنه بالنسبة للحوامل فيما عدا لانتوس وانسولين اسبارت ليست هناك دراسات كافية عنهم بخصوص الحمل

اكيد كدة اقتنعتى يافتفوتة

رابط هذا التعليق

هل فعلا ان المادة الفعالة بتختلف فى مصر عن باقى دول العالم......مش هقول عن السعودية بس لكن عاوزة اعرف هل فعلا كده؟؟

لانى سمعت مرة من صيدلى فى مصر وانا بشترى دياميكرون بيقولى ماتبقى تجيبى معاكى من السعودية

ده الدياميكرون بتاع مصر ده (ملبس) يعنى تسالى يعنى

وهل كمان ان الانسولين اللى فى مصر غير الى برا؟؟

ربنا يقويك علينا يا دكتور :rolleyes:

رابط هذا التعليق

هل فعلا ان المادة الفعالة بتختلف فى مصر عن باقى دول العالم......مش هقول عن السعودية بس لكن عاوزة اعرف هل فعلا كده؟؟

الموضوع ده كبير جدا يافتفوتة وكدة نقابة الصيادلة فى مصر ممكن تزعل والقائمين على صناعة الدواء فى مصر

القصة ليست قصة دواء مصرى ودواء سعودى ولكن قصة دواء يصنع عندنا فى مصر ويصنع فى السعودية وبين الدواء الذى يصنع فى اوروبا وامريكا

صراحة الادوية المحلية سواء فى مصر او السعودية ليست بنفس جودة مثيلتها الامريكية والاوربية

وترجع تلك الاسباب بداية من شراء المادة الفعالة يعنى هتجدى مثلا الفرق بين الاوجمنتين (شركة جلاكسو الامريكية ) وبين كلافوكس او ميجاموكس العربى انه جلاكسو بتشترى كيلو المادة الخام اغلى بكثير من مما تتشترية الشركات العربية نظرا لتحرى الدقة فى مدى نقاء تلك المادة

طريقة التصنيع والتعبئة والتغليف والتخزين بتفرق ايضا فى جودة وفعالية الدواء والذى يمتاز الاوربيون به عنا نحن

عندنا شركات محترمة بتحاول توصل للعالمية ويجب ان نشجعها ونشجع منتجاتها لكن الحقيقة مره

بالنسبة للدياميكرون الموجود هنا فى السعودية مستورد بخلاف المصنع بمصر فاكيد اللى هنا اكثر جودة والغالى ثمنه فيه ههه

بالنسبة للانسولين

اهم شىء هو التخزين الجيد

ممكن يكون التصنيع جيد ويتعرض الانسولين اثناء النقل او التخزين لدرجة حرارة مرتفعه تؤدى الى تلفه

رابط هذا التعليق

الموضوع ده كبير جدا يافتفوتة وكدة نقابة الصيادلة فى مصر ممكن تزعل والقائمين على صناعة الدواء فى مصر

القصة ليست قصة دواء مصرى ودواء سعودى ولكن قصة دواء يصنع عندنا فى مصر ويصنع فى السعودية وبين الدواء الذى يصنع فى اوروبا وامريكا

صراحة الادوية المحلية سواء فى مصر او السعودية ليست بنفس جودة مثيلتها الامريكية والاوربية

وترجع تلك الاسباب بداية من شراء المادة الفعالة يعنى هتجدى مثلا الفرق بين الاوجمنتين (شركة جلاكسو الامريكية ) وبين كلافوكس او ميجاموكس العربى انه جلاكسو بتشترى كيلو المادة الخام اغلى بكثير من مما تتشترية الشركات العربية نظرا لتحرى الدقة فى مدى نقاء تلك المادة

طريقة التصنيع والتعبئة والتغليف والتخزين بتفرق ايضا فى جودة وفعالية الدواء والذى يمتاز الاوربيون به عنا نحن

عندنا شركات محترمة بتحاول توصل للعالمية ويجب ان نشجعها ونشجع منتجاتها لكن الحقيقة مره

بالنسبة للدياميكرون الموجود هنا فى السعودية مستورد بخلاف المصنع بمصر فاكيد اللى هنا اكثر جودة والغالى ثمنه فيه ههه

بالنسبة للانسولين

اهم شىء هو التخزين الجيد

ممكن يكون التصنيع جيد ويتعرض الانسولين اثناء النقل او التخزين لدرجة حرارة مرتفعه تؤدى الى تلفه

انا كنت متوقعة ان الموضوع ده ممكن يكون شائك او ممنوع الكلام فيه لانه هيزعل ناس كتير فى مصر........من ساعة ما سالتك على الدياميكرون فى الاول وحضرتك ماردتش عليا

مش مشكلة بلاش نتكلم فيه تانى.....من عينيا

رابط هذا التعليق

السؤال التالى

شوفت هنا نظام الانسولين القلم واعتقد انه كويس جدااا ومافيش فيه اى نوع من التعذيب للمريض اللى بياخد الانسولين

لكن اتعجبت جدااا لما لقيت نظام الحقن اللى بالوحدات ليه موجود

طب ليه مانوحدش الطريقة ونخليها كلها بالقلم وخلاص وده اكيد هيبقى فى مصلحة المريض طبعا.......صح ولا غلط؟؟

هل فيه ناس ماينفعش تستخدم القلم ولا ايه المغزى من كده

لو نخلى الانسولين اللى بالسرنجة يعنى فى المستشفيات والعمليات بس يبقى احسن معايا ولا ايه؟؟

زمان كان والدى اللى يرحمه فى اخر كام سنه بياخد انسولين ومع كل حقنه كان بياخدها كان قلبى انا بيتوجع جداااااا ولغايت دلوقتى مش قادرة انسى منظر تعبيرات وجهه وهو بياخدخا كل يوم الصبح وبالليل ورجله اللى كانت تزرق وتعلم ويا عينى يقعد يدور على مكان غير اللى مزرق ياخد فيه

مع انه كان بيتدارى مننا لكن انا مش عارفة ليه كنت بحس انى لازم ابقى جمبه وهو بياخد الحقنة

فــ عشان كده من ساعة ماشفت القلم ده وانا بدعى للى اخترعه فعلا........والله اختراع جميل جدااا والابرة بتاعته ولا بتحس بيها وبحس ان هو آدمى اكتر من السرنجة دى

ايه رايك فى الموضوع ده؟؟ ليه مايتوحدش عالميا مثلا؟؟

رد براحتك بقى يا دكتور عشان احنا تعبناك معانا

شكراا

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

السؤال التالى

شوفت هنا نظام الانسولين القلم واعتقد انه كويس جدااا ومافيش فيه اى نوع من التعذيب للمريض اللى بياخد الانسولين

لكن اتعجبت جدااا لما لقيت نظام الحقن اللى بالوحدات ليه موجود

طب ليه مانوحدش الطريقة ونخليها كلها بالقلم وخلاص وده اكيد هيبقى فى مصلحة المريض طبعا.......صح ولا غلط؟؟

هل فيه ناس ماينفعش تستخدم القلم ولا ايه المغزى من كده

لو نخلى الانسولين اللى بالسرنجة يعنى فى المستشفيات والعمليات بس يبقى احسن معايا ولا ايه؟؟

زمان كان والدى اللى يرحمه فى اخر كام سنه بياخد انسولين ومع كل حقنه كان بياخدها كان قلبى انا بيتوجع جداااااا ولغايت دلوقتى مش قادرة انسى منظر تعبيرات وجهه وهو بياخدخا كل يوم الصبح وبالليل ورجله اللى كانت تزرق وتعلم ويا عينى يقعد يدور على مكان غير اللى مزرق ياخد فيه

مع انه كان بيتدارى مننا لكن انا مش عارفة ليه كنت بحس انى لازم ابقى جمبه وهو بياخد الحقنة

فــ عشان كده من ساعة ماشفت القلم ده وانا بدعى للى اخترعه فعلا........والله اختراع جميل جدااا والابرة بتاعته ولا بتحس بيها وبحس ان هو آدمى اكتر من السرنجة دى

ايه رايك فى الموضوع ده؟؟ ليه مايتوحدش عالميا مثلا؟؟

رد براحتك بقى يا دكتور عشان احنا تعبناك معانا

شكراا

معلش ارد انا واذا غلطت دكتور رفاعي ممكن يصحح

القلم لازم يتعبأ عن طريق الخرطوشة بتاعته بس ودي ما ببتعباش زي السرنج والعلبة تقريبا تعادل ازازة انسولين او اقل

