اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اي سؤال لمرحلة مابعد الوصول لكندا عموما و فانكوفر خصوصا

Recommended Posts

أنا لسة باديء أهتم بموضوع الهجرة لكندا من فترة وقبل كده كنت بفكر في بلاد تانية، بس حاليا بقيت مقتنع بكندا بنسبة كبيرة وبفانكوفر بالذات :dirol: .

سؤالي لحضرتك عن كذا حاجة، ياريت تستحملني معلش:

أنا بدرس بكالوريوس سياحة وفنادق، قسم إدارة فندقية، بعد بحث فترة في منتديات أجنبية وعربية مش قادر أوصل لإجابة السؤال: هل هحتاج أعمل دبلومة لتخصصي لو عرفت أهاجر لكندا عشان أشتغل في أي فندق؟ في ناس بتقول آه، وفي ناس بتقول لأ لأن ببساطة المجال واحد في كل دول العالم.

غالبا كل الحاجات هنا بتحتاج شهادة كندية ما...حتى و لو تكميليه ليثقوا فيك

سؤالي التاني؛ هل فانكوفر أو BC عموماً مقاطعة 'سياحياً' كويسة؟ أنا لاحظت إنها في ال PNP طالبة الناس اللي في مجال السياحة والضيافة بالأسم، بس لازم يكون عندهم عقد عمل هناك. ده غير تميزها العالمي في إستضافتها لأولمبيات 2010 pht: .

بكل تأكيد

وأخر حاجة؛ هل فانكوفر مكان صعب بالنسبة للمهاجرين الجددد (نظراً لغلاء الشقق على سبيل المثال)؟

أقصد على إفتراض إني عرفت أهاجر عن طريق مانيتوبا، وكنت فعلا محتاج أدرس دبلومة وخبرة كندية قبل ما أشتغل في فندق، هل الأفضل أفضل في وينيبيج اللي بحسها أكثر ترحيباً وملائمة للمهاجرين الجدد لمدة سنتين أضبط فيهم مهاراتي قبل ما أتجه غرباً للعزيزة فانكوفر؟ متهيألي قريت رد لحد بيقول إن لو أتدربت ودرست في وينيبيج حيكون فرصك أفضل في الحصول على شغل بداخلها، بمعنى أخر لو عاوز أشتغل وأستقر في فانكوفر، يبقى اللاندنج لازم يكون في فانكوفر.

وشكراً ليك،.

مفيش اي صعوبه للمهاجر الجديد.....معاناة الشغل (الكويس) في كل حته في كندا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم اخى الكريم بداية انا اخوك محمود من مصر ومقيم حاليا ببلاد الحرمين واطلب منك خدمة اذا تكرمت اريد رقم تليفون الجمعية الاسلامية بريتشموند بفانكوفر ولحضرتك جزيل الشكر والامتنان والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق

Tel

طبعا بتضيف رقم كندا قبل الرقم

001

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

ايوه واحد فانكوفر واحد فانكوفر ايوه ايوه ايوه واحد فانكوفر

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لو سمحت اخى ممكن تعطينى ايميلك او فيسك او اى شئ لاتواصل معك .. وجزاك الله كل الخير

رابط هذا التعليق

ارسلتلك ايميلي على الخاص

لكن اتمنى منك انك تشارك الناس هنا في المنتدى في الاسئله (ماعدا السريه اللي ماتقدرش تسألهالي على العلن) علشان الاستفاده تعم الجميع

اشكرك يا استاذي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ايوا واحد فانكوفر هنا يا باشا

ايه افضل مدينة في مترو فانكوفر يتوافر فيها شرط إنخفاض أسعار العقارات (نسبيا طبعا :cry: ) مع الأمان ؟

وشكراً :)

رابط هذا التعليق

بتتكلم على الشرا ولا الايجار؟

عموما الايجار قريب من بعضه و قد يكون في مدينة سيري و مدينة لانجلي ارخص نسبيا لبعدهم عن وسط المدينه

