اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية انجلش

Recommended Posts

يا استاذة / مصرية مغتربة بجد اسلوبك جميل هو انتى كنتى واخدة كورس و بتشرحهولنا و لا انتى اصلا مدرسة ؟؟

كمان يا جماعه حد يعرف مواقع فيها قواميس متخصصه زى مثلا القانونية و الطبية و الهندسية و لو انا مثلا بشتغل فى السياحه و عايز اتكلم انجليزى كويس اعمل ايه و لا اخلينى فى كلام السياحه و بس و الى يمشينى بس اكون بعرف اكتبه و اقراه و اتكلمه كويس

هو الفخرانى ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! فين بقاله كتير مش باين

محدش شاف الفخرانى ؟

شوف يا أستاذ بناجا

الحقيقة أنا معرفش أشتغل في حياتي غير في التدريس و الترجمة

و قضيت فيهم 14 سنة دلوقت من ساعة ما اتخرجت

مع أني محاسبة أصلا بس من أول ما تخرجت دخلت مجال التدريس و الترجمة

افتخر بخبرتي العملية جدا فقد شاهدات عشرات الطلبة والطالبات من مختلف الأعمار

و رأيت نقاط ضعف أسعى دوما لإصلاحها

لا أدعي أني عارفة كل حاجة والا ماحصلتش

بس بأحب أضع يدي على نقاط الضعف و أحاول أحدد المشكلة مع المتعلم بعد تحديد هدفه من الدراسة

يعني الكورسات الجاهزة مالية النت و الكتب و الاسطوانات مفيش أكتر منها

بس ايه المناسب؟؟

باحب أعمل برامج تعلم تفصيلتناسب المتعلم نفسه مش للكل

لأن مش كل واحد زي التاني

و كل شخص له نقاط ضعف و نقاط قوى ليست كغيره

بأحب اركز على مناطق القوة و اضبط مناطق الخلل

ما بحبش أكون عوامة تساعدك على السباحة

لكن أحب أعلمك السباحة و أتركك لتسبح في المحيط بلا خوف من الغرق

بالنسبة لحضرتك و انك بتشتغل في مجال السياحة فلازم تقرأ و تطلع كتير

حسب تخصص حضرتك

يعني حضرتك فنادق والا مكاتب سياحية والا ارشاد سياحي؟؟

و حسب مجالك لازم تقرأ كتير باللغة الانجليزية في مجال عملك

لازم ترتقي في وظيفتك أولا

و بعدين تتثقف في المهارات الأخرى

يعني لو بتتعامل مع الجمهور لازم تحسن مهارات الاتصال

التحدث و الكتابة

حسب مجالك

يعني لو مكاتب سياحية يبقى لازم الاتنين زي بعض

ولو ارشاد يبقى التحدث أقوى

و هكذا..

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

مش عاوزين تريقة يا اخوانا الله يرضى عليكم

ميس مصرية معلش على التأخير بس المسقعة عملت شغل جامد اول يوم و امبارح كنت في الدمام

كلمات الاغنية اهي و شوفي هاتديني كام من 10

Because you loved me

for all those times you stood by me

for all those true that you made me see

for all the joy you brought to my life

for all the wrong that you made right

for every dream you made come true

for all the love i found in you

i'll be forever thankfull baby

you're the one who held me up

never let me fall

you're the one who saw me through through it all

you were my srtength when i was week

you were my voice when i could'nt speak

you were my eyes when i could'nt see

you saw the best there was in me

lifted me up when i could'nt reach

you give me faith cause you belived

im every thing i am because you loved me

you give me wings and made me fly

you touched my hand i could touch the sky

i lost my faith you gaved back to me

you said no star was out of reach

you stood by me and i stood tall

i had your love i had it all

i'm greatful for each day you gave me

maybe i dont know that much but i know thit much is true

i was blessed because i was loved by you

you were always there for me

tender wind that carried me

a light in the dark shining your love into my life

you've been my inspreation

throurh the lies you were the truth

my life is a better place because of you

خلاااااااااااااااااااااااااااص ايدي وجعتني

ها يا ميس ايه الاخبار

عاوزين اغنية صعبة شوية

انا اصلي بحب سيلين و حافظة الاغنية دي عشان كده سهلة بس مش عارفه بقى الكلمات مكتوبة صح و لا في غلطات

