اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استخراج الفيش والتشبيه

Recommended Posts

حسب فهمي للموضوع عن طريق والدي

انهم بمراسلته للإيميل ذكروا أن السعودية ليس مطلوب من المقيم هناك فيش وتشبيه

وحسب سؤال الناس أصحاب التجارب قالوا أن هذا لسبب أن القانون السعودي ينص على ترحيل من له سجل جنائي عندهم

فبالتالي من لا يزال مقيم هناك الكنديين لا يطلبوا منه

ده كلله منقول عن كلام الناس يعني مش على ذمتي :big_boss:

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

العزيز ميزو

أنا بعت ايميل لقسم الهجرة بالسفارة الكندية بالقاهرة وبلغتهم إني كنسلت إقامة الكويت وسيبت الكويت من أكتر من سنة ومش ممكن أعرف أدخل لأن مش معايا تأشيرة فردوا بعد أسبوع بأنه بما إني لم أعد اقيم في الكويت فممكن ابعتلهم صورة من جواز السفر الصفحة اللي فيها اخر ختم خروج من الكويت وربنا يوفقك

الاخ العزيز مزاميزوا ربنا يبشرك بالخير وتكون كدة فعلا ويسهلك امورك يا رب ويسهلنا

رابط هذا التعليق

انا كنت مقيم في السعودية وعنما قدمت الهجرة الى كندا طلبت المحامية فيش من السعودية فأبلغتها بصعوبة الحصول عليه نظرا لأني تركت السعودية منذ فترة وبالفعل رجعت الى إدارة الهجرة في كندا ثم ابلغتني بانه اصبح غير ضروري والحمد لله اتسهلت

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

سالت امس فى قنصلية الكويت فى دبى قالولى لازم اجيب شهادة بصمات من شرطة دبى موثقة من خارجية الامارات واجيب خطاب من الجهة الطالبة و 2 صورة شخصية وصورة الجواز وصورة البطاقة المدنية و 200 درهم واقدم الحاجات دى واستنى 3 شهور على مايجى الرد وانا هناك عديت بالمرة على السفارة السعودية ماهم لزق فى بعض وقالولى تقريبا نفس الطلبات وانهم هيبعتوهم السعودية وانتظر الرد

واحد صاحبى بقى فى السعودية راح سالى فى ادارة الادلة الجنائية وقالو ليه انهم عايزين جواب من الجهة الطالبة موجه ليهم وصورة شخصية وصورة الجواز وصورة الاقامة القديمة ولازم اروح بنفسى واخدهها بعد يومين

الفيش بتاع مصر الحمد لله بصمت فى القنصلية وبعته مصر لحد يوديه القسم يخلصه

سوالى دلوقتى انا شايف ان خطاب من الجهة الطالبة بقى حاجة مشتركة محدش بقى يعرف اجيبه منين من سفارة كندا فى اى بلد واخده ازاى منهم وكمان هل ينفع اقدم ملف الفيدرال من غير الفيش والتشبيه لحد ماخلصهم لانهم مطولين شوية يا رب اى اخ كريم يفيدنى بموضوع الخظاب والملف الفيدرال ماهو اكيد فى ناس مرت بالتجربة دى يا رب متبخلوش علينا

اخي العزيز بالنسبه للسعوديه انا عملت الفيش عن طريق خطاب جالي من الكتب بتاع لندن مكتوب بالعربي وموجه للخارجيه السعوديه تاخد هذا الخطاب وعليك وعل الخارجيه تاخد الجواب ده تصدقه الاول من الخارجيه السعوديه لو اللي ف الرياض اللي هي ناحيه برج التليفزيون ع ما افتكر تدفع 30 ريال تصديق ع الورقه ومنها للادله الجنائيه هناك ف الرياض معروف المكان بتاعها تقريبا ف اخر الشارع اللي فيه مركز ابن سليمان وهو متفرع من شارع الوزير تقريبا معلش لان سيبت هناك ، المهم تاخد معاك صوره شخصيه واسبوع تقريبا وتاخده وهو بيطلع بالعربي لو هتحتاج تترجمه ف مكتب اسمه السالم للترجمه المعتمده قالي عليه الضابط هناك ف الادله الجنائيه

معلش الكلام ده من فتره اتمنى اكون قدرت افيدك لان انا توهت بيني وبينك عشان اخلص القصه ده من السعوديه قبل ما امشي

