اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استاذ خالد الموضوع بتاع ال3 سنين بتاع الخروج والعوده ده فعلا اطبق ولا ايه ارجوك ترد

Recommended Posts

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يبدو ان القرار ده جديد...... بس مش متأكدين
عموما انت غير الجواز وان شاء االله يكون خير
وياريت حد من الخبراء  هنا يرد  ويجيبلنا الخبر اليقين .....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا كنت في الترحيلات بسأل هناك عن هذا الموضوع لان عندي مشكلة مثلك , وسألت المسؤل هناك وقال لي , ان من يخرج من المملكة بسبب بلاغ هروب يتم عمل بصمة لة , ثم يأخذ تاشيرة المغادرة , ويمنع من دخول المملكة لمدة 3 سنوات ... وهذا القرار مطبق بالفعل كعقوبة لمن لا يلتزم بقانون العمل .

تحياتي

رابط هذا التعليق

ياريت حد يرد علينا فى الموضوع دة رد واضح وشكر

السلام عليكم

انت عاوز اوضح من كدة اية ؟ بقولك القرار مطبق الان والابعاد بيكون 3 سنين من تاريخ المغادرة , والكلام ده من لسان موظف في الترحيلات , ياريت اكون وضحتلك الكلام 

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا 

الاخ الفاضل اللي سأل في الترحيلات نشكرك على اجتهادك ونقله لنا للفائدة ............ ولكن  مش معنى انك سألت موظف وجاوبك في حدود اختصاصة وهو الترحيلات معناها اجابة صحيحة 100% خصوصا ان الموضوع كبير جدا ويخص ناس ممكن ترجع من المطار او ممكن تخسر فرصة عمل مميزة لمجرد اجابتك بلا او بنعم وخلي بالك ... فيه موظفين كتير مش فاهمين اصلا القوانين وبيشتغلوا بشكل روتيني بدون دراية كاملة بالمواضيع الخاصة بالمشكلة ولذلك . 

ارجو من الاستاذ الفاضل / خالد ..  التكرم بالسؤال عن الخبر بوضوح من خلال معرفته بنظام العمل والجوازات والرد علينا وفقكم الله جميعا لكل خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا 

الاخ الفاضل اللي سأل في الترحيلات نشكرك على اجتهادك ونقله لنا للفائدة ............ ولكن  مش معنى انك سألت موظف وجاوبك في حدود اختصاصة وهو الترحيلات معناها اجابة صحيحة 100% خصوصا ان الموضوع كبير جدا ويخص ناس ممكن ترجع من المطار او ممكن تخسر فرصة عمل مميزة لمجرد اجابتك بلا او بنعم وخلي بالك ... فيه موظفين كتير مش فاهمين اصلا القوانين وبيشتغلوا بشكل روتيني بدون دراية كاملة بالمواضيع الخاصة بالمشكلة ولذلك . 

ارجو من الاستاذ الفاضل / خالد ..  التكرم بالسؤال عن الخبر بوضوح من خلال معرفته بنظام العمل والجوازات والرد علينا وفقكم الله جميعا لكل خير

السلام عليكم

ربنا يوفقكم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاستاذ/ سفير التفكير....... دا انت كدا حليت الموضوع كله تروح بالسلامة وترجع في اجازتك الرسمية ان شاء الله 

انت تديني رقم تليفونك ومعاد وصولك بالسلامة وان شاء الله اوعدك اتصل بيك الطمن عليك بنفسي 