اخد كام يا ميس؟

بجد برافو عليكي يا ريمو

الغلطات طفيفة جدا و اغلبها أكيد حصل مع السرعة في الكتابة

بجد هايلة ما شاء الله

ضمير المتكلم (أنا) لازم يكون

Capital I

عندك غلطة Grammar واحدة بس

هي gaved

أصلا

gave

هي الماضي بتاع give

يعني ما يتحطلهاش ed

for all those times you stood by me

for all those true that you made me see

for all the joy you brought to my life

for all the wrong that you made right

for every dream you made come true

for all the love I found in you

I'll be forever thankfu

l baby

you're the one who held me up

never let me fall

you're the one who saw me through through it all

you were my strength when

I was weak

you were my voice when I couldn't speak

you were my eyes when I couldn't see

lifted me up when I couldn't reach

you gave me faith cause you beli

eved

I'm every thing

I am because you loved me

you gave me wings and made me fly

you touched my hand I could touch the sky

I lost my faith you

gave it back to me

you said no star was out of reach

you stood by me and I stood tall

I had your love i had it all

I'm gra

teful for

each day you gave me

maybe I don[/color

]

't know that much but

I know this

much is true

I was blessed because

[

color=#ff0000]I was loved by you

you were my strength when

I was wea

k

you were my voice when I could

n't speak

you were my eyes when I could

n't see

lifted me up when I could

[

color=#ff0000]n't reach

you gave me faith cause you beli

eved

I'm every thing I am because you loved me

you were always there for me

tender wind that carried me

a light in the dark shining your love into my life

you've been my inspiration

through the lies you were the truth

my life is a better place because of you

you were my strength when I was weak

you were my voice when I couldn't speak

you were my eyes when I couldn't see

lifted me up when I couldn't reach

you gave me faith cause you believed

I'm every thing I am because you loved me

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

معلش طلعت ملخبطة بس فعلا مش عارفة أعدلها أكتر من كده

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ميرسى يا مستر /OReX

انا الانجليش بتاعى كويس الى حد ما برضة و عموما انا نازل مصر ;) قيب ان شاء الله و ناس قالولى على كورس تقريبا منحه او حاجة كدا من الجامعه الامريكية و بيكون فى مكتبة المعادى و فى cdو كمان كتب و امتحانات و كل حاجة و المستوى تقريبا شهر و حوالى 150 جنيه

حد يعرف عنه اى معلومات ؟؟؟!!!

و متخافش ياريس فى ناس كتير محرومين من اكل البيت و الاكل المصرى و المحشى المصرى و الكشرى المصرى بمناسبة الكشرى انا مره اكلته et:( عند (الباشا) الى فى الطايف بس بجد كان جميل جدا

هو مصرية مغتربة فين ؟؟؟ شكلها فى المطبخ بتعمل المحشى

ياجماعه المنتدى كله فى مكه يوم الخميس كله يستعد :FN:

تشرفوني يافندم

بس الخميس احنا بناكل برة البيت

;)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

تشرفوني يافندم

بس الخميس احنا بناكل برة البيت

et:(

هى بقت كدا ؟؟؟؟ اوك

طيب يا ميس مصرية ربنا يوفقك و يكرمك ان شاء الله بس سبحان الله انا اختى اداب انجليش و كانت مدارس لغات و مش بتحب التدريس خالص تطيق العمى و لا تطيقه مع انها بتحب اللغه جدا و متفوقة فيها و احيانا كتير بتساعدنى و انتى محاسبة و بتدرسى بس انا كنت فاكرك مدرسة لان طريقتك مرتبة اوى ماشاء الله هى برضة ملكات ممكن يكون انتى عندك الملكة دى,,

انا بالنسبالى انا بشتغل فى شركة سياحه يعنى باخد request من ال client و بشوفله ال avialabilty فى المدينة الى هو رايحها لل hotels و ال transportaion كل حاجة بس قريبا ان شاء الله ممكن اكون فى الفنادق ياريت لو حد يا جماعه شغال فى فنادق يقولى عشان محتاج اسئل على شوية حاجات ضرورى

انا بس عايز اقولك لحضرتك على حاجة انا الازمان معايا ضايعه يعنى لو عايز احكيلك على حاجة حصلت او حاجة لسة هتحصل ;) مش عارف بقى اعمل ايه ابتدى من الgrammer و لا ايه الموضوع ده معقدنى اوى ياريت تساعدينى و تقوليلى ابدأ منين :FN:

[

رابط هذا التعليق

Dear sister Egyptian Expatriate

how are you and good days for you

it's important topic for all and alot of people interest for learning english, i want to tell you that i came from cairo can't say one word in english, but because i work as accountant in company for import and export from all over the world and my work colleagues from india, bakistan, jordain, egypt, yemen, and saudi i traied to practice language and they encourage me (one freind told me hosam just try), also i want to tell you the best way helpme to learn outlook and trying to speak so i will tell you in points the best things to learn english:

1- try to listen half houre to CNN or BBC and you can not care about they do just do as you like (eat, sport, sleep, chat,.......) and leave unconscicous mind to dowload words and he will bring it when you need it.

