اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قطع العلاقات مع قطر ... اسباب ونتائج

tarek hassan

Recommended Posts

1 hour ago, tarek hassan said:

يا استاذ هيرو انا مبزعلش منك ... صحيح بختلف معاك اختلاف لا يفسد للود .. صحيح عارف اتجاهك... عارف صلابتك في الدفاع عما تعتقد .... اكاد اجزم انك الاكثر اخلاصا للإخوان من الاخوان .... ولو كنت منهم لاعطيتك نيشان او جعلتك مرشدا عاما هههههه ... مجهودك غير عادي هذه الايام ....استفيد منك كثيرا في معرفة الفكر المقابل لفكري والإتجاه المتضاد مع اتجاهي ..... 

ياريت يا هيرو يتخلى اتجاهك عن التركيز على الخروب الذاتية او قتال النفس الى قتال العدو الحقيقي وليس موالاته .... القاضي والداني يعلم أن العدو المختبئ في الصف العربي أشد خطرا من العدو الحقيقي 

وياريت لا تراهن هذه المرة على الحصان الخاسر .... ولا تدافع عن المجرم المتلبس بالجريمة ... انت خايف ياهيرو على الاخوان في قطر ... مخاوفك مشروعة والاخ دميم هيسلم قريبا لانه اضعف من أن يتحمل هكذا حصار وهكذا مقاطعه وهكذا انتقاد عالمي وعربي .... الاخ تميم تعرى تماما .... وليس أمامه سوى التسليم لانه الاخف ضررا ومش هسيبك الا لما اقولك مثل شعبي ..... ضربوا الاعور  على عينه قال هي خربانه خربانه .....

ههههه 

ماقولت لك قبل كدة انا مش اخواااااان

انا برادعاوووووي . 

والموضوع بتاع قطر مايفرقش فيه الاخوان لان بكل بساطة قطر ترمي الاخوان اللي عندها بسهولة .الخلاف اكبر من الاخوان

الخلاف مع قطر من قبل كدة واكبر من الاخوان

رابط هذا التعليق

• الردود 112
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

9 ساعات مضت, herohero said:

ههههه 

ماقولت لك قبل كدة انا مش اخواااااان

انا برادعاوووووي . 

البردعاوي والاخواني سكة واحدة وهدف واحد .... ولا ادري ايهما العن ... الاخوان ام البرادعي .... ياراجل اختار حاجه احسن 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

3 ساعات مضت, tarek hassan said:

البردعاوي والاخواني سكة واحدة وهدف واحد .... ولا ادري ايهما العن من ..... الاخوان ام البرادعي ......  ياراجل اختار حاجه احسن 

المرة الجاية بقى 

معلش كل واحد وجيناته

رابط هذا التعليق

وزير خارجية قطر ابن اللذيذة قبل جولة امير الكويت :
"مصر تابعة للسعودية"
وزير خارجية قطر ابن اللذيذة بعد جولة امير الكويت :
"لا يمكن الموافقة على الشروط .. لأن السيسى هو الذى وضعها"
:scenic:
لا تخرج قبل أن تقول : سبحان الله

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

3 minutes ago, أبو محمد said:

وزير خارجية قطر ابن اللذيذة قبل جولة امير الكويت :
"مصر تابعة للسعودية"
وزير خارجية قطر ابن اللذيذة بعد جولة امير الكويت :
"لا يمكن الموافقة على الشروط .. لأن السيسى هو الذى وضعها"
:scenic:
لا تخرج قبل أن تقول : سبحان الله

سبحان الله

رابط هذا التعليق

خلاصة 

الكل فاهم ايه المقصود في موضوع قطر 

ليس المقاطعة او الحصار 

للاسف تميم ساقط ورايح ويا رايح كتر من الفضائح 

هل معقول جايب تراكوة علشان يحمي شعبه والدول المحيطة ...... 

