اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجالية المصرية بجدة

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

لم تكن لدى من قبل أدنى فكرة أنه يوجد للجالية المصرية بالسعودية أى نشاط خاصة فيما يتعلق بالتكافل ورعاية مصالح المصريين وبخاصة النواحى المادية التى قد يتعرض لها الكثير من المصريين فيما يتعلق بظروف طارئة كالمرض أو الوفاة أو أى أحداث مفاجئة وما قد تتعرض له الفئات المهنية والعمالية البسيطة ؛ وقد قرأت اليوم أنه يتبع السفارة المصرية بالرياض صندوق لرعاية المصريين ونادى للمصرييين .. فهل هناك نشاط مماثل بجدة يتبع القنصلية .. أتمنى ممن لديه فكرة أو معلومة عن هذا الموضوع الافادة ؛ لأننى بالفعل مهتم بهذا الأمر لكثرة ما أصبحت أسمع عنه بصفة تكاد تكون يومية لمشاكل كثيرة يتعرض لها المصريين فى جدة وما حولها وها نحن اليوم نسمع عن المصريين الذين احترقت شققهم وشردوا مع أسرهم ولم تستطع السفارة بالرياض تغطية احتياجاتهم .. وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

لم تكن لدى من قبل أدنى فكرة أنه يوجد للجالية المصرية بالسعودية أى نشاط خاصة فيما يتعلق بالتكافل ورعاية مصالح المصريين وبخاصة النواحى المادية التى قد يتعرض لها الكثير من المصريين فيما يتعلق بظروف طارئة كالمرض أو الوفاة أو أى أحداث مفاجئة وما قد تتعرض له الفئات المهنية والعمالية البسيطة ؛ وقد قرأت اليوم أنه يتبع السفارة المصرية بالرياض صندوق لرعاية المصريين ونادى للمصرييين .. فهل هناك نشاط مماثل بجدة يتبع القنصلية .. أتمنى ممن لديه فكرة أو معلومة عن هذا الموضوع الافادة ؛ لأننى بالفعل مهتم بهذا الأمر لكثرة ما أصبحت أسمع عنه بصفة تكاد تكون يومية لمشاكل كثيرة يتعرض لها المصريين فى جدة وما حولها وها نحن اليوم نسمع عن المصريين الذين احترقت شققهم وشردوا مع أسرهم ولم تستطع السفارة بالرياض تغطية احتياجاتهم .. وجزاكم الله خيرا

لم اسمع عن شيء كهذا في القنصلية المصرية بجدة و اعرف انه موجود بالرياض و كل اللي شوفته هنا في جدة جهود شخصية فقط و لا تواجد للسفارة او القنصلية للاسف

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

سبحان الله .. أين أعضاء المنتدى من المصريين العاملين بجده ؟ وكأن الموضوع لا يعنيهم ؛ فعلا هكذا هو حال المصريين فى الغربة مفككين غير مترابطين كل منهم لسان حاله يقول نفسى نفسى ولذلك عندما يقع الشخص منهم فى مشكلة تجده وحيدا لا يستطيع مواجهة أى أمر طارىء على عكس كافة الجاليات العربية الآخرى بدون استثناء حيث الترابط والتآخى والتزاور والمشاركة فى المناسبات ومعرفة أحوال الآخرين حيث يشعر الفرد أنه ليس وحده فى الغربة ؛ وكنت أتمنى أن يكون للجالية المصرية دور فعال ومن خلال القنصلية بجدة فى تفعيل الأنشطة التى ترعى مصالح الأفراد وأهمها صندوق للتكافل الاجتماعى كما هو الحال بالرياض ؛ أم أن حضرات الأعضاء ليسوا من الفئة المحتمل أن تستفيد من مثل هذا العمل ويفضلون الجلوس خلف الكيبورد للتهنئة بأعياد الميلاد والكريسماس وعقد العمل وأسعار الأراضى والشقق .. مفيش فايده

رابط هذا التعليق

والله يا اخ هنداوي انت قطعت قلبي بكلامك .

فعلا شئ غريب جدا ان يكون في مصريين كتير في جده ولا يسألو عن بعض ولا يقفوا مع بعضهم في الازمات .

المفروض علي سبيل المثال من هذا المنتدي يكون هناك رابطه وبدء للتفنيذ لهذه الفكره الجباره والمفيده.

