اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

زواج الاجانب

Recommended Posts

سلاموا عليكوا

في البداية انا سعيد اني متواجد في المنتدي واتمني انكم تساعدوني في اني اعرف معلومات عن رومانيا

بعد 3 شهور ان شاء الله هتوز من بنت رومانية وانا عارف الاجراءات بالنسبة لوزارة العدل ومسئلة عدم الممانعة من السفارة لكن كنت عايز اعرف اية نظام رومانيا بالنسبة للقوانين واية نظام الجنسية بخدها بعد قد اية والجو العام في رومانيا والشغل فيها وانا عرفت اني بعد زواجي منها هيكون ليا الحق في الاقامة في رومانيا والشغل فيها ودخول اي دولة اروربية بسهولة ومن غير فيزا لكن للسياحة فقط مقدرش اشتغل فيها هل دا صح ولا غلط

ياريت يا جماعة اي شخص عندة معلومات او يقدر يساعدني اكون شاكر افضالة . وانا في انتظار ردودكم بما يخص الموضوع من جميع الجوانب . اشكركم واتمني الاهتمام

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اهلا وسهلا بك يا اخ كابوا نورتنا

انا لى اصحاب كتير رومانيات متزوجون من مصريين هاسالك واحدة منهم عن الاجراءات وان شاء الله ارد عليك

والف الف مبروك مقدما

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

انا لى اصحاب كتير رومانيات متزوجون من مصريين هاسالك واحدة منهم عن الاجراءات وان شاء الله ارد عليك

والف الف مبروك مقدما

ربنا يخليكي يارب دا كان العشم بردة . لان في نقاطت كتير تاية عني ومش عارفها لاني اول مرة اتعرض للموضوع دا ومكنش في بالي تماما . وانا منتظر ردك يا جميل في اي وقت وربنا يخليكي

كريم المصري

رابط هذا التعليق

سلاموا عليكوا .

انا ملاحظ ان اعضاء كثير دخلت شاهدت الموضوع اللي انا محتاج فية المساعدة لكن مفيش حد كتب حتي حرف واحد اية يا جماعة للدرجة دي محدش عندة معلومات عن الموضوع ( معتقدش ) اتمني الاهتمام .

كريم المصري

رابط هذا التعليق

سورى عالتاخير انا بس لحد ماقبلت صحبتي وسالتها

نظام رومانيا بالنسبة للقوانين واية نظام الجنسية بخدها بعد قد اية والجو العام في رومانيا والشغل فيها وانا عرفت اني بعد زواجي منها هيكون ليا الحق في

بالنسبة للجنسية تقدر تخدها بعد 5 سنوات بعد الاقامة الكاملة فى رومانيا ولازم تقدم مايوفي انك قادر على اعالة نفسك اقصد يعنى الحالة المادية تكون تمام

الاقامة في رومانيا والشغل فيها ودخول اي دولة اروربية بسهولة ومن غير فيزا لكن للسياحة فقط مقدرش اشتغل فيها هل دا صح ولا غلط

بعد الجواز ولما تاخد الاقامة الرومانية تقدر تدخل اى دولة اجنبية كسائح وليس كشغل الا على حسب المؤهل بتاعك وحضرتك لن تذكر طبيعة شغلك ايه عموما دى كمان سالت فيها قالولى لازم كل شهاداتك تترجمها بالرومانية وتقدمها للمكتف التعليمى عندهم دا مخصوص لكدا هيقيم شههاداتك وهيشوف اذا كنت محتاج تعادلها ولا هتبقي مقبولة

وبخصوص اللغة لازم تتعلم اللغة وتتعرف على الحياة الرومانية والثقافة

ودى اعتقد انك تقدر تعرف الحاجات من زوجة المستقبل

وهى هتكون خير دليل لك

وطبعا زى مانت عارف بعد ما تتجوز فى مصر

لازم تروح رومانيا تتجوز تانى اقصد تخلص الورق من هناك

ملحوظة

كل اصحابي اللى اتجوزوا مصريين عايشين فى مصر نظرا لان رومانيا بلد فقيرة ومصر بالنسبة لهم املا

