اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الكلام كثير عن التفرقة ولكن كون ان تحصروها بين الديانتين فهو ظلم بين بجد  ظلم للواقع الذي نعيش فيه وظلم للحقيقة.

هنتك تفرقة بين موظف موصي عليه وموظف بلا واسطة..تفرقة في التعييين في آماكن معينةلقوم دون قوم  والكثير والكثير .حتى الشرطة عند ايجاد الجاني في مجني عليه لاحول ولاقوة له اوالمجني عليه من علية القوم.

اما عن التفرقة في الديانة ربما علت أصوات مؤخرا ولكنها صوت نشاذ لا قيمة لها ممن يسمون انفسهم حماة الدين وتأثيرهم أقل مما يذكر .

وسأقص عليكم حادثة ليتضح ان التفرقة لها لون آخر : منذ عدة سنوات تم السطو على شقة ملكي بالعجمي اوشكت على التشطيب .جماعة من العرب سلبوها .وقلت الجأ للقانون وفعلا مصاريف ومحاميان ووجع قلب  تقريبا ما دفعته ضعف تمن الشقة..شقة مصيف..فالعرق الصعيدي اشتغل عندي لا اترك ملكي ينهب وبعد ثلاث سنوات حكم لصالحي..انتظر ان تقوم حملة لتمكيني  شهورا بل سنة كاملة وكل مرة يحدث شيء.واخيرا عربهة كبيرة بها امن مركزي وسيارة انا اجرتها بها اثنان من الضباط  ونجار كي يغير الاقفال وتم التمكين وتنفست الصعداء؛ لكنها فرحة ما تمت بمجرد توقيعي على الاستلام ولم اصعد سلما واحدا كان كل الهيلمان ده تبخر وغير موجود وبلمح البرق امتلأ الطريق من قوم من العرب ومعهم سلاح .ومرارا وانا داخل السيارة اطلب النجدة او الشرطة ولا حس ولا خبر وتدخل ناس من الحي وكأنهم كانوا حاضرين .استنبط ان حياة احد اولادي او زوج ابنتي هي المقابل .وبالحرف قال المغتصب..انه عنده اثني عشر صبي ولو مات اتنين منهم لا يهمه .كنت سأموت كمدا في مكاني لولا زوج ابنتي عاد بي مسرعا ورجع للتفاوض ..وضاعت الشقة..واحسست ان كبريائي كمان ضاع معها...فهل لو كان المجني عليه قريبا لهم او معرفه حتعدي هكذا؟!!

اليس كل ما ذكرت تفرقة ..ما ذكرتوه انا لم اعرفه طيلة حياتي..لكن الاعلام الله يهديه ولانه عقم وافلس. اذا قامت مشاحنة بين اثنين او فئتين تعدي عادي لكن لو كان طرفا مسيحي تدخلوا واشعلوها ووضعوا عليها بنزيم لتزداد.

من مده عند كنت ابي بالقاهرة وابن اخي المراهق كان يلعب كورة في الشارع مع رفاقة وحدث ان الكورة خبطت في زجاج سيارة لاحظت حركة غريبة من الشباب بلمح البرق جمعوا نقودا وغيروا لصاحبها الزجاج.استغربت فقيل لي .انها ملك واحد قبطي وممكن الموضوع يكبر وتصبح اضهاد ديني بعتها..يعني الشباب عارف .واتمنى ان اقباطنا لا يميلون لتلك الثغرة لتأليب الرأي لصالحهم.

سومه

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هو مدته 31 ثانيه اللى يعرف يرفعو يتفضل انا مش عارفه ارفع اى فيديوهات. للاسف فيه

error عندى 

عنوانه على اليوتيوب 

// غاضب من تعريه سيدة مسنه فى المنيا لانها مسيحيه //

واضح تماما عملو فيها ايه وعروها ازاى 

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

Just now, suma said:

بسم الله الرحمن الرحيم

الكلام كثير عن التفرقة ولكن كون ان تحصروها بين الديانتين فهو ظلم بين بجد  ظلم للواقع الذي نعيش فيه وظلم للحقيقة.

