اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرلمان يبحث مسألة تيران و صنافير

Recommended Posts

16 minutes ago, اغابي said:

عارفه 

بس اللى مش عارفاه انك كننت من فريق المعارضة علطول 

يعنى انت  دايما معترض على كل حاجة فى اى حاجة - بس حسيت من تعليقك اللى قريته  انك مش معترض على حاجة وبتدور زينا على حل للازمه وكلنا كدا 

حقيقي انا مستغربة ليه كل الهجوم والتكسير على موضوع الجزيرتين كان فيهم العز  والكنز مع انى اول مرة بحياتى اسمع عنهم من فترة بسيطه 

ليه كل الهجوم الشرس على الحكومة والبرلمان والجيش 

مممممممم

معارضة ع طول وف اي حاجه ؟؟؟

لا كده حضرتك ظلمتيني 

هي كل المشكلة ان انا شخصيا شخص عملي ومش بحب اكون yes man

اقنعني وفهمني وانا تحت امرك انما تتعامل بنظام هي كده وخلاص ده بيجنني عشان كده انا مابحبش اتعامل مع العسكريين في الامور المدنية واشتغلت معاهم وده سبب اختلافي مع النظام الحالي انه عسكري 

نرجع لموضوعنا 

بالنسبة ان فيهم العز والكنز ما اظنش ان الامور تقاس بمدى الجدوى الاقتصادية رغم ان انا بحب كده بس في امور تخص سيادة الاوطان

معلوماتي انا الشخصية ان الجزر سعودية وده من كلام من زمان كنت بسمعه ف مناقشات ف البي بي سي ومن هيكل ف كتابه

عموما فالاخر اهل الاختصاص هم الاولى بذلك

انما منظر اعضاء مجلس الشعب والافاضل المطبلاتية اللي بيستميتوا ف اثبات ان الجزر سعودية هو اللي بصراحه مستفز

والعجيب ان السعودية والله ماحد بيتكلم ولا فارق معاه 

عموما مازلت مصر ان مايحدث في قصة تيران وصنافير هو نظام الهاء للناس ونظام بص العصفورة اللي كرهته 

الناس من حقها تنتقد اداء الحكومةو البرلمان 

بالنسبة للجيش بصراحه هو اللي عرض نفسه لكده المفروض رجال القوات المسلحه يبقوا بعيدين عن اي قضية راي عام عشان مايكونوش عرضة للنقد والهجوم والتجاوز 

رابط هذا التعليق

http://shabab.ahram.org.eg/News/68928.aspx

وافق مجلس النواببرئاسة علي عبد العال رسميا في جلسته العامة، اليوم الأربعاء، على اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين مصر والسعودية والتي بمقتضاها تنتقل السيادة على جزيرتي تيران وصنافير إلى السعودية.

وشهدت الجلسة حالة من الشد والجذب وأعلن ائتلاف دعم مصر وأحزاب النور والمصريين الأحرار موافقة نوابهم على الاتفاقية فيما شهدت الجلسة فور إعلان الموافقة هتافات من نواب المعارضة" مصرية.. مصرية".

فيما ذهبت كل من النائبة نادية هنري والنائبة نشوى الديب في نوبة صراخ وبكاء بعد التصويت بالموافقة على الاتفاقية.

الجزيرتين للسعودية والجري للمتاعيس .... وكل عبده مشتاق لكرسي الرئاسة وبيتاجر .... مصر مش دولة محتلة ..... مصر لها حق هتاخده ... وعليها حق هتعطيه ...... اسلوب المزايدة مش هيجيب نتيجة .... انتهت الهرية ....والمجلس سيد قراره .... 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

27 minutes ago, tarek hassan said:

http://shabab.ahram.org.eg/News/68928.aspx

وافق مجلس النواببرئاسة علي عبد العال رسميا في جلسته العامة، اليوم الأربعاء، على اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين مصر والسعودية والتي بمقتضاها تنتقل السيادة على جزيرتي تيران وصنافير إلى السعودية.

وشهدت الجلسة حالة من الشد والجذب وأعلن ائتلاف دعم مصر وأحزاب النور والمصريين الأحرار موافقة نوابهم على الاتفاقية فيما شهدت الجلسة فور إعلان الموافقة هتافات من نواب المعارضة" مصرية.. مصرية".