اما الوضع معك مختلف تماما ومن راى ان تناقش تلك الامور مع زوجة المستقبل

دا اللى قدرت اعرفة لو احتجت حاجة تانى ابقي اكتبلي بس لازم تصبر عشان انا مش متواجدة معاهم طول الوقت

اتمنى ان اكون قدرت افيدك

وبالتوفيق ان شاء الله

:roseop:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الجاليه المصريه فى رومانيا مش كبيره قوى

و انا اتذكر ان بعد ما اليسكو سقط فى الانتخابات اول مره ان معظم الاجانب مشيوا من البلد

انا بقالى حوالى 10 سنين مزرتش البلد لكن اللى بيروح مش بيقول اى حاجه جديده

اهم حاجه انك تعرف ان الرومان علشان يشتغلوا فى اوربا لازم يستصدروا تصريح عمل يعنى مش زى اخوانا فى بولندا و تشيكيا

بس عموما البلد مقارنه باللى حواليها الجريمه فيها محدوده و اللغه الرومانى اصلها لاتينى و تشبه الايطاليه الى حد ما و لا تحتاج وقت طويل للاجاده

الرومانيات عياشين على راى جدتى يعنى بتوع عيشه و تستحمل مع الراجل

الف مبروك يا زعيم

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

سلاموا عليكوا

ودخول اي دولة اروربية بسهولة ومن غير فيزا لكن للسياحة فقط مقدرش اشتغل فيها هل دا صح ولا غلط

النقطة دي مش صحيحة. انت طالما معاك الجنسية المصرية بس هتتعامل على اساسها في دخول اى دولة اوربية

الا في حالة لو خدت الجنسية الرومانية ممكن تتنقل في اوربا زي ما انتا عايز لمدة تلات شهور

لو لقيت شغل هتعمل عليه اقامة

لو ملقتش شغل لازم ترجع رومانيا لو التلات شهور خلصوا وبعدها تسافر تاني

بس بالجنسية المصرية مش هتقدر تتنقل اكتر من مصر رومانيا , رومانيا مصر

ربنا معاك , وبالتوفيق :roseop:

رابط هذا التعليق

اولا انا بعتذر عن تاخري لاني بعاني من اني مش قادر ادحل المنتدي مش عارف لية مش بيفتح غير عندي في البيت بس وفي اي مكان تاني مش راضي يفتح ولا حتي في مكان شغلي . مش عارف اية السبب فا اسف علي تاخري عليكوا .

وانا بشكركم علي المعلومات بجد يا جماعة . لكن انا بعد زواجي من البنت الرومانية هقيم في مصر حوالي سنة تقريبا وبعد كدا هفكر في السفر لكن انا عارف ان رومانيا ظروفها وحشة لكن انا اعتقد ان رومانيا كمان كام سنة هتبقي زيها زي بولندا واسبانيا . لكن انا لو مش لقيت فرصة كويسة في رومانيا ودا احتمال كبير انا عايز اطلع علي ايطاليا . هنا بقي السؤال بعد ما اعمل اقامة في رومانيا وورقي كلة يبقي تمام اقدر ادخل ايطاليا عادي علي اساس سياحة ولو لقيت شغل هناك اقدر اعمل علية اقامة دا علي اساس اني مصري ولا علي اساس اني متجوز بنت رومانية ؟ وهل عشان اخد الاقامة في رومانيا لازم اكون شغال في رومانيا وعندي دخل ثابت ولا الاقامة اقدر اخدها بسهولة بعد جوازي منها ؟ ويا تحفة يا مغرورة انا متشكر ليكي علي المعلومات دي بس لو تقدري تعرفيني علي اي شخص مصري من الشخصيات اللي متجوزين رومانيات ومقيمين في مصر اكون شاكر جدا ليكي وهيسهل عليا حاجات كتير ولو حتي عن طريق النت لان في حاجات كتير بردة لسة غايبة عني ولما هما متجوزين رومانيات ومقيمين في مصر كان لية الجواز من الاول لاني اعرف ان معظم اللي بيتجوز بيتجوز معبر لاوروبا مع الاحتفاظ بالزوجة طبعا لان هيكون في اسرة اتكونت . لكن بالنسبة لحالتي انا مختلف شوية كتير .

