اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اجراءات استقدام الزوجه و الابناء بالتفصيل

Recommended Posts

مدام اريج

بالنسبة للكشوفات

اولا تحليل فيرس سي من المعامل المركزية ده مدته شهر واحد وبينتهي يعني لازم تعيدي تحليل فيرس سي تاني مع رقم النت الجديد

ثانيا الكشف الطبي من احد المستشفيات الخاصة المعتمدة مدة صلاحيته شهرين يعني لسه منتهاش يعني ممكن تخدي رقم نت جديد للاستقدام وتلحقي تروحي المستشفى اللي كشفتي فيها وتطلبي منهم يعدلو رقم النت من القديم للرقم الجديد ده لو المكتب طبعا هيلحق يخلص الورق ويدخل الجواز السفارة في خلال 15 يوم اللي همه فاضلين على مالكشف ينتهي

( واحتمال كبير المستشفى يطلبو كشف طبي جديد ككسل منهم )

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مدام ينبع خلي زوج حضرتك يبعتلك الورقة الصفرا على الاميل ( يسحبها اسكنر وينزلها على الكمبيوتر ) وحضرتك اطبعيها وخلصي بيها الاجراءات

المهم فيها رقم الصادر ورقم السجل المدني

او حضرتك ادخلي على الموقع ده واكتبي رفم الصادر بتاع الطلب اللي زوج حضرتك واخده من مكتب الاستقدام ورقم الكفيل بتاعه علشان تقدري تحصلي على الطلب

http://www.moi.gov.sa/wps/portal/!ut/p...M2SzhHODI!/

متشكرة لرد حضرتك هو فعلا بعتلى الورقه الصفراء على الايميل بس كان خوفى انها مش موجوده نت تكون موصلتش هنا بس الرابط اللى حضرتك كتبته دخلت عليه ادانى معلومات عدد التأشيرات وعدد افراد الاسرة والجنسية والنوع بدون ذكر اسماء لا لنا ولا لزوجى بكده ان شاء الله ابتدى اخلص الورق هنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

متشكرة لرد حضرتك هو فعلا بعتلى الورقه الصفراء على الايميل بس كان خوفى انها مش موجوده نت تكون موصلتش هنا بس الرابط اللى حضرتك كتبته دخلت عليه ادانى معلومات عدد التأشيرات وعدد افراد الاسرة والجنسية والنوع بدون ذكر اسماء لا لنا ولا لزوجى بكده ان شاء الله ابتدى اخلص الورق هنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاكم الله خيرا

كده حضرتك تقدري تخلصي كل الاجراءات بالورقة الصفرا اللي معاكي يعني تدي الجوازات + الورقه لمكتب السفريات وهوه هيسجل لحضرتك نت ويقولك على الاجراءات المطلوبه في مصر وهوه فعلا الموقع بيدي ان التاشيرة صالحة الاسماء مابتذكرش غير بعد ماحضرتك تاخدي التاشيرة والسفارة بتتعامل مع الارقام عن طريق شبكه داخليه خاصه بيهم يعني متشغليش بالك الورقة نزلت على النت ولا لا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا انا سعيده جدا اني اخيرا تمكنت من المشاركه معاكم في منتداكم الرائع وبمسي عليكم جميعا ولكم مني الف تحيه والف سلام الاخوه الافاضل اسمحو لي افضفض معاكم شويه الحمد لله زوجي عملي الاستقدام والحمد لله تم بمنتهي السهوله والسرعه واليسر وللله الف حمد وشكر ولكن قبل مااروح اعمل التحاليل في الوزاره بعض الناس اشارو علي بعمل التحاليل بره الاول يعني في معمل خاص وقمت بعمله بالفعل وكانت النتيجه ان الدكتور اللي في المعمل قال لي الاتي بعد التحليل انه وجد نسبه ضعيفه جدا للاجسام المضاده وان النسبه دي بنسبه 99% هتعدي في معامل وزاره الصحه ونسبه 1% انها تعيق السفر ولقد قمت بالذهاب للمعامل الخاصه بالوزاره وعملت التحاليل اليوم وانا في غايه الخوف والقلق وخصوصا ان انا بسمع انهم دقيقين جدا وانهم بيجيبو التائه ارجو منكم التحاور معي والدعاء لي لاني خايفه يكون اتكتب عليا اعيش بعيد عن زوجي واكون السبب في حرمان اولادي من العيش والتمتع بوجودهم من باباهم وهل لو لاقدر الله هل في اي حل لهذه المشكله ولكم مني وافر الاحترام وجزيل الشكر

:happy:

