اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

انا عندى تخمين انهم احتمال يكونوا بيشيكوا الاول على المحامى دة لسة موجود فى الجدول بتاعهم ولا لآ لان طبعا فية ناس بتتشطب وناس مبتجددش ونا س بيوقفوهم لسوء تعاملهم مع عملائهم يعنى يطمنوا للموقف القانونى للمحامى ودة طبعا عايز مراسلة لجمعية مستشارى الهجرة او غرفة موثقى كيبك وبعدين يبعتوا الفايل نمبر للمحامى لان مراسلاتك عليه وهو بدوره يبعتلك. احتمال وارد ولااية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

--------------------------------

ممكن طبعا ---بس المشكلة ان ناس معايا من اول فبراير و انا ف مارس

معقولة اى ملف حيدخل حيقعدو ا يعملو تشك على نفس المحامى

بيتهيائلى صعب قوى

هما اعتقد ليهم بوليصى مع المكاتب اية هى بقى اللة و اعلم

شكرا لردك

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بعداذنكم ممكن سؤال بسيط شويه بس مهم بالنسبالى

ياترى بعد ماحد ياخد الcsqبيبقى ادامه فتره زمنيه اد ايه يقدم فيدرال ممكن السى اس كيو تفضل معاه ويقدم فدرال بعدها بسنه مثلا

شكراا لسعة صدركم :sad:

رابط هذا التعليق

بعداذنكم ممكن سؤال بسيط شويه بس مهم بالنسبالى

ياترى بعد ماحد ياخد الcsqبيبقى ادامه فتره زمنيه اد ايه يقدم فيدرال ممكن السى اس كيو تفضل معاه ويقدم فدرال بعدها بسنه مثلا

شكراا لسعة صدركم :sad:

هم محددين مده 12 شهر علشان تقدمي الملف للفيدرال

يعني متتاخريش عن التقديم اكثر من سنه

وانصحك كل ماكان اسرع كان احسن

لكن صلاحيه الCSQ الاجماليه ثلاث سنوات

وبعد كده تصبح غير ذات قيمه

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

يا جماعة بعد اذنكو ليا استفسار غريب جدا

دلوقتى اى حد قدم فيدرال بنفسة خد رقم الملف فى نفس اليوم

الغريب بقى ان اى حد مقدم مع محامى مابيخدش رقم الملف الا بعدها بشهر و شوية

انا قدمت مع المحامى بتاعى و دخل الملف يوم 5 مارس زى ما قلت و لحد دلوقتى لسة الرقم مجاش و عمر برضة يوم 15 فبراير و لسة ماخدش الرقم

يا ترى فى حد عندة تفسير للموضوع دة ؟ هل عند قيام المكتب بتسليم الفيل للسفارة بياخد وقت عشان يتاكدو من توقيعات ورقة الوكالة مع المكتب و لا اية

يا استاذ نصار انا عارف انك من مؤسسى حركة كيبك --- حاول تفيدنا بمعلوماتك

و شكرا

بص ياسيدي الفاضل لو المحامي بيقدم مع نفسة ويدوي يبقى مافيش غير تبرير وحيد زي مالاخ نصار قال

ولكن السبب الرئيسي ان كثيرا من المحامين وخصوصا الى مركزهم كندا بيشتغلوا عن طريق البريد والسفارة بترد عليهم عن طريق البريد   مع العلم انه لما يوصل السافارة  

ماينفعش يتفتح الا يوم الثلاثاء زي ماحنا بنقد بايدينا يوم الخميس  ولما يقتحووه يبتدي ياخد

الاجراءات عادي ثم بعد ذلك يتم ارسال الرقم بالبريد الى المحامي الذي تتبعة بعض الزملاء اخذ

منهم الموضوع 2 شهر 

تقبل تحياتي واطمن ان شاء الله

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

انا قدمت مع المحامى بتاعى و دخل الملف يوم 5 مارس زى ما قلت و لحد دلوقتى لسة الرقم مجاش و عمر برضة يوم 15 فبراير و لسة ماخدش الرقم

