اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لم كانت شماتة وفرح البعض بهزيمة مصر في النهائي أمام الكاميرون ؟!

tarek hassan

Recommended Posts

Just now, tarek hassan said:

نوع من تحقير المرأة ... والاستهزاء من تعبيرها عن حب الوطن .... معتز مطر خصص حلقة كاملة عن هذا الموضوع يبدو إنك متأثر بمشاهدتها أو ناقل عن متأثر .... المهم مفيش فيها حاجه .... أليست حرة في تعبيرها ... وما دخل السيسي وحشره في الموضوع .... سيبك ياريس من تلاكيك الإخوان المرضى بالكراهية

لا انا مش مع اسم الفيديو ،وفعلا الرئيس السيسي مالوش دخل ف النقطة ده 

بس ان مجلس النواب يجي عضو بهذا المنظر وقبل كده نائب ثاني اعترضوا وقالوا له ده لبس نادي شئ مش مقبول 

والتعبير عن الفرحه له اماكن كثيرة انما ده نائبة بتتقاضي الوفات من فلوسي وفلوسك مش عشان تيجي تتنطط

كنت هبقى سعيد لو النواب دول تنازلوا عن مكافات حضور الجلسات عشان مصر وتحيا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 43
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

11 دقائق مضت, herohero said:

لا انا مش مع اسم الفيديو ،وفعلا الرئيس السيسي مالوش دخل ف النقطة ده 

بس ان مجلس النواب يجي عضو بهذا المنظر وقبل كده نائب ثاني اعترضوا وقالوا له ده لبس نادي شئ مش مقبول 

والتعبير عن الفرحه له اماكن كثيرة انما ده نائبة بتتقاضي الوفات من فلوسي وفلوسك مش عشان تيجي تتنطط

كنت هبقى سعيد لو النواب دول تنازلوا عن مكافات حضور الجلسات عشان مصر وتحيا مصر

عايز رأيي فيه خروج عن النص يزعل وخروج عن النص دمه خفيف ومقبول والعبرة بالدافع وحبذا إذا كان حب الوطن وظنيب أ،ه لا مخالفة

لكن العضو اللي يدخل البرلمان يناقش قضية ورافع لافتة برأي قبل المناقشة زي أعضاء تيران وصنافير رأيي مش مقبول 

إذا كنت تعتقد العكس فأنت حر طبعا وهما أحرار  ....

ومن غير الإنصاف أن يهللوا لحركة خالد علي القذرة ثم ينتفضوا  لأن النائبة المحترمة ارتدت ثيابا تمثل علم بلادها ... نفوض الأمر لله 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

2 hours ago, tarek hassan said:

عايز رأيي فيه خروج عن النص يزعل وخروج عن النص دمه خفيف ومقبول والعبرة بالدافع وحبذا إذا كان حب الوطن وظنيب أ،ه لا مخالفة

لكن العضو اللي يدخل البرلمان يناقش قضية ورافع لافتة برأي قبل المناقشة زي أعضاء تيران وصنافير رأيي مش مقبول 

إذا كنت تعتقد العكس فأنت حر طبعا وهما أحرار  ....

ومن غير الإنصاف أن يهللوا لحركة خالد علي القذرة ثم ينتفضوا  لأن النائبة المحترمة ارتدت ثيابا تمثل علم بلادها ... نفوض الأمر لله 

عزيزي انا بتكلم ع اللي اعترض ع ارتداء نائب من قبل لملابس  وقاله انه تروح بيها نادي ماتجيش بيها هنا

ده اللي اقصده سيدي انما كل واحد ف لبسه 

المواقف ده اللي بتخلي الناس تفقد احترامها للبرلمان ولشخصيات كثير وهي التناقض ف التعامل عشان كده اللي فرح بهزيمة المنتخب لم يكن شمتان في مصر بل شمتان ف الطبالين 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

1 ساعه مضت, herohero said:

عشان كده اللي فرح بهزيمة المنتخب لم يكن شمتان في مصر بل شمتان في الطبالين 

ما هي دي النظرية الغلط ..... إني أكره البلد وافرح بهزيمتها وسقوطها  بحجة فلان وعلان وترتان 

( لا تزر وازرة وزر أخرى ) 

إيه اللي دخل دا في ده ... ولا فاكرين لما المنتخب هيخسر في النهائي الناس هتثور على السيسي 

وكأن فئة من المصريين بتسميهم الطبالين هم أصحاب البلد وأصحاب المنتخب الوطني

البلد فضلها على الجميع بمن فيهم الناكرين لفضلها عليهم في أكلهم وشربهم وسكنهم ومرافقها المسخرة لهم من مدارس وجامعات ومستشفيات ومواصلات والآخر يتمنوا سقوطها ويفرحوا بانتكاساتها والحجة أصل فلان بيطبل وأصل علان ... والمفروض مش نشاركها أفراحها وأتراحها بس ... لكن نعمل على رقيها وتقدمها أو على الأقل ننقطها بسكاتنا ونبطل الهري في جسدها

ربنا يهديهم وينقي قلوبهم

فالشماتة تسقط الشامت من نظر الناس ولا تعليه بل تفضح قلبه الأٍسود وحقده الدفين 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

22 ساعات مضت, herohero said:

ومعلش اعذروني ان اتكلمت ف حاجات زعلتكم الامور زي الفل

وكله تمام 

لأ مش كله تمام ولا حاجة .. لكن لو ما تعملش ماتش الكورة  ... سعر الزيت و السكر مش هيقل ..  وحوادث الطرق مش هتقل .. و كل حاجة هتفضل زي ما هيّّ لان دا مالوش دعوة بدكاهو . 

وفيه سؤال ( زعلتكم ) الكُم دي عايدة على مين ؟ 

هو حضرتك مش معانا ولا ايه ؟ 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

31 minutes ago, tarek hassan said:

ما هي دي النظرية الغلط ..... إني أكره البلد وافرح بهزيمتها وسقوطها  بحجة فلان وعلان وترتان 

( لا تزر وازرة وزر أخرى ) 

إيه اللي دخل دا في ده ... ولا فاكرين لما المنتخب هيخسر في النهائي الناس هتثور على السيسي 

وكأن فئة من المصريين بتسميهم الطبالين هم أصحاب البلد وأصحاب المنتخب الوطني

البلد فضلها على الجميع بمن فيهم الناكرين لفضلها عليهم في أكلهم وشربهم وسكنهم ومرافقها المسخرة لهم من مدارس وجامعات ومستشفيات ومواصلات والآخر يتمنوا سقوطها ويفرحوا بانتكاساتها والحجة أصل فلان بيطبل وأصل علان ... والمفروض مش نشاركها أفراحها وأتراحها بس ... لكن نعمل على رقيها وتقدمها أو على الأقل ننقطها بسكاتنا ونبطل الهري في جسدها

ربنا يهديهم وينقي قلوبهم

فالشماتة تسقط الشامت من نظر الناس ولا تعليه بل تفضح قلبه الأٍسود وحقده الدفين 

استاذ طارق اكيد حضرتك عارف ان مصر كوطن غير مصر كمنظومة حكم

والرئيس مبارك او السيسي او مرسي او اللي هيجي بعد كده 

هيفضل نمجد فيه وننسب اي نجاح الى توجيهاته صدقني الناس الشمتانه وهي مش بمعنى شماتة لكن فرحانه ف فريق من الناس كانوا هيستغلوا فوز منتخب مصر للتطبيل والمبالغة 

الحكاية بقت حرب اعلامية بين فريقين الاثنين اسوأ من بعض 

وماتزعلش مني البلد مش هتتقدم طول ما الحرب ده موجودة الارهاب ده حاجه بسيطة جدااااااااا جنب الكارثة اللي عايشين فيها وهي انقسام المصريين صدقني طول ما احنا كدة مش هنتقدم