رابط هذا التعليق

بس الراجل على ما فهمت انه ترك السعودية خلاص ... هل ممكن ان يكلف صديق بهذه المهمه

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

يا جماعة انا وصلنى النهاردة ايميل من سفارة كندا فى القاهرة فيه نسخة من الجواب اللى المفروض اطلع بيه الفيش request letter من هنا من السعودية والغريب ان صيغته مختلفة عن اللى انا قراته قبل كده......وقطعا مش مختوم ولا يحمل امضاء لانه مرسل عبر الايميل ومش عار ف بصراحة هل هيرضوا يوثقوه لى من الخارجية السعودية ولا لا؟............فى حدود معلوماتى ان الخارجية السعودية لن توثق ورقة غير مختومة..........ولكن البعض قال لى انه من الممكن ان يكون هناك اتفاقا بين السفارة الكندية والخارجية السعودية تقضى بتوثيق الخطاب الموجه المرسل عبر البريد الاليكترونى........حقيقة لا ادرى

فى كل الاحوال انا ذاهب اليوم لمحاولة عمل الفيش.......ادعوا لى وارجو اى احد من الاخوة اللى عايشين فى السعودية وعنده معلومة انه يبلغنى

وبالتوفيق للجميع

يوم قلت آه .. سمعوني قالوا فَسَدْ

ده كان جدع قلبه حديد .....واتحسد

رديت على اللايمين أنا وقلت .. آآآآه

لو تعرفوا معنى زئير .......... الأسد

عجبي !!

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
يا جماعة انا وصلنى النهاردة ايميل من سفارة كندا فى القاهرة فيه نسخة من الجواب اللى المفروض اطلع بيه الفيش request letter من هنا من السعودية والغريب ان صيغته مختلفة عن اللى انا قراته قبل كده......وقطعا مش مختوم ولا يحمل امضاء لانه مرسل عبر الايميل ومش عار ف بصراحة هل هيرضوا يوثقوه لى من الخارجية السعودية ولا لا؟............فى حدود معلوماتى ان الخارجية السعودية لن توثق ورقة غير مختومة..........ولكن البعض قال لى انه من الممكن ان يكون هناك اتفاقا بين السفارة الكندية والخارجية السعودية تقضى بتوثيق الخطاب الموجه المرسل عبر البريد الاليكترونى........حقيقة لا ادرى

فى كل الاحوال انا ذاهب اليوم لمحاولة عمل الفيش.......ادعوا لى وارجو اى احد من الاخوة اللى عايشين فى السعودية وعنده معلومة انه يبلغنى

وبالتوفيق للجميع

ارسلت لك رسالة على الخاص

اتمنى الرد علي في اقرب فرصه وشكرا لك

رابط هذا التعليق

size="3"]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ الفاضل سفارى وكل من يقيم بالسعوديه اليكم تفاصيل فيش وتشبيه بالسعوديه

اولا من يطلب منه الفيش والتشبيه :فيه شرطين مهمين جدا:

1-ان تكون مقيم فى السعوديه فى الوقت اللى يطلبوا منك الفيش ...يعنى لو كنت سبت السعوديه او فى اجازه يلغى الفيش لازم تكون currently legal resisdent

2-لازم تكون مضى على اقامتك 6 شهور متواصله ....

ثانيا متى يطلب منك الفيش :انا بقول الكلام ده بالنسبه لكيبك :

يطلب منك الفيش:1- وانت جى تقدم فيدرال ...تطلب من السفاره بالقاهره ورقه بتقول انهم عاوزين فيش طبعا هيبعتولك ورقه على الميل بيقولوا فيها انهم عاوزين منك فيش طبعا الورقه ده ملهاش لازمه تاخد الورقه ده لو كنت من سكان جده تطلع على القنصليه الكنديه بجده هيه فى حته اسمها الشرفيه عماره على رضا ...تديهم كوبى السفاره هيعملولك ورقه مختومه من القنصل بعديها بيوم ب60 ريال تقريبا تطلع بيها لوزاره الخارجيه توثقها وتروح بيها زى الباشا للادله الجنائيه محدش هيقولك كلمه وهيعملولك الفيش وتستلمه بعد 3 اسابيع ده بالنسبه لجده ...طبعا متنساش الباسبور وانت رايح القنصليه والاقامه وانت رايح الادله الجنائيه ...

طيب لو كنت من سكان الرياض او اى حته تانيه تبعت للسفاره ميل على الاميل ده riyadh.visa@international.gc.ca او تبعتلهم طلبك على الفاكس ده 966-1-488-9657.

وطبعا تكتبلهم العنوان اللى يبعتهولك عليه ومتناش تكتب الفيل نمبر بتاعك واسمك ومعلوماتك الشخصيه وبعد كده تكتب طلبك ..