وفقكم الله وتروح يا عم بألف سلامة 

رابط هذا التعليق

ممكن الموضوع دة يكون له علاقة بنص القرار 826

رقم القرار 826
ولا اعلم اذا كان لا يزال ساريا ام لا, وهذا نصه:/

قرار مجلس الوزراء
بالموافقة على قواعد تنظيم حركة انتقال الأيدي العاملة
رقم 826 بتاريخ 15/7/1395هـ
1- على جميع الشركات والمؤسسات بما في ذلك شركات الامتياز التي يعهد إليها تنفيذ المشروعات الحكومية أو الأهلية أن تستقدم من الخارج العدد اللازم من العمال المهرة في كل التخصصات لإنجاز ما يعهد إليها به.
2- على جميع الشركات والمؤسسات عند التعاقد مع الأيدي العاملة التي تستقدمها أن تنص على مدة العقد الالتزامية وأنه لا يجوز لأي عامل ترك العمل قبل انقضاء هذه المدة.
3- على جميع الشركات والمؤسسات والأفراد عدم التعاقد مع عامل تم استقدامه لحساب عمل آخر بما في ذلك خدم المنازل ومن في حكمهم إلا إذا وافق كفيله – رب العمل على نقل كفالة العامل أو انتهت مدة العقد ولم يرغب رب العمل في تجديده.
4- العامل الذي يخل بالتزامه من حيث مدة العقد بأن يترك العمل قبل نهاية مدته يرحل إلى البلد الذي استقدم منه على حساب رب العمل خصمًا من مستحقات العامل لديه ولا يسمح لأي جهة بالتعاقد معه إلا بعد مرور سنتين من تاريخ ترحيله.
5- العامل الذي تنتهي مدة عقده ويرفض تجديده رغم رب العمل في ذلك لا يجوز تشغيله لدى رب عمل آخر إلا بموافقة رب العمل الأول وفي حالة عدم موافقته يلزم رب العمل بتسفيره إلى بلده ولا يجوز لأي جهة استقدامه إلا بعد مرور سنة من تاريخ سفره.
6- إذا كان العامل الذي انتهت مدته من أرباب المهن التي تتصل بأسرار رب العمل لا يجوز تعاقده مع رب عمل آخر أو الإذن له بالعمل لحسابه الخاص إلا بعد مرور ثلاث سنوات من تاريخ انتهاء العلاقة الأصلية ما لم يوافق رب العمل على اشتغاله من أمثلة ذلك الطبيب الذي يعمل لدى مستوصف أو عيادة خاصة والمحاسب أو المستشار الذي يعمل لدى رب عمل في مجاله المهني.
7- على كل شركة أو مؤسسة عند تقدمها بطلب استقدام عامل أو أكثر أن تتعهد في طلبها كتابة بعدم استقدام أي عامل لا يجوز استقدامه حسب القواعد السابق ذكرها.
8- كل مخالفة للقواعد السابق ذكرها يعاقب مرتكبيها بغرامة مالية لا تزيد عن عشرة آلاف ريال ولا تقل عن ألفي ريال وتتعدد الغرامات بعدد العمال الذين وقعت المخالفة بهم وتختص بتطبيق هذه العقوبة لجان العمل المنصوص عليها في الفصل الحادي عشر من نظام العمل والعمال مع إبعاد العامل والموظف عن البلاد وتطبيق حكم المادة الرابعة عليه.
9- الغرامات التي يقضي بها وفقاً للمادة السابقة تزول إلى صندوق التأمينات الاجتماعية للعمال المنصوص عليه في المادة 207/2 من نظام العمل والعمال.
10- جميع العمال المعفيين من شروط الاستقدام كاليمنيين والحضارم وغيرهم ينبه على من سيعملون لديه أن يكون عمل كل منهم بموجب عقد وإذا ما أخل العامل بالعقد يبعد عن البلاد ولا يسمح بعودته إلا بعد سنة من ذلك.
11- تزود إدارة الجوازات والجنسية ببيانات تشتمل على إيضاح عن المخالفات وأسماء المخالفين لتطبيق ما تقضي به هذه القواعد بحقهم.