يا ترى فى حد عندة تفسير للموضوع دة ؟ هل عند قيام المكتب بتسليم الفيل للسفارة بياخد وقت عشان يتاكدو من توقيعات ورقة الوكالة مع المكتب و لا اية

و شكرا

بص ياسيدي الفاضل لو المحامي بيقدم مع نفسة ويدوي يبقى مافيش غير تبرير وحيد زي مالاخ نصار قال

ولكن السبب الرئيسي ان كثيرا من المحامين وخصوصا الى مركزهم كندا بيشتغلوا عن طريق البريد والسفارة بترد عليهم عن طريق البريد   مع العلم انه لما يوصل السافارة  

ماينفعش يتفتح الا يوم الثلاثاء زي ماحنا بنقد بايدينا يوم الخميس  ولما يقتحووه يبتدي ياخد

الاجراءات عادي ثم بعد ذلك يتم ارسال الرقم بالبريد الى المحامي الذي تتبعة بعض الزملاء اخذ

منهم الموضوع 2 شهر 

-------------------

اخ حمودى

متشكر جدااااااااااا لردك

بس الحقيقة مشفاهم من كلامك و لا حرف فعلا

شكرا

رابط هذا التعليق

thesaintmanwar بالراحة شوية على الراجل هو عمل اللى يقدر علية ووضحلك وكل واحد وامكانياتة يعنى انا بس قلت اهدى نفوس مش اكتر ههههههههههههههه :blink:

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

thesaintmanwar بالراحة شوية على الراجل هو عمل اللى يقدر علية ووضحلك وكل واحد وامكانياتة يعنى انا بس قلت اهدى نفوس مش اكتر ههههههههههههههه :blink:

هههههههههههههههههههه فعلا انتى يا جيسكا بتهدى النفوس اوى هههههههههههههه

life is fragile .. enjoy every moment

رابط هذا التعليق

و شكرا

منهم الموضوع 2 شهر 

-------------------

اخ حمودى

متشكر جدااااااااااا لردك

شكرا

هانفترض انك بتتعامل مع البني ادم الى اسمه يوسف وهيب وهايستلم منك الورق النهاردة بياخدة ويبعته كندا لدلما نقول هاياخد اسبوعين  ده على فرض بريد سريع وعلى فرض انه هايقعد اسبوع يلم فى كام واحد معاك علشان يوفر فى تمن البريد

بعد كدة هايكتبوا فى الابليكيشن الفيدرالي ويراجعوه معاك من اسبوع الى اسبوعين وبعدين يبعتوه على السفارة

السفارة بتفتح المظاريف يوم الثلاثاء من كل اسبوع  ومعنى كدة ان الخطاب بتاعك لو وصل فى يوم الاربعاء هايستنى للتلاتاء الى بعدة

بياخد 2 اسبوع فى المراجعه والفحص  وبعيدني بتدوا يرسلوا الى المحامي بتاعك فى كندا  الى هو دالما  رقم الملف الفيدرال بالبريد العادي او المسجل ولكن ليس السريع  ودي ممكن تاخد لوحدها  مابين اسبوع  الى 3 اسابيع على مالموظف يتكرم  ويرد وتاخد فى السكة بردة من اسبوع الى 3 اسابيع حتى تووصل لكندا وبتوع كندا يبلغوك بالميل

بس ياسيدي  طيب لو انت مش زي دول شوف اى جزء من الى فات ده انت ممكن تمر عليه

الى عايز اقوله ليك ان اسرع حاجة انك او المحامي بتاعك يسلمه من على الشباك

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

و شكرا

منهم الموضوع 2 شهر 

-------------------

اخ حمودى

متشكر جدااااااااااا لردك

شكرا

هانفترض انك بتتعامل مع البني ادم الى اسمه يوسف وهيب وهايستلم منك الورق النهاردة بياخدة ويبعته كندا لدلما نقول هاياخد اسبوعين  ده على فرض بريد سريع وعلى فرض انه هايقعد اسبوع يلم فى كام واحد معاك علشان يوفر فى تمن البريد