سبحان الله علي المصررين .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ هنداوي .. تحية طيبة ..

انا كنت فاكر انك لسه جديد في المنتدي .. لقيت انك مشترك من 4 سنين ..

عموما .. بامكانك متابعة الموضوعين :

موضوع : تجمع المصريين في جدة علي محاورات المصريين

موضوع : اللقاء الثاني للمصريين في جدة علي محاورات المصريين

و الجروب علي الفيس بوك عشان تشوف الصور بتاعت تجمعات المصريين في جدة

جروب تجمع المصريين في جدة علي الفيس بوك

رابط اول لقاء بينا + الصور

رابط تاني لقاء + الصور

اخي الحبيب .. ممكن تتابع معانا و تجهز للقاء التالت لو حبيت و رجاء بلاش الاسلوب ده في الكلام ("فعلا هكذا هو حال المصريين فى الغربة مفككين غير مترابطين ")

و عموما كان ردي علي حضرتك واضح .. ان التفاعل بيكون من خلال المصريين نفسهم مش من خلال السفارة او القنصلية ..

و دي فرصة اننا كمصريين في جدة نتعرف علي حضرتك و نتجمع في ثالث لقاء

و شاكر ليك موضوعك

م. عمرو رضوان

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

بوركت أخي هنداوي على طرحك للموضوع

طيب وإيه المانع إن احنا نعمل رابطة للجالية المصرية بجدة لو هي مش موجودة فعليا

على الأقل لما الواحد يحب يؤدي زكاة ماله أو يدفع صدقة , تكون للمصريين المحتاجين .. والأقربون أولى بالمعروف

تقبلوا مروري

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الى السيد/ عمر رضوان

أنت كنت أول المعلقين بقولك :

لم اسمع عن شيء كهذا في القنصلية المصرية بجدة و اعرف انه موجود بالرياض و كل اللي شوفته هنا في جدة جهود شخصية فقط و لا تواجد للسفارة او القنصلية للاسف

قبل أن تندفع وتقول لى بلاش الأسلوب ده وكأننى أخطأت أو أسأت لسعادتك ؛ لو تكرمت راجع مداخلتى جيدا وانظر الى ما أهدف اليه وأعتقد ذلك واضح وجلى لكل من يقرأ المداخلة ليعرف الهدف منها وكنت سعادتك مستوعبا لذلك بدليل ردك أعلاه الذى يؤيد ما أقول وبعد ذلك تقوللى بقالى أربع سنين وأننى غير متابع لنشاط الجالية المصرية على هذا الموقع وعلى الفيس بوك ورغم أننى وكما توصلت حضرتك أن مشاركاتى خلال أربع أعوام لم تصل للثلاثين مشاركة وعندما قمت حضرتك باحالتى الى الفيس بوك ورابط أول وثانى لقاء للمصريين بجدة استغربت من كلامك هذا حيث مالبثت حضرتك أن قلت كلاما مغايرا من أنك لم تسمع من قبل عن أى نشاط فى القنصلية مماثل لما يحدث فى الرياض وأفاجأ بأنك أحلتنى الى حفلة شواء على البحر ؛ ياعزيزى ليس هذا هو ما أقصده أو أهدف اليه ؛ أنا أتكلم عن تجمع للجالية من خلال القنصلية حيث يكون هناك صندوق تكافل اجتماعى وصحى لرعاية أفراد وأسر الجالية المصرية بجده للوقوف معهم والى جوارهم فى المحن التى يتعرضون لها بصفة دائمة وحل مشاكلهم وايجاد مقر للجالية تحت مظلة أو تحت اشراف القنصلية وليس شواء وعلى البحر .. بلاها فكره وخلليك فى المشويات

رابط هذا التعليق

الاخ هنداوي ..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

اولا و في البداية .. اشكرك علي ردك و اسلوبك الراقي في الحوار ..

ثانيا .. انا مشجع الفكرة بتاعتك كما قلت سابقا و هي عمل نشاط اجتماعي بين المصريين تحت مظلة القنصلية المصرية في جدة .. كلام حلو و جميل جدا .. و انا ساكون من اول المشاركين ان شاء الله ..