رابط هذا التعليق

استاذ / خالد شحاته

السلام عليكم 

انت نسيتنا ولا ايه الموضوع مهم على فكرة دا قالب المنتديات كلها ومفيش حد فاهم حاجة كله بيقول افكار وتكهنات يا ريت تتقصى عن الموضوع وتقولنا .... وشكرا

رابط هذا التعليق

يا جماعة ارجووووكم موضوع حياة او موت بخصوص الموضوع دا

أنا تعاقدت فعلا مع مدارس فى الرياض للعام القادم 2015- 2016 وأنا كنت العام الدراسى 2013- 2014فى مدرسة فى الرياض برضوا وخدت خروج وعودة بعد انتهاء العام الدراسى عادى جدا وجددوا معايا للسنة التانية بعد انتهاء عقد السنة الأولى وتمام على انى أرجع وحصلتلى ظروف منعتنى قعدت السنة دى فى مصر اللى هى  2014 - 2015  ومفيش بينى وبين مدرستى القديمة أى مشاكل المهم أنا كنت رايح بكرة أكشف واحجز نت علشان مدرستى الجديدة بالرياض ولما سمعت عن خبر ال3 سنين والخروج والعودة  قررت معملش حاجة إلا لما أتأكدت فى حالتى دى ينفع أدخل المملكة على مدرستى الجديدة ولا لأ علما بأنى عملت بصمة عين فى مطار الرياض وانا لو ليه نصيب هروح على نفس المدينة الرياض ..أفيدونى بوضوح الله يكرمكم

تم تعديل بواسطة علاء جادو
رابط هذا التعليق

انا هسافر ان شاء الله السبت الجاي وباذن الله هبقي اقولكم وربنا يسترها دعواتكم

اخى الكريم سفير التفكير..السلام عليكم أستحلفك بالله أن تفيدنى عند وصولك بإذن الله ودخولك آمنا بمشيئة الله  وهذا ايميلى alaagado76@yahoo.com اكون شاكرا كل الشكر إن أفدتنى قبل ما ألغى فكرة السفر لهذا السبب وقبل أن أدفع عمولات وكشف وإجراءات وخلافه وأنا منتظر ردك بإذن الله

علما بأن حالتى ..

أنى تعاقدت فعلا مع مدارس فى الرياض للعام القادم 2015- 2016 وأنا كنت العام الدراسى 2013- 2014فى مدرسة فى الرياض برضوا وخدت خروج وعودة بعد انتهاء العام الدراسى عادى جدا وجددوا معايا للسنة التانية بعد انتهاء عقد السنة الأولى وتمام على انى أرجع وحصلتلى ظروف منعتنى قعدت السنة دى فى مصر اللى هى  2014 - 2015  ومفيش بينى وبين مدرستى القديمة أى مشاكل المهم أنا كنت رايح بكرة أكشف واحجز نت علشان مدرستى الجديدة بالرياض ولما سمعت عن خبر ال3 سنين والخروج والعودة  قررت معملش حاجة إلا لما أتأكدت فى حالتى دى ينفع أدخل المملكة على مدرستى الجديدة ولا لأ علما بأنى عملت بصمة عين فى مطار الرياض وانا لو ليه نصيب هروح على نفس المدينة الرياض هل لازم أقدم لموظفى المطار إخلاء طرف من مدرستى القديمة حتى يسمحوا بدخولى ؟ وما الموقف وانا ليس معى إخلاء طرف..أفيدنى بوضوح الله يكرمكم ..سلااام

رابط هذا التعليق

شفت يا عم سفير الناس كلها زيك مرعوبين ولكن انا عن نفسي بطمنك ومتخفش ورزقك ورزقنا على الله ولكن زي ما الاستاذ علاء طلب منك انت بس اعمل لنا مشاركة وطمنا عليك اول ما تنزل المطار علطول وتدخل البلد ان شاء الله ... وفقكم الله في سفركم وجعله سفر الهناء والسعد عليكم وعلى اهلكم اجمعين ... 