انت زعلان عشان جانب شمت ف جانب اخر لهزيمة منتخب تتخيل حضرتك ان كل فريق لا يرغب ف نجاح الدولة مادام هو لن ينسب له النجاح

من غير زعل كنت هتلاقي نفس الفريق الشامت كان لو مرسي موجود كانوا هيقولوا انجازات وتوجيهات الرئيس مرسي

وحضرتك كنت هتقول كلام عكس اللي بتقوله وكنت هتبقى زعلان ان المنتخب كسب

صدقني نحن غير مخلصين في حبنا للبلد وانزل اي مكان ف مصر وانت تعرف اد ايه احنا بنكره البلد

رابط هذا التعليق

4 minutes ago, Grandma said:

لأ مش كله تمام ولا حاجة .. لكن لو ما تعملش ماتش الكورة  ... سعر الزيت و السكر مش هيقل ..  وحوادث الطرق مش هتقل .. و كل حاجة هتفضل زي ما هيّّ لان دا مالوش دعوة بدكاهو . 

وفيه سؤال ( زعلتكم ) الكُم دي عايدة على مين ؟ 

هو حضرتك مش معانا ولا ايه ؟ 

اه ما انا مش معاكم مادام انا ليا راي غيركم بقيت انا عدو وعميل وخائن 

ده يمكن تسحبوا مني الجنسية وبعدين ده مجرد تبني راي مخالف للموجود بقيت اخوان وعميل 

رغم ان مرارا وتكرارا قولت وجهة نظري بس للاسف مادام اختلفت ف راي يبقى انا مش معاكم وع راي على الحجار احنا شعب وانتوا شعب

موضوع السكر والزيت ، وكرة القدم معروف ان كرة القدم افيون الشعوب وكثيرين اتكلموا فيها 

ولما انا بقول وجهة نظري ف اننا لانكبر الامور ولا نضخمها 

لاننا خدنا قبل كده ام افريقيا مش اول مرة يعني نخسر او نكسب ف مراحل الدولة لازم يبقى لها اهداف ثانية انما احنا بنتعامل مع المباراة كانها حلم هينقل مصر الى مصاف الدول المتقدمة اللي كنت حابه سواء كسبنا او خسرنا اننا نشوف امورنا الحياتية الاهم واللي كثير منها كارثي 

رابط هذا التعليق

منذ ساعة, herohero said:

مين قال كدا ؟ 

عندي اخ بيقول نفسك رأيك وبنتخانق على طول .. ومش بتهمه بالخاينة و لا العمالة و لا أي حاجة .. دي وجهات نظر 

منذ ساعة, herohero said:

ده يمكن تسحبوا مني الجنسية وبعدين ده مجرد تبني راي مخالف للموجود بقيت اخوان وعميل 

على فكرة فيه ناس كتير مش اخوان ولا متعاطفة معاهم ولهم آراء زي آراء حضرتك .. وانا نفسي بغير رأي في حاجات كتير ودا مش عيب .. علشان كدا اما بيقولوا على بعض الاعلاميين انهم متحولين بدافع عنهم .. لان انا فاهمة ان الانسان ممكن يغير رأيه .

منذ ساعة, herohero said:

موضوع السكر والزيت ، وكرة القدم معروف ان كرة القدم افيون الشعوب وكثيرين اتكلموا فيها 

هي كرة القدم هي اللي افيون الشعوب ولا الدين ؟ 

على كلٍ لسه ما غيرتش رأيّ ومصرة ان كرة القدم نقرة و السكر و الزيت نقرة أخرى 

منذ ساعة, herohero said:

لازم يبقى لها اهداف ثانية انما احنا بنتعامل مع المباراة كانها حلم هينقل مصر الى مصاف الدول المتقدمة اللي كنت حابه سواء كسبنا او خسرنا اننا نشوف امورنا الحياتية الاهم واللي كثير منها كارثي 

اكيد لمصر اهداف اكبر من كرة القدم بكتير .. لكن زي ما تقول فيه حاجات بنشعر انها بتكبر اسم مصر في الخارج بسهولة ومن الحاجات دي كرة القدم . 

