أبو محمد

باقى من الزمن (....) .. فماذا أنتم فاعلون ؟

81 مشاركات في هذا الموضوع

3 ساعات مضت, Scorpion said:

إلي كل من:
حمدين صباحي، خالد علي، أبو الفتوح، الفريق الرئاسي وعصام حجي، الموقف المصري و أحمد شفيق و الأخوان كمان لو حبوا .... و كل شخص له طموح لرئاسة مصر.

قدامكم فرصه العمر ... الراجل عمل كل حاجه ممكن تتعمل لمصلحتكم. الراجل ضرب شعبيته بصاروخ أرض جو, سايبهلكم بيضه مقشرة .... كل القرارات الجنونيه اللي مافيش حد قرب منها في ٦٠ سَنه خدها كلها في ٣ سنين من أول الحد الاقصي للأجور لزياده البنزين مرتين لتعويم الجنيه لزياده الكهربا وزياده المعاشات و الأجور و التموين و أخيرا المقص بتاع امبارح .... لاء و أمتي قبل يوم واحد من ٣٠-٦. 
الراجل ده واضح أنه قلبه ميت و مستبيع و عايز يكره الناس فيه بأي شكل ... ونفسه لو لسه في حد بيحبه أو متردد أن ينتخبه تاني مايفكرش خلاص ...!
الراجل ضرب ضربته و مستناش للسنه الجايه بعد الانتخابات و شكله عايز يخلع ... أصلها بيني وبينكم مابقتش زي زمان ومابيجيش من ورآها غير وجع القلب.

قدامكم سَنه كامله تقنعوا الناس بيكم و تشرحوا لهم خطتكم و برنامج الرفاهية المرتقب علي إيديكم بإذن الله ... السكه سالكه .... تقريبا أهم بند اللي بياكل ميزانيه الدوله اللي هو دعم المحروقات و الطاقه خلاص أتشال و قريب قوي هايخلص موضوع الموظفين اللي عايشين عاله علي البلد ... مافيش أي حِجه خلاص.

و نصيحه سيبكم من حكايه ثوره تاني و أفتح الميادين و كلام الهجص ده ... ركزوا في المهم و أشتغلوا علي برنامج إنتخابي محترم علشان الناس تمشي وراكم و تنتخبكم. 
ونصيحه برضه بلاش حكايه نضمن منين إنتخابات نزيه و مافيش تزوير والجيش في صفه والهري الفاضي ده. زمن التزوير ولى خلاص بلارجعه و الجيش عمر ماكان ولاءه لأشخاص الجيش ولاءه للبلد و شعبها و أظن أنتوا خير شاهد علي كده ولو الناس في صفكم الجيش هايكون معاكم.

يلا يارجاله شدوا حيلكم وسمعونا أحلي كلام .... غير كده يبقي نسمع جمال خطوتكم و مانشوفش وش سعادتكم تاني .... و سيبوها للي بيحاول أو اللي عايز يعمل حاجه علشان هي مش ناقصه حنجوريه فارغه و هري علي الفاضي.

مستنينكوا ... !

معذرة أستاذ سكربيون المقال محل الاقتباس أعجبني جدا ولذلك بحثت عنه      

https://www.sadamisr.com/2017/07/01/بالعامية-انا-مواطنة-مصرية/

لأني لما وضعته على الفيسبوك نال إعجاب الإخوان وظنوا إنني أحرض على السيسي 

لذا لزم التوضيح إنها مباهلة وليس تحريضا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان