اذهب الي المحتوي
بحار الغربة

عاوز افتح حساب فى البنك الاهلى المصرى وانا فى السعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

الاخوة الافاضل

انا عاوز افتح حساب فى بنك مصر او اللبنك الاهلى علما باننى فى السعودية الان

سمعت ان كل بنك من دول بيكون له مندوب فى البنوك هنا زى الراجحى والاهلى التجارى وان انا ممكن اروح للمندوب ويفتحلى حساب من هنا واحول عليه فلوس

افيدونا افادكم الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

البنك الاهلى البنك المراسل له هو بنك الراجحى

وبنك مصر البنك المراسل له هو البنك العربى الوطنى

اختار اللى انت عايزه وروح الفرع الرئسي له فى المدينه اللى انت عايش فيها سواء جدة او الرياض او الدمام و.........

وقول لهم انا عايز افتح حساب فى بنك كذا... هيحولوك على المندوب المسئول اللى هيمضيك على اوراق فتح الحساب وهيخلص لك الاجراءات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ياريت بعد ماحضرتك تتم اجراءات فتح الحساب تقولنا عملتها ازاي بالتفصيل ولو استخدمت النت في فتح الحساب ياترى بعت لهم نموذج التوقيع ازاي ..

المعلومه جديده علي بصراحة وحابه اعرفها من باب العلم بالشيء .. وجزاك الله خيرا ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

تجربه شخصيه فتحت حساب وانا فى السعوديه

ارسلت الى بنك مصر للمعاملات الاسلاميه بخطاب الى رئيس البنك برغبتى فى فتح حساب بالدولار

البنك ارسل لى الاوراق وبعض الاوراق المطلوبه منها صحه توقيع من احد البنوك السعوديه ومنها اعتماد من القنصليه او السفاره المصريه

ولانى اعمل فى مكان يبعد عن الرياض او جده ففشل فتح الحساب

ارسلت الى بنك فيصل الاسلامى بخطاب الى رئيس البنك برغبتى فى فتح حساب

فارسل لى الاوراق لملأها وطلبوا منى صحة توقيع من اى بنك وارسال شيك ب500 دولار تودع فى حسابى

وبالفعل ارسلت صورة جواز السفر وصحة توقيع من البنك العربى وارسلت شيك ب500 دولار

بعد اسبوعين ارسلوا لى رقم الحساب وبه 500 دولار

استمريت فى تحويل الاموال لمدة سنتين ثم رجعت الى مصر وبجواز السفر تعاملت مع حسابى

اما بالنسبه لبنك مصر فاعتقد انهم الان لن يشترطوا اعتماد السفاره

ولو حضرتك فى جده او فى الرياض تبقى سهله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا بشكر كل الاخوة والاخوات اللى اهتموا وردوا على سؤالى

فارسل لى الاوراق لملأها وطلبوا منى صحة توقيع من اى بنك وارسال شيك ب500 دولار تودع فى حسابى

استمريت فى تحويل الاموال لمدة سنتين ثم رجعت الى مصر وبجواز السفر تعاملت مع حسابى

اخى العزيز ... ايه رأيك فى بنك فيصل ؟؟؟؟ اقصد خدماته والامان فيه ؟؟؟؟ وياريت لو تبعتلى لنك اراسل عليه مدير البنك لطلب فتح الحساب

الصراحة ياجماعة من كتر ما بسمع عن عمليات السرقة اللى بتحصل من الموظفين فى البنوك وانا خايف افتح حساب واحول عليه فلوس وانا هنا فى السعودية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طيب وايه اللي جابرك بس تفتح حساب في بنك مصري ما دمت عايش في السعودية وخايف من موظفين البنوك لا يسرقوك ... ما تخلي فلوسك معاك وتنزل بيها آخر السنه أو آخر المدة وتبقى تفتح حساب في البنك اللي يريحك في مصر (ولو إني هكون مرتاح أكثر وفلوسي بره).

بنوك مصر (القطاع العام) هي من أسوأ البنوك في العالم من ناحية التعامل والأمان والسرية والخدمات ... مش عارف ليه المصريين مصرّين يسيبوا فلوسهم فيها ... أفتكر أول مرة جيت أشتغل فيها بالخليج كل المصريين اللي جايين معايا أصروا انهم يفتحوا حسابهم في فرع بنك القاهرة ويحولوا عليه مرتباتهم رغم النصائح من الجميع ... بعدها بكام أسبوع فرع البنك قفل وفضلوا شهرين ثلاثه مش عارفين يقبضوا مرتبهم لحد ما جابوا إخلاء طرف من البنك وفتحوا حسابات في بنوك ثانيه.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اخى العزيز ... ايه رأيك فى بنك فيصل ؟؟؟؟ اقصد خدماته والامان فيه ؟؟؟؟ وياريت لو تبعتلى لنك اراسل عليه مدير البنك لطلب فتح الحساب

الصراحة ياجماعة من كتر ما بسمع عن عمليات السرقة اللى بتحصل من الموظفين فى البنوك وانا خايف افتح حساب واحول عليه فلوس وانا هنا فى السعودية

بالنسبه للامانه

البنك بيرسل لحضرتك خطاب بالمبلغ اللى حضرتك حولته خلال 15 يوم من ارسال المبلغ

بيرسل حضرتك تقرير ربع سنوى عن المبلغ المودعه فى البنك

لم اجد لديهم اى تلاعب

اما البنك ولانى من المنيا ولايوجد فرع لبنك فيصل فى المنيا فارسلت الى الفرع الرئيسى بالقاهره

وتم تحويل الخطاب الى بنك فيصل فرع الدقى

ولكن حضرتك ابحث فى النت هتلاقى فروع كثيره ممكن تكون قريبه من مكان اقامتك فى مصر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اخى العزيز ... ايه رأيك فى بنك فيصل الاسلامى من حيث الخدمات يعنى ؟؟؟؟

وهل ياجماعة موضوع انى افتح حساب من هنا فى بنك مصرى عن طريق بنك سعودى آمن ؟؟؟

اصل من كتر ما بسمع ان سرقة الموظفين فى البنوك لحسابات الاشخاص بقيت بخاف من اى تعامل مع البنوك الا اذا كان مباشر .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يجب ان يتم الموافقه علي هذا المحتوي قبل نشره.

زوار
انت تقوم بالتعليق كزائر. اذا كنت تمتلك حساب فقم بتسجيل الدخول تسجيل دخول.
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.