وبالتأكيد عندنا مشاكل كتير وكبيرة في مصر و لازم تتحل ... لكن الحمد لله لسه نقدر نقول عماااار يا مصر .

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

15 minutes ago, Grandma said:

مين قال كدا ؟ 

عندي اخ بيقول نفسك رأيك وبنتخانق على طول .. ومش بتهمه بالخاينة و لا العمالة و لا أي حاجة .. دي وجهات نظر 

على فكرة فيه ناس كتير مش اخوان ولا متعاطفة معاهم ولهم آراء زي آراء حضرتك .. وانا نفسي بغير رأي في حاجات كتير ودا مش عيب .. علشان كدا اما بيقولوا على بعض الاعلاميين انهم متحولين بدافع عنهم .. لان انا فاهمة ان الانسان ممكن يغير رأيه .

هي كرة القدم هي اللي افيون الشعوب ولا الدين ؟ 

اه عندنا في مصر هي ارخص من الأفيون كمان ومفعولها حلو اوووووووي

على كلٍ لسه ما غيرتش رأيّ ومصرة ان كرة القدم نقرة و السكر و الزيت نقرة أخرى 

انا كل اللي اتمناه اننا نركز في حل مشاكلنا بدل ما نروح نتجمع ونتخانق على مباراة كرة قدم مدتها 90 دقيقة 

اكيد لمصر اهداف اكبر من كرة القدم بكتير .. لكن زي ما تقول فيه حاجات بنشعر انها بتكبر اسم مصر في الخارج بسهولة ومن الحاجات دي كرة القدم . 

اسم مصر بيكبر اوووي بقواها الناعمة ،اسم مصر كان منحوت في عقول العرب لما مصر كانت عندها دراما هادفة وثقافة وادب ، شوفي كده تعليقات غير المصريين ع مسلسل الشهد والدموع وغيره من اعمال مصرية رائعه وانت تعرفي مصر اسمها بيكبر بايه

مصر مش محتاجه اسمها يكبر لانه كبير بس للاسف في ناس بتصغره 

وبالتأكيد عندنا مشاكل كتير وكبيرة في مصر و لازم تتحل ... لكن الحمد لله لسه نقدر نقول عماااار يا مصر .

مصر هتبقى عمار لما الناس ترجع تتوحد مع بعض لما مايبقاش ف فرقة لما مايبقاش ف دم بين الناس

رابط هذا التعليق

1 ساعه مضت, herohero said:

ليه يا أستاذ : هيرو  .... ما فيه ملايين بيتكلموا زيك وبيتمتعوا بالجنسية المصرية ومحدش بيقولهم تلت التلاتة كام  ....

يا راجل لا تبالغ محدش هيقول عليك إخوان ولا حد هيصفك بالعمالة والخيانة ......

قول رأيك زي ما أنت عايز  عمر ما حد هنا هيحاسبك على رأيك حتى لو وصفت مخالفيك بالطبالين 

لكن نصيحة أخوية ... ممكن تاخد بيها أو ترمي بها عرض الحائط 

كون رأيك من دماغك وبشخصيتك وباجتهادك لأنك لما بتعمل كده بتجيب أراء كويسة 

وقول هذا الرأي فيما هو مطروح للنقاش 

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

Just now, tarek hassan said:

ليه يا أستاذ : هيرو  .... ما فيه ملايين بيتكلموا زيك وبيتمتعوا بالجنسية المصرية ومحدش بيقولهم تلت التلاتة كام  ....

يا راجل لا تبالغ محدش هيقول عليك إخوان ولا حد هيصفك بالعمالة والخيانة ......

