اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن قضيه فى مكتب العمل

Recommended Posts

السلام عليكم

معلش يا جماعه انا طالبه منكم استفسار لانى مش عارفه اسال مين

انا ليا اخويا فى السعوديه من حوالى تلت سنين وحصلت مشكله مع الشركه انا عن نفسى معرفش المشكله بالظبط ايه

المهم انه رفع قضيه على الشركه فى مكتب العمل وقعدت حوالى سنه ولسه من كام يوم اتحكم فى القضيه والحكم ان القضيه اترفضت واخويا عمل استئناف

دلوقتى انا عايزه اعرف كام نقطه

1/ هل الاستئناف ممكن يكون فيه امل انه يكون حكمه متغير عن الحكم الاول ؟؟

2/ طب فرضا ان الاستنئاف اترفض برده ايه هيكون وضع اخويا؟؟

3/ حاجه اخيره كان فى رجال اعمال مصريين من السعوديه كانوا جم فى التليفزيون انهم بيساعدوا المصريين هناك بالتعاون مع القنصليه , محدش يعرف ارقامهم ايه لانهم كانوا حطوا ارقامهم بس انا مش لحقت انقلهم ؟؟

معلش يا جماعه انا طولت عليكم بس بجد انا هنا مش عارفين ايه الحل دلوقتى؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا اخت جيهان طبعا الاستئناف ممكن يبقى على الحكم كما هو وممكن يغير فى الحكم بس المفروض انه يكون معاه محامى لو الموضوع محتاج لكدة يعنى هل الموضوع نهاية خدمة ومستحقات بس ولا عهدة ولا اية بالظبط وربنا معاه

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ محمد الى اعرفه انه مش معاه محامى

وكمان الى اعرفه انه قبل نهايه العقد بشهرين حصلت المشكله بينه وبينهم وهو ليه ومستحقات وهما كمان ليهم مستحقات

رابط هذا التعليق

يا اخت جيهان هو لة مستحقات اوك دى مستحقات الاجازة ونهاية الخدمة لكن هما ليهم اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهو موضوعه فى اى مكتب عمل فى السعودية هو عموما طالما الموضوع وصل للاستئناف يبقى اخوكى مصمم انه يمشى فى الطريق دة ربنا معاه بس لو هو متاكد ان الموضوع فى صالحة وله حقوق هيقدر يجبها خليه ياخد محامى سعودى ودى نقدر نرتبها بس شوفى القضية فى اى مكتب عمل وشكرا

رابط هذا التعليق

يارات تعرفينا ايه الموضوع بالضبط.

بس للاسف الاستئناف غالبا مبيجبش حق حد

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أخت جيهان,,

أرجوا انك تعرفي تفاصيل الموضوع أكتر يمكن نقدر نساعد بالنصيحة

بس المعروف هنا أن مكتب العمل في اغلب الاحيان بيقف مع الشركة او الكفيل السعودي الا في حالات نادرة زي الفصل التعسفي بدون اسباب شرعية مثلا, أو لو مش بيدفعوا الراتب لشهرين أو ثلاثة أشهر متتاليةو لو معاه محامي يعرف في خفايا نظام العمل السعودي ممكن يفيده بشرط انه يتفق مع المحامي على مبلغ ثابت لأن حتى المحاميين هنا احيانا بيتفقوا على مبلغ لكل جلسه و بيفضلوا يمطوا في الجلسات و العداد شغال.

ربنا ييسرله الحال ان شاء الله

رابط هذا التعليق

اولا شكرا ليكم يا جماعه

عموما انا هكلم اخويا النهارده وافهم منه بالظبط وربنا يصلح الحال يارب

واقلكم التفاصيل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه انا طلمت اخويا وعرفت منه النقط دى

1/ ان القضيه كانت فى مكتب عمل جده والاستئناف هيكون فى مكتب العمل تبع الرياض.

2/هو مش موكل حاليا محامى بس بيفكر حاليا انه يوكل محامى .

3/الشركه ليها مستحقات 8000 ريال كان هو استلفهم علشان اشترى عربيه وبعدين لما الشركه حصلت المشكله سحبت تانى العربيه

وهو كاتب فى الاستئناف ان الشركه مش كانت بتقبضه وانه ليه مستحقات عندهم .

بس ده الى عرفتوا وفهمتوا منه

ياترى فيه حاجه ممكن تعرفوهانى تفيده هناك فى التصرف فى القضيه.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه انا طلمت اخويا وعرفت منه النقط دى

1/ ان القضيه كانت فى مكتب عمل جده والاستئناف هيكون فى مكتب العمل تبع الرياض.

2/هو مش موكل حاليا محامى بس بيفكر حاليا انه يوكل محامى .

3/الشركه ليها مستحقات 8000 ريال كان هو استلفهم علشان اشترى عربيه وبعدين لما الشركه حصلت المشكله سحبت تانى العربيه

وهو كاتب فى الاستئناف ان الشركه مش كانت بتقبضه وانه ليه مستحقات عندهم .

بس ده الى عرفتوا وفهمتوا منه

ياترى فيه حاجه ممكن تعرفوهانى تفيده هناك فى التصرف فى القضيه.

هو معه اوراق يثبت ان الشركه سحب العربيه ولا هو طلع العربيه باسم الشركه لو طلع العربيه باسم الشركه مش هيكون فيه اثبات غير الشرع يعني حلفان اليمين

وللازم يشوف محامي ويتفق معه بعد انهاء القضيه بيكون المبلغ كدا مقدم كدا واخر الحكم علشان مش يبص يحصل نفسه دافع اكتر من الا عليه

رابط هذا التعليق

الصراحه مش عارفه اخ خالد

بس فرضا ان مش معاه اوراق هل حلفان اليمين هناك يعنى ليه وضعه ولا ايه النظام

كمان فرضا لاقدر الله ان الاستئناف خسر هيبقى ايه الحل ساعتها.

؟؟؟

رابط هذا التعليق

الصراحه مش عارفه اخ خالد

بس فرضا ان مش معاه اوراق هل حلفان اليمين هناك يعنى ليه وضعه ولا ايه النظام

كمان فرضا لاقدر الله ان الاستئناف خسر هيبقى ايه الحل ساعتها.

؟؟؟

هنا استحاله حد يحلف اليمين كدب وسبحان الله بعض الحلات الا حلفت كدب كان ربنا منتقم جبار لبعض كلام الناس الا شافو الوقعه

علشان كدا الكل بيهرب من اليمين لان عارف عقوبته من السماء

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار
Guest محمود صالح

بسم الله الرحمن الرحيم  انا قمت بشكوي كفيلي في مكتب العمل بمستحقات متاخره وانا شغال باليوميه وكنت ماسك له العمل بالمؤسسة ومسؤل عن العمل وكل المستخلصات اخذها ولم ياعطينا حقنا وهى شكوي جماعيه وهي الآن في الهيئة الابتدائيه بالمدينة المنورة من تاريخ 24/10/1438وحتي الآن لم يعلمنا أحد بميعاد الجلسة الأولى ومكتب العمل قال لنا أنهم سيعلمونا بالتليفون وحتي الآن لم يتم الرد علينا  وعدم أننا لم تذهب الي الهيئه الابتدائيه بالمدينة المنورة أننا ما نملك اجره المواصلات ولا لقين حق الاكل والشراب والسكن ولنا مستحقات عنده وليس فيه عمل من حوالي خمسه شهور فالرجاء أن تفدني ماذا نعمل لان حالنا صعب جدا ولكم الشكر ورقم الدعوي176831تاريخ 24/10/1438باسم محمود عبد العاطى حسن صالح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...