طبعا عايز يحمي نفسه من السقوط ولات حين مناص 

هل هيقدر يجيب ايران بجانب القاعدة الأمريكية ..... أمريكا بتقول ياريت يعمل كده النهارده قبل بكره ونخلص 

هل هيطرد الارهابيين اللي عنده ويعترف أنه كان بياوي ارهابيين 

هل هيسيبهم 

هل خايف ياخد اي قرار او يغلط ..... لان الكل منتظر الغلطة اللي جايه 

هو موقف ضايع ضايع .... في موقف الفار اللي في المصيدة 

هتعمل ايه يا فار وانت ميت ميت 

الحجر الداير لابد من لطه وعلى نفسها جنت براقش 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

15 minutes ago, tarek hassan said:

خلاصة 

الكل فاهم ايه المقصود في موضوع قطر 

ليس المقاطعة او الحصار 

للاسف تميم ساقط ورايح ويا رايح كتر من الفضائح 

هل معقول جايب تراكوة علشان يحمي شعبه والدول المحيطة ...... 

طبعا عايز يحمي نفسه من السقوط ولات حين مناص 

هل هيقدر يجيب ايران بجانب القاعدة الأمريكية ..... أمريكا بتقول ياريت يعمل كده النهارده قبل بكره ونخلص 

هل هيطرد الارهابيين اللي عنده ويعترف أنه كان بياوي ارهابيين 

هل هيسيبهم 

هل خايف ياخد اي قرار او يغلط ..... لان الكل منتظر الغلطة اللي جايه 

هو موقف ضايع ضايع .... في موقف الفار اللي في المصيدة 

هتعمل ايه يا فار وانت ميت ميت 

الحجر الداير لابد من لطه وعلى نفسها جنت براقش 

اصبر للاخر ماتستعجلش 

وخليك فاكر العركة ده هتخلص بحب الخشوم

رابط هذا التعليق

انا برايي مفيش حاجه اسمها مقاطعين قطر لانها بتمول الارهاب لان اذا كانت قطر بتمول الارهاب فالسعودية بتربيه وتاكله وتعلمه من الالف للياء .. القصة لها علاقة بالسياسة .. فيه كلمه سر خفية هى اللى مختلفين عليها كلهم مع قطر ... لكن هى ايه مش عارفة اوصلها .. لكن كل اللى بيحصل داه فترة وتمر وهتتصالح معاهم والدنيا هتمشي زى الاول .. 

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

37 minutes ago, اغابي said:

انا برايي مفيش حاجه اسمها مقاطعين قطر لانها بتمول الارهاب لان اذا كانت قطر بتمول الارهاب فالسعودية بتربيه وتاكله وتعلمه من الالف للياء .. القصة لها علاقة بالسياسة .. فيه كلمه سر خفية هى اللى مختلفين عليها كلهم مع قطر ... لكن هى ايه مش عارفة اوصلها .. لكن كل اللى بيحصل داه فترة وتمر وهتتصالح معاهم والدنيا هتمشي زى الاول .. 

كلمة السر . كبير العيلة لازم كلمته تمشي ع الكل

سياسة الانبطاح لامريكا لازم تبقي واحدة

نفس نموذج الانبطاح .للاسف كبير العيلة رافض الانبطاح باسلوب مختلف

وزي انت ماقولت لو عاوزين نحاسب ع الارهاب يبقى الليستة طويلة واولها امريكا اللي ربت والسعودية والخليج اللي صرف

من اللي خرب لبنان . اليمن .العراق.سوريا.ليبيا

وللاسف كان له اصابع ف مصر كمان

رابط هذا التعليق

Just now, herohero said:

كلمة السر . كبير العيلة لازم كلمته تمشي ع الكل

سياسة الانبطاح لامريكا لازم تبقي واحدة

نفس نموذج الانبطاح .للاسف كبير العيلة رافض الانبطاح باسلوب مختلف

وزي انت ماقولت لو عاوزين نحاسب ع الارهاب يبقى الليستة طويلة واولها امريكا اللي ربت والسعودية والخليج اللي صرف

