اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال عن اوانى الطهى

بنت الشاطئ1

Recommended Posts

السلام عليكم

قرأت اكثر من مرة عن خطورة أوانى الطهى المصنوعة من الالمونيوم فالأغذية المحتوية على أحماض عضوية أو مركبات لها تأثيرات قلوية وهي تسبب ذوبان عنصر الألمنيوم من أواني الطبخ وتكوين رواسب بيضاء تلوث الطعام الموجود فيها،

كذلك الفخار عند الزخرفة قد تحتوى المواد المستعملة لذلك بعض الأصباغ أو الرصاص والتي قد تختلط بالطعام

المهم ملخص ما قرأت ان افضل شئ هو البايركس

انا اصبحت استخدم البايركس لكن الارز ما زلت اطهوه فى الالمونيوم مش عارفة ايه البديل

وكمان التيفال المشكلة انى كل فترة اجدد اوانى التيفال لأنها تخدش ..انا صراحة استخدم ملاعق خشب ولكن المشكلة فى تنظيفها احيانا مش انا اللى بغسل الاوانى فأجد انها تخدش واضطر اغيرها ولكنى قررت الان عدم شراء التيفال

مشكلتى فى الارز لو حد عنده فكرة عن انسب اوانى الارز

وكذلك هناك اوانى اسمها فيزون VISONرأيتها لكن لم استخدمها هذه شكلها كالبايركس لكن ممكن بعد الطهى فورا توضع فى الماء لا تتأثر بالتغيرات الفجائية ..حد جربها

سؤال كمان ايه رأيكم فى الحلل الصاج اللى هى فى منها عدة الوان وكذلك منها النوع الغالى اللى بيكون ثقيل..

هل هذه صحية للطبخ ام لا

رابط هذا التعليق

انا معرفش حاجة خالص في الطبخ :roseop: بس اقدر اقولك ان الفخار احسن حاجة

في منه دلوقتي مصنوع بطريقة حديثة و عصرية

اكيد في حد جرب الفيرون ده الي انت بتسالي عليه بس استني الاعضاء يصحوا

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

أختي الكريمه بنت الشاطيء...

أنا أستعملت تقريبا كل أنواع الطناجر في الطبخ....

ملاحظاتي...الفيزون ممتاز في الطهي وبالذات عند التسبيك...وسيء جدا عند غلي الحليب مثلا لإنه يحتفظ بالحرارة لمده طويله وبالتالي حتي بعد طفي الموقد يبقي الفوران للحليب...

أنا استريح أكر شيء في التيفال...وطبعا كلنا نعرف أنه يحتاج للعنايه حتي لا يصاب بالخدش وبالتالي تؤثر الماده في الصحه العامه...

الإستانلس ستيل جيد جدا..ولكنه يأخذ بعض الوقت للتنظيف...

إذا عزمتي علي الفيزون...فهو جيد جدا وأنصحك فيه...

دمتي في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

شوفي يا ستي أدامك حلين (مش حلتين :roseop: )

يا إما تستخدمي حله طبخ الأرز و ديه هاتسألي عليها في أي محل أدوات مطبخ هتلاقيها و ديه مفيده جدا للمرأه العامله

الحل التاني طالما إنك قررتي تبطلي إستخدام التيفال يبقي تستخدمي الستانليس ستيل وديه أكثر أواني الطهي أمان

علي صحه الإنسان

بس هيا عيبها إنها بتلسع الحاجه بسرعه فيها ولازم تأخدي بالك تكون النار هاديه و ما تقعديش الحاجه علي النار فتره ازيد من المطلوب

كمان و أنتي بتشريها تأخدي بالك فيه منها أنواع ذات قاعده سميكه و ديه الأنواع الحديثه .....و بتكون عازله اكتر للحراره و بتلسع الأكل أقل

بالنسبه للأواني الفيزون ديه زي البيركس بس بتستخدم فوق النار لكن البيركس مش ممكن توضع مباشره علي النار

هيا طبعا صحيه لكن تخيلي وانتي بتتعاملي معاها يوميا في عمل الأرز مثلا بتكون عرضه للكسر كتير جدا لإنها كمان بتكون وزنها ثقيل

وبالتالي هاتفقدي منها كتير وهاتضطري كل شويه تشتري واحده جديده أسرع ما كنتي بتشتري حلل تيفال

وطبعا طبعا الألومنيوم من أخطر انواع الحلل وأكثرها ضررا علي الإنسان بشكل خطير ومباشر فإبعدي عنها خالص

الحلل الصاج مش عارفاها الحقيقه ولكن اعتقد النوع الثقيل اللي بتتكلمي عليه هو الإستانلس اللي كلمتك عنه أول واحد

ومع تمنياتي لكي بأكل شهي ... :roseop: (باين يعني إن أكلك حلو :roseop: من مطبخ بنت الشاطئ)

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

بنت الشاطئ .....حاولي تستخدمي اللي انتي ارتحتي في التعامل معاه ما عدا طبعا الالومونيوم .