ثالثا .. انا اعتراضي في كلامك مش علي الفكرة و انا وضحت ده .. اعتراضي علي جملة ("فعلا هكذا هو حال المصريين فى الغربة مفككين غير مترابطين ") و ده طبعا مش صحيح .. و غلط .. و حبيت اوضح لك بشكل بسيط ان في حالة عدم توفر "الكفالة الاجتماعية تحت سقف القنصلية المصرية" .. المفروض هتفضل في البيت و نقعد نتكلم و خلاص ؟؟!؟!؟ و لا تحاول تعمل اي حاجة تتجمعو فيها ؟؟ ممكن تعتبر الفكرة بتاعت التجمع ده "نواة" للفكرة اللي انت طرحتها ..

و علي فكرة .. انا لو حبيت اعرض فكرة و هي فكرة كويسة و ممتازة و تخدم ناس كتير .. لو ما لقيتش تفاعل توقع ان ممكن الناس الايام دي مضغوطة في الشغل او مش عارفة ترد عليك لاي سبب او لانك ما اظهرت الفكرة بشكل جذاب .. او .. او .. يعني فيه احتمالات كثيرة .. ده مش معناه اني اغلط في كل المصريين ؟؟!!

عموما .. انا بكرر تاني انا مرحب جدا بالفكرة .. بس معترض علي الاسلوب و طريقة الحوار و التهكم علي المصريين .. و لو فيه اي طريقة نبدأ فيها الفكرة دي هكون معاك .. مش عارف الطريق يبدأ منين .. من القنصلية ؟ و لا من خلال جمع توقيعات ؟؟ و لا عمل جمعية رسمية في الاول ؟؟

م. عمرو رضوان

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

رابط هذا التعليق

السيد/عمرو رضوان

أعتقد أنك هنا فى هذا المنتدى لا تمثل الا نفسك فكيف لك أن تنصب نفسك وصيا على كل المصريين لتتحدث باسمهم معترضا على أسلوبى وطريقة حوارى وأننى أتهكم على المصريين وما الى ذلك من الكلام الكبير ؛ أنا لم أصف المصريين بما يسىء اليهم فأنا واحد منهم ؛ بل أننى حريص على أن يكونوا هنا فى جدة أسرة واحدة من خلال عمل جماعى منظم تحت مظلة القنصلية وأعرف جيدا كيف أتحدث بما لا يسىء الى الآخرين .. لماذ تحاول أن تتطاول على شخصى وأنت لا تعرفنى ولماذا تحاول أن تجرنى الى حوار شخصى وتقلب وتشحن الاخوة المصريين بحدة ضدى بطريقة مكشوفة؟ اذا كنت حضرتك ضد فكرة أن تقوم قائمة للجالية المصرية بجدة على غرار الرياض وأنك فقط من أنصار المشويات فأنا والله عندى نقرس وكوليسترول وممنوع من المشويات .

وبهذا أعتبر أن الموضوع مغلقا وأتمنى من المشرف اغلاقه نهائيا وخلليك بالمشويات بتاعتك

تم تعديل بواسطة hendawi
رابط هذا التعليق

لا تعليق علي ما سبق .. و لن ادخل في جدال لا و لن يفيد ..

بالنسبة للفكرة المطروحة .. حد من الاخوة المصريين في جدة او الرياض عنده خلفية الموضوع ده ممكن يبدأ ازاي ؟؟

رابط هذا التعليق

الى السيد/ عمر رضوان

أنت كنت أول المعلقين بقولك :

قبل أن تندفع وتقول لى بلاش الأسلوب ده وكأننى أخطأت أو أسأت لسعادتك ؛ لو تكرمت راجع مداخلتى جيدا وانظر الى ما أهدف اليه وأعتقد ذلك واضح وجلى لكل من يقرأ المداخلة ليعرف الهدف منها وكنت سعادتك مستوعبا لذلك بدليل ردك أعلاه الذى يؤيد ما أقول وبعد ذلك تقوللى بقالى أربع سنين وأننى غير متابع لنشاط الجالية المصرية على هذا الموقع وعلى الفيس بوك ورغم أننى وكما توصلت حضرتك أن مشاركاتى خلال أربع أعوام لم تصل للثلاثين مشاركة وعندما قمت حضرتك باحالتى الى الفيس بوك ورابط أول وثانى لقاء للمصريين بجدة استغربت من كلامك هذا حيث مالبثت حضرتك أن قلت كلاما مغايرا من أنك لم تسمع من قبل عن أى نشاط فى القنصلية مماثل لما يحدث فى الرياض وأفاجأ بأنك أحلتنى الى حفلة شواء على البحر ؛ ياعزيزى ليس هذا هو ما أقصده أو أهدف اليه ؛ أنا أتكلم عن تجمع للجالية من خلال القنصلية حيث يكون هناك صندوق تكافل اجتماعى وصحى لرعاية أفراد وأسر الجالية المصرية بجده للوقوف معهم والى جوارهم فى المحن التى يتعرضون لها بصفة دائمة وحل مشاكلهم وايجاد مقر للجالية تحت مظلة أو تحت اشراف القنصلية وليس شواء وعلى البحر .. بلاها فكره وخلليك فى المشويات