انا منتظر ردودكم يا جماعة واعزروني علي تاخيري عليكم . ومنتظر ردك يا تحفة مغرورة . في اقرب فرصة . وبشكركم علي اهتمامكم

اخوكم كريم المصري

تم تعديل بواسطة KaBo
رابط هذا التعليق

نسيت اقول حاجة بالنسبة للشهادات انا دارس علم الاجتماع . يعني كلية اداب قسم اجتماع . وليا خبرة في مجال الكمبيوتر وبشتغل فية حاليا نظرا لان علم الاجتماع في بلدنا ملوش اي قيمة ملموسة في الوقت الحاضر بس سمعت انة برة لية قيمة اكتر عن مصر

ياريت يا تحفة تسئليلي علي موضوع الشهادة دا والشغل ينفع بيها ولا لاة ؟

اشكرك لاهتمامك بجد يا تحفة مغرورة

وعلي فكرة تحفة مغرورة دا صعب اوي لانك تحفة متواضعة اوي مش مغرورة ولا حاجة :Head:

اخوكي كريم المصري

رابط هذا التعليق

اية يا جماعة انتوا نستوني ولا اية ؟ نجمة المغرورة بين عليها نسيتني ولا بين عليا زهقت يا نجفة مني ؟ لاني ملاحظ انك دخلتي اون ليا ومع ذلك مردتيش علي تعليقي خالص سواء بالايجاب او بالرفض ودا شىء مقلق جدا

ويمكن باقي الاعضاء محدش عندة معلومات خالص عن الموضوع . نسبة مشاهدة عالية جدا . نسبة تعليقات قليلة جدا للاسف.

رابط هذا التعليق

مرحبا كابو انا رومانية متزوجة مصري و شفت موضوعك و حبيت ارد عليك

اول حاجة فعلا انت لازم تروحي السفارة و زوجتك تمضي على اقرار انها مش كانت متزوجة قبل كدا في رومانيا ولا في اي دولة تانية

بعدين تاخد الاقرار داه و تترجمو عند مترجم السفارة الوحيد للاسف مفيش غير مترجم واحد معتمد ليهم

بعد كدا وزارة العدل و قسم الزواج من الاجنبيات و القسيمة بتستلمها بعدها بفترة قصيرة اول خطوة سهلة الصعوبة حتيجي دلوقتي

بعد داه على طول لازم تروح السفارة و معاك قسيمة الزواج مترجمة و مصدقة من وزارة الخارجية علشان تتصدق من السفارة الرومانية

و بعدين يبدأ المشوار الصب و الغلس سوري على اللفظ

لازم تعملو عقد زواج روماني

و داة لازم زوجتك تاخد القسيمة الاصلية و الترجمة المتصدقين من الخارجية و السفارة على رومانيا و معاهم شهادة ميلادك و صورة من البسبور بتاعك و تروح اي مكتب ترجمة تترجمهم و معاهم تاخد شهادة ميلاها و بطاقتها او بسبورها طبعا مكتب الترجمة داه لازم يكون معترف بية يعني ترجمة مصدقة و تروح بالورق داه البلدية قسم الزواج في مدينتها و تقدم الورق داه علشان يدوها قسيمة زوج رومانية ......

ولازم تستنا تلات شهور حسب ما بيقولو علشان تجيلك القسيمة الرومانية بس القسيمة بتاخد وقت اكبر لحد ما تيجي لان انا عملت كل داه من تلات شهور و شوية و لسا بستنا القسيمة

بعد ما القسيمة الرومانية تطلع هية لازم تبعتهالك مصر و انت تروح السفارة و على الاساس داه تاخد الفيزا لرومانيا لان القسيمة المصرية مش بتديك الحق انك تاخد الفيزا لرومانيا بحكم الزواج لازم يكون معاك قسيمة رومانية