رابط هذا التعليق

اولا انا سعيده جدا اني اخيرا تمكنت من المشاركه معاكم في منتداكم الرائع وبمسي عليكم جميعا ولكم مني الف تحيه والف سلام الاخوه الافاضل اسمحو لي افضفض معاكم شويه الحمد لله زوجي عملي الاستقدام والحمد لله تم بمنتهي السهوله والسرعه واليسر وللله الف حمد وشكر ولكن قبل مااروح اعمل التحاليل في الوزاره بعض الناس اشارو علي بعمل التحاليل بره الاول يعني في معمل خاص وقمت بعمله بالفعل وكانت النتيجه ان الدكتور اللي في المعمل قال لي الاتي بعد التحليل انه وجد نسبه ضعيفه جدا للاجسام المضاده وان النسبه دي بنسبه 99% هتعدي في معامل وزاره الصحه ونسبه 1% انها تعيق السفر ولقد قمت بالذهاب للمعامل الخاصه بالوزاره وعملت التحاليل اليوم وانا في غايه الخوف والقلق وخصوصا ان انا بسمع انهم دقيقين جدا وانهم بيجيبو التائه ارجو منكم التحاور معي والدعاء لي لاني خايفه يكون اتكتب عليا اعيش بعيد عن زوجي واكون السبب في حرمان اولادي من العيش والتمتع بوجودهم من باباهم وهل لو لاقدر الله هل في اي حل لهذه المشكله ولكم مني وافر الاحترام وجزيل الشكر

م وليد حضرتك نورتي المنتدى بمشاركتك فيه

بالنسبة لموضوع التحاليل فاعتقد ان الموضوع هيعدي ان شاء الله وخصوصا ان كلام حضرتك بيثبت ان فعلا معندكيش فيرس ولكن نسبة ضعيفة من الأجسام المضادة وان شاء الله متقلقيش من النتيجة وان شاء الله تطلع خير لانهم كمان مبيدققوش في الاستقدام للزوجة زي العمل لان حضرتك رايحة كزوجة يعني انا اعرف ان حتى لو لقدر الله حصل حاجه في التحاليل ان زوج حضرتك بيقدم جواب انه مسئول عن حضرتك انك متشتغليش يعني في الحالتين ان شاء الله هتسافري لزوجك الموضوع مش مقلق

واتمنى لكي ان يكون سفرك لزوجك في اسرع وقت باذن الله

رابط هذا التعليق

:roseop:

الكلام الي سمعته من دكتور في معمل وزارة الصحة كنا بنسألة لمشكلة قريب لنا عمل تحليل في معمل خاص وقالوا له ( احتمال ) يكون عنده الفايروس او اشتباه في الفايروس ومحتاجين مش عارفه تحليل ايه كده للتاكد .

دكتور معمل وزارة الصحه قال بان المعامل الخاصة ( معمل مشهور اوي له فروع في كل مكان حتى السعودية ) سياستها في الفترة الاخيرة تعظيم الربح وبالتالي دائما ماتنصح المريض بتحليل اخر بعد التحليل الاصلي ومش شرط يكون هو محتاجه اساسا . .قال الي اعرفه ان يافي فايروس يامفيش لكن حته احتمال او اشتباه او نسبه ضعيفه تيجي او متجيش دي بتبقى جانب ربحي بحت ..

على كل حال هي احدى الحسنيين .. اما باذن الله يطلع المعمل نصابين وتطلعي سليمه .. او لاقدر الله يطلع في شيء وفي الحاله دي هتكتبي اقرار على نفسك في القنصلية انك مش جايه تشتغلي وبتسافري عادي .. وعلى فكره برضه برغم الاقرار ده بتقدري تشتغلي لو عاوزه لان اصلا الستات هنا مش بتحتاج اقامتها في الشغل ..

بالمناسبة .. لو لاقدر الله طلع عندك فايروس بنسبة ضعيفه فياريت تحاولي تستشيري طبيب لان على حد علمي لو المرض في بدايته بتكون امكانية الشفاء عالية جدا ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

الف شكر لردودكم المريحه بس ممكن اوضح ان الدكتور بيقول انها نسبه ضعيفه اجسام مضاده وانه من الناحيه الصحيه انا سليمه ميه بالميه ولكن هي المشكله في السفر بس يعني ان المعامل توقفه بسبب النسبه الضعيفه من الاجسام الضاده مش فيرس وارجو الدعاء ولكم جزيل الشكر :sofa:

رابط هذا التعليق

الف شكر لردودكم المريحه بس ممكن اوضح ان الدكتور بيقول انها نسبه ضعيفه اجسام مضاده وانه من الناحيه الصحيه انا سليمه ميه بالميه ولكن هي المشكله في السفر بس يعني ان المعامل توقفه بسبب النسبه الضعيفه من الاجسام الضاده مش فيرس وارجو الدعاء ولكم جزيل الشكر :roseop:

الاخت الفاضله ام وليد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب اوضح لكي بعد الاشياء للجميع يستفيد منها

اي زوجه تحمل الفيرس من حقها تسافر لزوجها بس بشرط الا يجيب لها التاشيره مكتب الرعايا السعوديه الا في مبنى التجاره العالميه لان بتكب غير مصرح لها بعمل لانها تحمل فيرس س