الاخ هنداوي ..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

اولا و في البداية .. اشكرك علي ردك و اسلوبك الراقي في الحوار ..

ثانيا .. انا مشجع الفكرة بتاعتك كما قلت سابقا و هي عمل نشاط اجتماعي بين المصريين تحت مظلة القنصلية المصرية في جدة .. كلام حلو و جميل جدا .. و انا ساكون من اول المشاركين ان شاء الله ..

ثالثا .. انا اعتراضي في كلامك مش علي الفكرة و انا وضحت ده .. اعتراضي علي جملة ("فعلا هكذا هو حال المصريين فى الغربة مفككين غير مترابطين ") و ده طبعا مش صحيح .. و غلط .. و حبيت اوضح لك بشكل بسيط ان في حالة عدم توفر "الكفالة الاجتماعية تحت سقف القنصلية المصرية" .. المفروض هتفضل في البيت و نقعد نتكلم و خلاص ؟؟!؟!؟ و لا تحاول تعمل اي حاجة تتجمعو فيها ؟؟ ممكن تعتبر الفكرة بتاعت التجمع ده "نواة" للفكرة اللي انت طرحتها ..

و علي فكرة .. انا لو حبيت اعرض فكرة و هي فكرة كويسة و ممتازة و تخدم ناس كتير .. لو ما لقيتش تفاعل توقع ان ممكن الناس الايام دي مضغوطة في الشغل او مش عارفة ترد عليك لاي سبب او لانك ما اظهرت الفكرة بشكل جذاب .. او .. او .. يعني فيه احتمالات كثيرة .. ده مش معناه اني اغلط في كل المصريين ؟؟!!

عموما .. انا بكرر تاني انا مرحب جدا بالفكرة .. بس معترض علي الاسلوب و طريقة الحوار و التهكم علي المصريين .. و لو فيه اي طريقة نبدأ فيها الفكرة دي هكون معاك .. مش عارف الطريق يبدأ منين .. من القنصلية ؟ و لا من خلال جمع توقيعات ؟؟ و لا عمل جمعية رسمية في الاول ؟؟

م. عمرو رضوان

لا تعليق علي ما سبق .. و لن ادخل في جدال لا و لن يفيد ..

بالنسبة للفكرة المطروحة .. حد من الاخوة المصريين في جدة او الرياض عنده خلفية الموضوع ده ممكن يبدأ ازاي ؟؟

انا خارج من هنا بسرعه قبل متيجي فيه طوبه wst:: :)

رابط هذا التعليق

على فكره .... أن ملاحظ في حاجة غريبة في المنتدى ده

حالة الأشتباك والتوتر والردود المتشنجة بين الأعضاء

وبجد شفتها في موضوعات متلفة ومشاركات كثير

هل ده أصبح صفة فينا كمصريين ... أخونا في إدارة المنتى مش ملاحظين ده ....؟؟؟!!!

وهل ليهم رد على إلي بيحصل ده لن بجد أصبحة ظاهرة غريبة شوية ....!!

وعلى فكره أنا كمان شفت لغة تعالي شوية بين الأعضاء المقيمين وأصحاب الخبرات الطويلة في الغربة أو العمل على أخوانا إلي لسه جداد وميعرفوش أي حاجة

دعواتي للجميع بالتوفيق

رابط هذا التعليق

يا جماعة اهدوا شوية احنا اخوة والله عيب علينا اللي بيحصل دا

اتمنى ان احنا نبقى مترابطين هنا قبل ما ندعوا للترابط

خليها عليا المرة دي يا باشمهندس عمرو

خليها عليا المرة دي يا استاذ هنداوي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...