من اللي خرب لبنان . اليمن .العراق.سوريا.ليبيا

وللاسف كان له اصابع ف مصر كمان

لاء مش مظبوط .. لو على الانطباح قطر اولى المنبطحين لامريكا والدليل قناه الجزيرة لانها بالاساس قناه امريكية وقطر بتبثها تحت اسمها رسميا لكن هى قناه امريكية بالفعل والدليل انه السنة دى كان عندى كتاب بدرسه فى الجامعه اسمه

Our Society

وتحديدا فى الباب الثامن منه بيتكلم عن توتر علاقة كندا بامريكا لان الاخيرة تريد فرض سيطرتها على كندا من خلال الميديا ووسايل الاعلام  ومنها قناه الجزيرة الذى صنفها الكتاب على انها قناه امريكا وكانت السبب فى انتشار الثورات فى الشرق الاوسط وتدميره وهذا الامر جعل الحكومة الكندية تمنع تماما بل وتحجب قناه الجزيرة عن تلفزيونات كندا 

اللى حابة اوضحه ان بالفعل قطر تابع لامريكا وذراع اسراءيل الايمن فى المنطقة ... لكن ما زلت ابحث عن السبب الاخر الاكثر غموضا فى توتر العلاقات بينها وبين دول الخليج 

مرفق غلاف الكتاب 

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

24 minutes ago, اغابي said:

لاء مش مظبوط .. لو على الانطباح قطر اولى المنبطحين لامريكا والدليل قناه الجزيرة لانها بالاساس قناه امريكية وقطر بتبثها تحت اسمها رسميا لكن هى قناه امريكية بالفعل والدليل انه السنة دى كان عندى كتاب بدرسه فى الجامعه اسمه

Our Society

وتحديدا فى الباب الثامن منه بيتكلم عن توتر علاقة كندا بامريكا لان الاخيرة تريد فرض سيطرتها على كندا من خلال الميديا ووسايل الاعلام  ومنها قناه الجزيرة الذى صنفها الكتاب على انها قناه امريكا وكانت السبب فى انتشار الثورات فى الشرق الاوسط وتدميره وهذا الامر جعل الحكومة الكندية تمنع تماما بل وتحجب قناه الجزيرة عن تلفزيونات كندا 

اللى حابة اوضحه ان بالفعل قطر تابع لامريكا وذراع اسراءيل الايمن فى المنطقة ... لكن ما زلت ابحث عن السبب الاخر الاكثر غموضا فى توتر العلاقات بينها وبين دول الخليج 

مرفق غلاف الكتاب 

حضرتك فهمتيني غلط خالص

انا بقول اسلوب الانبطاح 

استاذتي الفاضله مع كامل احترامي للحكام العرب الجميع منبطح 

استاذتي انهم يتسابقون في تقديم الولاءات للامريكان ،ما يحدث هو خناقة علة من يكون المنبطح الاقرب لامريكا

عزيزتي ترامب بيه لهف 450 مليار 

منهم 150 مليار  جاهزين والباقي خلال 10 سنوات 

والامارات قايمة بالواجب وايضا قطر

هو انا قولت لحضرتك ان قطر حامي الحماة ؟؟؟ قطر طفل امريكا المدلل في المنطقة وامارة جاهزة لاي نوع من العمالة لكن بقية دول الخليج ليست افضل حالا ،بل اسوا قطر عمالتها واضحه جداااااااااااااا انما غيرها بتتعامل في السر

حضرتك صدقيني انت عيشتي في الكويت فترة واكيد عارفه ان منطقة الخليج يحكمها الفكر القبلي

الصراع هو صراع كبير العيلة السعودية عاوزة الكل يمشي وراها يتبع نفس المنهج في الانبطاح والعمالة 

