اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات الخبره

Recommended Posts

يا جماعة أنا عايز أسأل عن شهادات الخبرة

ألا يكفي أن أحضر فقط وثيقة شهادة الخبرة وطبعاً تكون مصدقة من مكتب العمل والخارجية

و لا ضروري أقدم كشف راتب وتأمين وعقد عمل لأنو بصراحة دي أوراق مابقدرش اجيبها لأنو كنت أشتغل خارج مصر وبدون تصريح عمل

بالواسطة اقدرت أصدقها من مكتب العمل

أرجو من العندو معرفة يجاوبني لأنو أنا كاتب في الطلب أنو معي خبرة 2,5 سنة وأنا خايف ما يحسبوليهاش اذا ماجبت أوراق كشف راتب وتأمين وعقد عمل

رابط هذا التعليق

• الردود 118
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ارجو الرد على استفساري فوق

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

دلوقتى ياشباب انا سؤالى غريب شويا ومحير .

انا بشتغل مهندس , قبل متخرج اشتغلت فى شركه و انا طالب لمدة سنتين , و كنت شغال هناك مهندس بردو بس كنت لسا متخرجتش , و استلمت من هناك شهادة خبره عن الفتره اللى انا قديتها هناك ( سنتين ) ,و الشهاده مختومه ومحترمه جدا .

هل الشهاده دى ينفع اقدمها مع ورقى و لا مش هيلتفتو ليها علشان كنت لسا متخرجتش؟

رابط هذا التعليق

قدمها و هيلتفتوا لها ان شاء الله .... هم هناك بيدرسوا و يشتغلوا فى نفس الوقت مفيش مشاكل

ربنا معك و معانا

رابط هذا التعليق

كلام حلو وزي الفل ، بس مش المهم نشجّع الراجل وخلاص...

نتكلّم جد شوية ، عشان ما يقدّمش ، ويحط في بطنه بطيخة صيفى ، ويكتشف بعدين إنها كانت قرعة!

شهادات الخبرة تكون عن سنوات العمل الـ Full-Time ، يعني 37.5 ساعة أسبوعيّاً ، أو ما يعادله من الـ Part-Time...

ويا ريت يا اخوانّا قبل ما نسأل... نقراااااااااااااا

مش عارف ليه دايماً نستسهل نسأل! وبدل ما نتعب نفسنا ونقرأ ؛ نسأل أحسن ... والمعلومة تيجي ع الجاهز! :lol:

ورأيي... يُستحسن تبعد عن العمل أثناء الدراسة ، أو تقدم ما يثبت عدد ساعات العمل ، عشان ما تحطش صباعك تحت ضرس حد...

تم تعديل بواسطة moheltohamy

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

استاذ moheltohamey شكرا على ملحوظتك بس على فكرا انا قريت اللى انت بعته دا قبل كدا , لكن لما سءلت سءلت فى نقطه محدده و هى العمل قبل التخرج , و زى ما الناس ردت دا مش ممنوع عندهم لأنهم برا بيعملو كدا دايما , بيدرسو و بيشتغلو او بيعلقو الدراسه فتره و بيشتغلو .

انا بقا كنت من الحاله التانيه , يعنى كنت معلق الدراسه علشان انا عندى الامكانيه دى كنت بدرس بالساعات المعتمده , و علقت الدراسه لمدة سنتين و رجعتلها تاى . ومعنى الكلام دا انى كنت شغال Full Time .

عندك حق فى ناس بتستسهل و بتسأل لكن بردو فى حالتى دى انا ملقتش معلومتى لما قريت فسألت.

عموما النقطه دى انتهت ., ليا سؤال تانى من فضلكم :

انا ادربت ثلاث مرات فى المانيا و معايا شهادات بالكلام دا , كل مره 3 شهور , الورق دا بيتقدم ولا ملوش لازمه , مع العلم ان التدريب بردو فى مجالى

تم تعديل بواسطة watzmann
رابط هذا التعليق

الشهادات لوسليمه قدمها و هتتقبل بس تخلي بالك بيتصلو بالشركه وبيتاكدو من وجودها لو طلعت بتلعب هيتعمل لملفك بلوك

هل هم عادة بيتصلوا في جميع الشركات؟

انا اشتغلت عند شركتين والآن سكروا يعني مش موجودين وعندي شهادات خبرة منهم ومختومة فهل هذا يكفي؟

رابط هذا التعليق

استاذ moheltohamey شكرا على ملحوظتك بس على فكرا انا قريت اللى انت بعته دا قبل كدا , لكن لما سءلت سءلت فى نقطه محدده و هى العمل قبل التخرج , و زى ما الناس ردت دا مش ممنوع عندهم لأنهم برا بيعملو كدا دايما , بيدرسو و بيشتغلو او بيعلقو الدراسه فتره و بيشتغلو .