الصاج لا طبعا لان الاكل طعمة بيكون غريب فيه وكمان اقل خدشة بيبقي خطر جدا لانه بيعمل مادة سامة

ناش بالنسبة للفيزون وغلي اللبن انا كنت باستخدم كريستالة غلي اللبن او حطي مغرفة كبيرة لمنع فوران

نانو بتقصد الانواع اللي زي كده

بتقوم علي البخار طبعا في انواع مختلفة كتير منها بس لو فكرتي فيها اشتري صناعة اوروبة وليس امريكية او كندية وخدي ده كمقياس عموما :roseop: مش في الاواني فقط

انا باستخدم لكل نوع استخدام

مثلا الفرن........ فخار وبيركس

الارز والتسبيك .........تيفال

وبس كفاية كده احسن انا حاسة نفسي بقيت عاملة زي (خطيب سعاد حسني في فيلم صغيرة علي الحب)

.....

.....

يسلق الخرشوف سلقا جيدا :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
شوفي يا ستي أدامك حلين (مش حلتين :lol: )

يا إما تستخدمي حله طبخ الأرز و ديه هاتسألي عليها في أي محل أدوات مطبخ هتلاقيها و ديه مفيده جدا للمرأه العامله

الحل التاني طالما إنك قررتي تبطلي إستخدام التيفال يبقي تستخدمي الستانليس ستيل وديه أكثر أواني الطهي أمان

علي صحه الإنسان

بس هيا عيبها إنها بتلسع الحاجه بسرعه فيها ولازم تأخدي بالك تكون النار هاديه و ما تقعديش الحاجه علي النار فتره ازيد من المطلوب

كمان و أنتي بتشريها تأخدي بالك فيه منها أنواع ذات قاعده سميكه و ديه الأنواع الحديثه .....و بتكون عازله اكتر للحراره و بتلسع الأكل أقل

بالنسبه للأواني الفيزون ديه زي البيركس بس بتستخدم فوق النار لكن البيركس مش ممكن توضع مباشره علي النار

هيا طبعا صحيه لكن تخيلي وانتي بتتعاملي معاها يوميا في عمل الأرز مثلا بتكون عرضه للكسر كتير جدا لإنها كمان بتكون وزنها ثقيل

وبالتالي هاتفقدي منها كتير وهاتضطري كل شويه تشتري واحده جديده أسرع ما كنتي بتشتري حلل تيفال

وطبعا طبعا الألومنيوم من أخطر انواع الحلل وأكثرها ضررا علي الإنسان بشكل خطير ومباشر فإبعدي عنها خالص

الحلل الصاج مش عارفاها الحقيقه ولكن اعتقد النوع الثقيل اللي بتتكلمي عليه هو الإستانلس اللي كلمتك عنه أول واحد

ومع تمنياتي لكي بأكل شهي ... :lol: (باين يعني إن أكلك حلو :lol: من مطبخ بنت الشاطئ)

thank you all

thank you nano

i am sorry i can not write arabic

but what do you mean ya nano for the rise ..is there special things to cook the rise and what is the kind of it...

رابط هذا التعليق

العفو خالص جدا جدا يا بنت الشاطئ :lol:

شوفي ال rice cooker

سندريلا حاطتلك صورتها في المداخله بتاعتها و ديه بتبقي حله بالكهربا مخصوصه لتسويه الأرز و معروفه عند أي محل بيبع أواني مطبخ

أو أجهزه كهربائيه و ديه من أنجح الحاجات في الأرز لإنك بترمي فيها الرز و تمشي وتسيبيها تسويه لوحدها :lol:

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة بنت الشاطئ انا مع مدام نانو فى استعمال الاوانى الاسانليس فهى امنه وكما قالت الاخت

نانو يوجد اوانى زات قاعدة سميكة وانا بستعمل الاستنليس وبعد غليان الاكل بهدى النار وفى حالة الارز

بعد ما بفتح علب السمن الاتنين كيلو باحتفظ بالغطاء واغسله واحطه تحت الحلل على النار خصوصا فى الارز

بعد ما يبتدى يتشرب بعد كدة مش هيشيط منك ابدا اى اكل ولا يتلسع وجربى وقوليلى وبالهنا والشفا

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...