قطر كعادتها بتحب تبتكر  اسلوب اخر انما كلهم عملاء ياسيدتي

والادلة كثيرة ،وزي انت ماقولتي لو ع الارهاب فاحنا فاكرين الجهاد الافغاني كان بتمويل سعودي وتغذيه ثقافية مصرية ودعم امريكي 

ولو ع العلاقات مع ايران فعندك الامارات احلى بيزنس مع ايران ف دبي والريال والطيران الايراني مرمي في دبي ، والكويت ايضا

القصه تفاهات وحاجه زي الخناقات اللي كانت بتحصل بين القبائل العربية ع مواضيع هايفة

وللاسف الخاسر هو الشعوب العربية ،وثرواتها

بالنسبة لقناة الجزيرة انا لا الومها هي قناة نجحت في تحقيق هدفها والخيبة ان مصر حتى الان مش قادرة تعمل قناة اخباريه تمسحها وانا مازلت اتعجب ازاي مصر تخلت عن الريادة الاعلامية بسهولة كده 

رابط هذا التعليق

http://m.dw.com/ar/وجهة-نظر-أزمة-قطرالشباب-الطائش-في-الخليج-يلعب-بالنار/a-39151506

أزمة قطر..الشباب الطائش في الخليج يلعب بالنار

دت الأزمة الدبلوماسية حول قطر إلى عزلها بتهمة تمويل الإرهاب. لكن الأمر يتعلق في الحقيقة بطموح أمراء شباب غير المكبوح نحو السلطة وأملهم في أن يساعدهم الرئيس ترامب على بلوغ مرامهم، كما يرى بشير عمرون.

لم يتأخر رد الرئيس الأمريكي كثيرا. فبعد ساعات قليلة من عزل الإمارة الصغيرة دبلوماسيا وجغرافيا من قبل جاراتها، أعلن ترامب عبر البيت الأبيض أنه يود المساهمة في تهدئة الأوضاع في الخليج. معلنا أنه سيبعث مسؤولا كبيرا في حكومته للتوسط بين الإخوة الأعداء إذا اقتضت الحاجة.

غير أن ترامب ليس وسيطا نزيها كما توحي تصريحاته. وليس من باب الصدفة أن تشهد المنطقة هزات دبلوماسية عنيفة مباشرة بعد زيارته للرياض. فهناك لبى الضيف الأمريكي رغبة المملكة الوهابية في اعتبارها قائد العالمين العربي والإسلامي وعينها شرطيا مساعدا للولايات المتحدة الأمريكية في المنطقة لمواجهة إيران ودول أخرى، لم يحددها، ترعى الإرهاب. وفي مقابل هذا التكريم، كافأه آل سعود بصفقات عسكرية وتجارية بمئات مليارات الدولارات، تكاد تعادل احتياط بلادهم النقدي.

أول من وصله زلزال موازين القوى المتغيرة هي قطر. منذ انقلاب ولي العهد آنذاك حمد بن خليفة على والده عام 1995 وقطر تكافح من أجل فرض نفسها كلاعب إقليمي وعالمي مستقل عن السعودية. وبالفعل أصبحت قطر فاعلا دبلوماسيا من الوزن الثقيل بفضل ثروتها التي لا تنضب من الغاز الطبيعي وقناة الجزيرة الإعلامية - أداتها الأقوى في سياستها الخارجية. وعند اندلاع الربيع العربي رمت الدوحة بكل ثقلها ضد الأنظمة العربية الأخرى، وهو ما زاد في شعبيتها كثيرا وسط الحركات الاحتجاجية ومعارضي الأنظمة السلطوية، لكنه أثار سخط الجارة الكبرى التي لم يهدأ لها خاطر حتى اضطرت الأمير حمد عام 2013 لتسليم السلطة لابنه الرابع تميم الذي لم يتجاوز حينها 33 عاما.