فيما ذهبت كل من النائبة نادية هنري والنائبة نشوى الديب في نوبة صراخ وبكاء بعد التصويت بالموافقة على الاتفاقية.

الجزيرتين للسعودية والجري للمتاعيس .... وكل عبده مشتاق لكرسي الرئاسة وبيتاجر .... مصر مش دولة محتلة ..... مصر لها حق هتاخده ... وعليها حق هتعطيه ...... اسلوب المزايدة مش هيجيب نتيجة .... انتهت الهرية ....والمجلس سيد قراره .... 

طب الحمد لله.ف انتظار بص العصفورة جديدة 

رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف هو نظام عند .... او كيد .... حكمت فعدلت فامنت ففطرت في الشارع وسط الناس في الكمين يا ريس  والأهالي بتتصور معاك وتعالى يا جدو هنتصور مع الرئيس ....  لحد كده وكفاية .... الراجل ممكن بيوصل رسالة ... قالوا الشعب هيثور خلاص عليه ... دا باع ارض الوطن .... اهو نزلكم الشارع والناس قابلته بحب وود بعد ما البرلمان قال كلمته مباشرة .... عظيمة يا مصر برئيسك وبجيشك وتحيا مصر 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

26 minutes ago, tarek hassan said:

انا عايز اعرف هو نظام عند .... او كيد .... حكمت فعدلت فامنت ففطرت في الشارع وسط الناس في الكمين يا ريس  والأهالي بتتصور معاك وتعالى يا جدو هنتصور مع الرئيس ....  لحد كده وكفاية .... الراجل ممكن بيوصل رسالة ... قالوا الشعب هيثور خلاص عليه ... دا باع ارض الوطن .... اهو نزلكم الشارع والناس قابلته بحب وود بعد ما البرلمان قال كلمته مباشرة .... عظيمة يا مصر برئيسك وبجيشك وتحيا مصر 

حكمت فعدلت فامنت

الله عليك ياطارق بيه

رابط هذا التعليق

9 ساعات مضت, اغابي said:

اهلا بحضرتك استاذ محمد

انا متاكدة ان فيه مؤامرة كبيرة على مصر وعلى جيش مصر لكن كمان فيه فى نقطه ترسيم الحدود مصلحه لمصر 

انا وجدت بالصدفة شرح مبسط بيقول ان فى حالة ان الجزر غير مصريه مش هتخضع لمعاهدة السلام اللى بين اسرئيل ومصر والتى من الممكن ان تساعد اسرائيل فى عمل قناه موازية لقناه السويس ومدخل القناه هما جزيرتى تيران وصنافر وبالتالى تضيق الخناق على اسرائيل فى عمل قناه موازية ومنافسة لقناه السويس وتحد من حريتها خاصه اذا الجزيرتين  بعيد عن السيادة المصرية ولذلك اصدرت بيان بالامس اسرائيل انها مستاءة جدا من تسليم الجزيرتين للسعودية وتطالب بابقاؤهما تحت السيادة المصرية 

أبو محمد يا ست الكل .. الأستاذ محمد الله يرحمه ويحسن إليه ويجعل مثواه الجنة

هذه القناة الاسرائيلية التى يتكلمون عنها لا يمكن أن تنافس قناة السويس
ولا علاقة لها بالجزيرتين .. نهايتها - إذا اتعملت - فى شمال الخليج والجزر فى جنوبه

والملاحة فى مضيق تيران حرة ودولية منذ فبراير 1957 ومضمونة فى اتفاقية السلام 
وبالنسبة لترتيبات معاهدة السلام مع اسرائيل فالأمر واضح من أبريل 2016
أعلنت ذلك السعودية .. وكذلك أعلنته إسرائيل 
وخصوصا إسرائيل .. فقد أعلنتا أنه
تم الاتفاق
على أن تحل السعودية محل مصر فيما يتعلق بالملحق العسكرى لاتفاقية السلام
اللى هو واضع الجزيرتين ضمن المنطقة (جـ)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

http://www.tahyamisr.net/2017/06/blog-post_865.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

مش فاهم الكلام ده معناه ايه .... لكن اعترض على كل قاضي محلي يعمل نفسه محكمة دولية ويحكم في غير اختصاصه او في قضية هي اكبر منه او عقله قاصر عن انه يفهم فيها .... ولا الهري وصل المحاكم