و بالتأكيد اسعار الشراء هتنخفض ايضا كل ما تبعد عن وسط البلد

يعني كل ما تقرب كل مايزيد السعر او الايجار

شايف ان جنوب فانكوفر و بيرنابي و نيو وستمينيستر و ريتشموند كويسين

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ارسلتلك ايميلي على الخاص

لكن اتمنى منك انك تشارك الناس هنا في المنتدى في الاسئله (ماعدا السريه اللي ماتقدرش تسألهالي على العلن) علشان الاستفاده تعم الجميع

اشكرك يا استاذي

جزاك الله خيرااا أخى الكريم على حرصك على الاستفاده للجميع لكن الموضوع شخصى ...لذا فقد طلبت منك ايميلك ...بورك فيك......وتم ارسال الرسالة الى ايميلك حفظك الله

تم تعديل بواسطة المغامر
رابط هذا التعليق

و انا رديت عليك يا ريس

بالتوفيق دايما

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

رديت عليك تاني

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

ياريت لو تفيدوني افادكم الله

عندي استفسارات كتيرة بالنسبة لهجرة كندا لاني نويت انشاء الله بس يارب متزهقوش من اسئلتي

بالنسبة للapplication ايه الفرق بين canadian experience class و federal worker?

فالapplication طالبين اسم المقاطعة اللي عاوزة اروحها ياترى هي اللي هتجيني ولا مش شرط و بختك يابو بخيت؟

امتحان الielts لي و لزوجي ولا لي انا بس؟

ليه مش طالبين شهادات التخرج و اثبات باني مارست عمل لمدة مش اقل من عام؟ ولا هي مطلوبة فعلا وانا اللي مخدتش بالي؟

المعوناة الحكومية والتغطية الطبية باخدهم بعد اد ايه من وصولي لكندا؟ والفترة دي بتكلفني ماديا ادايه تقريباعلى حسبة 4 افراد منهم 2 سن اقل من 6 سنين؟

بالنسبة لاني مسلمة و محجبة هل في عنصرية؟ خصوصا من الجيران او زملاء العمل و الرؤساء خصوصا جدا؟

بالنسبة للحوم هي بتذبح هناك ولا هناكل نباتي او في اماكن معينة معروف انها بتذبح الحيوانات؟

بالنسبة لل BC هل الهجرة ليها كمهاجر جديد تفرق ماديا اد ايه تقريبا شهريا عن باقي المقاطعات ؟ مع الوضع فالحسبان انه طالما جوها كويس يبئى مش هتستهلك في التدفئة زي باقي المقاطعات ياريت حسبة بسيطة من غير ماتتعبوا نفسكوا

بالنسبة للاولاد مش بيعرفوا انجليزي كويس و هم سن مدارس عادي ولا الاقي حل من وانا هنا فمصر؟ و نفسيتهم لبعدهم عن كل اهلهم احنا كبار ممكن نصبر نفسنا لكن من خلال خبرتكم ايه اللي هنتوقعه بالنسبة لهم هم؟ ياتري في اماكن تجمع مصريين هناك بحيث نحس بتالف مع اي حد بدل الغربة ماتبئى قاتلة؟

معلش اسئلة كتيرة بس غصب عني لاني مصدقت الاقي حد ممكن يجاوبني من خلال خبرة عملية وواقعية

شكراااااااا جداااااااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

عندي تساؤلات كتيرة و ياريت تفيدوني افادكم الله

ان شاء الله في نية للهجرة لكندا و عندي استفسارات فال application اللي يقدر يفيدني يبقى جزاه الله كل خير

_امتحان ielts للزوجين ولا main applicant فقط؟

_مش مطلوب لا شهادات تخرج ولا شهادات خبرة عمل مش اقل من سنة زي ماهم مشترطين طب ايه الاثبات ان دي مهنتي او اني مارستها فعلا مش اقل من سنة؟ ولا هم طالبينها وانا اللي مخدتش بالي؟

_مطلوب اسم المقاطعة هل هيجيلي الهجرة عليها ولا مش شرط؟

_fee payment مش فاهمة ازاي الباند دة يتعمل

لو حصل و هاجرت

_بالنسبة لمقاطعة BC الاحسن جوا فهل دة بيوفر مثلا ففواتير الكهربا او الغاز عن باقي المقاطعات؟

_ايه الفروق فالمصاريف الشهرية فالBCعن باقي المقاطعات بالتقريب كدة؟ متضمنة مواصلات او بنزين عربية و مصاريف تعليم

