اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحاج دولار .. و الجنيه رحمة الله عليه ..

Recommended Posts

يا سلام !! .. حلوة أوى خاصية البحث فى "محاورات المصريين"

أنا بس كتبت "شكرا قطر" .. واتفتح لى كنز على بابا

فى وقت الشده بتعرف عدوك من حبيبك ..شكرا قطر

:)

الحلول لمشكلتنا الاقتصادية محتاجه ان الشعب يكون متحمل لمرارة الدواء هل الشعب هيتحمل ؟؟ام اننا سنستمر بسياسة ارضاء كل الناس ويبقى عندنا 90مليون محلل اقتصادي وسياسي وخبير استراتيجي
قولت ومازلت مصر محتاجه ديكتاتور عادل لان كثر الكلام والطبطبة مش هتتحرك

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

• الردود 114
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا سلام !! .. حلوة أوى خاصية البحث فى "محاورات المصريين"

أنا بس كتبت "شكرا قطر" .. واتفتح لى كنز على بابا

فى وقت الشده بتعرف عدوك من حبيبك ..شكرا قطر

وايه الجديد في كلامي يابشمهندس !!!  

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

كمتابع وكمتفاعل ... اللي فهمته، أن العزيز "ابو محمد" تقريباً  كدة والله أعلم عايز يثبت عليك انك بتكيل بمكيالين ... ففي ظل حُكم الأخوان، وبناء على المشاركة بتاعتك القديمة اللي إقتبسهالك كنت بتتسائل، وبتدعي الشعب انه يتحمل مرارة الدوا ... لا وكمان طالبت بديكتاتور عادل ما لوش في الطبطبة ومحاولة إرضاء الــ 90 مليون ... ولما اتحقق طلبك على أرض الواقع ... وجالهم "العسكري" اللي ينطبق عليه المواصفات اللي انت عايزها، كيلت بمكيال تاني خالص وقلت:

وقلت كمان:

يعني مسكت في الديكتاتور العادل ومنظومته اللي بيسقوا الشعب الدوا المُر (وفق منظوره) .. وبتدافع عن الشعب اللي مش مستحمل ومش طايق لا الديكتاتور العادل، ولا دواه المُر، وعايز طبطبة ودلع !!!

وطبعاً المعنى الأخير والصحيح في بطن "الشاعر" .... وكل لبيب بالإشارة يفهمُ !

اه طب كان كمل جميله مهندس ابو محمد  وعرض  راي ف موضوع ودائعنا ف البنوك ؟؟؟

مادام هو بيهتم بمتابعة اراء الاعضاء واذا كانت متناقضة ام لا 

بالعكس انا كل ارائي الحالية مع وقف الاستيراد ومع قرارات قد تكون فعلا قاسية 

كل اللي بعترض عليه  ان  القرارات ده لما ناخدها لازم يكون ف رؤية صح 

وبعدين انا مازلت مقتنع ان افضل نظام حكم لمصر كمرحلة انتقاليه يكون ديكتاتور عادل ، والغالي الموجود حاليا هو ديكتاتور بس مش عادل خالص

مش فاهم بجد فين التناقض ؟؟؟ س س انا ف نظري ديكتاتور بس مش عادل ، واخد قرارات صعبة وقاسية وانا مش معترض عليها لكن اعتراضي ع رؤيته الالمعية الالماظية اللي مش عارفينها يعني استحمل الدواء المر وده واقع بس ماتجيش ترمي الفلوس ف مشاريع فنكوشية 

وبعدين موقفي من منحة قطر هو نفس موقفي من رز الامارات والسعودية كل اعتراضي واضح  وهو اوجه الانفاق !!!

عموما مش عاوز اخلى الموضوع يبعد عن هدفه وندخل ف شخصنة الامور 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الموضوع خرج من تحت السيطرة ولا اي سياسة ستنجح في وقف انهيار الجنيه لان كل الاسباب ادت الى ما وصلنا اليه منها اسباب ارادية ومنها اسباب لا ارادية اي ان الاسباب تحالفت ضد الجنيه المصري وسنعيش اياما صعبة بحق وحقيقي وكل اللي فات ده مرهم امام القادم 

احد سياسات الحكومة او الكروت المحروقة كانت رفع سعر الفائدة على الجنيه المصري مما يدفع الناس لتحويل مدخراتهم من الدولار الى الجنيه المصري وبالتالي يزيد العرض عن الطلب 

الان اصبح هذا الاجراء محروق لان الحكومة قامت باستخدامه العديد من المرات بما يتناسب مع الظروف المحيطة اما الان فقد استخدمته الحكومة المصرية على ما اعتقد في ازمة الدولار الاخير وهي من كام شهر تقريبا في اكتوبر من العام الماضي وقد ادى الى وقف تدهور الجنيه مرحليا ولكن الان كيف يستخدمونه اي ان الفائدة على الجنيه المصري اصبحت عالية بالمقارنة بما سبق وكلنا نعرف اضرار رفع سعر الفائدة و ما ينتج عنها من حدوث تضخم وبالتالي يتبعها ارتفاع في الاسعار وعلى هذا يعتبر هذا الاجاء اجراء مؤقتا الى ان يستقر سعر الصرف ثم تعود القرارات الى تخفيض الفائدة على الودائع لان اضرار رفع سعر الفائدة  لفترات طويلة تعادل اضرار استخدام الكورتيزون في جسم الانسان لفترات طويلة 