قول رأيك زي ما أنت عايز  عمر ما حد هنا هيحاسبك على رأيك حتى لو وصفت مخالفيك بالطبالين 

لكن نصيحة أخوية ... ممكن تاخد بيها أو ترمي بها عرض الحائط 

كون رأيك من دماغك وبشخصيتك وباجتهادك لأنك لما بتعمل كده بتجيب أراء كويسة 

وقول هذا الرأي فيما هو مطروح للنقاش 

تحياتي

عزيزي لما بقول كلمة طبالين هي نفس الكلمة اللي كنت بستخدمها لكل من يؤيد ع الدوام 

وع فكرة تصرفات كثيرة انا كنت ضدها ايام الرئيس مرسي يعني انا مش فارق معايا من اللي يحكم مادام جاي بطريقة ديموقراطية وقادر يحقق نتيجه صح بس

وراي هو نابع من قناعاتي الشخصية البحتة

رابط هذا التعليق

كبسولة مركزة للأفكار "الوسخة" التى يعتقد بها "البعض"
فلا تندهشوا لما تقرأون

رغم وقاحتهم ووضاعتهم كنت أظنهم مصريين
بالأمس فقط تأكدت أنها مجرد ديدان ترعي بالأرض المصرية

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

منذ ساعة, أبو محمد said:

كبسولة مركزة للأفكار "الوسخة" التى يعتقد بها "البعض"
فلا تندهشوا لما تقرأون

رغم وقاحتهم ووضاعتهم كنت أظنهم مصريين
بالأمس فقط تأكدت أنها مجرد ديدان ترعي بالأرض المصرية

هما مش عارفين يقولوا ..... فرحوا وشمتوا وبعدين عمالين يدوروا على المبرر لفضيحتهم الكبيرة وخيبتهم القوية 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

10 دقائق مضت, tarek hassan said:

فرحوا وشمتوا

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

درس من الكويت للديدان التى ترعى بالأرض المصرية
سواء منهم الهاربين أو الكامنين .. أو حَمَلة قفف قشر الموز والبلى
الذين ينحنون للديدان لتركبهم وتسعى على ظهورهم

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

فكره اتهام الاخرين بمجرد انه فرح لفوز الكاميرون على مصر انه شخص غير وطنى وعميل ...الخ فكره تدعوا دائما للانشقاق لان زى ما انا بحب الكوره جدا فى ناس بتكرها جدا وشايفاها انها مخدر علشان تنسى زياده الاسعار وازمات البلد ...الخ ده اولا

ثانيا اللى فرح فى فوز الكاميرون كان ضد اللقطه اللى هيستفاد بها السياسيين بعد تعب وجهد لاعيبه مصر الرجاله

ثالثا لو سخرنا قوتنا ووحدتنا اللى كانت موجوده فى التجماعات اثناء الماتش فى تنميه التعليم والصحه اعتقد ان كل حاجه هتنجح فى مصر حتى الكوره

رابط هذا التعليق

2 ساعات مضت, eslam kareem said:

فكره اتهام الاخرين بمجرد انه فرح لفوز الكاميرون على مصر انه شخص غير وطنى وعميل ...الخ فكره تدعوا دائما للانشقاق لان زى ما انا بحب الكوره جدا فى ناس بتكرها جدا وشايفاها انها مخدر علشان تنسى زياده الاسعار وازمات البلد ...الخ ده اولا

ثانيا اللى فرح فى فوز الكاميرون كان ضد اللقطه اللى هيستفاد بها السياسيين بعد تعب وجهد لاعيبه مصر الرجاله

ثالثا لو سخرنا قوتنا ووحدتنا اللى كانت موجوده فى التجماعات اثناء الماتش فى تنميه التعليم والصحه اعتقد ان كل حاجه هتنجح فى مصر حتى الكوره

أهلا أستاذ : إسلام

فكرة اتهام الرياضة بأنها مخدر جاءت متأخرة .... يمكن مئات السنين لم كان التذكر فجأة بأنها مخدر

فقد سبقك للفكرة أحد الزملاء الأعزاء ويبدو أن المعين الذي استقيتم منه الفكرة واحد 

..... الفكرة الأصلية ليست الاحتجاج على الرياضة أو الكرة تحديدا ... ولكن فكرتهم هو الفرح والشماتة لهزيمة المصريين في النهائي ... ولو كان الاحتجاج على الرياضة ذاتها لتوجه الاحتجاج إليها في كل المسابقات وكل الماتشات ولكن الكلام موجه للفريق وللسياسيين 