انا بقا كنت من الحاله التانيه , يعنى كنت معلق الدراسه علشان انا عندى الامكانيه دى كنت بدرس بالساعات المعتمده , و علقت الدراسه لمدة سنتين و رجعتلها تاى . ومعنى الكلام دا انى كنت شغال Full Time .

عندك حق فى ناس بتستسهل و بتسأل لكن بردو فى حالتى دى انا ملقتش معلومتى لما قريت فسألت.

عموما النقطه دى انتهت ., ليا سؤال تانى من فضلكم :

انا ادربت ثلاث مرات فى المانيا و معايا شهادات بالكلام دا , كل مره 3 شهور , الورق دا بيتقدم ولا ملوش لازمه , مع العلم ان التدريب بردو فى مجالى

قدم كل ما تعتقد انه قد يفيدك .... بالطبع تدريب فى دولة كالمانيا هيفيدك

و الله الموفق

رابط هذا التعليق

نصيحة لكل واحد نفسه يهاجر او يسافر , انا صحيح لسا ماخدتش خطوه فى موضوع الهجرة , لكن انا ليا خبره برا مصر فاسمحولى اقول نصيحه:

بلاش ياخوننا نفكر فى ضرب شهادات و تزوير و كذب و لف ودوران , خلونا و اضحين و صرحا , الحقيقه مش دايما بتبقا عيب ,

كفايه انك و انت بتقول الصدق بتبقا فخور بيه , على الأقل انت مش كذاب ,

انا نصيحتى دى بجد من قلبى لأى واحد بيفكر يخدع او يزور , لأنها فعلا مش هتبقا متبركا من ربنا ," وقل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا "

انا اتذكر فى مره من المرات كنت فى سفاره اوروبيه و كنت رايح اخد فيزا , و اتسألت سؤال عن المطار اللى انا نازل فيه وجاوبت بصراحه , مع ان الأجابه الصريحه للسؤال دا كانت غبيه جدا و مكنتش مقنعه ابدا , لكن انا جاوبت الاجابه الغير مقنعه لمجرد انها هيا دى الحقيقه .

لكن لفت المدام اللى كانت بتعمل المقابله معايا اجابتى و قالتلى اجابتك دى غريبه , قلتلها انا عارف بس هيا دى الحقيقه , ضحكت!!

صدقونى انا قلت بس كدا هيحصل كارثه لكن كنت سايب الموضوع على ربنا , وفعلا الفيزا جاتلى , و كنت فخور فى اللحظه دى مرتين , اولا انا مكذبتش ثانيا انى ربنا وقف معايا.

بدل مأى واحد فينا يتعب نفسه فى ضرب شهاده و الله الحكايه كلها تتعب شويا و تشتغل , و نفتح صفحه جديده مع نفسنا علشان ربنا يكرمنا فى هجرتنا , خليك كدا و انتا ناوى تهاجر تكون ناوى تهاجر مكانا و كمان افعال سيئه ممكن تكون فى بلدنا هنا للأسف طبيعيه.

يجماعه انا كلامى مش موجه لأى حد هيا بس كلمه كانت فى نفسى حبيت اقولها.

شكرا

رابط هذا التعليق

بصراحة انتوا خوفتوني

انا مشتغل في شركة لمدة 3 سنوات وبعد ما استقلت من عندهم بسنة سكروا لإنهم انكسروا

واشتغلت كمان مرة في شركة لمدة 6 اشهر ونفس الشيء سكروا بعد فترة

وعندي منهم شهادات خبرة مختومة وموقعة من المدراء وانا كتبت اني اشتغلت في الشركتين لما عبيت الطلب

لإني لو مكتبتش عن الشركتين مش حكون مكمل سنوات الخبرة 4 سنوات ومش حاخد النقاط كاملة ومش راح احصل 67

لحد الآن انا على تواصل مع مدراء الشركات نفسهم وهم حاليا مستلمين شغل في دبي مع انه شركاتهم الاولى كانت خارج دبي

انا خايف يفكروني بكذب عليهم لما يطلبوا شهادات الخبرة ويعرفوا انه الشركات مش موجودة حاليا

شو ممكن اعمل؟

لما يطلبوا مني تحديث البيانات بكون كملت 4 سنوات واكثر في دبي يعني الخبرة الاولى بإمكاني استغني عنها وعن شهاداتها بس هل بقدر لما اعمل تحديث احط في الطلب آخر سنوات اشتغلتها والغي موضوع الشركتين اللي سكروا؟

بس ممكن لو عملت هيك يفكروني اني كتبت اسماء شركات من عندي عشان احصل نقاط وبس عند ارسال الطلب

