اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرئيس يعلن اسم القاتل و يوجه بتفعيل سرعة التقاضي

Recommended Posts

منفذ الحادث شاب عمره ٢٢ سنة فجر نفسه بحزام ناسف ، و تم القبض على سيدة و ثلاث رجال و جاري البحث عن إثنين آخرين.

طالب الرئيس البرلمان و الحكومة بقوانين و اجراءات تعالج أحداث الارهاب بشكل حاسم و سريع .

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى ، إنه يعزي كل المصريين فى حادث الكنيسة البطرسية، مؤكدا أن الذي دخل الكنيسة شاب اسمه محمود شفيق محمد مصطفى، 22 عاما، وفجر نفسه بحزام ناسف، وتم إلقاء القبض على 3 رجال وسيدة وجارى البحث عن شخصين آخرين.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسى:" إحنا مش هنسيب، ثأرنا، ومش هنسكت".

وأضاف خلال الجنازة الرسمية لشهداء الكنيسة البطرسية: "لازم القضاء والقوانين يتعالجوا بشكل حاسم فيما يتعلق بالإرهاب"

وتابع:"انتم متعرفوش حجم النجاح، اللى إحنا محققينه حتى فى مواجهة الإرهاب"

وقال الرئيس:"اللي بيحصل ده مش خلل أمنى أنا لو عايز أريحكم هعمل حاجات كتير..واللى حصل امبارح ضربة إحباط منهم هم..وإحنا مش هنحبط أبدا لأننا أهل بناء

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

من الفيوم معقل الاخوان  

واكيد بدايته كانت مع الجماعة الارهابية وبعدين نقل على مستوى اعلى .. لكن زى اى ارهابى مجرم بدايته لازم تكون مع الجماعة القذرة دى

رابط هذا التعليق

15350610_1237119659704268_77719240964032

دا بوست على احدى الصفحات الثورية الينايرجية الكولجية الكبيرة
البوست دا من سنة 2014 بيدافعوا فيه عن المجرم القاتل اللى فجر الكنيسة البطرسية 
واخدين بالكوا؟؟؟؟
شايفين بيضحكوا عليكوا ازاى بإسم الثورة 
شايفين بيخدعوكوا ازاى بشعارات الحرية والاختفاء القسري
بيدافعوا عنهم و بيطالبوا بخروجهم من السجون وانتوا بمنتهى السذاجة بتتعاطفوا معاهم؟؟؟؟؟؟؟
يارب نتعلم
يارب نقوق ونتعلم
والمصيبة ان الصفحة دى لحد دلوقت عمالة تنشر بوستات عادى جدا والمصريين بيعلقوا عادى جدا ومتعاطفين مع بوستاتها!!!!!!
والادمن بتاع الصفحة دى لحد دلوقت عايش فى امن وامان رغم انه كان بيدافع عن ارهابى قاتل!!!!!

منقول

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

استاذ طارق دى عادة الاخوان ومن لف لفهم الانكار  ... من ايام الملك فاروق وهم بينكروا 

ياراجل اذا كان فيديو صوت وصورة لواحد بيرمى طفل من فوق السطوح فى سيدى جابر مصر كلها شافته وهم برضوا طلعوا قالوا مش هو هههههههههههه

رابط هذا التعليق

7 ساعات مضت, مواطن مصرى said:

استاذ طارق دى عادة الاخوان ومن لف لفهم الانكار  ... من ايام الملك فاروق وهم بينكروا 

ياراجل اذا كان فيديو صوت وصورة لواحد بيرمى طفل من فوق السطوح فى سيدى جابر مصر كلها شافته وهم برضوا طلعوا قالوا مش هو هههههههههههه

عندك حق استاذ مصري الكذب دينهم .... وهما من خلال معرفتي بهم لا ينكرون أنهم ينكرون أي شيء أمام جهات التحقيق ... التربية بتاعتهم كده ... مش أنا ... مش حاجاتي .... مفيش شرف ولا كرامة 

والله الواحد بيتحمل نتيجة الكلمة اللي بيقولها ولا يتراجع عنها حتى لو أوذي فيها طالما مؤمن بيها 

إنما من ينكرون أفعالهم وبكل بجاحة ينسبونها لغيرهم 

ونتذكر أنهم كانوا ينسبون تفجير قديسة القديسين لحبيب العادلي 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

من غير زعل .. لكن لما بشوف مسئول أزهري يهرع لشجب الأعمال دي و يستنكرها .. بفتكر لما المدرس كان بيخليني ارجع المدرسة مع ولي أمري علشان ضربت زميلي .. و لما بابا يسألني قصاده ايه اللي عملته ده يا قليل الأدب .. اقول له ... الله !! مش انت اللي قلتلي أضربه ...

لما في مناهج الأزهر اللي بيتم تدريسها للعيال من صغرهم المسيحيين كفار و ضالين .. ما يجوش بعد كده و يتشمللوا قدام الكاميرات و يقولوا كده غلط ...