رابط هذا التعليق

كابو بالنسبة لفرص العمل في رومانيا فهية محدودة جدا و الدخل مش كويس

الا لو ليك شغلك الخاص او مشروعك الخاص

و علشان تاخد الجنسية حاليا لازم تستنا اقل حاجة تلات سنين في حالة الزواج من مواطنة رومانية و طبعا مع المراقبة و حسن السير و السلوك و زيارات الشرطة للتاكد انك مش متجوز بهدف الحصول على الجنسية و الافضل انو يكون في طفل للحصول على الجنسية بشكل اسرع

و كمان لازم يكون عندك دخل يعني قادر علىل اعالة الاسرة

بس رومانيا بعد ما اختاروها تدخل الاتحاد فترة تجريبية قاعدة بتطور نفسها يعني انشاء اللة تكون احسن في الفترة الي جاية

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
كابو بالنسبة لفرص العمل في رومانيا فهية محدودة جدا و الدخل مش كويس

الا لو ليك شغلك الخاص او مشروعك الخاص

و علشان تاخد الجنسية حاليا لازم تستنا اقل حاجة تلات سنين في حالة الزواج من مواطنة رومانية و طبعا مع المراقبة و حسن السير و السلوك و زيارات الشرطة للتاكد انك مش متجوز بهدف الحصول على الجنسية و الافضل انو يكون في طفل للحصول على الجنسية بشكل اسرع

و كمان لازم يكون عندك دخل يعني قادر علىل اعالة الاسرة

بس رومانيا بعد ما اختاروها تدخل الاتحاد فترة تجريبية قاعدة بتطور نفسها يعني انشاء اللة تكون احسن في الفترة الي جاية

:roseop:

Salam alikom...iam sorry i have No arabic key Board...any way i married from romania woman and i live in romania from almost three years...so i will be happy of i can answer your questions.this is my.yahoo id omar_farag_70@yahoo.com..

Good Luck

رابط هذا التعليق

والف الف مبروك مقدما

ربنا يخليكي يارب دا كان العشم بردة . لان في نقاطت كتير تاية عني ومش عارفها لاني اول مرة اتعرض للموضوع دا ومكنش في بالي تماما . وانا منتظر ردك يا جميل في اي وقت وربنا يخليكي

كريم المصري

Romania intered the Eu in January 2007

in 2012 will be in the shengen agreement

2012 the offical currancy is Euro

till now Romania have bad economic One Euro is 3.6 ron

for you they will not accept you maeeiage if will not be in Romania(casa de casatorie)after that you will go with your wife in the Police(politia straien)(forginers police)they will make interview with you In english and better you must have translator Arabic-romanian with you(will coast you 75$)and they will make with your wife another interview...your wife must have address in Romania...2000$ in her account..job...but if you can get the visa without invitation from her is not important this 2000$...you must buy meddical insurance and have family doctor(your wife will be responsible about that)after all that you will back to the police with this document and they will photo you ..after 30 days you will get(Card risdence pentru familia member rou)5 years..the maxmum selary in romania 1000$(if you speak good romanian language)Romanian people are Nice and you can live with them very easy with peace..finally the citizenship...you can get the citizenship after four years but you must speak romanian and know some from the romanian constitiution..you must know the romanian culture..you must have clean crimnal record(cazier)ai khedma ya zoa

رابط هذا التعليق

You can get shengen visa so easy (but as a tours)three month ..but you can`t work in any place in europe without 9work permission)Only the romania citizen can work in 20 country in europe without accept(England,,Denmark,,Norway--irealand;;swezerland luxmborg,,holand,,Germany)but they can inter freely with there ID....work permisson

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
سلاموا عليكوا

في البداية انا سعيد اني متواجد في المنتدي واتمني انكم تساعدوني في اني اعرف معلومات عن رومانيا

بعد 3 شهور ان شاء الله هتوز من بنت رومانية وانا عارف الاجراءات بالنسبة لوزارة العدل ومسئلة عدم الممانعة من السفارة لكن كنت عايز اعرف اية نظام رومانيا بالنسبة للقوانين واية نظام الجنسية بخدها بعد قد اية والجو العام في رومانيا والشغل فيها وانا عرفت اني بعد زواجي منها هيكون ليا الحق في الاقامة في رومانيا والشغل فيها ودخول اي دولة اروربية بسهولة ومن غير فيزا لكن للسياحة فقط مقدرش اشتغل فيها هل دا صح ولا غلط