هنتك تفرقة بين موظف موصي عليه وموظف بلا واسطة..تفرقة في التعييين في آماكن معينةلقوم دون قوم  والكثير والكثير .حتى الشرطة عند ايجاد الجاني في مجني عليه لاحول ولاقوة له اوالمجني عليه من علية القوم.

اما عن التفرقة في الديانة ربما علت أصوات مؤخرا ولكنها صوت نشاذ لا قيمة لها ممن يسمون انفسهم حماة الدين وتأثيرهم أقل مما يذكر .

وسأقص عليكم حادثة ليتضح ان التفرقة لها لون آخر : منذ عدة سنوات تم السطو على شقة ملكي بالعجمي اوشكت على التشطيب .جماعة من العرب سلبوها .وقلت الجأ للقانون وفعلا مصاريف ومحاميان ووجع قلب  تقريبا ما دفعته ضعف تمن الشقة..شقة مصيف..فالعرق الصعيدي اشتغل عندي لا اترك ملكي ينهب وبعد ثلاث سنوات حكم لصالحي..انتظر ان تقوم حملة لتمكيني  شهورا بل سنة كاملة وكل مرة يحدث شيء.واخيرا عربهة كبيرة بها امن مركزي وسيارة انا اجرتها بها اثنان من الضباط  ونجار كي يغير الاقفال وتم التمكين وتنفست الصعداء؛ لكنها فرحة ما تمت بمجرد توقيعي على الاستلام ولم اصعد سلما واحدا كان كل الهيلمان ده تبخر وغير موجود وبلمح البرق امتلأ الطريق من قوم من العرب ومعهم سلاح .ومرارا وانا داخل السيارة اطلب النجدة او الشرطة ولا حس ولا خبر وتدخل ناس من الحي وكأنهم كانوا حاضرين .استنبط ان حياة احد اولادي او زوج ابنتي هي المقابل .وبالحرف قال المغتصب..انه عنده اثني عشر صبي ولو مات اتنين منهم لا يهمه .كنت سأموت كمدا في مكاني لولا زوج ابنتي عاد بي مسرعا ورجع للتفاوض ..وضاعت الشقة..واحسست ان كبريائي كمان ضاع معها...فهل لو كان المجني عليه قريبا لهم او معرفه حتعدي هكذا؟!!

اليس كل ما ذكرت تفرقة ..ما ذكرتوه انا لم اعرفه طيلة حياتي..لكن الاعلام الله يهديه ولانه عقم وافلس. اذا قامت مشاحنة بين اثنين او فئتين تعدي عادي لكن لو كان طرفا مسيحي تدخلوا واشعلوها ووضعوا عليها بنزيم لتزداد.

من مده عند كنت ابي بالقاهرة وابن اخي المراهق كان يلعب كورة في الشارع مع رفاقة وحدث ان الكورة خبطت في زجاج سيارة لاحظت حركة غريبة من الشباب بلمح البرق جمعوا نقودا وغيروا لصاحبها الزجاج.استغربت فقيل لي .انها ملك واحد قبطي وممكن الموضوع يكبر وتصبح اضهاد ديني بعتها..يعني الشباب عارف .واتمنى ان اقباطنا لا يميلون لتلك الثغرة لتأليب الرأي لصالحهم.

سومه

فعلا عندك حق 

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

On 1/19/2017 at 11:14 AM, اغابي said:

تصدقنى لو قلتلك مش فاهمه منك ولا كلمه 

الحقيقة مش بفهم اسلوبك فى الكلام ودى مش اول مرة وجايز تكون المشكلة عندى انى مش بفهم طريقه الحوار زى زمان وداه سبب من الاسباب انى رجعت للمنتدى لانى بجد وبدون مبالغه محتاجة 

practice للغه العربية 

المشكلة مش بفهم انت تقصد ايه ولا بفهم ان كان قلبك زعلان على المسيحين او بتكرههم وكلامك مختلف .. فبالتالى الناس اللى بيكتبو بطريقتك دى وغير واضح نيتهم ايه فى الحوار مش بحب ادخل معاهم فى نقاش وانا تجاهلت الرد عليك قبل كدة .. فبلاش تدخل تعلق ليا فى كل كلمه اكتبها بليززز  او حاول توضح قصدك ... او شوف حد غيري اتناقش وياه يمكن تفهمو بعض