2- don't be afraid about conversation try to talk and others will understand and correct what's you want.

3- Be patient

4- try to make all your emails in english language, also reports

5- Always open translation programs on desk top even if you didn't use (example program name easy lengo and good web site for translation http://translate.google.com.sa/translate_t...%87%D8%A7%0D%0A (it's from google wep site)

6- make schedule for learning english and prepare excell sheet for manageing your time.

7- but english book or magazine beside your bed and daily read just five minutes even if you didn't under stand in word but please read in high voice.

8- try to make studies in english certification.

9- you can put some MP3 for cnversation or songs any thing and listen it in your moblile by handfree when you shopping, or walk, or when you drive your car. ( i think many people waste at least one houre on daily driving )

10- involve with monthly magazine (written in english) and it will reach monthly in you post.

11- try to rejestire in web site send to your email daily countries information in english same web site i use http://www.ameinfo.com/ as it's send to me daily 20 emails in english and i try to read and some times use dictionary

i don't like to be silly and take along time from your time but also i want to attach youtube channel for videos http://www.youtube.com/user/JenniferESL#p/...9/0/2VZxZZVn2iE

also if any freind like to add me in yahoo messenger i will happy and we can practice language(acc_houssam@yahoo.com), also if friends like to practise by phone iam here in jeddah and can call any brother at least two times in week

finally i want to ask 3enabbbbbbbbbbbby (عنبى) how can you entered Mekkah and i traied the last friday and police orrderd drivers to return to Jeddah :sad:

انا اسف جدا يا جماعة لو كنت ازعجتكم بمداخلتى باللغة الانجليزية بس بجد الموضوع عجبنى اوى وقلت اما اجرب اعمل مداخلة بالحاجة اللى عايزين نتعلمها كلنا لعلمكوا وانا بكتب بعض الكلمات وقفت قدامى بس كنت بدور عالمعنى البديل ولو مقلتش ادخل عالمترجم يجبهالى

بشكر الاخت مغتربة مصرية عالموضوع الجامد ده وبقترح اننا كل مرة نقترح موضوع منتشر عالساحة اى حاجة تكون اتكتبت باللغة العربية فى المحاورات ونحاول ننقاشها بالانجلش

وتحياتى للجميع :FN:

بجد أنا اللي بأشكر حضرتك على التفاعل الجميل ده

و اقتراح حضرتك جميل و منتظرين تفعيله من الإخوة والأخوات

و أنا تحت أمركم

جميعا

بصفتي مدرسة مقدرش ما أصححش

فلو تسمحلي أصحح المداخلة بعد إذنك

;)

بس بجد مبسوطة جدا بجرأتك على الكتابة

و هو ده المطلوب

لأن الواحد لو خاف يغلط أو حس بالإحراج عمره ما حينجز

الكلمات مصححة بالأحمر

مدرسة بقى

:D

شكرا جدا لحضرتك

و ياريت متحرمناش من مشاركاتك معانا اللي بلا شك ستثري الموضوع

Dear sister Egyptian Expatriate

أول حاجة الأسماء لا تترجم

تقال كما هي

Masria Metgharaba

how are you and good days for you

It's an important topic for all and a lot of people are interested for in learning English, I want to tell you that I came from Cairo can't and I wasn't able to say one word in English, but because I work as an accountant in company for import and export from all over the world and my work colleagues co-workers are from India, Pakistan, Jordain, Egypt, Yemen, and Saudi I traied tried to practice language and they encouraged me (one freind told me Hosam just try), also I want to tell you the best way that helped me to learn outlook? and (trying) to speak. So I will tell you ,in points, the best things ways to learn English:

1- Try to listen for half houre to CNN or BBC and you can not care about they do don't pay much attention, just do as you like any other activety while listening (eat, sport, sleep, chat,.......) and leave unconscicous mind to dowload acquire words and he it will bring it them when you need it needed.

2- Don't be afraid about of making conversation try to talk and others will understand and correct what's you want to be corrected.

3- Be patient!

4- Try to make all your e-mails in English language, also your reports at work.

5- Always open translation programs on desk top even if you didn't don't usually use (For example a program named (easy lengo) and here's a good web site for translation http://translate.google.com.sa/translate_t...%87%D8%A7%0D%0A (it's from google wep web site)

6- Make a schedule for learning English and prepare excell sheet for manageing your time.

7- but Put an English book or a magazine beside your bed and daily read just five minutes daily even if you didn't under stand understand in a word but please read in a high voice.

