اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حوار مع زئرد

إبن مصر

Recommended Posts

تعكننت قوى النهارده .. من الصبح والاخبار زهقت منها والسبب واحد...الفكر... فولعت البخور وناديت على زئرد العفريت بتاعى  سلم عليا وهو مستغرب انى متعكنن فولعت سجاره وقولت له.
أنا: لحد امتى بقى هانفضل كده...
زئرد: اهدى بس .. قصدك ايه؟؟؟؟؟
 أنا: هو انت مشوفتش النهارده!! تفجير انتحارى فى طنطا.. وانتحارى تانى فى اسكندريه...  انا الى قالقنى .. كلمه الانتحارى دى.. ازاى؟؟ ازاى حد يموت نفسه وهو فاكر انه بيعمل الصح...
زئرد شد شدددده جامده قوى من البخور وكتم نفسه وبرق لى وقال.....
زئرد: عايز تعرف بجد..؟؟؟
أنا : طبعا ... ده شغل شياطين..
زئرد : لا و انت الصادق ده شغل بنى أدمين... شوف يا سيدى...
وفجأه لقيت زئرد بقى بدقن وقاعد فى جامع وبقى قدامنا شباب كتير من سن 14 ل 18 سنه قاعدين امامه منتبهين ليه وقام بص لهم وصوته اتملى خشوع وهدؤ وقال..
 زئرد: يا ابنائى.. ان العقيده قد تغيرت واتشحت بالسواد فى زمن اغفل الناس عنه اعظم الفرائض واشرف المقاصد وهو الجهاد.. الجهاد الذى به نبلغ الجنه .. نضحى بارواحنا من اجل اعلاء كلمه الله وكى يمكن لدين الله فى الارض... لقد تأمر الجميع على محاربه دين الله فاغفلوا ان يذكروكم يا شباب الجنه بالفريضه الغائبه وهى الجهاد.. ان ارض الله لله.. ليست لمن يدعى الملك والجاه.. انتم يا شباب الجنه تستطيعون ان تكونوا مع خير خلق الله.. فى ليله واحده معه فى الجنه... انتم يا من تركتم الدنيا من اجل الله.. فلا ولد تخشون عليه الفاقه او زوجه تشتهونها او مال تخافون عليه.. انتم الانقياء الاتقياء.. يا ملائكه البشر انتم من سيقيمون دين الله.. ان اغفل الحكام والملوك والطغاه هذه الفريضه فانتم لها.. بكبسه زر تبيتون فى الجنه مع رسول الله تاكلون معه وتشربون من يده...اذهبوا الى اعداء الله فى ديارهم.. اعيدوا مجد الدين استعيدوا كرامته المهدره وهيبته المغتصبه زلزلوا الارض تحت اقدام اعداء الله... من منكم لها يا ابنائى .. من منكم...؟؟؟
انا: انا لها .. انالها.... الله اكبر ...
زئرد : يخرب بيتك... فووووووووق.. انت صدقت الى انا قولته؟؟؟؟؟؟
أنا: يا بن الجنيه دا انا صدقتك....
 زئرد : مفيش اى سند شرعى لاى حاجه انا قولتها الا لى الحقيقه وطلسمه الاحكام الفقهيه امام شباب لا يوجد ما يخسره فيصدق ويقصر ويقول لنفسه... يعنى انا زنيت وشربت مخدرات .. وسرقت... وبعدين بقيت بحب ربنا ... يعنى ادوس زرار اخش الجنه..؟؟؟ طبعا..... العيب على الى سايب الفكر ده من غير ما يوضحه ...
أنا: صحيح الشيطان ليه حاجات....
 زئرد: اوعى تخاف من شيطان الجن فمعاك الى تحرقه بيه.. تقول اعوذ بالله يسيبك.. تقرا ايه الكرسى تحرقه.. انما خاف من شيطان الانس.... الى والنيعمه لو قريت عليه الزبور والفرقان والانجيل ماهيسيبك الا لما يعمل الى هو عايزه.....
أنا : صدعتنى يا منيل..... هى فعلا... مشكله فكر....
زئرد: كفايه كده النهارده وخلينا نضرب بخور علشان بكره هايبقى مختلف تمااااااااااااااااما..... اللعبه هاتبدى من بكره..
 أنا: وماله....... خد شد......

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

مرحبا بالأخ الكريم ابن مصر 

حمدا لله على السلامة 

كنت كتبت تعليقا ومحوته لأسجل متابعه 

تحياتي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...