انا مش بفهم طريقتك .. ولو فهمتها هارد وهاخبط على الدماغ علطول لانى مش بعرف اسكت 

انت متضايقش من كدا .. سامحنى بجد .. مش شخصنه ليك ابدا.. لكن انا محتاجة شوية وقت افهم النصوص وطريقه الحوار مع الناس زى الاول

وفى الردود احيانا بتوه مش بركز فى المعنى المقصود ... انا ليا سنين بعيدة عن القراءة والكتابة والمناقشات اللى باللغه العربية

.. كمان انا من حقى اختار الشخص اللى اسمحله بمناقشتى او اتجنبه ومفيش قوانين فى المنتدى تجبرنى على غير كدا 

خلقنا احرار

Thnxxx

كلامي اللي اقصده بكل بساطة ان حضرتك مركزة ع الاضطهاد في اقامة دور العبادة وده انا معاكي فيه لكن يجب ان تصدمي ان الحوادث اللي حصلت في عهد الرئيس السيسي والمجلس العسكري أكثر من ايام مرسي 

ومازلت مصر ان هناك رغبة في النظام ع تحقيق عدم رضا بين فئات المجتمع 

باختصار انا لست متعاطف مع المصريين المتنازلين عن حقوقهم ،مش شايف ان مطلوب مني اتعاطف مع المصريين المسيحيين او المسلمين لان باختصار ده حقك ان يكون لك دور عبادة ،ولكن حقك انت تنازلت عنه بسبب موازنات سياسية وحسابات مع السلطة يبقى خلاص تحمل 

وبالنسبة للرغبة في التعليق ع مشاركة ليا او اقتباس مداخلتك فبعتذر ان كان هذا سبب في ضيقك ومللك وطبعا من حقك تقبلي اقتباسي لمداخلتك او لا لا

رابط هذا التعليق

On 1/19/2017 at 4:34 PM, tarek hassan said:

حلاوتك وأنت بتهدي النفوس ..... 

وحلاوتك وأنت بتقول الاعتداء على المسيحيين زاد عما كان في عهد مرسي 

مع إن كلامك غير صحيح بالمرة 

لكن المعتدين على الأقباط هم آل مرسي وعشيرته سواء في عهده أو عقابا لهم في عهد السيسي 

وكلام الراجل المفجوع واضح إن إحنا بنتعاقب علشانك 

إحمنا لأننا بنقتل وتحرق كنائسنا أوتهدم لأننا أيدناك

وكنا ككل الشعب مشاركين في الثورة على مرسي العياط

ماترد ع اعتقال وحبس اطفال مسيحيين ؟؟

بتهمة ازدراء الاديان ؟؟

وبعدين حضرتك عندك الدليل القاطع ع كدة طب تمام ماتقبض عليهم 

والعجيب ان موضوع الاعتداءات ع دور العبادة المسيحية بيجي دائما في توقيت حكم محكمة او موضوع مهم

نظام بص العصفورة ؟؟ مش غريبة شوية 

رابط هذا التعليق

On 1/19/2017 at 4:12 PM, tarek hassan said:

دا نوع من أنواع التمييز يا هيرو وكأنك بتقول مش من حق فرد واحد قبطي يكون معارض أو يشتم السيسي وأنتم ليل نهار نازلين شتيمة وبعضكم بيفتري الكذب عليه بصفة دورية وعليكم التشيير 

مش حقة يغضب لقتلاه ولبيوته ودور عبادته ..... حكمت على الجميع بواحد وحكمت على الواحد بموقف في ساعة غضب مبرر جدا 

أنتم ليه مبتحطوش نفسكم مكان الغير 

معذرة وأنا راجل مسلم أزهري ..... مجربناش إن مسيحي يفجر نفسه في مسجدنا وإحنا بنصلي أو يقتلنا في المسجد 

مجربناش إن مساجدنتا يعتدي عليها أو يتظاهرون أمامها 

هو دا التمييز اللي بقول إحنا مش حاسين بيه وهما حاسين بيه 

وما ربك بظلام للعبيد يا أخي .... اعتقادك إن لك حق مطلق وغيرك لا تفكر في حقوقه تمييز 