الطريقة دي مش مناسبة للكل و حأبقى اتكلم في النقطة دي لاحقا بس لو بتجيب نتيجة مع حضرتك يبقى كويس

استمر

8- Try to make studies in english get a certification in English Studies.

9- You can put some MP3 for conversation or songs any thing or so, and listen to it in on your moblile by in a handfree hand free mood when you go shopping, or while walking , or when you drive your car. (I think many people waste at least one houre on in daily driving )

10- Subscribe with to a monthly magazine (written in English) and it will reach monthly in you post be in your post box every month.

11- Try to rejestire register in a web site that sends to your you email daily a daily e-mail about countries information in English. same Here's the web site I use browse

http://www.ameinfo.com/

as it's it sends to me daily 20 emails in english a day. And I try to read and some times sometimes I use a dictionary.

I don't like to be silly and want to take along (a long) much time from of your time but also I want to attach a youtube channel for videos link.

http://www.youtube.com/user/JenniferESL#p/...9/0/2VZxZZVn2iE

also If any freind friend likes to add me in yahoo messenger I will be happy and we can practice language together (acc_houssam@yahoo.com), also if friends like to practise practice by on the (via) phone iam I live here in Jeddah and can call any brother at least two times in a week.

Finally I want to ask 3enabbbbbbbbbbbby (عنبى) how can could you entered Makkah and because I traied tried the last Friday and police (orrderd drivers to return to Jeddah) didn't allow cars to enter Makkah.

الكلمات اللي سبتها بالأزرق وتحتها خط تلغيها خالص

و اللي تحتها خط و الحرف بالأحمر يبقى الغلطة في الحرف

كل اللي كاتباه بالأحمر هو اللي بأعتقد أنه تصحيح الأخطاء

أرجو انك تكون استفدت

و أرجوك اكتب باستمرار

تحياتي

;)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يا مث مصريه مغتريه

موضوع انك بتتغدوا بره يوم الخميس هعديه ومش هعلق عليه

عاوزين حاجات من الاخر بجد ممكن تعملى حصه للمبتدئين وحصه للناس المحترفين

يعنى انا والله الحمد حااااااافظ كيمة كلمات كتيره جداً وده من خلال دراستى الى كانت كلها انجليزى ومن خلال شوية دورات

بس المشكله اساساً عندى فى الاستماع ودى انا شغال عليها دلوقتى

وفيه برده حاجات كده بيبقى فيه واحده صح والتانيه اصح وبما ان اساساً المدير بتاعى معرفش شكله مدرس انجليزى واشتغل مهندس معرفش

ممكن تعملى حصة جرامر بس تكون عاليه شويه

وممكن تدينى نصايح ازاى نمنى مهارة الاستماع عندنا

طيب فيه جمل استهلاكيه كده ممكن تتقال فى نص الكلام يعنى بتخلى الكلام شكله حلو ممكن تقولي لينا عليها

من الاخر عاوزين شوية نصااااااااااايح من الاخر

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا بس عايز اقولك لحضرتك على حاجة انا الازمان معايا ضايعه يعنى لو عايز احكيلك على حاجة حصلت او حاجة لسة هتحصل ;) مش عارف بقى اعمل ايه ابتدى من الgrammer و لا ايه الموضوع ده معقدنى اوى ياريت تساعدينى و تقوليلى ابدأ منين :FN:

شوف يا أستاذ بناجا

مفيش في الانجلش غير 12 زمن فقط

الأزمنة أصلا 3 ماض و مضارع و مستقبل

تمام؟

كل واحدفيهم له 4 حالات

هي 1- بسيط

2- مستمر

3- تام

4- تام مستمر

يبقى 3 x 4

= 12

يعني حأدي حضرتك مثال

حأثبت جملة بسيطة و أظهر التغير في الزمن فقط

اوكي؟

I eat stuffed Cabbage.

حأغير زمن الفعل فقط اللي هو

eat

حالة البسيط

I eat stuffed Cabbage.عادة بآكل محشي كرنب

I ate stuffed Cabbage.أكلت محشي كرنب

I will eat stuffed Cabbage.سوف آكل محشي كرنب

حالة المستمر

I am eating stuffed Cabbage. بآكل الآن أو في المستقبل القريب

I was eating stuffed Cabbage. كنت بآكل

I will be eating stuffed Cabbage. ساعتها حأكون بآكل

حالة التام

I have eaten stuffed Cabbage. أكلت من شوية أو ماضي قريب( لسه واكل)

I had eaten stuffed Cabbage.ماضي الماضي

و بيستخدم لما يكونوا حدثين حصلوا في الماض و أكون باتكلم عن الحدث اللي حصل قبل التاني أكلت