رابط هذا التعليق

علمت اخبار سيئة بتأكد صحة ما قيل عن عدم السماح بدخول المغادرين خروج وعودة ولم يعودوا خلالها... إلا بعد 3سنوات والخيبة الكبيرة إنه حتى لو حصلت على إخلاء طرف من عملك القديم برضوا مش هيفيد لأن الجوازات والسستم فى المطارات والموانئ البرية هو اللى هيمنعك وهيطبق عليك القرار حتى لو معاك إخلاء طرف أو مخالصة أو خطاب شكر من عملك القديم ..والحاجة التانية إن لو المسافر رايح على نفس مدينة العمل القديم سواء على نفس المجال أو غيره وعلم أى حد من إدارة العمل القديم وحب يخدمك الخدمة إياها هيشتكيك لمكتب العمل فهتترحل فورا ويغرم  العمل الجديد اللى طلعت عليه ...للأسف هذه حقائق ..وعليها شكلى هلغى مشروع السفر اللى خلاص كنت اتعاقدت معاه ...حسبى الله ونعم الوكيل ...وكل شئ نصيب

رابط هذا التعليق

علمت اخبار سيئة بتأكد صحة ما قيل عن عدم السماح بدخول المغادرين خروج وعودة ولم يعودوا خلالها... إلا بعد 3سنوات والخيبة الكبيرة إنه حتى لو حصلت على إخلاء طرف من عملك القديم برضوا مش هيفيد لأن الجوازات والسستم فى المطارات والموانئ البرية هو اللى هيمنعك وهيطبق عليك القرار حتى لو معاك إخلاء طرف أو مخالصة أو خطاب شكر من عملك القديم ..والحاجة التانية إن لو المسافر رايح على نفس مدينة العمل القديم سواء على نفس المجال أو غيره وعلم أى حد من إدارة العمل القديم وحب يخدمك الخدمة إياها هيشتكيك لمكتب العمل فهتترحل فورا ويغرم العمل الجديد اللى طلعت عليه ...للأسف هذه حقائق ..وعليها شكلى هلغى مشروع السفر اللى خلاص كنت اتعاقدت معاه ...حسبى الله ونعم الوكيل ...وكل شئ نصيب

رابط هذا التعليق

علمت اخبار سيئة بتأكد صحة ما قيل عن عدم السماح بدخول المغادرين خروج وعودة ولم يعودوا خلالها... إلا بعد 3سنوات والخيبة الكبيرة إنه حتى لو حصلت على إخلاء طرف من عملك القديم برضوا مش هيفيد لأن الجوازات والسستم فى المطارات والموانئ البرية هو اللى هيمنعك وهيطبق عليك القرار حتى لو معاك إخلاء طرف أو مخالصة أو خطاب شكر من عملك القديم ..والحاجة التانية إن لو المسافر رايح على نفس مدينة العمل القديم سواء على نفس المجال أو غيره وعلم أى حد من إدارة العمل القديم وحب يخدمك الخدمة إياها هيشتكيك لمكتب العمل فهتترحل فورا ويغرم العمل الجديد اللى طلعت عليه ...للأسف هذه حقائق ..وعليها شكلى هلغى مشروع السفر اللى خلاص كنت اتعاقدت معاه ...حسبى الله ونعم الوكيل ...وكل شئ نصيب

رابط هذا التعليق

خبر جديد وطازة عن موضوع الخروج والعودة والمنع 3 سنين وعن تجربة فعلية

مدرس كان جاى من سنة خروج وعودة من السعودية ومرجعش واتعاقد حاليا مع مدارس جديدة بالمملكة للسنة الجاية على أساس يغير جوازه وفعلا عمل كدا والمكتب اللى طالع عليه دخل ورقه السفارة الأسبوع اللى فات بعد ما خلص كشف والإجراءات اياها واتفاجئ انه خد رفض من القنصلية  لأنه اسمه مسجل على قوائم الممنوعين طبقا للقرار الأخير...اللهم قد بلغت عن ما عرفته وعلى فكره أنا حزين وأنا بقول الكلام دا لأنى للأسف كنت خارج خروج وعودة ومتعاقد فعلا مع مدارس عالمية بالسعودية ومفيش نصيب ومش ناوى أكلف نفسى وأعمل كشف وادفع فلوس هنا وهنا وأجازة بدون مرتب وقصص وفى الاخر مخدش التأشيرة  قدر الله وما شاء فعل..هذا والله أعلى وأعلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...