وعلى فكرة تنظيم الإخوان لهم أوقات أسبوعية يتجمعون ليمارسوا رياضة كرة القدم فلم نفاقهم ؟

لا يمكنك يا عزيزي أن تحدد وجهة ونية من شمت أو فرح وتفسرها على مزاجك لأن كل واحد معروف من كلامه ومن توجهه 

ولا يمكنك أيضا أن تمنع أي نوع من الترفيه وخاصة الرياضة لأن الناس محتاجة الرياضة جنبا إلى جنب مع العمل وجماهير إيه اللي تنمي التعليم والصحة أثناء الماتش 

الحمد لله إن أكبر المميزات إننا تجمعنا على حب مصر وهذا إنجاز في حد ذاته والمحتجون الشامتون أظنهم غاظهم هذا المشهد 

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

58 minutes ago, tarek hassan said:

أهلا أستاذ : إسلام

فكرة اتهام الرياضة بأنها مخدر جاءت متأخرة .... يمكن مئات السنين لم كان التذكر فجأة بأنها مخدر

فقد سبقك للفكرة أحد الزملاء الأعزاء ويبدو أن المعين الذي استقيتم منه الفكرة واحد 

..... الفكرة الأصلية ليست الاحتجاج على الرياضة أو الكرة تحديدا ... ولكن فكرتهم هو الفرح والشماتة لهزيمة المصريين في النهائي ... ولو كان الاحتجاج على الرياضة ذاتها لتوجه الاحتجاج إليها في كل المسابقات وكل الماتشات ولكن الكلام موجه للفريق وللسياسيين 

وعلى فكرة تنظيم الإخوان لهم أوقات أسبوعية يتجمعون ليمارسوا رياضة كرة القدم فلم نفاقهم ؟

لا يمكنك يا عزيزي أن تحدد وجهة ونية من شمت أو فرح وتفسرها على مزاجك لأن كل واحد معروف من كلامه ومن توجهه 

ولا يمكنك أيضا أن تمنع أي نوع من الترفيه وخاصة الرياضة لأن الناس محتاجة الرياضة جنبا إلى جنب مع العمل وجماهير إيه اللي تنمي التعليم والصحة أثناء الماتش 

الحمد لله إن أكبر المميزات إننا تجمعنا على حب مصر وهذا إنجاز في حد ذاته والمحتجون الشامتون أظنهم غاظهم هذا المشهد 

تحياتي

ههههههه

استاذ طارق موضوع كرة القدم وانها الهاء للشعوب ده قصه قديمة ودور في كتابات مصطفى محمود هتلاقيها موجودة كثير 

وهتلاقي سيدي العزيز الكثير من المشايخ تطرقوا لها في دروس دينية وانا افتكر زمااااااااان كنت سمعت خطبة لمحمد حسان ايام ماكان الواحد بيهتم به وبيسمع له كانت خطبة عنوانها - شباب كأس العالم وشباب علم العالم ، واكيد انك ف وقت من الاوقات سمعت راي الشيخ كشك واكيد  برده قرات مقالات كثير عن تدخل واستغلال الاحداث الرياضية من قبل السياسيين

فالقصة مالهاش دوعة لا باخوان ولا شياطين 

والاستاذ الفاضل اسلام  انا لم اتشرف به من قبل ولا يوجد بيننا ماهو مشترك لمصدر معلوماتنا 

رابط هذا التعليق

37 دقائق مضت, herohero said:

ههههههه

استاذ طارق موضوع كرة القدم وانها الهاء للشعوب ده قصه قديمة ودور في كتابات مصطفى محمود هتلاقيها موجودة كثير 