اللي قاله الراجل هو ما يطلبه الإخوان والسلفيين ومؤيدوهم 

عايزين كل الأقباط يوصلوا للحالة دي عايزين الفتنة والوقيعة 

غايظهم التأييد الجارف له منهم

أنا متأكد إن السيسي مقدر زعله وإن موقف الكنيسة مشرف جدا وقدموا الكتير في السنوات الأخيرة وكانوا واعيين لما يحاك 

حقيقة كلام الرجل لم يغضبني من المسيحيين بل زدت تعاطفا معهم كتعاطفي مع كل مظلوم ومع تعاليم ديني التي لم تكفر ولم تحل أي نوع من الاعتداء على أهل الكتاب من النصاري أو غيرهم 

قولي لو مسيحيين جابوا أكثر من عشرين شاب مسلم في غربة للعمل ودبحوهم على الدين   كنت عملت إيه أو قلت إيه أنت أو غيرك .... ما موقفكم ؟

وبدل ما تبحث عن فيديو من هنا أو هناك دور على موقف البابا نفسة والموقف الرسمي للكنيسة والحالة الغير مسبوقة بين رئيس مصري ومواطني البلد من المسيحيين 

لازم نحكم ضميرنا ونشغل عقلنا 

الفيديو لما عملت له شير مش هدفي الكلام اللي بتقوله خالص

انا هدفي اوضح لحضرتك ان العتب واللوم ع ان المسيحيين دعمت السيسي واننا ماخدناش ثمن الدعم ده

وهنا اخطر شئ اننا فعلا بنخلط الدين بالسياسة بل ان الدين اصبح ثمن لاهداف سياسية وموازنات سياسية 

وده كارثة سواء كان مسلم او مسيحي 

موضوع ان مسيحي يقتل مسلم ،وحوادث الكراهية اظن حصلت في المانيا وامريكا وغيره وغيره 

ولكن التعامل الاعلامي معاها هنا في مصر ع الاقل لا يكون بالقدر لو الحادثة ده حصلت بالعكس 

عزيزي  معروف طبعا ان الحوادث بتلقى رواج اعلامي وشو لما بتكون ضد الاقليات 

غير كده مش هتاكل عيش ومش هتحقق صدى واثر

رابط هذا التعليق

Just now, herohero said:

وبالنسبة للرغبة في التعليق ع مشاركة ليا او اقتباس مداخلتك فبعتذر ان كان هذا سبب في ضيقك ومللك وطبعا من حقك تقبلي اقتباسي لمداخلتك او لا لا

لا .. مش لدرجه اعتذار ولا حاجة عادى 

بس لما تتكلم بوضوح انا هافهمك انت او غيرك .. 

انت حاليا لما شرحتلى قصدك ايه انا فهمت .. كمان الوضوح فى المناقشات مطلوب .. انا طبيعتى برد بصراحه جدا وبشكل مباشرة لا بعرف افهم الالغاز ولا اتكلم بالغاز وبتوقع من الناس يتعاملو معايا كدا .

لكن مش مضايقه منك كشخص ولا حتى فيه اى. مشكلة بينا هو فقط مش بفهم ايه عاوز توصلهولى علشان اعرف ارد عليك .

انا اخدت قرار بينى وبين نفسي لو مفهمتش المداخله مش هارد 

انا هارد الل فهمته منك 

اولا .. انا مش زعلانه على موضوع بناء الكنايس انا زعلانه على الضغط على المسيحيين والخناف عليهم

لكن الصلاه والكنايس هما اتعودو وبيتصرفو 

ثانيا : احداث العنف ضد المسيحيين اكتر فى زمن السيسي فعلا والاصح نقول اكتر من اللحظة  والوقت تحديدا لما نزل مرسي عن الحكم .. نكايه فى السيسي ومن وقتها وانصار مرسي استلمو المسيحيين حوادث حتى هذه اللحظة يعنى السبب برضوة مرسي 

كمان انا معاك ان المسيحيين سلبين جدا.. كانو .. بس حاليا مبقوش سلبين زى زمان

اعتقد اتغيرو لان  بعد ثورة يناير المصريين كلهم اتغيرو بقو اقوى .. يقولو رايهم بحرية عكس قبل ثورة يناير .. الزمن اتغير .. بقى فيه مساحه حرية اكتر  للكل و مبقاس فيه خوف 

رابط هذا التعليق

4 minutes ago, اغابي said:

لا .. مش لدرجه اعتذار ولا حاجة عادى 

بس لما تتكلم بوضوح انا هافهمك انت او غيرك .. 