I will have eaten stuffed Cabbage. ساعتها حأكون خلصت أكل

حالة التام المستمر

I have been eating stuffed Cabbage. كنت بآكل وقتها

I had been eating stuffed Cabbage.ماضي الماضي برضه بين حدثين حصلوا و واحد فيهم قبل التاني

I will have been eating stuffed Cabbage. ساعتها حأكون كنت مستمر في الأكل

بس خلاص

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بصى يا ميس جميل جدا الى قولتيه بالنسبة للاربع حالات جميل بس انا مفهمتوش اوى او فهمته بس مش هعرف اطبقه على كل حاجة يعنى هحفظه على كدا ال stufeed و ال eat و الله اسلوبك سهل بس مش عارف بقى انا الى فهمى بطئ و لا اية ;) و بجد ربنا ربنا يسترها عليكى بس انا متأكد انك هتعرفى توصللنا المعلومه ان شاء الله بس انا عايزك تخديها تحدى و تقولى يا أنا يا انتو فى ال english et:( معلش هنتعبك معانا شوية

و ياريت شوية نصايح زى ما قال عنبو انا برضة كنت عايز اقول كدا

و بالذات نقطه الكلام الصح بس فيه الاصح منه بس متهيالى دى مرحله متقدمه شوية مش كدا

عايز اضيف كلمة لسة عارفها جديد Gotcha يعنى مسكتك مش عارف دى بيستخدموها برة فى اوربا لما بيلعبو كهربا :FN: و واحد يمسك واحد فيقولو Gotchaaaaaaaaaaaيعنى مسكتــــــــــــــــــك

[

رابط هذا التعليق

بصى يا ميس جميل جدا الى قولتيه بالنسبة للاربع حالات جميل بس انا مفهمتوش اوى او فهمته بس مش هعرف اطبقه على كل حاجة يعنى هحفظه على كدا ال stufeed و ال eat و الله اسلوبك سهل بس مش عارف بقى انا الى فهمى بطئ و لا اية ;) و بجد ربنا ربنا يسترها عليكى بس انا متأكد انك هتعرفى توصللنا المعلومه ان شاء الله بس انا عايزك تخديها تحدى و تقولى يا أنا يا انتو فى ال english ;) معلش هنتعبك معانا شوية

و ياريت شوية نصايح زى ما قال عنبو انا برضة كنت عايز اقول كدا

و بالذات نقطه الكلام الصح بس فيه الاصح منه بس متهيالى دى مرحله متقدمه شوية مش كدا

عايز اضيف كلمة لسة عارفها جديد Gotcha يعنى مسكتك مش عارف دى بيستخدموها برة فى اوربا لما بيلعبو كهربا et:( و واحد يمسك واحد فيقولو Gotchaaaaaaaaaaaيعنى مسكتــــــــــــــــــك

مين قال ان الموضوع خلص على كده

ده موجز

و إليكم النشرة بالتفصيل

بس بعد الفاصل

:sad:

مفيش تعب ولا حاجة

ده أنا اللي حأهريكم لحد ما تعرفوا ان الله حق

:FN:

بالنسبة للكلمة اللي حضرتك سألت عليها

هي

got you

يعني قفشتك

و بتتكتب بالعامية

got ya

و لها معنى تاني كمان

يعني فهمتك

أو وصلت يا باشا

أما بخصوص

هي مش مرحلة متقدمة ولا حاجة

هي تعتبر

Usage

استخدام اللغة

يعني في تعبيرات ممكن تنقبل بس ركيكة

و في الأفضل منها

و في تعبيرات ما تتقبلش أساسا و ملهاش معنى

اصبروا عليا

انتو مستعجلين ليه

ده موضوع العمر كله يا جماعة

مش حيخلص في يوم وليلة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

نسيت أقول أن أحسن طريقة لفهم القواعد هي حفظ جملة على كل قاعدة

حيساعدك في 3 حاجات

كأنك بتضرب 3 عصافير بحجر واحد

1- حتطبق القاعدة بمنتهى السهولة على أي جملة لأنك حتقارنها بالجملة اللي أنت حافظها

2- حتقدر تكون حصيلة من التعبيرات اللي حتفيدك في الكتابة

3- حتقدر تكون حصيلة من التعبيرات اللي حتفيدك في التحدث

يعني تحفظ الجملة اللي ذكرتها و أكيد مش حتنساها لأنها جاية ع الجرح

و بكده تقدر تغير زالفعل بس بنفس تركيبة الجملة

يعني ممكن تغير الفعل eat

لأي فعل تاني

sleep

مثلا

فحتقول

I sleep early

I slept early

I will sleep early

I am sleeping early.

I was sleeping early

I will be sleeping early.