وهتلاقي سيدي العزيز الكثير من المشايخ تطرقوا لها في دروس دينية وانا افتكر زمااااااااان كنت سمعت خطبة لمحمد حسان ايام ماكان الواحد بيهتم به وبيسمع له كانت خطبة عنوانها - شباب كأس العالم وشباب علم العالم ، واكيد انك ف وقت من الاوقات سمعت راي الشيخ كشك واكيد  برده قرات مقالات كثير عن تدخل واستغلال الاحداث الرياضية من قبل السياسيين

فالقصة مالهاش دوعة لا باخوان ولا شياطين 

والاستاذ الفاضل اسلام  انا لم اتشرف به من قبل ولا يوجد بيننا ماهو مشترك لمصدر معلوماتنا 

ياريس كل الإخوان اللي بيقولوا لكم إنها مخدر للشعوب يتجمعون ليمارسونها بصفة منتظمة وأنا عن نفسي كنت أشترك معهم فترة من  زمان الشباب ... إذ فجاءة شمتوا في منتخب بلدهم ..... ليه يا إخواننا ؟ .... أصل الكره حرام ومخدر .....  طيب يا جماعة الكورة كلها ولا بتاعت مصر فقط .... يعني حرام علينا وحلال لهم ولكل الشعوب .....وإيه اللي فكركم الوقتي ....  إذن هي حجة قرعة وليبحثوا عن مبرر آخر للحالة ولفضيحتهم المدوية ... ولما أٌقولك الإخوان متجيبش محمد حسان السلفي فالسلفيين على ما هم فيه فإنهم أوضح في المواقف أيا كانت

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

3 hours ago, tarek hassan said:

ياريس كل الإخوان اللي بيقولوا لكم إنها مخدر للشعوب يتجمعون ليمارسونها بصفة منتظمة وأنا عن نفسي كنت أشترك معهم فترة من  زمان الشباب ... إذ فجاءة شمتوا في منتخب بلدهم ..... ليه يا إخواننا ؟ .... أصل الكره حرام ومخدر .....  طيب يا جماعة الكورة كلها ولا بتاعت مصر فقط .... يعني حرام علينا وحلال لهم ولكل الشعوب .....وإيه اللي فكركم الوقتي ....  إذن هي حجة قرعة وليبحثوا عن مبرر آخر للحالة ولفضيحتهم المدوية ... ولما أٌقولك الإخوان متجيبش محمد حسان السلفي فالسلفيين على ما هم فيه فإنهم أوضح في المواقف أيا كانت

ياسيدي انا ماليش دعوة بالاخوان بتقول ايه والكلام ده قولته قلبل كده ايام حادثة عبارة السلام والرئيس مبارك كان بيحضر المباراة وقبل سوزان مبارك فرحا 

وموضوع ان الكره الهاء للشعوب موضوع قديم ومعروف وانت اكيد سمعته من محمد حسان والشعراوي والشيخ كشك يعني حاجه مش جديدة ولا اختراع 

ايه علاقتها بكره البلد انا بقول لك اهو وبكررها كرة القدم والدراما التليفزيونية وغيره كثير هي لالهاء الناس عن امور كثيرة ف الدولة والاسلوب ده معروف 

فماتقوليش اخوان ولا شيطان وايات العرابي اللي انت جيبتها اصلا انا ولا فكرت اسمعها قبل كده ولست متابعا لقناة الشرق بل انا متابع لقناة العربي الجديد 

وايات عرابي ومن ع شاكلتها زي زوبع اللي مره جيبته دول مايفرقوش عندي عن احمد موسى وتوفيق عكاشة

ولا بسمع لهم ولابيضيفوا ليا شئ

اللي اترى ع البي بي سي ومونت كارلو وصوت اميركا مش هيجور عليه الزمن ويشكله رايه توفيق عكاشة ولا ايات عرابي ولا احمد موسى 

ومش كل كلمة اقولها تقول ليا الاخوان والعفاريت ،انا مش عارف لو الاخوان اختفوا من الموجود حضرتك وكثيرين هتلاقوا مين تعلقوا عليه شماعة الفشل في اي شئ 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...