انت حاليا لما شرحتلى قصدك ايه انا فهمت .. كمان الوضوح فى المناقشات مطلوب .. انا طبيعتى برد بصراحه جدا وبشكل مباشرة لا بعرف افهم الالغاز ولا اتكلم بالغاز وبتوقع من الناس يتعاملو معايا كدا .

لكن مش مضايقه منك كشخص ولا حتى فيه اى. مشكلة بينا هو فقط مش بفهم ايه عاوز توصلهولى علشان اعرف ارد عليك .

انا اخدت قرار بينى وبين نفسي لو مفهمتش المداخله مش هارد 

انا هارد الل فهمته منك 

اولا .. انا مش زعلانه على موضوع بناء الكنايس انا زعلانه على الضغط على المسيحيين والخناف عليهم

لكن الصلاه والكنايس هما اتعودو وبيتصرفو 

ثانيا : احداث العنف ضد المسيحيين اكتر فى زمن السيسي فعلا والاصح نقول اكتر من اللحظة  والوقت تحديدا لما نزل مرسي عن الحكم .. نكايه فى السيسي ومن وقتها وانصار مرسي استلمو المسيحيين حوادث حتى هذه اللحظة يعنى السبب برضوة مرسي 

كمان انا معاك ان المسيحيين سلبين جدا.. كانو .. بس حاليا مبقوش سلبين زى زمان

اعتقد اتغيرو لان  بعد ثورة يناير المصريين كلهم اتغيرو بقو اقوى .. يقولو رايهم بحرية عكس قبل ثورة يناير .. الزمن اتغير .. بقى فيه مساحه حرية اكتر  للكل و مبقاس فيه خوف 

كويس جدا ان حضرتك وصلت ليكي وجهة نظري
وزيادة في التاكيد موضوع دور العبادة ده مقصود ومطلوب اختزال التفرقة وعدم وجود مواطنة  في قضية دور العبادة 

سيدتي الفاضلة كنت ومازلت مقتنع ان المصريين المسيحيين مقصرين جدااااااااااااا ودون الخوض في تفاصيل هم تنازلوا عن حقوقهم وع فكرة مازالوا مستمرين بنفس النهج ،ومع كامل احترامي وتقديري لشخص البابا  كنت افضل ان يكون في مأمن من السياسة وده نفس اللي بقوله بالنسبة للمشايخ ومن لهم مكانة وقيمة لدي الناس 
دعوا السياسة للسياسيين وهذا لما في السياسة من كذب وخداع ، 

وكل ما اطلبه من حضرتك بكل بساطة ان تتاملي في هذه الصورة 

الصورة ده هي وغيرها السبب في ان يبقى فيه تفرقة من النظام عشان مايتوحدش المسلم والمسيحي ضد النظام 

Image result for ‫مسيحيين + 25 يناير‬‎

رابط هذا التعليق

في ‎1‎/‎17‎/‎2017 at 23:15, Advisor said:

نحتاج لإختراع المستقبل الآن و ليس غدا ، و نحن المصريون بكل "عبلنا" قادرون على ذلك بل فعلناها من قبل و "هاتوا الدفاتر تنقرا".

تشخيص حالتنا الآن .. حالتنا كمصريين  أكبر من إمكانياتنا في محاورات المصريين  هناك ما يسمى بالمركز القومي للبحوث الإجتماعية و الجنائية  أتصور هذا هو دوره  متابعة التغيرات التي حدثت و تحدث على المجتمع المصري  ..

منذ أيام قرأت خبر حفظ التحقيقات في قضية "تعرية سيدة مسيحية سبعينية" في إحدى قرى مركز أبوقرقاص بالمنيا ، و المسألة أو الجريمة تم تغطيتها على نطاق واسع في وسائل الإعلام  ... ووصل خبرها لرئيس الجمهورية  و أظنه علق عليها و وعد الضحية بأخذ حقها كاملا   ..... أين هذا من حفظ التحقيقات لعدم كفاية الأدلة.