بعد كدة هايكتبوا فى الابليكيشن الفيدرالي ويراجعوه معاك من اسبوع الى اسبوعين وبعدين يبعتوه على السفارة

السفارة بتفتح المظاريف يوم الثلاثاء من كل اسبوع  ومعنى كدة ان الخطاب بتاعك لو وصل فى يوم الاربعاء هايستنى للتلاتاء الى بعدة

بياخد 2 اسبوع فى المراجعه والفحص  وبعيدني بتدوا يرسلوا الى المحامي بتاعك فى كندا  الى هو دالما  رقم الملف الفيدرال بالبريد العادي او المسجل ولكن ليس السريع  ودي ممكن تاخد لوحدها  مابين اسبوع  الى 3 اسابيع على مالموظف يتكرم  ويرد وتاخد فى السكة بردة من اسبوع الى 3 اسابيع حتى تووصل لكندا وبتوع كندا يبلغوك بالميل

بس ياسيدي  طيب لو انت مش زي دول شوف اى جزء من الى فات ده انت ممكن تمر عليه

الى عايز اقوله ليك ان اسرع حاجة انك او المحامي بتاعك يسلمه من على الشباك

-------------------

ايوة كدة يا اخ حمودى دا كلام مفهوم

بس الغريب انهم بلغونى انة دخل فعلا 5 مارس و زمايلى 15 فبراير و نفس القصة برضة ... ع العموم ردك دة وضح طبعا

متشكرين يا اخ حمودى و ربنا يطمنا عليك

رابط هذا التعليق

دلوقتى يا جماعة انا و زمايلى الى فى نفس المكتب بتاع المحامى المعروف واقعين فى مشكلة الفايل نمبر زى ما انتو عارفين

المهم انا بعت ايميل لمكتب بتاعهم فى كندا و قلت لهم ابعتولى الفايل نمبر لان الناس استلمتة فى نفس اليوم

ردو عليا قالو لا يمكن ---سفارة القاهرة بتاخد 4 شهور عشان تبعت الفايل نمبر

طبعا الكلام دة مش مظبوط و انا اعتقد انهم اصلا مدخلوش الفيل و بيضحكو علينا

عشان كدة محتاج مساعدة من اى حد خد رقم الفيل و ماشى مع مكتب او محامى

ارجو منكم بس ارسال تاريخ الارسال و استلام الفيل نمبر امتى ؟

تانى حاجة المفروض ان مصاريف الفيدرال و دخول الملف بتاخد بيها ايصال ؟ مشكدة برضة؟

انا حبعتلهم ايميل اقولهم ابعتو صورة من الايصال و اشوف

و شكرا

رابط هذا التعليق

احبابنا الي ربنا كرمهم ووصلوا لحد تقديم الملف للفيدرال

ياريت لو في معلومه ناقصه او خطاء مطلوب تصحيحها او اكمالها

والي لسه مابعتلناش بياناته يبعت بسرعه ربنا يوفقك جميعا

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

ربنا يجازيك خير يا استاذ نصار على الجدول ده

بالنسبة للمعلومات الناقصة عندى

رقم الملف لكيبك 1/6/2005

خطاب المقابلة 9/9/2008

المقابلة ابو ظبى

رابط هذا التعليق

يا جماعة محتاج اعرف بس مين الناس الى قدمت الفيدرال و ماشية مع محامى

يا استاذ نصار عاوز اجابة و حياتك

دلوقت المفروض عند تقديم الفيل فيدرال حتى لو المكتب مخدش الفيل نامبر على الاقل حياخد ايصال الدفع

صح و لا اية ؟

ارجو سرعة الرد

رابط هذا التعليق

دلوقت المفروض عند تقديم الفيل فيدرال حتى لو المكتب مخدش الفيل نامبر على الاقل حياخد ايصال الدفع