Amroune Bachir Kommentarbild App

بشير عمرون

عراب الثورات المضادة

وبالفعل أجرى تميم بعض التعديلات على سياسة بلاده الخارجية، خاصة بعد إنهاء أزمة مع السعودية عام 2014، وامتنعت الجزيرة منذ ذلك الحين عن نشر الأخبار التي لا تعجب الرياض ولم تعد تختلف عن أبواق السعودية الإعلامية في أكثر من ملف. وفي الوقت ذاته حافظت قطر على بعض الاستقلال في سياستها الخارجية، خاصة فيما يخص استمرار دعمها لحركة الإخوان المسلمين وانتقاد نظام السيسي. فلماذا انتظرت الرياض إذن صفقات ترامب لتصعد بهذا الشكل الكبير ضد قطر؟ السر يكمن في المهندس الخفي لتغيير موازين القوى الحالي: ولي عهد أبو ظبي محمد بن زايد.

مهارات هذا الأمير البارع في اللعب خلف الكواليس تجلت بشكل كبير أثناء دعمه للثورات المضادة في دول الربيع العربي. فسواء نظرنا إلى تونس أو ليبيا أو مصر أو اليمن: في كل دولة ينعم أنصار الأنظمة السلطوية بدعم مالي وعسكري قويين من الإمارات للقضاء على أي بوادر للتغير. وهو ما يضعها في تضارب مصالح حاد مع قطر، التي تدعم عموما تغيير الأنظمة، خاصة إذا كان ذلك في صالح الإخوان المسلمين.

يتمتع ولي عهد أبو ظبي بعلاقات مميزة جدا مع ترامب، الذي يعتمد بدوره بشكل كبيرعلى رأي عراب الثورات المضادة في كل ما يخص المنطقة العربية. وبالتوازي مع ذلك، تعاني العلاقات الإماراتية السعودية من بعض الفتور منذ اعتلاء الملك سلمان العرش، واتضحت الخلافات بينهما على الساحة المصرية وبشكل أكبر في اليمن، حيث باتت الإمارات تضغط على السعودية عبر ورقة انفصال الجنوب.

تمكن بن زايد من تجاوز هذه الخلافات عبر تأييده لولي ولي العهد السعودي محمد بن سلمان البالغ من العمر 31 عاما في مساعيه لتعزيز مكانته في هرم السلطة. فالرجل الثالث لا يفلت فرصة من أجل الظهور على أنه الرجل القوي في السعودية ويطمح بقوة لخلافة والده مباشرة. ومن هذا المنظور يتضح أن الأزمة مع قطر هي أيضا تمخض للصراعات حول السلطة داخلة العائلة المالكة السعودية. 

مذهب متشدد وعنيف

قطر بدورها ليست حملا وديعا بكل تأكيد. فهي تدعم جماعات متشددة في بؤر أزمات عديدة على غرار فتح الشام، الذراع السابق للقاعدة في سوريا. ولم تتميز أيضا عبر احترامها للديمقراطية، فهي لم تجر مثلا انتخابات برلمانية منذ عام 1970. ناهيك عن شهرتها السيئة في مجال حقوق الإنسان التي فضحتها أوضاع العاملين اللاإنسانية في ورشات بناء ملاعب كأس العالم.

لكن أن يلقي السعوديون عليها باللوم بالوقوف وراء دعم الإرهاب أمر مثير للسخرية. فمنذ 60 عاما على الأقل والسعودية تمثل أكبر مصدر عبر العالم للأفكار المتطرفة وساهمت في زعزعة استقرار العديد من مناطق تواجد المسلمين في مختلف القارات، بما في ذلك أوروبا الغربية. ولنذكر هنا على سبيل المثال لا الحصر تأسيس تنظيم القاعدة وحركة طالبان، وتمويل الجماعات الإسلامية المسلحة في سوريا والعراق والجزائر والقوقاز والبلقان، ودعم المساجد المتطرفة في كل أنحاء العالم: السعودية تمول بمليارات النفط  نشر الفكر الوهابي المتشدد والعنيف جدا. وهو ما بدأ يحدث تذمرا حتى لدى حلفائها التقليديين مثل الولايات المتحدة الأمريكية الذي صادق الكونغرس فيها على قانون جاستا من أجل تمكين أسر ضحايا الحادي عشر من سبتمبر من رفع دعاوى ضد الدولة السعودية بتهمة دعمها الإرهاب.