اما اجراءات المنع فلن تفلح مثل منع البيع الالكتروني بالدولار هذا لن يجدي فكل محتاج للدولار لن يعوقه مثل هذه الاجراءات فسيوفر احتاجاته باي سعر لانه لن يتحمل اي تكلفة اضافية وكل ما في الامر انه سيحمل فارق السعر على المستهلك 

كما ان المنع سيؤدي الى وقف حركة التجارة والاستيراد مما ينتج عنه ان تشح البضائع وبالتالي يحدث ما يسمى الاحتكار وزيادة مطردة في اسعار السلع الشحيحة 

الحل السريع من وجهة نظري هو منع استيراد السلع الاستفزازية والمكملة منعا باتا وما اكثرها سلع ولكن هل تقدر الحكومة على ان تقف امام مصالح دولة رجال الاعمال 

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الموضوع خرج من تحت السيطرة ولا اي سياسة ستنجح في وقف انهيار الجنيه لان كل الاسباب ادت الى ما وصلنا اليه منها اسباب ارادية ومنها اسباب لا ارادية اي ان الاسباب تحالفت ضد الجنيه المصري وسنعيش اياما صعبة بحق وحقيقي وكل اللي فات ده مرهم امام القادم 

احد سياسات الحكومة او الكروت المحروقة كانت رفع سعر الفائدة على الجنيه المصري مما يدفع الناس لتحويل مدخراتهم من الدولار الى الجنيه المصري وبالتالي يزيد العرض عن الطلب 

الان اصبح هذا الاجراء محروق لان الحكومة قامت باستخدامه العديد من المرات بما يتناسب مع الظروف المحيطة اما الان فقد استخدمته الحكومة المصرية على ما اعتقد في ازمة الدولار الاخير وهي من كام شهر تقريبا في اكتوبر من العام الماضي وقد ادى الى وقف تدهور الجنيه مرحليا ولكن الان كيف يستخدمونه اي ان الفائدة على الجنيه المصري اصبحت عالية بالمقارنة بما سبق وكلنا نعرف اضرار رفع سعر الفائدة و ما ينتج عنها من حدوث تضخم وبالتالي يتبعها ارتفاع في الاسعار وعلى هذا يعتبر هذا الاجاء اجراء مؤقتا الى ان يستقر سعر الصرف ثم تعود القرارات الى تخفيض الفائدة على الودائع لان اضرار رفع سعر الفائدة  لفترات طويلة تعادل اضرار استخدام الكورتيزون في جسم الانسان لفترات طويلة 

اما اجراءات المنع فلن تفلح مثل منع البيع الالكتروني بالدولار هذا لن يجدي فكل محتاج للدولار لن يعوقه مثل هذه الاجراءات فسيوفر احتاجاته باي سعر لانه لن يتحمل اي تكلفة اضافية وكل ما في الامر انه سيحمل فارق السعر على المستهلك 

كما ان المنع سيؤدي الى وقف حركة التجارة والاستيراد مما ينتج عنه ان تشح البضائع وبالتالي يحدث ما يسمى الاحتكار وزيادة مطردة في اسعار السلع الشحيحة 

الحل السريع من وجهة نظري هو منع استيراد السلع الاستفزازية والمكملة منعا باتا وما اكثرها سلع ولكن هل تقدر الحكومة على ان تقف امام مصالح دولة رجال الاعمال 

للاسف يا استاذ اسلام اسرع حل هو تحرير سعر الصرف

يعني الدولار يتباع بالسعر اللي ف السوق السوداء ، وتقفل شركات الصرافة 

وبالتالي هتتضمن ان تحويلات العاملين في الخارج هتم عن طريق البنوك وهتقطع الطريق ع كثيرين ف الخارج 

والحكومة تكون هي المسئوله عن فتح الاعتمادات 

الحلول موجوده بس اللي عاوز والاهم نستفيد من االكفاءات اللي في المجلس الاقتصادي 

بس صدقني للاسف هناك اصرار ع الفشل رغم توافر الظروف الشعبية لقبول قرارات قاسية

رابط هذا التعليق

للاسف يا استاذ اسلام اسرع حل هو تحرير سعر الصرف

يعني الدولار يتباع بالسعر اللي ف السوق السوداء ، وتقفل شركات الصرافة 

وبالتالي هتتضمن ان تحويلات العاملين في الخارج هتم عن طريق البنوك وهتقطع الطريق ع كثيرين ف الخارج 