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

43 minutes ago, tarek hassan said:

http://www.tahyamisr.net/2017/06/blog-post_865.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

مش فاهم الكلام ده معناه ايه .... لكن اعترض على كل قاضي محلي يعمل نفسه محكمة دولية ويحكم في غير اختصاصه او في قضية هي اكبر منه او عقله قاصر عن انه يفهم فيها .... ولا الهري وصل المحاكم

ناس فاضية يا طارق بيه ، هنعمل ايه بس 

رابط هذا التعليق

15 hours ago, tarek hassan said:

طارق بيه اسمح لي اقدم الفيديو ده 

تاكيدا للمشككين منهم لله ، الفيديو بيوضح ازاي ان الموضوع كان مصادفه مفيش حد بيصور ولا في حد من القناصة فوق الكمين اصلا ولا ف اصلا اي حراسة 

ولا في حد خالص

سبحان الله فعلا 

حكمت فعدلت فامنت ففطرت في الشارع وسط الناس

الكثيرررررررررر اووووووي وتنقلت بدون حرس ولا قناص 

وبدون عباس كامل 

سبحان الله 

العدل 

نفس المشهد برده 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

1 ساعه مضت, herohero said:

ناس فاضية يا طارق بيه ، هنعمل ايه بس 

عاجل| بيان رسمى من الدستورية عن «تيران وصنافير»
أوضحت المحكمة الدستورية حقيقة ما نشر حول إيداع تقرير هيئة المفوضين بالمحكمة، بشأن اتفاقية ترسيم الحدود البحرية مع السعودية.

وأعلن المتحدث الرسمى باسم المحكمة الدستورية، توضيحا حول ما نشر بعدد من المواقع الالكترونية، بشأن إيداع هيئة المفوضين بالمحكمة تقريرها فى منازعتى التنفيذ المقامتين من هيئة قضايا الدولة، بطلب عدم الاعتداد بالحكم الصادر من محكمة القضاء الإدارى، القاضى ببطلان توقيع ممثل الحكومة المصرية على اتفاقية تعيين الحدود البحرية بين مصر زالسعودية.

وقال المتحدث ، إنه فى هذا الإطار يتعين الإشارة إلى ما يلى:

أولاً : أن الرأى الاستشارى المنسوب لهيئة مفوضى المحكمة لم يتعرض مطلقًا لتحديد تبعية جزيرتى تيران وصنافير لأى من الدولتين "مصر والسعودية"، كما لم يتناول البتة اختصاص أى من جهتى القضاء الإدارى أو القضاء العادى "القضاء المستعجل" حول ما إذا كان التوقيع على الاتفاقية يخضع للرقابة القضائية من عدمه، بوصفه عملاً من أعمال السيادة أم غير ذلك، إذ أن ذلك موضوع دعوى تناقض أحكام لم ينتهي تحضيرها بعد ولم يصدر فيها تقرير عن هيئة المفوضين، حيث أن منازعتي التنفيذ المشار إليهما تدوران حول الفصل في ما إذا كان حكم محكمة القضاء الإدارى يناقض الأحكام التى أصدرتها المحكمة الدستورية العليا فى شأن الاتفاقيات والمعاهدات الدولية من عدمه.

ثانيًا: "أن المحكمة الدستورية العليا تترفع عن الزج باسمها فى أى نزاع ذو طابع سياسى، وتباشر اختصاصاتها المسندة إليها بالدستور والقانون، ولا تتعداها إلى ما يجاوزها".

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

https://www.nytimes.com/2016/04/11/world/middleeast/egypt-gives-saudi-arabia-2-islands-in-a-show-of-gratitude.html

Egypt Gives Saudi Arabia 2 Islands in a Show of Gratitude

ده رابط المقال اللي كثير بياخدوا عنوانه فقط دون قراءة المقال اللي بصراحه في كم معلومات جيد

وفي فقرة مهمة Saudi Arabia transferred Tiran and Sanafir to Egyptian control in 1950 amid concerns that Israel might seize them.

لكن الكل بيتكلم ع العنوان الرئيسي فقط

عموما مازلت انا مصر على احترام المتخصصين ،لكن اخراج المشهد بصراحه سئ جدااااااااا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...