ضمان قطر الوحيد حاليا هو احتضانها لقاعدة العديد الأمريكية غرب الدوحة. واشنطن أكدت أنها لا تخطط لنقل أكبر قاعدة عسكرية لها تضم أكثر من 10 آلاف عسكري إلى دولة أخرى، لكن ذلك قد ينقلب بسرعة إلى عكسه في زمن الرئيس ترامب. التهديد الآخر يكمن في العديدين في الدول الغربية، الذين يحاولون انتهاز الفرصة لتصفية حساباتهم القديمة مع قطر. مثلا رئيس اتحاد ألمانيا لكرة القدم راينهارد غريندل، الذي أعلن عدم استبعاده لمقاطعة كأس العالم في قطر في عام 2022 بذريعة وجوب عدم تنظيم المنافسات الكبرى في دول تدعم الإرهاب، مرددا بذلك الدعاية السعودية التي لا تستعمل الإرهاب إلا ذريعة وتهدف في الحقيقة لفرض خضوع تام لإرادتها على الدوحة. لكن الامتثال لرغبات السعودية في السيطرة ولجم كل الأصوات المناوئة لها سيزيد العالم العربي البائس بؤسا.

رابط هذا التعليق

جايز نفسر اللي عمله عصام الحضري على انه بدوافع التطبيل وده جايز ومقبول

لكن المؤكد من اللي بنقراه في مواقع التواصل الاجتماعي وفي  محافل كثيره من دفاع غريب ومستميت عن قطر  من مصريين  آه والله مصريين  بصراحه مش شايف له غير تفسير واحد 

وبسهم عربي مسموم  احييك

بصوت فيرجينيا جميلة الجميلات

رابط هذا التعليق

السؤال هنا ... لو الحكاية حكاية إسقاط النظام في قطر .....

هو تميم ممكن يصمد ويعيش على طيارة معونات من المغرب او الزبادي اللي بيستورده من تركيا بالغلا والكوى او بالسلع اللي بتجيله بعد لفة ام العروسة من ايران ولا هينهار مع الوقت ويهرب على اي مصيبة تاخده

وهل الدول المقاطعة هتصبر عليه ولا هتصعد مثلا بطرده من الجامعة العربية او بملاحقته في المحاكم الدولية 

او وضعه تحت الإقامة الجبرية في قصره مخافة الانقلاب فترة مع الضغط عليه باستمرار ربما يغلط او يخرج لخطبة عنترية تجيب اجله 

اعتقد انه مع الوقت الناس في قطر هتعتبره عبء عليهم وهيزهقوا منه وممكن يفكروا في التخلص منه 

واعتقد انه في ظل ضعفه او اضعافه طبيعي فيه طامعين في الحكم وان لم يكونوا مجهزين اصلا فيقوم انقلاب عليه ومن ثم محاكمته مثل صدام او قتله مثل القذافي 

ظني اذا كان بيلعب على الوقت فالوقت مش في صالحه 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

9 hours ago, هاني بدر said:

جايز نفسر اللي عمله عصام الحضري على انه بدوافع التطبيل وده جايز ومقبول

لكن المؤكد من اللي بنقراه في مواقع التواصل الاجتماعي وفي  محافل كثيره من دفاع غريب ومستميت عن قطر  من مصريين  آه والله مصريين  بصراحه مش شايف له غير تفسير واحد 