والله قلقت من الموضوع

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل...كلامكم كلوا علي راسي..بس اي واحد في ج.م.ع بينوي علي الهجرة لكندا ممكن يجيب 70000 شهادة خبرة شكلها جميل و مكتوبة علي ورق ذبدة و عسل بس وهذه الشهادات بتقول انه اشتغل 10 سنوات او سنة في الشركة او المصلحة الصادرة لشهادة الخبرة...حلو الكلام..هما مابيهمشي الشهادات الجميلة دي..هما عايزين حته ورقة وعليها ختم صغير بنسميه في مصر ختم النسر اسمهااستمارة واحد صادرة من مكتب التأمينات الأجتماعية الاستمارة دي مكتوب فيها الرقم التأميني و الراتب و مدة عملك بالشركة و عنوانك و مؤهلك و الحالة الأجتماعية ومرفق مع الأستمارة خطاب موجهة الي السفارة الكنديةاو الي من يهمه الأمر...لو علي شهادة الخبرة ما كانش حد غلب...هذا الكلام عن تجربة و ايلي قدموا عن طريق محامي او عن طريق السفارة مباشرة عارفين الكلام ده بس طبعا عمرهم ما حيكتبوا معلومة ذي دي هما فالحين بس في التهجيس و قالوا و قولنا ..وفقكم الله و نتقابل عن قريب في كندا.

رابط هذا التعليق

يا عم لا تقلق ولا على بالك , اذا بدهم يتصلوا الابدى يتصلوا باخر شركة عملت فيها ( وقت تحديث البيانات)

اكتب كل شئ وما تخاف

هما ما بيتصلوش ...جواب التأمينات كفاية...وعلي فكرة سعر الجواب ده في مصر الأن من 1000 الي 2000 جنيه لاسمح الله مزور من غير استمارة واحد..ده لو لقيت حد يعملولك اصلاا.. تحياتي

رابط هذا التعليق

نصيحة لكل واحد نفسه يهاجر او يسافر , انا صحيح لسا ماخدتش خطوه فى موضوع الهجرة , لكن انا ليا خبره برا مصر فاسمحولى اقول نصيحه:

بلاش ياخوننا نفكر فى ضرب شهادات و تزوير و كذب و لف ودوران , خلونا و اضحين و صرحا , الحقيقه مش دايما بتبقا عيب ,

كفايه انك و انت بتقول الصدق بتبقا فخور بيه , على الأقل انت مش كذاب ,

انا نصيحتى دى بجد من قلبى لأى واحد بيفكر يخدع او يزور , لأنها فعلا مش هتبقا متبركا من ربنا ," وقل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا "

انا اتذكر فى مره من المرات كنت فى سفاره اوروبيه و كنت رايح اخد فيزا , و اتسألت سؤال عن المطار اللى انا نازل فيه وجاوبت بصراحه , مع ان الأجابه الصريحه للسؤال دا كانت غبيه جدا و مكنتش مقنعه ابدا , لكن انا جاوبت الاجابه الغير مقنعه لمجرد انها هيا دى الحقيقه .

لكن لفت المدام اللى كانت بتعمل المقابله معايا اجابتى و قالتلى اجابتك دى غريبه , قلتلها انا عارف بس هيا دى الحقيقه , ضحكت!!

صدقونى انا قلت بس كدا هيحصل كارثه لكن كنت سايب الموضوع على ربنا , وفعلا الفيزا جاتلى , و كنت فخور فى اللحظه دى مرتين , اولا انا مكذبتش ثانيا انى ربنا وقف معايا.

بدل مأى واحد فينا يتعب نفسه فى ضرب شهاده و الله الحكايه كلها تتعب شويا و تشتغل , و نفتح صفحه جديده مع نفسنا علشان ربنا يكرمنا فى هجرتنا , خليك كدا و انتا ناوى تهاجر تكون ناوى تهاجر مكانا و كمان افعال سيئه ممكن تكون فى بلدنا هنا للأسف طبيعيه.

يجماعه انا كلامى مش موجه لأى حد هيا بس كلمه كانت فى نفسى حبيت اقولها.

شكرا

اخي الفاضل..كلامك مضبوط بس الظرف الحالية في بلادنا تخلي اي انسان يعمل اي حاجة لمجرد انه يخرج من البلد..للسبب نفسه و نظرا لسمعتنا ايلي غلبت روسيا و اوكرانيا في الأوراق و الشهادات المزورة بدأوا يطلبوا خطابات و استمارات التأمينات الأجتماعية لأثبات مدة الخبرة و الراتب..اعرف صديق قدم شهادة خبرة بعشرةسنوات و سنة و اربعة اشهر في خطاب التأمينات اعطوا له النقاط علي المدة المكتوبة في خطاب التأمينات اي وهي سنة و أربعة اشهر..