I have slept early

I had slept early

I will have slept early

I have been sleeping early

I had been sleeping early

I will have been sleeping early

ايه رأيك تعيد صياغة الجمل اللي فاتت مع الضمير he

مع تغيير ما يلزم

انت اللي جبته لنفسك

يللا يا بطل

التمرين متاح للكل

يللا كل واحد يحاول يجيب فعل في جملة بسيطة

و يضعه في ال 12 زمن

و لكم حرية الاختيار

أي فعل و أي ضمير

أحب أفكركم بالضمائر

Subject pronouns

ضمائر الفاعل

I أنا

we نحن

you أنت/ أنتم

they هم

he هو

she هي

it هو/هي لغير العاقل

Object pronouns

ضمائر المفعول به بنفس الترتيب

يأتي قبلها فعل

call me

اتصل بي

me ياء المتكلم اتصل بي

us نا الدالة على الفاعلين اتصل بنا

you ك المخاطب اتصل بك

them هم اتصل بهم

him ه اتصل به

her ها اتصل بها

itه/ ها لغير العاقل

Possessive Adjectives

صفات الملكية بنفس الترتيب

يأتي بعدها اسم

My book

كتابي

my ياء المتكلم كتابي

our نا الدالة على الفاعلين كتابنا

your ك المخاطب كتابك

their هم كتابهم

his ه كتابه

her ها كتابها

its ه/ ها لغير العاقل

Possessive Pronouns

ضمائر الملكية بنفس الترتيب

لا يأتي بعدها اسم

This book is mine.

هذا الكتاب لي

mine لي

ours لنا

yours لكم

theirs لهم

his له

hers لها

-

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يا مث مصريه مغتريه

موضوع انك بتتغدوا بره يوم الخميس هعديه ومش هعلق عليه

عاوزين حاجات من الاخر بجد ممكن تعملى حصه للمبتدئين وحصه للناس المحترفين

يعنى انا والله الحمد حااااااافظ كيمة كلمات كتيره جداً وده من خلال دراستى الى كانت كلها انجليزى ومن خلال شوية دورات

بس المشكله اساساً عندى فى الاستماع ودى انا شغال عليها دلوقتى

وفيه برده حاجات كده بيبقى فيه واحده صح والتانيه اصح وبما ان اساساً المدير بتاعى معرفش شكله مدرس انجليزى واشتغل مهندس معرفش

ممكن تعملى حصة جرامر بس تكون عاليه شويه

وممكن تدينى نصايح ازاى نمنى مهارة الاستماع عندنا

طيب فيه جمل استهلاكيه كده ممكن تتقال فى نص الكلام يعنى بتخلى الكلام شكله حلو ممكن تقولي لينا عليها

من الاخر عاوزين شوية نصااااااااااايح من الاخر

I'm sorry 3enabi I haven't seen your post.

:FN:

شوف يا عنبي باشا

أولا مفيش حاجة اسمها عندي كلمات

في حاجة اسمها عندي جمل و عبارات و تعبيرات

هي دي الحصيلة اللغوية

الهدف انك تحفظ جمل على بعضها

و بعدين تبقى تبدل عليها المفردات زي ما أنت عايز

اوكي؟

هو ده اللي حيخليك تكتب و تتكلم صح

و من غير ما المدير يصلحلك

;)

أحفظ تعبير على بعضه

و أبعد عن التأليف

لأن معظم محاولات التأليف دي تبوء بالفشل (حلوة تبوء دي)

عشان كده نحفظ الجملة و مش كلمات

اتفقنا

حكاية حصة للمبتدئين وحصة للمحترفين حأضبطها ازاي دي؟؟

لو عندكوا اقتراحات قولوا

حتى الآن أنا ماشية بالطلبات

يعني اطلبوا و أنا انفذ

اسألوا و أنا أجاوب

اكتبوا وأنا أصحح

لحد ما نتفق على ما يرضي معظم الأطراف

OK?

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

و أنا تحت أمركم

جميعا

;)

و هو ده المطلوب

الكلمات مصححة بالأحمر

مدرسة بقى

[Dear Sister masria metghraba

thanks very much for your corrective and i hope more improve for me and other brothers, sisters

about my mistakes because two reasons the first, not care of grammer , and the second harry in written

I want to beagain now to discuss topeic in English I suggest how you can make improvement in your career and transmit to another level and which methods will help you to develop your self

waiting your replay :FN:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

و أنا تحت أمركم

جميعا

:)

و هو ده المطلوب

الكلمات مصححة بالأحمر

مدرسة بقى

:D

[Dear Sister masria metghraba

thanks very much for your corrective and i hope more improve for me and other brothers, sisters

about my mistakes because two reasons the first, not care of grammer , and the second harry in written