وبسهم عربي مسموم  احييك

بصوت فيرجينيا جميلة الجميلات

واو 

ده سرق فكرة وزير الخارجية لما كان بيرمي ميكروفون الجزيرة ،وياحرام قناة الجزيرة اتاثرت جامد

زي ما قناة بين سبورت هتتاثر ان عصام الحضري رمى الميكروفون

سبحان الله بنتريق ع الناس كلها مع ان محدش بيعمل المواقف الكبيرة ده والعظيمة الا احنا 

فعلا 

يابا علمني الهيافة ،قاله تيجي في الهايفة وتتصدر

رابط هذا التعليق

14 hours ago, herohero said:

يابا علمني الهيافة ،قاله تيجي في الهايفة وتتصدر

جميله العباره دي

وده مثل اقول والحق تستحق عليه كل التحيه

شوف ياعزيزي انا قلت نصاًجايز نفسر اللي عمله عصام الحضري على انه بدوافع التطبيل وده جايز ومقبول

والباقي ياريت تقراه مره تانيه لان ردك مش شايف له اى علاقه باللي انا قلته عن احفاد والي عكا " توفيق الدقن " ده

على افتراض صحة احداث فيلم الناصر صلاح الدين 

وماتزعلشي مني لو قلت لك ان هو ده الفرق بيني وبينك لاني  لوبصيت لتاثير عصام الحضري فانا هشوف تاثيره على اللي يخصني ( المواطن المصري  ) لكن انت شايف وبتدور على اللي يخصك " قناة الجزيره " قطر يعني حاضنه الاخوان المسلمين . نقطه ومن اول السطر

تم تعديل بواسطة هاني بدر
رابط هذا التعليق

17 minutes ago, هاني بدر said:

جميله العباره دي

وده مثل اقول والحق تستحق عليه كل التحيه

شوف ياعزيزي انا قلت نصاًجايز نفسر اللي عمله عصام الحضري على انه بدوافع التطبيل وده جايز ومقبول

والباقي ياريت تقراه مره تانيه لان ردك مش شايف له اى علاقه باللي انا قلته عن احفاد والي عكا " توفيق الدقن " ده

على افتراض صحة احداث فيلم الناصر صلاح الدين 

وماتزعلشي مني لو قلت لك ان هو ده الفرق بيني وبينك لاني  لوبصيت لتاثير عصام الحضري فانا هشوف تاثيره على اللي يخصني ( المواطن المصري  ) لكن انت شايف وبتدور على اللي يخصك " قناة الجزيره " قطر يعني حاضنه الاخوان المسلمين . نقطه ومن اول السطر

استاذ هاني

مشكلتي شخص عنلي ومشكلتك ومشكلة الافاضل هنا انكم متصورين ان مادام انا مختلف مع سياسات النظام الحالي ان ابقي لازم اخوان

يعني انت والافاضل بتعملوا زي الاخوان بالضبط من لم يكن معنا فهو ضدنا مش قابلين التباين ف الاراء

عموما انتوا حرين وانا مش مطالب بتوضيح موقفي لان حضرتك واللي معاك عايشين ع كدة من يخالفكم فهو اخوان

نكلم بيزنس بقى . عصام الحضري تاثيره ايه ؟؟؟ ولا حاجه ع بين سبورت هل الاشتراكات قلت مثلا؟؟ انا مش بحب طق الحنك .ف البيزنس الارقام هي الفيصل

الجزيرة خسرت لما سامح شكري كان بيزيح المايك بتاعها لا

زعلانين من الجزيرة مانعمل قناة تنافسها وعندنا الكفاءات بس لا احنا مصرين ع اسلوب خالتي فرنسا

حضرتك عايش ف مصر تعالي الخليج واسال اللي ف قطر تاثير قطع علاقات مصر ايه ؟؟؟ انا بتكلم بيزنس ارقام

لما بقول الكلام ده انت واللي معاك مش عاجبكم . هات كدة كلام من الجزيرة زعلان من فطع العلاقات مع مصر ؟؟؟