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحت انا كنت عملت التحاليل والكشف لتاشيرة عمل منذ شههر ونص تقريبا ثم لم ادخل الورق السفارة ولم اخد تاشيرة وارسل لى زوجى استقدام فهل ينفع استخدم التحاليل دى ولا لازم تتعمل تاني

الاخت الفاضله الاوراق الا معكي الا عملت بيها الكشف القديم تنفع وبدون كشف اخر

رجاء خاص من جميع الاخوه الا معندوش معلومه اكيده مش يلخبط الناس علي كلام مش يكون اي اساس له بالصح الشهاده صالحه لمدين شهرة واكثر

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

اخوانى

جارى كهربائى سيارات وكل شوية يعمل زيارة لزوجتة وعاوز اساعدة واعملة استقدام للزوجة

هل مسموح لة بالاستقدام (كهربائى سيارات)

رجاء سرعة الافادة

مع الشكر

رابط هذا التعليق

أرجوووووووووووووووووووووووووووووكم ورجاااااااااااااااااء خااااااااااااص للأخت ضحى

هل فعلا تم فتح باب الاستقدام للمهن التى لم يكن مسموح لها

وهل الزياره مفتوحة الآن للعااااااااااامل المعمارى

وسؤال تانى هل لا بد من توثيق شهادات ميلاد الابناء من الملحق الثقافى مثل القسيمه ام يكتفى فقط بالخارجيه المصريه أرجوووووكم أغيثونى بردودكم الكافيه الشافيه

اللهم أصلح أحوالنا ووسع أرزاقنا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم جميعا...اردت معرفة اذا كان احد قام بعمل استقدام لزوجتة الاجنبية المقيمة في مصر قبل كدة...بأختصار انا زوجتي غير مصرية و مقيمة في مصر... هل استطيع استقدامها في حالة ان مهنتي تسمح ؟ هل مر احد بهذة التجربة ليفيدنا ؟ شكرا علي اي رد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا...اردت معرفة اذا كان احد قام بعمل استقدام لزوجتة الاجنبية المقيمة في مصر قبل كدة...بأختصار انا زوجتي غير مصرية و مقيمة في مصر... هل استطيع استقدامها في حالة ان مهنتي تسمح ؟ هل مر احد بهذة التجربة ليفيدنا ؟ شكرا علي اي رد

عادي جدااااا بس المهم مش تكون فلسطينه اكتب جهة القدوم القاهره

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا علي الرد السريع استاذ خالد.. فقط اردت توضيح ان الزوجة لا تحمل الجنسية المصرية حتي الان و تعيش في مصر بإقامة تجدد كل 5 سنوات فيما يعرف بالإقامة المؤقتة.. و هي ليست فلسطينية..هل لا زال الامر عادي و يمكن عمل الاستقدام ؟ شكرا و اسف علي الإطاله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حد جرب مكاتب التعقيب لتخليص ورق الاستقدام مع العلم ان مفيش اى مشاكل فى المهنة خالص يعنى اجراءات روتينية بس يستخدم مكتب التعقيب كواسطة فقط لدى وزارة الداخلية

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

الرجاء توضيح سبب ان لا تكون فلسطينية هل هناك اجراءات تمنع استقدام الزوجة الفلسطينية الى السعودية؟

بليز يا ريت حد يرد عليه

رابط هذا التعليق

الرجاء توضيح سبب ان لا تكون فلسطينية هل هناك اجراءات تمنع استقدام الزوجة الفلسطينية الى السعودية؟

بليز يا ريت حد يرد عليه

الاخ الفاضل

لان الفلسطينه لو مقيمه في مصر عادي تجي انما مقيمه في فلسطين وعايز تعمل لها جهة القدوم القاهره مش تنفع لان للازم التحليل الطبيه تكون من مصر وهي متعرفش تدخل مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 18
      السلام من عند ربى الرجاء المساعده فانا مقيمة فى الكويت واريد ان اعمل كارت زيارة لقريب لى الرجاء توضيح ما هى الاوراق المطلوبه وما هى الاجراءات الازمه لعمل كارت زيارة وشكرا
    • 0
      لقائي مع برنامج افريقيا على قناة النيل للاخبار المصرية ماك شرقاوي: افتتاح السفارة الامريكية بمقديشو بعد غياب 28 سنة ضمن اجراءات تحسين العلاقات الامريكية الصومالية  
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 5
      السلامة وعليكم ورحمة الله وبركاتة ليا صديق عمل استقدام لزوجته ولما زوجته راحت تعمل كشف طبي طلع لها غير لائق لانها كانت مركبة مسامير في كتفها وهيا طبعا جايه استقدام وليست للعمل وقالوله في المستشفي يقدم خطاب للسفارة السعودية في مصر فمش عارف بقه الخطاب دا موجه من الزوج ولا من كفيل الزوج وموجه لمين وصيغته ايه ارجو الإفادة وجزاكم الله كل خير
  • أضف...