صح و لا اية ؟

ارجو سرعة الرد

السلام عليكم

شوف يا اخى انا شغال مع نفس المحامى بالنسبه الى مكتب كندا الناس دى محترمه جدا غير مكتب القاهره ونصيحه منى تابع مع مكتب كندا اما انا وصاى منهم الفايل نمبر خلال شهرين من التقديم يعنى باعت فى منتصف شهر12 وصلى الرد فى منتصف شهر 2

والله الموفق

رابط هذا التعليق

طبعا مش غريب على الاستاذ محمد هذا المجهود الرائع الذى يستحق لقب عميد كيبك فى مصر وقريبا عميد المصريين فى كيبك باذن الله . انا ناقص لية بس فتح الفايل لكيبك وكان 15/6/2008 ويارب كلنا نتقابل فى كيبك باذن الله وعلى طاعة الله.

رابط هذا التعليق

طبعا مش غريب على الاستاذ محمد هذا المجهود الرائع الذى يستحق لقب عميد كيبك فى مصر وقريبا عميد المصريين فى كيبك باذن الله . انا ناقص لية بس فتح الفايل لكيبك وكان 15/6/2008 ويارب كلنا نتقابل فى كيبك باذن الله وعلى طاعة الله.

متقولش الكلام ده يا استاذ سيد

كلنا هنا اخوان

وبعدين كيبيك ليها عمده ربنا يديله الصحه ويرجعهولنا قريب للمنتدي

طبعا كلكم عارفيه

المهندس جادولي

ده هو اصل العموديه في كيبيك

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

صح و لا اية ؟

ارجو سرعة الرد

السلام عليكم

شوف يا اخى انا شغال مع نفس المحامى بالنسبه الى مكتب كندا الناس دى محترمه جدا غير مكتب القاهره ونصيحه منى تابع مع مكتب كندا اما انا وصاى منهم الفايل نمبر خلال شهرين من التقديم يعنى باعت فى منتصف شهر12 وصلى الرد فى منتصف شهر 2

والله الموفق

--------------------

شكرا لردك بس تفتكر لو بعت ايميل اطلب منهم صورة من الايصال بتاع المصاريف كويس و لا اية ؟

رابط هذا التعليق

صح و لا اية ؟

ارجو سرعة الرد

السلام عليكم

والله الموفق

--------------------

شكرا لردك بس تفتكر لو بعت ايميل اطلب منهم صورة من الايصال بتاع المصاريف كويس و لا اية ؟

على فكرة دى خطوة عملية جدا وهتبين الحقيقة لان الناس اللى بتدفع كاش فى السفارة بتاخد صورة من الوصل والاصل بيفضل فى الدوسية انا لاحظت كدة وكمان بيحطوة فى كيس بلاستيك(اقصد الاصل للحفاظ عليه طبعا) والوصل بيبقى فيى الاى دى بتاعة الملف مش بس كدة دة كمان فية رقم الايصال بتاع الدفع وتفنيط الفلوس يعنى مثلا زوج وزوجة يبقى 2فى 550=1100

طفلين فى 150 يبقى 300 والاخر التوتال1400 يعنى كل حاجة فى الوصل

بس فية احتمال تانى ممكن يقولك انا دفعت بشيك فى السيتى بنك او نوفا سكوتيا فى الحالة دى قولة ورينى صورة الشيك بس طبعا دة طبعا هيبين انك مش واثق فيهم وانت محتار تعمل اية؟ انا رايى تبعت ايميل بشكل مهذب وجميل دون انفعال لمكتب كندا وان لم ياتى رد واضح بعد كدة محدش هيلومك فى اى حاجة تعملها وربنا يطمنك يارب وتكمل كل البيانات بتاعة ليستة الفيدراليين بعد كيبك باذن الله