I want to beagain now to discuss topeic in English I suggest how you can make improvement in your career and transmit to another level and which methods will help you to develop your self

waiting your replay wst::

عادي جدا يا أستاذ حسام اننا نغلط

و ده ما يعيبناش

الوحش بقى اننا نسكت و ما نتكلمش لأحسن نغلط

أو نخاف نكتب ليطلع غلط

كتر الكتابة هو اللي بيرفع المستوى و يحسنه

و في أخطاء طبعا بتبقى باين أنها من السرعة أكيد

أو الواحد ما انتبهش

و في أخطاء بتبقى شائعة لدرجة أن معظم الناس بتعملها

و في أخطاء نتيجة عدم الدقة في اختيار المعنى المطلوب

أو بسبب محاولة الترجمة الحرفية من لغتنا إلى الانجليزية

و مهما كان نوع الخطأ

لازم ما يوقفناش عن تكرار المحاولات

بالنسبة للتوبيك اللي حضرتك اقترحت نتنقش فيه معنديش أي مانع

بس استنى عليا شوية لما أمخمخ فيه

و طبعا الكل مدعو للنقاش

تحياتي

ملحوظة

حأرجع تاني اصحح المداخلة

;)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اية دا واجب وتصحيح انا حاجز اول رد يا جماعة ومختش واجب خالص :(

سؤال يطرح نفسة مس مصرية هوا احنا هنعمل اية فى الفترة القادمة بقى ؟

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اية دا واجب وتصحيح انا حاجز اول رد يا جماعة ومختش واجب خالص :(

سؤال يطرح نفسة مس مصرية هوا احنا هنعمل اية فى الفترة القادمة بقى ؟

ما أنا قلت يا أستاذ أوريكس

أنا ماشية بالطلبات حاليا

اتفقوا على نظام نمشي عليه و أنا تحت أمركم

حاليا الدعوة موجهة للكل للمشاركة حتى لو في تمارين موجهة لحد تاني

متهيألي ده أنسب شيء حاليا

لأن أكيد المستويات متفاوتة

و المهارات متفاوتة

قلتوا ايه؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

دي أغنية جديدة موجهة للكل و طبعا لريمو العسل

يللا نشوف مين يحاول يكتب الكلمات

يا حلوين

http://www.d1g.com/a9waat/show/3202051

:rolleyes:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

He sleep early

he slept early

he will sleep early

he sleeping early.

He was sleeping early

he will be sleeping early.

he have slept early

he had slept early

he will have slept early

he have been sleeping early

he had been sleeping early

he will have been sleeping early

He eat early

he will eat early

he eating early.

He was eating early

he will be eating early.

he have eating early

he had eating early

he will have eating early

دة انجليزى دة يا مرسى ؟؟؟

صح كدا يا ميس انا شاكك فى اخر 3 جمل حاسس انها مش eating اصل فى حاجات بتيجى معايا بالاحساس و فى حاجات بحس انها مش لايقة على بعض فلما بكون بكلم حد مش بقولها انا عايز حضرتك تساعدينى فى حاجة كمان الا و هى الحروف عشان دى برضة بايظة عندى شوية يعنى اقول انا هروح الساعه كذا هو بعتلى ميل الساعه كذا و اقول he semd to me mail و لا send ma an mail و كمان on و in يعنى مثلا لو عايز اقول انا لما جيت من مصر جيت على الرياض و و اقول برضة انا قعدت فى الرياض شهرين قول i satay ؟ بصراحه برضة الازمنة مش راكبه معايا حاسس انه مفيش امل :rolleyes:

[

رابط هذا التعليق

He sleeps early

he slept early

he will sleep early

he is sleeping early.

He was sleeping early

he will be sleeping early.

he have has slept early

he had slept early

he will have slept early

he have been sleeping early

he had been sleeping early

he will have been sleeping early

He eats early

He ate early.

he will eat early

he is eating early.

He was eating early

he will be eating early.

he have has been eating early

he had been eating early

he will have been eating early

حل التمرين تاني بفعل و ضمير مختلفين

دة انجليزى دة يا مرسى ؟؟؟

صح كدا يا ميس انا شاكك فى اخر 3 جمل حاسس انها مش eating اصل فى حاجات بتيجى معايا بالاحساس و فى حاجات بحس انها مش لايقة على بعض فلما بكون بكلم حد مش بقولها انا عايز حضرتك تساعدينى فى حاجة كمان الا و هى الحروف عشان دى برضة بايظة عندى شوية يعنى اقول انا هروح الساعه كذا هو بعتلى ميل الساعه كذا و اقول he semd to me mail و لا send ma an mail و كمان on و in يعنى مثلا لو عايز اقول انا لما جيت من مصر جيت على الرياض و و اقول برضة انا قعدت فى الرياض شهرين قول i satay ؟ بصراحه برضة الازمنة مش راكبه معايا حاسس انه مفيش امل :lol:

شوف يا أستاذ بناجا

مش معقول تتوقع أن حضرتك تبقى مضبوط في مشكلة بتعاني منها في يوم وليلة

حضرتك لسه شايف شرح الأزمنة امبارح

و لسه أول مرة تجرب تحل تمرين عليها

ازاي تقول مفيش امل؟؟؟!!!

