اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة للتفكير خارج الصندوق - تراخيص السيارات

Recommended Posts

العالم كله يستخدم السيارات  و بالتالي في العالم كله آليات تقنية و أمنية لضمان الإستخدام الآمن للسيارات ، في بلادنا  - في مصر - ترخيص السيارة  يحتاج غالبا إلى يوم عمل من صاحب السيارة في إدارة المرور حتى لو كانت إدارة مرور نموذجية مثل مرور مدينة نصر.

كل منا يمر بتجربة ترخيص سيارة  مرة في السنة أو كل ثلاث سنوات  ...  الأمر لا يستحق "تكسير الدماغ"  و لكن  برأس بارد لو أمكننا تحسين عملية ترخيص السيارة  ألا يصب ذلك - و لو بقدر ضئيل - في تحسين نوعية الحياة في بلادنا   صحيح لو تركنا الأمور على أعنتها سيتم تحسين عملية ترخيص السيارات  و لكن بعد زمن طويل.

أمس قرأت عن مبادرة من محافظة أسيوط  لتيسير عملية ترخيص السيارات   قاموا بتجهيز أتوبيس به كل الموظفين و الفنيين المطلوبين لترخيص السيارات  و يتحرك هذا الأتوبيس إلى أماكن التجمعات  ... و لا تعليق من جانبي.

دعونا نفكر خارج الصندوق  أو قل دعنا نستكشف كيف يعملونها في الخارج.

في بريطانيا  يعهدون بمهمة الفحص الفني إلى مراكز صيانة السيارات المنتشرة في أنحاء البلاد الذين يقومون بالفحص الفني للسيارة و يصدروا لصاحبها شهادة صلاحية للسيارة   ... و باقي الإجراءات عن طريق البريد و ربما الإنترنت  .... و بس خلاص !

شاركونا  بالتفكير خارج الصندوق 

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

11 hours ago, عادل أبوزيد said:

العالم كله يستخدم السيارات  و بالتالي في العالم كله آليات تقنية و أمنية لضمان الإستخدام الآمن للسيارات ، في بلادنا  - في مصر - ترخيص السيارة  يحتاج غالبا إلى يوم عمل من صاحب السيارة في إدارة المرور حتى لو كانت إدارة مرور نموذجية مثل مرور مدينة نصر.

كل منا يمر بتجربة ترخيص سيارة  مرة في السنة أو كل ثلاث سنوات  ...  الأمر لا يستحق "تكسير الدماغ"  و لكن  برأس بارد لو أمكننا تحسين عملية ترخيص السيارة  ألا يصب ذلك - و لو بقدر ضئيل - في تحسين نوعية الحياة في بلادنا   صحيح لو تركنا الأمور على أعنتها سيتم تحسين عملية ترخيص السيارات  و لكن بعد زمن طويل.

أمس قرأت عن مبادرة من محافظة أسيوط  لتيسير عملية ترخيص السيارات   قاموا بتجهيز أتوبيس به كل الموظفين و الفنيين المطلوبين لترخيص السيارات  و يتحرك هذا الأتوبيس إلى أماكن التجمعات  ... و لا تعليق من جانبي.

دعونا نفكر خارج الصندوق  أو قل دعنا نستكشف كيف يعملونها في الخارج.

في بريطانيا  يعهدون بمهمة الفحص الفني إلى مراكز صيانة السيارات المنتشرة في أنحاء البلاد الذين يقومون بالفحص الفني للسيارة و يصدروا لصاحبها شهادة صلاحية للسيارة   ... و باقي الإجراءات عن طريق البريد و ربما الإنترنت  .... و بس خلاص !

شاركونا  بالتفكير خارج الصندوق 

استاذي الفاضل والدي مر بهذه التجربة الممتعة من اقل من سنة ومش عاوز اقول لحضرتك ان بنحسب لها من دلوقت مع انها تتكرر كل 3 سنوات ولو امكن كنت اتمنى ان تكرر كل 10 سنوات

استاذ عادل هذه المره قررت استخدم التكنولوجيا واللي انا ابن من ابنائها ومجال تخصصي

جيت حضرتك دفعت المخالفات من الموقع الالكتروني والموضوع تم بمنتهى السلاسة ولكن!!!!! خدنا المظروف المختوم اللي وصل للبيت في خلال 4 ايام تقريبا او اقل وروحنا وحدة المرور وطبعا زحمة وعدم نظام ومش هقدر الوم الضابط المسئول لان الافراد لهم دور المهم وصلنا للموظفة !!! اللي هي مدام زي اي مدام في المصالح الحكومية اس الفساد والبيروقراطية

ومش عاوز اقول لحضرتك عقدت الامور ولازم تروح مرور الدراسة وانت كده دفعت من ع النت ورقك هيروح الدراسة وحوار غريب جعلني اندم والعن اليوم اللي خلاني فكرت فيه استخدم التكنولوجيا في مصر

وبالعافية بعد مشوار 3 ايام متوالية فهمت واقتنعت وتم تجديد الترخيص اخيرا

فوجئت ان فوري بيقوم بهذه الخدمة ولكن كم الشكاوي فظيع من مواطنين زي حالاتي فاكرين اننا ممكن نستخدم التكنولوجيا في بلادنا 

حضرتك بتحكي تجربة جميلة وفكرة وهناك افكار بسيطة جدا ممكن تسهل الحياة ع المواطن لكن هل هناك ارادة ف ذلك 

مش هقارن بين اللي بيحصل ده وبين اللي بيحصل ف السعودية  ع فكره نفس اللي بيحصل عند حضرتك في بريطانيا واكيد احفاد حضرتك وابنائك بيستمتعوا بكدةوغيره وانت حطيت موقع وزارة الداخليه السعودية 

ومش عاوز اقول لحضرتك ان رخصة السيارة تم تجديدها فعليا من ع الموقع ف 10 دقائق وذهبت لاستلامها مغلفة في اقل من 5 دقائق من مكتب خاص بالخدمات الالكترونية 

صدقني الحياة سهلة والتكنولوجيا هي الاساس لو عاوز تقضي ع الفساد وتوفر وقت الناس للشغل 

انما ماتزعلش مني ف ناس عاوزة الناس تبقى قرفانة وزهقانة عشان ماتفضاش لها 

وعندي تجارب كثيرة مارستها ف مصر ف 2002-2006 لتطبيقات الحكومة الالكترونية واشتغلنا شغل كويس واصطدمنا بمدام عنايات واستاذ عبدة روتين ،الموظفين رافضين التكتولوجيا واتقال ليا بالنص امال انا لازمتي ايه مش هحس بقيمتي

كلامي مش من وحي الخيال ده من واقع تجارب حقيقية

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

ليتك تذكر لنا آلية فحص المركبة في السعودية  أكيد ستكون معلومة مفيدة ، دعونا نستكمل التفكير خارج الصندوق في مسألة ترخيص السيارات.

أحلبم مع حضرتك أن تقل مقاومة الموظفين للتحول إلى إستخدام تكنولوجيا المعلومات ، مشكلة المقاومة هذه شيئ عادي جدا و حدث و يحدث في كل العالم ، و في البدايات  كانت إدارة تقنية المعلومات تتبع  الإدارة المالية  لكن النتيجة كل الإدارات الأخرى ترفض و تقاوم  كل ما تقترحة إدارة تقنية المعلومات   .. هل معقول الإدارة الهندسية  أو إدارة الإنتاج  تسمع كلام و مقترحات إدارة تابعة للإدارة المالية ؟  طبعا ما ينفعش !  و هذا في كل العالم  . و كانت النتيجة  أن تلك الإدارة أصبحت تتبع الإدارة العليا   و بالتالى توقفت مقاومة الموظفين   أقصد المقاومة الصريحة من قبل الموظفين.

الفاضل هيروهيرو  أشكر لك مرورك  و الحوار لم يكتمل بعد

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

15 hours ago, عادل أبوزيد said:

ليتك تذكر لنا آلية فحص المركبة في السعودية  أكيد ستكون معلومة مفيدة ، دعونا نستكمل التفكير خارج الصندوق في مسألة ترخيص السيارات.

أحلبم مع حضرتك أن تقل مقاومة الموظفين للتحول إلى إستخدام تكنولوجيا المعلومات ، مشكلة المقاومة هذه شيئ عادي جدا و حدث و يحدث في كل العالم ، و في البدايات  كانت إدارة تقنية المعلومات تتبع  الإدارة المالية  لكن النتيجة كل الإدارات الأخرى ترفض و تقاوم  كل ما تقترحة إدارة تقنية المعلومات   .. هل معقول الإدارة الهندسية  أو إدارة الإنتاج  تسمع كلام و مقترحات إدارة تابعة للإدارة المالية ؟  طبعا ما ينفعش !  و هذا في كل العالم  . و كانت النتيجة  أن تلك الإدارة أصبحت تتبع الإدارة العليا   و بالتالى توقفت مقاومة الموظفين   أقصد المقاومة الصريحة من قبل الموظفين.

الفاضل هيروهيرو  أشكر لك مرورك  و الحوار لم يكتمل بعد

استاذ عادل انا كنت مسئول عن مشروع automation system 

في وزراة الكهرباء الكلام ده كان ٢٠٠٣ تتخيل حضرتك ان ما استطعنا انجازه هو الفاتورة الالكترونية ومازال اصدقائي يحلمون ان تاتي الفاتورة كرسالة SMS 

استاذي توسلت اليهم ان يقوموا بالتجربة للاسف الشديد مقاومة فظيعة لاستخدام التكنولوجيا مش عاوز اقول لحضرتك مسئول ف الكهرباء قالي انت عاوز تعمل workflow ومحدش يجي يخبط عليا وينتظر الامضاء بتاعتي ع الورق

امال انا لازمتي ايه. ع فكرة الدماغ ده ف حتت كثيرة ف مصر والحمد لله طفشت انا وكثيرين واستمعتنا باستخدام التكنولوجيا ف بلاد كنا سابقينها بسنيييين

بالنسبة لالية فحص السيارة .اذاكانت السيارة محتاجه فحص لان مر على انتاجها اكثر من ٣ سنوات .بتتوجه لاحدى مراكز الصيانة المعتمدة والمؤهلة وبتحجز دور اون لاين وتتوجه بسيارتك لفحصها .ومن ثم ترفق نتيجة الفحص

ع فكرة الامور لم تكن هكذا من ٤ سنوات.يعني لو توفرت الرغبة كله بيتعمل

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...