فسيادتك عاوز تكلمني

كلمني ارقام وقولي مصر خسرت او كسبت وكذلك قطر

غير كدة يبقى طق حنك وكلام قهاوي

دمت بود وياريت ننتظر لحد العركة ماتخلص خاصة ان اللي ف مصر مش عارفين العلاقة الخاصة بين شعوب الخليج

رابط هذا التعليق

36 minutes ago, herohero said:

يعني انت والافاضل بتعملوا زي الاخوان بالضبط من لم يكن معنا فهو ضدنا مش قابلين التباين ف الاراء

عموما انتوا حرين وانا مش مطالب بتوضيح موقفي لان حضرتك واللي معاك عايشين ع كدة من يخالفكم فهو اخوان

هكررها لك تاني عزيزي هيروهيرو

انا دورت على اللي يخصني وانت دورت على اللي يخصك

واللي يخصك ممكن يكون من منظوري هو اللي انت متعاطف معاه او هو عدو عدوك اللي انت مختلف معاه اللي هو النظام الحالي

واى اسهاب منك في نفي تهمه انا ما اتهمتكش بيها مالوش معنى

وخلينا ننتظر  لحد ماتخلص "العاركه"  اه العاركه اهى افضل من المسرحيه

رابط هذا التعليق

7 hours ago, هاني بدر said:

هكررها لك تاني عزيزي هيروهيرو

انا دورت على اللي يخصني وانت دورت على اللي يخصك

واللي يخصك ممكن يكون من منظوري هو اللي انت متعاطف معاه او هو عدو عدوك اللي انت مختلف معاه اللي هو النظام الحالي

واى اسهاب منك في نفي تهمه انا ما اتهمتكش بيها مالوش معنى

وخلينا ننتظر  لحد ماتخلص "العاركه"  اه العاركه اهى افضل من المسرحيه

ما انا قولت من الاول نتفرج للاخر

وانا تقييمي للامور بالارقام . ف علاقات الدول ببعض

مصر قطعت علاقاتها مع قطر ،ايه الخسائر الاقتصادية والسياسية ع قطر ؟؟ ده اللي يهمني لان قطر ومصر انت عارف كويس اوي ان من 30 يونيو والامور تقريبا مقطوعة ،

يعني الموقف الحالي مش هيفرق كثير ولا محتاج كل الهيصة اللي عاملينها 

وما اظنش ان قطر تضررت ولا مصر لان القطع موجود فعليا من فترة ،وانت عارف ان اللي حصل ده دلوقت هو

مجاملة لطوالات العمر ف الامارات والسعودية 

ولو رجعوا العلاقات مصر هترجع 

عشان كده يهمني ان بلدي ماتبقاش خسرانة وياسلام لو كسبت لان السياسة كده بيحكمها مفاهيم المكسب والخسارة 

حدوتة قناة الجزيرة وبين سبورت كلام مش هيفرق كثير

لان الجزيرة وحشة وسيئة عندك العربية وسكاي نيوز  مايفرقوش عنها في التضليل 

العربية -- السعودية 

سكاي نيوز --الامارات

الجزيرة --قطر 

كل واحدة من دول بتنفذ سياسة الدولة اللي بتدعمها

Money talks 

وانت عارف ان القنوات ده ٣ مالهومش مصداقية كاملة

وموضوع الاعلام والقوى الناعمة قصة كبيرة

خلينا نستمتع بمشاهده الفييلم والانتظار حتى النهاية وده مايمنعش ان ايران عمالة تلعب في سوريا والعراق ع راحتها ومحدش من الاشاوس العرب قادر يقول بم ، خلينا مع قطر وتميم 

تمنياتي لك بمشاهده سعيدة للمراهقات السياسية الحادثة 

ع جنب . بلاش كلمة عدو 

ماتعملش زي الاخوان ،من لم يكن معنا فهو ضدنا 

اسمها مختلف سياسيا

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...