والحكومة تكون هي المسئوله عن فتح الاعتمادات 

الحلول موجوده بس اللي عاوز والاهم نستفيد من االكفاءات اللي في المجلس الاقتصادي 

بس صدقني للاسف هناك اصرار ع الفشل رغم توافر الظروف الشعبية لقبول قرارات قاسية

يا صديقي العزيز انا مش مختلف معاك بس الحل ده حل مالوش لازمة الا في حالة الشراء اي شراء البنوك للدولار لكن جرب كده تشتريه من البنك هايقولك مافيش 

يبقى الحل مش هايتنفذ لان البنوك هاتشتري ومش هاتبيع 

وبعدين كما تعلم ان ادارات غسيل الاموال في البنوك تحد من عمليات صرف الدولار من البنوك وهناك ادارات كثيرة بتنخور وراء من يقوم بتحويل دولارات الى جنيه مصري وبالتالي الاسهل هو انك تغير الدولار من شركات الصرافة اللي هي لها اسعارها الخاصة واجراءاتها الغير معقدة 

منع استيراد السلع الاستفزازية سيقلل الطلب مؤقتا وانا باقول مؤقتا على الدولار حتى نوقف هذا الانهيار ثم اجراءات اخرى سريعة تحل المشكلة حلا جذريا ولو اني اشك ان توجد حلول جذرية في هذا التوقيت لكن نشوف صانعي القرار ماذا سيفعلون في هذه المشكلة العضال 

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

مداخلة فيها الكثير من الموضوعية

إسمح لى أرد على كل فكرة فيها فى مداخلة منفصلة

برغم ما يبدو من تناقض بين الفقرتين الأولى والثانية

إلا أننى كنت من رأيك فى "منع" استيراد السلع "الاستفزازية" نهائيا

(على فكرة "السلع الاستفزازية" ده تعبير قديم وكان ينطبق على سلع لا تتصورها)

المهم إن اللى حصل أعتقد أنه كان حلا أفضل مما تراه ومما "كنت" أتفق معك فيه

اللى حصل إنه تم رفع الجمارك على 500 سلعة بين 10 و20 %

وده يتفق مع سطرك الأول وفى نفس الوقت يحقق دخلا إضافيا للموازنة

أنا مش عارف سنك بالضبط يا أستاذ إسلام ولكنى أجزم أنك لم تكن معايشا للفترة بين 67 و74

الفترة دى مصر ما كانش فيها أى حاجة .. كانت كل الموارد موجهة للمجهود الحربى

سبع سنوات عجاف بمعنى الكلمة استحملناها

ولأننا استحملناها فقد انتصرنا بعد أن خضنا حرب الاستنزاف التى لم تكن استنزافا للعدو فقط

وخضنا حرب التحرير أو التحريك سمها ما شئت

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

مداخلة فيها الكثير من الموضوعية

إسمح لى أرد على كل فكرة فيها فى مداخلة منفصلة

برغم ما يبدو من تناقض بين الفقرتين الأولى والثانية

إلا أننى كنت من رأيك فى "منع" استيراد السلع "الاستفزازية" نهائيا

(على فكرة "السلع الاستفزازية" ده تعبير قديم وكان ينطبق على سلع لا تتصورها)

المهم إن اللى حصل أعتقد أنه كان حلا أفضل مما تراه ومما "كنت" أتفق معك فيه

اللى حصل إنه تم رفع الجمارك على 500 سلعة بين 10 و20 %

وده يتفق مع سطرك الأول وفى نفس الوقت يحقق دخلا إضافيا للموازنة

أنا مش عارف سنك بالضبط يا أستاذ إسلام ولكنى أجزم أنك لم تكن معايشا للفترة بين 67 و74

الفترة دى مصر ما كانش فيها أى حاجة .. كانت كل الموارد موجهة للمجهود الحربى

سبع سنوات عجاف بمعنى الكلمة استحملناها

ولأننا استحملناها فقد انتصرنا بعد أن خضنا حرب الاستنزاف التى لم تكن استنزافا للعدو فقط

وخضنا حرب التحرير أو التحريك سمها ما شئت

انا كنت موجود في الفترة دي بس كنت بابا اوبح هههههههههه 

هو مافيش تناقض في كلامي لان منع الدولار على العموم غلط لان فيه سلع غير مرنة ومش منتجة في السوق المصري لما تشح هاتعمل ازمة 

لكن المنع عن السلع الاستفزازية هايقلل الطلب على الدولار دون احداث اهتزاز في السوق ده مقصود كلامي 

بالنسبة لحكاية نصبر ونستحمل مافتكرش ان الظروف نفس الظروف لان الفترة دي كان الشعب كله بيعاني مش فئة تاكل البيتيفور وباقي الشعب بيلحس التراب 

يعني انا كان جاري في تلك الفترة والده كان وكيل وزارة وانا والدي كان موظف بسيط لكن ما كانش فيه تباين جامد بين عيشتنا وعيشتهم يعني لو كنا ساكنين في شقة ثلاث غرف كانو هما ساكنين في شقة اربع غرف وهكذا 