قبل أن أستطرد  أؤكد أن المظلومية لا تطال المسيحيين وحدهم و لكنها تطال كل المصريين أكرر كل المصريين مسلمين و مسيحيين  العدالة الناجزة غير موجودة.

هذه كانت ديباجة الموضوع و في جزء آخر كان الحديث عن مذبحة أبو النمرس حيث تم سحل و قتل مجموعة من المسلمين المصريين الشيعة  علنا و على رؤوس الأشهاد و الحادث تابعته أنا للأسف على تويتر و لم أصدق نفسي وقتها ، و تساءلت  منذ متى في مصر نعرف المذاهب الإسلامية.

حرية المواطنة محجوبة عن كل المصريين وكذا العدالة الناجزة  ..... كلنا نعاني و هناك من يتاجر بالمظلومية - مسلمين و مسيحيين - و من أمثلة ذلك ما نشرته جريدة الأقباط في الخارج عن إعلان لطلب موظفين في بنك مصر مشترطة أن يكونوا مسلمين  و رغم أن التعليقات على الموضوع في نفس المقع القبطي من أقباط و مسلمين تستنكر إمكانية حدوث ذلك و أوردته الفاضلة أغابي و لكنها يبدو أنها كانت على قناعة بأن الإعلان تم فعلا نشره على موقع حكومي رسمي ..... و أكيد كثيرين من أقباط المهجر تصلهم أكاذيب - لا يمكن أن تكون بحسن نية - أثمن كثيرا مشاركات الفاضلة أغابي كهمزة وصل مع المصريين مسلمين و أقباط في الخارج.

مررنا كلنا على إقتراح  أن يكون هناك نسبة من المسيحيين في أفلامنا و أعمالنا الإعلامية  - تذكرون مرقس أفندي في فيلم أم العروسة - كما حدث في أمريكا في سنة 1962 بفرض نسبة من غير البيض في الإعلام الأمريكي كله    ....  حتى نعرف بعضنا و نتلاحم مع بعضنا....

أمس كان عيد الغطاس  المسيحي  و هنا في محاورات المصريين  لم نكلف خاطرنا بالتهنئة    جهلا بالعيد نفسه  ..  

تم تعديل بواسطة Fahman
رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
في 1/22/2017 at 21:13, Fahman said:

هناك من يتاجر بالمظلومية - مسلمين و مسيحيين - و من أمثلة ذلك ما نشرته جريدة الأقباط في الخارج عن إعلان لطلب موظفين في بنك مصر مشترطة أن يكونوا مسلمين  و رغم أن التعليقات على الموضوع في نفس المقع القبطي من أقباط و مسلمين تستنكر إمكانية حدوث ذلك و أوردته الفاضلة أغابي و لكنها يبدو أنها كانت على قناعة بأن الإعلان تم فعلا نشره على موقع حكومي رسمي

اليوم ذكرت الفاضلة أغابي  أن هناك مناقشات دارت في البرلمان حول منع الأسماء الأجنبية و منع تسمية بإسم تواضروس و فرض عقوبات على المخالفين  !!

أكيد الفاضلة أغابي على قناعة بدرجة بهذه المعلومة كما كانت مقتنعة من قبل بمعلومة الإعلان في موقع رسمي مصري يطلب موظف شرط أن يكون مسلم (الغريب أن صاحب هذه المعلومة إسمه كما ذكرت محمد ماهر) ، أكيد هناك المئات مثل الفاضلة أغابي يتعرضون لمعلومات مضللة ... أكيد بسوء نية    رغم أني أحاول دائما إستبعاد نظرية المؤامرة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

للأسف معلومة قانون الأسماء  أورد الفاضل هيروهيرو رابط لخبر أن أحد النواب تفذلك و تقدم  بهذا الإقتراح

من مدة تسائلت مع الفاضل أبو محمد عن الأداء البرلماني - لا أذكر المناسبة - و كان تعليقه "أصل القماشة وحشة"  ....

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

10 minutes ago, عادل أبوزيد said:

للأسف معلومة قانون الأسماء  أورد الفاضل هيروهيرو رابط لخبر أن أحد النواب تفذلك و تقدم  بهذا الإقتراح

من مدة تسائلت مع الفاضل أبو محمد عن الأداء البرلماني - لا أذكر المناسبة - و كان تعليقه "أصل القماشة وحشة"  ....

