اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مين بيحب العربيات ؟

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

بونجور يا دكتور تو فا بيا?

بقالى كتير مسمعتش سنيور دى

و عذر على التاخير rs:

طبعا بعد الصورتين الحلوين دول عرفت ان انت راجولون ذواااك

اليابانى لما اتكلم علية لازم اكون واقف

واكتر التويوتا محركاته قوية

و بتنافس السوق الاوربى

اما سيارتى المفضلة هيا audi r8 بس طبعا مش بتعتنا وبحكم ان انا مقيم فى الجبل فبفضل عربية ( نيرفز )عصبية

والحمد للة 307 ايما بالواجب

بس ونبى يا دكتور بلاش سيرة الكورى mfb:

معلش نكمل بعدين علشا ن نازل الصيد

بيا يا سنيور .... جراس ا ديو :)

أخبار رحلة الصيد إيه :)

R8 تحفة فنية و ميكانيكية قلبي بيهفف أصلا لما باشوفها:D ...... بس الحقيقة ما سقتهاش

البيجو ٣٠٧ كمان من عربياتي المفضلة .....باحب تصميمها الانسيابي جدا

أنا بطبعي مش باحب الكوري و ما باثقش فيه انما الحق يتقال مؤخرا بيكسب أرض في سوق السيارات

في انتظار مشاركاتك يا باشا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أقر وأعترف إنى باحب العربيات زى ما باحب مزيكا رزع الحلل

mfb:

أنا ملاحظ ان الشلة تكاد تكون هى :)

وإليكم الدليل هنــــا

وكمان دليل هنــــــا

ولسا مغير رادياتيرى بإيديا دول اللى هاياكلهم الدود اول امبارح rs:

تفتكر هاعيش يا دوك؟

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

أقر وأعترف إنى باحب العربيات زى ما باحب مزيكا رزع الحلل

rs:

أنا ملاحظ ان الشلة تكاد تكون هى mfb:

وإليكم الدليل هنــــا

وكمان دليل هنــــــا

ولسا مغير رادياتيرى بإيديا دول اللى هاياكلهم الدود اول امبارح :)

تفتكر هاعيش يا دوك؟

هي الحالة مستعصية انما باذن الله ربنا يديلك الصحة و طولة العمر md2:

يا دي النور يا دي النور ........ عودا حميدا يا سيدي الفاضل عاش من شافك :)

محتاجين الصراحة نشوف إيه العلاقة ما بين حب مزيكا رزع الحلل و ما بين حب العربيات غير انهم بيدلوا علي ذوق عالي و دماغ أعلي

موضوع حضرتك الموسوعي بتاع الميكانيكا ده يدل علي انك محترف في عالم السيارات ....بس إيه حكاية اسو ديه ؟ و إيه حكاية الرادياتير ؟

أنا كده طمعت في مشاركات من سعادتك هنا و في موضوع رزع الحلل كمان :D

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أقولك

زمان أول ما سجلت هنا كان إسمى Esso The Great وكنت عامل صورة رمزية Solid Snake

لما بقى ربنا هدانى وبقيت مشرف .. قلت بقى كدا ما يصحش والواحد لازم يركز ويهدا كدا

أومال؟

إنما شهادة للوطن وللتاريخ .. إسم إسو دا مالوش أى علاقة بالعربيات .. رغم انهم يبانوا غير كدا mfb:

أصحابى أيام الجامعة كانوا بينادوا لى إسو .. من Essam يعنى

مش عارف ليه حاسس انى بارغى فى أى كلام :)

تم تعديل بواسطة عصام

[/وسط]

رابط هذا التعليق

العفو يا إسو باشا ...العنوان الفرعي هو اوتو كافيه ......يعني الهدف الكلام ما بين هاويين العربيات ....... و بعدين سعادتك مختفي بقالك مدة ما صدقنا لقيناك :)

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

على سيرة العربيات

أنا سيادتك كنت مختفى لأنى باشتغل فى تنظيم المعارض .. وأخيرا كنت مشغول فى معرض أوتوماك (ماعرفش سمعت عنه وللا لأ ) بس دا أكبر معرض سيارات فى مصر .. على مساحة حوالى 25000 متر

بيتهيألى مافيش عربيات أكتر من كدا

[/وسط]

رابط هذا التعليق

على سيرة العربيات

أنا سيادتك كنت مختفى لأنى باشتغل فى تنظيم المعارض .. وأخيرا كنت مشغول فى معرض أوتوماك (ماعرفش سمعت عنه وللا لأ ) بس دا أكبر معرض سيارات فى مصر .. على مساحة حوالى 25000 متر