ياريت يا جماعة اي شخص عندة معلومات او يقدر يساعدني اكون شاكر افضالة . وانا في انتظار ردودكم بما يخص الموضوع من جميع الجوانب . اشكركم واتمني الاهتمام

أهلاً يا أخ كابو

بخصوص موضوع زواجك من مواطنة رومانية

بعد زواجك بتتقدم لشرطة الأجانب "بوليتسيا دي سترايين" بطلب تصريح إقامة "بيرميس دي شيديريه".. ومن بين أهم الشروط أن تقدم ما يثبت قدرتك على إعالة نفسك ... وده بيكون في شكل شهادة تثبت مرتبك الذي تتقاضاه في رومانيا إن كنت تعمل بها، أو إقرار من أحد أقارب زوجتك "حماك مثلاً أو حماتك" بأنهما لا يمانعان في معاونتك على متطلبات المعيشة... وبعد تقديم الأوراق لشرطة الأجانب "بوليتسيا دي سترايين"، تطلب الشرطة إجراء مقابلة شخصية معك أولاً ثم مع زوجتك للتأكد من أن زواجكما زواج حقيقي وليس صوري بغرض الحصول على الإقامة. ولن يكون في المقابلة أي نوع من التعدي على كرامتك بأي شكل أو أسلوب، وإنما مجموعة أسئلة تمكنهم من التعرف على مدي مصداقية الزواج والعلاقة بينكما.

إذا تبين للشرطة أن العلاقة صحيحة وليست صورية، يتم إصدار تصريح إقامة"بيرميس دي شيديريه" لمدة سنة، وذلك في خلال ثلاثين يوماً.

وبعد انتهاء السنة الأولى من الإقامة، تحصل على تصريح إقامة "كارت دي ريزيدينسه" بخمس سنوات.

الجنسية

يجوز لك التقدم بطلب الجنسية الرومانية بعد أن تقيم في رومانيا لمدة خمس سنوات على الأقل (في حالة المتزوج من رومانية)

يتم التقدم لوزارة العدل في العاصمة بوخارست بطلب الجنسية، وذلك بتقديم مجموعة أوراق معينة، وإجراء اختبار في اللغة الرومانية والتاريخ والأدب الروماني. ويشترط معرفة اللغة الرومانية قراءة وكتابة، والالمام بالدستور الروماني والنشيد الوطني (الروماني طبعاً مش المصري)

التنقل داخل أوروبا

يجوز للمتزوج من رومانية أن يسافر بصحبة زوجته إلى جميع دول الاتحاد الأوروبي والإقامة معها في هذه الدول لمدة ثلاث أشهر فقط كزائر أو سائح أو مرافق. ويشترط الحصول على التأشيرة، ولا يجوز له السفر إلى أي من هذه الدول بدون تأشيرة أو منفرداً بدون زوجته، إلا إذا حصل على التأشيرة اللازمة لذلك

وليست هناك صعوبة في الحصول على التأشيرة لأي دولة أوروبية والسفر إليها من رومانيا، كما أنها تصدر لك مجاناً لأن وضعك القانوني اسمه "أحد أفراد عائلة رومانية"

ملحوظة، ليس من السهل الحصول على تأشيرة للدنمرك وبريطانيا وأيسلنده.