:blink:

للأسف مفيش معايا عصا سحرية عشان أمررها عليكم تلاقوا نفسكم بتتكلموا انجليزي

اعتبروا انكم داخلين جيم (نادي رياضي)

و على قد ما حتبذلوا من مجهود حتلاقوا نتائج

ماهو أصل مش معقول تكون بتروح جيم

و عايز من أول يوم تشوف نتيجة

صح والا أنا غلطانة؟؟

بالنسبة لموضوع حروف الجر اللي حضرتك سألت عليه

فده مضوع كبير

و علاجه الحفظ

يعني تحفظ العبارة اللي فيها الجار و المجرور زي ما هي من غير ما تحاول تترجمها للغتنا

لأنها مش شرط تظبط مع اللي في فهمنا

يعني مثلا

احنا بنقول كلمة

"بجد"

و الشوام بيقولوا

" عن جد"

و السعوديين بيقولوا

" من جد"

لاحظ اختلاف حروف الجر

هي بتتقال كده من غير تفكير و لا فلسفة

فلما تلاقي عبارات كده في الانجلش تحفظها زي ما هي من غير ترجمة حرفية

و تعرف مناسباتها اللي بتتقال فيها

عموما حروف الجر prepositions

تتصل بالأسماء

و تسمى

phrase

زي

in time

at school

و بتتصل بأفعال

و تسمى

phrasal verb

زي

wake up

Look out

Take care

الحل هو حفظ عبارات و كتير منها و واستخدامها في مواضعها و نبعد عن التأليف

و اللي حضرتك سألت عليه

فالصح

He sent me an e-mail

لو هو أرسل لك ايميل

او متعود يرسل لك باستمرار

He sends me e-mails.

و صح برضه

He sends e-mails to me.

لأن الفعل هنا له مفعولين

هو بيرسل الايميل

يعني e-mails مفعول به

و بيرسل الرسالة لي

to me

الضمير هنا مفعول به كمان

He sends e-mails to me.

He sends them to me.

هنا استبدلت e-mails ب ضمير them

هو بيبعتهملي

He sends me e-mails.

هنا ما ينفعش أضع ضمير بدل e-mails

كأني بأقول هو بيرسل لي هم

ما تنفعش حتى باللغة العربية

أرجع و أؤكد

يا جماعة لازم تحفطوا جملة على كل قاعدة

و تكون جملة بسيطة مش مكلكعة عشان نركز في القاعدة مش في المعاني الصعبة

و شوية صبر يا أستاذ بناجا

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      طبعا الكلام هنا لك عزيزى الرجل إحنا معشر الستات بنتعب أوى والله العظيم بنتعب جدا وبنعمل مجهود جبار ما بيعرض المقال كاملاً
    • 0
      الحضرى وأبوجبل.. هل ينقذان المنتخب بعد اللحاق بالبعثةمنـــى زكـى مرعـوبـة بســبب ياســـمين عبــدالعـزيــز يسعرض الصفحة
    • 0
      اظن لو هذا الحفل اذيع من القاهرة على التلفزيون  المصرى    ستقوم الصحافة و لا تقعد      بس خلاص
    • 6
      ايوة شوية حروف اتجمعوا و اتفقوا يعملوا غنوة .. مش مهم الكلمة او المعنى .. فقط قرروا انها غنوة ..    
    • 2
      كيف تتقن القراءه السريعة تعتبر القراءة من أهم الأشياء فى حياتنا ولابد من إتقانها، إن القراءة تشكل نسبة من 80-90 من الثقافة التى يحصل عليها الإنسان . و تقدم الأمم و الشعوب مرهون بتقدمها الثقافى الذي يعتمد على القراءة. قلة إهتمام الشعوب العربية بالقراءة حيث تفيد الدراسات التى أوضحت أن الطفل الأمريكى يقرأ 13 كتابا فى السنة بينما لاتتجاوز قراءة الطفل العربى 15صفحة فى السنة كذلك سرعة القراءة التى يبلغ معدلها فى الدول العربية مابين150_170 كلمة في الدقيقة .بينما تبلغ فى الدول الغربية حوالى250 كلم
  • أضف...