بيتهيألى مافيش عربيات أكتر من كدا

سمعت عنه و شفت تغطيات مصورة ليها كمان للسنين اللي فاتت سواء في المطبوعات أو منتديات السيارات ....أكتر حاجة بتعجبني فيه إنه ابتدي صغير و بيكبر سنة ورا سنة عكس معارض تانية ابتديت كبيرة و بتصغر

طبعا ما فيش عربيات أكتر من كده ..... اللهم إلا بقي لو ربنا رزق الواحد بمعرض ديترويت أو فرانكفورت أو باريس أو طوكيو أو حتي تورنتو :)

يا ريت حضرتك تحكيلنا عنه أكتر و يا سلام يا سلام لو صور تبقى تمام التمام

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

دعاية لفتت انتباهي رغم اني ما باحبش ريد بول و مؤخرا المشروب بقي عليه علامات استفهام كتير

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

إيه ديه !!!!

ما فيش منها أزرق :roseop:

لا بجد غير طبيعية ...... و لسه يا ما حانشوف

تحياتي يا كنج :giveup:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

موضوع جميل جدا واعتقد ممكن الكل يفيد ويستفيد منه

وعلى سيرة الاستفادة هل حد عنده فكرة عن فصل نظام aps من العربية يأثر ولا لأ

لاني بصراحة عاوز افصل كمبيوتر aps كله من العربية وخايف

العربية شيفرولية كابريس ltz v8

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

طبعا عمري ما نسيت اول عربيه بَرشَت عليها في حياتي .. ومع انها كانت عربية جوز خالتي إللا اني لا اخفي نظرات الإعجاب الأولى المتبادله بيني وبينها اللي اتطور لشعور حب حقيقي وصادق حسيت بيه مع أول تدويره للموتور اللي عزف وقتها أحلى سيمفونية للحب الخالد ...

فهو حب لم يعرف كلمة المستحيل ولم يقف حاجز الشكل أو المظهر الخارجي بيني وبينها في يوم من الأيام بل كان المضمون والجوهر هو عنوانه الوحيد ...

أقدملكم اول حب في حياتي

فيات 132

موتور 1800 cc

دفع خلفي

زجاج أمامي كهربائي

لا تحتاج لنظام الـ air pags لإنها بالفعل سيارة مصفحه

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
السلام عليكم

موضوع جميل جدا واعتقد ممكن الكل يفيد ويستفيد منه

وعلى سيرة الاستفادة هل حد عنده فكرة عن فصل نظام aps من العربية يأثر ولا لأ

لاني بصراحة عاوز افصل كمبيوتر aps كله من العربية وخايف

العربية شيفرولية كابريس ltz v8

يا أفندم كتر ألف خيرك و عذرا علي التأخير ....لو حضرتك قصدك علي ال-ABS ...antilock braking system فانصح حضرتك ما تحاولش تفصله ....صحيح استخدامه في بلادنا قليل لان الطرق ما بتبقاش بتزحلق من المطر و التلج زاي بره بس الأمر ما يسلمش من بقعة زيت أو طريق فيه طين مبلول ....... عامة رأيي الشخصي ما حدش أبدا يستغني عن نظام أمان في العربيات ...فرامل ...وسائد هوائية ... عوامل مآزرة قيادة الكترونية ...إلخ

ناخد بالاسباب و أولا و أخيرا الله خير حارس

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

طبعا عمري ما نسيت اول عربيه بَرشَت عليها في حياتي .. ومع انها كانت عربية جوز خالتي إللا اني لا اخفي نظرات الإعجاب الأولى المتبادله بيني وبينها اللي اتطور لشعور حب حقيقي وصادق حسيت بيه مع أول تدويره للموتور اللي عزف وقتها أحلى سيمفونية للحب الخالد ...

فهو حب لم يعرف كلمة المستحيل ولم يقف حاجز الشكل أو المظهر الخارجي بيني وبينها في يوم من الأيام بل كان المضمون والجوهر هو عنوانه الوحيد ...