للاسف كان نفسي اخدم

بس الفاضل هيرو هيرو مش هو اللي حط الرابط .الفاضلة اغابي

هي اللي حطيته

معلش المرة الجاية ابقي احط لينك وتتهموني باثارة القلاقل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

منذ ساعة, herohero said:

للاسف كان نفسي اخدم

بس الفاضل هيرو هيرو مش هو اللي حط الرابط .الفاضلة اغابي

هي اللي حطيته

معلش المرة الجاية ابقي احط لينك وتتهموني باثارة القلاقل ان شاء الله

حتى هذه تشبه فيها الاخوان مع انك تفتؤ تذكر  انك مش اخوان 

ولكن الشعور بالاضطهاد او اشعار من حولك بانك مضطهد صفة إخوانية محضة معلومة يخدعون بها العوام ويستديرون عطفهم وشفقتهم 

وعدم التسامح في الأخطاء غير المقصودة او سبق اللسان حتى من استاذ كبير ومحترم كالاستاذ .. عادل صفة اخرى ...... .

ثم جملة أخيرة غريبة الشكل ... وتتهموني ... بضمير الجمع وكأننا ونحن نوفر لك منبرا حرا تتحدث فيه كيفما تشاء ... ناس وحشة ومتامرة 

اهدا يا حاج هيرو ودعك منا واطرح فكرا محترما بعيد عن الشخصنة  ... وعلشان الحق والعدل ... الناس تلام على بعض أقوالهم ولكنهم لا يلامون على ما تعتقد حضرتك انهم سيقولونه فاعلم ذلك ودعك من حساب النيات وكانك عالم الغيب 

هذا أحسبه نقاش في ادب الحوار كما أفهمه وظني أن عندك صورة افضل يمكنك أن تقدمها عن نفسك هنا ونرحب بها 

تحياتي 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

1 hour ago, tarek hassan said:

حتى هذه تشبه فيها الاخوان مع انك تفتؤ تذكر  انك مش اخوان 

ولكن الشعور بالاضطهاد او اشعار من حولك بانك مضطهد صفة إخوانية محضة معلومة يخدعون بها العوام ويستديرون عطفهم وشفقتهم 

وعدم التسامح في الأخطاء غير المقصودة او سبق اللسان حتى من استاذ كبير ومحترم كالاستاذ .. عادل صفة اخرى ...... .

ثم جملة أخيرة غريبة الشكل ... وتتهموني ... بضمير الجمع وكأننا ونحن نوفر لك منبرا حرا تتحدث فيه كيفما تشاء ... ناس وحشة ومتامرة 

اهدا يا حاج هيرو ودعك منا واطرح فكرا محترما بعيد عن الشخصنة  ... وعلشان الحق والعدل ... الناس تلام على بعض أقوالهم ولكنهم لا يلامون على ما تعتقد حضرتك انهم سيقولونه فاعلم ذلك ودعك من حساب النيات وكانك عالم الغيب 

هذا أحسبه نقاش في ادب الحوار كما أفهمه وظني أن عندك صورة افضل يمكنك أن تقدمها عن نفسك هنا ونرحب بها 

تحياتي 

يعني لينك مش انا اللي حاطه وانا بتكلمبروح فكاهة

مش شايف اي اساءة او عدم احترام

ولا ياسبدي طلبت تعاطف من حد.وانا بتكلم بدعابة

مش فاهم انت ايه مشكلتك

اخوان ومش اخوان .هو ده وسواس عند حضرتك

ايه دخل الاخوان بس ف الموضوع لازم تحشرهم ف اي جملة وخلاص

ياسيدي انا مش اخوان وقولت لها مليون مرة

تعرف عمرو حمزاوي .بلال فضل .عاصري الليمون انا منهم 

تسميني عميل جاسوس جيل زفت رابع

يا اخي انا موقفي واضح من اليوم الاول للي حصل في ٣-٧ .