لكن اليوم انت تطالب فئات الشعب بان تتحمل وتصبر في حين يوجد الكثير لن يتحملو ولو جزء بسيط من هذا التقشف 

كان زمان مرتب ضابط الجيش هو نفسه مرتب موظف المحافظة هو نفسه مرتب موظف البنك هو نفسه مرتب موظف البترول مع فروقات بسيطة وليست جوهرية 

اما اليوم فكل واحد في وادي والحال لا يخفى عليك 

اذن الظروف لا تسمح بان تطالب الشعب بان يحذو حذو ما تم في الستينات وبداية السبعينات 

رابط هذا التعليق

اذن الظروف لا تسمح بان تطالب الشعب بان يحذو حذو ما تم في الستينات وبداية السبعينات 

إذا كان كده يبقى مفيش فايدة

انتهى عهد الاشتراكية فى العالم كله يا أستاذ إسلام

حكاية إن الشعب كله يشتغل موظف عند الحكومة دى لا يمكن ترجع تانى

ده حتى الصين وفيتنام وكوريا سياستها الاقتصادية مالهاش دعوة باللى بتقول عليه

تعمل ايه وتلت موازنتك موجه للدعم

ودى إحدى أخطاء السادات عندما تراجع فى 18 و19 يناير 1977 عن إجراءاته الاقتصادية

ومن يومها وأى حكومة خايفة تقرب من هذا "الغول" زيه زى الإيجارات القديمة (إحدى أخطاء عبد الناصر)

أنا مع الإجراءات التى قال عنها رئيس الوزراء إنها ستكون "مؤلمة"

بشرط أن يفى بوعده بأن الطبقات المستحقة للدعم لن تعانى منها

إحنا بصراحة بنستخدم الخدمات (بالذات الكهرباء والمياه) بافترا برغم أعباء دعمها الضخمة

لما تتباع بسعرها الحقيقى أنا وانت وكل القادرين يمكن ضميرهم يصحى ويرشدوا استهلاكهم

والبياعين يبطلوا يسرقوا كهربا والبوابين والجراجات يبطلوا استخدام الخراطيم فى غسيل العربيات

واللى عنده حنفية أو سيفون بيخر طول النهار والليل يصلح الشلال ده

جاء وقت مواجهة الحقائق .. والتخلى عن اليوتوبيا

إما كده أو مواجهة الطوفان ونحضر مراكب نهرب بيها على أوروبا

تعرف يا أستاذ إسلام

بالنسبة للـ 500 سلعة - الاستفزازية - أعتقد أن الحل حاجة من اتنين

إما مضاعفة الجمارك (بدلا من العشرة وعشرين فى المية الخايبين دول)

أو المنع النهائى لمدة محددة حتى نمر من الأزمة الطاحنة التى نمر بها الآن

هذا أفضل كثيرا من الاقتراض من البنك أو صندوق النقد الدوليين

أنا كنت كتبت مداخلة عن مشاريع البنية التحتية التى استهلكت جزءا كبيرا من ميزانية الدولة

ومن استثمارات نجحنا فى جذبها (بالذات محطات الكهرباء)

ودى مشاريع فيه ناس شايفة انها "فنكوش"

لأنها تجهل أنه بدون بنية تحتية .. مفيش اقتصاد

باختصار

إنت محتاج بنية تحتية وبنية تشريعية والقضاء على الإرهاب لجذب الاستثمارات

هى دى الحرب اللى بنخوضها

وفى الحروب .. العدو لا يمكن يسيبك فى حالك .. من 30 يونية وهو مش سايبك

الضربة كانت جامدة جدا عليه .. ضاعت فيها استثماراته (وقت وفلوس وحشد)

إيه أخبار ليبيا ؟

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

أستاذ إسلام

إنت قريت قرار البنك المركزى ولا قريت المانشيتات بس ؟

يا ريت تقراه وبعدين نتناقش .. مفيش "منع"

أنا وصلتنى رسالة SMS من البنك بتقول الآتى :

عميلنا العزيز .. تم "تغيير محددات" استخدام بطاقات البنك بالعملة الأجنبية من أول فبراير 2016

للمزيد اتصل أو قم بزيارة أقرب فرع

خللى بالك ده على البطاقات الصادرة من مصر ولا ينطبق على البطاقات الصادرة فى الخارج

أكيد انت عارف عن اللى بيروحوا الصين ويسيبوا بطاقات ائتمان عند التجار الصينيين

وبعدين الأخ يحط الفلوس بالمصرى والصينى يسحب بالدولار !!