رابط هذا التعليق

على فكرة دى خطوة عملية جدا وهتبين الحقيقة لان الناس اللى بتدفع كاش فى السفارة بتاخد صورة من الوصل والاصل بيفضل فى الدوسية انا لاحظت كدة وكمان بيحطوة فى كيس بلاستيك(اقصد الاصل للحفاظ عليه طبعا) والوصل بيبقى فيى الاى دى بتاعة الملف مش بس كدة دة كمان فية رقم الايصال بتاع الدفع وتفنيط الفلوس يعنى مثلا زوج وزوجة يبقى 2فى 550=1100

طفلين فى 150 يبقى 300 والاخر التوتال1400 يعنى كل حاجة فى الوصل

بس فية احتمال تانى ممكن يقولك انا دفعت بشيك فى السيتى بنك او نوفا سكوتيا فى الحالة دى قولة ورينى صورة الشيك بس طبعا دة طبعا هيبين انك مش واثق فيهم وانت محتار تعمل اية؟ انا رايى تبعت ايميل بشكل مهذب وجميل دون انفعال لمكتب كندا وان لم ياتى رد واضح بعد كدة محدش هيلومك فى اى حاجة تعملها وربنا يطمنك يارب وتكمل كل البيانات بتاعة ليستة الفيدراليين بعد كيبك باذن الله

-------------------

استاذ السيد منير

شكرا لزوئك و ردك السريع

زى ما انت قلت فعلا ... انا قلقان منهم لانهم خدو فلوسهم و طبعا ممكن ياخرو الفيل براحتهم لانهم شغالين على فيلات الناس الجديدة الى لسة بياخدوا فلوسهم

و انا فعلا بعت لهم ايميل انهاردة بزوق و ادب بطلب فية صورة من الايصال الى دفعو بية 1400 دولار عشان اتاكد من كلامهم

و للتوضيح ايضا الفيل خلصان معاهم من شهر 12/2008 و طبعا قالولى استنا دورك ...فى نص فبراير بعتو الابلكيشن عشان املاة و اخيرا بعد ما قرفتهم ايميلات قالو انة دخل يوم 5 مارس

و امبارح بعت ايميل لمكتب كندا قلت فية الناس بتستلم الفيل نمبر يوميها

ردو قالو الكلام دة مش مظبوط و قالو الفيل نمبر بياخد 4 شهور

و الميدكال 10 شهور

و الفيزا 3 شهور

فحشوف حيردو يقولو اية و اكيد حبلغكم

متشكرين جدا يا اخ السيد منير

رابط هذا التعليق

المكتب بتاع كندا رد عليا دلوقت و قال :

ان الايصال بتاع الدفع بيتبعت مع الفيل نمبر "يعنى الخلاصة انة لسة مجاش"

و قالو كمان ان الناس الى كانت بتروح تقدم بنفسها كانت بتستلم الفيل نمبر فى نفس اليوم من سفارة القاهرة

لكن سفارة القاهرة خلاص مابقتش تطلع الفايل نامبر الا فى خلال 4 شهور سواء مقدم لوحدك او مع مكتب

و ادى كمان نسخة من الايميل الى بعتوة:

Since we prepared your money order for your immigrations fees and we

submitted it to the Canadian Embassy in Cairo with your file, the receipt of

your fees must be sent to us from the Canadian Embassy in Cairo, with your

acknowledgement letter (file number).

Current delays to receive your acknowledgement letter & your receipt from

the Canadian Embassy in Cairo are approximately 4 months.

Persons who have directly received their file number and received their

receipts after the submission of their files are those who went directly to

the Embassy in Cairo and have deposited their files.

But today, the Embassy no longer accepts that people remit their file

directly to the Embassy in Cairo.

As soon as we hear from the Embassy, we will inform you.

اية رايكم يا جماعة فى الكلام دة ...شكى كدة فى محلة و لا اية

استاذ السيد منير يا ريت تفيدنى برايك لان استاذ نصار شايل ايدة من الموضوع دة نهائى

شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...