2-لما يجيلك الكشف الطبى وطبعا نفس الخطوات السابقه ...بس اللى مقدمين عن طريق مكتب لندن بيبعتولهم ورقه مختومه بتروح توثقها على طول مش محتاج تروح القنصليه او السفاره ...لمزيد من المعلومات الموقع بتاع صحيفه الادله الجنائيه اهه http://www.cic.gc.ca/english/information/s...audi-arabia.asp

واى استفسار تانى انا تحت امركم ....ملحوظه الفيش فى الرياض بيتعمل من الادله الجنائيه فى المنفوحه

رابط هذا التعليق

size="3"]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ الفاضل سفارى وكل من يقيم بالسعوديه اليكم تفاصيل فيش وتشبيه بالسعوديه

اولا من يطلب منه الفيش والتشبيه :فيه شرطين مهمين جدا:

1-ان تكون مقيم فى السعوديه فى الوقت اللى يطلبوا منك الفيش ...يعنى لو كنت سبت السعوديه او فى اجازه يلغى الفيش لازم تكون currently legal resisdent

2-لازم تكون مضى على اقامتك 6 شهور متواصله ....

ثانيا متى يطلب منك الفيش :انا بقول الكلام ده بالنسبه لكيبك :

يطلب منك الفيش:1- وانت جى تقدم فيدرال ...تطلب من السفاره بالقاهره ورقه بتقول انهم عاوزين فيش طبعا هيبعتولك ورقه على الميل بيقولوا فيها انهم عاوزين منك فيش طبعا الورقه ده ملهاش لازمه تاخد الورقه ده لو كنت من سكان جده تطلع على القنصليه الكنديه بجده هيه فى حته اسمها الشرفيه عماره على رضا ...تديهم كوبى السفاره هيعملولك ورقه مختومه من القنصل بعديها بيوم ب60 ريال تقريبا تطلع بيها لوزاره الخارجيه توثقها وتروح بيها زى الباشا للادله الجنائيه محدش هيقولك كلمه وهيعملولك الفيش وتستلمه بعد 3 اسابيع ده بالنسبه لجده ...طبعا متنساش الباسبور وانت رايح القنصليه والاقامه وانت رايح الادله الجنائيه ...

طيب لو كنت من سكان الرياض او اى حته تانيه تبعت للسفاره ميل على الاميل ده riyadh.visa@international.gc.ca او تبعتلهم طلبك على الفاكس ده 966-1-488-9657.

وطبعا تكتبلهم العنوان اللى يبعتهولك عليه ومتناش تكتب الفيل نمبر بتاعك واسمك ومعلوماتك الشخصيه وبعد كده تكتب طلبك ..

2-لما يجيلك الكشف الطبى وطبعا نفس الخطوات السابقه ...بس اللى مقدمين عن طريق مكتب لندن بيبعتولهم ورقه مختومه بتروح توثقها على طول مش محتاج تروح القنصليه او السفاره ...لمزيد من المعلومات الموقع بتاع صحيفه الادله الجنائيه اهه http://www.cic.gc.ca/english/information/s...audi-arabia.asp

واى استفسار تانى انا تحت امركم ....ملحوظه الفيش فى الرياض بيتعمل من الادله الجنائيه فى المنفوحه

جزاك الله كل خير علي المعلومات القيمة ده

احنا في انتظار انهم يبعتوا يطلبوا منا الفيش والميديكال.......

ياتري مدة سريان الفيش كام شهر من تاريخ اصداره؟

يعني نطلعه من دلوقت ولا نتريث شوية.........

احنا مقدمين من مكتب القاهرة......

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخت سميه بالتوفيق ان شاء الله وربنا ان شاء الله وقريب ان شاء الله يبعتوا الميديكال

بس ممكن اسال حضرتك تاريخ تقديم الفيدرال كام

هوه مبدئيا الفيش مدته تلات اشهر

ده مكتوب فى الموقع الرسمى للهجره

رابط هذا التعليق

الاخت سميه بالتوفيق ان شاء الله وربنا ان شاء الله وقريب ان شاء الله يبعتوا الميديكال

بس ممكن اسال حضرتك تاريخ تقديم الفيدرال كام

هوه مبدئيا الفيش مدته تلات اشهر

ده مكتوب فى الموقع الرسمى للهجره

شكرا اخ خالد علي الاجابة

انا مقدمة فيدرالي...... باسم زوجي استشاري تخدير

ابريل 2008

الابديت ديسمبر 2009

ارسلنا الاوراق يناير 2009....بدون الاليتس

ارسلنا الاليتس النتيجة علي الميل ابريل 2009

بس هي ده بياناتنا

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الاخت سميه بالتوفيق لحضرتك ولزوجك ان شاء الله

وربنا يسهلكم ويجيلكم الطبى بالسرع ما يمكن

اما بالنسبه للفيش .....