وقولته يبقى خلاص بقى كل شوية تحشر كلمة اخوان

يا اخي انا لا تبع فصيل سياسي ماشي بسياسة القطيع انا حر يا اخي

توجيهات ونصائح يا اخي ف ايه احنا مش ف مدرسة

مش بغلط ف حد وبقول حضرتك وسيادتك ف ايه

كل شوية تتجاوز 

بص يا طارق 

انا ضد اي عسكري ف وظيفة مدنية . ده انتمائي السياسي .خلاص ريحتك .ومؤمن بانتخابات حرة نزيهة

خرجتني عن الموضوع بس عشان نخلص من الوش ده 

انا مش اخوان وضد الادارة العسكرية لاي كيان مدني 

اتمنى تكون فهمت وبرجاء تبطل نغمة  اخوان 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      نحن صالون ثقافي سياسي بدأ منذ 1998  في أي لحظة تجد على الموقع ما يقرب من 2000 زائر  - فقط إختار الموجودين الآن في محاورات المصريين القائمة الكاملة هذا رغم وجود مواقع كبيرة تديرها شركات عالمية مثل فيسبوك و تويتر ما سبق كان إستهلالا لابد منه قمت بزيارة موقع الرئاسة المصري  و وجدت دعوة من سيادة الرئيس لعرض الأفكار الجادة حيث يمكن للزائر أن يتقدم بعرض فكرة و شرحها لابد أن هناك آلية جادة لقرادة و دراسة و تصعيد هذه الأفكار إلى القيادة السياسية  ---- و ألا كيف أن العديد من الأفكار التي ت
    • 11
      مواطنين لا متفرجين .. إلى أي مدى تحقق هذا الشعار في محاورات المصريين. المعنى هنا هو نعم للإيجابية ولا للسلبية ... موضوعات بالمئات بل قل بالألاف ... وأضعافها مشاركات وتعليقات .. منها الجاد ومنها ما لا يمت للجدية بصلة ... ارجع إلى الموضوعات الغير جادة بل والمكررة تجد المشاركات بالألاف .. احيانا تصل إلى حد العنف اللفظي والتشابك الإلكتروني ( راجع موضوعات الرياضة وبعض الموضوعات الدينية والسياسية التي عفا عليها الزمن ) إضافة إلى ذلك نجد أيضا أن الموضوعات الجادة, موضوعات الساعة, قضايا المواطن المصر
    • 4
      http://youtu.be/Ju1E5T7DUxk لما هو كده دلوقتي .. اومال لو مسكها حيجراله ايه ؟. انا خايف علي مرتضي ومنهار علي حمدين ونازل الف مسكن و....نايم لحد اول امبارح
    • 11
      . يا بلاش والله يعني يقبضوا على الراجل وإبنه .. ويقتلوا الأب من التعذيب أمام إبنه في قسم الشرطة ... ويضربوا زوجته ويدخلوا مسكنها بدون إذن نيابة .... وكل ده بسنة سجن بس..... إيه كرم الأخلاق ده ؟؟؟؟؟؟؟ فليسقط القضاء الظالم ... وليسقط كل من يقول أنه لا تعليق على احكام القضاء .. وكأنها أحكام إلاهيه لأ سأُعلق .. سأُعلق على اي ظلم وأقول أيها القاضي الظالم الذي مصيره بإذن الله سيكون في نار جَهنم ... هل تتخيل منظرك وموقف إبنك وأنت تُعذب أمامه حتى الموت ؟ .... ثم تُضرب زوجتك على فكرة ...
    • 12
      تابعنا كلنا مشكلة مصنع أجريوم منذ كانت فى البداية مجرد هلاوس و شوشرة من قلة مندسة حتى تحولت إلى إنتصار يتزاحم الجميع حكومة و معارضة لكتابة إسمه عليه أو على جزئية صغيرة منه ، هذا فى الوقت الذى لم نسمع صوت صعيدى واحد يقول و أين حق الصعيد فى الغاز المصرى أو يقول "ماليش دعوة لازم الغاز يوصل الصعيد قبل إسرائيل و الأردن". ما سبق كان إستهلالا لابد منه أثبت الدمايطة فعلا أنهم مواطنين لا متفرجين لم يرضوا "بقليله" و يقولوا الحكومة أدرى بالحال و أن الناس فى مصر يفهمون أكثر مننا بل و بآليه غير معروفة
  • أضف...