أقدملكم اول حب في حياتي

فيات 132

موتور 1800 cc

دفع خلفي

زجاج أمامي كهربائي

لا تحتاج لنظام الـ air pags لإنها بالفعل سيارة مصفحه

الباشا الكبير :angry:

ال-١٣٢ أسطورة ما فيش كلام و عربية سطرت تاريخ عريض

ليا واحد صاحبي برضه متيم بيها و بكل انتاج فيات و ايطاليا

كلام حضرتك عن العربيات متهيألي كل واحد فينا ممكن يستخدمه علي حبه الأول في عالم السيارات الساحر

بالنسبة لحكاية الصاج و الوسائد الهوائية ....الموضوع ده شاف تحول كبير جدا ....زمان فكرة الامان إن العربية يبقى الهيكل بتاعها قوي و يستحمل الصدمات و تلاقي العربيات القديمة كلها كده تقيلة و ناشفة و تخش في أي عربية جديدة تفعصها .....انما لاقوا إن الحماية للركاب مش كفاية خصوصا في الحوادث الكبيره و الأنقلاب حفظنا الله جميعا ....طلعت بعد كده نظرية الخلية الآمنة و مناطق الأنهيار في تصميم العربية و الوسائد الهوائية .....مع الصدمة العنيفة تلاقي العربية كلها انهارت انما بعيد عن الصالون و تلاقي العربية total loss انما اللي فيها سلام ...الوسائد الهوائية عامل ....الموتور اللي بيقع لتحت بدل ما يدخل جوه مقصورة الركاب ...إلخ

زيادة بقي في عوامل الامان دلوقتي بقوا يصمموا العربيات علشان تبقى أمان علي اللي حواليها ...يعني في حالة لا قدر الله العربية خبطت بني أدم من المشاه تسبب أقل أذي ممكن

المشكلة الحقيقية في مصر بقي إن العربيات الحديثة من غير وسائد هوائية بقت لا طالت بلح الشام و لا عنب اليمن ....الحكومة معتبراها كماليات و ضرايبها كتير ...الوكلاء بيستهبلوا و يشيلوها علشان أكبر ربح ممكن و المستهلك مش فارقة معاه ما دام العربية رخيصة

أسف علي الاطالة بس الموضوع ده عاملي حالة أزبهلال :blink:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

معلومة إضافية بخصوص نطام الـ ABS

هو مش معمول بشكل أساسى عشان المطر والزيت .. وإنما هو على عكس الفرامل العادية بيتيح تحكم كامل فى عجلة القيادة أثناء الضغط المتصل على الفرامل من حيث توجيه السيارة يمين أو شمال وهو ما يساعد على تفادى الحوادث .. عكس النظام العادى اللى بيحافظ على السيارة تسير فى خط مستقيم أثناء ضغط القرامل حتى مع تغيير اتجاه العجلات الأمامية.

ودا أنا جربته فى الحالتين .. والحقيقة نظام الــ ABS فعلا فعال فى الظروف اللى زى دى

[/وسط]

رابط هذا التعليق

هشام بيه

كلمة برا الموضوع ..

it is never a cowardly act the abandoning of a sinking ship

I totally agree

:angry:

تم تعديل بواسطة عصام

[/وسط]

رابط هذا التعليق

معلومة إضافية بخصوص نطام الـ ABS

هو مش معمول بشكل أساسى عشان المطر والزيت .. وإنما هو على عكس الفرامل العادية بيتيح تحكم كامل فى عجلة القيادة أثناء الضغط المتصل على الفرامل من حيث توجيه السيارة يمين أو شمال وهو ما يساعد على تفادى الحوادث .. عكس النظام العادى اللى بيحافظ على السيارة تسير فى خط مستقيم أثناء ضغط القرامل حتى مع تغيير اتجاه العجلات الأمامية.

ودا أنا جربته فى الحالتين .. والحقيقة نظام الــ ABS فعلا فعال فى الظروف اللى زى دى

بالظبط ....الله ينور يا هندزة .....(أنا عارف إن حضرتك باشمهندس و كبير مهندسي العربيات في المنتدي بس مش متخرج من كلية الهندسة :blink:)

بالنوسبة للتوقيع بقي يا أفندم كتر خيرك ...... و الشيء بالشيء يذكر توقيع حضرتك الجديد بيفكرني بشخصية محببة لنفسي جدا ...كابتن هادوك و مقولته الاشهر المترجمة ...ألف ألف مليون لعنة mfb:

تحياتي و احترامي يا باشا :angry:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

...كابتن هادوك و مقولته الاشهر المترجمة ...ألف ألف مليون لعنة :blink:

مع إنى والله، والله كمان مرة تخيلت ان ماحدش ممكن يفهمه :angry:

[/وسط]

رابط هذا التعليق

...كابتن هادوك و مقولته الاشهر المترجمة ...ألف ألف مليون لعنة :blink:

مع إنى والله، والله كمان مرة تخيلت ان ماحدش ممكن يفهمه :angry:

جين اكسر + معدني صخري + هاوي عربيات لدرجة الأحتراف + كابتن هادوك x فكر متطابق / ذوق عالي = it takes one to know one ١٠٠ ٪ mfb:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أنا فى مرحلة قرار شراء عربيه جديده .. أوّل مرّه أشترى عربيه .. فهل ممكن أعرض فى هذا الموضوع الموديلات التى أفكّر فيها و آخدر آراءكم ولاّ كده يبقى برّه الموضوع؟ بجد مش هازعل لو طلع السؤال برّه الموضوع بس بدل ما أغيّر اتجاهه ..

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- أطلقت "فوربس" قائمتها السنوية للنساء الأكثر نفوذاً في الشرق الأوسط للعام 2020، بعد واحدة من أصعب السنوات التي مرت على الشركات والأعمال التجارية في التاريخ الحديث. وتقول "فوربس" إنها اعتمدت في تصنيفها على 50 امرأة أظهرت خلال هذا العام الماضي مرونة وقوة ونفوذاً في مواجهة محنة غير مسبوقة، سواء في مكان العمل أو في مجتمعاتهن. تعرّفوا إلى تصنيف النساء العرب الأكثر نفوذاً في الفيديو أعلاه: View the full article
    • 67
      طق في دماغي اكل فسيخ .وانا هنا في الرياض . وبصراحه ماكنتش اعرف انهم بيبعتوا يجيبوه من مصر . ولما ساْلت عليه لو كان بيتباع هنا ؟....ناس كتيرررررررر قالوا لي ان اللي هنا رغم انه جاي من مصر بس مش بيكون حلو :rolleyes: فاْخذت افكر وافكر . (همه بيقولوا كده) وهمه مين ؟.....ماعرفش wst:: المهم........... قلت لنفسي ...تعملي ايه يا روشه ....تعملي ايه يا روشه .....هاتجيبي فسيخ منين يا روشه ؟ وتضمني منين انه يبقى حلو ونضيف .....( برضو يا روشه ) مهو انا اللي عاوزه اْكل فسيخ. وبصراحه باتكس
    • 3
      سؤال ... مطروح منذ قيام الثورة المصرية المجيدة وحتى يومنا هذا ... سؤال قد يكون في بال الكثير من المصريين الذين اصبحوا بلا فهم او دراية بما يجري حولهم في ظل حالة التضليل والتشتت التي اشترك فيها المجلس العسكري والاحزاب والمهتمين بالشأن السياسي لعموم المصريين. فقد يرى المواطن المصري في ما يحدث الان من مظاهرات واعتصامات متكرره بانها فوضى خلاقة وممنهجة لتعطيل سير البلاد نجو الديمقراطية والبناء والرغبة الملحة في اسقاط هيبة الدولة واهانة الجيش المصري ... وهي الافكار التي استطاع المجلس العسكري ان يزرعه
    • 3
      أخوكم محتاس معايا ييجي 500 ريال..و عاوز أجيب عربية جديدة لانج..شفت شوية الاعلانات دي..و بصراحة محتار عربية جديدة من الوحش..عبد اللطيف جميل..حوت التويوتا في السعودية يا سيدي علي المرسيدس ولا نخلينا في الجيب ولا الدودج؟ ولا نخلينا في دي؟؟ ووعد مني..بعد ما نشتري العربية ان شاء الله..ليكوا عندي حفلة باربيكيو فظيعة..و طبعا هتبقي علي حساب أخونا سين سين..وسيحيي الحفل اثنين من ألمع نجوم الفن في العالم العربي ريا و سكينة
    • 17
      من يوم مالواحد فتح عينه على الدنيا واستلمونا افلام ومسلسلات طالعه من قصص وروايات واحنا منعرفش غير خمس ست طرق للتعبير عن الحب الابتسامه والتسبيله والكلمه الحلوة مع الورده الحمرة كل مانتكلم عن الحب والحبيبة غصب عننا نلاقي عبد الحليم طالع بيملس على شعره يفرقه على اليمين وساعات تامر حسني بيتأكد من فتحه القميص قبل مايغمز غمزته .. وكل ماتيجي سيرة الحب بترن في ودانا تنهيده ام كلثوم او نظرة زبيده ثروت وهي على سلم الطيارة علامات كتير ممكن نحكي عنها لما نتكلم عن الحب مابين العشاق او المخطوبين .. بس
  • أضف...