انا سالت واحد زميلى مقدم فيدرالى عن طريق القاهره

وقالى انهم مش بيطلبوا فيش من السعوديه للى مقدمين عن طريق القاهر ه

عموما لو كلامه صح يبقى خلاص كفى الله المؤمنين شر القتال

ولو لا قدر الله كلامه كان غلط يبقى حضرتك راييى تعمليه لما يجى لحضرتك الكشف الطبى

عشان تعرفى تجيبى من السفاره الrequest lettre اللى هتقدميه للسفاره او القنصليه

عشان يديكو الجواب المختوم اللى بيتوثق من الخارجيه واللى حضرتك بتروحى بيه الادله الجنائيه

وطبعا هيكونوا جواب لزوج حضرتك وجواب لحضرتك وجواب لاى حد سنه اكبر من 18سنه لان الكل هيكون مطلوب منهم الفيش

ان شاء الله هيكون مش مطلوب

وربنا يوفقكم فى سرعه استلام الكشف الطبى و الفيزه بعد كده ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
ممكن حد يفيدني ازاي اخد Police Certificate من السعودية بعد الخروج النهائي؟

روح سفارة السعودية حيث انت هياخدوا بصماتك بعدين ترسلها للسعودية مع طلب من جهة رسمية حاول

رابط هذا التعليق

روح سفارة السعودية حيث انت هياخدوا بصماتك بعدين ترسلها للسعودية مع طلب من جهة رسمية حاول

أحاول؟؟ ولا الكلام ده أكيد؟

رابط هذا التعليق

مفيش حلول غير كده للأسف

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كان عندى اقتراح بالنسبة لل Police cerificateللى كان فى السعودية و قضى بيها أكتر من 6 أشهر و بعدين خرج نهائى و هى , يعنى لو الأمور مأزمة أوى و الورقة دى عن طريق السفارة السعودية اللى فى القاهرة هتاخد وقت كتير , ممكن ساعة ما يطلبوها منك تبقى تيجى تعمل عمرة و بالمرة تعدى على وزارة الداخلية فى جدة و تخلصها بنفسك , هو الموضوع بالشكل ده طبعا هيكون مكلف شويتين بس هتكون أنجزت نفسك .

بس طبعا ده يستلزم أنك يكون معاك على الأقل صورة من الأقامة بتاعتك و تكون عارف رقمها و تاريخ صدورها

و ربنا يقدم مافيه الخير و يوفق الجميع انشالله

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ ياسر فى موضوع اسمه فيش وتشبيه فى السعودية فى صفحة رقم 8 فى منتدى الهجرة وان شاء الله تلاقى الاجابة على سؤالك

سورى انا معرفتش الزى انقلك رابط الصفحة مباشرة فاعذرنى

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق

بص يا اخ ياسر

لايوجد شئ اسمه فيش وتشبيه من السعوديه بعد الخروج النهائى ....لايوجد ..

فيه شرط فى منتهى الاهميه للحصول على الفيش والتشبيه من السعوديه الا وهو :

لابد ان تكون مقيم حالى فى السعوديه ...ويكون مر على اقامتك اكثر من ست اشهر ...

هل انت مقيم حالى ...طبعا لا...

اطبع الرابط اللى هدهولك ده وابعته للسفاره وان شاء الله يكنسلوا طلب الفيش والتشبيه السعودى من حضرتك ...

وبالتوفيق...

الرابط اهه:http://www.cic.gc.ca/english/information/security/police-cert/mid-east/saudi-arabia.asp

رابط هذا التعليق

بص يا اخ ياسر

لايوجد شئ اسمه فيش وتشبيه من السعوديه بعد الخروج النهائى ....لايوجد ..

فيه شرط فى منتهى الاهميه للحصول على الفيش والتشبيه من السعوديه الا وهو :

لابد ان تكون مقيم حالى فى السعوديه ...ويكون مر على اقامتك اكثر من ست اشهر ...

هل انت مقيم حالى ...طبعا لا...

اطبع الرابط اللى هدهولك ده وابعته للسفاره وان شاء الله يكنسلوا طلب الفيش والتشبيه السعودى من حضرتك ...

وبالتوفيق...

الرابط اهه:http://www.cic.gc.ca/english/information/security/police-cert/mid-east/saudi-arabia.asp

شكرا على الرد

أنا حاليا في السعودية لكن طرأ في تفكيري احتمال اني اقرر السفر لأي مكان بعد عودتي نهائيا من السعودية..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...