رابط هذا التعليق

:sad: :sad: :sad: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله يسعدكم ياجماعة الخير ردوا على سؤالي ده ضروري

- أولا للمهاجرين من السعودية لكندا طازة أو على وشك الهجرة ما هي التفاصيل في اجراءات الهجرة وربنا يكرم اللي هيرد عليه يارب اريد التفاصيل الدقيقة ربنا يكرمكم وارجو عدم التجاهل

-هل ارفاق شهادة من كلية الهندسة تفيد ان الدراسة كانت بالإنجليزي الخمس سنوات تغني عن الأيلتس المكلكع ده

افيدونا وشكرا لكم جميعا أنا مصرية مقيمة في الرياض مع زوجي وابنائي .ام بلال

رابط هذا التعليق

م بلال مشاركة بتاريخ اليوم, 11:55 AM

sad.gif sad.gif sad.gif السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

- أولا للمهاجرين من السعودية لكندا طازة أو على وشك الهجرة ما هي التفاصيل في اجراءات الهجرة وربنا يكرم اللي هيرد عليه يارب اريد التفاصيل الدقيقة ربنا يكرمكم وارجو عدم التجاهل

-هل ارفاق شهادة من كلية الهندسة تفيد ان الدراسة كانت بالإنجليزي الخمس سنوات تغني عن الأيلتس المكلكع ده

خلاص يا تهامى هرد انا بدالك المرة دى

يا اخت ام بلال .. اولا وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ثانيا اهلا بيكى فى المنتدى وتحت امرك فى اى سؤال

اما على اسئلتك بجد انا كنت زيك كدة معرفش اى حجاة عن الهجرة بس صدقينى لو مسكتى موضوع الهجرة لكندا هنا فى المنتدى وشوفتى الاسئلة والردود هتلاقى كل حاجة والله

انا كمان لسة مش قدمت علان ناقص سنوات الخبرة مش كاملين ..

اما بخصوص انك درستى الهندسة بالانجلش وكدة ... هما اصلا مش معترفين بالهندسة بتاعتنا ..

يعنى الايلتس مهم طبعا علشان دة علية درجات اللى هتكلملك البوينت بتاعتك اللى هتحتاجيها علشان يتقبل الابليكشن بتاعك

اقراى بس موضوع الهجرة من اولة وصدقينى هتفهمى كل حاجة

وتهامى بية موجود معانا وربنا يخليك لمصر يا دكتور :sad:

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

م بلال مشاركة بتاريخ اليوم, 11:55 AM

sad.gif sad.gif sad.gif السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

خلاص يا تهامى هرد انا بدالك المرة دى

يا اخت ام بلال .. اولا وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ثانيا اهلا بيكى فى المنتدى وتحت امرك فى اى سؤال

اما على اسئلتك بجد انا كنت زيك كدة معرفش اى حجاة عن الهجرة بس صدقينى لو مسكتى موضوع الهجرة لكندا هنا فى المنتدى وشوفتى الاسئلة والردود هتلاقى كل حاجة والله

انا كمان لسة مش قدمت علان ناقص سنوات الخبرة مش كاملين ..

اما بخصوص انك درستى الهندسة بالانجلش وكدة ... هما اصلا مش معترفين بالهندسة بتاعتنا ..

يعنى الايلتس مهم طبعا علشان دة علية درجات اللى هتكلملك البوينت بتاعتك اللى هتحتاجيها علشان يتقبل الابليكشن بتاعك

اقراى بس موضوع الهجرة من اولة وصدقينى هتفهمى كل حاجة

وتهامى بية موجود معانا وربنا يخليك لمصر يا دكتور :sad:

اشكرك جدا على الرد سؤالي التالي وياريت تكمل جميلك لو زوجي مكمل نقاط الخبرة ،والسن،والشهادة الجامعية ،الرزوجة اللي هي أنا جامعية، الفرنش بيزيك لأنه درسه في الثانوي ،كتبنا في الإنجليزي التالي الإستماع و الكلام بيزيك نظرا لأنه مابيتعاملش مع اجانب هنا والقراءة والكتابة مديم وطلعت الدرجة اكتر من 67 المهم بقه هل المستوى اللي احنا حطيناه لازم اثباته بالأيلتس ولو جاب درجات وحشة؟

رابط هذا التعليق

الشهادات لوسليمه قدمها و هتتقبل بس تخلي بالك بيتصلو بالشركه وبيتاكدو من وجودها لو طلعت بتلعب هيتعمل لملفك بلوك

يا راجل..بس كدة..طب ما فيش حاجةتانية عايز تقولها.. et:(

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...