بس سعر الخراطيش غالي اضعاف العلبة العادية

كمان موضوع الخراطيش فيه مشكلة تانية على حد علمي بس مش متأكد ان فيه كذا نوع من الاقلام وكل له خرطوشة مخصوص (مش متأكد من دي اوي)

بخصوص السرنجة فيه نوع سرنجات في مصر مستورد سنه تقريبا أد سن القلم وصغير زيه

بس المشكلة الرئيسية في نظري ان في جميع الاحوال لازم غزة بالسن بتاع السرنجة او القلم

والمشكلة هنا ان الاماكن دي بتتليف وتكلكع مع الوقت صح ولا غلط يا دكتور

ربنا يعينك يا دكتور معلش انا اتطوعت

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

ايوه يا جست مى انا عارفة انه بيرجع يتعبا.........ده لنوع الى فى مصر

لكن حضرتك ماشوفتش النوع اللى هنا........تخيل بقى انه استعمال مرة واحدة..

يعنى القلم انا كنت بستعمله فى الحمل........العلبة فيها 5 اقلام..........كل قلم بيحتوى على 300 وحدة انسولين

لما بيفضى بيترمى ولا يعاد استخدامه تانى

ايوه هو غالى هنا كمان بحوالى 200 ريال يعنى ما يعادل مثلا 300 جنيه مصرى

بس صدقنى ده شئ آدمى جدااا

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

طيب ابقي اسألي عن السرنجات المستوردة بتاعت الانسولين

على كلام والدتي هي نفس السن تقريبا

بس هي بتستخدمها في البيت اما بره القلم طبعا

وللعلم الخطوشة مفيهاش تقنية يعني ممكن تتعبا في مصر برضه لأن المادة واحدة بس مش عارف هما مبيعبوهاش في مصر ليه

رابط هذا التعليق

يا جماعة خوفتونى

انا عندي بابا وماما عندهم سكر الاتنين - بجد انا قلقت

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

يا جماعة خوفتونى

انا عندي بابا وماما عندهم سكر الاتنين - بجد انا قلقت

ماحنا بتكلم هنا عشان نفهم ونوعى كمان يا غابى

اقرى مداخلات الدكتور الرفاعى فى الاول وامشى عليها ان شاء الله ربنا هيعافيكى

وعن تجربة طالما ماما وبابا عندهم السكر يبقى نسبة الوراثة عندكوا كده عالية جداا

خدى بالك.........حافظى على وزنك

وعلى انفعالاتك.......خليكى باردة وبلاش عصبية

ضبطى اكلك وكلة اكل صحى وبلاش رمرمة........الجنك فودذ بالذات ابعدى عنه

وربنا يشفى ماما وبابا يارب

رابط هذا التعليق

طيب ابقي اسألي عن السرنجات المستوردة بتاعت الانسولين

على كلام والدتي هي نفس السن تقريبا

بس هي بتستخدمها في البيت اما بره القلم طبعا

وللعلم الخطوشة مفيهاش تقنية يعني ممكن تتعبا في مصر برضه لأن المادة واحدة بس مش عارف هما مبيعبوهاش في مصر ليه

انا شفتها يا جست واستخدمتها بس اللى هنا......ايوه طبعا مش ذى سرنجات زمان مرعبة كده

لكن برضوا لو هتجيب واحد مريض لسه جديد ولازم ياخد الانسولين

برضوا هتبقى بالنسبة له منظرها حقنة وهيفضل فترة مضايق ومكتئب لانه لازم ياخدها اكتر من مرة فى اليوم

شوف ده اثره ايه على نفسيته........ده ممكن فى حد ذاته يعلى السكر

انا مش فاهمه يعنى ايه مش بيعبوها فى مصر؟؟

هى الخرطوشة اللى فى مصر دى بتبقى كام وحدة؟؟

رابط هذا التعليق

السؤال التالى على ما دكتور رفاعى يخلص دوام

ايه علاقة ادوية السكر بفيتامين ب

يعنى ليه الدكتور دايما يقول طالما المريض بياخد ادوية السكر او انسولين...يبقى لازم ياخد فيتامين ب؟؟

ذى نيورين او تراى بى او خلافه من انواع فيتامين ب

وايه الضرر من الادوية على الاعصاب؟؟

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكى يافتفوتة وعلى ضيوفك الاعزاء

حبيت بس امسى سريعا وهرجعلكم على الساعة 5

بخصوص قلم الانسولين وفيتامين ب .

سلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...