ممكن تقولوا كل حاجة للتبرير و ايجاد الأعذار و عدم فهم النصوص و الأحكام .. لكن في النهاية ده اللي قصادنا ... و اتكرر مليون مرة .. بنفس الوسائل و بنفس الحلول الغبية ...

فيه حاجة غلط في الأساس لازم تتصلح  قبل ما نشطب العمارة و ندهنها بوية مزخرفة ...بدل ما نعيط علي العمارة المسكونة اللي اتطربقت علي سكانها ... كلهم ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

6 ساعات مضت, Scorpion said:

من غير زعل .. لكن لما بشوف مسئول أزهري يهرع لشجب الأعمال دي و يستنكرها .. بفتكر لما المدرس كان بيخليني ارجع المدرسة مع ولي أمري علشان ضربت زميلي .. و لما بابا يسألني قصاده ايه اللي عملته ده يا قليل الأدب .. اقول له ... الله !! مش انت اللي قلتلي أضربه ...

لما في مناهج الأزهر اللي بيتم تدريسها للعيال من صغرهم المسيحيين كفار و ضالين .. ما يجوش بعد كده و يتشمللوا قدام الكاميرات و يقولوا كده غلط ...

ممكن تقولوا كل حاجة للتبرير و ايجاد الأعذار و عدم فهم النصوص و الأحكام .. لكن في النهاية ده اللي قصادنا ... و اتكرر مليون مرة .. بنفس الوسائل و بنفس الحلول الغبية ...

فيه حاجة غلط في الأساس لازم تتصلح  قبل ما نشطب العمارة و ندهنها بوية مزخرفة ...بدل ما نعيط علي العمارة المسكونة اللي اتطربقت علي سكانها ... كلهم ..

أنت وصلت للعلة ...

نعم أنا تعلمت في الأزهر كده ( كفار مشركين ) ومكنش عندي لفظ الكفار على كفار مكة .... ومن شيخ الأزهر نفسه علنا في التليفزيون تعلمت لما قال إحنا وهما بنكفر بعض هما في نظرنا كفار والعكس 

هات لي معهد قال إمبارح نعي شهداء الكنيسة باللفظ 

أنا يا سيدي وأعتقد أنني الوحيد اللي تجرأت في طابور الأزهر ونعيت الشهداء وقصدت أقول شهداء وقلت الجمعة بجوار مسجد والأحد في قلب كنيسة إنه الإرهاب الأسود 

وأنا عارف إن فيه ناس كانت بتغلي مني من الكراهية والحقد وبالطبع ومش قادرة تناقشني في الظروف دي ولا تعارضني 

أقل شيء أعمله إني أصدعهم أو أصدمهم أمام المتعلمين اللي أقصدهم

كل اللي بيحصل تمثيليات وشكليات

والأزهر مش هيقدر يغير لأن دا فكره وعقيدته فيكم كفار مشركين ....

تقبل عذري لصراحتي 

على العكس .... الإخوان لا يملكون تكفيرهم في الأزهر وكذلك الدواعش 

أنتم والشيعة يا أخي 

هناك يا أخي مسئول كبير جدا في المشيخة وله أهمية كبرى إخواني

ولما كاتبناهم في هذا الأمر تم الحذف الفوري لكلامنا من قبل صفحة وكيل الأزهر وتمت التعمية عليه رغم تقديم الأدلة بأنه بمثابة الحماية للإخوان الأزهرية من أي مساءلة بحكم منصبه القانوني

أذكر اليومين اللي فاتوا إن الأزهر كان مقلوب محاضرات وجولات ومؤتمرات وذكر أن السبب 

إسلام بحيري خرج من السجن اللي مبيكفرش أهل الكتاب 

على طريقة حلق حوش وعلى طريقة ألا يسمعوا لهذا الرجل وألغوا حوله لعلكم تغلبون 

لا تعول يا أخي لا أنتم ولا السيسي هتغيروا الخطاب الديني في الأزهر

أنا قلت لك الحقيقة اللي أتأذيت بسببها كتير جدا ومازلت أرفض النفاق مهما حاسبني الناس على رأيي ومهما دفعت الثمن غاليا 

وفوضت الأمر لله 

تحياتي والبقاء لله 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

On 12/13/2016 at 2:18 PM, Scorpion said:

عزيزي حضرتك حالم بل واهم ،اذا كان بيكفر اللي من نفس دينه بس مختلف معاه سياسيا ، هتنتظر منه ايه 
اللي حضرتك بتقوله يحصل لما يكون في هدف لبناء وطن صحيح 
بناء وطن ع اساس المواطنة 
انما النظام عاوز وسعيد جدا بالتفرقة بين فئات الشعب 

المسلم مايحبش المسيحي 
المدني مايحبش العسكري 
المحامي مايحبش القاضي 
والشرطة ماتحبش الجيش 
والمراة تضطهد من الرجل

انظمة قايمة على التفرقة بين طوائف الشعب 

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...