_المعونة الحكومية و التغطية الطبية بتبدأ بعد اد ايه من نزولي للبلد؟ و الفترة اللي منغير الدعم دي تكلفني اد ايه بالتقريب لحسبة 4 افراد منهم فردين سن اقل من 6 سنين؟

_لو عاوزة حد من الوالدين يجوا بقدر ابعتلهم من امتى؟

_انا مسلمة و محجبة يا ترى ممكن الاقي عنصرية فالتعامل خصوصا الجيران و زملاء العمل و مديرالعمل و خصوصا جدا مدرسين وزملاء اولادي

فالمدارس ؟

_بالنسبة للحوم هل بتذبح او في اماكن معروفة ان الحيوانات بتذبح فيها؟ ولا ناكل نباتي؟

_هل في احياء بيبقى غالبيتها مصريين او فيها مصريين كتير عشان نحس بالفة؟

_اولادي مش بيعرفوا انجليزي كويس هل اعالج المشكلة دي من وانا فمصر ولا عادي هيتعلموا هناك؟

_طبعا مش هتكلم عن النفسية فالغربة بس الكبير بيقدر يواسي نفسه طيب و بالنسبة للاطفال هيتعودوا بسرعة ولا ايه اللي ممكن نواجهه ؟

مشكورييييييييييييييين جدااااااااااااااااااااااااا و اسفة بجد اني طولت بس مصدقت الاقي حد ممكن يفهمني من خلال تجربة واقعية و عملية بحتة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

عندي تساؤلات كتيرة و ياريت تفيدوني افادكم الله

ان شاء الله في نية للهجرة لكندا و عندي استفسارات بالنسبة لبعد الهجرة وفال application اللي يقدر يفيدني يبقى جزاه الله كل خير

_امتحان ielts للزوجين ولا main applicant فقط؟

_مش مطلوب لا شهادات تخرج ولا شهادات خبرة عمل مش اقل من سنة زي ماهم مشترطين طب ايه الاثبات ان دي مهنتي او اني مارستها فعلا مش اقل من سنة؟ ولا هم طالبينها وانا اللي مخدتش بالي؟

_مطلوب اسم المقاطعة هل هيجيلي الهجرة عليها ولا مش شرط؟

_fee payment مش فاهمة ازاي الباند دة يتعمل

لو حصل و هاجرت

_بالنسبة لمقاطعة BC الاحسن جوا فهل دة بيوفر مثلا ففواتير الكهربا او الغاز عن باقي المقاطعات؟

_ايه الفروق فالمصاريف الشهرية فالBCعن باقي المقاطعات بالتقريب كدة؟ متضمنة مواصلات او بنزين عربية و مصاريف تعليم

_المعونة الحكومية و التغطية الطبية بتبدأ بعد اد ايه من نزولي للبلد؟ و الفترة اللي منغير الدعم دي هتكلفني ماديا اد ايه بالتقريب لحسبة 4 افراد منهم فردين سن اقل من 6 سنين؟

_لو عاوزة حد من الوالدين يجوا بقدر ابعتلهم من امتى؟

_انا مسلمة و محجبة يا ترى ممكن الاقي عنصرية فالتعامل خصوصا الجيران و زملاء العمل و مديرالعمل و خصوصا جدا مدرسين وزملاء اولادي

فالمدارس ؟

_بالنسبة للحوم هل بتذبح او في اماكن معروفة ان الحيوانات بتذبح فيها؟ ولا ناكل نباتي؟

_هل في احياء بيبقى غالبيتها مصريين او فيها مصريين كتير عشان نحس بالفة؟

_اولادي مش بيعرفوا انجليزي كويس هل اعالج المشكلة دي من وانا فمصر ولا عادي هيتعلموا هناك؟

_طبعا مش هتكلم عن النفسية فالغربة بس الكبير بيقدر يواسي نفسه طيب و بالنسبة للاطفال هيتعودوا بسرعة ولا ايه اللي ممكن نواجهه ؟

مشكورييييييييييييييين جدااااااااااااااااااااااااا و اسفة بجد اني طولت بس مصدقت الاقي حد ممكن يفهمني من خلال تجربة واقعية و عملية بحتة

رابط هذا التعليق

هرد على حضرتك حالا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...