طريقة للف والدوران على عمليات فتح الاعتمادات المستندية للاستيراد

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

إذا كان كده يبقى مفيش فايدة

انتهى عهد الاشتراكية فى العالم كله يا أستاذ إسلام

حكاية إن الشعب كله يشتغل موظف عند الحكومة دى لا يمكن ترجع تانى

ده حتى الصين وفيتنام وكوريا سياستها الاقتصادية مالهاش دعوة باللى بتقول عليه

تعمل ايه وتلت موازنتك موجه للدعم

ودى إحدى أخطاء السادات عندما تراجع فى 18 و19 يناير 1977 عن إجراءاته الاقتصادية

ومن يومها وأى حكومة خايفة تقرب من هذا "الغول" زيه زى الإيجارات القديمة (إحدى أخطاء عبد الناصر)

أنا مع الإجراءات التى قال عنها رئيس الوزراء إنها ستكون "مؤلمة"

بشرط أن يفى بوعده بأن الطبقات المستحقة للدعم لن تعانى منها

إحنا بصراحة بنستخدم الخدمات (بالذات الكهرباء والمياه) بافترا برغم أعباء دعمها الضخمة

لما تتباع بسعرها الحقيقى أنا وانت وكل القادرين يمكن ضميرهم يصحى ويرشدوا استهلاكهم

والبياعين يبطلوا يسرقوا كهربا والبوابين والجراجات يبطلوا استخدام الخراطيم فى غسيل العربيات

واللى عنده حنفية أو سيفون بيخر طول النهار والليل يصلح الشلال ده

جاء وقت مواجهة الحقائق .. والتخلى عن اليوتوبيا

إما كده أو مواجهة الطوفان ونحضر مراكب نهرب بيها على أوروبا

تعرف يا أستاذ إسلام

بالنسبة للـ 500 سلعة - الاستفزازية - أعتقد أن الحل حاجة من اتنين

إما مضاعفة الجمارك (بدلا من العشرة وعشرين فى المية الخايبين دول)

أو المنع النهائى لمدة محددة حتى نمر من الأزمة الطاحنة التى نمر بها الآن

هذا أفضل كثيرا من الاقتراض من البنك أو صندوق النقد الدوليين

أنا كنت كتبت مداخلة عن مشاريع البنية التحتية التى استهلكت جزءا كبيرا من ميزانية الدولة

ومن استثمارات نجحنا فى جذبها (بالذات محطات الكهرباء)

ودى مشاريع فيه ناس شايفة انها "فنكوش"

لأنها تجهل أنه بدون بنية تحتية .. مفيش اقتصاد

باختصار

إنت محتاج بنية تحتية وبنية تشريعية والقضاء على الإرهاب لجذب الاستثمارات

هى دى الحرب اللى بنخوضها

وفى الحروب .. العدو لا يمكن يسيبك فى حالك .. من 30 يونية وهو مش سايبك

الضربة كانت جامدة جدا عليه .. ضاعت فيها استثماراته (وقت وفلوس وحشد)

إيه أخبار ليبيا ؟

كلام جميل وياترى رجال الأعمال اللي كسبنا كثير من البلد ماينفعش يدفعوا شويتين ؟؟ ولا هو كل مشكلتنا الموطان العادي بس 

العلاج مر ولكن مفيش غيره  بس يبقى ع الجميع ولا ايه ؟؟؟

يعني مش معقولة الاقي كل قرارات اللي قاسية ومؤلمة وبعدها الاقي قرار بزيادة مرتبات ......  fty:: لناس معينة انت عارفهم لازم يعاد النظر في الكيان الاداري للدولة نقلل عدد الموظفين مايفنعش 

ف قرارات كثيرة لو اتاخدت هتجيب للدولة كثير لكن ايادي مرتعشة ع غياب رؤية 

عاوز سياسات تقشفية ع الجميع !!! مواكب سيارات ؟؟ تقل

سجاد احمر ؟  يبقى فوشية مثلا eye::  

كهرباء ليل نهار ف جهات حكومية !! 

مشاريع الفنكوش هي المشاريع اللي لها فرصة بديلة او من الاخر مش وقتها 

كان نفسي الاقي التركيز كله ع الصناعة حل مشاكل المصانع 

للاسف احنا كل كلامنا ازاي نقلل الانفاق الدولاري طب وبعدين ؟؟ ما احنا لازم نجيب دولارات 

صناعة -سياحه - قناة السويس - تحويلات مصريين في الخارج

المفروض تتعمل مجالس أزمة لحل كل مشكلة بتواجه مورد من الموارد ده للعملة الاجنبية 

الكلام الكل عارفه ومفيش اكثر من كفائتنا الاقتصادية بس ماتعرفش يا اخي ف اصرار ع الفشل 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

اتفرج يا سلام .. عشان تعرف حكاية "الممنهجة"

بعد إذنك يا شاعر .. وسع كده شوية لو سمحت

إسفوخس

https://www.youtube.com/watch?v=mIOP2sQ6sZw

وكمان اسفوخس

https://www.youtube.com/watch?v=rmUqJ0IpPq0

الفيديو الأول للتدليل على منهج الأخوان المفسدين لمحاربة السياحة والاستثمار

الفيديو التانى للتدليل على محاولة منع تحويلات المصريين بالخارج

والغريب أن هناك من لا يزال ينادى بمصالحتهم ودمجهم فى الحياة السياسية

ندمج الخيانة فى حياتنا ؟

ندمج الزبالة فى حياتنا ؟

اللى عاوز يدمجهم يروح يندمج معاهم فى أقرب مقلب زبالة

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

https://youtu.be/mIOP2sQ6sZw

أعتقد يا عزيزي ان هناك قاعدة فقهية تقول ان ناقل الكفر ليس بكافر ... الا تنطبق تلك القاعدة على دفاعهم عن أنفسهم هذا:

قناة «رابعة» تتراجع عن تصريحات ملوحة بالعنف

الإثنين, 02 فبراير 2015 16:11

تراجعت قناة "رابعة" التي تبث من تركيا، والتابعة لجماعة "الإخوان المسلمين" عن تصريحات تتضمن التحريض على العنف والقتل، من خلال البيان الذي بثته مؤخرًا لما يسمى بـ "قيادة شباب الثورة". وكانت القناة قد أذاعت بيانًا هدد البعثات والشركات الأجنبية والسياح باستهدافهم مالم يغادروا مصر قبل 28فبراير. وأثار ذلك ردود فعل ضد القناة اتهمتها بأنها تروج للإرهاب، فيما ردت الأخيرة على تلك الاتهامات بوصفها بـ "حملة التشويه واللغط التي يقودها أبواق سلطة الانقلاب ومحاولات الترويج الكاذب بأن القناة تدعو إلى العنف واستهداف الرعايا الأجانب في مصر". وقالت القناة إن البيان المذكور في الفيديو الذي تم عرضه في مقدمة "برنامج صباح رابعة حلقة يوم الخميس الماضي" على قناة "رابعة" مجتزء من مقدمة تحوي معه بيان آخر لجبهة "علماء ضد الانقلاب". وأضافت في بيان حصلت "المصريون" على نسخة منه، أنه "جاء في المقدمة بعد قراءة البيانات أننا سنبحث مع الضيوف حقيقتها ونقف على واقع الأحداث وهو ما يعني أننا لم نسلم ابتداء بصحة هذا البيان ونسبته". وأشارت إلى أنه "من المتعارف عليه إعلاميًا أن ذكرك للحدث لايعني بالضرورة إقراره أو الدعوة إليه بل هو مجرد رصد له"، لافتة إلى أن "القناة انطلاقًا من المهنية نسبت البيان لقائليه وهو ما سمى نفسه بقيادة شباب الثورة وهو ما ينفى عنها أيضًا شبهة تبني البيان أو أن تكون مصدرًا له". وشددت القناة على أنه "منذ انطلاقها وهي تسعى في ركب الثورة المصرية مستلهمة روحها متوافقة مع استراتيجيتها في السلمية المبدعة ولم يكن لها رأي منفرد تدعو إليه وهو ما نؤكد أننا لازلنا عليه حتى اللحظة". وتابعت "أننا نؤكد أن استلهم اسم رابعة لم يكن له من دلالة إلا أنها رمز للنقاء والصمود وهو ما يجعلنا نعاود التأكيد على سلمية توجهنا وتوافقها في كل خطوة مع صمود الميادين وروحها". وختمت البيان مؤكدة أن "هذا التنويه نتوجه به في الأساس لأبطال الثورة وشبابها ورموزها للتأكيد أننا معهم وندعمهم ولم ولن نحد عن ما اختاروه من استراتيجيات لهذه الثورة مهما حاول إعلام العسكر أبدًا غير ذلك". وكانت وزارة الخارجية صرحت على لسان المتحدث باسمها بأنها تجري اتصالات مكثفة لوقف بث القنوات الفضائية التابعة لجماعة الإخوان المسلمين. وقال السفير بدر عبدالعاطي إن اتصالات جرت مع فرنسا لوقف بث القنوات الإخوانية التي تبث من خلال القمر الفرنسي "يوتل سات'". وأضاف أن ذلك يأتي في ضوء "ما تلاحظ مؤخراً من بث عدد من القنوات الفضائية التابعة لجماعة الإخوان الإرهابية لمواد تحريضية تحض بشكل صريح على القتل وممارسة الإرهاب وتعميق الكراهية وهدم مؤسسات الدولة الشرعية، وذلك من خلال أقمار صناعية أوروبية ومن بينها القمر الفرنسي يوتل سات".

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

وكمان اسفوخس

ندمج الخيانة فى حياتنا ؟

ندمج الزبالة فى حياتنا ؟

امال يعني منتظر منهم يساعدوك في محنتك مثلا 

ولا يضخو دولارات عشان يسندو السيسي ونظامه 

من المؤكد انهم يكنون له كل كره وكل حقد ويتمنون له كل خراب حتى يفشل وسيتحينون كل فرصة وكل ثغرة لكي ينتقمو منه لانه قتل ابناءهم ورمل نسائهم ويتم ابناءهم 

نحن من فعلنا في انفسنا فلا تلومن الا نفسك 

الحكاية تعدت مرحلة التوافق خلاص ليس لها محل من الاعراب 

اما السيسي واما هم وقد اختار السيسي المواجهة المباشرة والحاسمة ولكن للاسف لم ولن تحسم بهذه السهولة 

المشوار طويل والضحايا كانت كثيرة وستزاد كثرتها مع الايام وبينهم يقع المواطن الغلبان يدفع الثمن وحده اما دول ودول فلا يدفعون اي ثمن 

رابط هذا التعليق

وكمان اسفوخس

ندمج الخيانة فى حياتنا ؟

ندمج الزبالة فى حياتنا ؟

الحلوف الصغيَّر ده واحد من قطيع الحلاليف (الخرفان سابقا)

والزبالة اللى بيقولها لها أصل فى "المقلب الكبير"

والدعوة الحلوفية مدعمة بفتاوى كبرائهم

ومازال هناك من يبحث لهم عن أعذار وتبريرات

صحيح .. اللى اختشوا ماتوا

إسفوخس

الإخوان يتاجرون بالدين ويفتون: اخنقوا اقتصاد مصر..

فتاوى إخوانية تدعو لزيادة أزمة الدولار..

عصام تليمة للمصريين بالخارج: لا تحولوا عملات أجنبية للوطن..

محمد عبد المقصود: التبرع لصندوق تحيا مصر "حرام"

الأحد، 25 أكتوبر 2015 - 06:15 م

كتب:محمد إسماعيل وكامل كامل وأحمد عرفة

ألقت الأزمة الاقتصادية فى مصر بظلالها على الفتاوى الصادرة عن الدعاة المحسوبين على جماعة الإخوان؛ حيث دعت المصريين فى الخارج إلى التوقف عن دعم الاقتصاد المصرى بأى صورة وهو ما وصفه علماء دين بالأمر الذى يتصادم مع قيم الإسلام والانتماء للوطن.

الإخوان: اخنقوا اقتصاد مصر

وأفتى الداعية الإخوانى عصام تليمة بعدم جواز تحويل مبالغ مالية أو دولارات من المصريين فى الخارج إلى مصر؛ بهدف الإضرار بالاقتصاد المصرى، وإعاقة النظام وأدواته ومنها الاقتصاد بحسب تعبيره، فى إشارة إلى أزمة نقص الدولار وعدد من العملات الأجنبية التى تعانى منها مصر فى الوقت الحالى.

واستند تليمة إلى عدد من المواقف الشرعية ومنها موافقة الرسول على حصار قريش اقتصاديا، وأشار إلى ضرورة منع أدوات القوة عن النظام واصفا الاقتصاد بأنه عصب القوة، كما دعا المصريين فى الخارج إلى عدم تحويل أموالهم إلى مصر إلا بالقدر الذى يحتاجه أهاليهم فقط.

وعن فتح الحسابات فى البنوك المصرية خلال الفترة الحالية قال: "لا ننصح بذلك" واعتبر أن عدم تحويل المبالغ المالية من المصريين فى الخارج "واجب ودور لكل من استطاع أن يقوم به" بحسب زعمه.

محمد عبد المقصود: دعم مصر "حرام"

كما زعم الشيخ محمد عبد المقصود، الدعاية المتحالف مع جماعة الإخوان، أن دعم المصريين بالخارج للنظام فى مصر هو حرام.

مجمع البحوث الإسلامية: فتاوى الإخوان "حرام"

من جانبه، قال الدكتور محمد الشحات الجندى، عضو مجمع البحوث الإسلامية، إن الفتوى التى أصدرها عصام تليمة، مدير مكتب الشيخ يوسف القرضاوى السابق بحرمانية التحويلات البنكية هى فتوى حرام شرعا، موضحا أن الحزب يقوم على فكرة الانتماء، ومدى علاقة المواطن بالدولة وانتمائه لها، وأن يعمل على كل ما يؤدى لقوة الدولة.

وأضاف عضو مجمع البحوث الإسلامية، فى تصريح لـ"اليوم السابع" أن فتوى الإخوان عكس ما ينص عليه الإسلام تماما، فهى تزييف لحقائق الشريعة الإسلامية، ففى حال أن تعانى الدولة من ضعف اقتصادى فينبغى على المسلم أن يساعد دولته .

وتابع عضو مجمع البحوث الإسلامية، كلام عصام تليمة وقيادات الإخوان هو الحرام بعينه، فهذه الفتوى تقطع أواصر العلاقات بين المصريين بالداخل والخارج، حيث يسعون من خلال هذه الفتوى أن تظل مصر على فقرها وحاجاتها وتمد يديها إلى الخارج، رغم أن الإسلام يحفز المصريين بالخارج على تقديم الأموال لمصر بقدر ما يستطيعون للمساهمة فى حل الأزمة الاقتصادية.

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

المشوار طويل والضحايا كانت كثيرة وستزاد كثرتها مع الايام وبينهم يقع المواطن الغلبان يدفع الثمن وحده اما دول ودول فلا يدفعون اي ثمن 

أتفق تماماً مع هذا الطرح ... وهو تحديداً ما أردده كثيراً ... ولكن على ما يبدو أن العزيز "أبو محمد" من انصار فقط الحروب والإنقسامات والمواجهات "العسكرية" عوضاً عن المصالاحات مع جميع الأطياف، وحالات السلم الإجتماعي !!!  :astonished:

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

امال يعني منتظر منهم يساعدوك في محنتك مثلا 

ولا يضخو دولارات عشان يسندو السيسي ونظامه 

من المؤكد انهم يكنون له كل كره وكل حقد ويتمنون له كل خراب حتى يفشل وسيتحينون كل فرصة وكل ثغرة لكي ينتقمو منه لانه قتل ابناءهم ورمل نسائهم ويتم ابناءهم 

نحن من فعلنا في انفسنا فلا تلومن الا نفسك 

الحكاية تعدت مرحلة التوافق خلاص ليس لها محل من الاعراب 

اما السيسي واما هم وقد اختار السيسي المواجهة المباشرة والحاسمة ولكن للاسف لم ولن تحسم بهذه السهولة 

لأ طبعا يا أستاذ إسلام

إلا إذا كنت مستنى السمنة من النملة

معاك حق .. لا يُنتظر حسن النية وشرف التعامل من الأقذار

بس ما تقوليش مصالحة ودمج .. دى حتى تبقى إهانة

نندمج مع زبالة ؟

على فكرة - من واقع تجربة شخصية - هذا هو منهجهم من الثمانينات

فاكر لما قلت لك إن سعر الفايدة فى التمانينات وصل إلى 17 و 18 % ؟

فى الوقت ده أنا كنت فى الكويت وكان لى زملاء منهم

وكانوا - جميعهم - يتاجرون فى العملة بنفس الطريقة

هات الدينار واتفضل شيك بالمصرى لما تنزل أجازة تصرفه

ولما بدأ القبض عليهم وعلى عملائهم (فاكر سامى على حسن ؟)

بدأت شركات توظيف الأموال فى الظهور

ولى قصة حكيتها فى أحد الموضوعات التى كانت عن "ربا البنوك"

مع زميلى الذى أحضر لى عقود الريان وطلب منى توقيعها

يمكن تكون فاكر

اللى عاوز أقولهولك .. أنت عارفه .. بس مش عاوز تقوله

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

انا شايف ان جاء وقت رجال الاعمال وجاء وقت تخفيض مرتبات رجال الجيش والشرطة وموظفو البنوك والبترول وشركات الاسمدة و الاسمنت وكل الموظفين والعاملون الذين يتحصلون على مرتبات كبيرة بالنسبة للمساكين من موظفي الحكومة وباقي الشعب الذين يعيشون على الاقتصاد الموازي لان هؤلاء الناس كانو دائما في صدر المدفع وكان كل قرارات التقشف تصيبهم حتى اصبحت اجسادهم كالمنخل 

صدقوني يمكن انا اكثر واحد فيكم محتك بهؤلاء الناس فلو كانت هناك قرارات مؤلمة كما يقولون فالناس طفحت الكيل واصبحو على ظهر صفيح ساخن اضف الى ذلك الكثير من المناوشات التي تحدثها الشرطة في بعض فئات الشعب  وكذلك ما يفعله الاخوان من حرب ضروس خارج وداخل البلاد وبالتالي من سيتحمل هذه القرارات المؤلمة هم هؤلاء الذي مازال لديهم  ما يجعلهم يتحملون هذا الالم 

لقد اصبح السيسي في موقف لا يحسد عليه فقد اغلقت في وجهه تقريبا كل الابواب ولم يعد لديه الا تلك القرارات التي وصفت بانها مؤلمة وحتى لا يندفع هؤلاء المهمشين الى الفوضى بعد ان يفقدو كل شيء ولا يعد لديهم ما يبكون عليه 

صدقوني 

نحن نمر بايام اصعب من ايام الثورة بمراحل 

والدولة فقدت كل احتياطياتها تقريبا والامل في ما يدور حولنا شبه معدوم ان ينصلح الحال الا بحدوث معجزة 

رابط هذا التعليق

انا شايف ان جاء وقت رجال الاعمال وجاء وقت تخفيض مرتبات رجال الجيش والشرطة وموظفو البنوك والبترول وشركات الاسمدة و الاسمنت وكل الموظفين والعاملون الذين يتحصلون على مرتبات كبيرة بالنسبة للمساكين من موظفي الحكومة وباقي الشعب الذين يعيشون على الاقتصاد الموازي لان هؤلاء الناس كانو دائما في صدر المدفع وكان كل قرارات التقشف تصيبهم حتى اصبحت اجسادهم كالمنخل 

الكلام ده انا سمعته فين ؟ .. قريته كام مرة ؟ .. عشته إمتى ؟

أيوه .. افتكرت

أيام البكباشى اللى قص شريط حكم العسكر

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...