يجوز لزوج المواطنة الرومانية أن يحصل على إقامة في دول الاتحاد الأوروبي بشرط أن تحصل عليها زوجته أولاً، ولا تُمنح زوجته الإقامة إلا إذا ثبت أن لها عمل أو قدرة على إعالة نفسها وزوجها بحساب في البنك مثلاً أو خلافه. يعني لو مراتك لها عمل في دولة أوروبية / أو تستطيع إعالة نفسها وإعالتك، هي بتحصل على الإقامة أولاً، وبعدها يجوز لك أن تطلب الإقامة وتحصل عليها

فرص العمل في رومانيا

من الآخر، محدووووووووووودة وتكاد تكون منعدمة إن لم تستطع التحدث باللغة الرومانية. يعني لازم أول خطوة تعملها بعد حصولك على الإقامة أن تتعلم اللغة الرومانية لتستطيع الحصول على عمل

المجتمع الروماني

باختصار، لن ترى برومانيا ما يجعلك تشعر بالإهانة على الإطلاق، بل وحتى في أقسام الشرطة. المجتمع بشكل عام مضياف، متسامح، ودود، ويسهل التعامل مع أفراده جميعاً

مستوى المعيشة

مستوى المعيشة متوسط مقارنة بدول أوروبا الأخرى مثل إيطاليا وفرنسا وألمانيا، ولكنه أفضل كثيراً من مصر. والبلد تشهد نهضة سريعة في كافة قطاعاتها، والتحسن ملحوظ في كافة نواحي الحياة، وخاصة الاتصالات، والخدمات، والمعمار

أطيب أمنياتي لك بالتوفيق

أبو عامر

ياش- رومانيا

مصري

رابط هذا التعليق

سلاموا عليكوا

أهلاً يا أخ كابو

بخصوص موضوع زواجك من مواطنة رومانية

بعد زواجك بتتقدم لشرطة الأجانب "بوليتسيا دي سترايين" بطلب تصريح إقامة "بيرميس دي شيديريه".. ومن بين أهم الشروط أن تقدم ما يثبت قدرتك على إعالة نفسك ... وده بيكون في شكل شهادة تثبت مرتبك الذي تتقاضاه في رومانيا إن كنت تعمل بها، أو إقرار من أحد أقارب زوجتك "حماك مثلاً أو حماتك" بأنهما لا يمانعان في معاونتك على متطلبات المعيشة... وبعد تقديم الأوراق لشرطة الأجانب "بوليتسيا دي سترايين"، تطلب الشرطة إجراء مقابلة شخصية معك أولاً ثم مع زوجتك للتأكد من أن زواجكما زواج حقيقي وليس صوري بغرض الحصول على الإقامة. ولن يكون في المقابلة أي نوع من التعدي على كرامتك بأي شكل أو أسلوب، وإنما مجموعة أسئلة تمكنهم من التعرف على مدي مصداقية الزواج والعلاقة بينكما.

إذا تبين للشرطة أن العلاقة صحيحة وليست صورية، يتم إصدار تصريح إقامة"بيرميس دي شيديريه" لمدة سنة، وذلك في خلال ثلاثين يوماً.

وبعد انتهاء السنة الأولى من الإقامة، تحصل على تصريح إقامة "كارت دي ريزيدينسه" بخمس سنوات.

الجنسية

يجوز لك التقدم بطلب الجنسية الرومانية بعد أن تقيم في رومانيا لمدة خمس سنوات على الأقل (في حالة المتزوج من رومانية)

يتم التقدم لوزارة العدل في العاصمة بوخارست بطلب الجنسية، وذلك بتقديم مجموعة أوراق معينة، وإجراء اختبار في اللغة الرومانية والتاريخ والأدب الروماني. ويشترط معرفة اللغة الرومانية قراءة وكتابة، والالمام بالدستور الروماني والنشيد الوطني (الروماني طبعاً مش المصري)

التنقل داخل أوروبا

يجوز للمتزوج من رومانية أن يسافر بصحبة زوجته إلى جميع دول الاتحاد الأوروبي والإقامة معها في هذه الدول لمدة ثلاث أشهر فقط كزائر أو سائح أو مرافق. ويشترط الحصول على التأشيرة، ولا يجوز له السفر إلى أي من هذه الدول بدون تأشيرة أو منفرداً بدون زوجته، إلا إذا حصل على التأشيرة اللازمة لذلك

وليست هناك صعوبة في الحصول على التأشيرة لأي دولة أوروبية والسفر إليها من رومانيا، كما أنها تصدر لك مجاناً لأن وضعك القانوني اسمه "أحد أفراد عائلة رومانية"

ملحوظة، ليس من السهل الحصول على تأشيرة للدنمرك وبريطانيا وأيسلنده.

يجوز لزوج المواطنة الرومانية أن يحصل على إقامة في دول الاتحاد الأوروبي بشرط أن تحصل عليها زوجته أولاً، ولا تُمنح زوجته الإقامة إلا إذا ثبت أن لها عمل أو قدرة على إعالة نفسها وزوجها بحساب في البنك مثلاً أو خلافه. يعني لو مراتك لها عمل في دولة أوروبية / أو تستطيع إعالة نفسها وإعالتك، هي بتحصل على الإقامة أولاً، وبعدها يجوز لك أن تطلب الإقامة وتحصل عليها

فرص العمل في رومانيا

من الآخر، محدووووووووووودة وتكاد تكون منعدمة إن لم تستطع التحدث باللغة الرومانية. يعني لازم أول خطوة تعملها بعد حصولك على الإقامة أن تتعلم اللغة الرومانية لتستطيع الحصول على عمل

المجتمع الروماني

باختصار، لن ترى برومانيا ما يجعلك تشعر بالإهانة على الإطلاق، بل وحتى في أقسام الشرطة. المجتمع بشكل عام مضياف، متسامح، ودود، ويسهل التعامل مع أفراده جميعاً

مستوى المعيشة

مستوى المعيشة متوسط مقارنة بدول أوروبا الأخرى مثل إيطاليا وفرنسا وألمانيا، ولكنه أفضل كثيراً من مصر. والبلد تشهد نهضة سريعة في كافة قطاعاتها، والتحسن ملحوظ في كافة نواحي الحياة، وخاصة الاتصالات، والخدمات، والمعمار

أطيب أمنياتي لك بالتوفيق

أبو عامر

ياش- رومانيا

..Dar Danemarca e in shengen adica pot sa merg acolo..dar Angalia tb viza especialla...Sanatate si virtute abo amer...pe cuventul meu esti Barbat adeverat..si cel mai bun din IASI

رابط هذا التعليق

..Dar Danemarca e in shengen adica pot sa merg acolo..dar Angalia tb viza especialla...Sanatate si virtute abo amer...pe cuventul meu esti Barbat adeverat..si cel mai bun din IASI

Buna Seara Arad

Sigur ca da; Danemarca e in shengen, dar am spus

(واسمح لي بأن أتكلم بالعربية كي يتمكن الجميع من المتابعة إن أرادوا)

"ليس من السهل الحصول على تأشيرة السفر لها، لأنها من إحدى دول النورد المتشددة في كل ما يخص التأشيرة، يعني ضرورة وجود حساب في البنك يغطي إقامتك هناك وتذكرة طيران ذهاب وعودة وحجز فندقي وتأمين صحي"، وأحيانا يُشترط وجود دعوة قبل الحصول على التأشيرة.. يعني أنا قصدت أقول إن التأشيرة بتحصل عليها لكن السفارة بتحبكها شوية في الشروط

وعلى حد علمي إن المتزوج من رومانية ومعه إقامة في رومانيا يجوز له دخول بعض دول الاتحاد الأوروبي بدون تأشيرة، مثل استونيا والمجر...

على أي حال، أنا من أشد المعجبين بأوروبا التي صنعت -ولاتزال- ملحمة توحُّد من أروع ما يكون. تخيل أن يكون للمواطن الأوروبي الحق في دخول أية دولة من دول الاتحاد التسع والعشرين بجواز سفر أو بطاقة شخصية والإقامة لمدة ستة أشهر وأن يُعامل وكأنه أحد أبناء الدولة، وله حق إقامة أية مشاريع أو البحث عن عمل، أو الدراسة أو الإقامة الدائمة و و و و و و و و و

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااه كل ده!!!! فعلاً حلم الوحدة العربية بعيييييييييييييييييييييد

أشكرك على كلماتك الرقيقة... وأنا سعيد جداً بتعقيبك على ما كتبت

أبو عامر

ياش- رومانيا

مصري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...