اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إختيار مدرسة أطفال فى جدة

Recommended Posts

الأحباء الكرام

اعجبنى مشاركاتكم جميعا وجزاكم الله خيرا على هذا الموقع

انا طبيبة مصرية ولسه منتقلة حديثا للاقامة بجدة ابنتى فى كى جى 2 والمدارس هنا كتيييرة ومتنوعة ومفيش حد ادانى عقاد نافع

الله يكرمكم الى يعرف يدلنى على مدرسة كويسة يتفضل مع العلم اننا مقيمين فى البغدادية الغربية

حاجة كمان ممكن تعرفونى محلات ممكن اشترى منها دهن العود يكون اصلى وازاى اعرفه وثمنه بيكون ايه؟

وجزاكم الله خيرا

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

قوليلي ايه المستوى المطلوب لسعر المدرسه

وانجليزي ولا فرنساوي ولا عربي

وانا اقولك

اسعار المدارس بتبدأ من 3000 ريال الى 40000 ريال في السنه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ياستى المدارس كتير بس المهم فى حدود كام عاوزاها وعموما دى فكره عن المدارس الموجوده

1- مدارس الفئة الاولى وهيه زى مدارس السفارات البريطانية او الامريكيه ودى غالية جدا فى حدود ال 40 الف

2- مدارس الفئة التانية وهى المدارس لمهنج الامريكى الثامر و الجلوبال و المنهج البريطانى الوادى فى حدود 15 و اكتر

3- مدارس الفئة الثالثة وهى المدارس الهندية او الباكستانية وهى تبتدى من 200 ريال فى الشهر و حتى 10 الاف فى السنه و اكتر

زى الورود - حراء - الجيل - النجوم - ابحر - انوار المشاعل ..................و كتير

اتمنى تكون معلومات مفيده

تم تعديل بواسطة civil engineer
رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا على الرد

سمعت عن المدارس الى ذكرتوها انا كانت بنتى فى مصر فى مدرسة لغات تابعة لجمعية المحافظة على القرآن الكريم

المدارس الى شوفتها هنا زى الباكستانى بتعطى برتش كوريكيولم (منهج بريطانى ) وانا مش عارفة رأيكم فيه ايه

عايزاكم تنصحونى من خلال تجربتكم المناسب للمصريين ايه وبالنسبة لمصاريف المرسة تكون فى المعقول يعنى مش 40 ولا 10 آلاف طبعا يعنى فى حدود 4 او 5 ألاف يكون معقول قوى بس الى اهم من كده ان تكون المدرسة بتقدم تعليم مناسب

وجزاكم الله خيرا

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

الفاضلة أم هاجر

يوجد مدرسة إسمها النبلاء في طريق السيل بشارع التحلية

أعتقد أنها تستحق الزيارة

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

و فيه مدرسه اسمها جده انترناشيونال سكوول

في حي الخالديه برضه مناسبه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت الكريمه مرحبا فى جده

بالنسبه لمنطقه سكنك يوجد مدرسه اسمها النورس تدرس منهج فرنسى خلف محل بريجستون فى بدايه شارع فلسطين يمين من طريق المدينه الطالع و هى جيده المستوى .

لو عاوزه انجليزى يوجد مدرسه الامم قبل طريق الملك عبد الله على اليمين فى طريق المدينه النازل و قد ذهبت اليها بنفسى لابنى و لكن سنه اصغر من سن القبول و اعرف الكثيرين من الحقوا ابنائهم بها و يشكرون فيها و مصاريف العام الواحد فى حدود 8000 الاف بعد الخصم و طاقم التدريس ممتاز حسب زملائنا .

بالنسبه للباكستانى او الهندى انصحك بلاش و اليك تجربه ثلاث سنوات مع ابنى عمر الذى ارسلته هناك فقط للتوفير و الولد كان هايجيله انفصام بسبب ان المدرسه اساسا موجهه لناس معينين يختلفون عنه فى لغتهم و اقصد الباكستانيين او الهنود و يختلفون ايضا فى العادات الاجتماعيه لذلك وجدنا صعوبه كبيره فى جعله يتاقلم معهم . و الله الموفق

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

ويوجد ايضا مدارس المنارات فى شارع الاربعين وهى من الابتدائى للثانوى هى مدارس كبيرة جدا ويبدو لى انها كويسة ودى صاحبها امير . اكتر من كدة معرفش حيث انى حديث العهد بجدة وانا اسكن بجوارها تماما وعليها ضغط كثير

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه

وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره

وان كان قليلا فكثره وان كان كثيار فبارك لنا فيه

رابط هذا التعليق

اهلا حبيبتي في مدرسه الموارد البشريه خلف سوق الشعله حي المساعديه حلوه ولاد اختي فيها وكمان اسعارها مناسبه ولو حبيتي في تيتشر كويسه قوي هناك لو حبيبتي ادللك عليها

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

في مدرسه اسمها الاتحاد العالميه منهج امريكي وكويسه في حدود 8000 في السنه غير الكتب واليونيفورم

ودا رقم تليفونها 6614619,6614643

مدرسة النجوم 7250 ريال في السنه منهج بريطاني 6724159

واي استفسار تاني انا في الخدمه عن اي مدرسه

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

حد عنده أي معلومات محدثه عن مدارس الأمم او بوابة المعرفة؟

ياريت حد يقول لي معلومات عن مدرسة النجوم ولو حد عنده ولاد كبار في اي جي ينصحني هل الهوم استدي الدراسه بالمنزل افضل ام الذهاب للمدرسه و شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...